کشف یک بره قوچ وحشی از منزل شکارچی غیرمجاز در تهران

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به دنبال دریافت گزارشی مبنی بر زنده گیری و نگهداری حیوان وحشی در یک منزل شخصی واقع در غرب شهر تهران، نیروهای یگان محیط زیست پس از اخذ حکم قضایی ورود به منزل عازم محل مربوطه شدند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست تهران در این باره گفت: نیروهای یگان محیط زیست بصورت ناگهانی وارد منزل مذکور شده و به تفتیش و بازرسی محل پرداختند.

اسماعیل میرانزاده: در جریان بازرسی از این منزل شخصی یک بره قوچ وحشی حدودا دو روزه به همراه دو قبضه اسلحه شکاری تک لول و ۲۳۲ عدد فشنگ و مقادیری گوشت شکار کشف و ضبط گردید.

تصویر: بره قوچ وحشی کشف شده از متخلفین در آغوش آقای پناه سالاری مامور پرتلاش یگان حفاظت استان تهران

میرانزاده گفت: در این زمینه یک نفر متهم دستگیر شده و پس از ۲۴ ساعت بازداشت در کلانتری محل جهت سیر مراحل قانونی تحویل مقامات قضایی گردید.

میرانزاده افزود: متهم در اعترافات اولیه به انجام یک مورد شکار غیرمجاز و مبادرت به زنده گیری بره قوچ کشف شده در استان یزد اعتراف نموده است.

بره قوچ وحشی پس از کشف به کلینیک حیات وحش سازمان محیط زیست در پارک پردیسان تحویل گردید.

با توجه به اعترافات متهم به احتمال فراوان وی پس از شکار میش وحشی مادر بره تازه متولد شده را نیز زنده گیری نموده است.

زنده گیری نوزادان حیوانات وحشی پدیده ای شوم است که هر سال با شروع بهار و آغاز فصل زاد و ولد حیات وحش رواج می یابد. در این زمان از سال متخلفین با بی رحمی نوزادان تازه متولد شده حیوانات وحشی را که توانایی چندانی در فرار ندارند تعقیب و زنده گیری می کنند.

همچنین در این فصل در صورت شلیک به حیوانات ماده، بچه های کوچک آنها فرار نمی کنند، در کنار لاشه مادر خود می ایستند و به راحتی توسط شکارچیان غیرمجاز اسیر می شوند.

0
-506
  

44 دیدگاه

  1. اهورا می‌گوید:

    خدایا دست هرچی شکارچی سنگدل و ویرانگر هست از حیات وحش و محیط زیست کشور کوتاه کن…
    حقتونه سالها پشت میله های زندان بپوسید!!!

    پر طرفدار Thumb up 44 Thumb down 11

  2. علی م می‌گوید:

    عجبا آخه چرا جدا میکنید از مادر این خوشگل ها رو
    بازم میپرسم اینها در باغ وحش نمی توانند زاد و ولد کنند؟

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 1

    • میثم می‌گوید:

      چرا دوست عزیز میتونن، حتی بعضی از عشایر و دامدارها در فصل جفتگیری، بز های خود رو به بعضی از باغ وحش ها میبرن تا با کل های دراسارت باغ وحش جفت گیری کنن و در صورت زایمان بزغاله نر از اون به عنوان نر قوی و سالم گله بز خودشون استفاده میکنن، این کار باعث میشه که گله از نظر ژنتیکی هم قوی تر باشند

      پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

      • کوشان مهران می‌گوید:

        در مغولستان تا پیش از نابودی در طبیعت اسب وحشی پرزوالسکی(تاخین به مغولی) و در سومالی میان کوچ نشینان مرسوم بوده که مادیان و ماده خران را در جایی همچون آبشخور بسته تا نریان پرزوالسکی و خر وحشی سومالی و یا نوبی با آنها جفتگیری نموده و نسل قوی تری ایجاد گردد.

        البته فراری شدن خرهای اهلی در جنوب مصر(حلائب در کناره های دریای سرخ و هم مرز با سودان) باعث دورگه شدن با نمونه های اندک خر وحشی نوبی شده و اکنون جز نمونه های محدود در چند باغ وحش عملا نمونه صددرصد خالصی از خر وحشی نوبی برجای نمانده و این امر حفاظت را برای کارشناسان دشوار کرده چون شناسایی گونه اصیل نوبیایی مستلزم نمونه گیری و بررسی ژنتیکی می باشد.

