معصومه ابتکار: اراده دولت برای پایان دادن به مشکل دریاچه ارومیه جدی است

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: دکتر معصومه ابتکار که روز پنجشنبه در دومین روز کاری خود با هدف بازدید از وضعیت دریاچه ارومیه و بررسی راهکاری احیای این زیست بوم ارزشمند به همراه وزیر نیرو به ارومیه سفر کرده بود در جلسه بررسی آخرین وضعیت این دریاچه که با حضور  استاندار آذربایجان غربی، معاونین وزرای کشور و کشاورزی، نمایندگان مردم شهرستان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: دریاچه ارومیه نقش بسزایی در زیست بوم منطقه، ایران و جهان دارد.

معاون رئیس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: پارک ملی دریاچه ارومیه در کنوانسیون تالاب ها دارای اهمیت فراوان است و یکی از سایت‌های مهم یونسکو است که نه فقط برای زیست بوم ایران بلکه برای زیست بوم جهان مهم است.

وی با اشاره به عوامل ایجاد بحران در دریاچه ارومیه، افزود: کاهش بارندگی در سال های گذشته، برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی، کاهش تغذیه دریاچه ارومیه از آبهای سطحی و رشد تبخیر و عوامل اقلیمی از جمله عوامل اصلی کاهش حجم آب دریاچه ارومیه است.

معصومه ابتکار افزود: تشکیل کارگروه نجات پارک ملی دریاچه ارومیه توسط دولت تدبیر و امید، در راستای تحقق اهداف بلند زیست محیطی برای منطقه و کشور می‌باشد.

وی تصریح کرد: از سال ۷۹ در سازمان محیط زیست در مورد این مساله هشدار داده بودیم اما فکر می‌کردیم کندتر اتفاق بیافتد ولی متاسفانه زودتر از آن چیزی که فکر می‌کردیم با بحران مواجه شدیم. اکنون مطلع هستیم که خشک شدن دریاچه ارومیه چه عواقبی بر روی کشاورزی و مردم منطقه دارد.

رییس سازمان محیط زیست ادامه داد: در اواخر دهه هفتاد نیز مطالعاتی انجام شد و طرح‌های جامع و تفصیلی تقدیم گشت و در همان سال‌ها تمام نگرانی‌ها از جانب ما اعلام شده بود.

وی در رابطه با اقدامات صورت گرفته اظهار کرد: اکنون بحث و برنامه‌ریزی انجام گرفته، اراده سیاسی بین دستگاه‌ها به وجود آمده و با مشارکت وسیع مردم و عزم جدی جوامع محلی، این مشکل حل خواهد شد. اگر با همکاری مردم همراه نشود یا به نتیجه نخواهیم رسید، یا با دشواری‌های بسیار زیادی مواجه خواهیم شد.

ابتکار خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی باید بیش از هر چیزی به اجرایی کردن این طرح‌ها بیاندیشیم و این مساله باید به طور مستمر پایش شود تا دیگر شاهد تکرار آن نباشیم.

وی اظهار کرد: خشک شدن دریاچه ارومیه، مسلما تهدیداتی برای سلامت مردم، وضعیت اقتصاد و کشاورزی منطقه خواهد داشت که هر چه سریعتر باید با انجام اقدامات علمی و عملی روند خشک شدن دریاچه را متوقف سازیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: وجود یک اراده عالی سیاسی و ملی، انجام مطالعات علمی و تخصصی، برنامه ریزی بر اساس مطالعات صورت گرفته، تشکیل مستمر و منظم جلسات کارگروه نجات دریاچه ارومیه از جمله راهکارهای مناسب جهت جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه است که باید در جهت تحقق آنها تمام تلاش خود را بکار گیریم.

دریاچه ارومیه از سال ۷۶ با مشکل کم آبی مواجه شده و در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد از آب آن تبخیر شده که طبق نظر کارشناسان برای احیای آن به ۱۴ میلیارد متر مکعب آب نیاز است.

وزارت نیرو پیگیر جدی رفع مشکل دریاچه ارومیه

حمید چیتچیان وزیر نیرو نیز در جلسه بررسی آخرین وضعیت دریاچه ارومیه تصریح کرد: حل نهایی این موضوع نیازمند زمان و همکاری تمام مردم استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان است و وزارت نیرو  آماده است تا به وضعیت نگران کننده دریاچه ارومیه پایان دهد.

وزیر نیرو ابراز امیدواری کرد: مردم از تصمیمات و اقدامات دولت یازدهم در خصوص نجات دریاچه ارومیه پشتیبانی کنند تا با یک عزم ملی بتوان به این وضعیت نگران کننده پایان داد و شاهد حیات پرنشاط دریاچه ارومیه باشیم.

وی ادامه داد: هدف ما از برگزاری این جلسه دو موضوع آشنایی با نظرات مدیران استانی در خصوص دریاچه ارومیه و امکان بازدید میدانی از دریاچه ارومیه برای اعضای کارگروه نجات این دریاچه است که این امر می تواند به تصمیم گیری های بهتر و جدی تر در خصوص حل بحران دریاچه ارومیه بیانجامد.

وزیر نیرو با اشاره به اقدامات دولت یازدهم در خصوص دریاچه ارومیه گفت: بررسی تمام گزارش های تهیه شده در خصوص دریاچه ارومیه، بازبینی راهبردهای ۲۴ گانه نجات دریاچه ارومیه، تشکیل کمیته تخصصی متشکل از نمایندگان اعضای کارگروه نجات این دریاچه، اعلام فراخوان به دانشگاه ها، مراکز علمی و تحقیقاتی، سازمان های مردم نهاد و فعالان محیط زیست برای ارائه نظرات و پیشنهادات خود در خصوص حل بحران دریاچه ارومیه و راه اندازی سایت نجات دریاچه ارومیه از جمله اقدامات انجام شده در خصوص رفع بحران دریاچه ارومیه است.

چیت چیان اضافه کرد: در همین راستا در هفته اول مهر ماه سال جاری با حضور اساتید، صاحبنظران و متخصصین، همایش علمی و تخصصی بررسی راهکارهای حل بحران دریاچه ارومیه برگزار خواهد شد تا از تمام ظرفیت کارشناسی کشور در جهت رفع این معضل استفاده شود.

+3
0
  

2 دیدگاه

  1. امیر می‌گوید:

    امیدوارم مردم عزیز آذربایجان هم همکاری و مشارکت لازم رو بکنن

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  2. دوستی می‌گوید:

    امیدوارم برای کارون هم یه فکری بکنند!

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 2

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>