عاملین کشتار پنج آهو در شهرستان بردسیر روانه زندان شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: در روزهای نخستین سال جدید گروهی از شکارچیان متخلف و سابقه دار با قتل عام نیمی از آهوان دشت قنات سیر شهرستان بردسیر کرمان حادثه تلخی را برای جمعیت شکننده آهو در این نقطه از کشور رقم زنند.

محمد سعادت نژاد کارشناس اداره حفاظت محیط زیست بردسیر در توضیح ماجرا گفت: به دنبال دریافت گزارشی از همیاران محلی مبنی بر حضور یک دستگاه خودروی پیکاپ و اقدام به پروژکتور کشی و تیراندازی در دشت قنات سیر بردسیر در نیمه های شب، بلافاصله به همراه اکیپی از محیط بانان عازم منطقه مذکور شدیم.

سعادت نژاد افزود: پس از ورود به منطقه یک خودروی پیکاپ را مشاهده کردیم که مشغول پروژکتورکشی در دشت بود. به منظور جلوگیری از فرار متخلفین مسیر جاده منتهی به دشت را مسدود کرده و برای دستگیری سرنشینان خودرو وارد عمل شدیم.

محمد سعادت نژاد گفت: متخلفین به محض مشاهده مامورین سعی نمودند با خودرو از منطقه بگریزند اما زمانیکه با مسیر مسدود شده مواجه شدند خودرو را رها کرده و با پای پیاده مشغول فرار شدند.

۲ نفر از شکارچیان غیرمجاز با استفاده از تاریکی شب موفق به فرار شده و یکی از آنها توسط محیط بانان تعقیب و دستگیر شد.

پس از دستگیری فرد متخلف در بازرسی از خودروی مربوطه لاشه ۲ راس آهوی ماده به همراه یک قبضه اسلحه شکاری مجاز، قطار فشنگ، پروژکتور، چراق قوه، ۲ تیغه ساطور، چاقو و سایر ادوات شکار کشف و ضبط و متهم دستگیر شده به بازداشتگاه منتقل گردید.

کارشناس اداره حفاظت محیط زیست بردسیر گفت: با توجه به تاریکی شب و استفاده شکارچیان متخلف از فشنگ چهارپاره، صبح روز بعد به بررسی منطقه مذکور پرداخته و متاسفانه متوجه شدیم علاوه بر ۲ لاشه کشف شده ۳ راس آهوی دیگر نیز بر اثر اصابت ساچمه زخمی شده و پس از مدتی تلف شده اند.

متهم در جریان بازجویی ها همدستان خود را نیز معرفی نمود که طی هماهنگی صورت گرفته با قاضی پرونده هر دو متخلف فراری نیز شناسایی، دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند.

سعادت نژاد گفت: لاشه آهوهای شکار شده را پشت خودروی پیکاپ متخلفین گذاشته و به محل دادسرا منتقل کردیم و قاضی پرونده شخصا از لاشه ها، آثار جرم و ادوات شکار بازدید نمودند.

محمد سعادت نژاد گفت: با حکم قاضی پرونده مجوز اسلحه شکاری مربوطه لغو و اسلحه به نفع دولت ضبط گردید. همچنین صاحب اسلحه به مدت ۱۰ سال صلاحیت حمل و استفاده از هر نوع سلاحی را نخواهد داشت.

علاوه بر آن یکی از مجرمین به ۹۱ روز و دو مجرم دیگر هر کدام به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم و روانه زندان شهاب کرمان شدند.

یکی از متهمین را حدود ۲۰ روز پیش از این حادثه به همراه یک قبضه اسلحه متعلق به غیر دستگیر نمودیم اما با توجه به اینکه متهم پیش از اقدام به شکار دستگیر شده بود متاسفانه دادگاه صرفا اسلحه متعلق به غیر را توقیف نمود. ما نیز نتوانستیم ثابت کنیم که این شخص به منظور اقدام به شکار غیرمجاز وارد منطقه شده است و دادگاه فرد متخلف را بابت اتهام شروع به شکار مجرم نداست و وی تبرئه شد.

کارشناس اداره حفاظت محیط زیست بردسیر گفت: متاسفانه هر دو لاشه آهوی کشف شده از شکارچیان غیرمجاز ماده بوده و جنسیت ۳ آهوی دیگر که بر اثر اصابت ساچمه زخمی شده و پس از مدتی تلف شده بودند به دلیل تغذیه توسط سگ ها و روباه ها قابل شناسایی نبود.

سعادت نژاد افزود: دشت قنات سیر در حوزه شهرستان بردسیر جزو مناطق آزاد این شهرستان به شمار می رود و مجموعا یک گله کوچک شامل تعداد ۱۰ الی ۱۲ راس آهو در این دشت زندگی می کردند که با این اقدام شکارچیان حدود نیمی از این دسته کوچک نیز از بین رفتند.

