آتش سوزی گسترده در پارک ملی گلستان / درخواست فوری ابتکار برای هلی کوپتر

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به نقل از سبزپرس، آتش سوزی از صبح امروز از محدوده بعد از تونل در قلب پارک ملی گلستان شروع شده و به دلیل وزش باد شدیدا در حال گسترش است و هیچ خبری از نیروهای امدادی زمینی و هوایی از استان گلستان نیست.

در همین حال گزارش ها حکایت از این دارد که در محل استانداری گلستان جلسه ستاد بحران تشکیل شده و مدیر کل محیط زیست استان گلستان نیز در کنار سایر مدیران در جلسه استانداری حاضر شده است.

درخواست فوری معصومه ابتکار از استاندار گلستان برای هلی کوپتر

معصومه ابتکار،‌ رییس سازمان محیط زیست در گفتگو با سبزپرس در پاسخ به اینکه چرا نیروی هوایی برای اطفای حریق پارک ملی گلستان درخواست نشده است گفت: با استاندار گلستان صحبت کردم و درخواست بالگرد کردم و ایشان در حال رایزنی برای گرفتن بالگرد از نهادهای مربوطه است اما نیروهای کمکی به سمت پارک ملی گلستان اعزام شده اند.

این دومین بار است که در طول یک هفته اخیر پارک ملی گلستان دچار آتش سوزی شده است امابه گفته محیط بانان آتش سوزی امروز صبح پارک،‌ به دلیل وزش شدید باد به شدت در حال گسترش است و هم اکنون منطقه آلمه را هم رد برگرفته است.

آتش در حال پیشروی به سمت زیستگاه آهوان است

گزارش ها حاکیست که آتش در حال پیشروی به سمت دشت میرزابایلو است و اگر این منطقه طعمه حریق شود به شدت گسترش خواهد یافت. این درحالی است که هنوز مسئولان استانداری، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها اقدامی اساسی برای تهیه بالگرد و سایر ادوات اطفای حریق رد منطقه نکرده اند.

دشت میرزابایلو تنها زیستگاه آهو در پارک ملی گلستان محسوب نمی شود.

به رغم درخواست معصموه ابتکار از استاندار برای در اختیار گذاشتن بالگرد، هنوز این امر میسر نشده و محیط بانان با دست خالی و با بیل و کلنگ در حال اطفای حریق و ایجاد آتش بر در منطقه هستند که با توجه به گستردگی آتش تاثیری در اطفای حریق ندارد.

منابع محلی می گویند منطقه حفاظت شده قرخود که در شرق پارک ملی گلستان و در استان خراسان شمالی واقع شده زیر ابر سیاهی از دود قرار گرفته است و چنانچه آتش مهار نشود به داخل منطقه حفاظت شده قرخود هم سرایت می کند و جنگل های ارس قرخود را هم در بر خواهد گرفت. اما همچنان خبری از امداد هوایی و بالگرد برای اطفای حریق نیست.

+1
-40
  

9 دیدگاه

  1. سجاذ می‌گوید:

    تورو خدا خانم ابتکار به داد برسید

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  2. ساسان + می‌گوید:

    با اینکه چند سال پیش شاهد آتش سوزی گسترده در نقاط مختلف (بعضا دور از دست ) جنگل های باستانی شمال کشور بودیم , خیلی خیلی جای تاسف داره , هنوز که هنوزه هیچ تمهیدی برای رفع بحران در این مواقع اندیشه نشده است!!!
    یعنی اصلا خبری از امکانات و وسایل مورد نیاز این کار نیست!

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  3. شکارچی می‌گوید:

    به سلامتی ! یه وقت از جاشو تکون نخورن آتش نشان ها تا خدای نکرده بچشون سقط بشه !!!!

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  4. توحید می‌گوید:

    با این خبر امروز روز عزای عمومی برای دوستداران محیط زیست هستش.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  5. محیط بان می‌گوید:

    متاسفم

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  6. توحید می‌گوید:

    با این خبر این روز روزای عزا برای دوستداران محیط زیست است

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  7. احمد می‌گوید:

    کشور این بزرگی با این همه نفت و گاز نباید یه هواپیما آتشنشان داشته باشه!

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  8. مصطفی می‌گوید:

    رییس حفاظت محیط زیست شهرستان دشتی گفت:پنج شکارچی متخلف که به صورت غیر مجاز اقدام به شکار می کردند دستگیر شدند

    به گزارش سوک به نقل از ایرنا ؛ مصطفی رشیدی اظهار داشت: این شکارچیان در تنگ سدر و منطقه گردشگری بنگه اقدام به شکار پرنده طیور می کردند.

    وی افزود:ازاین شکارچیان دو قبضه اسلحه سوزنی و۱۲ قطعه پرنده از نوع طیور کشف و جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل داده شد.

    رشیدی ادامه داد:با توجه به اهمیت و حفظ حیات وحش منطقه یگان حفاظت محیط زیست شهرستان به منظور حفظ وحراست بهینه و جلوگیری از تخریب و از بین بردن تنوع زیستی آماده هر گونه همکاری با دوستداران محیط زیست است./۵

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>