هیات دولت برنامه اجرایی کاهش آلودگی هوا را در هشت محور تصویب نمود

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: راهکارها و برنامه اجرایی مدون برای کاهش آلودگی هوا در هشت محور شامل: سوخت، خودروهای در حال حرکت، منابع ساکن، خودروهای نو، مدیریت حمل ونقل و تقاضای سفر، پایش و پیش ‌بینی هوا، آموزش و اطلاع‌رسانی و زیرساخت ‌های شهری به تصویب دولت رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، جلسه هیأت دولت عصر دیروز (یکشنبه ۹۳/۱/۲۴) به ریاست دکتر روحانی رییس‌جمهور برگزار گردید و اعضای دولت درباره مهم‌ترین مسایل و مباحث روز کشور به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

پیرو ابلاغ دستور ریاست محترم جمهور و مأموریتی که به کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیط‌ زیست دولت واگذار شد، هیأت دولت در جلسه دیروز پیشنهادهای این کمیسیون را در جهت کاهش آلودگی هوا به تصویب رساند.

هیأت وزیران به موجب این مصوبه راهکارها و برنامه اجرایی مدون شامل فعالیت‌های مؤثر در کاهش آلودگی هوا با زمانبندی مشخص و تعیین مجری و ناظر مربوط به تفکیک هر یک از فعالیت‌های مذکور در هشت محور «سوخت، خودروهای در حال حرکت، منابع ساکن، خودروهای نو، مدیریت حمل و نقل و تقاضای سفر، پایش و پیش‌بینی هوا، آموزش و اطلاع‌رسانی و زیرساخت‌های شهری» مورد بحث قرار داد و در مورد آن تصمیم‌گیری کرد.

تصمیمات اتخاذ شده در جلسه روز گذشته هیات دولت پیرامون کاهش آلودگی هوا بشرح زیر می باشد:

- جدول زمانی استاندارد حد مجاز آلایندگی خودروهای بنزینی و گازوئیلی ساخت داخلی و همچنین موتورسیکلت اصلاح شد.

- نصب و بکارگیری فیلتر جذب ذرات دیزل برای کلیه خودروهای دیزلی وارداتی و تولید داخل و منوط شدن شماره‌گذاری آنها به نصب فیلتر مذکور اجباری گردید.

- وزارت نفت ملزم شد تا سوخت با استاندارد یورو ۴ و دیزل با گوگرد کمتر از ۴۰ قسمت در میلیون در کلان شهرها متناسب با میزان تولید بنزین و با اولویت شهرهای با آلودگی بیشتر عرضه کند.

- توسعه ناوگان‌های فرسوده، نوسازی و استفاده از واحدهای تولید همزمان برق، برودت و گرمایش به میزان سالیانه ۲۰۰ مگاوات.

- راه‌اندازی و تکمیل شبکه ملی پایش آلودگی هوا، صدا و امواج با بهره‌گیری از سیستم‌های زمینی و ماهواره‌ای و الزام به استقرار سیستم پایش بر خط صنایع بزرگ تا پایان سال ۱۳۹۳٫

- پخش رایگان مطالب آموزشی سازمان حفاظت محیط زیست در صدا و سیما.

- گسترش زیرساخت‌های الکترونیکی خدمات‌رسانی در بخش دولتی و عمومی به منظور کاهش سفرهای درون شهری به میزان دو برابر وضع موجود.

- افزایش سرانه فضای سبز در شهرها و حریم آنها به میزان مندرج در طرح‌های جامع آنها.

- وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت ملزم شدند تا زمان‌بندی دسترسی به اهداف سهم حمل و نقل عمومی درون شهری و برون‌شهری را با همکاری وزارت کشور ارایه نمایند.

