حمله پلنگ به دام های اهلی عشایر شهرستان چرام و تلف شده ۶ راس گوسفند / اختصاصی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: حمله پلنگ به دامهای اهلی عشایر شهرستان چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد موجب تلف شدن ۶ راس گوسفند و ناپدید شده ۲ راس گوسفند دیگر شد.

فرمانده یگان محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد در ربطه با این حادثه به خبرنگار دیده بان محیط زیست گفت: عشایر کوچ نشین شهرستان چرام هم اکنون در حاشیه کوه سیاه در این شهرستان مستقر شده و چادرهای خود را برپا نموده اند و دامهای خود را برای چرا به ارتفاعات این کوه میبرند.

جمشید عبدی پور افزود: متاسفانه به دلیل کوچ نشین بودن، عشایر محل نگهداری مناسبی برای دامهای خود ندارد و همانطور که در تصاویر مشخص است محدوده ای که به وسیله سنگ چین و شاخ و برگ درختان به عنوان محل نگهداری شبانه دامها تعبیه شده است به هیچ عنوان در مقابل حمله حیوانات وحشی به خصوص پلنگ مانعی ایجاد نمی کند.

…..تصویر: گوسفندهای تلف شده بر اثر حمله پلنگ به محل نگهداری دام های اهلی عشایر شهرستان چرام

وی گفت: به گفته عشایر منطقه، عامل این حمله ۳ قلاده پلنگ بوده که توسط عشایر از فاصله نه چندان دور مشاهده و تا مسافتی نیز توسط مردم تعقیب شده اند که به احتمال فراوان یک ماده پلنگ و دو توله حدودا ۱۰ ماهه اش بوده اند.

جمشید عبدی پور افزود: بر اثر این حمله ۶ راس گوسفند تلف و دو راس دیگر نیز ناپدید شده اند. هفته گذشته نیز یک راس اسب متعلق به عشایر همین منطقه توسط پلنگ ها تلف شده است.

عبدی پور گفت: پس از این حادثه با حضور نیروهای یگان محیط زیست در محل و بررسی کارشناسی، مراتب طی صورتجلسه ای تنظیم و به منظور تصمیم گیری به سازمان محیط زیست اعلام شده است.

فرمانده یگان محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اکنون ریاست اداره و محیط بانان شهرستان چرام به منظور جلوگیری از حوادث احتمالی مشغول گشت و پایش در منطقه هستند.

عبدی پور اظهار داشت: توصیه در خصوص خروج از قلمرو پلنگ و آموزش های لازم به عشایر منطقه ارائه شده و عواقب آسیب رساندن احتمالی به پلنگ ها نیز به آنان گوشزد شده است.

+218
-20
  

97 دیدگاه

  1. مجید می‌گوید:

    تورو خدا محیط زیست اگر خودش نمیتونه خسارت اینارو بده از مردم کمک بگیره
    خدا کنه به این حیوونا آسیبی نرسونن
    دیگه طاقتش نیست که خبر بد بشنویم

    پر طرفدار Thumb up 107 Thumb down 3

    • مهدی : حامی حیات وحش می‌گوید:

      دوستان عزیز بجای بحث کردن بهتر نیست منطقی فکر کنیم و دنبال چاره باشیم؟
      بنظر بنده عشایر محترم اگر به منطقه حفاظت شده و چرا ممنوع وارد شده اند و در آنجا مورد حمله پلنگ قرار گرفته اند تخلف کرده و باید تاوان کار خود را بدهند اما چنانچه خارج از این مناطق مورد حمله پلنگ یا هر حیوان وحشی دیگری واقع شده اند وظیفه محیط زیست است که تا ریال اآخر خسارت وارده را پرداخت کند…
      اما مسئله مهمتر خصوصا در زمان کمبود علوفه جهت جلوگیری ازحوادث مشابه، باید محیط زیست گروههایی را به مناطق عبور دامداران و عشایر غیور بفرستند جهت اطلاع رسانی و آموزش…
      تا زمانیکه محیط زیست به این مهم توجه نکرده و در این زمینه اقدام عملی و علمی انجام ندهد باید منتظر حوادثی از این دست و خیلی بدتر از این باشیم..
      ای که دستت میرسد کاری بکن…

      پر طرفدار Thumb up 48 Thumb down 1

      • مجتبی می‌گوید:

        خدا ب خیر کنه
        کاش دیگه اونطرفا نرن

        پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 6

      • پروین می‌گوید:

        همانطور که گفتید آموزش حرف اول را میزند
        این عشایر هم میتوانند با آموزش بهترین حافظان حیات وحش و محیط زیست باشند. آنها هم به آفریده های خدا احترام میگذارند.
        سازمان محیط زیست باید برنامه ریزی های آموزشی را بین روستائیان و عشایر گسترش بدهد و سازمان همانطور که جرایمی برای حفاظت دارد برنامه های تشویقی هم باید به اجرا بگذارد و روی برنامه های تشویقی و آموزشی باید سرمایه گذاری کند.

        پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 4

    • micell می‌گوید:

      معمولا محیط زیست و باقی ارگان ها اونقدر این دست اون دست می کنند که خسارت دیده ها که هیچ پولی بهشون پرداخت نشده از ترس تکرار خسارت و عصبانیت، پلنگ و یا … رو می کشند.

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

      • دالوند می‌گوید:

        دیده بان جان این راهکار کارشناسی رو بزن داخل سایت برا مناطق زاگرس نشین
        اداره کل امور عشایر لیست و نام و نشان دقیق اینان و محل اسکان موقت شان (به صورت چادر نشین) را در اختیار دارد و به آن ها خدمات ارائه می کند. این زحمت کشان نه افرادی بی رحم و قسی القلب هستند که وحوش را هدف بی جهت گلوله های خود قرار دهند و نه عشق تیراندازی دارند.گله های دام سرمایه زندگی خانواده های شان هستند.اگر پلنگ رویت شود، حتا قبل از آن که به گله حمله کند(چون انسان طعمه طبیعی او را از بین برده است!) مورد هدف قرار می گیرد تا به سرمایه زندگی مشقت بارعشایر لطمه نزند.این است فهم و درک درست از ماجرایی که منجر به کشتار پلنگ می شود و می رود که آخرین قلاده ها را هم نابود کند و برای همیشه نسل این گونه را منقرض نماید.همان طور که گفته شد، اداره کل امور عشایر آمار سیر تا پیاز عشایراین مناطق را دارد.مطمئنا تعداد آن ها زیاد نیست و شامل آخرین بازماندگان زندگی عشایری هستند که هنوز در مناطق مرتفع ییلاقی استان به گله چرانی مشغول هستند.بنابراین ما عملا با چند کانون زندگی عشایری که هر کدام شامل چند چادر و چند گله گوسفند هستند، سروکار داریم. بسیار خوب،در وهله نخست ، آموزش اینان و آگاه نمودن شان به عواقب کاری که انجام می دهند و خلاف قانونی که مرتکب می شوند ،کار سختی نیست.کافی است عوض تشکیل جلسات و گردهمایی های بی ثمر، عملا پا به عرصه حفاظت از محیط زیست بگذاریم. عشایر دام پرور، هموطنان زحمت کش ما هستند و دارای درک و فهم و شعور هستند.اگر درست به آن ها آموزش داده شود که با چکاندن ماشه تفنگ ، چه گونه با ارزشی را هدف قرار می دهند ،مطمئنا این کار را نخواهند کرد.باید تا چند سال این کانون های مشخص و کم تعداد عشایری هدف آموزش مداوم و هدفمند قرار بگیرند و رابطه ای دو سویه و صمیمانه بین متولیان محیط زیست و عشایر ساکن این کانون ها برقرار گردد به طوری که اهمیت و حساسیت موضوع برای شان کاملا جا بیفتد. در این صورت قطعا خود اهالی از حافظان اصلی محیط زیست خواهند شد.

        از سوی دیگر، باید بهانه حمله به گله دام ها توسط پلنگ را نیز با تدبیر مدیریتی از عاملان کشتار گرفت.می توان با عشایر دام پرور ساکن در زیستگاه گونه هایی مانند پلنگ ، قرارداد پرداخت خسارت احتمالی منعقد نمود. بایستی به آنان تاکید گردد که چنان چه دام های شان مورد تعرض قرار بگیرند ،با تایید مراجع محلی، خسارت تمام و کمال به آن ها پرداخت می گردد.مگر پرداخت این خسارت از ثروت مملکت، به جایی بر می خورد!؟ اصلا می توان دام داران را به بیمه کردن گله های شان تشویق کرد تا در صورت بروز خسارت ناشی از حمله وحوش درنده، از صندوق بیمه جبران گردد.