+153
-175
  

50 دیدگاه

  1. مهدی : حامی حیات وحش می‌گوید:

    آخه این چه حکمییه؟؟؟؟؟
    نیمی از حیات وحش یک منطقه را نابود کنند، آنوقت یکی را ۳ ماه و دوتن دیگر را فقط ۶ ماه حبس کنند؟
    اینان باید حداقل هرکدام ۵ سال حبس تعزیری ، نفری حداقل ۲۰ میلیون جریمه نقدی و برای همه عمرصلاحیت حمل سلاح از آنان کسب شود….
    آخر این چه قانونیست که این غارتگران حیات وحش را به ادامه راه کثیفشان تشویق میکند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 70 Thumb down 1

    • امیر امینی می‌گوید:

      واقعا با شما موافقم آقا مهدی،خیلی جریمه کمه ،مجازات باید با جرم متناسب باشه.

      پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 1

    • امین منصوری می‌گوید:

      محیطبانان عزیز بردسیر خدا قوت
      شکارچیان غیر مجاز خیلی پستی بوده اند که به آهوی ماده هم شلیک کرده اند، احتمالا ماده ها باردار بوده اند.
      باز هم دم این قاضی گرم که اسلحشو مصادره کرده و حبس هم داده است. اکثر قضات یا تبریه میکنند یا به یک جریمه جزیی بسنده میکنند.
      طبق آمار اسلحه مهمات بالغ بر شش میلیون قبضه سلاح شکاری مجاز در کشور وجود دارد. از سالهای قبل تا کنون حداکثر متقاضی اخذ پروانه شکار پرنده و چهارپا در کشور حداکثر سالیانه دویست و پنجاه هزار نفر بوده اند که همان شکارچیان مجاز و قانونمند هستند، گیریم هفتصدو پنجاه هزار نفر هم از سلاح شکاری استفاده نمیکنند و آن را برای امنیت یا قشنگی در منزل خریده اند. از شش میلیون اسلحه مجاز یک میلیون کاسته شد و پنج میلیون قبضه باقی ماند، سلاحهای غیر مجاز و جنگی بماند. ما در کشور فقط پنج میلیون شکارچی غیر مجاز داریم یعنی شکارچیان غیر مجاز بیست برابر شکارچیان مجازند.
      جناب کیخا معاون محیط طبیعی سازمان روی چه اصلی میگوید که ده هزار شکارچی غیر مجاز در کشور داریم؟ اگر خیلی خوشبینانه به آمار دستگیری متخلفین نگاه کنیم باید بگویم که نهایتا دو سه درصد شکارچیان غیر مجاز گیر می افتند و دستگیر میشوند.
      چرا سازمان محیط زیست نباید از شکارچیان مجاز قانونمند دویست و پنجاه هزار حافظ طبیعت بسازد؟ چرا سازمان محیط زیست نمیخواهد که شکارچی مجاز و محیطبان در کنار هم از طبیعت پاسداری کنند.
      خانم ابتکار گیرم که به شکارچیان مجاز که در این فصل بهار تفنگها را غلاف کرده اند، در فصل شکار مجوز ندادید، با این جمعیت پنج میلیونی متخلف که در فصل بهار پنج تا پنج تا کل و بز و آهوی نر و ماده آبستن در منطقه کالمند و بردسیر زده اند چکار میکنید؟
      اگر مجوز شکار لغو شود و پای شکارچیان مجاز که خود بهترین حافظان محیط زیست هستند از طبیعت بریده شود به راستی باید فاتحه حیات وحش کشور را دو سه ساله خواند، چون با عدم حضور شکارچی قانونمند در طبیعت ، عرصه و شرایط کشتار برای متخلفین مهیا خواهد شد.
      هیچ تا کنون از خود پرسیده اید چرا در فصل بهار و تابستان این قدر شکار غیر مجاز و کشتار حیات وحش افزایش پیدا میکند؟
      پاسخ را من برایتان میگویم:چون در این دو فصل شکارچیان قانونمند که دشمن اصلی کشتارگرها هستند، در شکارگاهها حضور ندارند.

      پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 17

      • ایرانی می‌گوید:

        جناب امین منصوری
        با بخشی از حرفهای شما موافقم اما بخشهای دیگرش خیر.
        متاسفانه تعداد شکارچیان مجازی که شما سعی در حافظ محیط زیست جلوه دادن آنها دارید چند نفرند؟
        شاید بفرمائید ۸۰% آیا همین گروه کثیر با توجه به وضعیت و شرایط بحرانی حال حاضر محیط زیست و حیات وحش کشورمان حاضرند برای حفظ و بقای حیات وحش و محیط زیست برای مدت حداقل ۳تا۵سال دست از شکار بردارند؟
        دوست عزیز با توجه به شرایط و روند فعلی نابودی حیات وحش کشور باید شکاری برای آینده باقی بماند تا باز شما بتوانید با تفنگتان جان آهو یا کل و بزی را بگیرید و از کشتن آن لذت ببرید و با افتخار از آن یاد کنید یا خیر؟ متاسفانه تمام آمار و شواهد ثبتی و موجود نشان از نابودی حیات وحش ایران دارد.

        پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 8

        • امین منصوری می‌گوید:

          با درود به ایرانی عزیز
          جای شکرش باقیه که شما تفاوت بین شکارچی مجاز و غیر مجاز را قبول دارید.
          ایرانی عزیز با اطمینان میگویم که بله همه شکارچیان مجاز قانونمند حاضرند برای کمک به جمعیت حیات وحش چند سال تفنگها را زمین بگذارند ولی شکارچیان غیر مجاز هیچگاه چنین کاری نمیکنند.
          دوست عزیز پنج در صد کل شکارچیان کشور ، شکارچی مجاز و قانونمند هستند. خود من پنج ساله که شکار نکرده ام. مهم این است که جلوی شکارچیان غیر مجاز گرفته شود که متاسفانه با این سیاستی که سازمان محیط زیست در پیش گرفته است، هیچگاه این مهم تحقق نخواهد یافت و هر روز کشتار حیوانات بیشتر خواهد شد.
          محیط زیست میخواهد برای چه کسانی شکار را ممنوع کند؟
          مگر شکارچیان غیر مجاز که دارند ریشه حیات وحش کشور را می خشکانند مجوز شکار می گیرند؟

          پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 5

      • کوشان مهران می‌گوید:

        کامنت های منفی به این پیام جناب منصوری بدون پاسخ و نقد دیدگاه ایشان نشان از حقیقتی تلخ دارد.

        دست هایی که در تلاشند عوامل نابود کننده زیستبوم ایران همچون سد بازان و منطقه فروشان و زمین خواران و پروژه بگیران و ان جی او چی های کذایی شکار کشان و گوشت فروشان همه توسط جریانی معلوم الحال در حال مخفی شدن می باشند و چه گزینه ای بهتر از دشنام دادن به شکارچیان مجاز که خلاف شکاردزدان و چوبداران محلی می توان آنان را بدور از ترس و واهمه به هر بزهی محکوم نمود.

        اما ای دلبرکان سیمین بدن و بلورین ساق

        ماه همواره پشت ابر پنهان نمی ماند!

        پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 11

        • میثم می‌گوید:

          اقای منصوری با گفته های شما و اینکه مسولین ما نسبت به محیط زیست بی تفاوت هستند موافقم و برای همین هست که میگم راه نجات محیط زیست ایران در شرایط فعلی بخش خصوصی واقعی هست..
          انسان موجود طمع کاری هست و به مادیات خیلی علاقه داره ، این میتونه هم یک تهدید باشه هم یک فرصت..
          تهدید:
          وضعیت فعلی که همه شاهد هستیم و میبینیم که محیط زیست در حال نابود شدن هست.
          فرصت:
          اگه بتونیم شرایط رو به نحوی مدیریت کنیم که حفظ و نگهداری از محیط زیست و حیات وحش درامد بیشتری از این شیوه فعلی بهره برداری از طبیعت داشته باشه، میتونیم تا حد زیادی وضعیت رو بهبود ببخشیم
          یکی از بهترین روش های ممکن هم جذب توریست طبیعت نگر و شکارچی تروفه هست..
          شکارچی تورفه مثل توریست های دیگه که نیاز به تفریحات و امکاناتی دارند که خلاف قوانین و شرع هست ندارند و ایران عزیز رو یکی از بهترین کشور ها برای شکار میدانند
          (البته نه حیات وحش ایران فعلی)

          پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

          • امین منصوری می‌گوید:

            میثم جان تمام سخنان و طرحهای شما از نظر علمی مورد قبول میباشد، ولی به جای عنوان کردن آنان در اینجا، که با مخالفت دوستداران حیات وحش روبرو میشود و تاثیری ندارد، ای کاش میشد دیداری با جناب دکتر کیخا که بسیار انسان واقع بین و منطقی میباشند داشت و این نکته نظرات و طرحها را با ایشان مطرح میکردیم.
            ایشان شخص مسئول تصمیم گیرنده در این مورد هستند. در مناظره هم خطاب به دکتر شفیع زاده و دکتر دانه کار فرمودند که ما مخالف ایجاد شکارگاه اختصاصی و توریسم شکارچی خارجی نیستیم، طرحها و پیشنهادات را ارایه بفرمایید ما استقبال خواهیم کرد.
            میثم عزیز زبانت مو در آورد از بس که در این سایت از این حرفها زدی و دوستان احساساتی مخالف شکار مخالفت کردند، به قول خودت این کامنت گذاشتنها آب در هاون کوبیدن است و نجات دهنده حیات وحش کشور نیست.
            باید به دنبال راهکار عملی بود. منطق همیشه بر احساسات پیروز است.
            من در اسفند ماه دو بار به سازمان رفتم که با دکتر کیخا دیدار کنم که متاسفانه موفق نشدم، یک بار حضور نداشتند و یک بار دیگر جلسه داشتند.

            پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

          • شکاربان می‌گوید:

            جناب منصوری پس شما هم بالاخره به این مطلب رسیدید که اینجا ما فقط وقت خودمون و بقیه رو میگیریم و نرود میخ آهنین در سنگ!
            امیدوارم آقای کیخا شما رو بپذیرند و به حرف منطقیتونم گوش بدن هرچند بعید میدونم بدون پارتی و آشنا بتونید ملاقات بگیرید حتی! گوش دادن به حرف و نظرتون که بماند، بهرحال امیدوارم موفق باشید
            حداقل یک گام عملی برای بهبود وضعیت برمیدارید و این خودش دست مریزاد داره

            پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

      • mohsen می‌گوید:

        درود بر همشهری بزرگوارم جناب منصوری عزیز
        فرمایش شما درسته ، اما شما می فرمایید ۲۵۰ هزارنفر شکارچی مجاز داریم ولی سئوالی که پیش میاد اینه که جمعیت کل سمداران حیات وحش ایران چند راسه؟ این خبر رو بخونید.
        isna.ir/fa/news/92070805081
        تنها ۵ تا ۱۰ درصد از جمعیت حیات وحش کشور در مناطق حفاظت شده باقی مانده است!
        ضمنا محیط زیست دشمنان خطر ناکی مثل خشک سالی و تخریب مراتع ،چرای دام، جاده سازی و………. بنابراین ۲۵۰هزار شکارچی اگه مجوز بگیرن چی باقی میمونه.
        (دکتر اسماعیل کهرم گفته جمعیت کل حیوانات حیات وحش مناطق حفاظت شده ۱۰۰هزار راسه)

        پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 6

        • امین منصوری می‌گوید:

          محسن جان نود و پنج در صد این دویست و پنجاه هزار نفر شکارچی پرنده هستند.
          آمارهایی هم که دکتر کهرم گفته اند واقعی نیستند. کلا آمارهای سرشماری محیط زیست غیر واقعی است و در مناظره شکار شبکه یک خود دکتر کیخا به این موضوع اذعان داشتند.
          در ضمن من اینجا برای شکار مجاز تبلیغ نمیکنم ، منظور اصلی از گفته هایم حمایت و حفاظت از حیات وحش بوسیله شکارچیان مجاز میباشد و انتقاد از مدیریت سازمان محیط زیست.
          ای کاش محیط زیست میتوانست از تخلفات شکارچیان غیر مجاز جلوگیری کند، که با این تعداد اندک محیطبان و وسعت زیاد مناطق نمیتواند چنین کاری کند.
          یا باید تعداد زیادی محیطبان استخدام کنند و پاسگاههای جدید محیطبانی احداث کنند و به محیط بانان امکانات و موتور تندرو و پهباد و هلی کوپتر بدهند، که بعید میدانم پولی خرج محیط زیست کنند، یا باید از شکارچیان قانونمند دوستدار طبیعت در جهت حفاظت از طبیعت و حیات وحش بهره بگیرند که باز هم بعید میدانم چنین کاری کنند.
          اگر هیچ یک این کارها صورت نگیرد قطعا در آینده نه چندان دور شاهد نابودی و انقراض اکثر گونه های حیات وحش کشور خواهیم بود.
          در پناه یزدان پاک

          پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 2

          • mohsen می‌گوید:

            بله درست می فرمایید جناب منصوری
            ای کاش وضع محیط زیست اینطور نبود.

            پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

          • افشین امیرفر می‌گوید:

            دوست عزیز عجیبه به هر کامنت شما با تکیه بر شکار وشکارچی مجاز پاسخ میدین !!
            مگر شکاری هم مانده که حضرتعالی و سایر عزیزان مجاز هم گلوله باران فرموده و سپس احیانا شد مراقب باشید که غیرمجازها شکرشان نکنند؟
            تقاضا دارم کوتاه بیاید و از شکارچی روستایی که اشتباه نکنم کردستانی بود و با سنگ بر تفنگ شکاری خود آنچنان کوبید که دونئم شد الگو برداری کنیم و تنها به معلومات یا تجربیات خود وابسته نباشیم
            سپاسگذار

            پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 4

      • سامان می‌گوید:

        نرود میخ آهنی در سنگ
        از بین تموم پیغمبران جرجیس رو انتخاب کردی
        برو برادر دست بردار از این عقیده های نسل بر انداز شکار شکاره و مجاز و غیرمجاز هم نداره

        داغ Thumb up 14 Thumb down 17

        • کوشان مهران می‌گوید:

          گرفتن جان کبک و مرال به خودی خود شکار می باشد و در این جای هیچ شک نیست. ولی پرسش مهم اینکه چرا نقش کسانی را که بخش هایی از زیستگاه ها را واگذار نموده و ارزیاب سدهایی بوده که اکنون باعث نابودی تالاب ها و دریاچه ها گردیده است باید، و تاکید می نمایم، باید نادیده گرفته شود؟

          چرا جلوی قاچاق سلاح شکاری و مهمات بویژه از مرزهای غذبی کشور گرفته نمی شود؟
          چه کسانی به این میزان مجوز حمل سلاح عموما شکاری صادر نموده و آیا به هنگام مهمر و امضای مجوز ها به این فکر نبودند که این تفنگ برای آویزان نمودن بر دیوار خریداری نشده است؟

          چرا در این مناظره های رسانه ای از مدیران و کارشناسانی که به عنوان از دست دادن ارزش زیستی با واگذاری بخش هایی از موته، کلاه قاضی و وووو موافقت نموده اند دعوت به عمل نمی آورند تا دلایل خود را تشریح نمایند؟

          نه هر که چهره برافروخت، دلبری داند نه هر که آینه سازد، سکندری داند
          نه هر که طرف کله کج نهاد و تند نشست کلاه‌داری و آیین سروری داند
          تو بندگی، چو گدایان، به شرطِ مزد مکن که خواجه خود روش بنده‌پروری داند
          غلام همت آن رندِ عافیت‌سوزم که در گداصفتی، کیمیاگری داند
          وفا و عهد نکو باشد ار بیاموزی وگرنه هر که تو بینی، ستم‌گری داند
          بباختم دل دیوانه و ندانستم که آدمی‌بچه‌ای شیوه‌ی پری داند
          هزار نکته‌ی باریک‌تر ز مو این‌جاست نه هر که سر بتراشد قلندری داند
          مدارِ نقطه‌ی بینش ز خال توست مرا که قدر گوهر یک‌دانه جوهری داند
          به قد و چهره، هر‌آن‌کس که شاه خوبان شد جهان بگیرد اگر دادگستری داند
          ز شعر دلکش حافظ کسی بُوَد آگاه که لطف طبع و سخن‌گفتنِ دری داند

          پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

      • امیر امینی می‌گوید:

        چی آقای منصوری شما برای خودت؟
        عدد و رقم می سازی بعدم چنان بهش استناد می کن انگار از مرکز آمار گرفتی!
        کدوم شکارچی تا حالا حافظ محیط زیست بوده؟ اصلا چه حرف بی ربطی!
        مگر میشه کسی که برای تفریح میره شکار میزنه حافظ طبیعت باشه؟!
        شما هم این مغلطه کاری را در رشته دیگری غیر از حرفه خودتان شکار به کار ببرید.

        داغ Thumb up 14 Thumb down 16

        • امین منصوری می‌گوید:

          برادر من همان شکارچیانی حافظ محیط زیست بودند که سازمان محیط زیست را تاسیس کردند و هنوز هم از آن دسته شکارچیان در کشور کم نداریم که خیلی بیشتر از امثال جنابعالی که طبیعت را حس نکرده اید دلشان برای حیات وحش میسوزد.
          تمام آمارهایی که گفتم عین واقعیته و با استناد به آمارهای اداره اسلحه مهمات ارتش و سپاه و نیروی انتظامی اینها را گفتم.
          در سالیان گذشته هم حداکثر متقاضی با توجه به آمار و شناسنامه شناسایی صادر شده برای شکارچیان از طرف سازمان محیط زیست حداکثر دویست و پنجاه هزار نفر شکارچی قانونمند پرنده و چهارپا در کشور وجود دارد.
          اینها مغلطه نیست عین واقعیته برادر.
          ای کاش میشد در فضای حقیقی با چند شکارچی مجاز صحبت میکردید و حرفهایشان را میشندید شاید نظرتان عوض میشد.
          اگر میبینید که من و امثال من به سایت می آییم و وقت میگذاریم، هدفمان فقط آگاه سازی کسانی است که شناخت درستی از شکار و محیط زیست و راههای حفاظت درست از محیط زیست را ندارند.

          پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

          • رضا شکاری می‌گوید:

            جناب امینی
            دقیقترین آمار را از شکارچیان واقعی بگیرید. آنها هیچ گاه اشتباه نمی کنند.
            مستند ساز معروفی برای شروع کارش می گفت همیشه بسراغ شکارچیان کهنه کار بروید آنها راهها را می شناسند و با آنها شانس گرفتن تصویر را بدست خواهید آورد.

            پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

    • مسعود شکیبایی می‌گوید:

      و باز هم نادانی و حماقت و طمع
      خودخواهی این اوباش بدون سختگیری پایانی نخواهد داشت
      چه سالی میشه امسال…

      پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

    • سعید هاشمی می‌گوید:

      ((((((((سعادت نژاد گفت: لاشه آهوهای شکار شده را پشت خودروی پیکاپ متخلفین گذاشته و به محل دادسرا منتقل کردیم و قاضی پرونده شخصا از لاشه ها، آثار جرم و ادوات شکار بازدید نمودند.))))))))

      کاش همه اینطوری مدرک تحویل قاضی میدادند
      سلام دوستان
      دقت کنید که اگر همه حیات وحش منطقه رو نابود کنند فقط جریمه و حد اکثر یک سال حبس میشوند
      جریمه که برای فردی که با پیکاب میرود شکار زیاد مشکلی نیست
      متاسفانه به دلیل قواانین قدیمی متعلق به ۱۳۱۰ زیاد شکارچیان بهشون سخت نمیگذره

      پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  2. amir ali می‌گوید:

    ثروت ملی کشور افتاده دست یکسری لات کسی نیست اینارو که انگل هستن از جلوشون در بیاد جمع کنه

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  3. بهار می‌گوید:

    مسئولین لطفا فکری بکنید چند سال دیگه این بچه های شما هستند که نمی تونن آهو رو از نزدیک ببینن با این وضعیت کم کم محیط زیستی وجود نخواهد داشت. آخه این چه قانونی؟؟ چه حکمی؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  4. علی م می‌گوید:

    آخه مسلمان نیستین شما؟!
    دیگه ۵ تا ۵ تا شکار کردن یه کار عادی شده واسه این آدمها!!

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

    • زهره می‌گوید:

      دوست عزیز با شما موافقم. اسلام دین رحمت و مهربانی است
      آیا به نظر شما اینها گرسنه اند؟ نه اینها شغلشان دزدی از طبیعت است. دزدی ازحق گوشتخواران / دزدی از اموال عموم
      این حیوانات معصوم برای زنده نگاه داشتن حیات در طبیعت آفریده شده اند نه برای جلادان حریص و سیری ناپذیر که سرقت و کشتار عادی ترین روزمرگی هایشان است
      خدا می داند صد سال دیگر آیندگان از این طبیعت بکر چه نصیبی خواهند داشت؟!
      دیگر از این زیبایی های آفرینش خبری خواهد بود؟!
      اصلا آیا با مرگ حیات وحش حیات انسان هم دستخوش پیامدهای ناگوار غیر قابل پیش بینی آن نخواهد شد؟!!!

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

  5. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    واقعا متاسفم.
    نمیشد از اون منطقه حفاظت بیشتری کرد؟

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  6. مهدی حدادی می‌گوید:

    واقعا جای تمسخر داره.
    نصف حیات وحش یه منطقه از بین رفته.
    نتیجه این جرایم شلکی میشه هجوم دوباره کشتارچیا به حیات وحش.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  7. RAPSON می‌گوید:

    سلام آقا مهدی (حامی حیات وحش)
    متاسفانه قانون ضعیف عمل میکنه و فایده ای هم نداره گوش شنوا نیست

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

    • مهدی : حامی حیات وحش می‌گوید:

      سلام به RAPSON عزیز
      دوست من در اینکه قانون ضعیف عمل میکند شکی نیست و همگان واقفند…اما آیا این صورت مسئله را پاک میکند ؟
      پس وظیفه ما بعنوان دوستدار و حامی طبیعت وحیات وحش چه میشود؟
      بنده بارها عرض کرده ام تا زمانیکه امثال ما که دلسوز واقعی حیات وحش کشورمان هستیم فقط هارت و پورت کرده و از پشت تاریکی خانه هایمان بیرون نیامده و فقط شعار بدهیم متاسفانه وضع از این که هست
      بهتر که نه بلکه روز بروز بدتر خواهد شد………………… این مهم به سرانجام نیکو نخواهد رسید مگر با انجام یکسری کارهای عملی ، که شروع آن باید با ایجاد تشکل ها وانجمنهای خودجوش و مردمی در مراکز استانها و بسیج داوطلبان برای حمایت از سرمایه ها و گنجینه های پر ارزش کشور عزیزمان ایران باشد…و البته خواستن توانستن است ، اما بشرط آنکه واقعا بخواهیم…باقی بقایتان.

      پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  8. همینه دیگه وقتی دادگاه نمیتونه یکی از همین افراد متخلف دستگیر شده در ۲۰ روز پیش از این حادثه رو محکوم و مجازات خوبی رو براش در نظر بگیره٬‌ و فقط به توقیف اسلحه اش بسنده کنه٬ اخرش به قتل عام این گونه های نادر حیات وحش منجر میشه.

    متاسفانه این مجازات دست و پای این متخلفین رو از حیات وحش ایران نخواهد برید.در کنار اختصاص یک‌سوم درآمد حاصل از فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به محیط زیست٬ قوه قضاییه و مجلس محترم٬ یکم وقت صرف اصلاح قوانین مجازات برای متخلفین حیات وحش ایران کنه. تا شاهد اینگونه قتل عام های بیرحمانه در حیات وحش ایران نشیم.

