تلاش محققان برای جلوگیری از انقراض نسل شیرهای آفریقایی / ساخت ربات برای تصویربرداری از رفتار طبیعی شیرها

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: شیرهای آفریقایی در بیش از ۸۰ درصد از محدوده زندگی خود از بین رفته و غرششان خاموش شده است.

با ادامه روند فعلی انقراض نسل شیرهای آفریقایی محتمل و جلوگیری از انقراض آنها نیازمند اقدامات عملی جدی است.

“کریگ پاکر” اکولوژیست معروف از تیم گربه سانان بزرگ نشنال جئوگرافیک، بیش از ۳۰ سال است که بر روی رفتار شیرهای آفریقایی مطالعه و برای توقف روند کاهش جمعیت آنها تلاش می کند. این طولانی ترین مطالعه پیوسته ایست که تاکنون بر روی یک گونه جانوری در جهان صورت گرفته است.

کریگ پاکر معتقد است آینده شیرهای آفریقایی رو به زوال است. این اکولوژیست می گوید: هر چقدر دانش و اطلاعات بیشتری در مورد رفتار شیرها کسب کنیم بیشتر می توانیم به جلوگیری از انقراض آنها کمک کنیم.

به همین منظور “مایکل نیکولز”، عکاس و “ناتان ویلیامسون”، تصویربردار عزمشان را برای بدعتی تازه در تصویربرداری از شیرها جزم کرده اند. نیکولز و ویلیامسون نوعی ربات شبیه تانک طراحی کرده اند که به آنها امکان خارق العاده ای می دهد تا بتوانند فیلم و تصاویر بسیار نزدیک و از زوایای گوناگون از زندگی شیرها تهیه کنند.

آنها مدت زمان بسیاری را صرف کرده اند تا شیرها به حضور این ربات عادت کنند و رفتار طبیعی خود را در مواجهه با آن از دست ندهند. آنها این ربات را بسیار محکم و مقاوم ساختند تا در مقابل ضربات شیرها مقاوم بوده و از بین نرود که البته نیازی به این همه محکم کاری نبوده است چون شیرها در اکثر مواقع نسبت به این ربات بی تفاوت بوده و حضور آنرا نادیده می گرفتند.

نصب دوربین دید در شب بر روی ربات به آنها این امکان را داد تا بتوانند شب هنگام از صحنه های شکار و زندگی شیرها تصویربرداری کنند.

در جریان این پروژه که از جولای ۲۰۱۱ تا ژانویه ۲۰۱۳ به طول انجامیده است، مایکل نیکولز ۲۴۲ هزار عکس و ویلیامسون بیش از ۲۰۰ ساعت از رفتار طبیعی شیرها فیلمبرداری نموده است که البته بخش عمده ای از تصاویر بدون کمک ربات و به صورت دستی تصویربرداری شده است.

+6
0
  

4 دیدگاه

  1. شاکر احمدی می‌گوید:

    یک محقق تمام عمر مفید خود را یعنی ۳۰ سال صرف مطالعه و پیشرفت دانش بشر روی گونه‌ای خاص کرده است. این به نظر من فوق العاده است. البته در جوامع جهان سومی مانند ما، هنوز خیلی مانده به اینها برسیم که هیچ… درک لزوم تلاش این اکولوژیست و دیگر دانشمندان نیز جای بحث دارد.

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 1

  2. رضا می‌گوید:

    ای کاش مسئولین روزی ب جایی برسن که تصمیم بگیرن به جای این تصاویر تصاویر شیر و ببر و دیگر حیات وحش داشته باشیم

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  3. سعید هاشمی می‌گوید:

    عالی بود

    کاش همچین کسانی تو ایران هم بودن

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  4. امید می‌گوید:

    خارجی ها توی این موارد کار خودشون رو بلد هستند و مسلما شیرها و همه حیوانات به خوبی حفاظت میشوند

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>