فرصت تکرار نشدنی برای حفظ نسل یوزپلنگ آسیایی با بی تدبیری از دست می رود / اختصاصی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: آذرماه سال گذشته خبر راه اندازی قریب الوقوع مرکز تکثیر و حفاظت از یوزپلنگ آسیایی از طریق این پایگاه خبری منتشر گردید.

مرکزی که قرار بود با حضور آقای “شان مک کوین” ایرلندی (یکی از سرشناس ترین متخصصین جهان در زمینه تکثیر یوزپلنگ در شرایط اسارت که پیش از این نیز چندین بار از جمله در کشور امارات موفق به انجام این امر شده است) بعنوان مشاور فعالیت خود را آغاز کند.

مرکزی که با اهداف مهمی چون تکثیر و پرورش یوزپلنگ آسیایی در شرایط نیمه اسارت، انجام طرح های مطالعاتی و تحقیقاتی پیرامون این گونه ارزشمند و در معرض انقراض، تیمار، درمان و رهاسازی یوزپلنگ هایی که به دلایل گوناگون از جمله برخورد با خودروهای عبوری در جاده ها، تقابل با جوامع انسانی، شکار و زنده گیری و غیره آسیب دیده اند و نگهداری دائمی از یوزپلنگ هایی که امکان رهاسازی مجدد آنها در زیستگاه طبیعی وجود ندارد راه اندازی شود.

اکنون با گذشت هفت ماه از اعلام این خبر هنوز هیچ اقدامی حتی در حد حرف در این زمینه صورت نگرفته و همچنان دلبر (یوزپلنگ ماده) و کوشکی (یوزپلنگ نر) بصورت جداگانه و بدون هیچ برنامه ای در توران و میاندشت زندگی می کنند تا فرصتی استثنائی جهت تکثیر این گونه در معرض انقراض و حفظ ذخیره ژنتیکی یوزپلنگ آسیایی به آسانی از بین برود و هیچ کس برای اتلاف این سرمایه بزرگ و ارزشمند پاسخگو نباشد.

هم اکنون کوشکی بیش از ۶ سال (از سال ۱۳۸۶)  و دلبر بیش از ۲ سال (از سال ۱۳۹۰) است که بصورت جداگانه و در اسارت نگهداری می شوند.

قطعا برای حفظ نسل یک گونه در معرض انقراض، حفظ زیستگاه های طبیعی و حفاظت از باقیمانده جمعیت آن گونه در طبیعت از اولویت و اهمیت بالاتری نسبت به تکثیر گونه در اسارت برخوردار است اما حفظ تعدادی یوزپلنگ آسیایی در اسارت نه تنها منافات و تداخلی با اجرای برنامه های حفاظتی یوز در عرصه های طبیعی ندارد، با وجود روند فزاینده تخریب زیستگاه های طبیعی، شکار طعمه ها، افزایش مرگ و میر، کاهش زاد و ولد و روند کاهش جمعیت یوزپلنگ در کشور و مهمتر از همه با توجه به وجود یک جفت یوزپلنگ نر و ماده که امکان رها سازی آنها در طبیعت وجود ندارد، هم اکنون تکثیر در اسارت این گونه ارزشمند امری بسیار ضروری و فرصتی استثنائی به شمار می رود.

فرصتی تکرار نشدنی که مشخص نیست به چه دلیل از بین می رود! کمبود بودجه؟ مقاومت مقامات استانی سمنان و خراسان شمالی برای انتقال یوز به دیگر استان؟ …

مدیر پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در این مورد به دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران گفت: مسئولیت تکتیر در اسارت به عهده پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی نیست، چراکه برنامه ریزی ها و بودجه ای که با کمک برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP) به این پروژه در ایران اختصاص یافته است صرفا جهت حفاظت از نسل یوزپلنگ در زیستگاه های طبیعی است و ما در مورد تکثیر در اسارت یوز صرفا نقش مشورتی به عهده خواهیم.

