مشاهده و تصویربرداری از پلنگ ایرانی در طارم سفلی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: روز گذشته دو نفر از نیروهای یگان محیط زیست قزوین به نامهای محیط بان علی محمودی و سرباز محیط بان مجتبی کشاورز مستقر در سرمحیط بانی طارم سفلی حین عملیات گشت و کنترل یک پلنگ ایرانی را در ارتفاعات مشاهده نموده و موفق به تصویربرداری از آن شدند.

+345
-11
  

66 دیدگاه

  1. مجید می‌گوید:

    درود بر این دو محیط بان

    پر طرفدار Thumb up 91 Thumb down 21

    • مسعود شکیبایی می‌گوید:

      دیدن این صحنه ها برای محیط بانان خیلی لذت بخش، غرور آفرین و روحیه بخش هست
      به امید حفاظت بهتر از این سرمایه بی نظیر
      دمتون گرم و خسته نباشید

      پر طرفدار Thumb up 59 Thumb down 17

    • م.کشاورز می‌گوید:

      سلام خدمت همه دوستان
      من خودم بچه یکی از روستاهای این منطقه هستم اینجا یک منطقه فوق العاده زیباست و الان بهترین فصل برای دیدار از اینجاست.
      من خودم یک شکارچی هستم اما تا الان یکبار هم به سمت حیات وحش منطقه خودمون تیراندازی نکردم و با گرفتن پروانه در خارج از منطقه هر از چند گاهی به شکار پرنده میپردازم اما تا دلتون بخواد همه جای منطقه رو گشتم و از دیدن حیات وحش و طبیعتش لذت میبرم به گونه ای که اطرافیانم به من میگن تو معتاد کوه گشتن شدی آخه واقعا تماشای یه بز به همراه سه بزغاله و یا دیدن یه گله ۷۰ تایی کل و بز ارزش رفتن به داخل این دره ها رو داره.
      الان هم دقیقا میدونم این تصویر مال کدوم نقطه است و چند روز پیش همین جایی که پلنگ نشسته یه گله کل و بز دیدم.
      این منطقه دره های عمیق و صعب العبوری داره که بهترین زیستگاه برای کل و بز و پلنگه و تعداد قابل توجهی از اونها توش زندگی میکنن و خود منطقه خود به خود به همین دلیل باعث حفاظت از گونه هاش میشه من هم که میرم داخل اونها جونمو گذاشتم کف دستم.
      متاسفانه تا الان حتی یکبار هم مامورین محیط زیست رو داخل دره ها و وسط زیستگاه ها ندیدم اما بالای این دره ها چند جاده رد میشه و مامورین فقط از جاده ها رفت و آمد میکنن البته کمبود نیرو و وقت دلیل این قضیه است و همین تو جاده گشتن اونها هم باعث جلوگیری از تخلفات زیادی شده.
      این تصویر هم از تو جاده و در کنار ماشین گرفته شده و با کوهپیمایی و زحمت به دست نیومده اما همین هم جای تشکر داره.
      من از اینجا به محیط زیست منطقه میگم به فکر مناطق شرقی منطقه و دو دره اونجا باشن چون سودجویان (نه شکارچیان) به کشتار بزها پرداختند و از خودشون شنیدم یخچالهای اون دو تا روستا پر از گوشت بز (حیوان ماده) شده.
      شاید دوستان به من بگن چرا خودت به محیط زیست منطقه اطلاع نمیدی راستشو بخواید منم دوست دارم کمک کنم و حتی چندین بار افراد حسود پوشش گیاهی اینجا رو آتش زدند که با کمک همراهانم و به سختی اون رو خاموش کردیم.
      من معتقدم دست راست محیط زیست شکارچیانی مثل من هستند که همه جای منطقه رو میشناسیم اما از وقتی سناریو سازی رسانه ای و تبلیغاتی علیه شکارچیان مجاز رو دیدم دست از کمک کشیدم و بارها بعد از مشاهده انجام شکار غیر قانونی و یا شنیدن صدای تیراندازی میتونستم دقیقا آمار جای اون سودجویان رو بدم اما تا وقتی وضع درست نشه و فرقی بین شکارچی و سودجو معلوم نشه هیچ کمکی نمیکنم منطقه هم که خود به خود داره از خودش حفاظت میکنه و تنها مشکلش مناطق شرقی اونه که باید مسئولین به فکر اونجا هم باشند.

      پر طرفدار Thumb up 79 Thumb down 40

      • محیط بان امید عزت پور می‌گوید:

        ببخشید ها عزیزان : حرف مفت زدی ها از کدوم جاده این دربند دیده میشه
        الان این جایی که بچه ها دیدند اصلا کنار جاده نیست!!!!!
        نمیخواد الکی تعریف کنی از منطقه و مامورین این منطقه را تخریب کنی
        برو به دوستات بگو بز زنی نکنند. من که می شناسمت کی هستی

        پر طرفدار Thumb up 85 Thumb down 50

        • شیر علی می‌گوید:

          سلام به آقای محیطبان عزت پور
          به نظر شما نمیشود با لنزهای تله حرفه ای از سر جاده چنین تصاویری ثبت کرد؟
          به نظر شما آقای کشاورز در رابطه همکاری بین شکارچی مجاز با محیطبان و استفاده از تجارب شکارچیان محلی بیراه گفته اند؟
          آیا شما قبول دارید که شکارچیان محلی بیشتر از محیطبانان به مناطق آشنایی داشته و راههای گیر انداختن متخلفین را بهتر از محیطبانان میشناسند؟
          با تشکر فراوان از محیطبان عزیز جناب امید عزت پور ممنون میشوم به سوالاتم پاسخ دهید.

          پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 5

        • کوشان مهران می‌گوید:

          جناب آقای محیط بان عزت پور خدا قوت

          اگر آقای م. کشاورز در منطقه خطایی نموده و یا مشکوک به نگهداری آثار جرم در خانه مسکونیف محل کار و یا باغ و مزرعه می باشد در کوتاه ترین فرصت باید به شدت و آنگونه که قانون مجاز دانسته و در حیطه قدرت شما می باشد با نامبرده برخورد نمایید.

          اما با وجود اینکه به این منطقه اشراف ندارم ولی متوجه”حرف مفت زدی” نمی شوم.

          تا هنگامی تخلف آقای م. کشاورز ثابت نشود آیا گمان نمی کنید بکار بردن: حرف مفت زدی” باعث تحریک ایشان به تخلف و شکارکشی و سوزانیدن مراتع و انداختن کله و پاچه شکار به داخل پاسگاه محیط بانی گردد که چندین و چندبار روی داده است؟

          پر طرفدار Thumb up 43 Thumb down 8

          • فرزین - اندیمشک می‌گوید:

            ما نمیتونیم بگیم که مردم نرن به مناطق کوهستانی!! همونجوری،که نمیتونیم پلنگ و یوز و خرس،و آهوی آزاد رو محدود به حسار کنیم یا مناطق تحت حفاظت!!!
            پس به نظرم محیط بان ها با کمک شکارچیان بهتر میتونن به محیط زیست کمک کنن!!!
            چون کوه و شکار یک اعتیاده!!! من تو طایفه مادری و پدری خودم شکارچی زیاد میشناسم که همه به اتفاق این مسله اعتیاد به کوه رفتن رو تایید میکنن!!! راه فرار زیاده!!! مخصوصا برای ورود به مناطق محیط زیست!!!

            پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 5

          • محیط بان امید عزت پور می‌گوید:

            با سلام
            بله می دانم شاید درست نبود بکار بردن این جمله ولی منی که تمام زیر و بم اونجا را می شناسم و در آنجا کار کرده ام یکدفعه یکسری افراد که دستشان بخون حیوانات بی زبان آلوده است و خیانت به خود و منطقه خود می کند و در رابطه با ماموریت اظهار نظر غیر منطقی می کنند شاید شما ندانی من چی می گم ولی افسوس که برخی کشتن و خوردن وحوش را حق خود می دانند .
            من نمی خواهم بگویم دقیقا کجا عکس گرفتند به آقای کشاورز ولی بدانید مامورین از لب جاده از تو ماشین پلنگ را ندیده اند که به خود اجازه می دهد هر تهمتی به مامورین زحمت کش بکنند . باز اگر بی ادبی شده شما ببخشید

            پر طرفدار Thumb up 38 Thumb down 26

      • شهاب می‌گوید:

        امید وار بود آدمی به خیر کسان مرا به خیر تو امیدی نیست شر مرسان

        پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 8

      • داریوش می‌گوید:

        فقط پرنده شکار میکنی؟ نه تعارف نکن میخوای پروانه شکار فیل بهت بدم؟
        مگه پرنده جزو چرخه اکوسیستم نیست؟ پرنده ها کشکن؟ جون ندارن؟ نکنه فکر کردی پیت نفتن؟

        پر طرفدار Thumb up 69 Thumb down 37

        • امید می‌گوید:

          شیر علی تو واقعا انقدر ساده هستی یا خودت رو زدی به سادگی..همه اینها ۱نفر هستند و فقط قصد جلب توجه دارند..واقعا خنده داره میگه چون ازم انتقاد کردین و بهم گفتین بالای چشمم ابرو هست میرم شکار میکنم…منصوری/م کشاورز و….همه اینها ۱نفر هستند که با چند تا اسم کامنت میدن..شک نکن که /منصوری/ همون /م کشاورز/ هست و ففقط میخواد جلب توجه کنه..

          داغ Thumb up 13 Thumb down 20

          • شیر علی می‌گوید:

            امید جان من ساده نیستم، بعضی از شکارچیها خیلی بی رحمن به صغیر و کبیر رحم نمیکنن، من خودم بچه جواهر ده رامسر هستم هفته گذشته یک شکارچی از خدا بی خبری از تهران آمده بود محله ما داشت با تفنگ بادی کبوتر میزد آخه یکی نیست بش بگه نامرد کبوتر مال امام رضا کشتن نداره، راستشو بخوای منم نامردی نکردم هم سر خودشو شکستم هم تفنگشو شکستم تا ببینم دفعه دیگه جرات داره بیاد کبوتر بکشه.من خودم شکارچی هستم ولی کفتر امام رضا را که نمیکشم، آقا امید بیا جواهر ده خیلی الان قشنگه مهمان ما باش.ایمیل بنویس تا آدرس بت بدم.خداحافظ

            پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 4

          • امید می‌گوید:

            آقای شیرعلی یا همون قوچعلی بین شکارچی ها فرقی نیست و همشون میکشن در ضمن به نظر من کشته شدن یه کبوتر بهتر از کشته شدن پلنگ و آهو هست…

            داغ Thumb up 10 Thumb down 12

      • عاشق طبیعت می‌گوید:

