یک پلنگ ماده و دو توله اش به دلیل حمله به دام های اهلی در خطر مرگ قرار دارند / اختصاصی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: حمله پلنگ به سکونتگاه زمستانی عشایر کوچ نشین و روستائیان شهرستان چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد در زمستان سال جاری موجب تلف شدن تعداد زیادی از دام های اهلی از جمله بز، گوسفند و یک کره اسب شده است.

به گفته عشایر منطقه، عامل این حملات ۳ پلنگ بوده اند که توسط عشایر از فاصله نه چندان دور مشاهده و تا مسافتی نیز توسط مردم تعقیب شده اند که به احتمال فراوان یک ماده پلنگ و دو توله حدودا ۱۰ ماهه اش بوده اند.

در جدیدترین حادثه بامداد شنبه ۹۲/۱۱/۲۵ در جریان حمله این پلنگ و توله هایش به محل نگهداری دام ها، ۵ راس بز اهلی تلف شده و لاشه ۳ راس از آنها توسط پلنگ ها به مکانی در کوه سیاه منتقل شده است.

………….تصویر: لاشه نیمه خورده دو راس از دام های اهلی تلف شده توسط پلنگ در شهرستان چرام

فرمانده یگان محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد در ربطه با این حادثه به خبرنگار دیده بان محیط زیست گفت: طی تماس تلفنی یکی از اهالی در روز شنبه، رئیس اداره و نیروهای محیط زیست شهرستان چرام به محل حادثه اعزام شده ضمن بازدید از محل نگهداری دام های اهلی، مراتب را بررسی و صورتجلسه نمودند.

جمشید عبدی پور افزود: پس از حمله پلنگ، تعدادی از افراد محلی رد پلنگ ها را تعقیب و محل زندگی آنها در کوه سیاه را شناسایی کرده بودند. نیروهای محیط زیست به همراه افراد محلی پس از پیاده روی طولانی به محل انتقال لاشه ها در کوه رفته و ضمن بازدید از لاشه های نیمه خورده، غاری را مشاهده نمودند که به احتمال فراوان محل زندگی ماده پلنگ و توله هایش است.

فرمانده یگان محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: پلنگ ها یک لاشه را به درون غار برده و ۲ لاشه دیگر در فاصله ای نزدیک از دهانه غار رها کرده بودند تا مجدد از آنها تغذیه کنند.

حمله این ۳ پلنگ اوائل در بهمن ماه منجر به تلف شده ۸ راس دام اهلی (لینک مرتبط) و حدود دو هفته قبل در تاریخ ۹۲/۱۱/۱۶ نیز به منجر به تلف شدن هفت راس دام اهلی در همین منطقه شده است. (برای مشاهده صورتجلسه و استشهاد محلی مربوطه کلیک کنید – پیوست شماره ۲)

جمشید عبدی پور افزود: تمامی موارد طی صورتجلسات جداگانه تنظیم و به تایید اهالی، شورای روستا و کلانتری محل رسیده است. همچنین پس از بازدید کارشناسان محیط زیست گزارش حملات فوق به همراه صورتجلسه تنظیمی و نظر کارشناسان جهت جبران خسارت مالباختگان به سازمان محیط زیست ارسال شده است. (برای مشاهده استشهاد محلی تنظیم شده کلیک کنید- پیوست شماره ۳)

البته این حملات از ابتدای زمستان امسال آغاز شده و تعداد دام های تلف شده توسط پلنگ ها بیش از این تعداد است.

عبدی پور گفت: محدوده مذکور جزو مناطق آزاد استان محسوب می شود و با توجه به کمبود نیرو حتی برای کنترل مناطق حفاظت شده، متاسفانه امکان کنترل این محدوده و محافظت دائم از پلنگ ها وجود ندارد.

فرمانده یگان محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در زمستان سال جاری خسارات زیادی از ناحیه این پلنگ و توله هایش به عشایر شهرستان چرام وارد شده است و در صورت عدم جبران خسارت احتمال کشتار پلنگ ها به وسیله دامداران وجود دارد.

افراد محلی مکان حضور پلنگ ها در کوه سیاه را شناسایی کرده اند و به راحتی می توانند به وسیله تفنگ و یا آغشته کردن لاشه های نیمه خورده به مقداری سم آنها را تلف کنند.

جمشید عبدی پور گفت: تا امروز با تهدید دامداران به برخورد قضایی و جریمه نقدی در صورت کشتن پلنگ ها و وعده جبران خسارت های وارده، از وارد آمدن آسیب توسط دامداران به پلنگ ها جلوگیری کردیم اما تاکنون ریالی بابت جبران خسارت از طرف سازمان پرداخت نشده است در حالیکه با پرداخت حتی بخش کوچکی از خسارت وارده به این افراد می توان از واکنش دامداران و کشته شدن پلنگ ها پیشگیری نمود.

+1022
-1
  

98 دیدگاه

  1. همیار محیط زیست می‌گوید:

    مدیران سازمان محیط زیست:
    بدانید که اگر این پلنگ و توله هایش کشته یا فلج یا … شوند دلیل بر بی کفایتی شما بوده و مسئولیت مستقیم آن به عهده شماست.

    مدیران سازمان محیط زیست بدانید این بار که قبل از وقوع کشتار پلنگ آنهم ۳ پلنگ، امکان پیشگیری وجود دارد اگر از بروز این فاجعه جلوگیری نکنید مردم این بار شما را نخواهند بخشید و کوتاه نخواهند آمد…

    لطفا سریعا اقدام کنید…

    پر طرفدار Thumb up 154 Thumb down 1

    • سودابه می‌گوید:

      چرا به این قضیه اینجوری نگاه نکنیم که محیط زیست و کوهستان مال پلنگ هاست و عشایر نباید به اون وارد شوند
      چرا به فکر بیرون کردن دام های عشایر نباشیم؟
      درسته که گفتند عشایر ذخایر انقلابند ولی حالا همین عشایر دارند ذخایر رو به نابودی می کشانند.