        موضوع دیگری که می تواند در دستور کار قرار بگیرد آن است که سعی شود با شناسایی دقیق زیستگاه این گونه های با ارزش، اولا گونه های طبیعی طعمه را در قلمروشان قرار دهیم و ثانیا عشایر را از اسکان موقت در این زیستگاه ها ی پرت و کوهستانی بر حذر داریم و در این راه امکانات و تسهیلاتی برای شان تدارک ببینیم. امیدواریم که حالا به ما حق داده شود که بدون داشتن غرض یا مرضی ، عنوان نمائیم که سوء مدیریت و نداشتن لیاقت و شایستگی مدیریتی چه ضربه جبران ناپذیری به منابع محیط زیستی ما می زند!

        حالا مدیر متخصص و توانمند و دارای تنها کمی خلاقیت و شم کارشناسی !، برای جلوگیری از این فاجعه چه کاری باید بکند؟ آیا تنها اقدامش باید فرستادن ماموران بر سر جسد بی جان پلنگ ها و دستگیری عوامل کشتار و سپردن شان به دادگاه باشد تا مبلغی جریمه شوند و احیانا حبسی را متحمل شوند!؟ این که نشد مدیریت! این که نشد احساس مسئولیت و تعهد نسبت به محیط زیست ایران زمین! چه باید کرد؟ شم مدیریت و دانش کارشناسی و تجربه و استعداد حل مشکل اگر وجود داشته باشد، می تواند این معضل را تا حد زیادی برطرف و حتا به کلی از میان بردارد.

        پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 1

      • حمید می‌گوید:

        آقایون خانوم ها سر چی بحث میکنید؟؟؟
        کی گفته اون حیونی که حمله کرده پلنگ بوده؟؟؟
        این چه فرهنگیه که جدیدا مد شده تا یک حیوون وحشی میزنه به گله میگن پلنگ بوده؟؟؟؟؟
        اگه نمیدونید بدونید: پلنگ نجیبه… پلنگ ۱ شکارچی غارتگر نیست و به حق خودش قانعه… اون پلنگه گرگ نیست بزنه به گله و چندین راس دام رو نابود کنه…
        پلنگ اینقدر شکار میکنه که بتونه با خودش ببره. والا من که تو جنگل و کوه های البرز که زیست گاه اصلی پلنگه بزرگ شدم…دامداری کردم.. نه خودم دیدم نه از پدربزرگام و پیرهای محل شنیدم که پلنگ اومده باشه گله ای رو دریده باشه…مورد داشتیم امده یکی کشته…سگ های گله رو دونه دونه برده اما اینجوریشو دیگه…..اینهایی هم که میگن پلنگ بوده دنبال خسارتن آخه واسه حمله گرگ محیط زیست تحویلشون نمیگیره و چیزی بهشون نمیده

        پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 4

    • مانی می‌گوید:

      اخه هیچ فکر کردین چرا گرگ میاد به حیوانات اهلی حمله میکند چون گرسنه است وهیچ غذایی برای خوردن ندارد وچراغذا نداردچون این خود ماهستیم زندگی انو بهم ریختیم داخل حریم زندگی اوشدیم وغذای اونو ازش گرفتیم با شکار بی رویه، اونم اینجوری دارد جوابمونو میده واینه نتیجه به هم ریختن طبیعت ومحیط زیست ودخالت کردن در طبیعت وعشایر درسته زحمت میکشند ولی یگ گروه خرابکار طبیعت هم دارندمتاسفانه

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  2. امیر قاسمی می‌گوید:

    ماشاالله محیط زیست همه چی گفته جز خسارت این بندگان خدا…….

    پر طرفدار Thumb up 55 Thumb down 6

    • امیر می‌گوید:

      کدام بندگان خدا پدر جان ؟!! یه زمانی عشایر پیاده راه می افتادن با اون لباس های اصیل و زیبای ایرانی و اون خیمه های قشنگ کوچ می کردند و نمادی بودند برای خود. الان عشایر شلوار جین می پوشه گوسفنداشو می ریزه پشت نیسان و خاور خودشم میشینه تو سمندش میره اینا رو میریزه یه جا بعدم تفنگشو ورمیداره و دیگه من نمی دونم چی کار میکنه…
      همچین عشایری با دامدارای معمولی متجاوز به عرصه های طبیعی و مراتع و اراضی ملی چه فرقی میکنه؟
      خسارت هم باید بگیره؟!!! انگار ملت به اینا بدهکاره

      پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 24

      • فرهنگ می‌گوید:

        یعنی میگی خسارت بهش ندن ؟!!!!!!
        حاضر هستم پول یک گوسفندش را شخصا پرداخت کنم

        پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 5

        • ایران سبز می‌گوید:

          دوستانی که موافق هستند، دور هم جمع شویم برای ایجاد صندوقی جهت پرداخت خسارت به این گونه افراد. در صورتی که خسارت پرداخت نشود قطعا دامداران نسل تمام گوشت خواران را از بین خواهند برد.
          پیشنهاد می کنم تمام دوستانی که دغدغه و توان مالی دارند، دور هم جمع شویم تا صندوقی جهت کمک به خسارت دیدگان ایجاد نماییم.

          پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 1

          • مجید می‌گوید:

            به نظر من یه سازمان مردم نهاد میتونه بانیه این کار بشه و با هماهنگی محیط زیست این کارو بکنه

            پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

      • لاله می‌گوید:

        عزیزم…به هر حال عشایر هستند و انسان.
        این رو هم یادآوری کنم که عشایر خیلی کمتر از انسان شهری به محیط زیست آسیب می زنن.
        یادمون باشه اونا از کیسه پلاستیک و مواد شیمیایی خیلی کمتر از ما استفاده می کنن. (لا اقل تا چند سال پیش این طور بوده ).
        به هر حال دادن خسارت به اینها ، آرامشون می کنه و احتمالا به انتقام فکر نکنن.

        پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 4

  3. امید می‌گوید:

    تا پلنگ دیگه کشته شدن…
    توی اون منطقه اون هم عشایر غیر ممکنه که بزارن پلنگ زنده بمونه خیلی راحت یه لاشه سمی میکنن میزارن سر راه پلنگ تا ۳ تا پلنگ دیگه تلف بشن…
    اشتباه نکنم اگر این ۳ تا هم تلف بشن که احتمالش خیلی خیلی زیاده میشن ۱۶ تا توی ۲ ماه

    پر طرفدار Thumb up 42 Thumb down 9

    • مالباخته می‌گوید:

      شما هم اینقد نفوس بد نزن! یا افراط میکنیم یا تفریط….
      دیروز سر اون گربه ی وحشی ملت برای علی کریمی چه جور لاو میترکوندن….ولی صفرعلی بیچاره که خودش هم مجروح شده بود هر کسی یه متلک بهش مینداخت….
      اینها هم اگر میخواستند پلنگو بکشن خوب میکشتن صداشو هم در نمیاوردن

      یادمون باشه خیلی از همشهریها و فامیلهای اینها دارند این کامنتها رو میخونن و این حرفها بهشون برمیخوره!

      پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 5

  4. سعید هاشمی می‌گوید:

    دخل پلنگ ها اومده
    اینا خودشون بی بهونه پلنگ آتیش میزنن
    حالا که دیگه بهونه هم دارن واویلا

    پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 15

  5. امید می‌گوید:

    آخه بیمه کردن اینها و خسارت دادن انقدر کار سختیه…!
    خدا کنه اقلا چیزی گیر پلنگ و دوتا بچش اومده باشه و خورده باشن اینجا که همه گوسفندها افتادن و کامل هستند فقط تلف شدن

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 2

  6. بی نام می‌گوید:

    هر دم از این باغ بری می رسد…
    توروخدا مواظب اینها دیگه باشید
    حیوانات بیچاره اگه گرسنه نباشند و همین مردم غذای اونها از بین نبرند هیچ وقت نزدیک انسان نمی شوند

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 4

  7. ایران سبز می‌گوید:

    تهدید صرف هیچ فایده ای ندارد. خسارت ها باید فورا جبران شود.

    پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 4

  8. علی می‌گوید:

    من مطمئنم پلنگ و یوز ایرانی میرن پیش ببر مازندران. ای خدا…..

