مشاهده یک رأس جبیر و آثار سه قلاده پلنگ در جریان سرشماری مناطق خواف

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: سرشماری پاییزه حیات وحش در مناطق تحت مدیریت شهرستان خواف در روزهای ۱۱ لغایت ۱۳ آبانماه و با مشارکت پرسنل اجرایی اداره حفاظت زیست تربت حیدریه، تعدادی از دوستداران و همیاران محیط زیست و رابطین محیط زیستی H.S.E صنایع و معادن شهرستان خواف برگزار گردید.

رئیس اداره محیط زیست خواف گفت: بر این اساس در روز یکشنبه ۱۳۹۲/۸/۱۲ پس از گروه بندی مسیرهای منطقه شکار ممنوع سده، افراد شرکت کننده پستانداران منطقه را در ۱۴ گروه سرشماری نموده که در جریان آن تعداد ۱۴۷ رأس قوچ و میش وحشی و ۲۲ رأس کل و بز وحشی را شمارش نمودند.

نکته حائز اهمیت شناسایی رد پای سه قلاده پلنگ در سه مسیر جداگانه از منطقه شکار ممنوع سده توسط محیط بانان بود که با توجه به بارندگی صورت گرفته در منطقه علائم کاملا مشهود بود.

…………………………تصویر: ردپای مشاهده شده مربوط پلنگ در منطقه شکار ممنوع سده

عباس طاهریان افزود: روز دوشنبه ۱۳۹۲/۸/۱۳ نیز منطقه حفاظت شده سیرخون مورد سرشماری قرار گرفت که در جریان این سرشماری تعداد ۱۶۲ رأس آهو شمارش گردید اما نکته حائز اهمیت در این سرشماری مشاهده یک رأس جبیر پس از سالیان طولانی بود.

طاهریان اظهار داشت: خوشبختانه بخشی از منطقه حفاظت شده سیرخون در منطقه ممنوعه امنیتی واقع شده است و با توجه به اینکه امکان ورود به این منطقه برای شکارچیان عملا وجود ندارد توانسته جمعیت خوبی از آهو را در خود حفظ کند و این اداره نیز در نظر دارد جهت ماندگاری بیشتر پستانداران این منطقه حداقل ۲ دستگاه تلمبه بادی نصب نماید تا مسئله آبرسانی به حیات وحش مرتفع گردد.

……تصویر: تعدای از آهوان مشاهده شده در جریان سرشماری حیات وحش منطقه حفاظت شده سیرخون

همچنین با توجه به مشاهده جبیر و احیاء زیستگاه این گونه ارزشمند، این اداره آمادگی دارد تعدادی از جبیرهای سایت تکثیر سلامی را در این منطقه رهاسازی نماید.

+21
0
  

4 دیدگاه

  1. احسان می‌گوید:

    الان باید تعداد نگهبانان این منطقه چند برابر کنن،چون حداقل ۲ نوع گونه در حال انقراض هست،تو رو خدا پیگیر باشید.

    پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 1

  2. شفایی می‌گوید:

    اگر همه مناطق بشن ممنوعه امنیتی، خیلی عالی میشه. یعنی دیگه متخلفا جرات ندارن اونجا برن

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 3

  3. حمید می‌گوید:

    قطعا این منطقه نیاز به نگهداری و پایش بیشتر داره

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  4. شقایق می‌گوید:

    khoda kone harsal sarshomari konan na eyne haytevahshe tehran bade 4 sal beran bebinan jatareO bacheHA nistan!

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>