هجوم معدنکاوان به منطقه حفاظت شده بحر آسمان

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: معدن کاوانی که سال گذشته به دلیل فشارهای مسئولان محلی مجوز ورود به منطقه حفاظت شده بحر آسمان در جیرفت را گرفته بودند با وجود مخالفت سازمان محیط زیست و مکاتبات معاون طبیعی سازمان مبنی بر توقف هرگونه عملیات معدنی در این منطقه بار دیگر فعالیت خود را آغاز و لودرهای معدن کاوی را وارد منطقه کرده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، نزدیک به دو سال پیش، چند شرکت خصوصی با عنوان معدن کار اقدام به خرید غیرقانونی و میلیاردی معادن موجود در منطقه حفاظت شده بحر آسمان در جیرفت کرمان کردند. در اواخر دولت دهم تحت تأثیر فشارهای عوامل صاحب نفوذ محلی در اقدامی غیرکارشناسی و عجولانه بهره برداری از یک معدن در ارتفاع ۴ هزار متری در این منطقه حفاظت شده بلامانع اعلام شد. حال آنکه این نقطه مرکز ثقل تمام آبهای منطقه، پناهگاه حیات وحش و زیستگاه صدها گونه نادر گیاهی و جانوری از جمله خرس سیاه آسیایی است و از طرفی سرچشمه اصلی تأمین آب تنها سد بتنی پایه دار استان کرمان یعنی سد جیرفت (هلیل رود) از این نقطه است.

این درحالیست که بر اساس مصوبه شماره ۳۲۹ هیئت دولت و شورای عالی محیط زیست مورخه ۱۳۸۸/۲/۹ و مورخه ۱۳۸۹/۲/۲۹ ممنوعیت بهره برداری از معادن در منطقه بحر آسمان و زریاب بعنوان پناهگاه حیات وحش تحت مدیریت سازمان محیط زیست به ثبت رسیده و بر اساس کنوانسیون های بین المللی مسئولان متعهد به حفاظت و حراست از این منطقه هستند.

طی مصوبه ای در شهریورماه ۹۲ از سوی معاون اول رییس جمهور در دولت یازدهم برخی مصوبات پایانی دولت دهم از جمله مجوز بهره برداری معادن در مناطق حفاظت شده لغو شد. همچنین معاونت محیط طبیعی سازمان محیط زیست طی نامه ای در دیماه سال جاری به دلیل اثرات جبران ناپذیر زیست محیطی بهره برداری از این معدن و شرکت آب منطقه ای استان کرمان نیز طی نامه ای در اوایل بهمن ماه سال جاری به علت اثرات منفی این بهره برداری بر کیفیت آب سد جیرفت و دیگر منابع  آب منطقه، مخالفت خود را با بهره برداری از این معدن اعلام کردند.

اما با وجود مکاتبات سازمان محیط زیست و شرکت آب منطقه ای کرمان مبنی بر لغو این مجوز و مخالفت ساکنان این منطقه، عوامل شرکت بهره برداری از معدن با عنوان شرکت معدن تراورتن آسیا موسوم به هفت چشمه دست از رایزنی و زدوبند با برخی مسئولان محلی جهت بهره برداری از این معادن بر نمی دارند و اصرار آنها برای ورود به منطقه و البته حمایت و پشتیبانی برخی مسئولان منجر به درگیری و تنش های اجتماعی در این منطقه شده است.

این در حالی است که شغل آبا و اجدادی اهالی این منطقه کشاورزی و دامداری سنتی (عشایری) و باغداری است و بهره برداری از این معدن علاوه بر نادیده گرفتن قوانین و مصوبات دولت، با تخریب محیط زیست همراه بوده و منجر به خشکیده شدن سه رودخانه دائمی و اصلی که سرچشمه تامین اب تنها سد بتنی پایه دار استان یعنی سد جیرفت (هلیل رود) می شود.

یک فعال محیط زیست در منطقه جیرفت در این باره به خبرنگار مهر می گوید: در صورت اجرائی شدن تحرکات شرکت فوق عملا ادامه زندگی برای صدها خانوار ساکن که عمدتا از عشایر و اقشار محروم هستند غیرممکن می شود.

به گفته یاسر سمندری، ویژه خواران با نادیده گرفتن قوانین مصوب و با وجود ممانعت سازمان محیط زیست و وزارت نیرو با پشتیبانی فرمانداری شهر بدون در نظر گرفتن قوانین و حقوق حقه و منفعت مردمان این دیار فراموش شده به بهانه فعال کردن معادن قصد تهاجم و تخریب بی رحمانه این منطقه ممنوعه تحت مدیرت سازمان محیط زیست دارند.