        آقای کشاورز شاید شکارچی بودن تو وضعیتی که حیات وحش در وضعیت خیلی خوبی باشه قابل توجیه باشه اما در وضعیت فعلی هیچ توجیهی نداره و شما هم اگر واقعا دوستدار طبیعت هستید بهتره به جای تفنگتون یه دوربین عکاسی دست بگیرید که همیشه از حیوونایی که دیدید خاطره خوبی داشته باشید و به جای گلوله به طبیعت عشق تقدیم کنید

        پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 16

        • م.کشاورز می‌گوید:

          دوستان ببخشید دیر پاسخ دادم چون شغل ما باغداری زیتون هست و الان حسابی سرمون شلوغه.
          برادر عزت پور لطفا عزت خودتو حفظ کن هیچ کدوم از حرفهای من مفت نبوده و نیست نزار آمار خیانت به حیات وحش منطقه رو بدم میدونم هر اسمی از کسی ببرم سانسور میشه پس خودمو به زحمت نمیندازم.
          این حرف رو نه به خاطر حرف شما بلکه به خاطر اینکه دوستان متوجه راست بودن حرفم شوند میزنم((پیش همه و به خدای احد و واحد سوگند میخورم که در این منطقه به هیچ کل یا بز تیراندازی نکردم)) من تمام منطقه رو بلدم و میتونم از جایی برم شکار و گله گله شکار کنم طوری که به جز خدا هیچ بنده ای متوجه نشه و میدونی تا الان چندین بار به من پیشنهاد شده بیا و ما رو ببر سراغ شکارها که نصفشون رو میدیم به تو اما من، نه تنها باهاشون نرفتم بلکه جای اینها رو هم بهشون نشون ندادم اما حرفات و تهمت هات داره مجبورم میکنه تو رفتارم تجدید نظر کنم و الان حسابی فکرمو مشغول کرده هر چی با خودم کلنجار میرم که بی خیال یه حرفی زده اما وقتی خسته و کوفته نشستم پشت سیستم و میبینم من دارم به شما کمک میکنم و میگم مناطق شرقی از دست سودجویان داره نابود میشه اما شماها به جای تشکر دارین تهمت میزنین.
          برادر شما که میگی من رو خوب میشناسی؛باید بگم حرف مفت رو خودت زدی چون به من تهمت زدی که بز شکار کردم من تا الان به جز لذت بردن از تماشای حیات وحش تو این منطقه کار دیگه ای نکردم دوربین حرفه ای هم ندارم تصاویر خوب بندازم اما چند تا عکس خوب دارم اما به محیط زیست نمیدمشون زیرا الان همه دیدن اینا فقط بلدن افترا بزنن.
          دیگه مجاب شدم سلاح به دست بگیرم. حالا تو که منو میشناسی اگه تا صد سال دیگه هم تونستی منو بگیری بیا همینجا اعلام کن که م.کشاورز رو گرفتم تا دوستات هم حال کنن اما تا وقتی نتونستی این کارو بکنی من هر هفته برات یادگاری میارم و میندازم نزدیکای پاسگاه تو سیردان.
          دوست عزیز داریوش که میگی پرنده ها مگه کشکن؟
          اول دقت کن من گفتم خارج از منطقه و با پروانه شکار پرنده میرم و این به تو ارتباطی نداره این یه موضوعیه بین من و سازمان محیط زیست.
          از جناب کوشان مهران هم تشکر میکنم و امیدوارم من رو ببخشند که بعد از این همه طبیعت گردی و شکار مجاز پرنده مجبور شدم به سمت شکاربزرگ برم اون هم به خاطر تهمت یک نفر. من یک شکارچی پرنده بودم نه شکار بزرگ اما قصد دارم تا پاسخ توهین این شخص رو تو طبیعت بدم آقای عزت پور این گوی و این میدان بسم ال…

          پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 9

          • کوشان مهران می‌گوید:

            جناب آقای کشاورز باغدار و نخجیرگر گرامی

            بجای لجبازی با یکدیگر که در آخر این طبیعت است که خسران کار است بیایید و تاجایی که در توان دارید از شکار دزدی پیشگیری کنید وگرنه دستگیری متخلف با چند سر بریده و شکم دریده جانوری را زنده نخواهد نمود.

            اگر می توانید آبشخورها را احیا نمایید، در مسیر نهرهای بزرگ بید بکارید، در فصل مناسب بذر های گیاهانی را که به دلیل چرا از تراکم انها کاسته شده در مناطقی هچون صخره ها بپاشید. تحقیق نمایید که در قدیم چه درختان جنگلی در منطقه بوده تا در زمان و مکان مناسب این گونه ها را مجدد در طبیعت بکارید.

            اگر امکان دارد در بخشی از باغ خود گونه های درختی و درختچه های بومی وحشی را کاشته زیرا این گونه ها به هنگام میوه دهیی برای پرندگان بسیار جذاب می باشد.

            آیا در باغ زیتون شما کبک هم زادآوری می نماید؟ با دانه ریزی و منع شکار دیگران می توانید زیستگاهی طبیعی درست کنید تا خود باعث ثبات جمعیت این گونه شکاری در منطقه شوید.

            این هم کتابگوسفندان و بزهای وحشی جهان:

            iucn.org/dbtw-wpd/edocs/1997-006.pdf

            پس می بینید که اگر بخواهید به اندازه کافی کارهای مثبت پیش رو دارید تا اینکه تنها برای لجبازی پازنی را شکار نمایید.

            اگر لطف کنید و درباره گونه های جانوری و گیاهی ملک خودتان شرحی بیان بفرمایید سپاسگذار خواهم شد.

