مخالفت سازمان محیط زیست با ساخت و ساز بخش خصوصی در جزیره هندورابی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به گزارش مهر، سازمان منطقه آزاد کیش در راستای رشد و توسعه صنعت گردشگری با همکاری یکی از شرکت های خصوصی مجری طرح های گردشگری کیش از چندی پیش در حال آماده کردن امکانات و تجهیزات خدمات رفاهی برای گردشگران در این جزیره هستند که بخشی از این امکانات به جای کمپ های موقت شامل ساخت و سازهای دائم است.

آماده سازی و احداث ۵ کیلومتر خط لوله کشی آب و فاضلاب، ۱۴ کیلومتر کابل زیر زمینی و ۱۵۰۰ متر فضای مسکونی پرسنل این مجموعه از جمله فعالیت های انجام شده در قالب این پروژه است. همچنین در فاز دوم این پروژه احداث ۲۰ دستگاه سوئیت و ۳ باب ویلای ساحلی و همچنین ویلاهای شناور، باغ پرندگان، دنیای ایگوانا (سوسمارهای رنگی) و ۴۰۰ متر حوضچه آرامش پیش بینی شده که در مجموع ۳۶ هزار متر مربع در خشکی و ۲۰ هزار متر مربع در دریا را شامل می شود.

اما معاون دریایی سازمان محیط زیست مخالفت شدید این سازمان را با ساخت و ساز بدون ارزیابی زیست محیطی بخش خصوصی در جزیره هندورابی اعلام کرد.

دکتر پروین فرشچی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب در واکنش به ساخت و سازهای دائمی به جای کمپ های گردشگری که توسط یک شرکت خصوصی در جزیره هندورابی در دست احداث است، افزود: هیچگونه طرحی مبنی بر مطالعه و ارزیابی زیست محیطی در خصوص ساخت و ساز توسط بخش خصوصی در جزیره هندورابی به سازمان محیط زیست ارایه نشده است.

به گفته وی به طور کلی اگر قرار باشد توریسم در این جزیره رفت و آمد کند، باید زیرساخت هایی برای اکوتوریسم در بخش هایی از جزیره که پتانسیل آن را دارد فراهم شود، زیر نظر سازمان محیط زیست باشد تا ملاحظات زیست محیطی در نظر گرفته شود.

فرشچی اظهار داشت: اگر اکوتوریسم در این جزیره زیر نظر منطقه آزاد باشد از آنجایی که مناطق آزاد ماهیتا به دنبال رونق تجاری هستند قطعا ملاحظات زیست محیطی در نظر گرفته نمی شود و در چنین شرایطی سازمان محیط زیست اجازه هیچگونه ساخت و سازی را در این جزیره نخواهد داد.

معاون دریایی سازمان محیط زیست تصریح کرد: چنانچه بخش خصوصی بدون ارزیابی زیست محیطی ساخت و سازی را در این جزیره آغاز کرده باشد اقدام غیرقانونی انجام داده و قطعا با آن برخورد خواهد شد.

جزیره هندرابی از توابع بخش کیش شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان با ۲۲٫۸ کیلومتر مربع مساحت در فاصله ۳۲۵ کیلومتری بندرعباس در ۲۸ کیلومتری جزیره کیش و ۱۳۳ کیلومتری بندرلنگه در خلیج فارس قرار گرفته است.

این جزیره زیبا با طول ۷ مایل و پهنای ۴ مایل، حد فاصل بین ۲ جزیره کیش و لاوان واقع شده است.

جزیره هندورابی سرزمینی هموار و تقریبا بدون عارضه طبیعی است، بلندترین نقطه آن ۲۱ متر و بزرگ ترین قطر آن ۷/۵ کیلومتر است.

این جزیره از یک رشته ارتفاعات کوتاه پوشیده است و کرانه های شمالی و شرقی آن با شیب ملایمی به دریا منتهی می شوند اما کرانه های غربی هندورابی کاملا صخره ای و بلند است.

سایت های غواصی در جنوب این جزیره زیبا عمیق تر است و ‏منطقه مرجانی اش زیستگاه بسیار مهمی در منطقه برای انواع آبزیان به شمار می رود.

+112
0
  

6 دیدگاه

  1. امیر امینی می‌گوید:

    آفرین.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  2. شمشاد کشتکار می‌گوید:

    سازمان محیط زیست باید در این زمینه بینا و هوشیار باشد!

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  3. پروین می‌گوید:

    خوش بحال محیط زیست هر طرح توسعه ای اول ساخت و سازش شروع میشه بعد به فکر بررسی زیست محیطیش می افتند!!!!!!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  4. زهره می‌گوید:

    ۱۵ سال پیش یک برنامه تلویزیونی دیدم که در آن تصاویری بکر از ۱۰ سال قبل از احداث خانه های ویلایی و سایر ساخت و سازهای مجاور سواحل دریای خزر را نشان میداد و با وضعیت آن موقع مقایسه می کرد. چه درختان و چه پوشش های گیاهی که از بین نرفته بود و به جای آن چه جاده های مرگی که احداث نشده بود. و چه گونه های جانوری که به لطف سازندگان حریص و طماع از بین نرفته بودند. آن شب تا صبح فقط برای گیاهان و حیوانات که سکونتگاهشان دستخوش تعرض انسان شده بود غصه خوردم. آن روزها نمی دانستم که این تجاوز به حریم زیستگاههای حیات وحش تا سالها بعد و با شدت بیشتری در آینده ادامه خواهد داشت. درست است از رشد جمعیت گریزی نیست ولی آیا دلیل اصلی آن همه تعرض و ویرانگری رشد جمعیت بوده یا زیاده خواهی آدمهای سودجویی که فقط به پر کردن جیب خود می اندیشیدند؟ ما تمامی دوستداران محیط زیست و حیات وحش از مدیران لایقی مثل خانم دکتر فرشچی حمایت می کنیم و برای ایشان آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون خواستاریم.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  5. مسعود شکیبایی می‌گوید:

    متاسفانه زمان ثابت کرده در اکثر مواقع با گذشت زمان سازمان از موضع خودش عقب نشینی کرده…!
    امیدوارم مخالفت امروز سازمان در آینده به موافقت به بهانه گردشگری (برای جلب نظر فلان استاندار و فلان نماینده) تبدیل نشه
    گردشگری بی ضابطه و افراطی در برخی مناطق بلای جان انسانها و محیط زیست شده اون مجموعه ۲۰ هزار متر مربع شناور یعنی نابودی مرجانهای کم نظیر…
    امیدوارم سازمان تغییر نظر نده

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  6. مجید می‌گوید:

    جزیره هندورابی حفاظت شده است اما معلوم نیست چطور منطقه آزاد شده .

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>