ردپای محیط بان اخراجی در شبکه کشتار حیات وحش خراسان رضوی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: سه روز قبل (یکشنبه ۹۲/۱۱/۱۳) خبری با عنوان “قتل عام بی سابقه حیات وحش در مشهد” بر روی خروجی این پایگاه خبری قرار گرفت. خبری مبنی بر کشف اجزای بدن بیش از ۲۰ راس آهو و قوچ وحشی از یک منزل مسکونی در شهر مشهد.

چنین حجمی از کشتار علی رقم کم سابقه بودن، بسیار عجیب و شبهه برانگیز بود که چطور متخلف یا متخلفینی می توانند در این حجم وسیع اقدام به کشتار و فروش گوشت، پوست، شاخ و اجزای بدن گونه های حمایت شده و نادری چون آهو و قوچ اوریال نمایند؟!

تماس های خبرنگار دیده بان محیط زیست با مسئولان محیط زیست خراسان رضوی نتیجه ای جز آنچه منتشر شد نداشت اما پیگیری های خبرنگار ما جزئیات تازه ای از ابعاد این کشتار گسترده را روشن نمود.

به گفته منابع آگاه، در تاریخ ۹۲/۱۱/۴ ساعت ۱۰٫۳۰ صبح اکیپی از نیروهای یگان حفاظت اداره کل محیط زیست خراسان رضوی حین انجام گشت در منطقه حفاظت شده جنگل خواجه، محدوده محیط بانی علمتو به یک دستگاه خودروی سواری پژو ۴۰۵ نقره ای رنگ با ۳ نفر سرنشین مشکوک و خودروی مذکور را متوقف می کنند.

در جریان بازرسی از خودروی پژو مقادیری مهمات از جمله ۲ عدد فشنگ چهارپاره کالبیر دوازده، ۱۲ عدد فشنگ ساچمه زنی کالبیر دوازده، ۴۶ عدد فشنگ خفیف، یک دست لباس آغشته به خون و یک تیغه چاقوی آغشته به مو و خون شکار که به طرز ماهرانه در خودرو مخفی شده بود کشف و ضبط و متهمین پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی می شوند اما لاشه ای از حیوانات شکار شده و سلاح های مربوطه به دست نمی آید.

دو نفر از سرنشینان خودروی پژو به نام های ع.م ، ق.ح و یک نفر نیز راننده خودرو بوده است. آقای ع.م محیط بان اخراجی از حوزه شهرستان سرخس بوده است که حدود دو سال قبل به جرم شکار غیرمجاز همراه با لاشه یک راس قوچ وحشی دستگیر و پس از آن از محیط زیست خراسان رضوی اخراج می شود.

چهار روز پس از کشف مهمات از خودروی پژو ۴۰۵ مذکور، نیروهای یگان محیط زیست با کمک منابع اطلاعاتی خود محل اختفای لاشه های شکار در منطقه تپه سلام مشهد را شناسایی و پس از اخذ مجوز قضایی در ساعت ۱۳٫۳۰ روز سه شنبه ۹۲/۱۱/۸ به همراه اکیپی از مامورین انتظامی وارد مخفیگاه ق.ح شده و در جریان بازرسی از این منزل مسکونی ۱۰ عدد سر آهوی نر و ماده، ۴ عدد سر قوچ وحشی، ۱۰ کیلوگرم گوشت آهو و قوچ و میش وحشی، ۲ تخته پوست دباغی شده آهو و تعدادی شاخ آهو و قوچ کشف و یک دستگاه خودروی جیپ صحرا متعلق به متهم به پارکینگ نیروی انتظامی منتقل می گردد.

دو روز بعد (۹۲/۱۱/۱۰) و در ادامه تحقیقات، نیروهای یگان محیط زیست مخفیگاه دوم متهمین را نیز شناسایی و با نیابت قضایی به بازرسی از محل می پردازند.

در جریان بازرسی از مخفیگاه دوم، ۳ عدد دست و پای آهو، یک تخته پوست سوخته آهو، ۶ پوکه فشنگ شکاری و پنج عدد جمجه آهو که گوشت های مربوطه آنها به فروش رفته بود کشف گردید. متهمین در زمان ورود مامورین در محل حضور نداشته و هم اکنون متواری می باشند.