            باسپاس

            پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 1

          • شیر علی می‌گوید:

            دوستداران حیات وحش و محیطبانان عزیز تو را به خدا اینقدر شکارچیان مجاز را جری نکنید، چرا حیات وحش باید تقاص توهینات شما به شکارچیان را پس بدهد؟ بفرما آن از آقای منصوری که هشت تا کل کشت و این هم از آقای کشاورز…

            پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 2

          • علی می‌گوید:

            اقای شیرعلی خداوکیلی یه سوال کنم راستشو میگی؟
            بنظر من شما اقای امین منصوری هستی ؛ چون اولا، لحن کامنتهات با ایشون دقیقا یکیه ثانیا،از فردای نیامدن اقای منصوری شما تشریف فرما شدید…
            حالا این تن بمیره درسته یا نه؟

            داغ Thumb up 13 Thumb down 17

          • سامان می‌گوید:

            بس کن م کشاورز با همین حرفایی که زدی ثابت کردی که تو و امثال تو تمام رفتارهاتون از سر لج و لجبازی و سنگدلی هستش
            مرد حسابی تو مثلا میخوای به خاطره جواب دادن به یک شخص دیگه حیوون نازنین رو بکشی
            وه چه بی شرمانه، هر چند که بلوف زدن حرفه شماهاست از مجاز تا غیر مجازتون

            داغ Thumb up 13 Thumb down 18

          • شیر علی می‌گوید:

            نخیر آقا علی من هیچ کس دیگری نیستم من خودم هستم، شیرعلی شکارچی.با شکارچیان نه با زبان تحریم بلکه با زبان تکریم سخن بگویید.

            پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 4

          • داریوش می‌گوید:

            اتفاقا به من و همه ربط داره اون پرنده ها ارث پدری هیچ شخص و سازمانی نیستن مال کره زمین هستن تمام

            داغ Thumb up 10 Thumb down 12

        • امید می‌گوید:

          باید به موضوعات مهم تری مثل پیگیری پرداخت خسارت دامدارها بپردازیم…باید از هر راهی که میتونیم با سازمان تماس بگیریم و در مورد خسارت دامدارها بهشون بگیم..بچه ها این موضوع رو فراموش نکنید..از مسئول سایت هم تقاضا میکنم این موضوع رو پیگیری کنه و اخبار جدیدی رو به ما بده تا ببینیم بلاخره خسارتشون پرداخت شده یا نه

          پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

      • دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

        دوست عزیز شما باید هر کاری میتوانید برای حفظ حیوانات این کشور و منطقه خودتان انجام دهید
        اینکه دیگران چه میگویند نباید روی نظر و رای شما تاثیر بگذارد شما کاری که درست است را انجام دهید
        محیط زیست باید توسط تک تک ایرانیان حفظ و نگهداری شود و آنان که در این صحنه قابل هستن الگوی بقیه قرار گیرند

        پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

        • م.کشاورز می‌گوید:

          درود بر دوستان من دیروز دو پیام براتون گذاشتم که یکیش در پاسخ آقای مهران بود که هر دوش پاک شد اشکالی نداره یه بار دیگه مینویسم.
          ابتدا بگم من امین منصوری و فرد دیگه نیستم من ساکن یکی از روستاهای منطقه طارم سفلی هستم و به کار کشاورزی و باغداری میپردازم حتی محیط بان عزت پور هم من رو خوب میشناسه پس لطفا من رو جای فرد دیگه قلمداد نکنید.
          من دیروز درباره خیانت برخی از افراد و دوستانشون به حیات وحش منطقه خودمون نوشتم و اینکه این افراد به غیر از شکار به غارت آثار تاریخی و … هم پرداختند از کسی اسم هم نبردم اما روزی اونها رو به دادگاه معرفی میکنم.
          جناب مهران در باغات زیتون ما من هم کبک دیدم هم کل و بز البته بیشترشون بزها به همراه بزغاله هاشون بودن نکته جالب توجه اینجاست که اینها برگ تلخ زیتون و انجیر رو میخورن و درخت رو تا جایی که میتونن ازش بالا میرن و برگ هاشو میخورن. تو منطقه ما در ارتفاعات پایین تر که کلا صخره ایه کل و بز و پلنگ زندگی میکنن و بالاتر ها که پوشیده از جنگل بلوطه خرس قهوه ای و پلنگ زیست میکنن.تو یکی از دره ها لونه هما سراغ دارم که فصل جوجه آوری میرم و اون رو تماشا میکنم البته دست هیچ کسی جز خود هما به اونجا نمیرسه واقعا تماشای ابهت هما بسیار دیدنیه. پوشش گیاهی منطقه هم به دلیل مناسب بودن نیازی به حمایت آنچنانی نداره و فقط باید از آتش زدن اون جلوگیری کرد خودم هم چند باری آتش گرفتن مراتع رو که توسط چوپانان انجام شده بود خاموش کردم. در وسط دره ها رودخانه جاریه و در کنار اونها همه نوع درخت وحشی روییده و نیازی به کاشت درخت نیست چون جایی وجود نداره. حیف که نمیشه وگرنه تصاویر زیبایی از این منطقه رو براتون میزاشتم تا ببینید.
          باز هم به خاطر اینکه از دلم نمیاد به جون حیوانات بیفتم و به خاطر صحبتهای جناب مهران سلاح به دست نمیگیرم و به حیات وحش منطقه خودم کمک میکنم اما اینبار هر خیانتی که ببینم به پاسگاه نیروی انتظامی سیردان که از دوستان خودم هستم اطلاع میدم مطمئن باشید از این خیانت ها فیلم برداری کرده و اون رو منتشر میکنم. دوستان هم که منو خوب میشناسن پس منتظرم باشن

          پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 2

          • شیر علی می‌گوید:

            منم فهمیدم شما آقای منصوری نیستی آخه شما الموت هستی و آقای منصوری کرد کرمانشاهی بود حالا دم شما گرم که پشیمان شدی بری گوزنها را بکشی ولی آقای منصوری گفته بود هشت تا کل و گوزن کشته راست ودروغش با خدا.

            پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 3

          • سجاد می‌گوید:

            دوست عزیز آقای م.کشاورز من دانشجوی عکاسی هستم و قصد سفر به منطقه الموت رو دارم.
            میخواستم ببینم آیا شما میتونین در مورد منطقه و محیطش منو کمک کنین؟

            موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  2. اهورا می‌گوید:

    درود بر محیط بانان گرامی
    به امید خبرای خوب از دیگر پلنگ های ایران
    همیشه خوش خبر باشی دیده بان

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 21

  3. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    فدای عظمتت

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 8

  4. سهراب می‌گوید:

    خدا قوت محیطبانان عزیز

    پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 22

  5. صمدخان نیشابوری می‌گوید:

    ایول ایول ……..عالی بود
    واقعا با این خبر ناراحتی مرگ ماهی ها رو از یاد بردم……خسته نباشید
    تا باشه از این خبرای خوش باشه………..

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 7

  6. زهره می‌گوید:

    توی دو تا عکس آخر جثه اش و فرم هیکلش از دور شبیه پلنگ برفی است
    پلنگ ایرانی هم همان شکوه و زیبایی پلنگ برفی را دارد
    خدا این محیطبانان عزیز را حفظ کند که با این تصاویر دل دوستداران حیات وحش را شاد کردند

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 9

  7. پروین می‌گوید:

    چه با غرور روی اون تپه نشسته و با چه ابهتی داره اطراف را نظاره میکنه
    خدا این پلنگ را از شر آدمهای ابله و ارازل و اوباش طبیعت حفظ کنه

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 9

  8. مهسا می‌گوید:

    تصویر برداری از پلنگ ها واقعا لذت بخش و مایه امیدواری است اما به شرطی که به سرنوشت البرز ولورا دچار نشوند یا بعد یک مدت تیتر نخورد مبنی بر کشته شدنشان توسط افراد نا شناس . مانند خبر مربوط به توله خرس رودان که خیلی شوک آور بود و مایه تاسف

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 8

  9. محیط بان امید عزت پور می‌گوید:

    با سلام خدمت دوستان خوانندگان سایت
    امیدوارم که لذت برده باشید
    بودن پلنگ حاصل تلاش همه محیط بانان این منطقه است و کمک مردم عزیز این منطقه که با زبان زیبای آذری صحبت می کنند
    درود بر تمام مردم این مناطق . بایستی همه دست به دست هم بدهیم تا حتی یک متخلف فکر شکار کردن از سرش بیرون برود چون این وحوش و تمام زیبایی هایش برای آیندگان خودشان است

    پر طرفدار Thumb up 53 Thumb down 26

  10. مهدی حدادی می‌گوید:

    درود بر محیط بانان عزیز.
    این شکوه و عظمت به این زیبایی رو به خدا میسپارم.

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 14

  11. من خودم تو ۴ سال خدمت از ۵ قلاده پلنگ عکس و فیلم گرفته ام
    این مسیر نشده جز با حضور در مناطق .. که مشاهده ۳ قلاده پلنگ متعلق به زمان خدمت در این منطقه بوده …
    http://mohitban.blogfa.com/post/34
    امیدوارم با مصوب شدن ارتقای این منطقه به عنوان منطقه حفاظت شده که در دور سوم سفر هیات دولت مصوب شده و با همت و یاری مسوولین کشوری و استانی این مصوبه به مرحله اجرا درآید.

    پر طرفدار Thumb up 51 Thumb down 26

  12. مهدی شهباز می‌گوید:

    چه عجب یه خبر خوبم تو امسال شنیدیم درباره پلنگ !
    نه بابا چه غروری زبون بسته مواظبه غافلگیر نشه یه وقت فشنگ بهش نخوره
    فکر کنم سایت دیده بان رو دیده از احوال بقیه پلنگها خبر داره بد جور مواظبه الانم که دیگه لو رفت جاش

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 6

  13. مصطفی می‌گوید:

    خسته نباشین محیط بانای عزیزم
    دمتون گرم واقعا معلوم که دارن با تمام وجود درمنطقه کار میکنن
    همچنین صحنه ای را گرفتن از پلنگ کار خیلی سختیه پلنگ حیوان خیلی باهوشی هست به محظ دیدن انسان خودشو استتار میکنه
    ماکه تو منطقه خودمون پلنگ دیدیم آقایون زدن به اسمشون که خودشون دیدن!
    بازهم علی آقا و مجتبی عزیز دمتون گرم

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 10

    • مهدی : حامی حیات وحش می‌گوید:

      به به چه خبر خوب و امیدوارکننده ای
      انشاء ا… هرچه سال گذشته خبر مرگ و میر از پلنگ ایرانی شنیدیم امسال تبدیل بشه به خبر زاد و ولد این حیوان باشکوه و پرعظمت…
      خسته نباشی محیط بان عزیز

      پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 14

  14. BERETTA می‌گوید:

    این خبر خوب در روز تولدم بهترین کادویی بود که دریافت کردم

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 7

  15. AHOO می‌گوید:

    درود جناب شکاربان
    ممنون، انتقادات بجایی هم داشتید
    اما………
    دوست من کجای حرف بنده تغییر کرده، اینا نظرات من هست
    بنده شخصا با شکار مخالف بوده و هستم، اما شکارگاه خصوصی در صورتی که درست و دقیق انجام بشود را لااقل میتوان به عنوان جایگزینی برای پروانه دادن در داخل مناطق به حساب آورد
    درسته گاها احساسی هم نظر میدهم، اما احساس همیشه هم بد نیست که اگر نباشد چه کسی میتواند بعد از اینکه آفتاب نزده پیاده به کوه میروم و غروب خسته و کوفته از کوه بر میگردم مرا مجاب کند که شب به زیستگاههای دشتی بروم که کسی ناجوانمردانه با نور کشی به شکار آهوها نرود؟؟؟
    در مخالفت شکار چرا بیشتر کامنت میگذارم؟؟؟؟
    چون صحنه شکار قوچ را دیده ام و به خدا نتوانستم هیچ زیبایی در آن ببینم، با هر لحظه زجر کشیدن اون قوچ زجر کشیدم
    بله دوست من به سازمان ما هم انتقاد فراوان وارد است من هم محیطبان فاسد و مدیر صد رنگ دیده ام، شعار دادن بیماری مسری است که به جان جامعه ما افتاده و چنان عفونی شده که دیگر ضمادی به نام وجدان هم بر آن کارگر نیست
    اما همچنان درود بر وجدان

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 13

  16. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    وقتی تصمیم میگیرم که وارد سایت دیده بان محیط زیست شوم همواره ترس از این دارم که با گزارشی ناگوار از حیات وحش روبرو شوم که باید بگویم در بیشتر موارد ناراحت کننده هستند اما هر از چند گاهی دیدن این گزارشان خصوصآ در مورد پلنگ و یوز چنان خوشحالم میکند که نمیتوانم آنرا بیان کنم .
    ایکاش این احساس در بین منسولین بالای کشور اینگونه بود و انقدر به این حیوانات ارزشمند ایران ارزش میگذاشتند که کسی جرات نزدیک شدن حتی به جسد آانها را نیز نداشته باشد و مردم فقط با دیدن حیوانات تنها گزینه ای که بذهنشان میرسد تماس با محیط زیست باشد اما همواره میاندیشم که وجود یک شماره رند اضطراری برای محیط زیست کشور چقدر لارم است همانگونه که ۱۱۰ را همگان میشناسند با شماره سازمان نیز آاشنا باشند و با آان تماس بگیرند .
    واقعآ انجام این کارها انقدر دشوار است که مدیران آنرا عملی نمیکنند ؟!

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 16

  17. سهیلا می‌گوید:

    خدایا شکرت از این همه عظمت …………

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 7

  18. امید می‌گوید:

    خواهشا قضیه حمله پلنگ به اون ۲۵ تا گوسفند رو که چند روز قبل منتشر کرده بودین پیگیری کنید تا پرداخت خسارتش عملی بشه یه مطلب توی سایت بزارین در این مورد هر جوری که میتونین پیگیری کنید تا خسارت اونها پرداخت بشه در غیر اینصورت به راحتی ۳ تا پلنگ دیگه کشته میشن هرچند تضمینی هم نیست که تاالان زنده باشن..

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 13

  19. علی م می‌گوید:

    خیلی زیبا بود . درود بر محیط بانان عزیز

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 15

  20. سولماز می‌گوید:

    ممنون دوستان زحمتکش. امیدوارم زندگی این موجود زیبا طولانی و به دور از هرگونه تنش و آزاری از دست این حیوان دو پا باشد

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 7

  21. reza می‌گوید:

    باید از شکارچیان لرستان درس گرفت که اسلحه و شکارو کنار گذاشتن و باید به آنها دوربین حرفه ای داد تا به شکار تصاویر روی بیاورند.

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 18

  22. بابک می‌گوید:

    خدا قوتتون بده
    انشاالله همیشه خوش خبر باشن محیط بانا و دیده بان

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 14

  23. عاشق حیات وحش می‌گوید:

    دمتون گرم که چقدر ساده پاکین و مهربون
    عاشق حیوونا باشین تا رگاتون داره خون ، بدناتون داره جون
    تقدیم به همه محیطبان های باشرف ایرانم

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 11

  24. مراد می‌گوید:

    آقای محیط بان عزت پور
    شما طرز برخورد و صحبتت بسیار نامناسب است.
    کاش مامورین خدوم توی برخوردشون با متخلف و شکارچی قاچاق تجدید نظر کنند.
    چه برخوردهای زشتی در حین دستگیری که به حضور دوباره با سلاح مجهزتر و تعداد بالاتر و کشتار وسیع تر منجر نشد.
    هیچ کس معصوم نیست…

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 5

  25. علی می‌گوید:

    جناب آقای کشاورز
    شما که می فرمایی به علت صحبت ها و افترای محیط بان عزیز مجاب شدی که سلاح به دست بگیر و حیوان بی گناه و مظلوم و بی دفاع و پاک رو بکشی و جلوی پاسگاه بیندازی … خوب از کی وچطور داری انتقام می گیری؟ پس شما هیچ عشقی به حیوانات نداری . ضمنا این حیوانات به انسانها تعلق ندارند و قبل از ما وجود داشتند اگر مالکیتی در میان باشد هم متعلق به عموم مردم ایران است! همون پلنگ رو عکسش رو می بینم مست میشم چه برسه به خودش ! حاظرم جانم را برای حیات وحش ایران بدم تا حالا هم فقط به کامنت گذاشتن بسنده نکردم!
    لطفا در طرز تفکرت تجدید نظر کن.
    حیوانات ابزار تعالی انسان و امانت می باشند .

