پلنگ ایرانی در آستانه انقراض

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: پلنگ ایرانی پس از انقراض ببر مازندران و شیر ایرانی بزرگترین گربه سان کشور به شمار میرود. کمبود طعمه در اثر شکار غیرمجاز و بی رویه، تخریب زیستگاه های طبیعی پلنگ به دلیل توسعه ناپایدار فعالیت های انسانی، کشته شدن پلنگ ها توسط افراد محلی و شکارچیان متخلف و نبود برنامه ریزی جامع برای حفاظت از باقیمانده پلنگ های ایران، متاسفانه نسل این گربه سان زیبا و ارزشمند کشور را در آستانه انقراض قرار داده است.

تنها از ابتدای سال ۱۳۹۲ تاکنون ۵ قلاده پلنگ در نقاط مختلف کشور به دلایل گوناگون از بین رفته اند.

- زنده گیری یک توله پلنگ در اردیبشت ماه توسط قاچاقچیان حیات وحش در مشهد

- شکار یک قلاده پلنگ در مناطق جنگلی مازندران در تیرماه

- مرگ یک پلنگ در در دره آنجو از توابع شهرستان لردگان بر اثر مسمومیت در تیرماه

- کشته شدن پلنگی در ارتفاعات هشتاد پهلوی لرستان با شلیک گلوله در مردادماه

- کشتار پلنگی دیگر در آخرین روز شهریورماه سال جاری در منطقه ییلاقی آسمانسر از توابع جیرنده رودبار

اینها تنها مواردی از کشتار پلنگ های در کشور است که مستند و اخبار آن منتشر شده است. بدون شک حداقل ده ها برابر این تعداد، مواردی از کشتار پلنگ به دلایل متخلف وجود دارد که هرگز کسی از آن مطلع نمی شود.

دلایل متعددی برای برای کاهش جمعیت و افزایش آمار مرگ و میر پلنگ در کشور وجود دارد که از جمله مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

کمبود طعمه:

کمبود منابع غذایی پلنگ در زیستگاه های طبیعی به دلیل شکار غیرمجاز و بیرویه طعمه های پلنگ موجب کاهش زاد و ولد، نزدیک شدن پلنگ به جوامع انسانی، حمله به دام های اهلی و در نتیجه کشتار پلنگ ها توسط مردم محلی شده است.

توسعه ناپایدار:

تخریب زیستگاه های طبیعی به دلیل توسعه فعالیت های انسانی، از جمله جاده سازی های بدون ارزیابی زیست محیطی، بهره برداری بیش از حد از جنگل ها و مراتع، توسعه سکونت گاه های انسانی و غیره نیز موجب کاهش وسعت عرصه های طبیعی، قطع ارتباط مابین زیستگاه ها و اصطلاحا جزیره ای شدن زیستگاه های طبیعی شده است.

این عوامل علاوه بر مرگ و میر پلنگ در جاده ها در اثر برخورد با خودروهای عبوری، با توجه به قلمرو طلبی این گونه، موجب افزایش تقابل انسان و پلنگ و عدم امکان جابجایی پلنگ در بین زیستگاه های متخلف گردیده است.

شکار پلنگ برای منافع اقتصادی:

زنده گیری توله های پلنگ برای فروش و یا شکار پلنگ های بالغ برای فروش پوست را نیز باید به سایر عوامل موثر در کاهش جمعیت این گونه اضافه نمود. به خصوص با سخت تر شدن شرایط اقتصادی به نظر می رسد که این مورد شدت بیشتری یافته به نحوی که ۳ مورد از کشفیات سال جاری مربوط به فروش پوست یا توله زنده پلنگ بوده است.

عدم برنامه ریزی برای حفاظت از نسل پلنگ:

تاکنون هیچ پروژه مشخصی به منظور مطالعه و برنامه ریزی برای حفاظت از نسل این گونه ارزشمند توسط سازمان محیط زیست تعریف نشده و حتی برآورد درستی از جمعیت و پراکندگی پلنگ در کشور وجود ندارد.

حفاظت از طعمه های پلنگ، مطالعه و شناخت رفتار، شناسایی و حفاظت از زیستگاه های طبیعی پلنگ، جبران خسارات وارده از سود پلنگ به افراد محلی، آموزش و فرهنگ سازی در جوامع محلی زیستگاه های پلنگ، افزایش جریمه و شدت برخورد با عاملین کشتار پلنگ ها از جمله مواردی است که می تواند در حفظ این گونه ارزشمند تاثیر گذار باشد در غیر این صورت آینده روشنتری از ببر مازندران و شیر در انتظار پلنگ ایرانی نخواهد بود.

