بنیاد جهانی انرژی جایزه سال ۲۰۱۴ خود را به معصومه ابتکار اعطا کرد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: شورای افتخاری بنیاد جهانی انرژی برای سال ۲۰۱۴ جایزه «یک عمر دستاورد» را به خانم معصومه ابتکار اعطا کرده است. این جایزه برای کسانی است که صدایشان در جهان شنیده می شود و در سطوح اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تغییراتی را رقم زده اند.

بنیاد جهانی انرژی از فعالیت کمیته ها و پروژه ها در سطح بین المللی در بیشتر کشورهای جهان حمایت کرده و شورایی افتخاری که اتاق فکر بنیاد به حساب می آید و ریاست آن را عضو پارلمان هند خانم مانکا گاندی بر عهده دارد اعطای این جایزه را مدیریت می کند.

ولفگانگ نیومن بنیان گذار بنیاد جهانی انرژی که برای اهدای این جایزه از اتریش به ایران سفر کرده است. در تهران اظهار داشت: در سال ۲۰۰۸ میلادی با همکاری کوفی عنان تصمیم گرفته شد تا افرادی که در بحث محیط زیست و مصرف درست انرژی در جهان فعال هستند شناسایی و تقدیر شوند. این کانون با هدف تعیین استراتژی‌های محیط زیست آینده جهان و شناسایی شخصیت‌های تاثیرگذار در محیط زیست تشکیل شده است.

وی با اشاره به این که معصومه ابتکار سومین فرد در جهان است که این تندیس را دریافت می‌کند، افزود: اولین شخصیتی که تندیس را دریافت کرد میخائیل گورباچف بود. نفر دوم نیز آرنولد شواد زینگر به دلیل راه‌اندازی سیستم انرژی در ایالت کالیفرنیا لقب مرد انرژی خورشیدی را دریافت کرد.

بنیانگذار بنیاد جهانی انرژی تصریح کرد: خانم ابتکار نیز سومین فردی است که این جایزه را دریافت می کند. زیرا ایشان با مشکلات عدیده اقتصادی که در این کشور وجود دارد به فکر محیط زیست و مصرف درست انرژی هستند و به همین منظور لقب بانوی محیط زیست جهان داده می شود.

وی با اشاره مشکل آلودگی هوا در تهران اظهار کرد: مشکل اصلی آلودگی هوای تهران حالت دره‌ای مانند این شهر است و از آنجایی که میلیون‌ها خانوار در تهران زندگی می‌کنند یکی از مشکلات اصلی سیستم گرمایشی خانه‌هاست و به نظر می‌رسد با صرفه‌جویی انرژی تا ۸۰ درصد تهران می‌تواند به همین میزان مشکل آلودگی خود را حل کند.

وی افزود: یکی دیگر از بزرگ ترین مشکلات ایران حضور میلیون‌ها خودرو در حال تردد در تهران است و از آنجایی که بنزین مصرفی خودروها دارای گوگرد است باید بنزین‌هایی با تکنولوژی روز در این شهر استفاده شود.

بنیانگذار بنیاد جهانی انرژی افزود: از دیگر مشکلات آلودگی هوای تهران عدم استفاده خودروسازان از نسل جدید موتورهای روز است و در برنامه ای ۱۰ ساله می‌توان تغییرات بنیادی در این زمینه ایجاد کرد.

وی با اشاره به این که ایران پتانسیل استفاده از تکنولوژی‌های روز را دارد، اظهار کرد: در ۳۰ سال گذشته در اروپا تکنولوژی‌های مختلفی بکارگیری شد ولی فقط ۳۰ تا ۴۰ درصد آن‌ها موفقیت‌آمیز بود که این ۳۰ درصد باید در ایران هم بکارگیری شود.

بنیاد جهانی انرژی یکی از ارگان‌های همکار با سازمان ملل در زمینه محیط زیست و انرژی است که بیش از ۳۰ سال است در این زمینه فعالیت دارد.
مراسم اعطای جایزه تندیس «یک عمر دستاورد» قرار است شش روز دیگر در سازبورگ اتریش انجام شود و روز چهارشنبه نیز ولفگانگ نیومن شخصا در برج میلاد این تندیس را به معصومه ابتکار اعطا خواهد کرد.

