به مناسبت روز جهانی ببر (International tiger day 2013)

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: ۲۹ جولای (۷ مرداد) به عنوان روز جهانی ببر نامگذاری شده است. این روز هم به عنوان یک جشن جهانی و هم به منظور افزایش آگاهی عمومی نسبت به اهمیت حفظ این گربه سان زیبا تعیین شده است.

در حال حاضر بیش از هر زمانی ببرها در سراسر جهان به انقراض نزدیک شده اند، بیش از ۹۷ درصد جمعیت ببر در دنیا از بین رفته است و بسیاری از زیرگونه های ببر منقرض شده اند!

جمعیت ببرهای سراسر جهان از ۱۰۰,۰۰۰ عدد در سال ۱۹۱۳ به ۳,۲۷۴ عدد در سال ۲۰۱۳ کاهش یافته است.

چگونه این اتفاق افتاد؟

از بین رفتن زیستگاه:

۹۳ درصد از زیستگاه های طبیعی ببر با توجه به گسترش شهرها و جوامع انسانی از جمله فعالیت های کشاورزی از بین رفته است.

ببر نیاز به زیستگا ه های وسیع و پیوسته دارد و کمتر می تواند در زیستگاه های جزیره ای، پراکنده و کوچک زندگی کند. علاوه بر اینکه زیستگاه های کوچک خطر تقابل با انسان و شکار غیر قانونی ببرها را افزایش می دهد.

تعارض انسان به حیات وحش:

سالهاست انسان و ببر در حال رقابت برای فضای زندگی هستند و هم اکنون نیز درگیری ببرهای وحشی و انسان ها نسل باقی مانده ببرها را نیز به خطر انداخته است.

همزمان که جنگل ها کوچک می شوند، طعمه ببر کمیاب شده و ببر مجبور به شکار دام اهلی می شود که بسیاری از جوامع محلی برای امرار معاش به آنها وابستگی دارند. بنابراین در اقدامی تلافی جویانه ببرها کشته و یا به دام می افتند. همچنین وابستگی جوامع محلی به جنگل برای تامین سوخت، غذا و چوب نیز خطر حملات ببر و کشته شدن آنها را افزایش می دهد.

شکار غیر قانونی و بازار سیاه پوست، از دیگر عوامل کشتار ببرها توسط انسان به شمار می رود.

تغییرات آب و هوا:

یکی از بزرگترین جمعیت های ببر در جهان است در منطقه ای به نام  Sundarbans زندگی می کنند. منطقه ای پوشیده از جنگل های حرای بزرگ در ساحل شمالی اقیانوس هند که مابین کشورهای هند و بنگلادش مشترک است.

افزایش سطح آب دریا به دلیل تغییرات آب و هوایی، تهدیدی برای از بین بردن این جنگل ها و نابودی زیستگاه آخرین باقی مانده از این جمعیت پویای ببر به شمار می رود. مطالعات نشان می دهد اگر تلاشی برای کاهش سطح آب دریا صورت نگیرد، افزایش آب در سال ۲۰۷۰ به حدود به یک پا می تواند تقریبا تمام زیستگاه ببر در منطقه Sundarbans  را از بین ببرد.

نقشه پراکنش و تعداد باقیمانده ببر در کشورهای مختلف:


گونه های باقیمانده ببر در جهان:

ببر سیبری (Siberian Tigers) که به عنوان ببر آمور یا ببر شمال شرق چین نیز شناخته می شود. ببر بنگال (Bengal tigers) ، ببر هندوچین (Indochinese tigers) ، ببر مالایا (Malayan tigers) ، ببر سوماترایی (Sumatran tigers) و ببر جنوب چین (South China tigers)


گونه های منقرض شده ببر:

ببر بالی (Bali tigers) ، ببر خزر (Caspian tigers) ، ببر جاوان (javan tigers)

سرگذشت ببر خزر (ببر مازندران) چه بود؟

تصویر زیر عکس آخرین عکس تهیه شده از ببر مازندران، مربوط به سال ۱۳۳۲ است. در آن سال سروان “احمد هنرور” در سفر به مینو دشت و کلاله، در مسیر روستای ”آق قمیش” متوجه حضور یک ببر بزرگ در بیشه زار شده، بلافاصله با شلیک گلوله این حیوان زیبا را از پای درآورده و با همران خود در کنار لاشه ببر عکس یادگاری میگیرند. پس از آن دیگر هیچ کس نتوانست از ببر ایران عکسی بگیرد.

برای مشاهده سرگذشت و چگونگی انقراض نسل ببر مازندران کلیک کنید

+114
-2
  

7 دیدگاه

  1. آریان می‌گوید:

    امیدوارم ادم هایی که تو کشورشون ببر دارند قدر این حیوان زیبا رو بدونند
    به لطف خدا تو کشور هند ببر هست و مسئولان این کشور میدونند برای حفطشون چه کاری باید بکنند.
    در گذشته هم ثابت کردند.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

  2. محمد می‌گوید:

    مطلب بسیار زیبایی بود
    جای ببر عظیم مازندران واقعا خالی ست. خدا لعنت کنه باعث و بانی انقراض اون زبون بسته ها رو.
    ضربه ای که قاجاریه ملعون چه از لحاظ زیست محیطی و چه از لحاظ عهدنامه های ننگینی که داشت به ایران زد ، هیچ کسی نزده.
    خداکنه پلنگ ها به این سرنوشت دچار نشن.
    دیده بان عزیز لطفا نگارش متن رو یک بار دیگر بازنگری و اصلاح کنید.
    یاعلـــــــــــی مدد

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 0

  3. مجتبی می‌گوید:

    نارحت کننده تر از همه اینها اینه که ما ایرانی ها همیشه به فکر نابود کردن حیات وحش هستیم.
    مگه حالا این همه حیوان وحشی رو با دست خودمون نابود نمیکنیم! اگر فکری به حال حیات وحش ایران نشه متاسفانه تا چند سال دیگه همه حیوانات وحشی در لیست انقراض قرار میگیرند.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  4. همگی بایستی الان به فکر داشته های موجود باشیم و نگذاریم سایر گربه سانان موجود در ایران از بین بروند بایستی دست به دست هم بدهیم همه باهم در حفظ موجودات زیبایی که در کوهستانهای ایران زندگی می کنند بکوشیم

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  5. امید می‌گوید:

    من مطمئنم یقین دارم که نه تنها منقرض نمیشه بلکه افزایش هم پیدا میکنه…اگر خارجی ها بخواه واقعا روش کار کنن به نتیجه میرسن درسته که این اتفاق توی خارج از ایران افتاده و تعداد ببرها کم شده اما کشورهای خارجی توی این مسائل خیلی خیلی جلوتر و پیشرفته تر از ما هستند

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  6. امید می‌گوید:

    من پرسیدم تقریبا چندتا پلنگ توی ایران هست چرا جواب ندادی…

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>