موج سواری مسئولان سازمان محیط زیست و هموطنی که تمام خسارت چوپان فداکار لرستانی را پرداخت کرد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: ماجرای نوروز حیدری را همه شنیده اند. چوپان فداکار لرستانی که با وجود تلف شدن ۴۴ عدد از دامهایش در جریان حمله پلنگ و همراه داشتن اسلحه حاضر به شلیک به پلنگ نشد.

هفته گذشته امام رضا (ع) نوروز حیدری را طلبید و این چوپان عشایر لرستانی به دعوت از کارخانجات صنایع گلریز خراسان، به شهر مشهد سفر کرد و برای نخستین بار در زندگی خود به زیارت امام رضا (ع) رفت.

نوروز حیدری به همراه عیدری حیدری محیط بان سختکوش منطقه هشتاد پهلوی لرستان که وی نیز به همراه نوروز به مشهد دعوت شده بود، دو روز میهمان مجتمع صنایع کاغذی گلریز بودند.

در جریان این سفر آقای سید مجتبی هاشمیان مدیر کارخانجات گلریز طی مراسمی با حضور پرسنل این کارخانه ضمن تقدیر و تشکر از نوروز حیدری به پاس انسانیت و حرکت با ارزش این چوپان فداکار، طی یک فقره چک به ملبغ ۱۳۲ میلیون ریال تمام خسارات وارده به وی را جبران نمود.

مدیر کارخانجات گلریز در جریان این مراسم اظهار داشت: شما با آن عمل زیبای خود نه تنها از حیات وحش و محیط زیست حمایت نمودید بلکه به دیگران یاد دادید چطور می توان دوستدار حیواناتی بود که نسلشان در حال انقراض است. امیدوارم این گونه حرکات مورد حمایت جدی مسئولان قرار گیرد.

ماجرای حمله پلنگ به دامهای چوپان لرستانی چه بود

زمستان سال گذشته زمانی که نوروز حیدری برای جمع آوری دامهایش به ارتفاعات هشتادپهلو میرود ابتدا با چند بز زخمی و سپس با پلنگی مواجه می شود میشود که به دامهایش حمله کرده است.

نوروز با وجود حمل سلاح عشایری به پلنگ شلیک نمی کند و اجازه می دهد پلنگ به ارتفاعات فرار کند. دام های نوروز از ترس پلنگ در کوه پراکنده شده و چوپان در آستانه تاریک شدن هوا موفق به جمع آوری تمام گله نمیشود و تعدادی از دامهای سالم، حیوانات زخمی و لاشه ها را در کوه رها می کند و مابقی گله را به روستا می برد.

فردای آنروز با هماهنگی محیط بان منطقه کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان به محل اعزام و ضمن تایید حمله پلنگ تلف شدن ۴۴ راس بز اهلی را صورتجلسه می کنند که تعدادی بر اثر حمله پلنگ، برخی بر اثر سقوط از صخره ها تلف شده بودند.

موج سواری مسئولان سازمان محیط زیست

آبان ماه سال جاری، پس از انتشار مصاحبه نوروز حیدری با پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، این خبر به سرعت در رسانه های مختلف داخلی و خارجی بازتاب گسترده ای یافت و واکنش های گوناگونی نیز به همراه داشت.

پس انتشار این خبر معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، سید محمد مجابی معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس این سازمان را مامور پیگیری موضوع کرد خسارت وارده به این دامدار را بررسی و پس از برآورد میزان خسارت به او پرداخت کنند.

سید محمد مجابی در این باره گفت: بلافاصله مراتب از مدیرکل محیط زیست استان لرستان پیگیری شد و وی این گزارش را تایید نموده است.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست در این مورد گفت: خسارات وارده به دامدار لرستانی برآورد شده است و به زودی به او پرداخت می شود.