هومن جوکار افزود: برنامه ریزی جامعی در زمینه تکثیر در اسارت یوز انجام شده و آقای شان مک کوین نیز طرح خود را در این زمینه ارائه کرده است و باید منتظر ماند تا ببینیم سازمان محیط زیست چه زمانی در این زمینه اقدام خواهد کرد.

…………………………تصویر: کوشکی در پناهگاه حیات وحش میاندشت (خرداد ۱۳۹۲)

بنابراین با توجه به صحبت های مدیر پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، مسئولیت مستقیم دو یوزپلنگ نر و ماده ای که مدتهاست بصورت جداگانه نگهداری می شوند متوجه سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت محیط طبیعی این سازمان است. معاونت بی ثباتی که بارها طی سال های اخیر تغییر کرده و هر بار با تغییر شخص معاون محیط طبیعی، تغییرات گسترده ای در سیاست های کلی این واحد صورت گرفته است.

مطمئنا اگر مدتی دیگر به همین شکل ادامه یابد دلبر و کوشکی با افزایش سن، توان زادآوری خود را از دست خواهند داد، همچنین در مقابل انواع بیماری ها آسیب پذیر خواهند شد و احتمال مرگ یکی یا هردوی آنها دور از ذهن نیست.

قطعا با از بین رفتن هر یک از آنها یوز دیگر نیز تا پایان عمر در تنهایی بسر خواهد برد، مانند مارتیا یوزپلنگ ماده ای که از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۲ به تنهایی در پارک پردیسان تهران زندگی کرد و نهایتا به دلیل عدم وجود یوز نر، بدون زاد و ولد پس از ۹ سال از بین رفت.

………………………………………………..تصویر: دلبر در پارک ملی توران

مطمئنا با برنامه ریزی صحیح و انجام مطالعات دقیق، معرفی مجدد نسل های بعدی یوزپلنگ های پرورش یافته در اسارت به طبیعت نیز امکان پذیر خواهد بود و این روش می تواند به جلوگیری از نابودی کامل این گربه سان زیبا بیانجامد.

به راستی اگر دلبر یا کوشکی پیش از اجرای طرح تکثیر در اسارت به هر دلیلی از بین بروند، چه کسی پاسخگوی چنین خسارت بزرگی به این سرمایه ارزشمند ملی خواهد بود؟

آیا مدیران سازمان محیط زیست لحظه ای به موضوع فکر کرده اند که اگر یوزپلنگ آسیایی در طبیعت ایران منقرض شود، مردم کشور و نسل های آینده به خاطر انقراض نسل یوزپلنگ در طبیعت ایران و هم به دلیل از دست دادن فرصت حفظ این گونه ارزشمند (حداقل در شرایط نیمه اسارت) آنها را نخواهند بخشید.

مدیران سازمان حفاظت محیط زیست باید بدانند که از بین رفتن یوزپلنگ های کشور، مرگ ببرهای سیبری در باغ وحش ارم نیست که مدتی سروصدا برپا کرده و سپس فراموش شود و تمامی مدیرانی که در طول دوره مسئولیتشان این فرصت تاریخی از دست رفته است باید پاسخگوی کوتاهی خود در نابودی این سرمایه بزرگ ملی باشند.

+14
-1
  

27 دیدگاه

  1. محمد می‌گوید:

    به به ، هر دم از این باغ بری میرسد
    حالا آقایون هی تشریف ببرن یخچال خونه مردم رو واسه پیدا کردن یکی دو تا کبک و باقرقره بگردن.
    شرم آوره بخدا

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 14

    • 2 می‌گوید:

      ما خودمون باید کاری کنیم.از مسئولان ما کاری بر نمیاد.دیده بان حاضری پول جمع کنی و خودت دست به کار شی؟مسئولان ما بی عرضه ترینند.

