نامه محیط بان محکوم به اعدام به ابتکار: نگذارید جوانی ام به ناحق تباه شود

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: غلامحسین خالدی محیط بان محکوم به اعدام در منطقه حفاظت شده دنا از زندان مرکزی شهر یاسوج نامه ای سرگشاده خطاب به معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نوشته که سایت استان کهگیلویه و بویراحمد آنرا منتشر نموده است.

خالدی در این نامه ضمن اظهار بی گناهی با اشاره به فوت ۳ نفر از فرزندانش قبل و بعد از ورود به زندان، مشکلات شدید روحی و روانی ایجاد شده برای خود و همسرش، مشکلات خانوادگی، معیشتی و غیره از معصومه ابتکار خواسته کاری کند که جوانی اش در زندان یا پای چوبه دار به ناحق تباه شود.

متن این نامه به شرح زیر است:

معاونت محترم رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران
سرکار خانم دکتر معصومه ابتکار

سلام علیکم
افتخار حضور مجدد شما به ریاست سازمان حفاظت محیط زیست، آرزوی این سال های ما بود. از پشت میله های سرد زندان مرکزی یاسوج سربلندی و موفقیت شما و نجات محیط زیست ایران را آرزو می کنم.

من «غلامحسین خالدی» فرزند علی زمان، ساکن روستای میمند از توابع بخش پاتاوه شهرستان دنا (استان کهگیلویه و بویراحمد) محیط بان منطقه حفاظت شده دنا که از تاریخ ۲۵ تیر ماه سال ۱۳۸۹ تاکنون به اتهام قتل مرحوم ”محمد پایه گذار” در زندان مرکزی شهر یاسوج با قرار موقت بازداشت هستم.

اینجانب دارای یک سر عائله هستم. قبل و بعد از ورود به زندان، سه نفر از فرزندانم فوت نموده اند. پدر پیر و مریض احوالی دارم و همینطور مادری که نمی تواند راه برود. با هزاران بدبختی و مشقت زندگی می گذرانند. من در زندانم و از حقوق دریافتی خانواده ام و همچنین خانواده پدری ام امرار معاش می کنم.

به علت بازداشت مشکلات شدید خانوادگی برایم پیش آمده، همسرم دچار ناراحتی قلبی شده و از ناحیه اعصاب درد و رنج می برد. ”نازنین” دخترم کلاس اول راهنمایی است، برای مدرسه اش هیچ کاری نتوانسته ام انجام بدهم، حتی در طول سال شاید سه بار او را آنهم ۱۰ دقیقه دیده ام.

جهت اطلاع شما و مردم شریف ایران عرض می کنم، در انجام ماموریت به همراه سه نفر از همکارانم به ارتفاعات دنا اعزام شدیم. یکی از شکارچیان به طور ناخواسته در درگیری میان ماموران و شکارچیان که چهار نفر بودند، به قتل رسید… نظر به اینکه حاضرم در هر محکمه ای که صلاح بدانید، سوگند یاد کنم نقشی در قتل مرحوم نداشته ام و اگر همکاران نزد مرجع امنیتی – قانونی بازجویی می شدند اثبات می شد که چگونه و در چه شرایطی به قتل رسیده است.

سرکار خانم ابتکار، هیچ دلیل و مدرکی و حتی اقرار هیچ فردی که بتواند اتهام را به اینجانب نسبت دهد در پرونده که هم اکنون در دادگاه کیفری می باشد، وجود ندارد و حسب شکایت اولیای دم علیه اینجانب با وجود اینکه هیچ گونه دلیل و مدرکی متقن قانونی و مستند علیه اینجانب مشهود نمی باشد، در زندان و محکوم شده ام. دادگاه کیفری…. حکم به قصاص بنده داده اند که البته شعبه محترم ۲۷ دیوان عالی کشور به ایرادات دو صفحه ای بر قضاوت قضات، دادگاه کیفری قصاص را نقض نموده و پرونده را جهت رسیدگی مجدد و اثبات بی گناهی اینجانب به همان شعبه صادر کننده رای محکومیت قصاص اعاده نموده است.

