عملیات گسترده راهسازی در منطقه حفاظت شده کوه بافق با وجود موافقت سازمان انرژی اتمی با احداث جاده در مسیر جایگزین / اختصاصی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: با وجود اعلام توقف عملیات احداث جاده در منطقه حفاظت شده کوه بافق، منابع معتبر از فعالیت گسترده و شبانه روزی راهسازان و تکمیل بخش عمده ای از جاده گزو خبر می دهند. در حال حاضر تمامی مراحل زیرسازی، اصلاح شیب و اصلاح پیچ ها در این مسیر انجام شده و مراحل ساخت جاده نهایتا در انتظار شلیک تیر خلاص به بهترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی یعنی انجام عملیات روکش آسفالت است.

عکس های منتشر شده در این گزارش تصاویر مربوط به چند روز گذشته از عملیات احداث جاده در منطقه حفاظت شده کوه بافق و ساخت و سازهای حاشیه مسیر می باشد.

احداث جاده ای که از قلب امن ترین نقطه در منطقه حفاظت شده کوه بافق می گذرد (معروف به جاده گزو) و قرار است دهستان سبزدشت را به شهرستان بافق در استان یزد متصل کند یکی از مهمترین مناقشات محیط زیست کشور در سال گذشته بود و می توان گفت که احداث این جاده یکی از بزرگترین فجایع محیط زیستی کشور را نیز رقم خواهد زد.

در روزهای پایانی سال گذشته پس از سفر دکتر فاضل معاون پیشین محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست به استان یزد، تحت عنوان “خبر خوش نوروزی برای طرفداران محیط زیست”، اعلام شد که عملیات ساخت جاده گزو برای همیشه متوقف شده و ساخت این جاده ادامه پیدا نخواهد کرد، اما واقعیت به هیچ عنوان اینگونه نبوده است.

منابع معتبر از فعالیت گسترده و شبانه روزی راهسازان و تکمیل بخش عمده ای از این جاده خبر می دهند. در حال حاضر تمامی مراحل زیرسازی، اصلاح شیب و اصلاح پیچ ها در این مسیر انجام شده و مراحل ساخت جاده نهایتا در انتظار انجام عملیات روکش آسفالت است.

صورتجلسه ای که حکم به شروع مجدد عملیات راهسازی داد

ماجرا از این قرار است که به دنبال سفر معاون پیشین محیط طبیعی سازمان محیط زیست به استان یزد و پس از چند مرحله بازدید از منطقه و محل احداث جاده، صورتجلسه ای با حضور دکتر فاضل در محل استانداری یزد به امضا طرفین می رسد و در آن با احداث جاده دسترسی روستایی موافقت می شود.

در صورتجلسه مذکور تعیین می گردد که جاده مذکور می بایست در حد یک جاده دسترسی استاندارد روستایی باشد، اما نکته مهم اینجاست که استاندارد یک جاده روستایی را چه کسی تعیین می کند؟

مسلما تعیین استاندارد جاده روستایی به عهده سازمان محیط زیست نخواهد بود و این کارشناسان وزارت راه و شهرسازی هستند که این استاندارد را مشخص خواهند کرد.

در حقیقت امضای این صورتجلسه در آن زمان حکم به شروع مجدد فعالیت راهسازی در منطقه حفاظت شده کوه بافق را صادر کرد و دست مسئولان استانی محیط زیست یزد در جلوگیری از ادامه فعالیت جاده سازی را نیز بست.

متاسفانه گزارش ها حاکی از آن است که با وجود اینکه هنوز تصمیم به انجام روکش آسفالت جاده گزو از سوی مقامات استانی اعلام نشده است اما هدف اصلی از احداث این جاده نه تنها اتصال دهستان سبزدشت به شهرستان بافق بلکه در نهایت احداث بزرگراه بافق – کوهبنان از طریق همین جاده است.

حجم عملیات عمرانی، نوع زیرسازی جاده، اصلاح شیب و پیچ ها بسیار گسترده تر از ساخت یک جاده خاکی برای دسترسی روستایی است و نهایتا این جاده آسفالت خواهد شد.

هجوم زمین خواران و شروع ساخت و ساز در حاشیه جاده

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد در این باره گفت: در محدوده فعلی ساخت جاده که در گذشته به راحتی امکان مشاهده حیات وحش وجود داشت هم اکنون هیچ اثری از حیات وحش وجود ندارد.