      پر طرفدار Thumb up 103 Thumb down 37

      • مسعود شکیبا می‌گوید:

        وقتی سازمان بعد از یک سال هنوز خسارت نوروز حیدری رو نداده خسارت این عشایر رو هم به این زودیها نخواهد داد
        اگه هنری داریم خودمون دست به کار شیم پولم از پارو بالا نمیره ولی به اندازه خودم میتونم کمک کنم
        از سازمان آبی گرم نمیشه
        این جریمه هایی که از شکارچیای غیرمجاز میگیرید کفاف خسارت به دامدارها رو میده
        قبلا هم گفتم اون پولهایی که از خارج کشور برای حفاظت از پلنگ میدادن چی شد؟
        توضیح بدین؟ دیگه برای حفاظت از پلنگ به ایران پول نمیدن
        طرح همیار محیط بان که در بین دانش آموزان عشایر در حال اجراست رو بین تمام عشایر و روستاها پیگیری کنید
        پسر بچه ای به خاطر ـآموزشها در یک روستا جلوی دیگران ایستاد تا پلنگی که به آغل حمله کرده بود کشته نشه و کشته هم نشد
        به هر حال اگه خسارتی پرداخت نشه دیر یا زود پلنگها کشته میشن پس دست بجنبونیم که فریاد وامصیبتای فردا اثری نداره

        پر طرفدار Thumb up 66 Thumb down 2

      • زهره می‌گوید:

        سودابه عزیز
        فرمایش شما کاملا صحیح است. امروز وضعیت بحرانی جمعیت این گونه های زیبا که سرمایه های ملی مملکت اند ایجاب می نماید که عقل و منطق را فدای احساسات نکنیم و فرصت باقیمانده در احیای جمعیت این گربه های با شکوه طبیعت مان را مغتنم شماریم.
        عشایر عزیز هم چون خود زاده طبیعت اند هرگز راضی به از دست دادن همیشگی این سرمایه های حیات وحش نبوده و براحتی توجیه خواهند شد.

        پر طرفدار Thumb up 47 Thumb down 6

      • مجتبی می‌گوید:

        من یک سربازم / ماهی ۷۰هزارتومن حقوق میگیرم
        فردا هم سر برجه و حقوقمو میدن ، براش برنامه داشتم ولی حاظرم تمام حقوق ناچیز سربازیمو ببدم تا جون این حیونا نجات پیدا کنه
        شماره حساب بدید منتظرم …

        پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 1

        • زهره می‌گوید:

          برکت حقوق سربازی شما با این نگرش متعالی هزاران برابر پولهای کلانی است که دشمنان اصلی طبیعت مان (صاحبان سرمایه ای که از سالها پیش با ساختن برجها و ویلاها کمر به نابودی محیط زیست بستند) بدست آوردند.

          پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

        • سارا می‌گوید:

          زنده باد انسانیت

          پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

    • reza می‌گوید:

      واقعا عالی گفتی

      پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 0

    • وحید.ب می‌گوید:

      در ابتدا بنظرم سازمان محیط زیست نباید در پرداخت خسارت درنگ کند و این کار را به بوروکراسی اداری اش بسپارد
      دوستان رییس سازمان باید بیشتر مردم را مخاطب قرار دهد از هر تریبونی باید استفاده کند قدرت کافی داشته باشد و جلوی خیلی از ندانم کاریها را بگیرد
      قبلن هم اشاره کردم که نسل گربه سانان وحشی ایران – حداقل در بعضی مناطق خاص – بدلایل متنوعی از جمله تخریب زیستگاهشان، حذف کردن غذاهاشان از چرخه طبیعت و طعمه های مسموم و نبود پل های اکولوژیک در جاده هایی که از زیستگاههای حیوانات میگذرد و فقر ژنتیکی حیوانات بدلیل آمیزش های درون گروهی در خطر انقراضه
      مطمئنن زیستگاه پلنگ های زاگرس بی تاثیر از تخریب زیستگاهشان نیست
      در این موارد چیزی که آفت میشود خراب کردن صورت مسئله است که متاسفانه عده ای با حرفهای احساسی و راهکار های ضربتی به زعم خودشان راهکار میدهند!
      یکی میگوید عشایر را بیرون کنید!! بدون اینکه راجه به این موضوع فکر کرده باشد
      مطمئن باشید عشایر به تنهایی زیستگاه حیوانات را خراب نمیکنند
      یا یکی دیگر میگوید صدور پروانه شکار را لغو کنید و بعد عکس البرز در دستانش است!!
      خب من فکر این شخص را قبول دارم ولی وسیله اش اشتباه است چون “سوداگر ” که به پروانه نیازی ندارد! در ثانی مگر این پلنگهای زبان بسته با پروانه شکار میشوند؟
      من قبلن هم گفتم که با آموزش صحیح قطعن میتونیم تاثیر گذار باشیم در کنار فرهنگ سازی و گنجاندن درسی با موضوع محیط زیست از پایه های ابتدایی در دبستان و در ادامه دبیرستان تا بچه های این مرز و بوم باید بداند که در کشورش چه گونه های گیاهی و یا چه گونه های جانوری بومی و مهاجر وجود دارد و …کدامشان در معرض خطر نابودی قرار دارد و زیستگاه کدامشان را ما انسانها تخریب میکنیم
      باور کنید خیلی از ماها نمیدانیم سرنوشت زباله های ما در طبیعت چه میشود؟ یا فاضلابهای شهری کجا میروند؟
      اگر دانش آموز ایرانی باید از موضوعاتی مثل گرم شدن کره خاکی تا بحران آب که در دهه های آینده گریبان قسمت عمده فلات ایران را خواهد گرفت تا آلودگی کلانشهرها و از بین رفتن گونه های ارزشمند جانوری اطلاع کافی و درست و علمی داشته باشد مطمئنن هزینه ای که الان صرف آموزش و در این موارد پرداخت خسارت چوپانها بشود جای دوری که نمیرود هیچ باعث میشود که نیروی آموزش دیده در مقابل محیط زیست احساس تکلیف کند و چند سال دیگر که همین بچه ها سکان اجرایی را در دست بگیرند دیگر فعالان و نگرانهای عرصه محیط زیست وقت صرف توجیه مسئولان وقت نخواهند کرد…

      پر طرفدار Thumb up 49 Thumb down 1

    • reza می‌گوید:

      باید امروز و در این روز سخت خانم ابتکار ، ابتکار بخرج بده …
      یا طویله هاشونو درست کنید یا خسارت بدین
      فکر نکنم سازمان اینقدر فقیر باشه

      پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 2

    • حسین گیاهی می‌گوید:

      ۲۰۰,۰۰۰ من میدم شماره حساب بده علی یارتون .

      پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 2

    • بهنام میثاقی می‌گوید:

      با ارادت خدمت تمامی دوستداران طبیعت ایران زمین و عذرخواهی بابت غیبت های پی در پی
      دیده بان عزیز محیطی ایجاد کرده ای به مهر ، که وقتی ازش دور می شویم احساس دلتنگی پدید میاد، این روزها هم نمایشگاه بود ، هم تلاش کرده ام همدلی در زمینه کاشت درخت و ایجاد زیستگاه ایجاد نمایم
      اگر نمایشگاه تشریف آورده باشید ، تابلوی مربوط ،به طرح هر ایرانی یک درخت مربوط به تلاش ما می شد
      قصدم اینه که بگم همدل و همراهم، در فاز دیگری مشغول بوده ام و امیدوارم که در این اقدام ریشه ای همه تلاش کنیم تا فرصت درخت کاری امسال را از دست ندهیم.
      متاسفانه تصویر تراژدی دیگری برای پلنگ، این اسطوره ایران زمین به ذهن متبادر میگردد، نتیجه از بین بردن زیستگاه و شکار حیوانات شکارچی جز این نیست
      این حیوان که به دوری جستن از انسان در تاریخ مشهور است برای نجات جانش از گرسنگی به گله روستاییان حمله می کند
      قبلا پیش بینی این موضوع را کرده بودم و در یکی از کامنت ها پیشنهاد توزیع غذا در فصل زمستان را برای حیوانات شکارچی مطرح نمودم ولی مثل خیلی از موارد درست که شما به آن اشاره دارید توجهی نشد و لاجرم از این اتفاقات هستیم در هر حال حق حیات برای این سه پلنگ باید در نظر گرفته شود
      پرداخت خسارت به چوپان باید انجام پذیرد و نکته ظریف که ما هم باید بپذیریم اینکه این سه پلنگ به شکار آسان عادت کرده، که کارشناشان باید با حفظ حق حیات ایشان اقدامات لازم را به عمل آورند.
      کسی حق کشتن این پلنگ ها را نبایید داشته باشد.
      موفق باشید

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  2. میثم می‌گوید:

    خانم ابتکار ….این گوی این میدان، بسم اله… جلوگیری کن از مرگ بیشتر پلنگ ها…
    فقط شعار لغو مجوز و مخلفت با شکار رو ندین…
    ((به عمل کار براید به سخندانی نیست))
    گفتن حرف پشت میز خیلی راحت هست….این دامدار زندگیش توسط همین دام ها تامین میشه نون زن و بچش از همین راه بدست میاد…
    شما هم خانواده دارین و میفهمین گرسنگی و فقر برای یک سرپرست خانواده یعنی چی…
    اگه فرزند شما گرسنه بمونه چه حسی بهت دست میده اگه فرزند شما به خاطر فقر توان ادامه تحصیل نداشته باشه چه هسی بهت دست میده…
    خانم ابتکار این دامدار چشم امیدش به شما هست…
    خانم ابتکار این دامدار تحملش اندازه داره.. کاری نکنین که با لاشه مسموم و بدونه سرو صدا پلنگ رو بکشه و گله رو نجات بده…

    پر طرفدار Thumb up 64 Thumb down 0

    • امیرعلی ( اون یکی ) می‌گوید:

      کاملا موافقم میثم جان …
      مسئولان محیط زیست فقط با شعار دادن شرایط حیات وحش رو بحرانی تر می کنن …

      پر طرفدار Thumb up 45 Thumb down 0

      • نیما می‌گوید:

        اونجا زیستگاهه پلنگه نه دام جناب میثم

        پر طرفدار Thumb up 55 Thumb down 16

        • شکاربان می‌گوید:

          بله جناب نیما، از این به بعد قول میدن برن وسط فلکه مرکزی شهر دامهاشونو بچرونند تا مزاحم پلنگها نشن! پلنگ از نبود طعمه هست که خطر درگیری با انسانو بجون میخره و به دامهای اهلی و محل زندگی انسان نزدیک میشه! کجایی شما!؟

          داغ Thumb up 33 Thumb down 48

        • امیرعلی ( اون یکی ) می‌گوید:

          آقای نیما ، اینو به اون دامدار باید بگی …
          مگه شهر های ما زمانی زیستگاه حیوانات نبوده ؟ مگه از اول توش ساختمون بوده ؟
          این بحث ها باید با اصول حل بشه نه با احساسات …

          پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 1

          • شکاربان می‌گوید:

            سودابه خانم، اون بنده خداها ۱۰۰ها ساله جد اندر جد کارشون دامداری تو اون مناطقه! تازه نرفتن اونجا که! مثل خیلیها که ویلا ساختن تو اون مناطق!
            شما اول یه جای زندگی با درآمد بخور و نمیر بهشون بده بعد بگو اونجا محل زندگی پلنگه
            اگه محل زندگی پلنگه که تا الان دامی نمی موند واسشون! اونجا روستاست!
            روستام یا نزدیک جنگل یا نزدیک کوه! یه چیزی بگین معقول باشه آخه!
            گوسفندا مال شما بود و اونجا زندگی میکردی همین حرفو میزدی!
            جای گرم و نرم نشستن و نظر دادن آسونه!

            داغ Thumb up 19 Thumb down 27

        • زهره می‌گوید:

          بله حقیقت تلخ است.
          آقای نیما درست می فرمایند آنجا زیستگاه پلنگ است.
          باید کاری که در هندوستان برای حفظ ببرها صورت گرفت انجام شود.
          همان طور که روستائیان را به جاهای دیگری انتقال دادند. عشایر عزیز هم به مناطق دیگری مهاجرت کنن.
          به خدا ما خیلی به حیوانات ظلم می کنیم. اگرچه ایده انتقال پلنگ ها به نقطه دیگر هم ایده خوبی است ولی ضریب سازگاری انسان با محیط جدید به دلیل توانمندی های متعددش بیشتر از حیوانات زبان بسته است.

          پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 1

          • امین منصوری می‌گوید:

            متاسفانه در کشور ما حیات وحش برای دولتمردان اهمیت چندانی ندارد
            شاید هم مشکل حیات وحش و محیط زیست در اولویت هزارم باشه

            پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 2

      • امید می‌گوید:

        وقتی شکارچی ها میرن همه چی رو شکار میکنن… پلنگ غذایی برای خوردن نداره و به دام حمله میکنه…
        اونجا زیستگاهه پلنگه… عشایر محیط زیست رو نابود کردند

        پر طرفدار Thumb up 39 Thumb down 20

    • بهمن می‌گوید:

      آخه پروانه شکار بدن یا ندن ! دیگه پلنگ وخرس کشته نمیشه ؟ یا قوچ ومیش وپازن کشته نمیشن؟
      چه ربطی دارن اینا به هم؟؟؟؟؟

      پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 4

      • زهره می‌گوید:

        دوست عزیز اگرچه ۹۹ درصد شکار حیوانات بی پناه توسط شکارچیان غیر مجاز انجام می شود ولی چنین تصمیمی ولو به اندازه اپسیلون هم بی تاثیر نیست.
        چون بشر ممکن الخطاست شاید شکارچیان مجاز هم ناخواسته و تحت شرایط خاصی مجبور به کشتن این حیوانات شوند.

        پر طرفدار Thumb up 38 Thumb down 28

        • شکاربان می‌گوید:

          جالبه اون ۹۹ درصد که سازمان حریفشون نیست خوب هیچی پس! این یک درصدو که میشه بهش زور گفتو جولوشو بگیریم بعد رسانه ایش میترکونه! واقعا آفرین به این راه حل!

          داغ Thumb up 17 Thumb down 27

  3. gholiche می‌گوید:

    کمبود پول، کمبود نیرو و بی برنامگی از سر و روی سازمان میریزه
    بجای خطابه و تقاضا کاری جدی صورت دهید.
    طبیعت از بین رفت!!!

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 3

  4. @ می‌گوید:

    وقتی نمیتوانید خسارت این دامداران را بدهید این ۳پلنگ را هم تلف شده حساب کنید .

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 3

  5. sohrab می‌گوید:

    خواهشاً اونایی که میتونن کمک کنن

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 3

    • Fardad می‌گوید:

      بنده آمادگی خود را اعلام مینمایم مراتب امر را بفرمایید

      پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 10

    • زهره می‌گوید:

      کاش روزنامه های پر تیراژی مثل همشهری با اعلام یک شماره حساب کمکهای مردمی به حساب محیط زیست مردم را به کمکهای مالی فرا خواند
      در این صورت از میان آن همه مشترک و خریداران روزنامه حتی کمکهای ناچیز ۵۰۰۰ تومانی هم کارساز خواهد بود
      قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود
      اصولا شهرداری و محیط زیست دو سازمان ظاهرا مستقل اما در حقیقت وابسته به یکدیگرند که در بسیاری از تصمیمات حیاتی زیست محیطی می توانند تشریک مساعی داشته و از بروز بسیاری از فجایع جلوگیری و در بسیاری طرح های سودمند زیست محیطی یاریگر هم باشند.

      پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  6. امیرحسین می‌گوید:

    بعد شما بگید مردم فرهنگ ندارند وقتی یک روستایی همه چیزو از دست میده باید بهش حق داد که اینکارو کنه اما محیط زیست ما همش فقط بلده شعار بده وقتی هیچکاری نمیکنه پس باید منتظر حوادث مشابه با مرگ پلنگ ها بود وقتی زیستگاه هاش خراب میشه باید منتظر این صحنه ها هم بود

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 2

  7. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    توروخدا برای اون منطقه محافظت بیشتری در نظر گرفته شه تا شاهد یه تراژدی دیگه نباشیم
    جبران خسارت هم باید انجام بشه البته به سازمان که امیدی نیست ولی اگر سازمان از مردم بخوان من به شخصه حاضرم کمک کنم

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 3

  8. امین منصوری می‌گوید:

    محیط زیست باید سریعا خسارت دامداران را پرداخت نماید

    پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 2

  9. محمد می‌گوید:

    خوب این همه پول نفت داریم یه ۴٫۵ تومان به این مالباخته بدین وگرنه فردا پس فردا لاشه ۳ تا پلنگ و اینجا می بینیم…
    آقایون مسئول خونه و ماشین ۸ میلیاردی داره بعد خسارت ۴٫۵ میلیون تومانی و نمیتونه بده ! اینجاش جالبه دم از محیط زیستم می زنه……

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 3

  10. علی م می‌گوید:

    خانم ابتکار عجله عجله عجله عجله
    دیده بان جان شهرستان نکا رو هم جدی بگیر

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 1

  11. وحید می‌گوید:

    ببینیم این بار سازمان چیکار میکنه اگه باز هم به وعده هایش عمل نکنه دیگه کاری از دست ماموران بر نمیاد و مسئول احتمالی مرگ این پلنگ و توله هاش سازمان خواهد بود
    یعنی از این همه بودجه این مملکت این روستائیان آسیب دیده سهمی ندارن؟

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 1

  12. اهورا می‌گوید:

    خواهشمندم جلوی یک بلای دیگه رو بگیرید فردا زانوی غم بغل نکنیم.

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 1

  13. بی نام می‌گوید:

    نشستن به امید خدا تا فردا هم این سه تا رو به لیست بقیه اضافه کنن
    بابا نگهداری از این سه تا که فقط وظیفه محیط بانان نیست
    سازمان محیط زیست یه تکونی به خودت بده !

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 1

  14. نوید می‌گوید:

    من مطمئنم سازمان هیچ خسارتی پرداخت نخواهد کرد و امیدوارم اتفاق بدی برای اون حیوانات زیبا که فقط از روی غریزه و نبود منابع غذایی به دامهای اهلی حمله میکنن پیش نیاد

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 1

  15. mohsen می‌گوید:

    من پیشگو نیستم ولی تا دوسه روز دیگه عکس جسد سوخته هر سه تا رو میبینید.

