اظهارات تامل برانگیز مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی در مورد دریاچه ارومیه

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی گفت: به بهانه نجات دریاچه ارومیه، آب رودخانه ارس را برای مصارف کشاورزی انتقال می‌دهند!

حسن عباس‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه نباید دریاچه ارومیه را فدای توسعه کرد، افزود: اکنون تنها یک سوم از مساحت این دریاچه باقی مانده است و در صورت خشکی تمام دریاچه، نمکی که از سطح آن بلند می‌شود دیگر آذربایجان، کردستان، مشهد، تهران و … را نمی‌شناسد و کل کشور را درگیر خواهد کرد.

وی ادامه داد: افرادی که به بهانه دریاچه ارومیه آب را برای کشاورزی، صنعت و یا حتی گردشگری انتقال می‌دهند از نتیجه کار خود آگاه نیستند چرا که خشک شدن دریاچه ارومیه دیگر زمین کشاورزی در منطقه باقی نخواهد گذاشت.

مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه تاکنون ۲۴ پروژه برای احیای دریاچه ارومیه مصوب شده و در حال اجراست، اظهار کرد: سریع‌ترین راه برای نجات دریاچه ارومیه، بارور کردن ابرها و پس از آن صرفه‌جویی در مصرف آب است.

عباس‌نژاد تصریح کرد: علاوه بر افزایش راندمان بارش و صرفه‌جویی در مصرف آب، انتقال آب بین حوضه‌ای از حوضه‌های شمال و جنوب می‌تواند در شرایط فعلی وضعیت دریاچه را بهبود ببخشد.

به گفته وی، در حوزه اقلیم با دو مساله نوسان و تغییر اقلیم مواجه هستیم که نوسان اقلیم مربوط به تغییرات طبیعی همچون خشکسالی و ترسالی و تغییر اقلیم نیز بر اثر دستکاری‌های انسان به وجود می‌آید.

عباس‌نژاد افزود: از ۳۰ سال پیش، با افزایش زمین‌های کشاورزی، نابودی باغ‌ها و مراتع، استفاده از صنایع آب‌بر در محدوده دریاچه ارومیه و استفاده از آبیاری غرق آبی به جای آبیاری قطره‌ای، مصرف آب منطقه افزایش پیدا کرده و با کاهش میزان آب، دمای هوای منطقه نیز بیشتر شده که در نتیجه این افزایش دما نیز آب دریاچه هر روز خشک‌تر شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر همه این موارد، هر جایی هم که از طریق باریکه‌ای به دریاچه آبرسانی می‌شد، با احداث سد بر روی آن حق بیولوژیکی رودخانه‌ها و حق‌آبه دریاچه نیز پرداخت نشد.

وی تاکید کرد: برای پرداخت حق‌آبه سه میلیارد مترمکعبی دریاچه باید پیش از هر چیزی الگوی کشت کشاورزی منطقه تصحیح شود چرا که زمانی عده‌ای گمان کردند که چون آذربایجان غربی دومین استان پر آب کشور است می‌توانند تا هر چه قدر که دلشان خواست آب مصرف کنند.

مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه کشاورزی در کشور ما به هیچ وجه اقتصادی نیست، افزود: به عنوان مثال برای تولید گوجه، هزینه آب مصرفی بسیار بیشتر از گوجه‌ای است که به دست مصرف‌کننده می‌رسد، در صورتی که می‌توان با تغییر روش‌های آبیاری تا حد زیادی این هزینه را کاهش داد.

+5
0
  

5 دیدگاه

  1. سامان می‌گوید:

    اقایان بس کنید و لجبازی رو کنار بگذارید من هم خیلی متاسفم از خشک شدن این دریاچه ولی چرا واقع بین نیستید هممون
    می دونیم که دیگه نمیشه این دریاچه رو زنده کرد دقیقا مثل همین مثال گوجه ای که این مسئول گفت اقتصادی نیست نمیشه ما ده جا رو به خاطر یک جا خراب کنیم فقط یک راه داره تازه اونم تا دیر نشده و اونم اجرای صحیح نظرات پرفسور کردوانی هست و دیگر هیچ یعنی جمع آوری نمکهای سطح دریاچه و فراوری و فروش آن که منافع زیاد هم از لحاظ کشاورزی و هم اشتغال داره یک کم فکر کنیم بعد تصمیم بگیریم ما منطقمون خشک خشک اینو باید درک کنیم

    داغ Thumb up 3 Thumb down 17

  2. سجاذ می‌گوید:

    ما کشور ثروتمندی هستیم.چرا امکانات قطره ای کردن در اختیار کشاورز قرار نمیدید که الان بخواین همه چیزو سر کشاورز بدبخت خراب کنید.چرا وام نمیدید

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  3. امیر می‌گوید:

    من نمی دونم چرا این روزای آخری همه به حرف افتادن.خب اینارو چرا از اول کارت نگفتی پدر جان؟!!!!ما فکر می کردیم شما اینا رو نمی دونید.شما که می دانستی و سکوت کردی گناهت چند برابره.حالا تو هفته آخر مدیریتشون همه شدن منتقد.
    تو که خودت جزو مسوولین هستی.چرا ساکت بودی تا حالا؟!!!!حالا به فکر افتادی که یه چیزی بگی به دل مردم خوش بیاد؟
    نه عزیزم ما تو این چند ساله شاهد سکوت وانفعال شما بودیم و با این حرف های عوام گرایانه گول نخواهیم خورد.بفرمایید بروید و بدانید که کسی شما را نخواهد بخشید.شما چشم ایران(دریاچه ارومیه) را کور کردید .

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 2

  4. barbod می‌گوید:

    مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی گفت: به بهانه نجات دریاچه ارومیه، آب رودخانه ارس را برای مصارف کشاورزی انتقال می‌دهند! حرص و طمع رانت خوران تمومی نداره!خدا این کشور و مردم از شر انسانهای پست فطرت آزاد کنه! آمین

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  5. شکارچی می‌گوید:

    این همه سد ساختین چه نفعی داشت ؟ کشاورزی شکوفاتر شد ؟ الآن که داریم تبدیل میشیم به بزرگترین وارد کننده محصولات کشاورزی !!!!!!!! برنج ، چای و …. بی لیاقتی و نداشتن تدبیر و آینده نگری نتیجه اش میشه دریاچه ارومیه .

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>