مهندس اکبری افزود: هنوز عملیات ساخت جاده به پایان نرسیده بسیاری از مزارع کشاورزی متروکه حاشیه جاده که مدتها رها شده بودند، مجددا فعال شده و هجوم گسترده زمین خواران برای ساخت و ساز و احداث مراکز تفریحی در پوشش فعالیت های کشاورزی آغاز شده است.

موافقت سازمان انرژی اتمی با احداث جاده در مسیر جایگزین

مدیر پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در گفت و گو با پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران ضمن تایید خبر ادامه فعالیت ساخت جاده گزو در منطقه حفاظت شده کوه بافق، گفت: مسیر جایگزین بسیار مناسبی به نام جاده سیروس آباد وجود دارد که علاوه بر اینکه با احداث آن آسیب بسیار کمی به منطقه وارد می شود به لحاظ فنی گزینه بسیار مناسب تری نسبت به مسیر فعلی (جاده گزو) است و ساخت آن هزینه بسیار کمتری نیز در بر دارد. ضمن اینکه برای احداث بزرگراه بافق- کوهبنان در آینده نیز، تعریض جاده سیروس آباد و ساخت بزرگراه در مسیر جایگزین مشکلی به وجود نخواهد آمد اما جاده گزو از منطقه حفاظت شده عبور می کند و تعریض آن برای احداث بزرگراه، مجددا مشکلات فراوانی به همراه خواهد داشت.

هومن جوکار افزود: تنها مانعی که برای ساخت جاده جایگزین وجود داشت این بود که جاده سیروس آباد از اراضی متعلق به سازمان انرژی اتمی عبور می کند و این سازمان با احداث جاده مخالف بود.

وی افزود: در سفری که چندی قبل به منطقه انجام شد و در جلساتی که با حضور مسئولین سازمان انرژی اتمی برگزار شد، نهایتا سازمان انرژی اتمی یک نفر را به عنوان نماینده تام الاختیار این سازمان برای بررسی احداث جاده در مسیر سیروس آباد معین نمود.

جوکار گفت: پس از آن در جریان بازدیدی که با حضور نماینده تام الاختیار سازمان انرژی اتمی و مقامات محلی از مسیر جایگزین به عمل آمد، نماینده تام الاختیار سازمان انرژی اتمی با اصلاحاتی جزئی با احداث جاده در مسیر سیروس آباد بصورت رسمی و کتبی موافقت نمود و این موافقت به مسئولین استانی نیز اعلام گردید.

مدیر پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی اظهار داشت: پس از اعلام موافقت سازمان انرژی اتمی با احداث جاده در مسیر جایگزین، مسئولان استانی با بهانه اینکه توقف ساخت جاده گزو منجر به نارضایتی مردم منطقه در آستانه انتخابات خواهد شد، اعلام کردند که شرایط مناسب توقف این ساخت جاده نیست.

هومن جوکار ضمن رد این ادعا که جاده گزو تنها گزینه مورد درخواست مردم منطقه است، اظهار داشت: نتیجه تحقیقاتی که با کمک دانشگاه یزد و با توزیع پرسشنامه در میان مردم منطقه صورت گرفته است نشان می دهد که مردم منطقه نیز با احداث مسیر جایگزین (جاده سیروس آباد) موافق هستند و هیچ اصراری به احداث جاده گزو و عبور آن از منطقه حفاظت شده ندارند.

دلیل اصرار به ساخت جاده ای مخرب با وجود موافقت سازمان انرژی اتمی با مسیر جایگزین مشخص نیست!

به گزارش پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، با وجود اینکه آخرین و تنها بهانه مسئولان استانی یزد برای ادامه ساخت جاده در منطقه حفاظت شده کوه بافق، مخالفت سازمان انرژی اتمی با احداث مسیر جایگزین سیروس آباد بوده است اما پس از اعلام موافقت رسمی این سازمان با مسیر جایگزین، مشخص نیست مسئولان استان یزد این بار با چه بهانه ای و اصولا به چه دلیلی اصرار به ادامه ساخت جاده ای دارند که نه تنها از لحاظ فنی (به علت وجود گردنه‌های متعدد و صعب العبور و خطر ریزش کوه) گزینه مناسبی نیست، هزینه های بالایی نیز به همراه داشته و فاقد صرفه اقتصادی است.

