دهها هکتار از جنگل های ارس در منطقه حفاظت شده گلول و سرانی ویران شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به نقل از سبزپرس، منطقه حفاظت شده گلول و سرانی در استان خراسان شمالی که دو سال پیش شاهد کشته شدن یکی از محیطبانان جوانش به نام سعید پرهام بود، این روزها در حالی مورد هجوم راهسازان قرار گرفته که از چندین هفته قبل با ورود شرکت پیمانکاری به منطقه برای ساخت جاده مرزی، انتظار می رفت سازمان محیط زیست برابر قوانین و مقررات حاکم بر مناطق چهارگانه مانع این اقدام شود اما نه تنها مدیران سازمان محیط زیست بلکه حتی مدیران سازمان جنگل ها و مراتع کشور هم که به عنوان اصلی ترین متولی حفظ جنگل ها و ذخیره گاه های جنگلی شناخته می شوند ترجیح دادند ‌تنها مهر سکوت بر لبان خود زده و با شدت بخشیدن به دامنه تعارضات به زیستگاه های بکر کشور، تنها نابودی درختان تنومند ارس و جنگل های بی نظیر این منطقه را به تماشا بنشینند تا اگر همتی برای شناسایی قاتل شهید پرهام نبود حالا خون به ناحق ریخته شده این محیط بان ۲۷ ساله با مماشات دستگاه های متولی حفظ محیط زیست و متولیان توسعه عملا پایمال شود.

بر اساس گزارشات، احداث این جاده مرزی در استان خراسان شمالی منطقه حفاظت شده گلول و سرانی را دو تکه کرده و هزاران هزار درخت ارس تنومند را که برابر قانون حفظ ذخایر ‍ژنی در زمره گونه های ممنوع القطع محسوب می شود به نابودی خواهد کشاند.

با این حال در هفته های اخیر و در حال حاضر دهها لودر و بلدوزر در منطقه حفاظت شده گلول و سرانی در حال ریشه کن کردن درختان ارس چند صد ساله و خاکبرداری های عظیم هستند و به گواه محیطبانان و کارشناسان محیط زیست لاشه درختان بعضا زیر بستر جاده دفن می شود بی آنکه هیچ یک از دستگاه های نظارتی منابع طبیعی و محیط زیست توضیحی به این حجم عظیم تخریب در یکی از ذخیره گاه های جنگلی کشور داشته باشند.

این جاده که از “باجگیران” در استان خراسان رضوی تا “اینچه برون” در استان گلستان در حال احداث است از محدوده “کمرخانعلی” واقع در شرق منطقه گلول و سرانی وارد این منطقه حفاظت شده است.

برابر عکس‌های ارسال شده، احداث این جاده و تخریب جنگل با شدت ادامه دارد. این جاده حدود ۳۰۰ کیلومتر طول دارد که تاکنون حدود ۱۰ کیلومتر در داخل منطقه حفاظت شده پیشروی داشته است و بخش های ارزشمندی از منطقه را نابود کرده است.

منطقه حفاظت شده گلول سرانی یکی از زیستگاه‌های مهم پلنگ در شمال ایران محسوب می‌شود. این منطقه یکی از اولین مناطق شمالی است که پذیرای پلنگ‌های مهاجر از آن سوی مرز ایران و از کشور ترکمنستان است. مطالعات در شمال غربی و شمال شرقی ایران نشان می‌دهد که در زیستگاه‌های این مناطق، پلنگ‌ها با عبور از مرز، بین ایران و کشورهای همسایه در تردد هستند. این تردد که به تبادل ژن جمعیت‌های مختلف پلنگ در ایران و کشورهای همسایه منجر می‌شود، باعث پویایی و پایداری بیشتر جمعیت پلنگ می‌شود.

