اجرای طرح تردد زوج و فرد از درب منزل و تعطیلی مدارس تهران در روز چهارشنبه

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: با تصویب کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران تمامی مدارس استان تهران به استثنای دماوند و فیروزکوه در مقطع مهدکودک، پیش‌دبستانی و ابتدایی فردا چهارشنبه (۱۳۹۲/۹/۶) تعطیل شدند.

به گزارش ایسنا، مهندس سید حسین هاشمی استاندار تهران در حاشیه برگزاری جلسه کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران افزود: سایر مقاطع تحصیلی و ادارات استان تهران طبق روال عادی فعالند. در عین حال برگزاری زنگ ورزش در دبیرستان‌ها ممنوع است.

وی افزود: تنها در روز چهارشنبه طرح تردد زوج و فرد خودروها از درب منازل از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۶ اجرا می‌شود و فروش آرم‌های طرح ترافیک روزانه و هفتگی ممنوع است.

استاندار تهران گفت: شاخص کیفیت آلودگی هوای تهران امروز به لحاظ آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲٫۵ میکرون ۱۸۸ PSI ، غلظت این آلاینده در برخی مناطق استان مانند بهارستان به مرز ۲۰۰ یعنی حالت «اضطرار» رسید.

وی با تاکید بر این که بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور روند پایداری جوی تا پنجشنبه ادامه دارد تصریح کرد: در صورت ادامه این روند و افزایش غلظت آلاینده‌ها جلسه کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران مجددا تشکیل شده و برای هفته آینده تصمیم‌گیری می‌شود.

استاندار تهران در خصوص انتقاد برخی مسافربرهای شخصی از طرح سراسری زوج و فرد گفت: با توجه به وجود ۸۶۰۰ تاکسی فرسوده در کنار خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده در پایتخت، وضعیت بحرانی آلودگی هوای تهران ادامه خواهد داشت و باید در برنامه کلان کاهش آلودگی هوا برای آن تدبیری اندیشیده شود.

به گفته وی یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش آلودگی هوای تهران خروج خودروهای فرسوده از جمله مینی‌بوس‌های فرسوده است.

استاندار تهران در خصوص بازی فوتبال پرسپولیس و میلان در روز پنجشنبه نیز گفت: پیشنهادی در این خصوص به ما ارایه نشده و ما هم تصمیمی برای آن نگرفته‌ایم.

ممنوعیت استفاده نیروگاه بعثت از سوخت مازوت از فردا

دکتر محمد هادی حیدرزاده، مدیرکل محیط زیست استان تهران و سخنگوی کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای پایتخت نیز در این خصوص به ایسنا گفت: با پیگیری‌های اداره‌ کل محیط زیست استان تهران و هماهنگی وزارت نفت، قوه قضائیه و شرکت ملی گاز مقرر شد نیروگاه بعثت از روز چهارشنبه تنها از سوخت گاز استفاده کرده و استفاده از سوخت مازوت توسط آن ممنوع شد.

وی تصریح کرد: در عین حال فعالیت واحدهای سیمان و کارخانجات آسفالت و معادن تولید شن و ماسه از صبح امروز تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

مدیرکل محیط زیست استان تهران با اشاره به این که هرگونه فعالیت ورزشی در مدارس ممنوع است افزود: در جلسه امروز همچنین مصوب شد پایگاه‌های اورژانس و هلال‌احمر در مکان‌های از پیش تعیین شده در روز چهارشنبه مستقر شوند. از سوی دیگر برخورد پلیس نیز از روز چهارشنبه با خودروهای دودزا و آلاینده تشدید می‌شود.

