بررسی طرح ویرانگر تامین مطالبات پیمانکاران با تغییر کاربری اراضی ملی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: براساس این طرح اگر پیمانکاری از شهرداری‌ها و یا وزارت راه و شهرسازی مطالباتی دارند، با تغییر کاربری و یا فروش زمین‌های متعلق به شهرداری و یا دولت، مطالبات پیمانکاران پرداخت شود.

به گزارش سبزپرس، “طرح نحوه تامین غیر نقدی مطالبات پیمانکاران پروژه های عمرانی حمل و نقل و آ ب و فاضلاب” که پیش از این توسط جمعی از نمایندگان مجلس مطرح شده و با مخالفت برخی دیگر از نمایندگان مواجه شده بود پس از اینکه فوریت آن در مجلس به تصویب نرسید، بررسی آن صبح امروز در کمیسیون عمران مجلس بار دیگر آغاز شد.

پیش از این نمایندگان مجلس در روز ۳۰ مهرماه سال جاری با دو فوریت این طرح مخالفت کرده و حتی برخی نمایندگان همچون عباس رجایی رییس کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس و نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه، آن را طرحی برای ویرانی منابع طبیعی کشور عنوان کرده بودند.

اما در نقطه مقابل برخی دیگر از نمایندگان از جمله ابوالفضل ترابی نماینده اصفهان، به دفاع تمام قد از این طرح ویرانگر و پرسش برانگیز برخاسته اند تا فصل دیگری از واگذاری های غیرقانونی و غیر کارشناسی منابع ملی این بار به طلبکاران دولت نهم و دهم آغاز شود.

این طرح که توسط ۳۰ نفر از نمیاندگان مجلس تهیه و ارائه شده دلایل توجیهی خود را اینگونه عنوان می کند: با عنایت به هزینه های قابل توجه طرح ها و فعالیت های عمرانی دولت و از جمله مهمترین آنها یعنی پروژه های بخش راه و آب و فاضلاب، دولت به طور کامل نمی تواند پاسخگوی تقاضاهای موجود باشد و تمام و یا حتی بخشی از هزینه های آنها را تامین نماید.

بر اساس این طرح به شورای برنامه ریزی و توسعه استان اجازه داده خواهد شد جهت تامین بخشی از منابع مالی طرح های تملک دارایی های سرمایه ای نیمه تمام و آماده بهره برداری فصل حمل و نقل و آب و فاضلاب روستایی و شهری، از محل تغییر کاربری زمین های ملی خارج از حریم و در محدوده پروژه های راه و آب و فاضلاب اراضی مورد درخواست اداره کل راه و شهرسازی و آب و فاضلاب شهری و روستایی و آب منطقه استان واقع در حاشیه پروژه های موجود یا جدید الاحداث را به صورت رایگان در اختیار ادارات کل مربوطه قرار دهد تا نسبت به واگذاری اراضی مذکور به قیمت کارشناسی روز با تهاتر به متقاضیان بخش های خصوصی و تعاونی و پیمانکاران اقدام تا جهت نگهداری یا ساخت پروژه ها هزینه شود.

اما شگفت آور اینکه اداره کل تدوین قوانین مجلس شورای اسلامی عنوان کرده که طرح تقدیمی نمایندگان با سیاست های کلی نظام و سند چشم انداز و نیز قانون برنامه هیچ گونه مغایرتی ندارد!

با این حال طرح مذکور صبح امروز بار دیگر در کمیسیون عمران مجلس مورد بررسی قرار گرفته و تاکنون سازمان جنگل ها و مراتع کشور و سازمان محیط زیست هیچ گونه مخالفت آشکاری با این طرح نکرده اند.

عباس رجایی: این طرح یعنی تاراج جنگل ها و مراتع کشور

پیش از این رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، در جریان بررسی دو فوریت طرح نحوه تأمین غیر نقدی مطالبات پیمانکاران پروژه های عمرانی حمل و نقل آب و فاضلاب، در اخطاری با استناد به اصل ۵۰ و بند ۹ اصل ۴۳ قانون اساسی، گفته بود: این طرح به معنای آن است که همه مراتع و حواشی آن به ویژوه جنگل ها به تاراج گذاشته می شود که در این صورت محیط زیست و کشاورزی دچار مشکلاتی می شود.

نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفته بود: متأسفانه بحث مطالعه شده ای در این رابطه وجود ندارد. به عنوان مثال پیمانکاری که راهی را ساخته است اگر بخواهیم اراضی اطراف این راه را در اختیار وی بگذاریم بدون شک تعرض به تمامی جنگل ها و مراتع می شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم تأکید کرد: من خواستار رأی نیاوردن این گونه طرح ها هستم زیرا باعث تخریب جنگل ها و محیط زیست می شود.

+1
0
  

4 دیدگاه

  1. مسعود ش می‌گوید:

    یعنی عملا دارن چوب حراج به منابع طبیعی کشور میزنن همه میدونیم که اکثر جاده سازیها و خیلی از فعالیتهای به ظاهر عمرانی که در کشور توسط پیمانکاران انجام میشه فقط برای منفعت عده ای خاص هست و تصویب این طرح باعث خشنودی برخی منفعت طلبها خواهد شد
    امیدوارم این طرح به تصویب مجلس نرسه
    این بزرگترین آزمون برای کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس و کمیسیون محیط زیست و سازمان محیط زیست و سازمان جنگلها و مراتع هست
    اقا دست بجنبونید تصویب این طرح یعنی نابودی محیط زیست و حیات وحش ایران

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  2. مسعود ش می‌گوید:

    متاسفم از اینکه همچین خبر خیلی خیلی خیلی مهمی از طرف دوستداران محیط زیست و حیات وحش حتی مورد مطالعه هم قرار نمیگیره چه برسه به نظر دادن…!!!!
    اگه کمی دقت کنیم میبینیم این خبر خیلی مهمتر از کشته شدن خرس پلنگ یا یوزپلنگ هست اما دوستان زحمت خوندن این مطلب رو هم به خودشون نمیدن درد محیط زیست ما هم همینه که دوستان محیط زیست و حیات وحش به مشگلات پایه اصلی و مهم طبیعت دقت نظر ندارن و اهمیت نمیدن مشگل ریشه ای از همچین خبرهایی شروع میشه
    بگذریم…
    دمت گرم دیده بان واقعا دمت گرم.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  3. آخ کی این دو سال تموم میشه ما … بشیم
    خدایا تو کمک کن من دیگه بریدم

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>