لذا به استحضار می رساند مشکلات شدید خانوادگی، نظیر نداشتن هیچ سرپناهی برای خانواده ام و بلاتکلیفی و اضطراب ناشی از زندان سه ساله، افسردگی شدیدی را برایم بوجود آورده و بیش از این تحمل این چهار دیواری و فشارهای عصبی و روحی و روانی را ندارم. متاسفانه کم کاری مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد و سهل انگاری نمایندگان حقوقی سازمان در طول این سه سال و نیم، باعث شده که حقوق اینجانب ضایع و در مدت بازداشت یعنی سه و سال چهار ماه بلاتکلیف باشم.

مشکلات فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد که منطقه ای عشیره ای و قبیله ای است، قضات دادگاه کیفری را نیز با مشکل مواجه کرده و باعث شده حقوق اینجانب نادیده گرفته شود، در حالی که بدون توجه به حقوق شهروندی و حقوق خانوادگی و اینکه قصاص کردن یک مسلمان باید مبتنی بر تمام قوانین اسلامی باشد، نه قول و قرارهای فامیلی و عشیره ای، اینجانب به اعدام محکوم شده ام.

می خواهم به شما و همکاران و هموطنان دیگر هم بگویم یکی از همکاران دیگرم به نام اسعد تقی زاده حدود ۵ سال و نیم است در این زندان تحمل حبس می نماید و با تمام فشارهای رسانه ای به هر نهادی که مراجعه نموده اند، با همه وعده مدیران استانی و کشوری تاکنون نتیجه ای عاید ایشان نشده است. تقاضا دارم ترتیبی اتخاذ شود تا مثل اسعد تقی زاده فراموش نشوم و عمر جوانی ام در زندان و یا به ناحق بر چوبه دار تباه نشود و بتوانم به آغوش خانواده ام بر گردم.

غلامحسین خالدی
۱۲ مهر ۱۳۹۲ بند نظام – زندان مرکزی یاسوج

+43
0
  

39 دیدگاه

  1. مصطفی می‌گوید:

    سلام
    اگه میشه از بینندگان سایت و نهادهای فعال محیط زیست تقاضای کنیم برای جمع آوری دیه. اگه خانواده مقتول با دیه رضایت میدن

    پر طرفدار Thumb up 49 Thumb down 6

    • سامان می‌گوید:

      امان از بی سوادی و بی فرهنگی
      چرا باید این بنده خدا در زندان باشد در مقابل متجاوزان به حریم مخلوقات خدا ایستادگی کرده که کم از حضور در جبهه نیست اونوقت این سازمان بوق خودش رو قایم کرده
      هر جا ایل و طایفه و قبیله باشه همین بدبختی هست که نسل این جور ادما ور میوفته نمی دونم ولی انقدر آش شور شده که خودشونم اعتراف می کنن همچین خون جلوی چشماشونو می گیره که دیگه هیچی حالیشون نیست هی خون خون می کنن یکی نیست بهشون بگه بتمرگین سر جاتون یک دزد شکارچی به سزای عملش رسیده خودش خواسته مگه شکار ممنوع نیست خود…
      باید می فهمیده حلوا خیرات نمی کنن خربزه خورده حالا این بنده خدا پس با اون تفنگش چیکار کنه مگه تفنگ مال شلیک نیس اگه دکوره که هست جمعش کنید و کرکره رو بدید پایین…

      پر طرفدار Thumb up 45 Thumb down 4

    • مسعود ش می‌گوید:

      این برادر عزیز داره می گه که قصاص ایشون برخلاف حقوق شهروندی است و مبتنی بر قوانین اسلامی نیست
      و می گن ایشون بر اساس قرارهای فامیلی و عشیره ای به اعدام محکوم شدن
      فهمیدین چی گفت یعنی قوم و عشیره ایشون راضی به اعدامش هستن تا اختلافاتشون رفع بشه دنیای دموکراسی رو ببین تو رو به خدا

      پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 5

    • امیر' می‌گوید:

      آقای مصطفی

      چرا صحبت از دیه می کنید؟
      آیا از حساسیت منطقه حفاظت شده دنا و خطرهایی که این منطقه را تهدید می کند اطلاع دارید ؟
      محیط بانان چگونه باید از اینگونه مناطق حفاظت کنند، در حالیکه شکارچیان غیر مجاز و متجاوزین به عرصه های طبیعی با جسارت و گستاخی تمام به روی آنها اسلحه می کشند؟ آیا باید به محیط بانان اسلحه پلاستیکی بدهیم ؟
      آیا شما اخبار و تصاویر محیط بانانی که در درگیری با اینگونه افراد کشته یا مجروح شده اند ندیده اید؟
      آیا انجام وظیفه جرم است؟ پس چرا قانون تفاوتی بین شکارچی متخلف که مقصر است و محیط بان وظیفه شناس تفاوتی قائل نشده است؟ این نامه دلیل قاطعی برای اقدام فوری برای اصلاحات جامع در قوانین مربوطه است.
      ای وجدانهای خفته، از خواب سنگین غفلت و بی تفاوتی بیدار شوید : یک لحظه هم که شده خود را در جایگاه محیط بان “خالدی” و کسانی که مانند او به جرم انجام وظیفه به اعدام محکوم شده اند ببینید.

      پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 3

      • مصطفی می‌گوید:

        اقا امیر .حرف شما درسته. ولی من چون حقوق خوندم میدونم ایشون به هیچ وجه عفو نمیشه قفط تنها با رضایت اولیا دم یاپرداخت دیه با قبول اولیا دم . و تنها راه نجات این مامور وظیفه شناس همینه .پس باید ابتدا فکر نجات ایشون بود بعد از اون به دنبال تغییر قانون چون قانون درست یا اشتباه باشه قانونه

        پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 2

      • جواد می‌گوید:

        درود بر شما … کسی که لایق اعدامه اون کسی هست که علاوه بر تعرض به میراث طبیعی کشور ما ، برای فرار از دست قانون ، با اسلحه به جان محیط بانان و حافظان محیط زیست متعرض میشند …

        پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  2. سجاذ می‌گوید:

    حق این آقا این نیست
    لطفا کمکش کنید
    از ته دل برا شما آرزوی عفو دارم

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 4

  3. آرش می‌گوید:

    با سلام
    اینجانب محیط بان از خانم دکتر خواهش میکنم که به وضعیت این بنده خدا رسیدگی کند ،اگر از طرف شما حمایت نشود ما محیط بانان هیچ انگیزه ای یرای حفاظت از منابع طبیعی وحیات وحش نخواهیم داشت اگر این محیط بان از طرف شما حمایت نشود سرنوشت تمامی ما محیط بانان همین خواهد بود ،در صورت حمایت نکردن شما شکار چیان هیچگونه ترسی از محیط بانان نخواهند داشت.به امید بهبودی وضعیت تمامی محیط بانان عزیز

    پر طرفدار Thumb up 41 Thumb down 4

  4. Hosein می‌گوید:

    واقعا برای خانوادش متاسف شدم هر کسی که میتونه باید به خانواده این بنده خطا کار کمک کنه
    و اما خودش وقتی زدی یه نفر کشتی و به قتل رسوندی سزای عملت مرگ!
    مگر اون فردی که کشتی خانواده ندارن؟
    از زیر بته به عمل اومده بود؟؟؟؟؟؟؟
    به هر حال قاضی های مملکت به نفع یا ضرر کسی رای نمیدن
    اون یه حیوان شکار کرده اونوقت جنابعالی یه انسان کشتی؟
    حالا هم دنبال آزادی هستی؟
    آقایون خودتون جای همسر و فرزند اون خدا بیامرز بزارید بعدش کامنت بزارید الکی و از روی احساسات نظر ندید!