سید محمد مجابی اظهار داشت: علاوه بر پرداخت خسارت گله، از مدیرکل استان خواسته شد به نحو شایسته ای از این چوپان قدردانی و تشکر کند تا این اقدام به عنوان یک عمل ارزشی و شایسته در حفاظت محیط زیست مورد توجه تمام طرفداران و دوستداران محیط زیست قرار گیرد. (لینک خبر در خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران – ایرنا)

با وجود تایید این حادثه توسط کارشناسان و مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان، پس از گذشت یک سال از واقعه و ۳ ماه از اعلام رسمی معاون حقوقی سازمان محیط زیست مبنی بر جبران خسارت این چوپان، تاکنون نه تنها ریالی از سوی سازمان محیط زیست به این چوپان پرداخت نشده حتی تقدیری نیز از وی به عمل نیامده است.

البته این رفتار از مسئولان سازمان محیط زیست دور از انتظار نبود. چراکه مسئولان این سازمان در مواجه با مسائل گوناگون به جای برخورد صحیح و اصولی، همواره سوار بر موج رسانه ها هستند و به همان سرعتی که با متلاطم شدن موج رسانه ای واکنش نشان می دهند، با فروکشیدن امواج، خاموش و فراموشکار می شوند. اتفاقی که در بسیاری از موارد ازجمله برخورد مسئولان سازمان محیط زیست در مورد جاده گزو در منطقه حفاظت شده کوه بافق افتاد.

جای امیدواری باقیست که هموطنانی وجود دارند که مسئولانه تر از مسئولان سازمان محیط زیست برخورد کرده و با بلند شدن صدای اعتراضات یا خاموش شدن صدای رسانه ها حرکت بزرگ این چوپان خسارت دیده را فراموش نکرده، از او قدردانی کردند و خسارت وی را جبران نموده اند.

+558
0
  

36 دیدگاه

  1. مسعود شکیبا می‌گوید:

    آقای هاشمیان ممنون، اجر شما و نوروز حیدری پیش خدا محفوظ هست
    مسئولین از گل نازکتر حراف یاد بگیرین
    آقای مجابی یاد بگیر حرف زدن تا عمل نباشه دوزار نمیارزه
    دیده بان عزیز بابت این خبر و گزارش قبلی در مورد پلنگ خرم آباد ممنون

    پر طرفدار Thumb up 59 Thumb down 12

    • مسعود شکیبا می‌گوید:

      اون بی … که پلنگ کشتن چشماشونو باز کنن این عمل نیک نوروز حیدری باعث شد امام رضا بطلبش (پلنگ کشها رو شیطان طلبیده) ما هم حاضریم به هر نحوی که شده از نوروز حیدری تشکر کنیم (سفر کربلا یا حج)
      مسئولین نه چندان عزیز آسوده بخوابید که ما بیداریم
      باز هم رئیس قبلی محمدی زاده که با همه خرابکاریاش از چوپان بوشهری که به پلنگ مهاجم به گله اش شلیک نکرد به صورت رسمی تشکر کرد اینا که خودشونو زدن به کوچه علی چپ

      پر طرفدار Thumb up 43 Thumb down 12

      • مقدم می‌گوید:

        با همه خرابکاریهاش از چوپان تشکر کرد. عجب! چه کار مهمی! نتیجه اینکه اگر کسی آن همه خراب‌”کاری” کرد با یک تشکر “لفظی” می‌تواند بر همه افتضاحی که به بار آورد سرپوش بگذارد.
        بعضی کوتاهی‌های مسئولین فعلی سازمان هرگز نباید باعث شود فاجعه‌ای که بر محیط زیست ایران رفت را فراموش کنیم.
        محمدی‌زاده به جز همین رفتارهای نمایشی کار دیگری هم بلد بود انجام دهد؟ ایکاش از چوپان بوشهری تشکر نمی‌کرد و آن همه فجایع را هم به بار نمی‌آورد. هم خودش و هم سلفش … که دسته‌گلهای شوهرش را که با پشتیبانی او انجام می‌شد پرسنل سازمان به خوبی در جریان هستند.
        همین جاده گزو فقط یکی از شاهکارهای آنها بود که اگر همان زمان که ایده‌اش مطرح شد محکم می‌ایستادند الآن به جایی نمی‌رسیدیم که دیگر کار از کار گذشته باشد.

        پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 3

        • مسعود شکیبا می‌گوید:

          اینکه محمدی زاده ضعیف ترین و بی عمل ترین مسئول سازمان بود هیچ شکی درش نیست اگه دقت کنی میبینی که من هم به بی کفایتیش چه امروز و چه در گذشته اشاره کردم
          اما تشکر از چنین افرادی مثل نوروز حیدری برخلاف نظر شما خیلی هم مفید هست چون باعث میشه دیگرانی هم که با موارد مشابه مواجه شدن درست عمل کنن
          برعکس شما من ترجیح میدم به وقتش از مسئولان سازمان حمایت کنم به وقتش هم انتقاد کنم در این مورد هم بی توجهی مسئولان به این قضیه جای انتقاد داره
          خودمون هستیم شما هم به قول دیده بان مثل مسئولین موج سوار خوبی هستی! و از حرف من در مورد محمدی زاده به خوبی برای مسئولان حاضر سوء استفاده کردی! تا یه جوری قضیه رو به نفع مسئولان حال سازمان تموم کنی!

          پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

    • گرگعلی می‌گوید:

      دیگه همیشه دستمال کاغذی گلریز برای خونه میخرم و به همه دوستانم هم توصیه میکنم محصولات گلریز رو بخرن

      پر طرفدار Thumb up 43 Thumb down 3

    • مهدی : حامی حیات وحش می‌گوید:

      محصولات گلریز….حامی حیات وحش عزیز
      همیشه تمیز….بامحصولات گلریز….

      پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 1

  2. مهرنوش می‌گوید:

    آفرین بر دیده بان شجاع که بدون ترس از دشمن تراشی حرف حق می‌زند. آفرین

    پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 8

  3. اوهام می‌گوید:

    آقای هاشمیان دست شما درد نکند که ضرر و زیان وارده به نوروز حیدری عزیز را پرداختید تا انگیزه ای باشد برای عمل‌نیک کردن دیگر مردم البته این مردم مقامات بالا دست را شامل نمیشود چرا که کلا چهار فصل برایشان زمستان است و در خواب به سرمیبرند!!
    آقای هاشمی به پاس قدر دانی از شما فقط این را برایتان میگویم که…..
    این روز ها دیگر همه محصولات گلریز میخریم کاربر گرامی شما هم بخرید!!!!!!!
    ( در آخر جا دارد از دیده بان برای این شجاعت در کلامش و آن تیتر بلند بالا در برابر همان مقامات بالادست تشکر کنم.)

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 3

    • اوهام می‌گوید:

      چقدر خوب میشد داستان نوروز حیدری را به عنوان چوپان فداکار در کتاب فارسی بچه ها می نوشتن مثل دهقان فداکار که ما خواندیم اون موقع از کودکی هم بچه ها یاد میگرفتن که به حیات وحش احترام بگذارند!

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

      • اوهام می‌گوید:

        دوستان فقط خواستم بگویم که این پیشنهاد را من از خواندن تیتر چوپان فداکار دیده بان دادم!!
        اگه فردا روزی این پیشنهاد عملی شد بعد آقای خوش صدا اومد tv گفت: این پیشنهاد مال منه شما شاهد باشین که اول کی گفت و از کجا به ذهنش خطور کردا !!!!!!!!!!!!
        (مزاحی بود به اونی که سنگ محیط زیست را به سینه میزند تنها برای شهرت!!!)

        موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  4. توحید می‌گوید:

    کرم از خود درخته

    داغ Thumb up 6 Thumb down 4

  5. فرشید می‌گوید:

    یه چیز جالب !!!!
    چرا با یک آی پی میشه چندین بار تیک موافق یا مخالف زد؟؟؟؟!!!!
    نباید این اتفاق بیفته….
    —————————-
    یعنی هیچوقت نباید به هیچ مدیری اعتماد کرد.
    حتی خانوم ابتکار که داعیه جهانی محیط زیست دارن.