    داغ Thumb up 19 Thumb down 31

  16. روزبه می‌گوید:

    معمولا مسئولان ما دوست دارند حکایت نوش دارو بعد از مرگ سهراب را
    در محافل خبری و روزنامه ها نقل کنند، که فلان شخص که فلان پلنگ را
    کشت محکوم می شود و جریمه می شود.
    اگر ریالی از این جریمه صرف پیشگیری و آموزش می شد، نه سرمایه هایی
    مانند پلنگ را از دست می دادیم، نه نیاز به جریم و حبس بود و نه نیاز به
    عذرخواهی سوری مسئولان بود.
    ولی گویا این شیوه به مذاق آنها خوشتر است.

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 1

  17. مهدی می‌گوید:

    مسئولان عزیز خواهش می کنیم هر چه سریعتر اقدام کنید. قبل از اینکه یه کشتار تازه راه بیوفته اقدام کنید وگرنه با لاشه نیمه سوخته یا فلج یا تاکسیدرمی شدشون توی گمرک فلان شهر روبرو شد.
    نمیدونم ولی چیزی که به ذهنم میرسه اینه که اینارو زنده گیری کنن و تو یه منطقه حفاظت شده رها کنن.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  18. سعید می‌گوید:

    تیتر ” دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران ” در چند روز آینده، “کشته شدن سه قلاده پلنگ ایرانى توسط دامداران”

    داغ Thumb up 13 Thumb down 26

  19. امیر می‌گوید:

    ریالی پرداخت نشده است!!! واقعا که
    دست آخر هم باید یک شرکت تجاری مثل گلریز مشهد خسارت پرداخت کنه
    آخه از دامدار و عشایر هم تا یک حدی می توان انتظار داشت
    بی نوا تمام سرمایه زندگیش همین چندتا راس حیوون اهلیه

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 1

  20. مائده می‌گوید:

    تو رو خدا یه کاری برای این سه پلنگ بکنید

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 2

  21. مهدی می‌گوید:

    باید این پلنگ و توله هاش رو زنده گیری کنند و محل زندگی شون رو عوض کنند.

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 5

    • شکاربان می‌گوید:

      یه حرف حساب تو اینهمه کامنت! پول داروی بیهوشیو که دارن! جای پلنگها رو هم که میدونن! جای اینکه برن هر روز آمار دامهای تلف شده رو بگیرن و مردمو تهدید کنند یه درخواست واسه یه تیم دامپزشک بدن برن پلنگها رو زنده گیری کنن و منتقلشون کنن به یه منطقه حفاظت شده! هم جون اونها رو نجات دادن هم دامدارها راحت میشن!
      ولی یه راه حل دیگه هم داره! پروانه شکار اگر لغو بشه احتمالا این پلنگها کشته نمیشن!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟

      پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 5

  22. علی اکبر عشقی می‌گوید:

    لطفا علاج واقعه قبل از وقوع کنید

    باز هم خدا پدر و مادر این عشایر رو بیامرزه که آسیبی به این حیوونا نزدن.

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 2

  23. ایان می‌گوید:

    انگار مصیبت پلنگها پایانی ندارد!
    چرا حیواناتی مانند یوز و پلنگ که درحال انقراض هستند تحت پوشش بیمه نیستند تا به این وسیله خسارتی که به دامداران وارد میشود جبران و از این گنجینه های ملی حفاظت شود؟
    عشایر عزیز این همه جا برای کوچ باید بروید محل زندگی پلنگها و آنها را به خطر بیندازید؟
    پولهای میلیاردی گم می شود و هیچ کس عین خیالش نیست. آن وقت برای این پول ناچیز جان پلنگ ها را به خطر می اندازیم!
    من نمی دانم مترسکی به اسم سازمان محیط زیست به چه کار می آید
    محیط بان محترم لطفا مواظب پلنگها باشید

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 2

  24. آریان می‌گوید:

    خانم ابتکار در صورت مرگ این ۳ پلنگ با شعارهایی از قبیل حیا و رها مواجه خواهید شد.
    پس لطفا اقدامات لازمه رو سریعا انجام بدهین.

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 1

  25. توحید می‌گوید:

    یعنی دولت عرضه پرداخت پول گوسفندها رو نداره ؟!

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 1

  26. وحید می‌گوید:

    بزرگترین مشکل کسانی که در ایران دغدغه محیط زیستی دارند اینه که منتظرند دولت یه کاری انجام بده در صورتی که می شه به راحتی با یک همت کوچک پول جمع کرد و از دامدارها خواست که نگران ضرر مالی نباشند. با نفری ۱۰٫۰۰۰ تومان می شه این مشکل رو حل کرد. یعنی ما ۱۰۰۰ نفر انسان که زنده نگه داشتن پلنگ براشون ۱۰٫۰۰۰ تومان بیارزه نداریم اگر نداریم که بهتر اصلا کلا جمع کنیم بساطمون رو. من از دوستانی که می تونند ارتباط بگیرند با این دامدارها خواهش می کنم ازشون شماره حساب بگیرن و شرایط رو براشون توضیح بدن و همچنین با آدم هایی مثل من هم که می شود از این طریق ارتباط بگیرند تا دست در دست هم این مشکل رو حل کنیم.

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 1

  27. بالابان می‌گوید:

    سرکار خانم ابتکار ببینیم اینبار چیکار میکنی !!!!!

    قابل توجه دوستان این ۳ پلنگ عادت به خوردن دامهای اهلی کرده اند و دلیلش میتونه کمبود طعمه که معمولا یا گراز و یا کل و بز باشه در هرصورت اینا اصطلاحا” دزد گله شده اند و گرفتن و یا زدنشون خیلی ساده شده اگر محیط زیست اینارو زنده گیری نکنه
    و به یک منطقه دیگه که شکار زیاده منتقل نشن حتما” توسط عشایر کشته میشند !!!