+27
0
  

6 دیدگاه

  1. دستان علوی می‌گوید:

    با سلام و درود
    دیشب اتفاقی به یک برنامه در شبکه ی یک برخوردم که یکی از حضرات که نفهمیدم چه منسبی داشت آمار و ارقامی درباره ی مصرف بالای سوخت در ایران ارائه میداد و میگفت اگر یارانه ی بنزین را حذف کنیم می شود چنان کارهایی صورت داد که کشورهای فوق پیشرفته هم نتوانسته اند آنها را انجام دهند . البته آماری که ایشان ارائه دادند(اگر صحیح باشد) واقعا قابل تعمل بود .
    اما یکی از صحبت های ایشان بسیار جالب بود . فرمودند چرا باید ثروتمندان که اتومبیل دارند بنزین ۳۰۰۰ تومنی را ۷۰۰ تومن بزنند اما فقرا نتوانند از امکانات و رفاه بیشتر برخوردار باشد . ما باید از طریق افزایش نرخ بنزین(به ۳۰۰۰ تومن) از اغنیا گرفته و به فقرا بدهیم .
    من هیچگاه منظور این دوست عزیز از ثروتمندان را نفهمیدم ! یعنی هرکسی اتومبیل دارد جزو ثروتمندان و هر کسی ندارد جزو فقرا است ؟
    در ضمن ایشان چه کسانی را از بنزین ۳۰۰۰ تومنی می ترساندند ؟ دلالان را ؟ پیمانکاران را ؟ معدن کاران را ؟ اختلاس گران را ؟
    یا شاید هم مردمی که برای یک مسافرت کوچک هم باید هزار بار مبلغ بنزینشان را بالا و پایین کنند تا ببینند بروند یا نروند . و تعجب بنده همیشه این بوده که هر بار بنزین گران شده همان هایی که قبلا بیشتر استفاده می کردند باز هم بیشتر از پیش استفاده می کنند و آنهایی که استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را ترجیح می دادند(با تمام سختی ها و معضلاتش) دیگر نمی توانستند همان بنزین قبلی را هم مصرف کنند …
    با سپاس
    حامی گرگ های ایران

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

    • زهره می‌گوید:

      ضمن تایید گفته های شما ولی در مورد خصلت اسراف و تبذیر اکثریت مردم جامعه ما هم شکی نیست. اگر مردم برای هر کار جزئی خودروی شخصی شان را وارد شهر نمی کردند باز هم هوای شهر از وضعیت کنونی اش پاک تر بود. والله خیلی از رفت و آمدها مثل خریدهای روزانه را بدون خودرو و با پای پیاده هم می توان انجام داد. پیاده روی های روزانه سبب بهبود و اصلاح وضعیت متابولیسم در بدن و در نتیجه تثبیت فاکتورهایی مثل قند و چربی و … خون می شود که منشاء بسیاری از بیماریهای مزمن در سنین بالا هستند.

      پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  2. پروین می‌گوید:

    خراب کردن چه آسان ……درست کردن چه سخت
    آ.ایا عمر ما کفاف میدهد که هوای پاک استنشاق کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  3. RAPSON می‌گوید:

    سلام کاش فقط بند ششم اجراء بشه بقیش حل میشه فقط صدا و سیما

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  4. kooshan می‌گوید:

    هر اقدامی در جهت کاهش آلودکی هوا مثبت است مثل همین برنامه عموما ببشتر قیمت ها مورد توجه قرار می گیرد ولی نکاتی مهم را باید در نظر داشت
    یکی استفاده از تجربه کشورهای موفق در این زمینه است دیگری توجه جدی به افزایش سرانه فضای سبز در شهرها و آموزش تشویق مردم در این مورد است
    خیلی از مغازه دارها درخت روبرویشان را قطع کرده یا می خشکانند برخی ادارات هم همینطور جدا از تأثیر این امر در تشدید آلودگی هوا حالا اگر کسی بخواهد پیاده برخی کارهای روزمره را انجام دهد سربناه و سایبانی ندارد ضمنا با قطع درختان برای مقابله با سرما و گرما مصرف سوخت و برق افزایش می یابد و نکات مهم دیگری که از طرف کارشناسان و صاحب نظران اعلام شده و توجه به آنها ضروری است

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  5. مهسا می‌گوید:

    انشا الله همه ارگان ها ی مربوطه به و ظایفشان عمل کنند و این مصوبه درست و کامل اجراشود

    و این که در حد مصوبه بماند و همه تقصیر به گردن یکدیگر بیندازند

    همه باید برای داشتن محیط زیست سالم و پاک احساس مسئو لیت کنیم

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>