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 9

    • صادق می‌گوید:

      انشاءاله که اینجور نشه
      یک خبر خوش برای دوست داران یوز. دو هفته قبل محیط بانان یکی از شهرستانهای شمالی فارس یک قلاده یوز مادر با دوتا توله دیده اند که جای خوشحالی داره چون تقریبا سی سالی میشه که یوز تو استان فارس دیده نشده! این رو من خودم از محیط بانی که دیده بود شنیدم و خیلی خوشحال شدم.

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 3

  9. شاهین می‌گوید:

    فکر می کنم به خاطر بارش سنگین برف در اون منطقه و گرسنگی وحوش تقابل بین دامدارها و وحوش زیاد شده
    باید محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد هشیارتر باشه و مردم روستاهای اطراف رو راهنمایی کنن تا احتمال آسیب به حیات وحش به ویژه پلنگ به حداقل برسه
    به هر حال امیدواریم به خیر بگذره چون اصلاً تحمل شنیدن خبر کشته شدن پلنگ دیگری رو نداریم

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 1

  10. بی نام می‌گوید:

    مگه زمینهای کشور مال عشایره یا حیوونها اموال شخصی اونها هستند که هرکار بخواهند می کنند یا هرجا بخواهند چادرشون پهن می کنند؟!
    حداقل کاری که میشه کرد عشایر را از اون منطقه خارج کرد چون تمام علوفه و غذای چهارپایان را که گوسفنداشون می خورن بعد هم که پلنگ بیچاره غذا گیرش نمیاد به گوسفنداشون حمله می کنه اونهم می کشن که خیالشون راحت بشه
    باید یک قانونی بذارن که فقط جاهای خاصی چادر بزنن و تو محل زندگی حیوانات وحشی نرن

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 11

    • وحید.ب می‌گوید:

      عشایر سرمایه این کشور هستند آقا یا خانم بی نام !
      لطفا” به جای پاک کردن صورت مسئله سعی کنید مسئله حل بشود و نه اینکه سبک زندگی گروهی از افراد را زیر سوال ببرید.

      پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 19

      • امید می‌گوید:

        کی گفته سرمایه کشور هستند اصلا روی چه حسابی سرمایه هستند چه نوع سرمایه ایی هستند؟
        مگه اینها کم به محیط زیست و حیوانات ضربه زدن به خاطر گوسفنداشون

        داغ Thumb up 23 Thumb down 22

        • وحید.ب می‌گوید:

          امید عزیز، عشایر هزاران سال است که این سبک زندگی را دارند و اگر کمی هوشیار باشیم میتوانیم از استعدادهای بالقوه عشایر از تولید دام و لبنیات مورد نیاز کشور گرفته تا صنایع دستی و … استفاده کنیم تا مجبور نباشیم گوشت را از آن سوی کره خاکی و صنایع دستی را از شرق آسیا وارد کنیم و….(داستان طولانی است ولی مجال بحث اندک است)
          با این حال اگر برنامه مدونی برای احیای جنگل و حفظ گونه های گیاهی و جانوری وجود ندارد این تقصیر از عشایر نیست بلکه قصور مسولان امر است، اگر واقع بین باشیم من و شمای شهر نشین هم طبیعت و محیط زیست را به سهم خودمان آلوده میکنیم، شما میدانید که برای مثال فاضلابهای شهر محل سکونت شما به کجا میرود؟ یا زباله های تولید شده توسط من و شما سر انجامش چه میشود؟

          پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 11

        • حامد می‌گوید:

          رو این حساب که من و تو تو خونه های گرممون نشستیم و کارمون شده دیدن فیلم
          اونا دارن کار می کنن که گوشت و لبنیات و پوست تولید کنن و ما مصرف کنیم و یه کم قیمت گوشت بیاد پایین تا بعضی افراد به این بهانه نرن شکار .

          پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 8

        • فرشته می‌گوید:

          امید جان اومدی محیط زیست رو درست کنی فرهنگ و تاریخ رو نابود کردی!
          با وجود اینکه عشایر امروز به روشی که ما تو کتاب ها خوندیم و عکسا دیدیم زندگی نمیکنن اما باز هم بخش مهمی از فرهنگ این کشور رو تو خودشون جا دادن.
          متاسفانه به دلیل کم لطفی مسولان آموزش های منطبق بر شرایط محیط زیست کنونی بهشون داده نشده و اگه اشتباهی سر میزنه از روی عدم آگاهی شاید هیچ کدوم از اونا وقتی تفنگ و سمت ۱پلنگ نشونه میره ندونه ممکنه این آخرین پلنگ باشه و اینکه باید چیکار کنه تا این اتفاق نیوفته…

          پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 5

      • بی نام می‌گوید:

        دوست محترم سرمایه برای چه کاری هستند . منظور شما فرهنگشان است یا کمکشان به اقتصاد کشور یا غیره؟
        هر کدام که باشد اگر یک جا زندگی کنند هم از نظر بهداشتی برایشان بهتر است هم از نظر سوادآموزی هم از نظر کمکهای دولتی از هر نوع
        اگر محصولات دامی باشد خوب در روستاهایمان هم که یک جا نشین هستند همه آن محصولات پیدا می شود!

        پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 13

        • وحید.ب می‌گوید:

          یکجا نشین کردن عشایر طرحی است که حدود هفتاد و دو سال پیش شکست خورد.

          داغ Thumb up 16 Thumb down 18

          • اوهام می‌گوید:

            با سلام خدمت شما آقای وحید.ب :
            ۷۲ سال پیش اگر از اینترنت حرف میزدیم من و شما را یک دیوانه میپنداشتند اما امروزه خیر!

            پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 11

        • حامد می‌گوید:

          منظور هم فرهنگشان هم کمک به اقتصاد به صورت خالص و صد در صد. اون نمایندگانی که اینقدر درس خوندن اونا چه کاری برای محیط زیست کردن که ۶۳ رای برای از بین بردن محیط زیست جمع کردن. در ضمن لیست اون نماینده ها رو میتونی از اینترنت بگیری.

          پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

      • سودابه می‌گوید:

        اونا فقط برای خودشون سرمایه اند

        پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 13

      • soudabe majidi می‌گوید:

        گوسفند در بیابان آغل میخواهد. آغل محکم.
        کلا با این وضعیت خشکی طبیعت و در حال انقراض بودن گونه‌های حیات به گله داری در هر جا و به هر تعداد باید ادامه داد؟

        داغ Thumb up 5 Thumb down 3

      • داریوش می‌گوید:

        چه سرمایه ای؟

        داغ Thumb up 5 Thumb down 5

      • صادق می‌گوید:

        سرمایه ای که داره یواش یواش به معضل تبدیل میشه باید یه فکری به حالش کرد.
        من خودم عشایر زاده هستم و دو نسل هست که زندگی کوچ نشینی رو رها کردیم و پروانه چرای مراتع قشلاقی و ییلاقیمون رو هم باطل کردیم رفت دنبال کارش چون این سبک زندگی دیگه جوابگو نیست.
        دامداری به این شکل هم جز از بین بردن مراتع و منابع طبیعی عایداتی نه برای خود دامداران داره و نه برای کشور.
        ضمن اینکه برادران عشایر به هیچ وجه حاضر نیستند قبول کنند که قلمرو حیات وحش رو اشغال کرده اند و هیچ حق حیاتی برای حیوانی جز دام خودشان قائل نیستند البته حق هم دارند چون دار و ندارشان همین چند راس بز و گوسفند است که اگر نباشد باید بمیرند.
        به عنوان نمونه اینکه علی رغم تمامی توضیحاتی که من در مورد گرگ و کفتار به اقوام و خویشانی که هنوز دامداری میکنند کردم، سال گذشته یکی از اقوام یک قلاده کفتار و یک گربه وحشی رو به جرم اینکه به دامهاش نزدیک شده بودن کشت.
        حال هی بیا و بشین حرف بزن و به اصطلاح فرهنگ سازی کن.
        دولت باید فکر اساسی به حال و روز عشایر کنه و آنها را یکجا نشین کنه و از عرصه های طبیعی خارجشون کنه و یک کسب و کار بهتر از دامداری براشون راه بندازه تا با مشکلات این چنینی مواجه نشیم.

        پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 4

    • osar می‌گوید:

      آقای بی نام اگه زمینهای کشور مال عشایر نباشه پس مال کیه؟ بعد میگی چرا شیر کمه یا گرونه؟ گوشت گرونه ؟
      برو یه کم تحقیق کن رو هوا حرف نزن. اگه خسارت پرداخت بشه دیگه هیچ دامداری به فکر کشتار این حیوانات نمیو فته

      پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 16

      • امید می‌گوید:

        بقیه کشورهای دنیا پس چیکار میکنن…مثلا توی اروپا چیکار میکنن که عشایر ندارن..مگه همه لبنیات و گوشت توسط عشایر تولید میشه… ضرری که اینها به محیط زیست و حیوانها زدن هیچکس نزده
        برو توی سایت ایلهای مختلف تا ببینی چجوری با افتخار عکس شکارهای خودشون رو گذاشتن به اسم شجاعت و مردونگی

        داغ Thumb up 10 Thumb down 8

        • فرشته می‌گوید:

          تو اروپا که واسه چرا لازم نیست هر فصل برن یکجا همیشه علوفه هست.
          باید باهاشون برخورد بشه ۱ارگان جدی لازمه رسیدگی کنه،منم با شما موافقم که اسیب های زیادی زدن اما محیط بانها نمیتونن به تنهایی از پسشون بر بیان.
          یکجا نشین کردن عشایر مثل تو قفس کردن پرنده ها میمونه،ما اجازه نداریم سبک زندگیشونو عوض کنیم فقط باید کاری کنیم به قوانین احترام بگذارن.

          پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 7

    • حامد می‌گوید:

      حقیقتش آره هر گروه از عشایر مکان خاص گرمسیر و سردسیر خودشون رو دارن.
      هر وقت مردم بومی و عشایر از جایی برن بر عکس محیط زیست آسیب می بینه.
      برای مثال یه مستند از شمال دیدم که اینا جنگل نشین ها رو تو شهر اسکان دائم داده بودند بعد از یه مدت همه اون مناطق تبدیل به ویلا شده بود.
      این که ۶۳ نفر از مجلس امضا می کنن که محیط زیست زیر مجموعه جهاد کشاورزی بشه این محیط زیست ما رو از بین برده وگرنه عشایر هزاران سال هست که این شیوه زندگیشونه و تقریبا کمترین تاثیر رو بر محیط زیست میزارن.

      پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

  11. شهای می‌گوید:

    محیط زیست اگه نمیتونه جلوی خسارات را بگیره و خسارت بده بهتره بدن همون چوپونا مدیریتش کنن

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 8

  12. رضا می‌گوید:

    تا کار از کار نگذشته خسارت این چوپان عزیز و زحمت کش بدن تا کار غیر منطقی نکنند وگرنه یکی دیگه از پلنگهای کشورمون از دست میدیم

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 1

  13. مهسا می‌گوید:

    خسارت که باید پرداخت شود . اما خدا کنه آسیب به پلنگ و توله هاش نزنن
    باید پیش گیری بشه و به عشایر آگاهی بدهند که نباید….

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 1

  14. مالباخته می‌گوید:

    حالا بیا و درستش کن!
    چند روز پیش که آقایون برای علوفه رسانی دنبال هلیکوپتر میگشتند باید فکر اینجا رو هم میکردن….کل ها و بزها و قوچ ها از گرسنگی اومدن پائین….پلنگها هم دنبال اونها….خوب پلنگ گرسنه و بیحال هم بین یک کل و یک گوسفند اون که راحتتر هست رو شکار میکنه…
    اگر بلایی سر این پلنگها بیاد اولین مقصر کسانی هستن که در علوفه رسانی کوتاهی کردن

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 3

  15. اون یکی می‌گوید:

    اینجور اخبار جز اینکه باعث رعب و وحشت چوپونا بشه هیچ عواقبی نداره …
    کاش اعلام نمیشد این خبر …
    دامدارا از ترس اینکه دام هاشون تلف بشه دست به هر کاری میزنن …
    انشالله که دیگه شاهد مرگ پلنگ نباشیم …

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 2

  16. پلنگ ؟ اینجوری
    تازه تو این فصل بایستی گوسفندان را تو آغل روستا نگه دارید . نه در کوهستان و در زیستگاههای حیات وحش
    کار گرگ است به احتمال زیاد

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 8

    • آریان می‌گوید:

      من فکر میکنم پلنگ باشه ضمن اینکه خود عشایر هم گفتند که اونا رو دیدند و ۳ قلاده بودند و حتی پلنگ ها رو هم تعقیب کردند.

      پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 5

  17. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    یک پلنگ با دو توله!
    زیباییهای طبیعت و حیات وحش ایران بینظیر است. صحنه ای نادر بوده که طرفداران حیوانات برای دیدن و ثبت آن آرزو میکنند اما متاسفانه این حیوانات همیشه جایی دیده میشوند که در معرض خطر هستند!
    کارها همیشه برعکس است. این اتفاقات در تمام دنیا برای مردمی که نزدیک به طبیعت و حیات وحش زندگی میکنند میافتد و قانون به هیچکدام اجازه آسیب رسانی به حیوانات را نمیدهد.
    خودشان زندگی در چنین مناطقی را انتخاب کرده اند و باید با آن هماهنگ باشند
    پلنگ گوشتخوار است و با توجه به توله هایی که داشته و نبودن شکار مجبور به شکار حیوانات اهلی و خسارت به دامداران میگردد. بارها مشابه این را در فیلمهای مستندی که پخش شده دیدیم اما در هیچکدام راه حل از بین بردن پلنگ نبوده اما در روستاهای ایران بطور مستمر حیوانات را میکشند حتی برای سرگرمی و یا خود شیرینی!
    انسانها با وسایل مختلف چوب، تفنگ، ماشین، راه سازی و… به حیوانات آسیب میرسانند
    کشتار حیوانات امری عادی تلقی میشود و عده کمی طرفدار دلسوزی میکنند.
    همه میدانند که برای حفظ این حیوانات ارزشمند در ایران چکار باید کرد.
    دلم نمیخواهد افسوس بخورم بنابراین آرزو میکنم این پلنگ با توله هایش حالا که سیر شده اند از آن منطقه دور شوند ما دوستشان داریم و به بودنشان در کشورمان افتخار میکنیم.
    انسانها مشکلات خود را حل میکنند اما وقتی برای حیوانات مشگل میسازیم آنها چگونه باید آنرا حل کنند!!
    آنها زندگیشان بر مبنای تهیه غذا و تلاش برای حفظ نسلشان استوار است.
    فقط کافیست ما انسانها برای آنها مانع ایجاد نکنیم.

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 2

    • مالباخته می‌گوید:

      خیلی رمانتیک نوشتی دوست عزیز…..زندگی واقعی تر و خشن تر از این حرفهاست…اصلا هم کار برعکس نیست…این مردم در طبیعت زندگی میکنند و ناچار با وحوش اصطکاک پیدا میکنن…باید عوامل این اصطکاک برطرف بشه….کسانی که آرزوی ثبت این لحظه رو دارن….این اتفاق در کره ی مریخ نیفتاده….روی زمین در همین کشور به طور روزانه داره تکرار میشه…این آرزومندان میتونن برن در دامن طبیعت زندگی کنند…..زیباتر از این صحنه ها رو هم میتونند ببینند….توقع دارید گرگ و پلنگ کوه و دشت رو رها کنند بیان وسط شهر که کار برعکس نباشه؟….عشایر و دامداران گوسفندهاشونو بردارن بیان شهر؟

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 3

      • دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

        دوست عزیز من بیشتر مطالبی رو که مینویسند میخوانم. شما منظور من را درست متوجه نشدید. شما فیلم در جستجوی پلنگ که مستند ساز ایرانی و جوان آقای فتح اله امیری در طی شش سال ساختند رو دیدید ؟
        همین چند شب پیش شبکه مستند آنرا نمایش داد و با حضور آقای امیری به نقد فیلم پرداخت. البته فیلم کاستیهای زیادی داشت اما نکته قابل تامل فیلم این بود که این گروه در طی شش سال یکبار توانستند پلنگی را ببینند و چند دقیقه از آن فیلم بگیرند و چند ثانیه ای هم با دوربینهای تله ای موفق به ثبت این حیوان در البرز مرکزی شدند . اما در انتهای فیلم در عکسی که از موبایل یک دامدار در ارتفاعات دیده میشود جنایتکاران یک پلنگ ماده و دو توله اش را دریده بودند . حالا منظور من از برعکس را شاید بهتر درک کنید.
        بشما اطمینان میدهم کسانی که حیواناتی مانند پلنگ را بقتل میرسانند آمار حضور آنها را در منطقه ای دارند و بسراغ آنها میروند یعنی بسیار نادر است که شما در طبیعت قدم بزنید و پلنگ ببینید.
        برای من عجیب است که چطور این حیوان همیشه سر راه قاتلین حیوانات قرار میگیرد!
        اگر این حیوان در منطقه حفاظت شده در امنیت باشد اطمینان داشته باشید دوستداران میتوانند آنرا ببینند و از آن عکس و فیلم تهیه کنند.
        قبول کنید تعداد افرادی که با اسلحه های مجهز در طبیعت میگردند و حیوانات را میکشند از تعداد حیوانات بیشتر است .

        موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  18. همیار محیط زیست می‌گوید:

    دوستان لطفا توجه کنید!
    این تصور که پلنگ در صورت حمله به دام اهلی فقط یک عدد را شکار میکند و با خودش به گوشه ای میبرد و می خورد ولی گرگ تعداد زیادی را میکشد کاملا تصور غلط و نادرستی است.
    تمام گربه سانان و سگ سانان گوشتخوار از جمله پلنگ، گرگ، گربه وحشی، کاراکال و … در صورت حمله به گله ای از دام های اهلی بخصوص اگر حمله در فضایی محصور مثل آغل یا طویله صورت بگیرد تعداد زیادی از دامها را تلف می کنند.

    علت این موضوع این است که درصورتیکه این گوشتخواران در طبیعت به دسته ای از حیوانات مثل آهو، قوچ و میش و یا حتی پرندگان حمله کنند، اگر موفق به شکار شوند حداکثر یکی از طعمه ها را شکار کرده و مابقی حیوانات بسرعت فرار می کنند.

    اما در صورتیکه هنگام ورود یک گوشتخوار وحشی به یک آغل گوسفند، بز، بوقلمون و … حیوانات اهلی فضای فرار کردن را ندارند و یا حتی در صورت حمله به گله گوسفندان در فضای باز، حیوانات اهلی به دلیل زندگی با انسان توانایی و چابکی فرار کردن را ندارند، بنابراین فقط در محدوده خاصی به دور خود می چرخند و ایجاد سروصدا می کنند.

    این تحرک و سروصدای حیوانات اهلی که به دلیل ترس از حضور حیوان وحشی است باعث تحریک غریزه و حس شکار در حیوان مهاجم می شود و این حس به احساس گرسنگی او اولویت پیدا می کند و اصولا گوشتخوار وحشی این تجربه را در طبیعت ندارد که یکی از طعمه ها را گرفته و بقیه نیز در همان محدوده باقی بمانند، بنابراین تمام دامهایی که در فضای محدود حرکت می کنند و از ترس تولید صدا می کنند را تک تک می کشد.
    درست مانند گربه وحشی الشتر که در خبر دیروز آمده بود و یازده بوقلمون را فقط خفه کرده بود در صورتیکه توان خوردن حتی یکی از بوقلمون ها را هم نداشت. آیا مرگ بوقلمون ها نیز کار گرگ بود؟ یا خصوصیت گربه وحشی با سایر گربه سانان از جمله پلنگ متفاوت است.

    موارد متعدد و مستندی از حمله پلنگ و تلف شدن چندین راس دام اهلی در کشور وجود دارد که موضوع فوق تایید می کند.
    با سپاس

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 3

  19. سهراب می‌گوید:

    همانگونه که همگی از رفتار شکار پلنگ آگاه هستیم ,هیچگاه همانند گرگ چندین شکار رو همزمان شکار نمیکند.

    داغ Thumb up 19 Thumb down 17

    • اوهام می‌گوید:

      سهراب جان من کاملا با شما موافق هستم. هیچگاه من نه در مستندی دیده ام که پلنگ اینگونه چند شکار را با هم انجام دهد نه در واقعیتی که دیگران برایم تعریف کرده اند گفته اند که پلنگی اینچنین طمع کند و چند شکار با هم کند!!!
      جسارت نباشد اما من هم شک دارم این کار پلنگ باشد!!!
      البته شایان ذکر است با کارهای ما ایرانی ها بعید نیست که اخلاق این حیوان هم عوض شده باشد چرا که چندی پیش یک مستند از یوز آسیائی میدیدم که در آن مدام به این نکته اشاره میکرد که با پیشروی انسان و تجاوز انسان به حریم این حیوان، یوز از زیستگاه اصلی اش یعنی دشت ها فاصله گرفته و به تپه ماهورها روی آورده که در نتیجه دیگر از سرعت خود برای شکار استفاده نمیکند و اکثرا در سر راه شکارش یا در کنار آبشخور ها کمین میکند!!!
      (واقعا دنیا در حسرت این علم مانده که ما چگونه توانسته ایم روند تکامل را به چالش بکشیم!!!!!)

      داغ Thumb up 12 Thumb down 13

      • وحید.ب می‌گوید:

        در آن مستند هایی که شما دیدید پلنگ را ول میکردند تو آغل حیوانات اهلی؟

        پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 13

        • اوهام می‌گوید:

          نه دوست عزیز ما اول باید تعریفمان را از آغل بیان کنیم!!
          در این تصویر که در خود متن هم آمده تنها محوطه ای را با سنگ و چوب تا حدودی محصور کرده اند که از یک گربه تا یک پلنگ خیلی راحت می تواند به داخل آن رفت و آمد کند پس محوطه ای محصور شده نیست که حیوان در آن به دام بیافتد و راه فرار نداشته باشد که در نتیجه ی آن حیوانات اهلی بیشتری را هلاک کند!! به علاوه دوست عزیز من در بالا از شما در جواب گفته ی خود که ۷۲ سال پیش را با امروز مقایسه میکنید تنها انتقادی کوچک کرده ام آیا اینقدر برایتان سنگین بوده که با این لحن مرا مورد خطاب قرار میدهید!!؟

          داغ Thumb up 9 Thumb down 11

          • وحید.ب می‌گوید:

            دوست عزیز، یکجا نشین کردن عشایر در دوره رضا شاه و با اهداف سیاسی انجام گرفت و اسکان اجباری بدون توجه به وضع کوچروها و بدون ایجاد شرایط مناسب برای بهبود زندگی ــ جز در مناطقی معدود ــ صورت گرفت و خسارات جانی فراوان به بار آورد، زیرا کوچروها به گرمای شدید در مناطق گرمسیری و سرمای شدید در ییلاق عادت نداشتند. دامهای فراوانی نیز از بین رفت .
            یکی دیگر از پیامدهای یکجا نشین کردن عشایر، تغییر در شیوه معیشت ایلات بود، زیرا ایلات اسکان یافته مجبور بودند به کشاورزی بپردازند، در حالی که آمادگی و مهارت چندانی در این زمینه نداشتند. افزون بر این ، چون عشایر به اراضی کشاورزی نیاز داشتند، درختان جنگلی را قطع کردند، در نتیجه بسیاری از جنگلها از میان رفت . عشایر اسکان یافته پس از سقوط رضاشاه در شهریور ۱۳۲۰، زندگی چادرنشینی را از سرگرفتند، صحبت من این نیست که عشایر هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نمیکنند ولی مطمئن باشید که من و شمای شهر نشین کمتر به محیط زیست آسیب نمیزنیم و در ضمن اگر اتفاقاتی را که در طبیعت می افتد را نمیتوانیم با آنچه از دیگران نقل شده یا تصور میکنیم تطابق بدهیم موضع گیری قطعی نکنیم اینکه میگویید این کار پلنگ نبوده را نمیدانم از کجا میگوئید ولی اگر از حرف من طعم تاختن حس کردید باید بگویم من قصدم تاختن به شما نبوده و نیست چون معتقدم با هر نیتی اگر به حفظ اکوسیستم و محیط زیست علاقه دارید با من هم عقیده و هم نظر هستید و نظرتان محترم است.

            داغ Thumb up 11 Thumb down 9

        • سهراب می‌گوید:

          وحید جان به چندتا سنگ که اطراف این گوسفنداست میگید آغور!

          پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 3

          • اوهام می‌گوید:

            با سلام مجدد خدمت آقا وحید.ب و پوزش باری دیر کرد پاسخ گوئی به شما دوست عزیز
            وقتی زیر پست خود نوشتید که: ((من وشما برای هر نیتی اگر به حفظ اکوسیستم و محیط زیست علاقه دارید با من هم عقیده و هم نظر هستید و نظرتان محترم است)) راستش دیگر جائی برای پاسخ گوئی را نگذاشتید و من به این حرف شما اعتقاد کامل دارم، اما چند نکته را بگویم ما اینجا به کمک دیده بان با هم مبادله نظر میکنیم و همیشه قرار نیست در بعضی از بحث ها طرفین به یک نتیجه برسند همین که نظرات تبادل میشود هم خوب است.

            حال به موضوع بپردازیم، من با این حرف شما موافقم که عشایر سرمایه های این مملکت هستند اما سرمایه هائی که دیگر بازدهی اقتصادی آن ها به حداقل رسیده من این حرف را میزنم چرا که نسل پدری من عشایر بوده اند و بخشیشان هنوز هم هستند اما دیگر هرچه در می آورند را هزینه میکنند به علاوه آنان خود را متاسفانه مالک تمام این زمین ها و مراتع میدانند و حاضر نیستند قبول کنن آن را با حیات وحش شریک هستند و هر حیوان گیاه خواری را رقیب دام هایشان و هر حیوان گوشت خواری را خطری برای دام هایشان میبینند

            این تنها به شخص آنان خلاصه نمیشود بلکه به سگ های آنان که بلایی برای دیگر حیوانات هستند را در نظر بگیرید فقط برای همین مورد چون من عاشق مستندهای حیات وحش هستم به شما پیشنهاد میکنم مستند ((حیات وحش ایلام)) و ((آخرین بازماندگان یوز)) را حتما ببینید چرا که در اولی چوپانان برای تامین گوشت سگ هایشان بلای جان گرازها هستند و در دومی محیط بانان توران خود میگویند که سگ ها ایلات سنگسر بلای جان یوزها هستند!

            در ادامه آری ما و شما و سایر دوستان هم به نوبه ی خود مخرب محیط زیست های اطرافمان هستیم و باید اول به قول معروف یک سوزن به خودمان بزنیم بعد یک جوال دوز به دیگری اما من نظراتم را پیرامون این موضوع مطرح کردم و به طور قطع هم نگفتم این کار پلنگ نیست تنها گفتم بعید میدانم چون به لطف دامدار بودن نسلم به شیوه ی شکار آن از نزدیک آشنایی دارم اما در آخر دولت باید برنامه ای درست و جامع برای عشایر به کار گیرد چرا که آن ها با مصرف بالای منابع طبیعی سود کمی دارند و دیگر دارند مخرب به حساب می آیند همچون کارخانه ی سرب در دل شهرها همچون ماشین های تک سرنشین و همچون آسیب های دیگر که ما شهری ها به محیط زسیت میزنیم!

            باز هم از شما دوست عزیز ممنونم که خود برای حفظ محیط زیست ارزش قائل هستید.

            موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  20. توحید می‌گوید:

    این اتفاق ها هم تقصیر دولته که مناطق محیط زیست رو کوچک میکنه و هم شکارچی ها که غذاهای پلنگ رو شکار میکنند و بیشتر هم روستایی هستن

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 6

  21. دالوند می‌گوید:

    دیگه اتفاق افتاده
    آقای مسئول محیط زیست برید بین عشایر الان بهشون بگید فکر انتقام نباشه
    تورو خدا خسارت رو بدید. اگه ندید این چه روزی هست، ماه دیگه پلنگ رو می کشن
    برید براشون توضیح بدید چی بر سر البرز و لورا آمد
    برید بکگد چوپان لرستان بهش خسارت دامهاشو رو دادن برید دیگه

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  22. راز بقا می‌گوید:

    دوستان عزیزی که رگ غیرتتون به خاطر پلنگ باد میکنه میزنه بیرون
    قبل از خوندن حرفای من لطفا یه لیوان آب بنوشید و آرام این نوشته ها را بخوانید
    کوه و دشت توی زاگرس شده پر شده از پلنگ. دلیل اینکه هی خبر کشته شدن پلنگ میشونید هم همینه که تعدادشون زیاد شده
    لذا اگر بیان حمله کنند قطعا باید کشته شوند. این رسم و روال طبیعته
    حالا بیا به من بگو بی فرهنگ چه میدونم هر نسبتی میخای بده اما به شخصه برای من زندگی اون چوپان و خانوادش از پلنگ مهمتر هست
    ضمنا ماها در معرض انقراضیم با این آلودگی هوا و بیکاری و بدبختی
    تعداد پلنگها بسیا زیاد شده. اینقدر شلوغ بازی نکنید. متاسفم برات و… اینها هیچ دردی رو دوا نمیکنه هر چیزی یه حدی داره
    تعداد پلنگها بسیار زیاد شده .حمله بکنن باید کشته شوند ژست هم نمیگیرم جان انسان اولویت اوله
    بله یه وقت هست که طرف میره شکار پلنگ اون فرق میکنه اما وقتی تعداد پلنگها زیاد شده و دائم توی دست و پای انسانها میچرخند یا باید محیط زیست اینها رو مهار کنه یا اینکه طبق قانون طبیعت از بین میرن
    شماها که اینقدر احساساتتون پاکه خوبه یه سری هم به اون منطقه بزنید ببینید چطوری مردم با بدبختی دارند زندگی می کنند

    داغ Thumb up 3 Thumb down 27

    • ایرانی می‌گوید:

      جسم شما نه اما امیدوارم طرز فکر شما و مانند شما هرچه زودتر منقرض بشه.

      پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 1

    • شاکی می‌گوید:

      آقا یا خانم رازبقا:
      این مهملات چیه که سرهم میکنی؟
      خودت هم میفهمی چی داری میگی؟!!
      پلنگها اومدن تو دست و پای انسانها یا انسانها رفتن تو قلمرو اونا ؟؟؟؟؟
      بهتره اول کلاهتوبذاری بالاتر که بهتر ببینی بعدشم به جای یه لیوان آب یه پارچ آب بخور شاید سلامتیتو بدست بیاری، کمتر آسمون ریسمون به هم ببافی…

      پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 2

    • سودابه می‌گوید:

      کاش یه پلنگ جایی تنها گیرت بیاره تا حساب کار دستت بیاد…

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

    • اوهام می‌گوید:

      راز بقا جان خدا از دهنت بشنود که پلنگ ها زیاد شده باشد که اینچنین اخباری هی مدام تکرار میشود ولی ما که فکر میکنیم زیستگاه ها رو به نابودی رفته و طعمه ها کم شده که این اخبار ها هی مدام تکرار میشود و برای همین نگرانیم!

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

      • راز بقا می‌گوید:

        حرفهایی که زدم از روی بی اطلاعی نبود
        من از چند روستا خبر داشتم در سالهای گذشته که مردم جرات بیرون رفتن نداشتند پلنگ اطرافشان زیاد شده بود و فکر می کنم که تعداد پلنگها بسیار زیاد شده
        وقتی که تعدادشون زیاد بشه غذاشون کم میشه و ناچار میشن بیان سراغ حیوانات اهلی ضمنا دوستی که آرزو کرده بودند من رو پلنگ بخوره اصلا امکانش صفره شاید من در آلودگی هوای تهران یا بر اثر بیکاری و گرسنگی از بین برم اما از حمله پلنگ نمیمیرم
        اینکه روی پلنگ حساس هستید خیلی خوبه اما به گمان من تعدادشون فوق العاده زیاد شده. اخباری که دائم میشنوید همه حکایت از این داره که زیاد شدن و زیستگاه خودشونم ترک کردن اومدن نزدیکتر شدن به انسان
        چه خوب بود شما که نسبت به محیط زیست حساس هستید نسبت به آلودگی هوا و پارازیت و بقیه فاکتورهایی که جان ما انسانها رو در معرض خطر قرار داده هم اینقدر حساس بودین
        روزانه چندین نفر بر اثر آلودگی هوا یا سرطان و… از بین میروند اما من نمیبینم که شما حساسیتی نشان بدهید
        وقتی که حتی ۱ درصد جامعه ما بر اثر سونامی سرطان سالانه از بین بروند عدد بسیار بزرگی خواهد بود.
        به نظر من که پلنگ دیگه منقرض شدنی نیست اما جان انسانها در شهرهای بزرگ ایران در خطره آلودگی هوا آب پارازیت و… همه اینها میتونه فاجعه بار باشه
        در مورد منابع آب زیر زمینی که دائما در حال نابودی هستند من نمیبینم شما عزیزان حساس باشید
        بهتره یه کم از سر صدا و داد بیداد در مورد پلنگ کم کنید این حیوان تعدادش زیاد شده و بر اثر افزایش تعدادش احتمال اینکه بین پلنگ و انسان مدام حادثه بوجود بیاد بسیار زیاده و این اخبار مرتبا تکرار خواهد شد بویژه در سرما و در زمستان که میان ارتفاعات پایینتر
        مساله بعدی اینه که به هر حال بر اثر حفاظت از یک حیوان روزی میرسه که تعدادش زیاد میشه و اصلا توقع نداشته باشید که همه انسانها با مهربانی از این حیوانات پذیرایی کنند
        تولید مثل اینها هم حد و اندازه داره برای هر جانور تحت حفاظتی بالاخره زمانی میرسه که تعدادشون از کنترل خارج میشه و مدام از این دست حادثه ها باهاش خواهیم داشت.