در صورت تکمیل و بهره برداری از جاده گزو، این جاده منطقه حفاظت شده کوه بافق به عنوان یکی از بهترین عرصه های طبیعی کشور و یکی از مهمترین زیستگاه های یوزپلنگ آسیایی و پلنگ ایرانی را بطور کامل از بین خواهد برد.

امید است با نگاه ملی و حتی فرا ملی در دولت جدید به حفظ محیط زیست و حفاظت از نسل یوزپلنگ آسیایی به عنوان سرمایه ملی کشور و ورود مجلس شورای اسلامی به خصوص اعضای محترم فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس به این موضوع، از نابودی سرمایه های ملی کشور جلوگیری شود.

0
-187
  

22 دیدگاه

  1. سعید هاشمی می‌گوید:

    بابا حیات وحش کیلو چنده
    کجای کارید
    انرژی اتمی رو عشق است
    واقعا جای تاسف داره

    داغ Thumb up 7 Thumb down 12

    • امیر می‌گوید:

      انرژی اتمی که حرفی نداره.تو خبرم نوشته.مسئله اصرار استانداری برای ساخت جاده است.
      بر خلاف نظر دوستان من فکر می کنم مردم فهیم یزد جلوی این کار رو بگیرن. از مسوولین پایگاه خبری بابت اطلاع رسانی متشکرم و خواهش می کنم پیگیری کنید تا خبر فوق در روزنامه ها هم چاپ شود. مطمئن باشید به راحتی میشود جلوی این تهاجم بی رحمانه به حیات وحش کشورمان را گرفت.
      کمی غیرت و همت هموطن. بیایین نشون بدیم که به راحتی به هیچ کس اجازه نمی دهیم که برای حفظ منافع خودش به سرمایه های ملی ما دست اندازی کند.لطفا تا ختم غائله سکوت نکنید.

      پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 0

      • آریان می‌گوید:

        امیر خان کی به فکر مردمه…
        همین مردم روستاهای اطراف نامه نوشتند و به امضای تمامی کدخدا های روستا دراومد
        گفتند نمیخواد به نام ما اسفالتی بزنید تا کام بعضی ها شیرین بشه…
        بعدش یکی از ادمای حامیه دولت میگه مردم از ساخت این جاده راضین”شده حکایت دوران پهلوی که میگفتند یه عده به طرفداری از شاه میان بیرون شعار میدن در عوض پول میگیرن…”
        اینا برای حرف مردم تره هم خورد نمیکنن مگه همین چند روز پیش یک … به نام نماینده ریس سازمان بوق رو کتک نزد که چرا نمیزاری جنگلا رو خراب کنیم.
        درد که یکی دو تا نیست قطر میاد تو پارس جنوبی نفت میزنه به جیب اونوقت دولت به جای سرمایه گزاری تو اون منطقه میاد عینه بچه های کوچک راحت طلب کویر و خراب میکنه (ضمن اینکه اگه مناقشه نام خلیج فارس نبود الان اسم “پارس”جنوبی یه چیز دیگه میشد).

        محیط زیست باید خط قرمز تعیین کنه اونم ساخت این جاده باشه
        امیدوارم امیدوارم امیدوارم جلوی این کار حتی اگه خشونت هم لازم باشه گرفته شه.

        پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  2. reza می‌گوید:

    این جاده با هر شرایطی دبالاخره درست میشه.
    غیر از تصادف وحوش با خودرو مسئله مهم شکار غیر قانونی سودجویانی هست که بعدا به عنوان رستوران یا غیره اونجا بنایی ساختن که تبدیل به شکار گاه میشه.
    و اگر همه اینارو بزاریم کنرو فعالیت و نیروهای گارد حفاظت زیاد بشن و کل جاده دو طرفه فنس کشی بشه و تونل هایی برای تردد وحوش ایجاد بشه میشه امید داشت که فاجعه رخ نده.

    داغ Thumb up 5 Thumb down 10

    • ساسان + می‌گوید:

      واقعا رضا جان شما فکر میکنید این آقایون که حاضر به تغییر مسیر – که ارزانترین و ایمن ترین راه است – نشده اند میان برای فنس کشی دو طرفه کل جاده و ایجاد تونل هایی برای تردد وحوش هزینه کنند؟؟؟؟؟؟
      اصلا شما فکر میکنید مقوله ی “وحوش” ، اصولا برای این جنابان دارای ارزش و لزوم حفاظت از اونها ، قابل درک هست؟

      پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  3. امید می‌گوید:

    وقتی جاده ساخته شد یعنی پایان عمر یه منطقه حفاظت شده چون علاوه بر مرگ و میر وحوش ناشی از تصادفات، زاد و ولد گونه ها به شدت کاهش یافته و در نتیجه تعداد اونها سال به سال کمتر میشه تا اینکه بعد از مدتی آخرین بازمانده ها هم میمیرن ودیگه اسمی از این منطقه شنیده نمیشه. هنوز هم خیلیا باور نمیکنن که بلای جان محیط زیست کشور ما این ساخت و سازهاست و بقیه عوامل در مراحل بعدی قرار دارند و اگه ما پله اول رو خراب کنیم دیگه نمیتونیم پاهامونو رو پله های بعدی بزاریم

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  4. ساسان + می‌گوید:

    از برخورد مسولین با موضوع دریاچه ارومیه ، به راحتی میشه به ارزشی که برای محیط زیست قائلند پی برد.
    واقعا ناراحت کننده است من به شخصه از شنیدن خبر “توقف عملیات ساخت جاده گزو ” بقدری خوشحال بودم که باورم نمیشد و حالا دارم میبینم که این کابوس (ساخت جاده) تازه داره شروع میشه !!!
    و دقیقا مشکل کار از همون اول همین مافیای زمین بوده اند و نه سازمان انرژی اتمی…
    ای کاش بشه جلوی این بی فکری ها و خراب کاری ها را گرفت.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  5. مهرداد می‌گوید:

    جهان سوم یعنی همین — یعنی برای چند کیلومتر نزدیکتر شدن میلیاردها تومن ضرر به محیط زیست زدن — یعنی همیشه ضرر بیشتر از منفعت — یعنی حرکت شتابان بسوی عقب — یعنی همیشه حسرت حماقتای گذشته رو خوردن — اگه مردم خودشونم بکشن این جاده رو میسازن چون حتما برای بعضیا سودایی داره که اون بعضیا همیشه عزیزتر از مردم بودنو هستند و خواهند بود

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  6. علیرضا می‌گوید:

    آقا بیاید اصلا برای اینکه خیال خودمونو راحت کنیم و زحمت مسئولینو کم کنیم بریم این ۵۰ قلاده یوز پلنگیم که مونده کباب کنیم بخوریم ! خیلیم عالی ! یا بریم مثله زمینای لواسون برای یوز پلنگا تغییر کاربری بگیریم ببریم! ……………… من واقعا خواهش می کنم از رئیس حفاظت از محیط زیست یزد و مسئول پروژه یوز ایرانی تا اسفالت نریختن یه نامه به رئیس جمهور منتخب بنویسن شاید فرجی شد گر چه تا حالاشم خیلی دیر شده چون شکارچیا جاده خاکیم براشون غنیمته

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

  7. احمد می‌گوید:

    این پایان غم انگیزیست برای نیمی ازحیات وحش ایران اگر همین روند ادامه داشته باشه از حیوانات داخل باغ وحش هم چیزی نمیمونه خدایا خودت این مخلوقات بی آزار را حفظ کن

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  8. سامان می‌گوید:

    بارها گفته و باز هم می گویم بلایی که در این دولت بر سر محیط زیست اومد در صد ساله گذشته نیامده بود

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  9. سامان می‌گوید:

    امان از زدو بند سازمان بوق

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  10. احمد می‌گوید:

    در این زمونه هیچ یک از مسئولین کشور فریاد ما رو نمیشنوند فقط باید به صورت عملی وارد شد و به آنها بفهمانیم که هیچ کس حق تخریب این سرزمین کهن را ندارد این سرزمین مال همه مردماست نه عده ای که دنبال منافع خودشان هستند ایران سربلند می خواهمت

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  11. احمد می‌گوید:

    سلام آقای سعید هاشمی اگه میشه میخواستم بدونم اهل کجا هستید؟

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  12. آریان می‌گوید:

    دیده بان عزیز اگر سایتی جایی مکانی برای اعتراض به ساخت این جاده هست به ما اعلام کنید.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  13. امید می‌گوید:

    به درک به ما چه مربوطه اخه انقدر گرفتاری داریم که نباید برای این چیزها حرس بخوریم و اعصاب خودمون رو خورد کنیم…هر چیزی لیاقت میخواد به نظر من باید باقیمانده پلنگها و یوز پلنگها را هم به خارج از کشور منتقل کنن تا هم سختی نکشن هم گشنگی نکشن هم تعدادشون زیاد بشه…اقایونی که مدام میگن ایران و از فرهنگ بالای این کشور حرف میزنن بیان جواب بدن مگه اونهایی که این کارهارو میکنن جاده میکشن ایرانی نیستن خرسهارو سلاخی میکنن ایرانی نیستند…فرماندار میره با پیمانکار جاده میریزه رو هم تا یه سودی بهش برسه…پیمانکاری و جاده کشی توی ایران هم که فقط در اختیار … هست… ادمین حرف من رو حذف نکن من چیز بدی نگفتم اینی که من گفتم رو همه میدونن……………………………………….به شخصه اصلا ناراحت نیستم بلکه یه جورایی خوشحال هم هستم باید این جاده ها زیاد بشه جنگل ها بیشتر خراب بشه تا تکلیف حیات وحش برای همیشه مشخص بشه…و دیگه ما هم بیخود و بی جهت اعصاب خودمون رو خورد نکنیم…هر چیزی لیاقت میخواد که ما نداریم من اصلا دیگه برام مهم نیست به درک ایشالا زودتر جاده شروع بشه…خدا وکیلی قسم میخورم که برام مهم نیست..این همه مشکل داریم چرا باید به این موضوع بچسبیم اون هم در حالی که اون رئیسی که میلیون میلیون حقوق میگیره تا مثلا از حیات و حش و محیط زیست حفاظت کنه فقط بلده یقه پیراهنش رو سفت ببنده…ایشالا جاده جنگل ابر هم زود تموم میشه اکتشاف نفت توی پارک کویر هم خوب پیش میره…خدا شاهده از روی عصبانیت نمیگم این حیواناته بدبخت چه قدر باید عذاب بکشن باید یه بار تکلیفشون مشخص بشه و خلاص…یا بدنشون به خارج از کشور یا این که با همین کارها همشون رو از بین ببرن…

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 3

  14. توحید می‌گوید:

    کاش حیوان های زبان بسته ایران میتوانستند صحبت کنند تا درد دلهایشان را از این مردم بی روح و دل سنگ بیان کنند شاید فرجی حاصل میشد. میترسم از آخرت که شاید روزی این حیوانات مظلوم ما را باز خواست کنند که بی شک همین طور هم هست. روزی خواهد آمد که همه باید جوابگو باشیم.
    بترسید مدیران بترسید
    وای بر من که نمیتوانم جلوی اون بولدوزر ها را بگیرم
    وای بر من
    وای بر شما
    یوز پلنگ عزیز دوستت دارم
    تو افتخار این سرزمین هستی
    فقط میتوانم واست دعا کنم

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  15. سجاذ می‌گوید:

    آقایان خانوم ها من نمیدونم چرا همه چیو به بازی میگیرین بعضی از کلماتی که خودشون ساختن استفاده میکنن مثل کلمه بووووق.متنفرم از این ادا در اوردنا. … داره به کل مردم ایران خیانت میکنه.خیانت لیاقت تک تک ما ایرانیاست.

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  16. زرتشت آریان می‌گوید:

    یاحق

    با درود،
    من نیز به نوبه ی خود مخالف ادامه ی ساخت جاده ی گزو هستم و بسی نگران زیستگاه یوزپلنگ ایرانی ام. پس من نیز هم آوا با شما ساخت این جاده را محکوم می نمایم و خواستار توقف جاده سازی گزو هستم. البته این مهم است که چگونه می توان آنان را از ساخت جاده ی گزو بازداشت؛ با آگهی رسانی گسترده از راه رسانه های جمعی؟ بهره گیری از راهپیمایی هواداران محیط زیست و حیات وحش؟ پخش یک کلیپ شکوائیه مانند از برنامه ی خبری ۲۰:۳۰؟ کمک گرفتن از نمایندگان مجلس؟ شکایت به مراجع قضایی؟ به راستی چگونه؟
    باامید پیروزی شما دوستان
    زرتشت

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  17. rohi می‌گوید:

    افسوس و دو صد افسوس بر این غفلت و خواب آلودگیمان
    فرداها چه جواب آیندگامان را بدهیم.

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  18. مهران می‌گوید:

    کاش اینقدر که داد محیط زیست میزنند قدری هم مامورینشون از منطقه محافظت کرده بودند از روزی که عبور ازاین جاده شروع شد به جرات میشه گفت جان وحوش این منطقه از دست شکارچیان نجات یافت

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دادن به امید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>