    علاج واقعه قبل ازوقوع!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 3

    • میثم می‌گوید:

      تنها دلیل خوردن دام کمبود طعمه نیست گاهن دیده میشه با وجود طعمه کافی باز حیوانات شکارگر ترجیح میدن که از دام های اهلی تغذیه کنن، علتش هم راحتی شکار هست….
      در آفریقا در همین زمانی که داریم زندگی میکنیم شیرهای آدم خوار در حال خوردن انسان ها در بعضی روستاهای آفریقا هستن، حتی به یکی از شیرها که آدم بیشتر رو کشته بود و مردم میشناختنش لقب اسامه (اسامه بن لادن) را داده بودن، دلیل اینکه شیرها انسان ها رو شکار میکنن راحتی و تداخل زیستگاه انسان و حیوان هست..
      شکار یک زبرو یا اوراکسییا گوزن یال دار به مراتب سخت تر از یک انسان هست.
      بهترین راه زندهگیری و رهاسازی در محلی بدور از دام و انسان هست….

      پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 1

  28. سامان می‌گوید:

    چرا عشایر را از زیستگاه پلنگ ها کوچ نمیدهند
    آیا فکری به حال خوراک آنها شده؟
    خوراک پلنگها در اون منطقه کم نشده؟

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 19

  29. amir ali می‌گوید:

    یه مقدار از پول جریمه ها خرج کنین نکنه منتظر هستین اینها هم شکار شن جریمه بگیرین

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

  30. Kooshan می‌گوید:

    با سلام
    فوری ترین افدام فراهم کردن مقدمات انتقال سریع آنها به یک منطقه امن و ترتیب پرداخت قسمتی از خسارت به دامداران از طرف سازمان حفاظت است
    ضمنأ سازمان می تواند قانون بیمه اجباری دامها را حداقل در مناطق با تداخل بالای زیستگاهها به دولت ارائه دهد
    و اما دوستان گرامی خودم حاضرم به منطقه بروم و بعد از ملاقات دامداران و هماهنگی با دوستان کمکها را به کارتی که اعلام می شود واریز کنید تا دامداران لااقل مدتی دست نگهدارند
    اگر دوستان دیگری هستند که فکر می کنند اینکار را بهتر انجام می دهند اعلام کنند موافقم و قبولشان دارم لازم به یادآوری هر که اعزام شود آخر کار بیلان مالی به دوستان ارائه خواهد کرد

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 2

  31. پروین می‌گوید:

    اطلاع رسانی به موقعی بوده
    امیدواریم که چاره کار بشود.
    توکل بخدا……

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 2

  32. کوشان مهران می‌گوید:

    در همه زیستگاه های طبیعی جهان برخورد منافع میان انسان و گوشتخواران بزرگ (از دست رفتن دام، پراکنده شدن گونه های شکاری) سبب ساز رقابتی خونبار می گردد:

    آموزش یا اجرای قانون؟! با نگاهی موردی به خرس کوهستان پیرنه
    mountainwatch.persianblog.ir/post/1904

    در کوهستان های پیرینه فرانسه هم باوجود علاقه و توجه کارشناسان و دولتمردان به خرس، اما هنوز دامداران، شکارچیان و کشاورزان دیدگاه خصمانه ای نسبت به این گونه و برنامه های احیای جمعیت آن دارند.

    در کنار حفاظت فیزیکی از گونه و زیستگاه و آموزش و اطلاع رسانی مهم ترین راهکار پیشگیری از کشتار گوشتخواران پرداخت خسارات وارد شده در کمترین زمان می باشد.

    اما آیا واقعا این امر در ایران با این چرخه اداری روی می دهد؟

    قضاوت با وجدان شماست!

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 2

    • پروین می‌گوید:

      آقای کوشان همه چیز چاره داره
      در خیلی از کشورهای دنیا هم این وقایع ناگوار طبیعی و محیط زیستی اتفاق افتاده و از تجربیاتشان به نحو احسن در جهت بهبود امور استفاده کرده اند اما متاسفانه کشور ما میخواهد تکروی کند و راهکارهای تجربه شده سایر کشورها را ندید میگیرد و هنوز درگیر سلسله مراتب و کاغذ بازی اداری و به قولشان کمبود بودجه ووووووو است و حتی به نیروهای مردمی هم بال و پر نمیدهد
      باز هم آفرین به صبر و حوصله این دامداران که چند ماه است که دچار خسارت شده اند و تا بحال با صبر و شکیبایی خود مرتکب جنایت نشده اند که با توکل به خدا امیدواریم خداوند راه درست را نمایان کند

      پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 3

  33. reza می‌گوید:

    خانم ابتکار شما این سایتو بازدید می کنی با نه؟

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 2

  34. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    نوش جون ماده پلنگ و دو توله اش
    یعنی اگر این حیوانات شکارچی بتوانند در محدوده قلمروشان شکاری پیدا کنند دست به شکار حیوانات اهلی میزنند ؟
    همه چرندگان را از منطقه فراری میدهند و هر چه در زمین میروید را بز و گوسفندشان میخورد.
    آخر جایی هست که انسان بدانجا پای نگذارد تا این حیوانات در آنجا خودشان تکلیف خودشان را تعیین کنند!
    حالا با بوجود آمدن این وضعیت سازمان باید سریع دخالت کند تا به این پلنگها آسیبی نرسد
    پول این حیوانات تلف شده را بدهند هرچند آنها نباید در هر جایی اطراق کنند
    این مناطق نباید مورد دستبرد دامها قرار گیرد. سابق بر این که اینگونه بود

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 4

  35. رضا میرزایی(مارال) می‌گوید:

    خدا کنه باز دل یکی رحم بیاد و مثل مدیر شرکت گلریز خسارت این عشایر را بپردازه وگرنه گمان نمیکنم از طرف سازمان مربوطه بخاری بلند بشه
    اصلا تا زمانی که چنین افراد خیری هست خداییش نباید به سازمان فشار بیاریم
    این همه ادم پولدار تو این مملکت داریم خوب باید پولاشونا خرج کنن دیگه………چه عیبی داره……..؟؟؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 2

  36. کوشان مهران می‌گوید:

    جمشید عبدی پور گفت: تا امروز با تهدید دامداران به برخورد قضایی و جریمه نقدی در صورت کشتن پلنگ ها و وعده جبران خسارت های وارده، از وارد آمدن آسیب توسط دامداران به پلنگ ها جلوگیری کردیم اما تاکنون ریالی بابت جبران خسارت از طرف سازمان پرداخت نشده است در حالیکه با پرداخت حتی بخش کوچکی از خسارت وارده به این افراد می توان از واکنش دامداران و کشته شدن پلنگ ها پیشگیری نمود.

