در رخدادی نادر یک ماده جبیر برای دومین بار در سال جاری موفق به زایمان شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: چند روز قبل در پدیده ای استثنایی یک راس ماده جبیر در سایت احیاء و زادآوری سلامی برای دومین بار در طول سال جاری موفق به زایمان یک بره شد.

این سومین بره جبیر سایت احیاء و زادآوری سلامی است که در سال ۱۳۹۲ متولد شده و در حال حاضر سه ماده جبیر در این سایت وجود دارد که توان زادآوری دارند.

جبیر متولد شده هشتمین بره ای است که توسط این ماده جبیر در طول دوران حضور خود از آذرماه سال ۱۳۸۶ درسایت به دنیا آمده است.

بره متولد شده که به لحاظ جنسیت ماده می باشد در سلامت کامل بسر برده و از نظر ظاهری نیز نسبت به بره های متولد شده قبلی سرحال و قبراق تر می باشد.

جبیر نوعی غزال ایرانی است که شباهت بسیار زیادی به آهو دارد. تخریب زیستگاه و شکار غیرمجاز نسل این گونه زیبا را در تمام نقاط کشور بشدت در معرض خطر انقراض قرار داده است.

جبیر در گذشته جزو گونه های با پراکندگی مناسب در عرصه های طبیعی شهرستان خواف بوده که متاسفانه بدلیل شکار غیرمجاز و تغییر کاربری عرصه های طبیعی در چند سال گذشته از طبیعت این منطقه حذف گردیده است.

سایت تکثیر و احیاء سلامی با هدف پرورش جبیر در اسارت، رهاسازی و معرفی مجدد این گونه به عرصه های طبیعی شهرستان خواف در آذرماه ۱۳۸۶ در جوار سد تاریخی منطقه شکار ممنوع سده، با انتقال ۲ راس جبیر ماده و یک راس جبیر نر از پناهگاه حیات وحش شیراحمد سبزوار افتتاح و هم اکنون تعداد جبیر در این سایت به دوازده راس رسیده است.

+19
0
  

6 دیدگاه

  1. مهرداد می‌گوید:

    قرار بود تعدادی اریکس از خارج وارد ایران بشه!!! خبری از اونا نشد؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  2. alireza می‌گوید:

    تولدش مبارک ولی ای کاش برای گونه های دیگر هم فکری میکردنند…

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  3. امید می‌گوید:

    یوز پلنگ ها رو پی گیری کنید…مگه قرار نبود کوشکی و دلبر با هم اشنا بشن

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  4. سعید هاشمی می‌گوید:

    وای چه خوشگله
    خخخخخ چه عشقی میکنن این محیطبانهای ما تو این طبیعت واقعا خوشگله
    البته اگه اون … نیاد جلوش بگه پخخخخ

    داغ Thumb up 5 Thumb down 8

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>