    واقعا خیلی دردناکه…

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  9. mohsen می‌گوید:

    مدیر محترم سایت (دیدبان محیط زیست و حیات وحش ایران)
    ضمن تشکر از زحماتتون ، وقتی حکم محکومیت این بی وجدان ها قطعیت پیدا میکنه انتشار نام کامل و تصویرشون منع قانونی نداره (منع قانونی جایd هست که فرد هنوز متهمه یعنی مجرم بودنش ثابت نشده)
    خواهش میکنم در این موارد که افراد راهی زندان می شن تصویر شترنجی نشده و نام کاملشون رو روی سایت بزارین
    اگر مایل هستید از یک کارشناس حقوقی هم سئوال بفرمایید تا با اطمینان بیشتر این کار رو انجام بدید

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

    • زهره می‌گوید:

      بله آقا محسن حق با شماست
      سایت های خبری از جمله سایت محترم دیده بان به آبروی انسانیت می اندیشند
      به نظرم صدا و سیما باید تلافی همه را در بیاورد و چهره کریه قاتلان حیات وحش را به طور واضح در معرض انظار عمومی قرار دهد

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

      • امین منصوری می‌گوید:

        زهره خانم و محسن عزیزم درود
        آیا واقعا فکر میکنید که مجرمین شکار غیر مجاز برایشان اهمیتی دارد که تصویرشان منتشر شود؟
        من اینگونه فکر نمیکنم. در ضمن انتشار تصویر متهم یا مجرم باید با دستور مقامات قضایی صورت گیرد و دیده بان مجوز این کار را ندارد.

        پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

  10. مهسا می‌گوید:

    باز حکم این قاضی قابل تحمل تر از بعضی دیگر است که وقیهانه از کشتار حیوانات چشم پوشی میکنند
    اما به هر حال قانون باید اصلاح شود چون قاضی موظف است طبق قانون حکم صادر کند
    باز هم جای شکر درد که دستگیر و بالاخره مجازاتی میشوند

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  11. پروین می‌گوید:

    ضعف قانون…….تعداد اسلحه زیاد…….کمبود محیط بان ……گستردگی مناطق……..ضعف فرهنگی…….همگی دست بدست دادند ومرگ حیات وحش را رقم زدند .

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  12. reza می‌گوید:

    بعد از گرونی ها بدتر هم میشه

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  13. رضا می‌گوید:

    جریمه نقدی رو ننوشتید ، جریمه شدن یا نه ؟
    مبلغ جریمه ها باید تا حد معقولی بالا رود . جریمه پایین بازدارنده نیست ؛ جریمه های خیلی بالا هم گاهی اوقات نتیجه عکس می دهد .
    تعداد همیاران محلی باید افزایش یابد . این عزیزان نقش زیادی در آشنایی مردم با مسئله حفظ محیط زیست دارند .

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  14. محمد می‌گوید:

    وقتی نادانی و جهل ، به همراه لذت جویی توحش با بی تفاوتی و سهل انگاری قانون هم پیاله شوند نتیجه همچنان چنین خواهد بود…
    درود بر محیط بانان منطقه

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  15. reza می‌گوید:

    کلا ۱۰ تا آهو داره؟
    اگر اون ۵ تا رم بکوشن که محیط بانا بیکار میشن

    داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  16. مهدی جعفری می‌گوید:

    این محیط بانهای ما که همیشه بعد از کشتار می رسند وقتی منطقه اینقدر ارزش داره چطور سرمحیط بانی نداره و پاسگاه مستقر نیست!
    خیلی از مشکلات به خود محیط زیست برمیگرده

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  17. siavash می‌گوید:

    سلام دوستان عزیز.
    کسی که توی این فصل کلا” میره شکار و بدتر از اون به حیوان ماده تیر اندازی میکنه قطعا” از خانواده حسابی نیست و زندگی حسابی هم نداره….
    حالا بنظر شما این حکم و این جریمه برای اونها کافی است؟
    و بدتر از اون میخواهم به این قاضی محترم بگم فرض کنه یکی از این افراد به ماشینش صدمه زدند بعد خودتون تناسب جرم و با این صدمه ای که به طبعیت و حیات وحش خورده رو مقایسه کنید……..

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  18. هلال احمر می‌گوید:

    متاسفیم
    چرا هرروز باید این جنایت ها تکرار بشه/
    روزی نیست که در اون شکار صورت نگرفته باشه!
    هرروز تو سایت دیده بان باید خبر بد بشنویم
    هیچ موقع خبر خوشی نبوده که مارو خوشحال کنه.
    آخه چرا…چرا….چرا………!!!!

