تیمار گرگ خاکستری توسط یک باغدار و رهاسازی گرگ در عرصه های طبیعی تهران

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: روز شنبه مورخ ۱۳۹۳/۱/۲۷ به دنبال تماس یکی از شهروندان اسلامشهر مبنی بر ورود یک گرگ به باغ شخصی وی، نیروهای یگان محیط زیست استان تهران عازم محل مذکور شدند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست تهران در این باره گفت: محیط بانان پس از مراجعه به آدرس مربوطه در منطقه فیروزبهرام، متوجه شدند یک گرگ خاکستری ماده چند روز قبل درحالیکه شرایط جسمانی مناسبی نداشته وارد این باغ شخصی شده است.

اسماعیل میرانزاده افزود: صاحب باغ پس از اطلاع از حضور گرگ، این حیوان را به مکان مناسبی در داخل باغ منتقل نموده، به تغذیه و نگهداری از آن می پردازد و شرایط جسمی حیوان روز به روز بهتر می شود.

وی گفت: این شهروند اسلامشهری درحالیکه نمی دانست با چه ارگانی باید برای تحویل گرگ تماس بگیرید، پس از تماس با بهزیستی و دامپزشکی نهایتا موضوع را به اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران می دهد.

میرانزاده اظهار داشت: با حضور نیروهای یگان محیط زیست گرگ خاکستری بوسیله یک قفس به کلینیک حیات وحش سازمان محیط زیست در پارک پردیسان منتقل و تحت معاینات دامپزشکی قرار گرفت.

وی گفت: پس از انجام معاینات، با توجه به تایید سلامت گرگ توسط دامپزشکان و خوی کاملا وحشی حیوان، گرگ خاکستری توسط نیروهای یگان محیط زیست به عرصه های طبیعی استان تهران منتقل و در طبیعت رهاسازی گردید.

…………………….تصویر: گرگ خاکستری پس از تیما و رهاسازی در عرصه های طبیعی استان

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست تهران ضمن تقدیر و تشکر از مسئولیت پذیری این شهروند اسلامشهری، از شهروندان تهرانی درخواست نمود در صورت مشاهده حیات وحش در نزدیکی سکونتگاه های انسانی، ضمن حفظ خونسردی و خودداری از هرگونه اقدام مستقیم، بلافاصله موضوع را از طریق شماره تلفن های ۷۷۳۵۹۵۶۴ و ۷۷۳۵۵۷۸۱ به یگان حفاظت محیط زیست استان تهران دهند.

برای مشاهده گزارش تصویری مرتبط کلیک کنید

+185
-1
  

26 دیدگاه

  1. دستان علوی می‌گوید:

    با سلام و درود
    رفتار باغدار با گرگ بسیار پسندیده بوده است . البته اگر حاضران در زیستگاه این گرگ هم چنین رفتاری با گرگ داشتند غمی نبود .
    مطمئنا باغداری که گرگ کاری به محصولش ندارد با دامداری که گرگ خطر اصلی نابودی سرمایه ی اوست ، تفاوت خواهند داشت …
    با سپاس
    حامی گرگ های ایران

    پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 0

  2. کوشان مهران می‌گوید:

    در شرایطی که گاهی مشاهده می شود به دلیل واهمه از توبیخ و برخورد مردم به حادثه دیدگان حوادث رانندگی کمک نمی نمایند، شیوه برخورد این هموطن اسلامشهری در خور تشویق است.

    امکان داشت با رها کردن چند سگ به تماشای نبرد یک طرفه ای پرداخت که با گوشی تلفن همراه ثبت و برای دوستان ارسال گردد.

    نباید نمایش های عروسکی رسانه ملی دو دهه گذشته را از یاد برد که همواره برای گرگ نقشی منفی در نظر گرفته می شد و شاید این خود یکی از دلایل بی اعتنایی به این سگ سان باهوش بوده است.

    همانگونه که درباره خرس جوان گلستان نوشته بودم در این مورد نیز اتصال رهیاب می توانست مسیر مهاجرتی گرگ را در این ناحیه با تراکم انسانی و جاده ای بالا نشان دهد.

    آنگونه که شنیده ام برخی گرگ ها دامداران را در مسیر مراتع لار در دامنه های البرز تا مراتع ورامین تعقیب می نمایند تا از گوسپندان تغذیه نمایند.