+574
-272
  

28 دیدگاه

  1. پروین می‌گوید:

    با عرض تبریک به خانم ابتکار که مادرانه و دلسوزانه محیط زیست ایران را سرو سامان بدهند.

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 11

    • مهدی : حامی حیات وحش می‌گوید:

      بنظر میرسد با اعطای این جایزه به خانم ابتکار میزان توقعات و خواسته ها از ایشان چند برابر شود ، باشد که با اقدامات سازنده ایشان در آینده ای نزدیک محیط زیست و حیات جانوری ایران عزیز دگرگون شده و بر همگان لیاقت گرفتن این جایزه ارزشمند توسط ایشان به اثبات برسد.

      پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 2

  2. مجید می‌گوید:

    امیدوارم با این جایزه نفوذ ایشون تو دولت و حاکمیت بیشتر بشه و به قول معروف تیغشون بیشتر ببره تا بهتر بتونن در راه اصلاح وضعیت اسفناک محیط زیستمون گام بردارن

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 6

  3. اوهام می‌گوید:

    با عرض تبریک به خانم ابتکار
    امیدواریم که روز به روز از این به بعد شاهد این موفقیت ها در سطح کاکرد شما در کشور هم باشیم!

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 6

  4. اوهام می‌گوید:

    دیدبان الان کانال ۵ گفت قرار پارک پردیسان به شهرداری طهران واگذار بشه یه پیگیری بکنید ببینید یعنی چه و قصدشان از این کار چیست!؟
    ممنون

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

    • زهره می‌گوید:

      دوست گرامی!
      دکتر حسین آخانی دانشمند گیاه شناس خیلی وقت پیش نسبت به پیامدهای این اتفاق هشدار داده بود. ولی حال که اتفاقی که نباید می افتاد افتاد باید نظارتی همه جانبه بر فعالیت های شهرداری از طرف مراجع ذیصلاح صورت بگیرد.

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

    • محسن ع می‌گوید:

      خبر مورد نظر شما را نشنیدم. ولی دانستن یک مقدمه در مورد پارک پردیسان مفید است. دولت قبل در ادامه‌ی سیاست‌های خانمان برانداز خود تصمیم گرفت پارک پردیسان را بفروشد. معلوم بود که قرار است حداکثر یک کار تجاری در حد بساز بفروشی در زمین‌های بسیار مرغوب پارک انجام و نان‌دانی دیگری برای نورچشمی‌ها درست شود.

      اعتراضات فراوان به این تصمیم به جایی نرسید تا اینکه خوشبختانه عمر آن دولت به پایان رسید و فرصت عملی کردن این تصمیم شوم ایجاد نشد.

      با پیگیری خانم ابتکار، دولت جدید در همان روزهای اول این مصوبه را لغو کرد و داغ سودهای نجومی را به دل کسانی که نقشه‌های طلایی کشیده بودند گذاشت.

      زمانی که دولت قبل مصرانه بر فروش پارک پافشاری می‌کرد شهرداری پیشنهاد خرید آن را داد که کاربری‌ فعلی‌اش حفظ شود. هنوز معلوم نیست که آیا تصمیم تازه‌ای در این خصوص گرفته شده یا خیر؟

      اما فروش پارک به مصوبه دولت احتیاج دارد و کاری نیست که با تصمیم مسئولین دو نهاد قابل انجام باشد. دولت هم که تصمیم خود را در این مورد اعلام کرده. اما در نهایت اگر شهرداری ملزم شود که کاربری پارک را حفظ کند اتفاق بدی نخواهد افتاد.