سمندری به طوماری که چندی پیش جمعی از مردم منطقه بحر آسمان جیرفت امضا کردند و به معصومه ابتکار دادند اشاره می کند و می افزاید: در این طومار مردم از معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خواستند، مانع ادامه فعالیت های معدنی در این منطقه حفاظت شده شود.

این فعال محیط زیست در راستای تحقق اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی در جهت حفاظت از منابع سرشار خدادادی، از عموم دوستداران محیط زیست و منابع طبیعی استمداد می کند تا با اهالی منطقه بحر آسمان جیرفت در رفع این معضل هم صدا شوند.

حالا این مسئولان دستگاه های مختلف به ویژه سازمان محیط زیست هستند که باید هرچه سریعتر منطقه حفاظت شده بحر آسمان که سرچشمه تامین آب سد هلیل، زیستگاه خرس سیاه آسیایی، پلنگ ایرانی و دیگر گونه های کمیاب جانوری و گیاهی است و از سوی دیگر مأمن و مأوای صدها گردشگر و کوهنورد است و به عنوان سپر دفاعی طبیعی و مهار کننده مقابل ریزگردها عمل می کند را دریابند و با زنجیره انسانی مردم منطقه که در اعتراض به آغاز مجدد این بهره برداری غیرمجاز تشکیل شده همگام شوند.

گزارش از بهار سلاحورزی

+645
-63
  

34 دیدگاه

  1. امیرعلی ( اون یکی ) می‌گوید:

    مثل اینکه مسئولان عزیز فقط با بحث شکار مشکل دارن و مبارزه با تخریب محیط زیست کلا توی برنامه هاشون جایی نداره …
    زور همه فقط به شکارچی میرسه ( منظورم شکارچی مجاز هست )

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 24

    • حسام می‌گوید:

      دوست گرامی
      لطفا همه جا بحث شکار رو نکشین وسط
      این موضوع به شکار هیچ ربطی نداره و شما هم اگر می خواهید از شکارچیان حمایت کنید اینجا جاش نیست!
      اینجا بحث تخریب و بهره برداری غیر اصولی از یک منطقه حفاظت شدس که هیچکس هم در لزوم جلوگیری از این تخریب تردید نداره بنابراین ضرورتی نداره اینجا به اختلاف نظرها در موضوع شکار دامن زده بشه

      پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 14

      • مسعود شکیبا می‌گوید:

        دیده بان عزیز گفتی آقای سمندری درخواست کمک و زنجیره ای انسانی کردن ولی نگفتی چطور میشه با ایشون ارتباط برقرار کرد؟
        آقای سمندری اگه این کامنت رو میخونید بگید ما چطوری میتونیم با شما ارتباط برقرار کنیم؟
        دیده بان؟
        ولی خودمونیم چه فرماندار …. لغو مصوبه از طرف هیات وزیران رو نادیده میگیره
        به امید خدا به زودی جلوت قد علم میکنیم

        پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

    • مهدی : حامی حیات وحش می‌گوید:

      متاسفانه هرکجا که مشکلی هست وقتی که ردشو میگیری به دخالت بشر دو پا میرسی…
      ما اگر در نظام طبیعت و چرخه حیات وحش دخالت بیجا نکنیم طبیعت خودش از پس تمام مشکلات پیش روی خود بخوبی برمیاید اما متاسفانه انسانها بخاطر حرص و آزمندی باعث مشکلات عدیده ای شده اند که درست کردن آن احتیاج به صبر ایوب دارد ولی در یک کلام اگر انسان دست از سر تخریب طبیعت بردارد طبیعت همانگونه که هزاران سال بدون هیچ مشکلی به حیات خود ادامه داده باز هم از پس مشکلات خود بر میاید و احتیاج به دایه مهربانتر از مادر ندارد…
      یعنی تمام ذخایر معادن این کشور به اتمام رسیده و فقط معادنی که در مناطق حفاظت شده وجود دارد باقیمانده است که اینگونه دستخوش طمع و حرص بی پایان عده ای سودجو قرار بگیرد ؟؟؟!!

      پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

    • کوشان مهران می‌گوید:

      ۸ انگشت شصت سرخ فام منفی بدون ابراز نظر و نقد عقیده شما نشان دهنده تلخی هولناک حقیقتی است که حضرات سعی در کتمان ان دارند.