احداث جاده در بخش شمالی منطقه گلول و سرانی، نه تنها باعث قطع این کریدور عبوری می‌شود، بلکه با برهم زدن امنیت این زیستگاه، ارزش‌های حفاظتی آن را نیز به شدت کاهش می‌دهد.

منطقه گلول و سرانی، علاوه بر اینکه جمعیت‌های نسبتا مناسبی از قوچ و میش اوریال، کل و بز، کبک دری و پلنگ ایرانی را در خود جای داده، به دلیل درختان ارس کهنسال خود نیز همواره مورد توجه قرار داشته است.

جایی که برای جاده سازی در حال ویران شدن است همان جایی است که همکارمان شهید سعید پرهام با اسلحه ژ-س به شهادت رسید

اسکندر گردمردی، کارشناس حیات وحش اداره کل محیط زیست استان خراسان شمالی در اعتراض به تخریب گسترده جنگل های ارس در منطقه حفاظت شده گلول و سرانی استعفا داد.

گردمردی دارای مدرک کارشناسی ارشد محیط زیست و از نیروهای رسمی اداره کل محیط زیست استان خراسان شمالی است که به عنوان کارشناس حیات وحش سال ها در این اداره کل مشغول به خدمت بوده و روز گذشته استعفای خود را در واکنش به کوتاهی محیط زیست استان و سازمان حفاظت محیط زیست در جلوگیری از تخریب جنگل های ارس منطقه حفاظت شده گلول و سرانی به مدیر کل محیط زیست خراسان شمالی اعلام کرد.

گردمردی به سبزپرس گفت: جایی که برای جاده سازی در حال ویران شدن است همان جایی است که همکارمان شهید سعید پرهام با اسلحه ژ-س به شهادت رسید. او به خاطر حفظ منطقه و حیات وحش به شهادت رسید و این ناجوانمردی است که من کارشناس، در همین منطقه شاهد ریشه کن شدن صدها درخت ارس باشم تا جاده ساخته شود.

وی افزود: استعفای من از سوی آقای آبسالان مدیر کل محیط زیست استان پذیرفته نشده اما گفتم تا زمانی که تخریب منطقه متوقف نشود دیگر به محیط زیست بازنخواهم گشت چون ما برای حفظ این منطقه یک شهید دادیم و نباید بی تفاوت باشیم.

به گفته این کارشناس، راهسازان تاکنون صدها درخت را ریشه کن کرده و لاشه آنها را زیر خاک در بستر جاده دفن می کنند. گردمردی گفت: اینجا زیستگاه ارزشمند گونه های گیاهی و جانوری چون اورس، قره قات، قوچ اوریال، کبک دری، کل و بز وحشی، پلنگ و … است و حتی قدیمی ترین ارس کشور یعنی اثر طبیعی- ملی ارس سرانی نیز در جوار همین منطقه واقع شده است.

گردمردی گفت: علاوه بر جاده در دست احداث، گفته می شود دست کم دو عدد پل نیز در مسیر این جاده و در داخل منطقه حفاظت شده احداث خواهد شد. این در حالی است که از سال ۸۸ کارشناسان استان بدنبال معرفی این منطقه با عنوان پارک صلح فرامرزی بودند اما با این همه ارزش، متاسفانه احداث این جاده علاوه بر قطع بازمانده های اورس در شمال شرق کشور، موجب تخریب زیستگاه های گونه ای همچون قوچ اوریال و کبک دری نیز خواهد شد.

+1
-42
  

27 دیدگاه

  1. مجتبی می‌گوید:

    این مسئولین ما اصلا برای چی پشت میز ریاست نشستن؟
    فقط بلدن سر ماه شد برن حسابشون رو نگاه کنند ببینند که چقدر پول به حسابشون واریز شده؟
    یک کلام بگید رشوه گرفتن حرف نمیزنند؟

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 6

    • حسین دوستار یوز می‌گوید:

      مجتبی با حرف تو صد در صد موافقم داداش . دستور از بالاست

      پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 6

    • فرهاد می‌گوید:

      متاسفم که از خون شهید و محیط زیست به عنوان یک ابزار برای مقاصد اینگونه استفاده میگردد.باید به استحضار دوستان برسانم این استعفا فقط یک بهانه برای قبولی انتقالی آقای گردمردی از خراسان به استان البرز است و ایشان بازیچه دست تعدادی از همکاران اداره کل خود که با مدیریت مشکل دارند شده است .

