پارک ملی ضامن آهو به عنوان بیست و نهمین پارک ملی کشور معرفی گردید

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: بخشی از محدوده امن پناهگاه حیات وحش میاندشت با مساحت تقریبی ۱۶,۰۰۰ هکتار به پارک ملی ارتقاء و به نام پارک ملی ضامن آهو در روزنامه رسمی کشور به ثبت رسید.

محدوده امن پناهگاه حیات وحش میاندشت طی مصوبه شماره ۳۷۹ شورای عالی محیط زیست به عنوان پارک ملی ضامن آهو معرفی و این مصوبه طی آگهی شماره ۹۲/۱۸۵۲۰ در روزنامه رسمی کشور مورخ ۱۳۹۲/۶/۷ درج گردید.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در این باره به پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران:: بحث ارتقاء سطح بخشی از پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم به پارک ملی از سال ۱۳۸۲ مطرح بوده است که به دلایل مختلف از جمله وجود مستثنیات، چرای دام اهلی و غیره این امر محقق نشد.

حسین آبسالان افزود: از سال ۱۳۹۰ این موضوع مجددا توسط اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی پیگیری و با خرید مستثنیات موجود در محدوده پیشنهادی، از جمله چند آغل گوسفند و پرداخت حق و حقوق دامداران، موضوع جهت بررسی به اداره منابع طبیعی و اداره صنعت و معدن استان ارسال گردید.

وی گفت: پس از اخذ موافقت ادارات منابع طبیعی و صنعت و معدن، مراتب جهت انجام سایر مراحل قانونی و نهایتا آگهی رسمی به سازمان حفاظت محیط زیست ارجاع گردیده است.

آبسالان اظهار داشت: وجود گونه های منحصر بفرد گیاهی و جانوری نادر و در خطر انقراض از جمله یوزپلنگ آسیایی، تنوع زیستی و اکوسیستمی، توانمندی های گردشگری و تثبیت شن های روان در این منطقه نیمه بیابانی شایستگی های لازم این محدوده جهت ارتقاء به پارک ملی را به اثبات رسانید.

اخیرا تصاویر زیبایی از حیات وحش در مرز این محدوده توسط دوربین های تله ای به ثبت رسیده است. (مشاهده تصاویر)

بنابراین پارک ملی ضامن آهو به عنوان بیست و نهمین پارک ملی کشور معرفی گردید.

پارک ملی بیشترین اهمیت و بالاترین درجه حفاظتی در میان مناطق حفاظت شده را دارا می باشد.

پارک ملی مناطق طبیعی نسبتا وسیع و دارای ویژگی های خاص و اهمیت ملی به لحاظ زمین شناسی، بوم شناسی، جغرافیای زیستی و چشم اندازهای طبیعی هستند که با هدف حفظ وضعیت زیستی و طبیعی، بهبود جمعیت گونه های جانوری و وضعیت رویشگاه های گیاهی به عنوان پارک ملی انتخاب می شوند.

پارک های ملی محدوده های مناسبی برای فعالیت های آموزشی، پژوهشی و گردشگری در طبیعت به شمار می آیند. به منظور حفاظت مناسب از تنوع زیستی، ذخایر ژنتیکی، یکپارگچی اکولوژیک و چشم اندازها، فعالیت های انسانی مرتبط با بهره برداری های مصرفی و مسکونی و به طور کلی هر گونه فعالیت انسانی به غیر از اقدامات حفاظتی در این مناطق ممنوع می باشد.

به همین دلیل، برای پارک های ملی پشتوانه قانونی حفاظتی مستحکم تری نسبت به سایر مناطق حفاظت شده پیش بینی شده است.

+2
0
  

17 دیدگاه

  1. احمد می‌گوید:

    دیروز شبکه ۲سیما برنامه کودک گذاشت که انیمیشنی از پارک ملی توران و اهمیت یوزها در این منطقه بود جالب بود امیدوارم همینطور ادامه داشته باشه تا فرهنگ سازی بشه

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

    • محسن می‌گوید:

      ای کاش تمام پناهگاه به پارک ملی تبدیل میشد

      پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

      • بی نام می‌گوید:

        دوست عزیز.
        ایکاش همینجوری بود که شما گفتی. متاسفانه اون جاهایی که قرار بود به پارک ملی ضامن آهو تبدیل بشه بدلیل ضعف مدیریت فعلی نشد که بشه. و بضاعت ایشون همین یخورده شوره زار بود که البته تعارضی با هیچ دستگاه و ارگانی نداره. حالا شما به بزرگیتون ببخشیدشون. بیشتر از این انتظاری نیست .این که مهم نیست اونجا اگه شوره زار هم باشه مهم نیست . مهم اینه که یک پارک ملی به پارکهای ملی این سرزمین اضافه شد. برو حالشو ببر. کاملا امنه امنه . نه شکار داره و نه شکارچی.

        پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

    • بی نام می‌گوید:

      از این به بعد بجای فیلمهای مستند حیات وحش ، فیلم انیمیشن حیات وحش برای کودکان و نسل بیچاره آینده پخش میشه. تصور کنید انیمیشن یوزها در میاندشت یا انیمیشن پلنگها در توران و… حتی میتونیم گونه های جدید هم به این مناطق معرفی کنیم. مثلا انیمیشن فیلها در بمو یا کارتون زرافه ها در گلستان.

      پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  2. سجاذ می‌گوید:

    عالی شد.بابا این خانم ابتکار واقعا عالی کار میکنه.چند روز پیش مصاحبه خبری داشتن نمیدونم بعضی خبرنگارا واقعا فقط جهتدار سیاسی هستن.سوالایی میپرسیدن که فقط در جهت تخریب خانم ابتکار بود.بعضیا سوالی که مربوط به گند کاری این ۸ سال بود میپرسیدن جوابم میخواستن.اصلا این ۸ سال کجا بودن این خبرنگارا چرا اصلا از مسیول قبلی هیچ سوالی نپرسیدن?فقط میخوام بگم همه ما از شما عزیز حمایت میکنیم.دستتون درد نکنه.اون خبرنگارام که تازه از تخم در اومدن جیک جیک میکنن برن فکر محیط زیست باشن نه پاچه لیسیه اون دولت که ۸ سال محیط زیست و حیات وحش و به منجلاب و باتلاق کشونده.با تشکر

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  3. مسعود ش می‌گوید:

    تشکر ویژه از مهندس ابسالان و دیگر همکارانشون در خراسان شمالی. کار ارزشمندی کردن.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

    • مهری می‌گوید:

      سلام به همه
      پیرو تماسی که با کارشناسان سازمان محیط زیست داشتم ظاهرا موافقتهای لازم برای ارتقاء بخشی از پناهگاه حیات وحش میاندشت به پارک ملی در سال ۱۳۸۸ اخذ شده و از آن زمان به سازمان محیط زیست کشور ارسال گردیده و باید گفت گلی به گوشه ی جمال سازمان محیط زیست که بعد از ۴ سال این محدوده را به تصویب رساندند.

      پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

    • بی نام می‌گوید:

      برای آقای مسعود ش. نمیدانم شما چه نسبتی با این آقایون دارید ولی اگه بی نسبت اید بی نصیب نبوده اید… شما دیگه چرا خودتو خراب می کنی. نکنه خراب رفاقتی.؟ ای ناقلا نکنه هوس بهشت کردی؟

      موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

      • مسعود ش می‌گوید:

        برای بی نام. ۱ شما که به قول خودت چیزی نمی دونی تهمت نزن. ۲ تمام مسىولین محیط زیست کشور، هم فعالیتهای مفید و هم فعالیتهای مضر داشتن چرا؟ چون از خودشون هیچ اختیاری نداشتن. ۳ اینکه من از عاشقان و دلسوختگان طبیعت هستم و تا حالا به خاطر این عشق خیلی چیزها رو تو زندگیم از دست دادم ساختمان بهشت رو هم بدن از اعتقادم دست برنمی دارم. ۴ اینکه بهتره ما دوستداران طبیعت با هم دوستی داشته باشیم تا به هدفمون برسیم.

        موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  4. فرشته می‌گوید:

    سپاس فراوان

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  5. مصطفی می‌گوید:

    معاون محیط زیست استان بوشهر توسط افراد ناشناس مورد سوء قصد قرار گرفت.

    به گزارش سوک سایت دلوار نوشت ، صبح امروز در حالیکه محمود رضایی برای یک سفر کاری قصد بازید از بندر دیر را داشت در نزدیکی پمپ بنزین دلوار مورد حمله ۴ نفر مسلح ناشناس قرار گرفت.