شواهد حاکی از آنست که تخلفات این باند محدود به تعداد لاشه های کشف شده نبوده و این شبکه بصورت گسترده به شکار، توزیع و فروش گوشت، پوست، شاخ و سایر اجزای بدن حیوانات حمایت شده به خصوص آهو مشغول بوده و ابعاد کشتارهای صورت گرفته بیش از کشفیات فعلی می باشد. با این وجود هنوز نقاط مبهم و سوالات زیادی در مورد این پرونده وجود دارد!

+534
-12
  

37 دیدگاه

  1. علی می‌گوید:

    واقعا چه حکمی برای این نامردها می خوان صادر کنن. تو رو خدا کاری کنین که برای بقیه عبرت بشه

    پر طرفدار Thumb up 51 Thumb down 3

    • فرشاد می‌گوید:

      بارها گفتم، بازهم میگم: “بهترین حکم برای این قبیل افراد تبعیده، تبعید” تبعید به جایی که غیر از رتیل و عقرب دستشون به هیچ جنبنده ای از حیات وحش کشورمون نرسه.

      پر طرفدار Thumb up 44 Thumb down 3

    • مهدی : حامی حیات وحش می‌گوید:

      ما فقط و فقط از کسانی که درگیر این پرونده مهم و بزرگ هستند انتظار شفاف سازی ۱۰۰%داریم
      عزیزان به حول و قوه الهی دست خائنین به مردم و حیات وحش مظلوم ایران را روکنید و در این راه مقدس از هیچ تهدیدی وحشت نکنید
      مطمئن باشید ملت بزرگ ایران و تمامی دوستداران محیط زیست و حیات وحش مانند کوه پشت شما ایستاده اند…
      بیاری خدا نقاب از چهره انسانهای پلید و دورو بردارید و قلب دوستداران محیط زیست را شاد کنید..
      پاینده و سرفراز باشید.

      پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 1

    • rohi می‌گوید:

      ای خدای بزرگ این ظلم وبی رحمی کی به پایان می رسه

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  2. مسعود شکیبا می‌گوید:

    امیدوارم دستگیر بشن
    اما نقاط مبهم و سوالات زیاد یعنی چی؟
    احتمالا با دستگیری این کشتارچیان پای کسانی به پرونده باز میشه که دیگه ابرویی برای محیط زیست نخواهد موند خوشبختانه زمان همه چیز رو مشخص میکنه

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 1

  3. امیرعلی ( اون یکی ) می‌گوید:

    هر چه بگندد نمکش میزنند ، وای به روزی که بگندد نمک !!!

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 3

    • مالباخته می‌گوید:

      سلام برادر
      این موضوع اختصاص به محیط زیست و محیطبان نداره و تقریبا در هر نهاد و سازمانی ممکنه اتفاق ببفته…….

      یه چیزی توی پرانتز میگم…توضیح هم نمیدم….به همین مقدار هم مطمئن نیستم که دیده بان منتشر کنه

      اصولا در جرایم بزرگ مربوط به هر حوزه، ردپای عوامل اخراجی و نخاله‌ی دستگاه مربوطه دیده میشه…..دلایل مختلفی هم داره….انتقامجویی از روسا و همکاران سابق…تسلط فوق‌العاده به موضوع….شناخت منطقه….شناخت خلافکاران در اون کار…..مورد اعتماد بودن در منطقه (شاید خیلی‌ها ندونند که اون بابا خودش خلافکاره و اخراج شده و همچنان به چشم یک مامور بهش نگاه میکنن)

      مثلا در گذشته دیده شده که در سرقتهای مسلحانه و جرائم مشابه اون، معمولا (نه همیشه) ردپای عوامل اخراجی نیروی انتظامی وجود داره….

      حتی سازمانها و سرویسهای اطلاعاتی هم نیروی اخراجی دارند….نه فقط در ایران که در همه کشورها….با اینکه ورود به این سازمانها مستلزم عبور از مراحل بسیار سخت گزینشی هست اما همواره درصدی احتمال عبور افراد ناباب از فیلتر گزینش وجود دارده…..به همین خاطر در این سازمانها اصطلاحی وجود داره که میگن خطرناکترین عنصر، نیروی اطلاعاتی اخراج شده هست….دلیلش هم که معلومه

      در هر حال با اتفاقی که در مشهد افتاد هیچ غباری بر دامن پرسنل محیط زیست و بخصوص محیطبانان باشرف و غیور نمینشینه…..در بدن یک قهرمان المپیک هم تعدادی سلول ناسالم وجود داره….