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  19. محیط بان خستگی ناپذیر می‌گوید:

    سلام آقا مجید و دوست ایرانی میشه از مناطق آزادبهتر هم حفاظت کرد. بعضی از مناطق آزاد در کشور از ظرفیت بالاتری نسبت به مناطق چهارگانه و مناطق شکار ممنوع برخوردارند که متأسفانه این ظرفیت ها نادیده گرفته میشن و نه تنها هیچ اقدامی برای ارتقاء این مناطق صورت نمیگیره بلکه با واگذاری معادن مختلف و استقرار صنایع و واگذاری زمین برای سایر مصارف این زیستگاهها به سرعت به سوی نابودی پیش می روند.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

    • امین منصوری می‌گوید:

      با درود به محیطبان عزیز
      دقیقا با نظر شما موافقم، ولی ارتقا مناطق آزاد به چهارگانه نیازمند امکانات است، در وضعیت کنونی مناطق تحت مدیریت سازمان با کمبود محیطبان و پاسگاه و امکانات مواجه هستیم.
      ای کاش بشود مناطق تحت مدیریت را پوشش داد و حفاظت کرد. مناطق آزاد پیشکش

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  20. ناشناس می‌گوید:

    یک سریال آمریکایی بود داستان پلیسی که جنایت کارهایی که آدم کشته بودنو خودش میرفت ترتیبشونو میداد!
    واقعا با این احکام صادره آدم یاد کار اون پلیسه می افته!
    شرم آوره!
    کاش یکجوری نسل این بی شعورا یکجوری منقرض میشد!

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  21. سهیلا می‌گوید:

    خدا لعنتشون کنه .

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  22. امید می‌گوید:

    دیروز خبر ۵تا بز بود امروز خبر ۵تا آهو…شکارچی ها فقط میکشن به یکی دوتا هم راضی نیستند…همه شکارچی ها مثل هم هستند همشون جون یه موجود زنده رو میگیرن..

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 4

  23. دوستدار حیات وحش می‌گوید:

    سلام
    با روند جاری در سطح کشور که گویا در عمل هیچ اقدامی جهت جلوگیری از تخریب زیستگاهها صورت نمی گیرد ، لااقل شاید تغییر قوانین موجود در زمینه شکار غیرمجاز از جمله افزایش چشمگیر و قابل قبول جرائم نقدی و میزان حبس و همچنین لغو مجوز حمل سلاح و محرومیت طولانی مدت از داشتن سلاح و مصادره سلاح شکارچی غیرمجاز پستانداران، بتواند بازدارندگی بیشتری درخصوص کشتار حیات وحش ایران و حفظ آن ایجاد کند. کاش سازمان حفاظت محیط زیست و فراکسیون محیط زیست مجلس توجه بیشتری به نابودی حیات وحش ایران نشان بدهند و اقدامی جهت اصلاح قوانین مرتبط موجود بنمایند.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  24. kooshan می‌گوید:

    دوستان گرامی در وضعیت فعلی باید توجه بیشتری به عرصه های درختی و جنگلی کشور کرد با تخریب و نابودی آنها حیات وحش هم شانسی برای بقا ندارد در حالی که ما جزء یکصد کشور برخوردار از عرصه های جنکلی نیستیم ولی در شمار شش کشور اول مخرب جنگل قرار داریم و از نظر وضعیت پایدار زیست محیطی از میان ١٣٢ کشور رتبه مان ١١۴ است
    از طرفی افزایش آمار غیر عادی سرطان نیز افزایش بیماریهای ناشی از آلودگی هوا و معضل بی آبی و خشکسالی و غیره را در نظر بگیریم متوجه می شویم جایی برای بحثهای فرعی و حاشیه ای وجود ندارد شاید برای حیات وحش مستقیما نشود کاری کرد و بهتر باشد آن را به سازمان حفاظت محیط زیست واگذار کرد ابتدا باید حداقل استانداردهای زیست محیطی موجود باشد تا بعد بتوان به زندگی و معیشت و کار و تحصیل و خانواده و فرزند و دیگر امور برداخت باید دوستداران طبیعت ضمن توجه لازم به مردم تفهیم کنند بطور روزمره هزینه های تخریب محیط زیست را می پردازند و فرزندان آنها و نسلهای آینده نیز عواقب آن را متحمل خواهند شد و نمی توانند از خود سلب مسئولیت کنند اینکار را هم باید از خانواده و بستگان و دوستان خود شروع کرد باید بدون مماشات ولی بطور مستدل مثل آینه نتیجه منطقی رفتار و عمل هموطنان را به آنان نمایاند حداقل نتیجه این اقدام انجام مسئولیت خود و آگاه کردن اطرافیان و نزدیکان خودمان است بمرور و با دستیابی به حداقل نتایج ضروری زمینه گفتگو درباره مسائل دیگر آماده می شود در زمینه محیط زیست باید مردم از علاقمندان صدای واحدی بشنوند

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>