    ایکاش امکان تقدیری درخور، و نه دست و پا بوسیدن مجازی از این هموطن و آن کارکنان محیط زیست تهران که به هنگام تماس آن هموطن شانه به بالا نیافکنده و او را بیکار و بی درد ندانستند نیز وجود داشت.

    صندوق حامیان حیات وحش در صورتی که واقعا غیر دولتی بوده و عرصه ای برای خودنمایی و فریبکاری نباشد در این موارد بکار می آید(تقدیر از دوستداران بی حاشیه محیط زیست و هزینه کردهایی همچون حمل و نقل، خوراک و دارو و مهم تر از همه تجهیزات ردیابی)

    افسوس که هنوز برای به انجام رسانیدن کار گروهی راه درازی در پیش داریم.

    بازهم از آن هموطن اسلامشهری و کارکنان گرامی محیط زیست تهران سپاس گذارم.

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 1

    • دستان علوی می‌گوید:

      با سلام و درود
      جناب مهران
      عشایر و چوپانان جنوب استان اصفهان عقیده دارند گرگ ها به همراه آنها کوچ کرده و هر کجا آنها اردو می زنند گرگ ها نیز آن اطراف پرسه زده و منتظر فرصت مناسب می گردند .
      در کنار گرگ ، کفتار و سایر گوشتخواران کوچک جثه هم به طمع حمله به دام و طیور عشایر(البته به ندرت) یا استفاده از لاشه ی حیوانات شکار شده توسط گرگ به مناطق عشایرنشین می آیند .
      برخی از آنها حتی اظهار می دارند پلنگ نیز با آنها کوچ می کند !!! که البته این مورد با شک فراوانی همراه است .
      جالب است که خود چوپانان هم میدانند که نمیتوان تعدادی برای گرگ های یک منطقه برآورد کرد . چون اعتقاد دارند گرگ ها همواره در حال رفت و آمد بین زیستگاه های مختلف و کوچ به همراه دام ها هستند .
      به دلیل نابود شدن جمعیت های آهو و گوزن در دهه های گذشته و در پی آن کاهش بسیار زیاد پازن و قوچ در زاگرس(که بسیاری از مناطق کاملا تهی شده و برخی تنها انگشت شمار دارای بز یا قوچ می باشند) گراز در کنار جوندگان مهمترین طعمه های وحشی گرگ هستند . البته کاهش جمعیت گراز به دلایل مختلف و سختی شکار آن به نسبت سمداران دیگر ، نسل گرگ ها را با مشکلات بیشتری مواجه کرده است .
      همچنین چوپانان اعتقاد دارند خرگوش نقش بسیار زیادی را در رژیم غذایی گرگ های زاگرس مرکزی ایفا می کند . در این مناطق خرگوش در هیچ دوره ای باب میل شکارچیان نبوده و امروزه نیز گاهی اوقات برای مصرف گوشت و گاهی برای تفریح شکار می شود .
      اما همچنان دام اهلی اصلی ترین منبع غذایی گرگ در زاگرس مرکزی است .
      بنده همان طور که قبلا گفته ام با برخی طرح های پایش حیات وحش مخالفم . مانند همین رهیاب ها …
      با سپاس
      حامی گرگ های ایران

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

      • میثم می‌گوید:

        چرا با ره یاب مخالف هستید؟؟!!!

        پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

        • دستان علوی می‌گوید:

          با سلام و درود
          جناب میثم عزیز
          بنده کلا با اکثر اینگونه طرح ها مخالفم . چون عقیده دارم این کارها دخالت در نظم زندگی و باعث عذاب جانوران است . بنده فقط دوربین تله ای را به دلیل کاربرد بسیار خوبی که در حیات وحش ایران دارد قبول دارم(البته آن هم معضلاتی دارد).
          اصولا یک جانور وحشی که یک عمر آزاد و رها بوده است نمی تواند یک جسم خارجی را در اطراف گردنش تحمل کند . فکر کنید به گردن ما انسانها چنین وسیله ای نصب کنند . مطمئنا زندگی ما تا چند وقت دچار مشکل خواهد شد . البته چون ما با حیوانات فرق داریم قطعا پس از مدتی با آن کنار خواهیم آمد .
          غیر از امواج رادیویی این رهیابها که ما نمی دانیم چه تاثیری بر اجزای بدن جانوران می گذارد ، شاید یک جانور از همان قسمت بدنش که ما آن را می گیریم استفاده ای بکند که ما از آن بی خبر باشیم .
          شاید در هند یک ببر دارای قلاده چند نسل تولید کند ولی اینجا ایران است . در جریان پروژه ی یوزپلنگ آسیایی ، یکی از یوزهای دارای رهیاب آنقدر از وجود گردنبند جدیدش ناراحت بود که آنقدر سرش را به اجسام دیگر مالیده بود تا بالاخره توانسته بود گردنبند را جدا کند . هنگام یافتن گردنبند درون آن آثاری از خون جانور وجود داشته است و بعدا مشخص شد گردن جانور در اثر تقلای زیاد فوق العاده کوچک شده بوده است و او توانسته از این فناوری بگریزد .
          جدیدا تراشه های بسیار ریزی مورد استفاده قرار می گیرد که آنها به اعضای بسیار کوچک جانور نصب می شوند یا در بدن آن تزریق می گردد ولی آنها نیز مطمئنا مضرراتی خواهند داشت .
          کلا اگر ما انسان ها در زندگی جانوران دخالت نکنیم بهتر است . اما گاهی اوقات برای حفاظت چاره ای نیست .
          اما پا را فراتر گذاشتن به نظر من کار درستی نیست .
          یکبار در آفریقا فیلی در گودالی از گل گیر کرده بود . گروه های حامی حیوانات و ماموران محیط زیست کمک کردند و او را بیرون آوردند . در آنجا برخی گفتند این کار اشتباه بوده و این جانور در یک سیر طبیعی قرار داشته است و لاشه ی او خوراک چندین پرنده و چرنده ی دیگر بوده است .
          حالا من نمیدانم ما با چه حکمتی به زور ساخت آبشخور و علوفه پراکنی و دانه پراکنی قصد داریم حیوانات را به زور در یک زیستگاه نگه داریم ؟!
          با سپاس
          حامی گرگ های ایران

          پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

          • میثم می‌گوید:

            مستند های زیادی از پارک های ملی آمریکا ، کانادا و افریقا و حتی در آسیای شرقی و تبت …دیدم که برای ردیابی حیوانات از همین روش استفاده میکنند و نتیجه مطلوبی هم حاصل شده!!!!
            این دیدگاه که گذاشتن یک ردیاب برای تحقیق و کمک به حیات وحش ، دخالت در حیات وحش میدانید و نباید این کار انجام بشه ، خیلی خوب هست ولی به وضعیت فعلی حیات وحش نگاه کردید ؟!!!! اگه روند تا چند سال اینده همینطور ادامه باشه دیگه حیات وحش که هیچ ، زیستگاهی هم نخواهد ماند،

            استفاده درست و علمی از این ردیاب ها برای تحقیق و نظارت بر حیات وحش بسیار هم مفید هست و ما اولین کشوری نیستیم که از این روش استفاده میکنیم،
            کشور های زیادی با استاندارد های زیست محیطی به مراتب بهتر از ما هم از این روش و روش های مشابه استفاده میکنند،

            به کمک همین روش بود که بوفالو های آمریکای شمالی را ردیابی میکردند و متوجه چندیدن مرگ مشکوک شدن، بعد از پیدا کردن اجساد به کمک این ردیاب ها متوجه بیماری واگیردار در بین گله شدن و برای جلوگیری از شیوع این بیماری با کمک شکارچی های حرفه ای بیشتر از ۱۰۰۰ راس رو کشتند و با روشی بهداشتی دفن کردند
            ( متاسفانه خیلی کم استفاده میشه )

            این صحبت شما که تا این حد رد طبیعت دخالت نکنیم در این حال و احوال بسیار شیک و کلیشه ای هست…
            این صحبت برای زمانی هست که جمعیت کره خاکی هنوز کمتر از یک میلیارد نفر بود، نه امروزه که سازمان ملل هشدار شرایط بحرانی گرم شدن زمین را اعلام میکند

            پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

    • مهدی : حامی حیات وحش می‌گوید:

      با درود و سلام خدمت این باغدار فرهیخته و مامورین زحمتکش یگان محیط زیست و تشکر از این اقدام شایسته…..
      جناب مهران کوشان عزیز با نظر شما ۱۰۰% موافق هستم مخصوصا قسمت صندوق حامیان حیات وحش…
      موفق و سربلند باشید

      پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  3. فرهاد می‌گوید:

    صد آفرین
    چقدر شنیدن چنین خبرهایی دلگرمی بخش است.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  4. امیر می‌گوید:

    چقدر این گرگ زیباست

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  5. شمشاد کشتکار می‌گوید:

    امیدوارم انتشار اینچنین خبرهای خوبی باعث ارتقا سطح فرهنگ مردم و احترام بیشتر به حیوانات و محیط زیست شود.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  6. علی اکبر عشقی می‌گوید:

    باغدار محترم
    تشکر
    تشکر

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  7. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    کاش صدا و سیما اطلاع رسانی میکرد این خبرهای خوبو

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  8. وحید.ب می‌گوید:

    در کوی تو معروفم و از روی تو محروم
    گرگ دهن آلوده ی یوسف ندریده
    ما هیچ ندیدیم و همه شهر بگفتند
    افسانه ی مجنون به لیلی نرسیده

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  9. RAPSON می‌گوید:

    سلام خبره خوبی بود باید از این باغدار تقدیر بشه تا دیگران برای حفظ حیات وحش تشویق بشند

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  10. کهمره سرخی می‌گوید:

    کاملا مشخصه گرگ با نگاهش تو این عکس ازشون تشکر کرده.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  11. بابک می‌گوید:

    درود به هرچی ایرانیه باتعصب و بافرهنگ.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  12. مهسا می‌گوید:

    درور به این باغدار محترم

    خداروشکر امسال یک خبر خوب راجع به گرگ هم داشتیم

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  13. سولماز می‌گوید:

    ممنون هم وطن مهربون دعای خیلیها پشت سر خودت و خانوادته

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  14. shiva می‌گوید:

    آفرین … واقعا ازش ممنونم :)

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  15. سهراب می‌گوید:

    واقعاً کارشون جای تقدیر و تشکر داره

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  16. زهره می‌گوید:

    نگاه تشکرآمیز این گرگ نشان از وجود احساس در وجودش است
    حس قدرشناسی و اعلام رضایت از برخورد این دسته از انسانهای شریف با او!

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  17. kooshan می‌گوید:

    آقای مهران که یکی از چند دوست عزیزی است که دانش و اطلاعات خوبی در زمینه طبیعت ایران دارند در مورد صندوق حامیان وحش نوشته اند
    پیشنهاد خوبی است لطف کرده بیشتر در این مورد بگویند ضمنا در کنار این بد نیست ببینیم برای محیط زیست و حیات وحش آیا فعلا نهاد و انجمنی و یا صندوقی مشابه هست ؟
    اطلاع دارم که ” انجمن حمایت حیوانات ” و ” انجمن یوزپلنگ ایرانی ” داریم اگر دوستان از آنها و یا موارد دیگر اطلاعات و جزئیاتی دارند لطف کرده برای آگاهی بقیه دوستان بیان کنند

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

    • کوشان مهران می‌گوید:

      آقای کوشان گرامی

      پیشنهاد می نمایم نخست درباره چند و چون این صندوق نیم نگاهی به این سه نوشتار افکنده و انگاه دیدگاه خویش را بیان فرمایید:

      samkhf.blogfa.com/post/310
      و
      samkhf.blogfa.com/post/295
      و
      samkhf.blogfa.com/post/293

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

      • kooshan می‌گوید:

        دوست گرامی آقای مهران
        بطور کلی منهم موافقم که فعلا کار باید محدود و مشخص باشد
        قبلا هم برخی دوستان در دیده بان بیشنهادهایی این جنین مطرح کرده بودند بنظرم حداقل برای شروع وجود دوستانی با تجربه و آشنا به طبیعت مثل شما فارغ از سلایق شخصی ضروری است
        حتی بنظرم میشد از ابتدا پیشنهاد را خود پیگیری می کردید

        موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  18. hamed می‌گوید:

    با سلام:
    احسنت گفت به این باغدار شجاع و انسان.
    من از هیچ حیوانی نمیترسم و باید بگم ما از حیوانات نمیترسیم اونا از ما میترسن واسه همین به ما حمله میکنن.ما خاک اونارو گرفتیم نه اونا به فضای شهری ما اومدن در حقیقت جای حیوانات بوده و ما…
    جای قدر دانی داره از این باغ دار و باید با تاسف بگم جای اینکه کسی که کمیاب ترین پلنگ کشت ۷ ملیون تومان خسارت و زندان؟باید محاکمه سخت تری بشه این شخص
    ما با معرفی همچین اشخاصی باعث میشیم جنایت های مثل کشته شدن کم یابترین نادرترین پلنگ و امثال پلنگ کمتر بشه
    دوستار حیوانات

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>