    داغ Thumb up 7 Thumb down 19

  6. شهاب می‌گوید:

    هنوز هم با توجه به وجود انسان های شریفی همچون آقای هاشمیان کور سوی امیدی به احیاء حیات وحش ایران میتوانیم داشته باشیم
    به نظر من کار آقای هاشمیان ارزش زیادی داره و جامعه باید قدردان چنین افرادی باشه

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 1

  7. سولماز می‌گوید:

    متاسفم برای این سازمان و خوشحالم از اینکه هنوز مردمی هستند که دوستدار حیوانات هستند
    چرا این خبر توی تلویزیون پخش نشد ؟ نکنه به بعضیها بر می خورد!

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 2

  8. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    دمش گرم آقای هاشمیان. این سازمان محیط زیست هم آبی ازش گرم نمیشه. نمیشه بهش امیدوار بود
    دلم برای خودمون، محیط زیستمون و حیات وحشمون میسوزه

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 2

  9. محسن می‌گوید:

    از ماست که بر ماست

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  10. محمد می‌گوید:

    دست این آقای سید مجتبی هاشمیان درد نکنه خیلی مردی بزرگی کردی آقا ….

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 1

  11. ماهان سنقر می‌گوید:

    با سلام
    با تقدیر از این حرکت زیبا و عاقلانه چوپان درستکار و تشکر از شرکت گلریز ما نیز مشتری جدید شما هستیم .

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 1

  12. مهدی جعفری می‌گوید:

    جناب آقای هاشمیان از شما بابت حمایت از محیط زیست ایران سپاسگزاریم

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  13. امیرحسین می‌گوید:

    عزیزان طبق ادعای سایتی کلیپ تقدیر از چوپان (یعنی همون ماجرای بالایی) رکورد کلیپ های ایرانی رو از لحاظ بازدید شکوند
    تو پیج های حمایت از حیوانات کلیپش موجوده فقط شما ببینید ببینید این چوپان چقد باشعوره در ضمن یک اسب این چوپان بعد این ماجرا دوباره توسط پلنگ خورده شده بود و این عزیز از این موضوع خوشحال شده بود که پلنگ هنوز زندست

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  14. امیر امینی می‌گوید:

    از شما صنعتگر شریف و فهیم ممنونم.خداوند به شما عزت و توفیق روزافزون بدهد.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

  15. احمد و سارا می‌گوید:

    جناب آقای هاشمیان از شما بابت حمایت از حیات وحش تشکر و قدردانی می کنیم و صنعت شما (گلریز) را حامی محیط زیست و حیات وحش می دانیم …….
    رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  16. رضا میرزای(مارال) می‌گوید:

    درود بر شرفت با غیرت .اونایی که لازمه درس بگیرن…..

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  17. مهسا می‌گوید:

    واقعا خبر خوبی بود. ممنون از آقای هاشمیان

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  18. علیرضا می‌گوید:

    بسیار حرکت بزرگی رو این شرکت انجام داد و من از مدیرعاملش تشکر و قدردانی میکنم
    من نمیدونم مسئول به کسی میگن که احساس مسولیت کنه و چرا اسم این ارگان بی مسولیت رو مسئولین میذارید!

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  19. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    این گزارش رو باید به یک بخش آن مثبت رای داد و به بخش دیگرش منفی
    بزرگواری صاحبان گلریز ستودنی است و اینکه بعد از یکسال محیط زیست طرف را برای پرداخت غرامت سر کار گذاشته موجب تاسف است !
    فکر کنید سایرین این نحوه برخورد را بشنوند. نگاه میتوان برخورد همان تعداد اندک انسانهای باشرف را پیش بینی کرد که نمیتوان بان هم ایراد گرفت
    جنبه آموزنده این گزارش که میتواند برای خانم ابتکار الگو قرار گیرد بمیان آمدن نام کارخانه ای در کنار حفظ و حمایت از حیوانات است که هم تبلیغ برای تولیدات آن کارخانه میباشد و هم با هزینه که در این مراسم میگردد دیگران هم تشویق میشوند تا با حمایت از حیوانات بدین شکل تبلیغ نمایند
    جالب بود. کاش صدا و سیما و ورزشکاران و کارگردانان هنرپیشگان هر جا که شد حمایت خود را از حیوانات نشان دهند