        داغ Thumb up 1 Thumb down 6

    • داریوش می‌گوید:

      پلنگ کجا زیاد شده؟ زمانی صدها هزار پلنگ در ساسر خاورمیانه زندگی میکرده

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 3

  23. امیر می‌گوید:

    سایت عصر ایران نظر سنجی درباره ممنوعیت شکار و جمع آوری سلاح شکاری گذاشته ، نتیجه جالب توجهی به دست اومده که نشون میده اکثریت چشمگیری خواهان جمع آوری سلاح و پایان دادن به این وضعیت هستند.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 5

    • زهره می‌گوید:

      ضمن تایید و تحسین انتخاب راهکارهای ارائه شده توسط انجمن دوستداران محیط زیست اردکان فقط دوستان عزیزمان هیچ اشاره ای به طرح عقیم سازی این موجودات بی پناه نداشته اند حال آنکه این حیوانات به دلیل ویژگیهای رفتاری منحصربفردشان (وفاداری به انسان تا سر حد مرگ نسبت به صاحب خود) و استفاده از آنها در پدیده هایی چون زلزله و … برای نجات جان انسانها لایق صرف هزینه جهت عقیم سازی و احداث پناهگاهها توسط دولت می باشند. کما اینکه در زلزله بم سگهای زنده یاب سوئیسی جان صدها نفر را از زیر آوار نجات دادند. فراموش نکنیم که خداوند بر اساس نص قرآن سگی را مامور نگهبانی از اصحاب کهف کرد و حتی این حیوان از این منظر نیز حیوانی مقدس است.

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

      • بلزاریوس می‌گوید:

        سگی را مامور نگهبانی از اصحاب کهف

        شرمنده برادر

        اون سگ هم در کنار اصحاب کهف خوابیده بود و سیصد سال به خواب رفته بود. از مقدسات لطفا مایه نگذارید

        داغ Thumb up 5 Thumb down 8

  24. علی اکبر عشقی می‌گوید:

    سلام
    برف اومده اونجا، حیوونای زبون بسته چیزی ندارن بخورن میان سراغ بوقلمون و گوسفند دیگه، اون حیوون که گشنه میشه زبون سرش نمیشه، باید شکمشو سیر کنه و اگه نکنه میمیره، حالا یا باید بریم سراغ پایگاه های محیط زیست و جاهای مختلفی که با اطلاعیه و همکاری با هم دیگه بتونیم به نحوی خسارت ها رو به حداقل برسونیم، یا خسارت دامدار و تهیه علوفه برای علف خواران ساکن در این مناطق حیات وحش،
    به هم میپرید مگه به حال اون حیوونا فرقی میکنه؟
    به اندازه ی کافی خبر بد شنیدیم بهتره بریم خبر خوش بسازیم.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  25. مسعود شکیبا می‌گوید:

    اتفاقی هست که افتاده امیدوارم مشگلی پیش نیاد به هر حال پلنگ از ارزشمندترین سرمایه ها و زیباترین گونه های کشورمون هست که باید محافظت بشه دوستانی که خیلی ناراحت عشایر هستید اگه زندگی عشایر رو از نزدیک دیده و لمس کرده باشید اصلا براشون سخت و ناخوشایند نیست و خوشبختانه از نظر مالی خیلی خوب درآمد دارن
    نابودی جنگلهای زاگرس یکی از دلایلش دامهای بیش از حد همین عشایر هست از فرسایش خاک تا جمع آوری بذر بلوط تا نابودی نهالها
    هنوز زنده زنده پوست کنده شدن خرس توسط عشایر رو فراموش نکردم. برای اینها شکار قوچ و کل و کبک یه کار عادی و کشتن خرس و پلنگ و گرگ یه افتخار میدونن
    مفت مفت از بهترین مراتع و جنگلها بهره برداری میکنن و خوب هم درآمد دارن. زندگی اونها اگه از نظر شما سخته برای اونها خیلی خوب و لذت بخش هست
    البته یک جانشینی عشایر هم یه اشتباه و توهم هست. پهلوی با همه قلدری نتونست عشایر رو یکجا نشین کنه. در ضمن این نوع زندگی، راه و روش و به قولی فرهنگشون هست که با زور تغییر نمیکنه ولی با گذشت زمان تغییر خواهد کرد.
    باید روی مکانهای چرا و تعداد دام روی عشایر مدیریت بشه البته الان هم ظاهرا مدیریت میشه! ولی در عمل مدیریت خیلی ضعیف هست
    به هر حال به زودی ۳ قلاده نه، احتمالا چندین قلاده پلنگ کشته خواهند شد
    متاسفم خیلی متاسفم

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  26. حسن می‌گوید:

    دوستان . لطفا جهت ایجاد صندوق مالی جهت جبران خسارات های مشابه تلاش کنید. بانی مسئولین همین سایت باشن. مطمئنا حمایت میشه

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

  27. مهدی می‌گوید:

    سلام بر همه عشایر عزیز و با فرهنگ ایران زمین
    از مسئولین سازمان محیط زیست تقاضا دارم هرچه سریعتر خسارت دامها را به این عشایر عزیز و محترم پرداخت کنند تا واقعاً برای همه ثابت شود که سازمان حفاظت از محیط زیست در خصوص غرامت به روستاییان و عشایر جهت مراقبت از حیات وحش در ایران جدی میباشد و باید مامورین سازمان بصورت آماده باش در منطقه حضور دائم داشته باشند تا خدای ناکرده شاهد اتفاق ناگواری نباشیم.

    داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  28. شفایی می‌گوید:

    اصلا قبول ندارم کار پلنگ باشه.

    داغ Thumb up 5 Thumb down 3

  29. رضا می‌گوید:

    ماشا ا… میبینیم که جمعیت پلنگ گوش شیطون کررررررررررررررر داره زیاد تر از حد دیده میشه و کارشون به حمله گروهی کشیده
    تا هست همین بوده
    این عشایر عزیز نرن مناطق اونا هم حمله نکنن
    اینا شبانه لونه اونا رو پیدا میکنن تا محیط بان ما تکون بخوره هر سه سوخته شدن
    بهتون قول شرف میدم عزیزانم

    فقط خدا با اون سه تا باشه و آسیبی نبینن این تفلی ها

    عشایر هر جا بره دردسره و عذاب داره و حق هم دارن بنده خدا ها یکی دو تا ندارن که چند صد تا گوسفند دارن بیا اینارو سیر کن

    داغ Thumb up 1 Thumb down 6

  30. عباس می‌گوید:

    گوسفندی که از طبیعت بخورد ممکن است در طبیعت هم شکار شود و علف طبیعت سهم حیوان گیاهخواری است که تغذیه حیوان گوشتخوار را تامین میکند به قانون طبیعت باید احترام گذاشت

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  31. هم وطن: می‌گوید:

    دوستان گرامی از اینکه پلنگ ها که گرانبهاترین هدیه این مرز و بوم هستند شکی نیست و در اینکه عشایر عزیز هم حق و حقوق دارند و سهمی مهم آن هم انکار ناپذیر است اما وظیفه دولت در این میان بسیار مهم است که پلنگ ایرانی نیازمند حمایت و دولت باید از این حیوانات با تمام نیرو و امکانات مواظبت نماید و ما مردم باید از دولت بخواهیم و دولت را مجبور کنیم و این مهم ترین وظیفه مردم و شما دوستان است
    نه عشایر مقصرند و نه پلنگ ها. مقصر اصلی ما مردم هستیم … ما باید از سرمایه های ملی و ارزشمند خود حمایت و حفاظت کنیم
    دولت و مسولان باید بیش از این بودجه مصرف نمایند و آگاهی و اطلاعات رسانی کنند و حافظ محیط با ارزش زیست طبیعی باشند و این حداقل کار دولت است
    باید به دفتر ریاست جمهوری از طریق گوناگون صدایمان را برای حمایت از حیوانات بلندتر و رساتر کنیم و دولت را تحت فشار مجبور به واکنش نماییم
    دوستان کوتاهی از ماست از من و تو نه از عشایر و نه از پلنگ ها. از همین اکنون دست بکار شویم
    از شما سپاس گزارم