    داغ Thumb up 9 Thumb down 31

    • جواد می‌گوید:

      چقدر راحت قضاوت کردی! تو که اینقدر وجدان داری چطور فهمیدی که این محیط بان همینطوری زده و یک نفر را کشته. تا حالا توی درگیری با شکارچی بودی؟ مطمئناً نه، ولی من بودم.
      وقتی شکارچی برای اینکه گرفتار نشه حاضره حتی جان یک محیط بان را بگیره چکار باید کرد؟
      اصلاً ببینم تا حالا کجا دیدی یک نیروی مسلح انتظامی به چنین جرمی محکوم بشه؟
      به نظرم با این شرایط که از محیط بانان مسلح حمایت قضایی صورت نمی گیره باید این سلاح ها را از محیط بانان بگیرند. چون که به اندازه یک چوب دستی هم ارزش نداره، فقط مسئولیت داره.
      بعد هم توقع داریم محیط بان شق القمر کند و جلو متجاوزین به طبیعت و انفال و بیت المال بایستد تازه با این حقوق و مزایا.
      واقعاً که متاسفم!!!

      پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 5

    • سامان می‌گوید:

      اون یه حیوان شکار کرده اونوقت جنابعالی یه انسان کشتی؟
      برو عمو انسان کجا بود اگه انسانیت حالیش بود مخلوقات خدا را نابود نمی کرد

      پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 12

  5. احمد می‌گوید:

    خدا حق را ناحق نمیکنه اینشاالله با دعا وتلاش درست میشه

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 5

  6. sepehr می‌گوید:

    aghaye ahmad: khoda hagho nahagh nemikoneh!!! bandehaye khoda mikonan!!!

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 3

  7. توحید می‌گوید:

    … شکارچی ها که هم برای آدمها مشکل درست میکنند هم برای محیط زیست. این محیط بان برای حفظ محیط زیست درگیر شده. نباید اعدام بشه

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 4

  8. امیر' می‌گوید:

    خانم دکتر ابتکار
    اگر اینبار هم سازمان حفاظت محیط زیست نتواند از حق محیط بانان دفاع کند، فلسفه وجودی آن زیر سؤال می رود.

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 3

  9. Hosein می‌گوید:

    گفتم احساساتی کامنت نذاریدااااااااااااا
    اگر از اعضای خونواده شما یکنفر شکارچی باشه و یه محیط بان بیاد بکشتش بازم اینجوری میگید
    فعلا که به اعدام محکوم شده و کامنت های شما خدارو شکر هیچ تاثیری روی حکم نداره و باید قصاص بشه!

    داغ Thumb up 6 Thumb down 24

    • مسعود ش می‌گوید:

      اقای حسین اگه همین محیط بان از اعضای خانواده خودت بود چی؟
      شما حتما خودت از دارودسته همون شکارچیا هستی دوستان احساسی نظر نمی دن بلکه دقیقا بر اساس منطق و عقلانیت نظر می دن. وقتی ۱ شکارچی مثل ۱ غارتگر به اموال عمومی ضربه می زنه و بعد با مامور قانون درگیر می شه چشمش کور فکر آخر و عاقبتش رو هم بکنه.

      پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 6

    • سامان می‌گوید:

      اره عمو اگه اعضای خانواده من شکارچی باشه و مامور از روی وظیفه کشته باشتش و مطمئن باشم کار اشنای من خلاف بوده سرم رو می اندازم پایین و سعی در تربیت کردن بقیه فامیلم می کنمو مثل قوم تاتار پیراهن عثمانو دستم نمی گیرم برین خودتون رو اصلاح کنید که ذاتتون ضد قانون عمل کردنه و هارت و پورت الکی مشکل درست کردن برای بقیه مملکت

      پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 4

    • امید می‌گوید:

      اعضای خانواده ما هیچ وقت نمیتونن موجودات زنده و مخلوقات خدا رو بکشند به همین دلیل ما توی خانواده شکارچی نداریم…خدا رو ۱۰۰۰بار شکر…در ضمن ایشالا این مورد درست میشه

      پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 1

    • امید می‌گوید:

      خیلی متفاوت هستی تو…بچه ها این خیلی متفاوته یه کم بهش توجه کنید داره برای جلب توجه خودش رو میکشه

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  10. شکاردوست می‌گوید:

    خدایا !!!
    کاری را بکن که به صلاح تمام افراد باشد ولی این انصاف نیست که فردی به وظیفه اش عمل کرده کشته شود چرا این شکارچی خود را تسلیم نکرد فوق آخرش یک میلیون جریمه می داد و خیلی سنگین براش کار می کردن ۲ ماه حبس ولی خودش و هم نوع خودش را به هیچ دلیل به کشتن دادو می خواهد بدهد انشالله که خدا عاقبت همه را به خیر کند!!!

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 1

  11. Hosein می‌گوید:

    آقا مسعود بر خلاف حدس شما بنده از دارودسته شکارچی ها نیستم!
    اما این قانون مملکته که کسی که به ناحق! کسی به قتل برسونه سزاش مرگه!

    داغ Thumb up 4 Thumb down 16

    • مسعود ش می‌گوید:

      برعکس دقیقا کسی که جلوی قانون بایسته از اموال عمومی دزدی بکنه و در مقابل مامور قانون بایسته اسلحه به روی محیط بان بکشه و گردن کلفتی بکنه سزاش مرگه.
      البته اون شکارچی رو هم خدا بیامرزتش هر چند ۱ آدم خطاکار بود و این همه دردسر افرینی کرد.

      پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 1

  12. سپیده آسمانی می‌گوید:

    شماره حساب بدین پول دیه رو جمع کنیم…محیط زیست کلاهتو بذار بالاتر…محیط بان جوون ما باید تو زندان اسیر باشه و شکارچیان واسه خودشون راهت بگردن؟؟؟خیلی با انصافید به خدا

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 2

  13. مهرداد می‌گوید:

    وقتی قاتل خرسای سمیرم با اون خوی وحشی گریش ازاده خیلی ظلمه که یه محیط بان اعدام بشه—انصافا اون سمیرمیه برای جامعه خطرناک تره یا این محیط بان؟؟؟؟
    تو این مملکت اگه خیلی دنبال منطق باشی دیوونه میشیو به جایی نمیرسی

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 1

  14. امید می‌گوید:

    تو خیلی مردی و امیدوارم که آزاد بشی
    از کشته شدن یه شکارچی هم به هیییییییییییییییییییچ هییییییییییییییییچ وجه ناراحت نیستم…

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 4

  15. جان محمد می‌گوید:

    متاسفم

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

  16. کیارش می‌گوید:

    خیلی جالبه…
    یه مرد برای دفاع از محیط زیست و جان خودش در مقابل شکارچی غیرقانونی مسلح دست به اسلحه میبره و شکارچی کشته میشه.
    اونوقت شکاربان باید اعدام بشه.
    پس با این حساب دو دو تا میشه ۵ تا …

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  17. محمد می‌گوید:

    چرا باید یک شکارچی کشته بشه تا این همه دردسر واسه همه پیش بیاد؟
    اگه محیط بان عزیز با وظیفه اش آشنایی داشت و میدونست که چطور باید از سلاحش استفاده کنه هیچوقت این اتفاق نمی افتاد.
    هرچند که بنده ساعتها وقت گذاشتم و تمام و کمال این پرونده رو مطالعه کردم و با وجود اینکه قاضی نیستم ولی میدونم محیط بان قاتل نیست و جریاناتی هست که اینجا مجال توضیحش نیست.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  18. اکبر می‌گوید:

    با سلام خدمت همه عزیزان دلسوز محیط زیست و کسانی که هم ارزش محیط زیست را میدانند و هم درد کشته شدن یک انسان را .
    همه ما انسانیم و دچار خطا و اشتباه می شویم و هر کسی که اشتباه می کنه انتظار بخشش را هم دارد چون در لحظه خطا و اشتباه اگر عاقبت آن را می دانستیم انجام نمی دادیم پس بهتر است که بعنوان یک بنده مطیع امر و دستورات الهی بوده تا بنده خوبی برای خدا باشیم و در روز رستاخیز شرمنده و پشیمان نشویم. دوستان عزیز کامنت هایی گذاشته اند که قطعا” نحوه انجام جرم و روند این پرونده را نمی دانند پس اگر نظری داریم برای رضای خدا و بحق باشد تا خدا هم از ما راضی باشد. و این قتل در دوران مدیریت فعلی نبوده که او را متهم می کنیم و یا دم از تغییر مدیریت می زنیم و مدیر قبلی هم با این نیت نیز نبوده که کسی کشته شود و این موضوع یک اتفاق ناگوار است پس با امید به رضای خدا در جهت حل این مشکل قدم برداریم تا در این زمینه کسی از موضوع سوء استفاده نکند.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  19. حسین دوستار یوز می‌گوید:

    نگذارید اعدام شود . همین و همین

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  20. محسن می‌گوید:

    دیده بان عزیز و دوستان عزیز لطفا این سوال من رو جواب بدهید
    آیا مامورین نیروی انتظامی هم اگر یک دزد مسلح را در حین ماموریت بکشند بازم باید اعدام شوند یا فقط این مشکل برای نیروی های محیط بان وجود دارد؟

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  21. جواد می‌گوید:

    از ابتدای تاسیس سازمان حفاظت محیط زیست ۱۱۳ نفر از محیط بانان ما به دست همین شکارچیان به شهادت رسیدند … وظیفه یک محیط بان که پاسبان میراث طبیعی ماست و هیچ فرقی با یک مرزبان نداره چیه؟؟؟؟

    آیا در یک درگیری بکشه یا صبر کنه که کشته بشه؟

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  22. رضا می‌گوید:

    لعنت به … که عامل اصلی تخریب محیط زیست و بدبختی این محیط بانهای دلسوزند
    زنده باد محیط بان دلسوز زنده بااااد

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  23. محمدصادق می‌گوید:

    سلام دوستان
    من طبیعت و حیات وحش ایران رو خیلی دوست دارم.تو گوگل سرچ کردم چطور باید به صورت رسمی یک محیط بان شد واتفاقی به این موضوع برخوردم.وقتی این خبر و رأی دادگاه رودیدم دیگه هیچ انگیزه ای واسه محیط بان شدن ندارم . اگه به من بگن یه محیطبان رو تعریف کن میگم آدم وظیفه شناسی که شب و روز،سرما و گرما تو کمین شکارچیای بیرحم میمونه چون میدونه تنهاامید حیوونا ودرختای اطرافشه. ما تو خونه گرم و نرم اون کنار آتیش نشسته گوش به زنگ. صدای اره یا تفنگ که میاد به سمتش میره .مافوقاش یه اسلحه دادن بهش و گفتن با این از طبیعت کشورت دفاع کن. شکارچیا رو میبینه میخاد فراریشون بده با اسلحه تهدیدشون میکنه امااونا بجای فرار با اره یا تفنگ خودشون بهش حمله ور میشن .با تفنگ از خودش دفاع میکنه. الو مرکز:یه مورد درگیری پیش اومد و من یکیشون رو از پادر آوردم. جواب مرکز: چی؟کشتیش؟چرا اینکارو کردی؟چرا فرهنگ سازی نکردی؟چرا ارشادش نکردی؟اون یه حیوون کشته اما تو یه انسان کشتی. قاتل قاتل …..
    اما نه دیگه فکر محیط بان شدن هم نمیکنم.همون دوستدار محیط زیست باشم بهتره. مگه از جونم سیر شدم ،بکشی یا کشته بشی فرقی نمیکنه آخرش میمیری.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  24. طالقانی می‌گوید:

    بی وجودتر از این سازمان ندیدم. اینطوری از یک محیط بان زحمتکش دفاع میکنن؟
    واقعا متاسفم

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  25. مهسا می‌گوید:

    لطفا پی گیر اخبار مربوط به این محیط بان عزیز باشید و به ما بگویید. خداوند حامی اش باشد ..

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>