      تنها نکته‌ای که باید مورد توجه باشه، کنترل اینگونه افراد بعد از قطع همکاری با سازمان هست. همونطور که پلیس و دستگاههای اطلاعاتی عوامل اخراجی خودشون رو بعد از منفک شدن تحت کنترل نگه میدارن…..

      الآن توپ توی زمین قاضی پرونده هست….افرادی که با استفاده از سابقه‌ی عضویت در یک نهاد به اهداف اون سازمان خیانت می‌کنند مشمول شدیدترین مجازات‌های مربوطه هم هستند.

      پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 3

      • سلطان می‌گوید:

        مردشون که اهل هیچی نیست آقای اسماعیل میرانزاده هست رئیس یگان حفاظت خدابرامون نگرداره حاجی میرانزاده روکه همین دوتا شکارو هم که میبینیم همش به خاطرسخت گیری های حاجیه خداپشت وپناهت

        داغ Thumb up 4 Thumb down 20

  4. مائده می‌گوید:

    چطور این محیط بان به فعالیت خود ادامه داده؟؟؟؟
    چرا اهمیت محیط زیست اینقدر کم است؟؟؟
    واقعا چطور جبران می کنید

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 4

    • مالباخته می‌گوید:

      این فرد یک اخراجیه…..پس به عنوان محیط‌بان به فعالیت خودش ادامه نمیداده…….یک فرد خاطی و خلافکاره که سوءاستفاده از عنوان “محیط‌بان سابق” باید به فهرست جرائمش اضافه بشه…..

      عنوان محیطبان به همون اندازه که احترام برانگیزه، مسئولیت آور هم هست…..البته این فرد در گذشته هم یک محیطبان واقعی نبود و به همین دلیل از جمع محیط‌بانان طرد شد….

      خواستم بگم گرگی در لباس میش که دیدم این مقایسه توهین به گرگ حساب میشه…..گرگ به اقتضای غریزه و طبیعتش عمل میکنه و ظاهر و باطنش یکیه

      پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 4

      • سلطان می‌گوید:

        مالباخته اون گرگه عزیزم درجریانی که

        داغ Thumb up 10 Thumb down 13

        • مالباخته می‌گوید:

          سلطان. متوجه منظورتون نشدم.

          پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 3

        • سیروان می‌گوید:

          من هم موافقم . گرگ به اقتضای غریزه اش شکار می کنه و فقط حیوان پیر می کشه . کدوم حیوون دیدی کشتار کنه روی این آدما نمیشه هیچ اسمی گذاشت.
          آخه کدوم حیوون گوشتخواری این کار رو میکنه یه حیوون شکار میشه برای یه گله یا برای حیوانات گوشتخواری که انفرادی شکار می کنند برای چند روز یا وعده غذایی .

          موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  5. قوچعلی می‌گوید:

    نگفتم در محیطبانها هم آدم متخلف و بد هم زیاد داریم. البته به محیطبانها توهین نشده باشه محیطبان با شرف و وظیفه شناس و زحمتکش هم کم نداریم.
    چند سال پیش یکی از محیطبانان آذربایجان غربی که چند سال متوالی به عنوان یکی از محیطبانان نمونه کشور انتخاب شده بود و یک اسلحه دولول نخجیر نیز جایزه گرفته بود بازنشسته شد.
    بعد از بازنشستگی بارها با همان اسلحه دولول اقدام به شکار غیرمجاز کرده بود. به گفته همکارانش وی را سه بار در کوه دستگیر کرده بودند ولی به احترام آشنایی و همکاری دو بار از خطایش گذشته بودندولی بار سوم او را برای محاکمه به دادگاه فرستاده بودند. یکی از همکارهایش میگفت همین شخص یک بار در زمان خدمتش در یک نقطه با کلاشینکف محیط زیست پنج تا کل و بز را شکار کرده است. به امید روزی که اینگونه محیطبانان خاین و سنگدل در سازمان محیط زیست جایی نداشته باشند.