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  20. ایان می‌گوید:

    شرکتها و کارخانه و افراد خیر بیایند و اسپانسر حمایت از حیات وحش شوند

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  21. علی پلنگ می‌گوید:

    پول بیت المالی که به فوتبالیا می دن فقط دستمزد یکی شون محیط زیست ایران رو از این رو به اون رو می کنه
    آقای قرمزی توی مصاحبه می گفت ۱۵ میلیارد بدهکاریم جگر گوشه هامون پولشونو نگرفتند نون شب ندارن بخورن قهر کردن!
    بیچاره ما مردم کوچه بازار. بیخودی ژست آبی قرمز می گیریم به این بهونه گولمون می زنن حقمون رو می دن به این فراری و بنز سوارای بی پول!!!!!!
    بیدار شید لطفا دلسوزهای وطن

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 0

  22. soran می‌گوید:

    in etefagh be nazar mirese tavasote gorg anjam shode va na palang” vali dorud bar in ensane sharif ke jobrane khesarat ra be ohde gerefte ast.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  23. سپهری می‌گوید:

    با سلام و احترام به همه دوستداران محیط زیست و کاربران و تمامی ایرانیان عزیز
    کار ارزشمند جناب حاج سید مجتبی هاشمیان و هیئت مدیره محترم و کلیه دست اندرکاران گلریز ارزشمند و قابل تقدیر می باشد و این حرکت بزرگ که بازتاب ملی و جهانی داشته است ، شایسته تقدیر از ناحیه سازمان حفاظت محیط زیست نیز می باشد
    امیدوارم به منظور اشاعه فرهنگ زیبای حمایت از تنوع زیستی و محیط زیست ، شرکت فوق از طرف محیط زیست نیز مورد تقدیر قرار گیرد تا این حرکت زیبا به یک فرهنگ درآید

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  24. علی اکبر عشقی می‌گوید:

    خبر فوق العاده ای بود.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  25. شاهین می‌گوید:

    ممنون و سپاس بی پایان جناب هاشمیان

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  26. محمد جعفر می‌گوید:

    ممنون از آقای هاشمیان عزیز.
    من از این به بعد فقط از محصولات گلریز می خرم و ایشون و محصولات کارخانشون را به عنوان حامی محیط زیست به همه دوستانم معرفی می‌کنم.
    این کار ایشون مسؤولیت دوستداران محیط زیست رو بیشتر می کنه که دوستی با طبیعت رو با عمل ثابت کردن.
    یادمون نره که:
    به عمل کار برآید به سخندانی نیست

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  27. سعید پشم چی می‌گوید:

    کاش میتوانستم حضور داشته باشمو ابتدا بوسه بر دست آن چوپان فداکار برسم ادب و بپاس ایثارش و سپس بوسه ای بر صورت پر مهر آقای هاشمیان برسم ادب بپاس توسعه فرهنگ زیست محیطی بزنم و بعنوان یک محیط بان به هر دوی این بزرگواران عرض میکنم خداوند به مالتان برکت و جانتان سلامت عطا نماید. پایدار و پیروز باشید
    سعید پشم چی – محیط بان و رییس اداره حفاظت محیط زیست تربت حیدریه

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  28. حسن می‌گوید:

    احسن بر بزرگ مرد چوپان، که لایق همه گونه احترام و قدردانیه… و درود بر خدا بر همه محیط بان که به هیچ وجه نمیتوان از زحمات خالصانه آنها به میزان واقعی تقدیر کرد… و تشکر از مدیران فهیم شرکت گلریز.
    باید رفتارهای عالمانه و نه از روی احساس این بزرگواران موضوع مقالات رسانه های مکتوب و صدا و سیمای ما بشود… ایکاششششششش

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>