      داغ Thumb up 3 Thumb down 6

    • سعید هاشمی می‌گوید:

      ربطی به مسئولین نداره استاد گردمردی استعفا کرد اقای ابسالان هم میخواد استعفا کنه

      موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 2

  2. مجتبی می‌گوید:

    دیدبان باید بنویسی شهیدسعید پرهام.نه اینکه کشته شدن

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 3

  3. alireza می‌گوید:

    پس این مسئولان بی فکر کجا هستند فقط بلدنند سر ماه برن پولشون رو بگیرن که به نظر من این پول اصلا حلال نیست متاسفم…

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 5

    • فرهاد می‌گوید:

      جاده مزبور در حدود ۳ ماه است که وارد این منطقه شده و چرا الان این آقایان کاسه داغتر از آش شده اند و این در حالی است که خود این کارشناس در ۳ ماه قبل به اتفاق هم این منطقه را بازدید نمودیم

      داغ Thumb up 1 Thumb down 5

      • دوستدار محیط زیست می‌گوید:

        آقای فرهاد! واقعا متاسفم که شما اعتراض به تخریبات صورت گرفته را با این ادبیات مورد حمله قرار میدین. درود بر شرفت مهندس گردمردی

        داغ Thumb up 4 Thumb down 3

  4. حسین دوستار یوز می‌گوید:

    شهید سعید پرهام . شهید سر بلند.مسوولین بی فکر و بی مسوولیت . واقعا خجالت داره

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 4

  5. سجاذ می‌گوید:

    واقعا داریم ارزشهامونم از بین میبریم. نمیدونم آقایان محترم اسم این پیشرفت نیست. بخدا یکم روش پیشرفتو یاد بگیرید.
    جاده خوبه نه از وسط حیات وحش نه زیر پا گذاشتن خون برادر شهیدمون.
    متوقفش کنید.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 4

  6. امید می‌گوید:

    واقعا که چه قدر تعجب کردم…مگه توی ایران از این اتفاق ها میفته…اون از بافق اون از پارک ملی کویر و استخراج نفت این هم از اینجا…پلنگ ها و یوز پلنگ ها کجا باید زندگی کنن…فقط باید بفرستیمشون به خارج تا زنده بمونن…فقط خدا میدونه که توی ۸ سال چی به سر این کشور آورد

    داغ Thumb up 6 Thumb down 4

  7. فرشید می‌گوید:

    برادر گردمردی واقعا مردی ، آفرین بر شما . چند ثانیه از خوشحالیم بابت برگشت عقاب به طبیعت نگذشته بود که این طوری با دیدن این خبر ناراحت شدم . کشوری که همه خواب باشند همینه ، کشوری که انواع فقر در آن بیداد میکنه همینه ملتی که بقاشونو به نابودی محیط زیست میدن همین جاست جایی که … . ول کن بابا روزی چوب این تخریب ها را خواهند خورد انشاا… ،همان طور که از خشک شدن ارومیه ، هامون ، زهره و… . میخورند… آقای حقوق کو حق محیط زیست ایران ؟

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 6

    • فرهاد می‌گوید:

      بهتر است کمی با تامل به این قضیه نگاه کنید این فقط یک بهانه است برای انتقالی و غیر از این نیست، جاده فوق یک طرح امنیت ملی است و در کشوری که امنیت نباشد محیط زیست چه معنایی دارد؟

      داغ Thumb up 3 Thumb down 7

  8. توحید می‌گوید:

    در این ده کیلومتر ۸۰ درخت قطع کردن

    داغ Thumb up 4 Thumb down 5

    • کوهنورد می‌گوید:

      سلام به دوستان
      من از شاهدان عینی این ماجرا هستم و در ابتدای کار چیزی بالغ بر ۸۰ اصله درخت ارس قطع شده بود ولی الآن کار به صدها اصله رسیده و هر کی بره اونجا توسط مرزبانی دستگیر میشه.