        در جزیه کرت یونان نیز به دلیل کاهش شدید جمعیت پازن کرت تا دویست سر در اوایل دهه ۱۹۶۰ هرچند با حفاظت از نابودی این جمعیت پیشگیری شد ولی بزهای اهلی که در زیستگاه مشترک با پازن چرا می نمودند باعث ورود خون بز اهلی به نسل پازن کرت شدند و این امر در ایران نیز قابل مشاهده می باشد.

        پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  3. مهسا می‌گوید:

    حیوونی بدون هیچ گناهی باید بدون مادرش سرگردان این طرف به آن طرف باشه

    واقعا دل آدم میسوزه نگاه کنه به چشمای معصوم این کوچولوی بی گناه….

    چی میشود گفت؟؟

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 0

  4. امیر یوشیج می‌گوید:

    واقعا لعنت خدا بر این سنگدل ها که از هیچی نمیگذرن…..
    یه لحظه فکر کن که بچه خودت به این وضع بیوفته…..
    تو نگاه معصوم این بره می شه فهمید که داره فکر می کنه که شماها دیگه چه موجوداتی هستید….

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 8

  5. زهره می‌گوید:

    ماه پشت ابر نمی ماند و خون بناحق ریخته شده یک مادر با نوزادش گردن قاتل را دیر یا زود می گیرد حتی اگر اولین بارش باشد.
    دیگر واژگانی برای توصیف خوی درندگی و رذالت چنین افرادی نمی یابم.
    فکر می کنم تصویب قوانین جدید بازدارنده دیگری نیز لازم باشد.
    نمی دانم آیا چنین جنایاتی به عنوان سوء پیشینه در سوابق افراد در دفاتر پلیس + ۱۰ ثبت می شود؟
    اگر نمی شود من بعد این جنایات هم به عنوان سوء پیشینه منظور گردد و اگر هم از قبل هم جزو سوابق مجرمانه بوده مدت زمان خروج سوابق سوء حداقل ۳ برابر میزان فعلی گردد تا در بسیاری از امور زندگی شان دچار مشکل شوند مثل استخدام و قبولی در دانشگاه یا خروج از کشور و …

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 3

  6. مهدی جعفری می‌گوید:

    انشالله که بچه هاشون مثل همین بره کوچولو اسیر دست آدم های بدتر از والدینشون بشن
    هرکی مادر این حیوان زبان بسته رو کشته داغ عزیزشو ببینه
    آخه بی رحم با این زبون بسته چرا این کار رو کردی!؟

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 12

  7. مهدی شهباز می‌گوید:

    خداییش یه سری از مردم رو واقعا نمیشه اسم انسان روشون گذاشت
    آخه این زبون بسته به چه دردت میخورد گرفتیش؟
    اگه مادرشو زده باشی که دیگه خیلی بد بختی
    این دیگه اسمش شکار نیست نسل کشی شکار یعنی فرصت فرار داشتن
    این متخلفو به اشد مجازات باید دستگاه قضا برسونه

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 1

  8. مهدی حدادی می‌گوید:

    لعنت به تو انسان نما.
    امیدوارم چنان مجازاتی برات در نظر بگیرن که پشیمون بشی.

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 1

    • محمد ابراهیمی می‌گوید:

      مطمئن باش این کارو نمیکنن. اون شخص احتمالا خونه بزرگی داره و ثروتمنده، برا همینم تمام حبسو با پول ردیف میکنه و جریمه نقدیم که مشکلی نداره براش

      داغ Thumb up 8 Thumb down 9

  9. گرگعلی می‌گوید:

    عجب نامرد حروم لقمه بوده این پست فترت
    فقط اشد مجازات

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 1

  10. سولماز می‌گوید:

    من آدم بی ادبی نیستم ولی خدا لعنتت کنه تو دیدی اون میش بره به این کوچیکی داره و باز هم بهش شلیک کردی و واقعا به کجا داریم سقوط می کنیم
    انسانیت و مهربانی کجاست

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

    • شکار فقط با پروانه می‌گوید:

      سلام با عرض ادب من کار این آقا رو تایید نمیکنم ولی من و شما که اونجا نبودیم که ببینیم شاید به گفته محیط زیست میش مادر نیز شکار شده اینو بدون هیچ شکارچی به سمت مادر و بچه تیر نمیاندازه بارها گفتم این جور کارها کار افراد محلی و سودجو و شکارکش گوشت فروش است. شکارچی پیری میگفت: مطمین باشید اگر به سمت میش و یا بره کوچک تیر انداختید بزودی به مشکل تو بیابون و یا زندگی تون میخورید برای همین اکثریت شکارچیان مجاز هیچ وقت به سمت وحوش مخصوصا در این فصل تیری نمیاندازند. یا علی

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 6

  11. مجید ایزدی می‌گوید:

    به نظر من دادستان محترم استان تهران میبایست به عنوان مدعی العموم به دادخواهی از این حیوان زبان بسته اقدامات قانونی انجام دهد.

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 1

  12. کوشان مهران می‌گوید:

    هرسال در پارک ملی بمو بره های قوچ شیراز و پازن زنده گیری و فروخته می شوند. این متخلفان زنده گیر محلی برای همگان شناخته شده می باشند و در صورت وجود اراده ای پایدار و نه هر از گاهی برای پر کردن کاغذ، پیشگیری از تخلف بسیار نیکوتر می باشد تا گرفتار کردن بره ای جدا مانده از مادر.

    باید با هماهنگی با نیروی محترم انتظامی پاتوق های خرید و فروش همچون بازار سیاه زیرزمینی مولوی و حواشی شناسایی شود که البته با توجه به ارقام کلان این امر شدنی ولی بسیار دشوار می باشد.

    تا کنون مواردی پیش آمده که نمونه هایی از زیرگونه های مختلف قوچ و میش در داخل یک فنس ریخته شده و به دلیل هیبرید شدن نمونه های جدید از دیدگاه حفاظتی فاقد ارزش می باشند(دیدگاه حفاظتی وگرنه هر جانوری با هر میزان خلوص ژنتیکی برای خود حق حیاتی دارد گرامی). گویا این مورد در منطقه گنو پیش آمده و به دلیل فرار چند زیرگونه بیگانه با زیستگاه و یا هیبرید عملا خلوص ژنی نمونه بومی مورد تهدید قرار گرفته است.

    اگر دعا و نفرین در این موارد کارگر بود محمود افغان با دوازده هزار نیروی ژنده پوش در جنگ گلون آباد پنجاه هزار قشون ظفرنمون مجهز به تفنگ های طلاکاری شده و بیست عراده توپ را شکست نمی دادند.

    اگر می توانید افرادی که به زنده گیری و خرید و فروش بره می پردازند شناسایی نمایید.

    اگر مایل هستید به کسانی که به دلیل علاقه به جانوران میل به داشتن این قبیل موجودات وحشی و زنده گیری شده از طبیعت را دارند، زیان های این عمل را به شیوه ای قابل قبول بیان بفرمایید.

    اگر وسع مالی دارید بخشی از هزینه نگهداری از این جانوران را تقبل کنید.

    نالـه دروغـیـن اثــر نـدارد
    شام ما چو از پی سحر ندارد

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 24

    • میثم می‌گوید:

      ورود گونه غیر بومی و یا هیبرید که از اسارت فرار کرده ، به طبیعت بسیار خطرناک هست ، بهترین راه زنده گیری و بازگشت به اسارت هست ، باید از طبیعت حذف شوند
      اگر قوچ لار خلوص نژادی خودش رو از دست بده دیگه هیچ شکارچی تروفی حاضر به پرداخت ۱۰۰هزار دلار برای شکار یک قوچ نر مسن رو نخواهد داد،
      به نقل از آقای کیخا واقعن ما باید چند هکتار زمین رو زیر کشت ببریم تا ۳۰۰ میلیون تومان درامد کسب کنیم، با تکثیر و حفاظت درست، توسط بخش خصوصی و مردم محلی چه درآمد های کلانی که اید این مناطق محروم نمیشود، کمترین آسیب رو به محیط زیست وارد میشه، نه معدن… که زیستگاه رو نابود کنه نه به انرژِی فسیلی نیاز داره… نه تولید زباله یا پسماندی داره..
      فقط نیاز به تکثیر و حفاظت درست داره