+2
-2
  

3 دیدگاه

  1. مهرداد می‌گوید:

    اکثر اتوبوس هاى شرکت واحد دودزا هستند. باید اتوبوسهاى گازسوز جانشین آنها شوند.
    در ضمن فکر میکنم درصد بزرگى از آلودگى هوا مال موتورسیکلت ها است.
    بنزین غیر استاندارد و هزاران فاکتور دیگر نیز در این کار نقش دارند.
    فردا علیرغم ممنوعیت ماشین هایى که وارد ترافیک میشوند بجز جریمه باید توقیف شوند.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  2. اسلحه مهمات می‌گوید:

    خوش به حال من !
    با این تفاسیر دارم تو بهشت زندگی میکنم . بهشت گمشده ایران شهسوار ( تنکابن )

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  3. امیر (3) می‌گوید:

    واقعا متأسفم که بجای انجام اقدامات اساسی برای رفع و یا حداقل کاهش قابل ملاحظه منابع آلاینده به اقدامات مقطعی و موقتی روی آورده ایم. قبلا هم گفتیم و باز تکرار می کنیم آیا واقعا مسئولین فراموش کرده اند که فقط وضعیت اضطرار نیاز به چاره اندیش ندارد و حالت هشدار و ناسالم نیز سلامت هموطنانمان و نیز منابع طبیعی را بخطر انداخته است. آیا منتظرهستیم که وضعیت بحرانی بوجود بیاید تا از خواب غفلت و انفعال بیرون بیاییم. لازم است موارد زیر مورد توجه جدی قرار گیرد و اقدامات مؤثری در این خصوص صورت پذیرد :
    ۱- آنچه که در سالهای اخیر سبب تشدید آلودگی هوا و گسترش آن از تهران به بیشتر مراکز استانها شده است عرضه سوخت بی کیفیت و تولید بنزین در مراکز پتروشیمی است که همچنان ادامه دارد. ارتقاء کیفیت سوخت به استاندارد یورو ۴ نیز که پس از تأخیر طولانی مطرح شده بود، چند ماه است که لابلای مسائل دیگر فراموش شده است.
    ۲- سالها است که مصرف سوخت سنگین مانند مازوت در برخی مراکز مانند نیروگاهها مطرح می شود. اگر اینکار آلاینده است پس چرا برای جایگزینی آن اقدام جامعی صورت نمی گیرد؟
    ۳- مورد دیگری که در اینگونه مواقع مطرح می شود (و در بقیه سال فراموش می شود!!!) کارخانجات آسفالت و سیمان است. اگر این مراکز آلاینده است، پس چرا برای بهینه سازی و کاهش آلایندگی آنها فکری نمی شود؟
    ۴- بنظر می رسد ارتقاء کیفیت خودروهای تولیدی و نیز خدمات پس از فروش و سرویسهای ادواری مناسب و تأمین قطعاتی که در کاهش آلایندگی خودروها مؤثر است در سیاستهای سازمانهای ذیربط بخصوص وزارت صنعت معدن و تجارت هیچ جایی ندارد و بجای اینکه بفکر حرکت بسمت تولید خودروهای برقی باشند فقط سود و زیان خودروسازان برایشان مهم است. گویی سلامت جامعه برای ایشان امری عجیب و نامربوط می نماید.
    ۵- در حالیکه براحتی می توان تولید موتورسیکلتهای بنزینی را (که جز آلودگی و سر و صدا دستاوردی ندارند) فوراً متوقف و با راه اندازی خط تولید موتورسیکلتهای برقی، تمامی موتورسیکلتهای بنزینی موجود را جمع آوری نمود، حتی بفکر آن نیز نبوده ایم.
    ۶- جمع آوری سرویسهای رفت و آمد ادارات دولتی که در سالهای اخیر اتفاق افتاد یکی از بزرگترین اشتباهاتی بود که سبب افزایش ترافیک روزانه و آلودگی هوا بخصوص در شهر تهران گردید و در صورت برقراری مجدد تأثیر فوری در بهبود ترافیک و آلودگی هوا خواهد داشت.
    ۶- در حالیکه بهبود کیفیت حمل و نقل عمومی خواهد داشت،چند ماه است هیچ خبری از آماده سازی خط ۳ مترو (که یکی از خطوط اصلی و پرتردد می باشد) و راه اندازی ایستگاههای آن (که قرا بود تا مهر ماه انجام شود.) نیست. گویا این هم بفراموشی سپرده شده است.
    از سازمان حفاظت از محیط زیست و مدیریت آگاه آن خانم دکتر ابتکار هم انتظار داریم در این موارد جدیت و توجه خود را نشان دهند.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>