      ولی

      ماه در پشت ابر همواره پنهان نمی ماند

      سالی یکدانه میگرفت از ما

      حال حرصش شده فراوانا

      این زمان پنج پنج میگیرد

      چون شده تائب و مسلمانا

      بله!

      این زمان پنج پنج می گیرد!!!

      معدن و مرتع و جنگل می گیرد

      و برای پوشانیدن حقیقت چه پولتیکی(از راهکار استفاده نمی نمایم) بهتر از هدف قرار دادن شکارچیان قانونمند و نه حتی اسلحه فروشان و شکار دزدان

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

    • sohrab می‌گوید:

      چه یک شاخه بشکنی چه یه جنگل رو نابود کنی محیط زیست تخریب شده

      پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

    • پروین می‌گوید:

      محیط بانها اطلاع رسانی میکنند . اساتید دانشگاه ها و صاحب نظران مطلع اطلاع رسانی میکنند . پیامد های جاده سازی و ساخت و سازهای بی رویه را گوشزد میکنند. و راه کارهای مناسب را نشان میدهند کو گوش شنوا؟؟؟؟؟؟؟

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

    • ali می‌گوید:

      اخ خوب گفتی داش

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  2. اهورا می‌گوید:

    جمع کنید بابا کاسه و کوزتون رو مارو مسخره کردید یا محیط زیست رو به بازی گرفتید؟؟؟
    دیوار کوتاه تر از محیط زیست پیدا نکردید؟؟؟ دیگه گریه محیط زیست رو درآوردید!!!!
    تا کی هی ما بشینیم شماها به محیط زیست دست درازی کنید و ما هیچی نگیم؟؟؟شماها تنها پول براتون ارزش داره؟؟؟
    توروخدا هرکی میتونه جلوی این بلا رو بگیره
    معدن کاری جاده سازی سد سازی شده بلای جون محیط زیست بی گناه ایران البته آثار تاریخی هم همین حال روز رو دارن…

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

    • امین منصوری می‌گوید:

      دوستان با این جر و بحث بیخودی کاری از پیش نخواهیم برد. دو صد گفته چو نیم کردار نیست. دوستداران محیط زیست اگه میخواهید جلوی معدن سازیها و جاده سازیها و سد سازیهای مخرب طبیعت گرفته شود فقط یک راه دارد… صدای اعتراض خود را به گوش مسولان برسانید…
      دیده بان عزیز شما هم لطفا یه کمکی بکن و زمان و مکان را اعلام بفرما. این سایت طرفداران زیادی دارد.

      پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  3. علی م می‌گوید:

    هیچ کارشون اصولی نیست فقط پول براشون مهمه

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  4. پروین می‌گوید:

    سکوت نکنید ………سکوت نکنید …….تا کی باید شاهد کارهای مخرب با زد و بند باشیم؟؟؟؟؟ و افراد سودجو با پارتی بازی محیط زیست را نابود کنند.
    جلوی این تخریب ها را بگیرید . همه جا زد وبند …..همه جا زدو بند …..مردم خودشان باید از حق خود دفاع کنند.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

    • امین منصوری می‌گوید:

      ما که خواسته ناحق و خدا ناکرده ضد دولت و سیاست نداریم. فقط گفتم: با این معدن و جاده و سد سازیهای غیر اصولی اصل چهل و چهارم قانون اساسی را زیر سوال برده اند.با چهار تا پلاکارد و بنر درب وزارتخانه مربوطه مخالفتمان را با تخریب طبیعت اعلام نماییم ، که بدانند طبیعت کشور برای دوستداران طبیعت اهمیت دارد و هستند کسانی که با طرحهایشان مخالفت کنند.گرچه زورشان به راحتی به سازمان محیط زیست و منابع طبیعی میچربد.ولی ماها نباید کوتاه بیاییم و باید از حق خود و آیندگان دفاع کنیم.خانم ابتکار اگه نمیتوانی جلوشونو بگیری لطفا استعفا بده.محیط زیست ما به اشخاصی مانند اسکندر فیروز نیاز دارد.

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

    • mohsen می‌گوید:

      مثلا چیکار کنن.
      بنظرم باید با خانم ابتکار تماس گرفت.
      بجای اینکه موج فیس بوکی برای مسی راه بندازیم و آبروریزی کنیم واسه ایجور کارها باید متحد شد.

      پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

      • امین منصوری می‌گوید:

        محسن جان تمام بیچارگی ما از همین فوتبال و مسی و استقلال و پرسپولیسه
        ای کاش مردم یک هزارم فوتبال به محیط انسانی و طبیعی اهمیت میدادند
        درسته که من شکارچی بوده ام ولی به قدری طبیعت کشورم را دوست دارم که حاضرم جانم را فدایش کنم
        این طبیعت و حیات وحش باید به نسلهای بعدی هم برسد

        پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

        • mohsen می‌گوید:

          درود

          پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

        • زهره می‌گوید:

          به مقوله فوتبال که می رسیم دلمان به درد می آید. چندی پیش ۲۰:۳۰ به جمله ای از آقای دایی اشاره نمود که گفته بود یکی به خاطر استعدادش می شود مسی و دیگری کارگر شهرداری البته آقای دایی منظور سوئی نداشت. ایشان انسان بسیار محترمی هستند. ولی چرا مردم این قدر که به فوتبال اهمیت می دهند به محیط زیست اهمیت نمی دهند. حداقل هنرمندان گهگاه آمادگی خود را برای کمک های مالی اعم از یارانه هایشان برای بسامان کردن وضعیت محیط زیست مطرح می کنند ولی جامعه فوتبال ایران نسبت به محیط زیست گویا کمترین حساسیتی ندارند. فوتبالیست هایمان با آن همه درآمد هیچگاه تمایلی برای کمک های مالی نشان ندادند. نمی دانم شاید اگر ما هم در جایگاه آنان بودیم همین گونه بودیم. ما به پروفسور سمیعی که بزرگترین جراح مغز و اعصاب دنیا و تربیت کننده جراحان برجسته جهان است (و در مدتهای کوتاهی هم که به ایران مسافرت می کند روی بسیاری از بیماران پیچیده ترین جراحی ها را رایگان انجام می دهد) کمتر از فوتبالیست ها افتخار می کنیم.! آیا یک فوتبالیست بسیار مشهور بیشتر به بشریت خدمت می کند یا فردی مثل پروفسور سمیعی؟! البته مقایسه درست نیست ولی منظورم ارزشها در جامعه است که جابجا شده و فقط آنچه سبب کسب شهرت و ثروت می شود ملاک برتری انسانهاست نه خدمات انسانی شان.

          پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  5. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    متاسفانه خیلیا هستن که قلبشون برای محیط زیست میتپه ولی متاسفانه نمیشه اینارو یه جا جمع کرد و صداشونو به گوش مسئولین رسوند

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  6. میثم می‌گوید:

    یکی از بهترین راهکارها ایجاد تحسن در برابر این ماشین آلات هست ، زنجیره انسانی و رسانه ای کردن اون سریع ترین راه حل ممکن هست…
    دوستانی که در جلوی سازمان محیط زیست خوش پوش و اتو کشیده با پلاکارد ایستاده بودین الان وقت عمل و خاکی شدن هست… حساسیت واقعی رو اینجا باید دید …تخریب زیستگاه اصلی ترین عامل نابودی حیات وحش هست..
    درختان چوب سرخ اآمریکا فقط با زنجیره انسانی و حضور مردم از قطع شدن نجات پیدا کردن، به چشم مردم ژل فلفل زدن، اسپری فلفل زدن ولی کسی کوتاه نیومد..

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  7. mohsen می‌گوید:

    اینم یه خبر خوب:
    تیم کاراته دانشگاه آزاد که قرار است در باشگاه‌های آسیا نماینده ایران باشد قصد دارد با نماد “یوزپلنگ ایرانی” روی پیراهنش در مسابقات شرکت کند.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

    • امین منصوری می‌گوید:

      دوستان روزنامه همشهری امروز را بخوانید. نوشته: مجوز بهره برداری از معادن موجود در منطقه بحر آسمان بر اساس مصوبه شهریور ماه ۹۲ که معاون اول رییس جمهور آن را ابلاغ کرد لغو شده است. همچنین معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست دی ماه امسال با ارسال نامه هایی به مسولان محلی استان کرمان مخالفت سازمان محیط زیست را با بهره برداری از معدن در منطقه مورد نظر اعلام کرد. اما با وجود مکاتبات سازمان محیط زیست و شرکت آب منطقه ای کرمان مبنی بر لغو این مجوز و مخالفت ساکنان این منطقه با عملیات معدنکاوی، عوامل شرکت بهره برداری از معدن همچنان بهره برداری از معدن را پیگیری میکنند تا آنجا که اصرار عوامل بهره بردار برای ورود به منطقه منجر به درگیری و تنش با مردم محلی شده است. با توجه به نوشته های بالا سوال من از خانم ابتکار اینه، چه قدرتی پشت سر این شرکتهای خصوصی معدنکاو قرار گرفته که سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان آب منطقه ای نمیتونه جلوشون قد علم کنه؟ لطفا جواب دهید خانم ابتکار معاون اول رییس جمهور!!! با سپاس