      داغ Thumb up 25 Thumb down 25

    • امیر امینی می‌گوید:

      شما مگر طرفدار شکار (حمله غافلگیرانه و مسلحانه به حیوان زبان بسته بی دفاع که هیچ آزاری به قاتلش نرسانده و در محیط طبیعی خود که هیچ تعارضی با محل زندگی قاتل دلاورش ندارد) نیستید؟ شاید این دوست شکارچی شما (که البته اگر بدون مجوز به شکار رفته باشد که احتمالا همینطور هست من دزد می خوانمش.) می خواسته بنا به نظر مدافعین شکار یک قوچ کافر، ظالمه، جائر، معاند را به قتل برساند و سهوا دستش لغزیده و تیرش به خطا رفته و صیدش از ناوکش رهیده و از بخت شور مادر این بره، جان او را ستاده. شما چرا همپالکی خود را اینچنین محکوم می کنید و عمل وی را که مورد تایید جمیع زعمای قومتان است زیر سووال می برید و مضموم می شمارید؟ شاید فقط تیرش خطا رفته. بعد هم این بره را به کنام خود آورده تا چنانچه خواست مثل پدرش شود (اون قوچ بی وجدان و مسن که تمام شما شکارچی ها ازش متنفرین و می خواهین سر به تنش نباشه) وی را به سزای عملش برساند.
      پس شما جماعت شکارچی کی می خواهید بر علیه حیات وحش و مدافعان آن و کوته نظرانی چون من متحد شوید؟!
      تا متحد نباشید موفق به نابودی کامل و کشتن تن بیمار و رو به احتضار حیات وحش ایران نخواهید شد

      داغ Thumb up 27 Thumb down 29

      • میثم می‌گوید:

        قبل از هر چیز بسیار خوشحال هستم که شما شیوه نوشتنتون عوض شده و سعی در این دارید که احترام متقابل رو در نوشتن رعایت کنید.. آفرین،
        ولی فقط این کافی نیست، یک متن رو بادقت بخونید ، یکم تامل کنید و ببینید در چه موردی نوشته شده و در صورت مخالفتتون در همون مورد بنویسید، سعی نکنید در هر جای نظر مخالفتون رو به هر شیوه ای بیان کنید،
        بنده حقیر ترجیح کلماتی چون زیبا، با شکوه، عظیم، دوست داشتنی… به این حیوانات نسبت بدم

        داغ Thumb up 19 Thumb down 20

        • امیر امینی می‌گوید:

          @میثم :عزیزم هر آنگاه که جنابعالی و همفکرانتان به آب وخاک کشور من اهانت نکنید و قصد تعدی و یا دفاع از متجاوزین و قاتلان ودزدان را نداشته باشید ،از من جز احترام و خشوع نخواهید دید.اما آنجا که زبان را نه از روی منطق وانصاف در کام میچرخانید و با استدلال های بی اساس از قتل و کشتار و تخریب دفاع می کنید من زبانی بلدم که شایسته است در این موارد با شما به آن زبان سخن بگویم،
          متن دوست شما را خواندم،متوجه منظور ایشان هستم،ایشان رویه خود را در نفی و انکار حقایق و مبهم گویی و به قول قدما با دهان کج سخن گفتن را تا حد زیادی تغییر داده اندو خوشبختانه کمتر از چامه ها و حکایت شیخ اجل نقل و مصادره به مطلوب می کنند.
          اما دوست گرامی شما هم دست از سفسطه بردارید و به مطلب بپردازید،چرا که این نوع از مغاطله که سطح پایین ترین نوع آن است تنها سطح بحث را تنزل میدهد و توفیقی برای شما در ایجاد مفری جهت جواب ندادن به مسائل مطروحه که البته جواب درخوری برای آن ندارید ایجاد نمی کند.