    پر طرفدار Thumb up 39 Thumb down 4

    • اشکان می‌گوید:

      قوچعلی این بدون که هرجا خار هست و گل هم است و اون بستگی به وجدان کاری و لقمه حلالی است که پدر سر سفره خانواده می آورد،مطمئن باشید ذات آن فرد خراب بوده است،که محیط زیست نیز آن را تشخیص داده و اخراجش نموده است
      ولی اکثر محیط بانان انسانهای امانتدار و صادق هستند چون در غیر اینصورت روحیه آنها با شرایط کاری شان جور در نمی آید ، نظر من این است که با حیوانات مهربان باشیم چون خالق هستی رئوفمی باشد و ازغیب و نهان همه مخلوقات آگاه است و آفرینش هر چیزی هدفمند می باشد.

      پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 3

  6. مجید می‌گوید:

    حداقل باید ۵ سال حبس بهش بدن
    بره اونجا آب خنک بخوره
    ولی این هیچ چیزی از محیطبانای شریف کم نمیکنه که از همینجا دستشونو میبوسم

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 2

  7. قاسم از یاسوج می‌گوید:

    اشد مجازات باید براش در نظر گرفته بشه.
    اگر در اجرای حکم این قاتل کوتاهی بشه باید فاتحه حیات وحش اون منطقه را خوند!!!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 0

  8. مهرداد می‌گوید:

    عوامل پوسیده در بین تمام گروهها وجود دارد، لطفأ محیطبانان زحمتکش را با این دندانهاى پوسیده مقایسه نکنید.

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 0

  9. مهسا می‌گوید:

    بالاخره که پیداشون میکنند.. اون وقت که برخورد قاطعی باهاشون شد خودشون و بقیه شکارچی ها حساب کار دستشون می آید که نه.. مثل این که محیط زیست بی صاحب هم نیست که هر روانی از روی عقدش بیفته به جان حیات وحشی که متعلق به یک ملت و تحت حمایت اوست.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  10. پروین می‌گوید:

    این متخلف اخراجی و معلوم الحال بوده است
    امیدواریم که با پیگیری زحمتکشان محیط زیست بقیه افراد این باند دستگیر شوند

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 0

  11. omid می‌گوید:

    به خدا اگر این اتفاق تو خارج میفتاد حکم حبس ابد بود.
    اما تو ایران ….

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

    • زهره می‌گوید:

      آقا امید باور کنید هیچ مجازاتی همسان با جنایات این جانی نیست.
      مجازات های انسانی حتی شدیدترینشان هم برای این جلاد درنده خو کافی نیست.
      با توجه به قوانین ناچیز محاکم قضایی برای این افراد فقط عذاب الهی برایش کارساز است.

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  12. امینی می‌گوید:

    دوست عزیز سوال بجا و متینی کردید. سیاست مدیر کل خراسان رضوی سکوت کامل خبریست. متاسفانه تجربه نشان میدهد تا مفسده نباشد بی دلیل جلوی نشر خبر را نمیگیرند.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 1

  13. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    چرا اینقدر افکار عمومی نسبت به محیط بانان منفی است من بارها شنیده ام که ای بابا کجای کاری خود محیط بانان فلان کار را میکنند و … هستند !!
    باید پذیرفت در بعضی جاها که نگاهها به آنان دقیق است نباید حتی یک مورد هم فرد متخلف پیدا شود چون دیگران آنرا به همه نسبت میدهند مگر آنکه سازمان خیلی روشن نام این فرد یا افراد را اعلام کند تا همه بدانند که چه رسوایی در انتظارشان هست و بقیه محیط بانان که با جان و دل برای حیوانات این کشور دلسوزی میکنند با آنها همنام نشوند . اما آنچه مسلم است اینکه تمام طبیعت و حیات وحش ایران در دستان سازمان محیط زیست و محیط بانان دلسوز کشور است و ما به آنها افتخار میکنیم .