    بر طبق گزارش دلوار ، افراد مسلح در حالیکه صورت خود را پوشیده و سوار بر خودرو پراید بدون پلاک بودند ابتدا با اسلحه کلاشنیکف وی را تهدید کرده و از ماشین شخصی پیاده می کنند.در همین لحظه ماشین گشت نیرو انتظامی متوجه جریان شده و وارد عمل می شود.مهاجمین پس از اطلاع از حضور پلیس رضایی را رها کرده و سوار بر ماشین معاون محیط زیست استان شده و متواری می شوند. پلیس نیزدر ادامه به تعقیب آنها می پردازد.

    گزارش دلوار می افزاید:مهاجمین پس از فرار در جاده خورموج مجبور به ترک ماشین شده و به کوههای اطراف خورموج فرار می کنند.هم اکنون پلیس در کوههای خورموج مشغول جستجو جهت دستگیری مهاجمین می باشد./۳

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

    • مهری می‌گوید:

      دوستان عزیز
      آقای مهندس رضایی معاون محیط زیست بوشهر از نیک مردان روزگار است. ایشان یکی از مدیران فعال محیط زیست کشورند و فقط خدا می داند که باتفاق همکارانشان چه زحماتی را برای جلوگیری از نابودی پارک ملی نایبند و سواحل خلیج فارس در استان بوشهر کشیده اند. متهاجمین به ایشان بی شک اجیر شده دست متخلفین و زمین خورانی هستند که با خشکاندن سواحل و احداث هتل های چند ستاره هر مانع انسانی را از پیش روی خود برمیدارند. همه با هم این اقدام غیر انسانی را محکوم کنیم.
      درود بر آقای مهندس رضایی

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  6. کوهنورد می‌گوید:

    بابا ایول آقای مدیر کل این روزا چقدر فعال شدند.
    این همون مدیریه که اون بلا رو سر درختای ارس منطقه حفاظت شده گلول و سرانی آورده بود. نیاورده بود؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

  7. محیطبان می‌گوید:

    این نتیجه زحمتای ما محیطبانان است. این منطقه اگرچه شوره زار است ولی آهوها و یوزها برای تامین املاح بدنشان به این قسمتها می آیند و هیچ دام و معدن و تعارض ندارد. این مناطق را باید سریعا به پارک ملی تبدیل کنند چون شنهای روان است و میتواند پوشش گیاهی بقیه جاها را تخریب کند. خیلی خوب شد که این قسمت پارک ملی شد. امیدواریم آهوها و یوزپلنگهای بیشتری در میاندشت زاد و ولد کنند.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  8. کارشناس محیط زیست می‌گوید:

    با عرض سلام
    بهتر است در توضیح این خبر اطلاع رسانی گردد که این منطقه به همت آقای دکتر محسن شهریاری که یک دندانپزشک بودند و مدیر سابق اداره کل محیط زیست استان، در سال ۱۳۸۸ برای ارتقاء به سازمان معرفی شد و مدیر فعلی می بایست پای روی حق نگذارند و همینجا از همت بالای آقای دکتر شهریاری برای ارتقاء مناطق استان تقدیر و تشکر کنند. از مدیر سایت خواهانم که از مرد گمنامی که بنده نامشان را برای شما فاش نمودم تقدیر نمایند. متاسفانه مسئولین فعلی از هر فرصتی برای مطرح نمودن خود و دفاع از کار نکرده شان استفاده می کنند.
    زنده باد دکتر شهریاری

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  9. مهری می‌گوید:

    اگرچه در سالهای اخیر تعدادی پارک میلی و نه ملی به عدد پارکهای ملی کشور افزوده شده اند ولی این پارکها صرفا پارکهای ملی کاغذی هستند و ارزش اکولوژیکی برخی از آنها از یک منطقه شکارممنوع نیز کمتر است. متاسفانه کارشناسان بی انگیزه سازمان متولی محیط زیست کشور کوچکترین زحمتی برای بازدید میدانی مناطق معرفی شده بخود نداده اند و همین موضوع باعث تعدد پارکهای ملی و سایر مناطق حفاظت شده کشور شده است. این پارکهای میلی به نوعی سندرم به نام سندرم پارکهای خالی از حیات وحش دچار هستند.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  10. سیاوش می‌گوید:

    متاسفانه بدلیل ضعف محافظت از گونه های جانوری و گیاهی شاهد نابودی ان ها در سال های آینده خواهیم بود امیدوارم مسعولین به خودشون بیان و حداقل محیط زیست پارک های ملی رو حفظ کنن

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>