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  9. شکارچی می‌گوید:

    اینکه بیابونه ، جنگل نیست که . ما تو شمال به این کویر هم نمیگیم . حسودی نکنید ما تو بهشت زندگی می کنیم .خخخخخخخخخخ

    داغ Thumb up 4 Thumb down 8

  10. حامد می‌گوید:

    آقای مهندس گردمردی .آفرین بر شرف شما.قطعا دوستداران طبیعت به وجود شما افتخار خواهند کرد

    داغ Thumb up 5 Thumb down 5

  11. محیط بان می‌گوید:

    فقط میتونم بگم متأسفم فقط همین. چقدر زجر میکشیم که یک شاخه نشکنه یک بوته له نشه، شب و روز نداریم به خدا، حالا دارن صد تا صد تا درخت از بین میبرند هیشکی صداش در نمیاد. خواهشا” جلو تخریب بگیرید.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  12. reza می‌گوید:

    تو تمام دنیا درختو جابجا می کنن اگر برنامه جابجایی غول آسارو ببینین دیگه درختو قطع نمی کنین یاد می گیرین چطور جابجا کنید.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

  13. صادق می‌گوید:

    پایمال کردن خون شهید این روزا از آب خوردن هم راحت تر شده. واگذارشون به محکمه عدل الهی، دیگه از هیچکس کاری بر نمیاد بشینیم و نابودی محیط زیست رو بطور زنده، هر روز تماشا کنیم!!!!!!!!!!

    داغ Thumb up 5 Thumb down 3

  14. مهری می‌گوید:

    برای خود گوری در نظر گرفته ام. گوری در کنار گورستان درختان سرو کوهی گلول و سرانی. گوری در کنار محیطبان جوان.
    آقای مدیر کل محیط زیست، لطفا مجوز دفنم را صادر کنید.

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  15. سعید هاشمی می‌گوید:

    یه اعتراض هم زده بودن بچه ها با تابلو و شعار و… اما درز ندادن تو سایتها
    برا همین وقتی دیدن نمیشه کاری کرد حدود ۸ نفر استعفا کردن که استاد گردمردی و آقای س . م از ارکان هستند
    اما با استعفاشون موافقت نشده همینطور مهندس آبسالان هم از بچه های طراح خواسته طرح یه راهپیمایی رو تو روز
    درختکاری یا روزهای مربوط به طبیعت بریزن که هر کی دوستدار طبیعت هست شرکت کنه

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  16. maryam می‌گوید:

    کاش این خبر زودتر از اینها و به صورت خیلی گسترده تر پخش می شد تا دوستداران طبیعت همه با هم بتونند کاری کنند.

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  17. hamed می‌گوید:

    مطمئن باشید این مسئولینی که خیلی راحت از خون یک شهید میگذرن یا خیلی راحت تن به این خفت میدن که میراث ملی مون رو یه مشت انسان بی تفاوت و بی فکر از بین ببرن حتما براشون یه سودی داره و یه پولی به جیب میزنن و هیچ وقت خودشون رو در مقابل مردم مسئول نمیدونن

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  18. اویس می‌گوید:

    مسولان محیط زیست با این کارتون و بی فکری هاتون دارین تمام مرتعی رو که برای چرا مفید است از بین میبرین بعدش اون موقع که چوپان های ما مجبور میشن دامهاشونو ببرن اون طرف مرز که بعد مشکل های جدی براشون پیش میاد

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>