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 1

  14. مهدی عاشق حیات وحش می‌گوید:

    احتمالا اون چند نفر هم دستگیر شدن بنا به دلایلی رو نمیکنن گیریم دستگیرم بشن چیزی به عقب بر نمیگرده اون اهو او قوچای طفلی و بی گناه زنده میشن چرا قبلش پیگیری و پیشگیری نمیشه که این اوضاع ناجور پیش نیاد اخه این رسم انسان بودنه با این کارا ادم مگه به ثروت میرسه من که کسیرو سراغ ندارم با این کارا به ثروتی رسیده باشه نمیدونم تو کله پوکه یه سرس از ادما واقعا چی میگذره

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  15. دوستدار طبیعت آوج می‌گوید:

    با سلام من محیط بان می شناسم که مراتع منابع ملی را اجاره میده به کشاورز تا گندم بکاره و تازه بعد برداشت نصف نصف و کشاورز ساده فکر می کند اجاره دادن زمین توسط محیط زیست است و حرفی نمیزند. از این جور مامورا زیاد داریم
    اگه خواستید پیگیری کنید برید آوج قزوین نام مامور …است. با منابع طبیعی برید ببینین چه جاهایی از اراضی ملی تحت کشت می رود و چه کسی با کشاورزان طرف قرارداد است

    داغ Thumb up 8 Thumb down 6

  16. یه محیط زیستی می‌گوید:

    میدونید اشد مجازات برای آنها طبق قانون شکار و صید چقدر است؟
    ۱ – بر اساس بند ج ماده ۱۰ قانون شکار به دلیل حمل و فروش جانوران وحشی حداکثر جزای نقدی ده میلیون ریال یا ۶ ماه حبس
    ۲ – بر اساس بند الف و ب همین قانون به دلیل شکار حیوانات وحشی حمایت شده و شکار در مناطق حفاظت شده حداکثر هجده میلیون ریال یا حداکثر سه سال زندان
    آیا میزان جریمه با خود جرم متناسب است؟

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  17. پروین می‌گوید:

    قانون جرایم باید هر چه زودتر باز نویسی بشه . این قوانین امروزه جوابگوی این حیات وحش در حال انقراض نیست.این شکار کشهای بیرحم برای خودشان خوب منبع درامد درست کردند و دارند کاسبی میکنند.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  18. AHOO می‌گوید:

    سلطان خان
    جناب میران زاده تاج سر ماست
    اما بدون محیط بانان مرد زیاد هستن که زیر سایه مردونشون حیات وحش آروم میگیرن
    پس اول حرفو مزه مزه کن بعد بگو

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 4

  19. kooshan می‌گوید:

    دوستان کرامی نکته مثبتی که می بینم اطلاع رسانی و انتشار خبرهاست بنظرم در دولت قبل مسائل و مشکلات محیط زیست شاید بیشتر هم بوده ولی خبررسانی نمیشد مثلا همین مورد که طبق خبر متخلفین برنامه بلند مدت و سیستماتیک کشتن و فروش داشته اند ضمنا اکر بخاطر داشته باشید مسئولین قبلی برنامه ای برای واکذاری منابع طبیعی برای کند و کاو و معدن داشتند و مشخص بود خیلی به تبعات زیست محیطی برنامه های دولت اهمیت نمی دادند
    امیدوارم مسئولین فعلی سازمان حفاظت ضمن ادامه خبررسانی در عمل هم در حد توان برای بهبود وضعیت تلاش کنند

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  20. سامان می‌گوید:

    من پیشنهاد می کنم که همین سایت ((دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران)) پیشقدم شود و متنی را مبنی بر درخواست تغییر در قانون شکار و صید در خطاب به مجلس شورای اسلامی در یکی از بخشهای خود ارایه نماید …..ایمان دارم که بسیاری از دوستان با like کردن و یا با ارایه دیدگاه مثبت از این حرکت پشتیبانی خواهند کرد …این می تواند آغازی باشد … آغاز یک فشار برای تغییر قانون

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  21. سعید هاشمی می‌گوید:

    خدا به خراسان شمالی رحم کنه

    خراسان رضوی که ظاهرا دیگه حیات وحشی براش نمونده

    امام رضا (ع) تو سرتون بزنه مگه کسی تو خراسان آهو میکشه آخه

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  22. ایان می‌گوید:

    من نمی دانم زدن تاکدرسیمی حیوانات به دیوار چه ارزش دارد مجسمه ویا این همه لوازم تزئینی بگیر باید حتما جان بگیری وخون بریزی

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  23. علی برگر می‌گوید:

    شکارچی=تروریست حیات وحش

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>