+24
0
  

19 دیدگاه

  1. احسان می‌گوید:

    اخه چرا هیچکدام از مسؤولین به فکر نیست.باید حتما نسلش منقرض شه تا به فکر بیافتید،از همین حالا شروع کنید هنوزم دیر نشده.

    پر طرفدار Thumb up 58 Thumb down 1

  2. مسعود ش می‌گوید:

    اول باید جریمه های شکار غیر مجاز افزایش پیدا کنه. دادن مجوز شکار هم لغو بشه. طرح خروج دام از جنگل هنوز در مجلس بلاتکلیف مونده علاوه بر جنگلها در کلیه مناطق چهار گانه فعالیتهای دامپروری ممنوع بشه با توجه به اینکه ایران دومین تولید کننده گوسفند در دنیاست قطعا دومین مصرف کننده در دنیا نیستیم ( یعنی محتاج ارز حاصل از فروش دام نیستیم)
    نگاه صرفا صنعتی به کشور نداشته باشیم ایران یکی از بهترین موقعیتها در دنیا برای توریسم طبیعی رو داره. و فرهنگسازی در تمامی اقشار جامعه در بلند مدت. این موجودات افریده همان خدایی هستند که انسان رو افرید با ظلم به این موجودات خشم خداوند رو موجب نشیم.

    پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 3

    • مهری می‌گوید:

      دوست عزیز
      طرح خروج دام از مرتع،طرح جنگلداری و امثال آن ایده های خطرناکی هستند که برخی افراد و شرکتهای سودجو و البته صاحب نفوذ، به سازمان جنگلها ارائه می دهند. هدف پشت پرده ی این شرکتهای چوب بری ، خالی نمودن جنگل از جوامع بومی و ایجاد فرصتی برای غارت کردن درختان جنگلی است. خوشبختانه با موش دواندن برخی کارشناسان متعصب سازمان جنگلهاو سازمان محیط زیست این طرحها نصفه و نیمه مانده اند و امیدوارم با روی کار آمدن مدیریت جدید سازمان محیط زیست، بطور کامل متوقف شوند.

      پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 6

  3. آرمان می‌گوید:

    واقعا موجب تاسفه. دولت و ملت باید برای نجات این گونه در معرض انقراض دست به دست هم دهند

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 4

  4. مصطفی می‌گوید:

    ناقوص انقراض خیلی ساله به صدا در اومده گوشی نیست که اونو بشنوه

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 1

  5. امید می‌گوید:

    فقط ۱ راه داره باید همشون رو زنده گیری بکنن و بدن به روسیه تا معنی حفاظت و اقعی و تکثیر رو بفهمن…هر چیزی لیاقت میخواد همون قدر که ببر و شیر توی این کشور موندن پلنگ هم دووم میاره…اصلا جایی برای زندگی ندارن چیزی برای خوردن ندارن…

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 7

    • مهری می‌گوید:

      دوست عزیز آقای امید
      وای بحال ما که روسیه و امارات الگوی ما برای حفاظت از حیات وحش شده اند . پلنگهایی که به روسیه تقدیم گردید قربانی سیاست زدگی شدند. بعید است این گوشتخوار بتواند در جای دیگری که به آن آشنا نیست معرفی شده و دوام بیاورد. این پلنگها قربانی جاه طلبیهای آقای پوتین بودند که میخواهد این حیوان که سالها قبل نسلش در تمامی روسیه و بیشتر همسایگان شمالی محو شده اکنون به سمبل این کشور در المپیک آتی مبدل شود.

      پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 2

  6. امید می‌گوید:

    بچه ها من یه طرح دارم…هرکسی میتونه تلفن رو برداره و باهاش شماره بگیره حالا میخواد شماره اشنا باشه یا عریبه…اگر شماره غریبه بود بهش میگیم ما کار خاصی باهاتون نداریم فقط میواستیم با این وسیله بهتون خبر بدیم که نسل یوز پلنگ و پلنگ ایرانی در خطر هست و باید برای حفاظت از اینها اگاه باشیم…همین رو بگه و خداحافظی کنه…همن میشه به دوستها و اشناها زنگ زد و این موضوع رو گفت هم میشه به غریبه ها زنگ زد…باید جدی حرف بزنیم که خیال نکنن داریم سرکارشون میزاریم…من تاحالا چند بار این کار رو امتحان کردم و خیلی هم خوب بوده گوشی رو برداشتم و همینطوری الکی یه شماره ناشناس گرفتم وقتی که جوب دادن بهشون گفتم /میخواستم بهتون بگم که نسل پلنگ و پوز پلنگ ایرانی در خطر هست و ما بایید مراقب این حیوانات زیبا باشیم/…این رو گفتم و خداحافظی کردم…بچه ها نظرتون رو بگین اما انصافا یادتون نره که این طرح رو من پیشنهاد دادم…محمدجواد شریفی از تهران…اسم کوچک/امید/

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 1

    • مسعود ش می‌گوید:

      خیلی عالی امید جان یا محمد جواد. دوستان یه بار هم که شده دلو به دریا بزنید. بعد از مدتها “امید” تازه امید به اینده پیدا کرده.

      پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  7. امیر' می‌گوید:

    این نتیجه ضعفها ، خلأها و نواقص قانونی در خصوص شکار غیر مجاز و تخریب زیستگاهها بدلیل طرحهای عمرانی و صنعتی مخرب محیط زیست است که این مشکلات باید برطرف شود.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

  8. سجاذ می‌گوید:

    طرح قشنگیه.موافقم امید جان.من اینکارو کردم و اضافه به اون از فامیل ها شروع کردم به داستان انقراض پلنگ چون تو شمال یوز نیست ولی هرجا برسم مردم رو به سمت حمایت از حیات وحش ایران سوق میدم.سپاس از شما دوسداران حیات وحش

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  9. مجتبی می‌گوید:

    من که خیلی در ایران نیستم ولی بیشتر اخبار محیط زیست و حیات وحش رو با اجازه دیدبان از این سایت همراه با آدرس همین سایت به سایت ها یاچمی زبان و جنوب استان فارس منتقل میکنم تا مردم آگاه کنم تقریبا یک ساله این کار رو انجام میدم خدا شکر امیدوار کننده هم بوده

    داغ Thumb up 6 Thumb down 4

  10. محمد می‌گوید:

    فاجعه

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 3

  11. saremi می‌گوید:

    واقعا تاسف آور هست که اینگونه پلنگ ما در حال انقراض هستش و هنوز راهکار جدی در این باره ارایه نشده .. فقط یک جریمه ناچیز …. یک شکارچی وقتی شکار میکند مطمعنا کسی هست که ۵میلین تومن واسش ناچیز هست

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  12. مهری می‌گوید:

    همه می دانیم که محدوده های اصلی پراکنش پلنگ در کشور ما چین خوردگی های البرز، زاگرس،کپه داغ و زبانه های جنوبی قفقاز اند . پیوستگی ظاهری این رشته کوهها بر روی نقشه جغرافیای کشور تا حدودی کارشناسان را دلخوش تبادلات ژنی پلنگ در بین این نواحی می کند ولی واقعیتی تلخ در حال رخ دادن است.مطالعاتی که توسط دکتر آرزو صانعی و همکارانشان در موسسه مطالعات تخصصی پلنگ بر روی زیستگاههای این گونه در کشور انجام شده حاکی از آنست که این یکپارچگی در برخی نواحی و بویژه محل تلاقی دو رشته کوه البرز و زاگرس در حال از بین رفتن است. این موسسه در گزارش خود به سازمان حفاظت محیط زیست و گروه متخصصین گربه سانان اتحادیه جهانی حفاظت، افشا کرد که با این گسستگی زیستگاه، امکان تبادل ژنی جمعیتهای این گونه در البرز و کپه داغ با زاگرس از بین خواهد رفت و بدین ترتیب دو زیر گونه جدا از پلنگ در کشور ایجاد خواهد شد.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  13. آرزو صانعی می‌گوید:

    با تشکر از توجه دوست عزیز “مهری”، بخش آخر جمله کامنت شما را تصحیح می کنم.
    این مطالعات نشان داد که زیستگاه های پلنگ در بخشهایی از شمال غرب ایران که ارتباط زیستگاه ها و پراکنش پلنگ در مناطق شمالی را با بخشهای جنوبی تر تامین می کرده اند، به شدت منقطع شده اند. وسعت زیستگاه های پتانسیل پلنگ که در این مناطق باقی مانده اند بعضا خیلی کم بوده، از یکدیگر دور و پراکنده هستند. به این ترتیب پراکنش زیستگاه های مناسب برای حضور پلنگ و به دنبال آن پراکنش پلنگ در کشور در حال تقسیم شدن به دو بخش شمالی و جنوبی منفصل از هم است (این مطالعه در مورد پراکنش پلنگ است و نه مطالعه زیرگونه ها و اهمیت آن در اینست که اصولا جدا افتادگی روند انقراض جمعیت گونه ها را سرعت می بخشد).

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  14. یوسف کرمی می‌گوید:

    این بابا ها ففط کسی رو مسئول کار محیط زیست میکنن که اشناست و بدرد هیچ کاری نمیخوره میگن بشو مسئول محیط زیست تا ………………..

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  15. سرور می‌گوید:

    واقعا جای تاسف داره هیچ واِِژه ای در وصف این ظلم وبی توجهی به حیات وحش نمیشه به زبون آورد.مسیولین کجا هستین؟

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  16. reza می‌گوید:

    به فکر پلنگ ایرانی باشیم

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>