    داغ Thumb up 11 Thumb down 11

  26. samira می‌گوید:

    حس میکنم چقد تنهاست این پلنگ….

    داغ Thumb up 7 Thumb down 5

    • کوشان مهران می‌گوید:

      واقعا چرا باید سه خدنگ سرخ فام حواله این نظر بشود؟

      اگر نقدی و نظری دارید این کیبورد و این هم حروف الفبا و دکمه اینتر

      البته در میان گربه سانان تنها شیر و گهگاه یوزپلنگ زندگی گروهی دارند و پلنگ قلمروطلبی تک زی می باشد.

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  27. کوشان مهران می‌گوید:

    امیدوارم این نوشتار برای خوانندگان و بویژه جناب کشاورز و جناب شیرعلی بیک، هم استانی من، نکاتی را در بر داشته باشد:

    لزوم جلب همکاری مردم محلی برای حفظ محیط زیست
    mountainwatch.persianblog.ir/post/2279

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  28. mehdi می‌گوید:

    درود بر تو ای شکوه و عظمت ایرانی

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  29. کوشان مهران می‌گوید:

    جناب آقای کشاورز
    منطقه طارم گمان دارم روزگاری در حوزه نفوذ دژهای داعیان اسماعیلیه همچون الموت بوده باشد. در تنکابن هرسال سیر و خربزه مرغوب طارم به فروش می رسد که بویژه سیرترشی خوبی از آن درست می نماییم.
    گمان دارم در روزگاران نه چندان گذشته گوزن مرال در زیستگاه های شما وجود داشته است. درباره وجود قوچ ارمنی در مراتع پیرامون خود چه عقیده ای دارید؟ آیا دال معمولی و دال سیاه نیز در کوهساران شما وجود دارند؟
    اگر لطف کنید و با میل من تماس بگیرید بسیار سپاسگذار خواهم شد تا بیشتر تبادل داده ها بنماییم:

    Kooshan2002@hotmail.com

    بسیار خوشحال می شوم جناب شیرعلی بیک نیز از جواهرده رامسر نیز با نگارنده تماس بگیرند.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

    • م.کشاورز می‌گوید:

      سلام خدمت شما استاد گرامی آقای مهران عزیز.
      بله در این منطقه قلعه های زیادی همچون (اوقلان قیز قلعه) فردوس،(نارنج قلعه) نیارک و (دژ تاریخی)سمیران وجود داره و در همسایگی ما و طارم استان زنجان هم تعداد زیاد دیگری قلعه وجود داره که بیشترشون در زمان حکومت اسماعیلیان و برخی دیگه در دوران صفویه ساخته شده اند.
      سیر و خربزه و تقریبا همه نوع محصولات دیگر به صورت چهار فصل در این منطقه که تقریبا ۱۰۰ درصد مردمش به کشاورزی میپردازند کشت میشه و به سراسر کشور ارسال میشه.اگه قابل بدونید و تشریف بیارید به اندازه ای هست که پیشکشتون کنیم.
      گوزن مرال مدتی پیش توسط یکی از دوستان چوپان من دیده شده بود که از نظر من احتمالا از منطقه گشت رودخان به ارتفاعات شمالی طارم(منطقه خرمنه سر) نفوذ کرده و بعد از مدتی به زیستگاه اصلی خودش برگشته بود اما تا چند سال پیش در نقاط جنگلی منطقه خرمنه سر تعدادی مرال ماده دیده شده بود که ازشون خبری نیست البته این رو هم بگم انها فقط تابستانها دیده شدن نه فصول دیگه که به نظر من به زیستگاه اصلیشون برمیگردند.
      قوچ ارمنی هم تابستانها از منطقه حفاظت شده باشگل مهاجرت کرده و به ارتفاعات جنوبی این منطقه مهاجرت میکنند اما برخی از افراد محلی در زمستانها هم تعدادی قوچ ارمنی مشاهده کرده اند.در گذشته هم بستگان ما در ییلاقات تعداد زیادی قوچ مشاهده کرده بودند که مطمئن هستم همشون ارمنی بوده اند.
      در مورد حیوانات لاشه خوار باید بگم در گذشته نه چندان دور تعداد فراوانی از اینها در این منطقه زندگی میکرده اند اما مدتیه دیگه کمتر دیده میشن که این احتمال وجود داره که یا توسط گوشتهای آلوده به سموم نابود شدن یا اینکه مهاجرت کرده و از منطقه دور شده اند و از این راسته فقط هما وجود داره که مایه مباهات منه.
      مدتی پیش هم در کنار رودخانه که تقریبا خارج از منطقه و بین مرز منطقه طارم سفلی و منطقه خرمنه سر هست یک عدد کاراکال رو دیدم ؛این حیوان به اندازه ای نزدیک بود که مطمئن هستم زیرا اون رو از فاصله ۲۰ متری مشاهده کردم. نکته قابل توجه اینه که این حیوان در هر دو منطقه ثبت نشده و جزو گونه های اون به حساب نمیاد.مدتی بعد هم یکی از جوانان اقوام من دو قلاده از همین حیوان رو در همین جا مشاهده کرد و به من اطلاع داد.
      آدرس ایمیل شما رو ثبت میکنم و در اولین فرصت با شما تماس میگیرم فقط ببخشید شاید چند روزی به علت کشت نهال انار برم جای دیگه که از اینترنت محرومم بلافاصله بعد از اینکه برگشتم با ایمیل شما تماس میگیرم.

      پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 1

      • محیط بان ایران می‌گوید:

        آقای م. کشاورز ؛کارشناس اداره محیط زیست قزوین است
        به دروغ خود را کشاورز معرفی کرده است تا حرفهایش را غیر مستقیم از زبان کس دیگر میزند

        موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  30. سعید هاشمی می‌گوید:

    باز هم یک خبر خوش دیگر که شکارچیان را راهی میکند تا ناخوشش کنند .

    داغ Thumb up 8 Thumb down 13

  31. آزاد می‌گوید:

    سلام و خسته نباشید به محیط بانان طارم سفلی
    من خودم محیط بان هستم حتی در طارم سفلی هم خدمت کردم الان در محیط زیست آذربایجان غربی شهرستان سردشت یکی از شهرهای کرد نشین مرزی مشغول به خدمت می باشم ، اونجا هم پلنگ داره و هم کل و بز ، اون موقع که من طارم بودم با سرباز محیط بان قهرمان اصغری یرزانی کار میکردم که الان یکی از محیط بانهای دلسوز منطقه ست و با شناختی که از ایشان دارم مطمئن هستم تا حد توان با همکاران دیگرش از منطقه حفاظت میکنند اون موقع هم این صحنه ها رو میدیدیم اما متاسفانه امکانات مثل موبایل ، دوربین و… در اختیار نداشتیم که این صحنه های زیبا را ثبت کنیم. امیدوارم که این پلنگ از دست شکارچیان در امان بماند با آرزوی موفقیت برای تمام محیط بانان کشور

    داغ Thumb up 9 Thumb down 11

    • کوشان مهران می‌گوید:

      محیط بان گرامی

      جناب آقای آزاد
      تیغ برا و خدا قوت

      آنگونه که شنیده ام جز جمعیت جزیره ای شده قوچ وحشی قونیه در مرکز آناتولی ترکیه، جمعیت های مهاجری از قوچ ارمنی میان آذربایجان غربی و شرقی دریاچه وان ترکیه در حال مهاجرت می باشند. شما در این مورد چه نظری دارید؟

      تردد پلنگ میان ایران و ارمنستان و در سال ۲۰۱۳ میان گرجستان و ترابوزان ترکیه و در چندماهه گذشته در درسیم واقع در نواحی کردنشین ترکیه ثابت شده است. آیا در محل خدمت شما نیز نیز مهاجرت ها وجود دارد؟
      درباره سیاه گوش چه اطلاعاتی دارید؟

      پایدار بمانید

      پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  32. ایرانى امارات می‌گوید:

    سلام ،وقتی یک خبر خوب در باره سلامتی این حیوانات زبون بسته و مظلوم میشنوم و یا میبینم مثل اینکه خدا یه نعمت از اسمون برام فرستاده و خدا را هزار بار شکر میکنم

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  33. علیرضا/کشاورز می‌گوید:

    با سلام خدمت همه دوستان حامی محیط زیست
    من خودم اصلیتن بچه همون جا و عاشق اونجا هستم هرچند که ساکن تهرانم
    من فقط میخوام بگم از وقتی که محیط بانا در این منطقه فعالیتشان را شروع کردن خیلی از گونه های نادر اون منطقه از خطر انقراض نجات پیدا کردن
    خودم شاهد این قضیه از نزدیک هستم چرا که من عاشق طبیعت و گونه های بومی جانوری هستم
    حالا من نمیخوام از نحوه و کیفیت عملکرد محیط بانان اینجا صحبت کنم چون به نوبه خودشون دارن زحمات زیادی میکشن
    این دره یکی از پاتوق های دنج منه وقتی که اونجا میرم مخصوصا به خاطر دیدن گله های ۲۰/۳۰ تایی کل های زیبا و سرحال اونجا
    پیرو صحبت های آقای م.کشاورز (همشهری عزیزم) باید بگم که حق با ایشونه و این عکس ها از بالای دره و مجاور جاده آسفالت سیردان گرفته شده.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  34. علی رزمگیر می‌گوید:

    باسلام
    من هم اصلیتم طارمی هست و افتخار میکنم به منطقه ای که اجدادم در اونجا زندگی کردن . از کلیه عزیزانی که در راستای حفظ و صیانت از طبیعت این مرزو بوم زحمت میکشن تشکر میکنم . از دست شکارچیان غیر قانونی هم شکایت فراوان دارم . دیدن طبیعت بکر طارم منو به وجد میاره ، فقط نمیدونم این منطقه در کجای طارم قرارداره اگه میشه یکی اطلاعات بده . روستای اجدادی من حسین آباد هستش ، هم از جاده زنجان از چرگر راه داره هم از لوشان جاده طارم بعد از روستای اورکن کرد و قولالی .

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  35. mr می‌گوید:

    من بچه اصالتا بچه طارم هستم تو سالهای اخیر شاهد افزایش گونه های جانوری در منطقه بودم می خواستم از محیط بانهای عزیز تشکر کنم

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>