      به این نکته هم توجه کنیم که شهردار تهران در کنار اقدامات مفید و غیرقابل انکار، علاقه مفرطی به اقدامات نمایشی و تبلیغاتی دارد. ساخت اتوبان دو طبقه در شمال شهر در حالیکه می‌شد همان هزینه را صرف توسعه شبکه مترو کرد به گونه‌ای که بهره‌وری‌اش بارها و بارها از این اتوبان بیشتر باشد یا طرح شعارهایی نظیر اینکه مسئله‌ی آلودگی تهران را به من بسپارند تا آن را حل کنم!! در حالیکه ایشان ۸ سال شهردار بوده و یکی از اصلی‌ترین دستگاههای مقابله با آلودگی هوا را در اختیار داشته است.

      به هر حال فعلا باید صبر کنیم تا معلوم شود جریان چیست اما تا زمانی که خانم ابتکار مسئولیت سازمان را به عهده دارد قاعدتاً نباید اتفاق بدی بیفتد.

      پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

  5. omid می‌گوید:

    خانم ابتکار تبریک.

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 8

  6. شهاب می‌گوید:

    خانم ابتکار ضمن عرض تبریک و خسته نباشید امیدوارم روزی برسد که جهانیان به پاس احیاء دریاچه ارومیه، هامون، تالاب انزلی و … بطور خلاصه محیط زیست بی رمق ایران از شما قدر دانی کنند.

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 6

  7. محیط زیست می‌گوید:

    مسخره ترین خبری که تا به حال پوشش داده اید همین بوده.

    داغ Thumb up 9 Thumb down 15

  8. مسعود شکیبا می‌گوید:

    به او لقب قهرمان زمین دادند سازمان ملل متحد وی را به دلیل تلاشهایش در ریاست سازمان محیط زیست ایران به عنوان یکی از هفت قهرمان زمین در سال ۲۰۰۶ مورد تقدیر قرار داد
    نام ایشان در سال ۲۰۰۸ نیز در بین رهبران محیط زیست جهان به عنوان کسانی که میتوانند کره زمین را نجات دهند در روزنامه گاردین منتشر شد
    خانم ابتکار بابت گذشته و حال تبریک موفق باشین

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 7

  9. آریان می‌گوید:

    منم به نوبه خودم به ایشون تبریک میگم و امیدوارم به اوضاع وخیم حیات وحش ما سر و سامانی دهند.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 3

  10. aic می‌گوید:

    و این جایزه مبارک باشه برای شیر و ببر منقرض شده، مبارک باشه به پلنگ و گرگ و کفتار و…روباه و ‌خرس و آهو و…. مصلح شده، مبارک باشه به البرز زجر کشیده، به ارومیه کویر شده، به زاینده رود، به جنگل‌های پر ویلای شمال، به سفره‌های خشک زیر زمینی‌ مرکز، به دریای بی‌ ماهی‌ جنوب و شمال، به هوای بی‌ نظیر تهران و هزاران متوفی و بیماران قلبی و تنفسی اش، به باغات گذشته و برج‌های حال، به……….
    حیف این دست مدیران که هنر مدیریتشون رو جهانی‌ کنند و از این مملکت غافل بشن.

    داغ Thumb up 7 Thumb down 14

  11. majid می‌گوید:

    در اینکه خوب حرف میزنه که شکی نیست.
    این بنده خدا رو جامعه جهانی قبول کرد از مسولین داخل هم میخوایم ایشون رو جدی بگیرن و بیشتر به محیط زیست بها بدن.
    به هر حال تبریک میگم و امیدوارم روز به روز شاهد پیشرفت ایشون در زمیته حفاظت از این آب و خاک باشیم.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 3

  12. مهدی مهابادی می‌گوید:

    مبارک باشه.
    توقع همه بالاتر میره و این حس در خانم ابتکار قطعا باعث استواری اراده شون در پیشبرد اهداف زیست محیطی خواهد شد.
    خدا قوت.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 3

  13. اون یکی می‌گوید:

    من هیچ نظر خاصی در مورد خانم ابتکار ندارم ، ولی چرا انقدر توقع بعضیا زیاده ؟؟؟
    مگه چند وقته ایشون شده رییس سازمان محیط زیست ؟؟؟
    هنوز ۵ ماه نشده که شده رییس سازمان !!!
    مگه چند تا دست داره که انتظار دارین تمام افتضاحات به بار اومده رو ردیف کنه ؟؟؟
    بابا ١ سال حداقل بهش فرصت بدین تا بنده خدا بدونه اول از کجای این مملکت باید شروع کنه ، از آلودگی هوا ، تالاب ها ، رودخونه ها ، جاده و ویلا سازی ، وضعیت حیات وحش !!! از کدومش باید شروع کنه ؟؟؟
    صبور باشین لطفا …

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 3

  14. hosein می‌گوید:

    با سلام
    این جایزه برای کسانی است که صدایشان در جهان شنیده می شود و در سطوح اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تغییراتی را رقم زده اند.
    اما فکر نکنم صدای خانم ابتکار در ایران که هیچ در جلسات هیئت دولت هم شنیده شود.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 7

  15. محمودی می‌گوید:

    با سلام و احترام
    خدمت سرکار خانم دکتر ابتکار صمیمانه تبریک عرض می کنم
    واقعا جامعه ما به چنین شیر زنانی نیاز دارد که در مقابل همه فشارها و انتقادهای غیرکارشناسانه با قوت به اهداف توسعه پایدار و تغییر نگاه به محیط زیست همت می گمارد و بدون هرگونه ملاحضات , محیط زیبست را اولویت هر پروژه و هرکاری می داند
    برای ایشان آرزوی سلامتی و تندرستی دارم. امید است همه دوستداران و آنهایی که قلبشان برای محیط زیست می تپد ایشان را یاری کنند

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 3

  16. البرز می‌گوید:

    جالبه جایزه واسه چی دادن بهش دیگ مونده اتفاقی در حیات وحش نیفته و ایشونم کاری جز تماشا کردن نمیکننن

    داغ Thumb up 10 Thumb down 8

  17. البرز می‌گوید:

    آفرین اگه تازه اومده پس چرا نیومده بهش جایزه دادن میذاشتن یک سال کار میکرد !

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 5

  18. شاهین می‌گوید:

    شادباش به خانم دکتر ابتکار
    امیدواریم ایشان از این ظرفیتها برای بهبود وضعیت اسفبار محیط زیست ایران نهایت بهره برداری را انجام دهند

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 4

  19. دانیال می‌گوید:

    خانم ابتکار: تبریک>تبریک>تبریک

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 5

  20. ایرانی می‌گوید:

    خانم ابتکار بخاطر رزومه کاری گذشته تون بهتون تبریک میگم.
    در این مدت که دوباره این مسئولیت بعده شما گذاشته شده متاسفانه هیچ پوئن مثبتی به مدیریت شما و سازمان تحت امرتون نمیشه داد.
    بسیار متاسفم که باید برخلاف میلم و ارادتی که نسبت به شما و بیشتر همکارانتون دارم عرض کنم که متاسفانه آن عزم راسخ و جدیتی که برای برخورد با متخلفین و متعرضین به حیات وحش و محیط زیست لازم است اینبار در شما و همکارانتان دیده نمیشود.
    شوربختانه حتی از محیط بانان وظفیه شناس دربند هم حمایت مناسبی نکرده اید.
    خانم ابتکار همانی باشید که از شما دیده بودیم و آنگونه باشید که شما را شناخته بودیم.
    با آروزی موفقیت شما

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  21. مندمی می‌گوید:

    سلام به سرکار خانم ابتکار
    ریاست محترم سازمان
    صمیمانه این مهم را به شما تبریک می گویم،مایه افتخار است که به تشخیص صاحبنظران و بزرگان اهل سخن با دیدگاه زیست محیطی ،از رییس محیطزیست تقدیر شده و سومین تندیس را به فردی که شایستگی دارد اهدا نمایند، امیداست با تلاش و کوشش بی وقفه در راستای رفع مشکلات محیط زیست گام برداشته و همواره از سوی مقامات بلندپایه ایران نسبت به چالشهای موجود محیط زیست حساسیت ایجاد کرده و با اعتماد به نفس بالا فعالیت نمود.در این راستا همه ما هم همکاری نموده و هیچگاه دریغ نخواهیم کرد.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>