منابع آبی کشور به مرحله بحران رسید / ۱٫۵ برابر حجم آب رودخانه ها سد ساختیم

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: وزیر نیرو با اعلام اینکه منابع آبی کشور به مرحله بحران رسیده است، گفت: در حالی که میزان آب رودخانه های کشور حدود ۴۶ میلیارد مترمکعب است، بیش از ۶۸ میلیارد مترمکعب ظرفیت ذخیره سازی در سدها ایجاد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید چیت چیان در دیدار با نمایندگان استان فارس گفت: منابع آب کشور به مرحله بحران رسیده و میزان ظرفیت ذخیره سازی سدهای کشور ۱٫۵ برابر موجودی آب رودخانه های کشور است که ما را مجاب می کند تا ثقل کار مدیریت منابع آب را از احداث تاسیسات جدید به مدیریت مصرف منتقل کنیم.

وزیر نیرو اظهارداشت: برای عبور از این بحران، استفاده از روش های گذشته مانند احداث سد، ‌ایجاد تاسیسات استحصال آب و … کارساز نیست. چیت چیان با بیان اینکه در گذشته تامین آب با سرمایه گذاری روی احداث تاسیسات و استحصال آب میسر بود افزود: امروزه مشکل منابع آب مختص یک استان نیست و به صورت بحران کلی در کشور خودنمایی می کند و برای خروج از این بحران، روش های قدیمی کارساز نیست.

به گفته وی، اجرای روش های گذشته مانند احداث سد، ایجاد تاسیسات استحصال آب به دلیل اینکه به حد اشباع رسیده است، برای خروج از بحران آبی کشور کارساز نیست و عمدتا باید روی مدیریت مصرف آب سرمایه گذاری کرد.

چیت چیان افزود: جمهوری اسلامی طی ۲۵ سال دوره طلایی، در زمینه احداث سد در کشور به حدنصاب قابل توجهی دست یافت و توانست رتبه سومین کشور برتر جهان در بخش سدسازی را از آن خود کند، اما در حال حاضر بیشتر کشورهای جهان و ایران با بحران و محدودیت شدید منابع آبی مواجه هستند.

وی با بیان اینکه ۹۲ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود گفت: با ۱۰ درصد صرفه جویی می توانیم بیش از کل مصرف آب صنعت و شرب‌، آب استحصال کنیم. چیت چیان با بیان اینکه برای پایان عملیات اجرایی ۸۲۸ طرح آبی در دست اجرای کشور، دست کم ۱۲۰ هزارمیلیارد تومان اعتبار نیاز است گفت: در شرایط کنونی با اعتبار دولتی نمی توان این طرح ها را به انجام رساند لذا باید با کمک بخش خصوصی و تشویق این بخش به سرمایه گذاری در طرح های عمرانی، این پروژه ها را پیگیری کرد.

چیت چیان افزود: استان فارس از استان های پرظرفیت کشور است که با توان اقتصادی بالای موجود در این استان، با روش های مختلفی می توان نسبت به برطرف کردن مشکلات آن اقدام کرد.

وی بیان داشت: تامین برق صنعت در این استان بدون هیچ محدودیتی انجام می شود و برای حل سایر مشکلات، نیازمند همکاری استانداری و نمایندگان مجلس هستیم تا بتوانیم با کمک بخش خصوصی در طرح نیروگاه شمال استان، انتقال آب از خلیج فارس، استفاده از سرمایه گذاری به روش BOO و BOT در بخش فاضلاب و همچنین خرید آب با نرخ تضمین شده از طریق بیع متقابل‌،‌ استفاده از فاینانس به ویژه فاینانس چین و ساز و کار عرضه اوراق مشارکت، مشکلات موجود را برطرف کنیم.

0
0
  

1 دیدگاه

  1. توحید می‌گوید:

    دیده بان محترم قبلا هم سوال کردم جواب ندادین ! آیا ساخت جاده گزویه متوقف شده ؟

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>