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  32. شهرام می‌گوید:

    خسارت این دامدارو تمام و کمال بدین و یه دوربین عکاسی هم بهش بدین که از این به بعد وقتی پلنگ داره گوسفنداشو میخوره از صحنه شکار پلنگ عکسو فیلم تهیه کنه…………وگرنه جوش الکی نزنین بچه ها شما هم اگر یه شب بخوابی صبح بیدار شی ببینی ۷…۸ ملیون سرمایتو پلنگ دریده بیکار نمیشینی

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  33. محمد می‌گوید:

    تمام این جارو جنجاتها به خاطر ۶ گوسفند بی زبونه مسخره است!
    قیمت اینا کلا چقدر میشه در کل در طول یکسال حداکثر چند راس گوسفند بدست وحوش کشته میشن ؟
    برای یک دولت پرداخت غرامت اینها واقعا چیزی است !
    آیا در کشورهای دیگر اصلا ما بحث این مبالغ به این کوچکی را داریم و آیا این مقدار غرامت در برابر جلوگیری از انقراض یک نسل حیوان وحشی جای بحث دارد !
    خیلی زشت است که ما بنشینیم و از صندوقی حرف بزنیم برای این موارد . پس وظیف سازمان عریض و طویل محیط زیست چیست و چه کاری باید بکند؟

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  34. قاسم از یاسوج می‌گوید:

    باید آموزش عشایر و ساکنان روستاها در اولویت برنامه های محیط زیست قرار گیرد
    جای تاسف داره که گوسفندای این عشایر از بین رفتن ولی آدم از شندیدن خبر حضور پلنگ در این کوهها نیز بسی خوشحال میشه!!!!!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 1

  35. ح* می‌گوید:

    این اتفاقات همه ناشی از تعرض انسانها به طبیعتو محیط زندگی حیووناست.
    فقط و فقط آموزش و فرهنگ سازی. فرهنگسازی………

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  36. رضا میرزایی می‌گوید:

    این سایت اگر خیلی دلش برای مردم و محیط زیست سوخته بره راجع به کاهش آلودگی هوا یه راهکار ارائه بده شاید مقبول بیفته و اونایی که مسئولیت دارند هرچه زودتر این آلودگی را رفع و یا بحداقل برسونن. نیازی نیست کاسه داغتر از آش بشن و راجع به جمع آوری سلاح و یا ممنوعیت شکار نظر سنجی کنن. همین مونده که شکارچیان مجاز هم با خلع سلاح شدن اقدام به تهیه سلاح غیر مجاز کنن اون موقع نتیجه این هرجو مرج را خواهید دید. یه شکار چی تفنگش براش عزیزه و بنوعی حکم ناموسشو داره (بشرطی که ازش درست هم استفاده کنه) پس نمیشه بخاطر خطای برخی تفنگ بدست ابله همه برن زیر سوآل و در واقع تر و خشک را باهم بسوزونن. زیاد راه دور نرید کشور آلمان را بعنوان مثال در نظر بگیرید که:
    ۱- چقدر شکارچی داره
    ۲- در سال چقدر پروانه شکار صادر میشه
    ۳ – چقدر محیط زیست و حیات وحششون از هر لحاظ غنیست
    پس بهتره تا تقی به توقی میخوره اسم شکارچی را وسط نکشید و پیرهن عصمان بازی در نیارید.
    بسیاری از کسانی که با این سایت و خبرهاش در ارتباطن علاوه بر اینکه شکارچین حامی محیط زیست هم هستن. مثل خود من که بدون اجبار کسی الان چندین ساله از تفنگهام فقط بصورت ورزشی استفاده میکنم و خیلی هم راضیم

    داغ Thumb up 3 Thumb down 4

  37. محمد می‌گوید:

    سلام از خسارتی که به عشایر وارد شده است متاسفم انشالله دیگر تکرار نشود.
    اما چند نکته را باید متذکر شد
    ۱- مدتی است طرح اسکان عشایر درکشور مطرح شده است که مزایای فراوانی هم برای عشایر و هم برای محیط زیست دارد
    ۲- رسیدگی به امور بهداشتی و آموزشی و اجتماعی عشایر از ویژگی این طرح می باشد.
    ۳- برای محیط زیست اهمیت فوق العاده ای دارد حفظ مراتع – جلوگیری از فرسایش خاک – حفظ گونه های گیاهی و جانوری از دیگر مزایای این طرح است.
    امیدوارم که مسئولان به این امر مهم توجه کنند.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

  38. شهاب می‌گوید:

    اون جور که از شواهد امر پیداست و صحبتهایی که با افراد مسن و با تجربه کردم به علاوه تجربیات و مطالعات خودم، فکر میکنم کار پلنگ نبوده و به احتمال زیاد کار گرگ بوده، اما با توجه به حساسیتی که برای پلنگ به وجود اومده بنده خدا به هر عنوانی صلاح دونسته شرایط رو جوری جلوه بده که کار پلنگه!!! به هر حال پلنگ، گرگ یا هر گوشتخوار دیگه، بالاخره جزء حیات وحش این مملکته و ارزش حفاظت رو داره ،بیاییم با پرداخت خسارت به این دامدار گرامی گام بلندی در زمینه حفظ حیات وحش ایران برداریم.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  39. مهدی عاشق حیات وحش می‌گوید:

    پلنگ فقط یکی شکار میکنه شکارشم با خودش به جای امنی میبره اکثر اوقاتم شب به شکار میره نه تو روزه روشن معمولا گرگ همچین کاری میکنه وقتی گرگ به گله ای میزنه بیشتر گله رو میکشه من خودم از طرفدارای تعصبی گرگ هستم ولی این احتمال رو میدم که این کشتار کار گرگ باشه اگر ۳ تا باشن احتمالا گله گرگ بوده پلنگ معمولا تنها به شکار میره به هر حال هرچی که بودن نباید اجازه داد تا نابود بشن مگه ارزش چندتا گوسفند چقدر از گرگ یا پلنگ بیشتر نهایتش بشه ۳ میلیون یعنی یه سازمان ۳ یا ۴ میلیونو نمیتونه پرداخت کنه یه پلنگ ارزشش چندین برابر این مبلغه اون بنده خداهم سرمایه زندگیش بوده باید بهش برگدوند تا کار به تلافی نکشه وگرنه باید منتظر خبرای ناراحت کننده باشیم و مسئولیتشم به عهده سازمانه

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  40. بابک می‌گوید:

    سلام به تمام عزیزان اما من شک دارم کار پلنگ باشه سه تا هم که باشن این تعداد گوسفند را تلف نمی کنن؟!

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  41. امیر 3 می‌گوید:

    ممکنه که روستایی ها در آن حوالی پلنگ دیده باشند، و بوی خون پلنگ ها را به آن نزدیکی کشیده باشه، اما این کار پلنگ نیست این کار رو فقط گرگ انجام میده، پلنگ ها یک شکار میکن و شکارشون رو به دهنشون میگیرن با خودشون میبرن، اما گرگ هر چند تا که میتونه میکشه و همونجا شروع به خوردن میکنه

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 3

  42. فرشید می‌گوید:

    ما آنقدر در حریم حیوانات و قلمرو اونا وارد شدیم که مزاحم حساب میشیم
    حیوانات در قلمرو خودشون آزادن برای همین براشون اهلی و وحشی فرق نمیکنه و شکار میکنن.
    این ما هستیم که باید از قلمرو زندگی اونا دور بشیم تا به ما آسیب نرسونن.
    پس حق با پلنگهاست.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  43. سهیلا می‌گوید:

    خدایا تورابه عظمت و بزرگی ات ………….از این حیوانات بی گناه حفاظت کن

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

  44. تنها می‌گوید:

    باید اون دامدارا اون پلنگو به اشد مجازات مرگ محکوم کنن تا دیگه از این کارا ن!حالا کی میاد جواب این صاحب دام ها رو بده فوقش محیط زیست یه دویست تومنم بهشون میده

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 4

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>