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  8. ایان می‌گوید:

    این جماعت تا کلا محیط زیست و حیات وحش را نابود نکنند خیالشان راحت نمی شود

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  9. یاسر سمندری می‌گوید:

    سلام من یاسر سمندری بحراسمان هستم ممنون از همه شما که با مردم بحراسمان همراه شدینy_ase_r@yahoo.com

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

    • امین منصوری می‌گوید:

      با درود به جناب یاسر سمندری
      لطفا رویدادها و حوادث این اخبار را در همین سایت اطلاع رسانی فرمایید
      با تشکر

      پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  10. امیرعلی ( اون یکی ) می‌گوید:

    بعضی از دوستان همچین حرف از پول میزنن انگار پول مثل قدیما چرک کف دسته !!!
    دوستانی که یا خوابین یا خودتونو به خواب زدین ، یک نگاه به دور و بر خودتون بندازین ، اگه خوشحالین یه سرش پوله ، اگه ناراحتین بازم یک سرش پوله …
    بخواین تفریح کنین باید پول خرج کنین ، بخواین آرامش داشته باشین باز هم با پول سر و کار دارین …
    کار داشته باشین ، خیالتون راحته که پول دارین و به آرزوهاتون نزدیک میشین ، بی کار باشین ، مختون منفجر میشه که بی کارین و بی پول و هیچ کاری نمیتونین بکنین !!!
    اینارو گفتم که بدونین ، توی این دوره زمونه ای که هستیم ، چیزی که برای ما و سرنوشت ما تصمیم می گیره پوله نه آرزوهامون …
    ماها که کاره ای نیستیم اینقدر با پول درگیریم ، وای به حال بقیه …
    اون دوره زمونه گذشت که علم بهتره یا ثروت موضوع انشا بود !!!

    داغ Thumb up 4 Thumb down 2

    • کوشان مهران می‌گوید:

      بحث بهره برداری بلند مدت و پایدار و بهره کشی کوتاه مدت در این قبیل موارد است که از قوه به فعل بدل می گردد.
      هیچکس را بهره برداری از معدن مخالف نیست، مگر اینکه بخواهیم همچون بومیان استرالیا تا پیش از ورود مهاجران بریتانیایی در اواخر قرن هجدهم هنوز در حال و هوای فناوری عصر حجر ده هزار سال پیش زندگی نماییم. باور بفرمایید بسیاری از کسانی که نمی خواند خاری به پای پلنگ(جانوری که جدیدا یخه درانی بجای فکر منطقی برای ان مد شده) حاضر نیستند یک هفته در شرایط پارینه سنگی سال ۱۷۰۰ میلادی مردم استرالیا زندگی کنند و آب و هوای سالم و تمیز و طبیعت دست نخورده و مهم تر از آن نبود حمام گرم و سرویس بهداشتی فاقد شیلنگ به سرعت فرستادن یک پیامک فراموش می گردد.
      الغرض

      برای مثال در پروژه استخراج و بهره برداری از این معدن عده ای به شکل مستقیم یعنی کار در معدن(کارگر، کارمند) و برخی غیر مستقیم( پیمانکار رستوران، راننده خط، فروشندگان قطعات و …) از هزینه مصروف و درآمد حاصله بهره مند می گردند و بیشترین سود نیز منطقا به سرمایه گذاران و بهره برداران می رسد.

      تا اینجا یک روال معمول است که اتفاقا کشور بدان بسیار احتیاج دارد.

      ولی

      باید دید زیان های وارده به منابع آبی و تخریب ایجاد شده بواسطه عوامل یاد شده تا چه اندازه برابر و قابل جبران با فواید مستقیم و غیر مستقیم استخراج معدن در این نقطه بخصوص می باشد.

