محکومیت شکارچیان یک راس مرال و یک راس شوکا به ۹۱ روز زندان / اختصاصی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: با شروع فصل جفتگیری (گاوبانگی) مرال در اواخر تابستان و اوایل پاییز، مرال های نر با سر دادن فریادهایی اقدام به تعیین قلمرو و انتخاب جفت می کنند که به این عمل گاوبانگی می گویند. در این زمان از سال شکارچیان از طریق صدای نعره های گوزن مکان آنها را شناسایی و یا با تقلید صدای گوزن ها آنها را به سمت خود کشیده و به راحتی شکار می کنند.

در فصل گاوبانگی، محیط بانان زیستگاه های مرال با ایجاد پست های موقت و حضور شبانه روزی در مناطق جنگلی سعی در تامین امنیت مرال و ایجاد شرایط مناسب جهت جفتگیری آنها را دارند.

در تاریخ ۱۳۹۱/۶/۱۸ ، همزمان با شروع فصل گاوبانگی مرال و حضور شبانه روزی محیط بانان در مناطق جنگلی، نیروهای یگان حفاظت محیط زیست در حال گشت و کنترل شبانه در حاشیه پناهگاه حیات وحش دودانگه در ساعت ۸٫۳۰ شب متوجه حضور ۳ نفر شکارچی غیرمجاز در محدوده رودخانه شیرین رود شدند.

شکارچیان اقدام به شکار غیرمجاز یک راس شوکا و یک راس مرال نموده بودند که هر دو از گونه های حمایت شده و در معرض انقراض می باشند.

محیط بانان جهت دستگیری شکارچیان اقدام می کنند که با مقاومت متخلفین، به درگیری تن به تن مابین محیط بانان و متخلفین در تاریکی شب می انجامد.

در جریان این درگیری علی کلانه مسئول منطقه دودانگه و چهاردانگه زخمی می شود و متخلفین با رها کردن کلیه تجهیزات و ادوات شکار (به غیر از اسلحه)، با استفاده از تاریکی شب متواری می شوند.

محیط بانان که پیش بینی می کردند متخلفین پس از مخفی کردن اسلحه، برای برداشتن کوله پشتی های حاوی گوشت شکار و سایر ادوات خود به محل درگیری بازگردند در همان محل کمین می کنند.

در ساعت یک نیمه شب شکارچیان جهت پیدا کردن ادوات خود به محل درگیری بازمیگردند و هر سه نفر به نامهای ر.و ۲۴ ساله، ی.ج ۲۲ ساله و ن.ج ۲۸ ساله که همگی از اهالی روستای خرم آباد دودانگه بودند، توسط نیروهای یگان حفاظت محیط زیست دستگیر می شوند.

متخلفین پس از تشکیل پرونده تخلف جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی و به جرم شکار غیرمجاز یک راس مرال و یک راس شوکا و درگیری و ایراد ضرب و جرح عمدی مامور محیط زیست محاکمه گردیدند.

پس از ماهها بررسی پرونده در شعبه ۱۰۸ دادگاه عمومی شهرستان ساری، رای دادگاه به شرح زیر صادر گردید:

“با توجه به دفاعیات بلاوجه متهمیت و سایر قرائن و امارات موجود در پرونده بزهکاری آنان محرز است و دادگاه به استناد بند الف ماده ۱۲ قانون شکار و صید مصوب ۱۳۴۶ با اصلاحیه های بعدی هر یک از متهمین موصوف را به تحمل ۳ ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم می نماید”

همچنین در خصوص ایراد ضرب و جرح عمدی محیط بان علی کلانه، با توجه به انکار متهم و فقدان ادله اثباتی، متهم مربوطه تبرئه گردید.

+7
-1
  

5 دیدگاه

  1. امیر می‌گوید:

    زنده باد مهندس کلانه

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  2. مجتبی می‌گوید:

    یک سوال از رئیس دادگاه!
    آیا اگر محیط بان دست به کتک زدن این دزد بیشرم میزد باز شما محیط بان رو تبرئه میکردین؟؟؟
    بخدا، به بیغمبر، به این روز عزیز که این حکم … آور هست

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  3. ر-رضاپور می‌گوید:

    زنده باد قانون

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  4. sg می‌گوید:

    اوه اوه عجب مجازات سنگینی ! بابا کف کردم از این حکم !. ۳ ماه ؟ الآن آقایون تو زندون دارن به ریش همه محیط زیسطی ها میخندند . عجب !!!!!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

  5. محسن می‌گوید:

    به این میگن حکم آبکی…

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>