تراز آبی دریاچه ارومیه کاهش یافت / میزان تبخیر بیش از میزان آب ورودی است

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: کارشناس زیستگاه‌های آبی اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی گفت: مهمترین عامل موثر در خشک شدن دریاچه ارومیه سوء مدیریت در منابع آبی حوضه آبخیز است.

به گزارش ایسنا، سیدقریشی افزود: همیشه در ابتدا این سوال مطرح می‌شود که چه راهکارهایی برای انتقال آب به دریاچه ارومیه ارائه شده است در صورتی که در شرایط فعلی حتی اگر آب دریاچه به میزان سابق بازگردد اگر فکری برای استفاده بیش از حد از حق‌آبه دریاچه و وضعیت کشاورزی منطقه صورت نگیرد باز هم با مشکل خشک شدن مواجه خواهیم شد، بنابراین برای حل این مساله باید به دنبال اجرای راهکارهای مناسب باشیم.

وی ادامه داد: خارج کردن کشاورزی از حالت سنتی به مکانیزه تاثیر بسیار زیادی در حل مشکل دارد ولی این تمام مساله نیست و توجه به نوع محصولات کشت شده هم موثر است، برای مثال در سال های اخیر با توجه به وجود خشکسالی های اخیر، کشاورزی استان دچار هیچ مشکلی نشده است و حتی محصولی مانند چغندر قند که نسبت به سایر محصولات نیازمند آب بیشتری است افزایش یافته است همه این ها نمونه هایی از سوء مدیریت در منابع آبی حوزه آبخیز دریاچه می‌باشند.

وی تصریح کرد: برنامه خشکسالی برای چهار سطح در نظر گرفته شده که عبارت است از تعیین اولویت های مصرف آب، تعریف آستانه های سطوح خشکسالی و تعریف اقدامات مقابله با خشکسالی، در این برنامه با توجه به هر سطح از خشکسالی اقدامات مقتضی در نظر گرفته شده مثلا اگر خشکسالی سطح چهار اتفاق بیفتد حذف کامل زراعت به عنوان راه حل پیش بینی شده است.

در شرایط فعلی عملیاتی‌ترین راه کار برای کنترل مصرف آب کشاورزی در زمان خشکسالی، “کم آبیاری” و “کاهش سطح اراضی زیر کشت” می باشد.

کارشناس اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی در پاسخ به برخی از اخبار منتشر شده در رسانه ها، مبنی بر بارش ابرهای بارور شده در استان های همجوار، اذعان کرد: بارور کردن ابرها و افزایش بارندگی در کاهش اثرات خشکسالی موثر خواهد بود، این اقدام تا به حال ۹ بار به صورت آزمایشی صورت گرفته و مرکز ملی بارور سازی ابرها هنوز نتایج آن را منتشر نکرده است.

وی همچنین با بیان اینکه، بارندگی در سال آبی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است، اظهار کرد: متاسفانه نسبت به زمان مشابه در سال گذشته شاهد کاهش میزان آب ورودی به دریاچه ارومیه بوده ایم. حق آبه سالانه این دریاچه ۳٫۱ میلیارد متر مکعب است و این بارش ها تاثیر چندانی ایجاد نمی کند چرا که میزان تبخیر از میزان آب ورودی به دریاچه بیشتر است.

وی با بیان اینکه، تراز متوسط آب این دریاچه ارومیه ۱۲۷۵٫۱ متر از سطح دریا و مساحت متوسط آن بالغ بر ۵۳۰۰ کیلومتر مربع ثبت شده است، گفت: ولی هم اکنون تراز آن به کمتر از ۱۲۷۰٫۸۴ متر از سطح دریا و مساحت آن به حدود ۲۵۰۰ کیلومتر مربع کاهش یافته است.

از سوی دیگر شوری آب دریاچه ارومیه نیز در حال حاضر به وضعیت فوق اشباع یعنی بیش از ۳۵۰ تا ۴۰۰ گرم در لیتر رسیده است که در شرایط عادی این رقم بین ۱۸۰ تا ۲۲۰ گرم در لیتر می باشد.

سیدقریشی در رابطه با پیشروی نمک و پیامدهای احتمالی آن افزود: وقتی یک اکوسیستم نابود می شود تاثیرات سوء آن بر روی زندگی انسان اجتناب ناپذیر است. دریاچه ارومیه هم از این قاعده مستثنی نیست و ادامه روند فعلی در مناطقی که فرسایش وجود دارد می تواند به حرکت در آمدن نمک ها منجر شود که اثرات مخربی بر محیط زیست و زندگی مردم این منطقه خواهد داشت.

این کارشناس مسئول زیستگاه های آبی خاطرنشان کرد: با اجرای دقیق برنامه مدیریت ریسک خشکسالی حوضه آبخیز دریاچه ارومیه می توان از خشک شدن آن جلوگیری کرد.

0
0
  

3 دیدگاه

  1. p می‌گوید:

    خیر.راهکار این نیس.راهکار اینه که سدها ۱۰ درصد آب رو نگه دارن و بقیه رو بفرستن دریاچه.دومن مسیر چن تا رود رو به سمت دریاچه ارومیه تغییر بدن.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  2. احمد می‌گوید:

    بااین سدهایی که ساختن فکرنکنم یه قطره آب وارد دریاچه بشه تنها راه اینه که هر نفر یه سطل آب برداره داخل دریاچه بریزه تا مسئولین خجالت بکشن و به خودشون بیان

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  3. Hossein golabian می‌گوید:

    در سایت بالا یک تحلیل إز علل بروز بحران دریاجه ارومیه و یک رآه حل آرائه شده است.

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>