      آیا آلوده شدن سرچشمه هلیل رود در استان کم آبی همچون کرمان به این بها قابل چشم پوشی می باشد؟

      شاید این نوشتار نکاتی را برای دوستداران بهره برداری پایدار طبیعت درباره اهمیت پاسداشت کوهستان ها در فلات ایران به عنوان رمز بقای ابادانی به همراه داشته باشد:

      اگر باران به کوهستان نبارد
      amirsar.blogfa.com/post-340.aspx

      قضاوت با شماست.

      پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

    • زهره می‌گوید:

      بله دوست عزیز پول خوب است آن هنگام که مثل آن تریلیادر روسی وقتی شنید در شهر سوچی (محل برگزاری بازیهای المپیک) تعدادی زیادی از سگهای سرگردان قرار است کشته شوند با صرف هزینه ای هنگفت در احداث پناهگاهی به همراه استخدام افرادی جهت اسکان سگهای خوشبخت وارد عمل شد و مثالهای انسانی دیگر.
      پول زمانی خوب است که خیرمان به اطرافیانمان برسد. باید دید انگیزه علاقه به ثروت در افراد چیست. آیا دوست دارند خانه ۱۰۰ متری خود را به ۴۰۰ متری و خودروی ۴۰ میلیونی خود را به ۲۰۰ میلیونی تبدیل کنند آنهم نه برای امنیتش که برای خودنمایی و این که مگر ما کمتر از دیگران هستیم؟
      چنین انگیزه هایی است که اذهان جامعه را آلوده کرده است. افرادی که فقط به دنبال تجملات و لوکس گرایی و ظواهر زندگی اند هیچ اهمیتی به وقایع محیط زیست خود نمی دهند.
      اکثر کسانی که برجها و ویلاها در مناطق بکر طبیعت مان ساختند فقط به فکر پر کردن جیب خود بودند.
      همانها که سبب از بین رفتن زیستگاههای موجودات زنده این مملکت شدند.
      شما بندرت ثروتمندانی در این جامعه می یابید که مانند آقای سید مجتبی هاشمیان مدیر کارخانجات گلریز دغدغه محیط زیست شان را داشته باشند.
      امیدوارم افرد ثروتمندی هم پیدا شوند که همان کار تریلیاردر روسی را در تمام شهرهایمان انجام دهند.
      بتوانیم پناهگاههایی برای سگها و گربه های شهر بسازیم تا خود مردم داوطلب و مهربان آنها را اداره کنند.
      چون حیوانات سرزمین ما بسیار مظلوم اند و هیچکس فریاد دادخواهی آنها را نمی شنود.

      پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  11. یاسرسمندری می‌گوید:

    سلام من یاسر سمندری بحراسمان هستم ممنون از همه شما که با مردم بحراسمان همراه شدینy_ase_r@yahoo.com09138481412

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

    • زهره می‌گوید:

      هموطن عزیز ۵ سال در کرمان زندگی کردم. شنیده بودم بحر آسمان یکی از زیباترین مناطق جیرفت است. از شما که بخشی از فامیلی تان هم مزین به نام حیوانی زیباست خواهشمندم در حد خود تلاش کنید در هر موقعیتی که هستید دانش آموز یا دانشجو اصلا در مقام یک شهروند کرمانی توجه سایر هم استانی هایتان را هم به زیباییهای وصف ناپذیر طبیعت استان کرمان معطوف دارید و با خشونت های بعضی از مردم نسبت به حیوانات آنجا ( که البته در همه جای مملکت حضور دارند) مبارزه کنید.

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  12. سید مهدی میرسیار می‌گوید:

    سلام
    تخریب زیستگاه ها بدون شک یکی از مهمترین معضلات محیط زیست طبیعی کشورمان محسوب می شود. بحر آسمان به عنوان پناهگاه حیات وحش می بایست مورد حفاظت قرار داشته باشد تا بتواند برنامه های تعریف شده برای مناطقی که تحت این عنوان قرار دارند در آن اجرایی گردد. بنابراین هر عقل سلیمی می تواند و می بایست هرگونه تخریب و تهدید این قبیل مناطق را محکوم نماید. بنده نیز به عنوان یک کارشناس محیط زیست و دوستدار حیات وحش هرگونه فعالیت غیراصولی و مخرب زیستگاه و پناهگاه حیات وحش بحرآسمان را غیر انسانی و غیر اخلاقی می دانم. بدون شک اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان و کارشناسان بسیار زحمتکش و آگاه این استان راهکارهای قانونی و موثری را در این خصوص دنبال خواهند نمود.

    داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  13. mesostigmata می‌گوید:

    درود بر شما صاحب نظران و طرفداران طبیعت بهرآسمان

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>