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

    • امیر می‌گوید:

      عزیزم هر چیزی جای خودشو داره. آخه این چه فرمایشیه که شما می کنید! من متعجبم از دوستانی که این نظرات رو لایک میکنن.
      یعنی چی این حرف آخه؟ یعنی هیچ محیط بانی به وظیفش عمل نکنه تا تکلیف دلبر و کوشکی روشن شه؟!!!!
      محیط بانی که تو این بلبشو کارشو درست انجام میده جای تقدیر داره نه انکار جنابعالی.
      یه کم فکر کنید قبل از اینکه چیزی بنویسید و قبل از اینکه چیزیو لایک کنید.
      خداوند به ما عقل بده تا خادم واقعی رو از خائنین و کم کاران تمیز دهیم.

      پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 6

      • محمد می‌گوید:

        خوب خدا رو شکر که جنابعالی هنوز … تا بتونی منظور یه متن و نوشته رو بفهمی.
        عزیز من ، منظور بنده این بود که آقایون واسه یه کار کم ارزش و کم اهمیت کلی وقت و هزینه و انرژی صرف میکنن تا جایی که پلیس بازی درمیارن میرن میریزن تو خونه مردم و یخچالشو زیر و رو میکنن ، استخونهای داخل سطل آشغالشو میگردن ببینن گوشتی که خوردن مال شکار بوده یا نه ، ولی واسه یه کار مهمی مثل احیاء و تکثیر یوز و حمایت از این دوتا فلک زده هیچ تکونی به خودشون نمیدن و مثل جناب ماست اونجا نشستن و دارن بر و بر همدیگه رو نگاه میکنن.
        افتـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــاد ؟؟؟؟
        ( چیه حالا کامنت من چندتا لایک خورده چرا داری جلز ولز میکنی و هی میری میای دیسلایک میزنی)

        داغ Thumb up 7 Thumb down 14

        • امیر می‌گوید:

          “عزیز من ، منظور بنده این بود که آقایون واسه یه کار کم ارزش و کم اهمیت کلی وقت و هزینه و انرژی صرف میکنن”
          دوست تند خوی من نه این کار کم ارزشه نه کم اهمیت.خیلی هم مهمه که این زحمت کشان به وظیفه خودشون به نحو احسن عمل می کنن وجای تقدیر داره.کار این دوستان گرفتن امثال این دزدانه که دارن انجام میدن نه جفتگیری کوشکی و دلبر.هر کسی تو هر سازمانی یا هر بخشی تو هر سازمانی وظایف مشخص داره.مثل اینکه بری به آبدارچی سازمان بگی دریاچه ارومیه داره خشک میشه تو داری اینجا چایی میریزی؟!!!
          “تا جایی که پلیس بازی درمیارن میرن میریزن تو خونه مردم و یخچالشو زیر و رو میکنن ، استخونهای داخل سطل آشغالشو میگردن ببینن گوشتی که خوردن مال شکار بوده یا نه”
          خوب معموله که باید بریزن تو خونه اون دزد بی شرفی که رفته این همه حیوون زبون بسته رو لت و پار کرده.توقع دارین چی کارشون بکنن؟برن رو کبابشون آبلیمو بچکونن!!!!
          درسته که تکثیر یوز کار مهمیه ولی چرا کار خلق الله و بی اجر و قرب میکنی؟فکر کن قبل از اینکه حرف بزنی.
          “( چیه حالا کامنت من چندتا لایک خورده چرا داری جلز ولز میکنی و هی میری میای دیسلایک میزنی)”
          از کسی که مثل بچه های ۷-۸ ساله همچین چیزی میگه چه توقع میره؟

          پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 7

  2. سجاذ می‌گوید:

    با سلام. این کارارو باید بدی دست یکی مثل ….تا به همه نشون بده پشتکار برای انجام پروژه یعنی چی. این استان و اون استان یعنی چی. بدینش به یه استان دیگه تا مسئولین دو تا استان عزیز ناراحت نشن. مثل یزد. با تشکر