    …موافقم اما قلبم امیدواره که فرهنگ کارشو می کنه
    …بعد شما بگید مردم فرهنگ ندارند
    …باز هم خدا پدر و مادر این عشایر رو بیامرزه که آسیبی به این حیوونا نزدن

    عزیزان

    گویا بیشتر ما به بند آخر این گزارش توجه نکرده بودیم!
    …. ا تهدید دامداران به برخورد قضایی و جریمه نقدی در صورت کشتن پلنگ ها و وعده جبران خسارت های وارده،

    بی دلیل جوگیر و هیجان زده نشویم.

    این مدت زمان زیست این پلنگ ها هم مدیون همت محیط بانانی است که ضرب کتک و گلوله داغ سربی برنو مردم را به جان خریدند وگرنه کار به امروز نمی کشید.

    اجرای قانون
    پرداخت نقدی زیان وارد آمده

    این راهکار اصلی است و پس از آن آموزش آموزشی ملموس و قابل درک نه آکنده از فرمول و عدد

    بین خودمان باشد ولی اگر همین پلنگ توله دار به همین تعداد از دام ما را می درید چه عکس العملی در پیش می گرفتیم؟

    لطفا پاسخ دهید

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 5

    • میثم می‌گوید:

      قیمت یک گوسفند با بره نزدیک به ۸۰۰ تا ۱ میلیون تومن هست… بز تقریبن۴۰۰-۵۰۰ البته از زمانی که این دام ها در مراتع ما چرا میکنن و گوشتشون به عراق قاچق میشه قیمت اینقدر بالا رفته…
      پرتقال فروش کجاست؟؟؟!!!

      دوستان بهترین کار ایجاد یک حساب و سامانه مالی اینترنتی هست که به صورت زنده و آنلاین مبلغ واریزی و فرد واریز کننده نشان داده شود و از این حساب خسارت مالی دامداران پرداخت شود و همچنین بصورت مدام مبلغ خرج شده با حضور آزاد محیط زیست دوستان رسانه ای شود، فقط به یک معتمد ترجیحن از بخش خصوصی نه دولیتی نیاز هست، دلایلش نیازی به گفتن نیست با این اتفاقات چند ساله اخیر…
      یک سازمان کاملن مردم نهاد، خوشبختانه قبلن در این مملکت انجام شده و جواب داده سازمان ((محک)) یک نمونه بسیار خوب و کارآمد که تمام بودجه مورد نیازش از طرق کمک های مردمی تامین میشه…
      اگر بخواهیم در انتظار دولت و سازمان محیط زیست باشیم که اعتقادی به تجربه کشورهای دیگه در این زمینه ندارن….. احتمالن میخوان چرخ رو دوباره اختراع کنن و از اول شروع کننن :)

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  37. Ardeshir می‌گوید:

    من به سهم خودم حاضرم کمک مالى کنم تا دامدارها آسیبى به پلنگ ها وارد نکنند

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  38. فرشید می‌گوید:

    کسی حق نداره به عشایر گیر بده
    اونا سالهاست که میرن و میان. یا قبلا دولت و خبرگزاریها از حوادث اینچنینی خبر نمیدادن و یا اینکه الان زیاد شده این اتفاقات.
    اگر الان زیاد شده دلیلش اینه که ما با زیاده خواهی وارد حریم پلنگها شدیم و همچنین با شکار غیرمجاز غذای پلنگها، اونارو وادار به حمله به حیوانات اهلی کردیم و این طبیعیه.
    وقتی پلنگ غذا پیدا نکنه که شکار کنه برای بقا و زنده موندن چاره ای جز حمله به گله حیوانات عشایر نداره.
    پس باید جلوی شکار گرفته بشه.

    داغ Thumb up 7 Thumb down 23

  39. قوچعلی می‌گوید:

    می بینم که دوستان نفسشون باز از جای گرم درمیاد
    عشایر گوسفندو تو باغچه خونه شما بچرونه؟؟؟ شغل کو ؟؟ کدوم درآمد؟؟؟…

    داغ Thumb up 15 Thumb down 24

    • زهره می‌گوید:

      آقای قوچعلی ضمن عرض سلام
      باور کنید هیچ یک از دوستان قصد اظهار کم لطفی به عزیزان عشایر را ندارند. اصلا دو تن از بستگان بنده از عشایر کرمانشاه در دوران جنگ هستند که اکنون دارای مدرک تحصیلی فوق تخصص و تخصص زنان اند.
      خوب روند زندگی ایشان طی سالها تغییر کرد و خواست خدا بر این بود که ایشان در عرصه پزشکی خدمتگزار مردم باشند. هر کسی دوران مختلفی با شرایط خاص آن دوران را در زندگی خویش تجربه می کند.

      پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 9

  40. امیرحسین می‌گوید:

    مسئولین محترم:
    عشایر اگر هم پلنگ ها را بکشند به خاطر جلوگیری از فقر بیشتر خودشان هست
    این شمایید که می توانید جلوی هرگونه اتفاقی را بگیرید لازم نیست لباس تیم ملی را با چندین میلیون خرج ، طراحی کنید فقط کافی است یک دهم آن پول را خرج خسارت عشایر کنید
    با طراحی لباس تیم ملی حیات وحش ایران نجات پیدا نمی کند

    داغ Thumb up 9 Thumb down 16

  41. سلام. لطفاً به لینک زیر مراجعه کنید.
    bigpertikan.blogfa.com/post/548

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  42. soran می‌گوید:

    در کمال ناامیدی باید گفت که این پلنگ و توله هاش کمی دیر یل زود کشته میشن چون کسانی هستند که جنایت براشون افتخاره

    داغ Thumb up 6 Thumb down 6

  43. امید می‌گوید:

    اونهایی که میتونن یه پیج توی فیس بووک در این مورد درست کنن و اطلاع رسانی کنن برای پرداخت خسارت…

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  44. امین گچساران می‌گوید:

    واقعا برای اونایی که نقش مفید عشایر در طبیعت رو نمی دونن متاسفم.چطوری روشون میشه این حرفا رو بزنن؟؟؟؟؟؟
    باید با عشایر بزرگ شده باشی تا بفهمی چه میکشن

    داغ Thumb up 7 Thumb down 22

    • میثم می‌گوید:

      دوست عزیز این شوه دامداری متعلق به دواران بسیار دور هست، خود دامدار هم دیگه از این شیوه دامداری خسته شده..
      بهترین راه دامداری به شیوه های صنعتی یا نیمه صنعتی هست هم برای دامدار مفید هست هم طبیعت..
      فقط این وسط باز نیاز به مدیریت و حمایت دولت و سازمان های مسئول هست که کلن اهمیتی واسشون نداره…

      پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 1

      • زهره می‌گوید:

        شما بدرستی حق مطلب را ادا کردید. دیروز این اتفاق برای عشایر آن منطقه افتاد. هیچ بعید نمی نماید که فردا و فرداهای دیگر همین اتفاق برای عشایر نقاط دیگر بیفتد. خیلی از عشایر سالهاست متد زندگی شان را تغییر داده اند و توانسته اند با تغییراتی در سبک زندگی خود و البته همچنان ساکن در دل طبیعت در فواصلی دورتر از محل سکونت حیوانات گوشتخوار شرایط بهینه ای در نحوه زندگی خود ایجاد نمایند.

        پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 0

  45. خرس می‌گوید:

    بازهم مثل همیشه مسئولین ما یا در خوابند یا در فکر ارتقای جایگاه خود اگه حسابی اعلام شود مردم خودشان جهت خسارت کمک میکنند

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  46. محمد عاشق حیوانات می‌گوید:

    خانم ابتکار که به حق دوستدار زمین می باشند تقاضا می کنیم پس از دیدن گزارش فوق روی میز خود ،قبل از وقوع هر فاجعه ای دستورات لازم را مبذول فرمایند!

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  47. محسن می‌گوید:

    بزرگترین مشکل کسانی که در ایران دغدغه محیط زیستی دارند اینه که منتظرند دولت یه کاری انجام بده در صورتی که می شه به راحتی با یک همت کوچک پول جمع کرد و از دامدارها خواست که نگران ضرر مالی نباشند. با نفری ۱۰٫۰۰۰ تومان می شه این مشکل رو حل کرد. یعنی ما ۱۰۰۰ نفر انسان که زنده نگه داشتن پلنگ براشون ۱۰٫۰۰۰ تومان بیارزه نداریم اگر نداریم که بهتر اصلا کلا جمع کنیم بساطمون رو. من از دوستانی که می تونند ارتباط بگیرند با این دامدارها خواهش می کنم ازشون شماره حساب بگیرن و شرایط رو براشون توضیح بدن و همچنین با آدم هایی مثل من هم که می شود از این طریق ارتباط بگیرند تا دست در دست هم این مشکل رو حل کنیم.
    من تو facbook این مطلب رو گذاشتم ولی اثری نداشته تا الان….

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  48. soudabe majidi می‌گوید:

    نظرات در بالا را اگر جمع بندی کنم:

    ۱. پیشنهاد شماره حساب (جمع آوری کمک از علاقمندان)

    ۲. زنده گیری پلنگ‌ها و رها سازی در منطقه حفاظت شده.

    ۳. کوچ دادن عشایر

    ۴. محیط زیست خسارت دهد

    تا آنجا که من اطلاع دارم، محیط زیست گاهی‌ بودجه ندارد بنزین خودرو‌های سازمان را تامین کند.

    نظر من اینست که سریع‌ترین کار همان اولیست. سه‌ نفر داوطلب شوند و یک شماره حساب بدهند برای این مورد خاص. لیست کمک هارا هم منتشر کنند که مشخص باشد.

    برای راه حل‌های دراز مدت هم … همینطور نظر بدهیم شاید درست شد!!!

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  49. مرتضی می‌گوید:

    آقایان و خانم های مسئول محیط زیست، مدیران محترم محیط زیست
    کشته شدن قریب الوقوع این سه قلاده پلنگ وحشی کوه سیاه، فقط نشانه بی کفایتی و بی همیتی شماست!
    از همین الان دست بجنبانید و حتی شده از تنخواه سازمان مبلغ ناچیز چند سر حیوان تلف شده توسط این پلنگان بپردازید
    اگر نمی توانید، حساب بانکی اعلام کنید، باور کنید در عرض ۲۴ ساعت چندین هزار برابر مبلغ خسارت، پول جمع خواهد شد تا دامداران زحمت کش این مناطق نیز راضی بمانند و احساس امنیت و اخوت با هموطنان شهر نشین خود کنند.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  50. aic می‌گوید:

    آیا مدیران و مدیر ارشد سازمان اصلا کامنت‌های مردم تو این سایت رو می‌بینند؟؟؟؟؟؟؟

    اگه آره،پس کو نتیجه؟ کو جواب؟؟ کو انجام وظیفه؟؟؟

    اگرم نه،که واقعا خوش به حال ما ملت خوش باور که به کیا دلخوش کردیم.

    خدایا خودت کاری کن

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  51. صادق می‌گوید:

    فقط بخاطر چند تا بز که کلا زیر ۱۰ تومن میشه باید پلنگی که ارزش میلیاردی برای ایران داره رو ترس از دست دادنش رو داشته باشیم.
    من حاضرم کمک کنم شماره حساب اعلام کنید تا مردم کمک کنند تا جبران خسارت بشه.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  52. مهدی می‌گوید:

    با سلام
    اگر هر اتفاق ناگواری برای هر کدام از پلنگ ها بیافتد مقصر اصلی سازمان محیط زیست میباشد پس هرچه سریعتر مسئولین مربوطه نسبت به پرداخت خسارت به دامداران باید اقدام نمایند و از دوستاران حیات وحش که در نزدیکی آنجا زندگی میکنند تقاضا داریم در اسرع وقت بسیج شوند تا منطقه را
    مورد کنترل فیزیکی و حفاظتی قرار دهند تا اتفاقی برای پلنگ پیش نیاید.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  53. غلامرضا می‌گوید:

    خوب این بنده خدا چیکار کنه سر مایه اش همین چنتا دامه خوب محیط زیست باید خسارت این بابا رابده یااگه صلاح میدونن مسولین این چنتا دام هم تقدیم اقاپلنگه بکنه چطوره اقا بد ون سرمایه میخواهید محیط زیست خوبی هم داشته باشید

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>