در تاریخ ۱۳۹۲/۷/۶ به دنبال گزارشای از همیاران محیط زیست مبنی بر قاچاق و خرید و فروش سمندر لرستانی در استان مرکزی، نیروهای اجرایی محیط زیست لرستان به فرماندهی قاسم دلفان کارشناس محیط طبیعی آقای زرین کیا مسئول حراست اداره کل محیط زیست لرستان با هماهنگی کارشناس حقوقی آقای سپهوند با اخذ نیابت قضایی به استان مرکزی عزیمت می نمایند.

مامورین پس از شناسایی محل نگه داری سمندرها در بازرسی از این مکان تعداد ۳۵ قطعه سمندر لرستانی از آکواریوم این متخلف کشف و ضبط و یک نفر را در این رابطه دستگیر نمودند.

پرونده این قاچاقچی سابقه دار جهت رسیدگی و اعلام جرم به شعبه هفتم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان اراک ارجاع گردیده است.

بنا به اعترافات متهم در نوروز سال جاری حدود ۵۰۰۰ قطعه سمندر لرستانی به استان مرکزی منتقل گردیده و تعدادی سمندر نیز به خارج کشور قاچاق شده است.

سمندر لرستانی نخستین بار در سال ۱۹۳۸ توسط kaiser در شمال منطقه شهبازان استان لرستان یافت شد. سمندر لرستانی neurergus kaiseri یکی از زیباترین گونه های سمندر بوده و جزو خزانه ژنتیکی با ارزش فون دوزیستان ایران به شمار می رود.

سمندر لرستانی به علت ارزش بالا و وضعیت حفاظتی خطرناک، در سال ۱۳۸۹ در پانزدهمین نشست متعهدین کنوانسیون تجارت جهانی گونه های در معرض خطر انقراض (سایتس) و به پیشنهاد ایران در ضمیمه شماره یک کنوانسیون گنجانده شد و تجارت جهانی آن ممنوع می باشد.

 

با وجود وضعیت بحرانی و ارزش بالای سمندر لرستانی هنوز عزم و اراده جدی در خصوص حفظ این گونه اندمیک کشور وجود ندارد. واقع شدن اصلی ترین زیستگاه های سمندر در مرز استان های لرستان و خوزستان در نقاطی که به درستی مشخص نیست که در حوزه استحفاظی کدام استان قرار دارد، در نتیجه عدم اعمال مدیریت یکپارچه در زمینه حفاظت از این گونه، همچنین عدم برنامه ریزی جامع و کمبود امکانات آموزشی، تحقیقاتی و حفاظتی از مهمترین مشکلاتی است که در راه حفظ نسل سمندر لرستانی وجود دارد.

سمندر لرستانی از گونه های کمیاب و در لیست سرخ گونه های در معرض انقراض اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN Red List) قرار دارد. این‌ گونه آندمیک ایران بوده و تنها در خاک استان لرستان و شمال خوزستان یافت می‌شود.

یکی از مهمترین دلایل در معرض انقراض گرفتن این گونه، قاچاق سمندر توسط قاچاقچیان حیات وحش است. همه ساله در آستانه نوروز افراد سودجو اقدام به زنده گیری و خارج کردن این گونه از زیستگاه اصلی آن می نمایند تا با انتقال به سایر مناطق به عنوان یک گونه تزئینی در کنار ماهیهای زینتی به فروش رسانند.

 

 

0
0
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>