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  3. امید می‌گوید:

    ای بابا چه قدر شما دلتون خوشه به خدا…فقط و فقط یه راه داره زنده گیری و انتقال به خارج از کشور هر جا که میخاد باشه به عراق و افغانستان… باید این ۲ تارو بدن به هندوستان تا ببینن که چجوری استفاده میکنن ازشون…

    داغ Thumb up 9 Thumb down 9

    • امیر می‌گوید:

      امید جان ,چرا اینقدر نا امیدی!مگه قراره همه مسائل ما خود به خود درست بشه؟
      خوب تا حالا این موضوع به صورت جدی توسط مردم و رسانه ها پیگیری نشده بود.شما هم لطفا مطلب رو شیر کنید (هر جا که امکانشو دارید)امیدوارم ختم به خیر بشه

      پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 7

  4. مجتبی می‌گوید:

    عجب قصه ای شده این سازمان بوق ایران!
    کشورهای آفریقایی بخاطر منقرض نشدن نسل شیرها دارن اونها رو در اسارت پرورش میدن
    مگه نمیگین نفت، گاز، سنگ، طلا، مس، آهن و هزاران استخراجات دیگه از طبیعت انجام میشه. اینهایی که این همه از منابع طبیعی دارن برای خودشون استخراج میکنند باید به گردنشون بزارند که هر چی استخراج کردن یک بخشی هم بدن برای حفظ محیط زیست و حیات وحش
    یعنی سازمان بوق فقط بلده به حکم دادگاه برای اعدام محیط بانها سر فرود بیاره؟ اگر سازمان بوق نمیتونه بودجه و درآمدکسب کنه این همه ذخایر از طبیعت استخراج میکنند قانونی بزاره که همه شرکتهایی که ذخایر استخراج میکنن چند درصد پول به محیط زیست بدن

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

    • محمد می‌گوید:

      سلام آقا مجتبی
      این قانونی که شما میفرمایید خیلی ساله که هست و اجرا هم میشه ، کلیه صاحبان معادن و… موظفند بخشی از درآمد حاصل از استخراج رو به دولت پرداخت کنند که بخشی از اون متعلق به سازمان محیط زیست هستش .
      حالا این پولها کجا داره هزینه میشه الله اعلم

      پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  5. reza می‌گوید:

    اگه مشکل داشتین چرا اسیرشون کردین میزاشتین تو طبیعت وحشی برا خودشون حال می کردن هر وقت مشکلتون حل شد و کنار اومدین دو تا دیگه می گرفتین یا شاید فقط همین دو تا یوز باقی مونده/

    داغ Thumb up 3 Thumb down 5

  6. سامان می‌گوید:

    بارها گفته و باز خواهم گفت بلایی که در این دولت بر سر محیط زیست اومد در تاریخ بی نظیره

    داغ Thumb up 8 Thumb down 6

    • امید می‌گوید:

      تو که راست میگی؛ لابد از نظر تو اون هزاران حیوانی که در یک روز به دست نیروهای دولتی حکومت قاجار و زندیه شکار شدن و با شاخهاشون مناره مسجد درست کردن هیچی نیست دیگه. با اون اطلاعات غلطت دیگه نظر نده باشه. بارها گفته و بارها خواهم گفت…………

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

      • سهراب می‌گوید:

        آقا امید تا یه حدودی سامان درست میگن. فقط خشکی دریاچه ارومیه و بختگان و … را شما با کل شکار اون ۲ دوره نمی تونی قیاس کنی.فجایع واقع شده در این چند ساله واقعا زیاده.

        داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  7. سعید هاشمی می‌گوید:

    واقعا برای سازمان متاسفم
    ظاهرا بنده هم باید مثل بیشتر دوستانم کناره گیری کنم و ازاد دنبال حفظ نسل اینا باشم

    داغ Thumb up 4 Thumb down 6

  8. آریان می‌گوید:

    امیدوارم مسئولین به فکر بی افتن و هرچه سریع تر مقدمات اشنا کردن کوشکی و دلبر را انجام بدهند.
    اما اگر این فرصت از دست برود و نسل این گونه منقرض شود.در ان صورت…
    هیهات من الذّله.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

    • محمد می‌گوید:

      آقا من حاضرم بانی خیر باشم ، هر کی هم با من موافقه پا پیش بذاره .
      بابا بیاین بریم خواستگاری این دوتا نوگل نشکفته رو با هم آشنا کنیم ، انشاالله به زودی برن زیر یه سقف و زندگی مشترکشونو شروع کنن .
      البته این دو نوگل نشکفته بیچاره فلک زده رو آفت و شته زده ، اون هم آفتی بنام بی مسئولیتی و بی تدبیری مسئولین ما.
      فقط منتظرن تا یکی از این دوتا بمیره ، اون وقت شروع میکنن به وامحیط زیستــــــــــــــا ، بدبخت شدیم ، بیچاره شدیم و…
      بابا بی انصافها الان که این دوتا بیچاره زنده ان یه کاری بکنین ، اگه کاری از دستتون بر نمیاد پروژه رو تحویل بدید به بخش خصوصی.
      به والله قسم حاضرم کل هزینه پروژه زادآوری این دوتا یتیم مونده رو متقبل بشم.

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  9. ساسان + می‌گوید:

    واقعا از اینکه به این موضوع پرداختید ممنونم.
    قطعا این موضوع بسیار مهم و حساسه و آقایون عوض تکثیر ببر و شیر اگر یکم منطقی باشند میفهمند که چقدر این موضوع حیاتی وارزشمنده و همچنین شروع و جدیدیت در این امر هم به عنوان خوش خدمتی و هم خوشنامی در رزومه کاری خود جنابان به یادگار میماند.
    بی شک این موضوع برای تمامی ما مهمه و قطعا دیده بان گرامی ؛ پیگیری و تلاش شما در این زمینه از طرف ما بی پاسخ نخواهد ماند و هر یک به توان و امکانات خودش پشتیبان شماییم…

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  10. توحید می‌گوید:

    از خدا بترسید. زیرا که اینها اماناتی ارزشمند هستند از طرف پروردگارمان .همه روزی پاسخگو خواهید بود.شاید اون روز نزدیک باشد

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  11. محسن می‌گوید:

    حرص آدم از دست این سازمان بوق در میاد به خدا شیطونه میگه …

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  12. امید می‌گوید:

    باید باز هم پیگیری بشه نه اینکه الان بگیم بعد فراموش کنیم…اما باز هم میگم انتقال به خارج از کشور بهترین راهه…جاده بافق که کامل شد و ساخته شد توی پارک کویر هم دارن نفت پیدا میکنن اصلا دیگه به اون صورت زیسگاهی برای یوز پلنگ ها نمونده…بابا توی این کشور جون ادمها ارزشی نداره چه برسه به حیوانهای مظلوم و زبان بسته

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  13. رضا می‌گوید:

    ای کاش میشد این دو تا موجودم مثل شیرهای باغ وحش تهران که امروز به نسل شون ۴ تای دیگه اضافه شد تکثیر می شدن و مثل پلنگ ایرانی باغ وحش تهران تنها نمی شدن.

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  14. سعید هاشمی می‌گوید:

    تنها راه ممکن یه راه پیمایی و داد و بیداد کردن هستش

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  15. میلاد می‌گوید:

    به نظر من باید یه نامه به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نوشت و تو اینترنت واسش امضا جمع کرد یه حرکت همگانی!!! مسئولان بی کفایت بدونند پی گیر نشوند مردم پیگیر می شوند

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  16. میلاد می‌گوید:

    چطوره اصلا خودمون به شان مک کین نامه بنویسیم

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>