          داغ Thumb up 18 Thumb down 20

          • میثم می‌گوید:

            *@میثم :عزیزم هر آنگاه که جنابعالی و همفکرانتان به آب وخاک کشور من اهانت نکنید و قصد تعدی و یا دفاع از متجاوزین و قاتلان ودزدان را نداشته باشید …

            اقای امیر امینی…
            در کدام یک از نوشته های من یک کلمه توهین فردی نوشته شده لطف کنید به من لینک بدین.
            در کدامیک از نوشته های من حتی ۱ بار ،فقط یک بار از این متخلفین و شکار دزدان دفاع شده، که شما بخواهید توهین بکنید، که متاسفانه دنیای مجازی همچین امکانی رو برای افرادی چون شما فراهم کرده، در دنیای واقعی به این سادگی نخواهد بود…

            یعنی شما از IUCN یا از کشور های مثل امریکا که اگه به عقاب سر سفید(اگه اشتباه نکنم) دست بزنید ۲۰۰۰۰۰ هزار دلار جریمه در نظر گرفتن، ولی یکی از بالاترین رقم های شکار در دنیا رو دارند بیشتر دانش و تجربه در این زمینه دارید..

            از کارشناسان محیط زیست که در کشور کانادا هستند و به بهترین شکل از محیط زیست نگهداری میکنند، و در عین حال رقم های بالایی در زمینه شکار دارند بیشتر دانش و تجربه دارید؟؟
            از کشوری مثل المان که به گقته کارشناسان خودشون نوک پیکان پیشرفت این کشور در تمام زمینه ها محیط زیست هست و با مخالفت محیط زیست هیچ گونه اقدامی صورت نمیگیره، ولی سالانه رقم خیلی بالای در شکار گوزن دارند خیلی دانش و تجربه بیشتری دارید؟؟؟؟

            تمام گفته های من در دفاع از شکار مجاز و نخجیر داری توسط بخش خصوصی واقعی نه شبه دولیتی بوده، هست و خواهد بود، شکار در وضعیت فعلی حیات وحش ایران باید متوقف بشه هم مجاز و هم غیر مجاز برای حفظ محیط زیست وایجاد یک شرایط مناسب برای حمیط زیست و شکار پایدار و قانون مند مثل تمام کشور های پیش رو در زمینه شکار، جلوی شکار رو نمیشه گرفت، مدیریت صحیح بهترین راه هست نه مخالفت ، فقط با تلاش و عمل و فراهم کردن سرمایه هست که متاسفانه بخش دولتی توانش رو نداره، میتونیم به نتیجه مطلوب برسیم.
            نه اینکه شما چشمانتون رو ببندید و دهان باز کنید..

            ولی متاسفانه تا این بحث پیش میاد فقط به شکارچیان مجاز و قانون مند حمله میکنند و میخواهند با لغو تنها ۳۵۷ مجوز که در سال گذشته صادر شد محیط زیست رو نجات بدهند!!!!
            این امار تخلف یک دهم امار واقعی تخلف هم نیست این رقم از چن هزار هم به راحتی میگذره ، چرا ؟؟
            چون بخش دولتی توان نگهداری از محیط زیت و حیات وحش رو ندارد، نه نیروی کاف در اختیار دارد نه بودجه و حمایت قضایی لازم.

            در مورد بخش خصوصی واقعی، نخجیر داری و…و… در خبر های قبلی خیلی صحبت کردیم ، اگه مایل هستید برید و جواب نوشه هاتون رو در اونجا ببینید.
            در پایان ..
            احترام ، احترام میاورد…
            شایسته گی شما در نوشته هایتان کاملن مشخص هست بیان و زبان شما لایق خود شخص شما هست و لا غیر..

            در یکی از نوشته هایتان که به گذشته و پدارن ،که هیچ جای بحثی ندارد، توهین کردید و به جناب مهران پاسخی لایق شما برایتان نوشتند. واقعن که جای تاسف دارد…
            در ضمن فراموش نشه که ارزش یک رای به این هست که با ازادی کامل توسط افراد به فرد دیگری رای داده بشه، نه اینکه شخص به خودش رای بده..
            شاد و پیروز باشید

            (((ادب مرد به ز دولت اوست)))

            پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 7

        • امیر امینی می‌گوید:

          @میثم:عزیزم برای مباحثه شما بایستی یک نفر همسنگ خودت پیدا کنی،دفعه پیشم که جواب کامنت شما را دادم به جهت تبیین چند مطلب بود.موضوعی اگر به ذهنتون میرسه به آقای مهران بگید ایشان اینجا مرقوم کنند، من جواب ایشان را می دهم وگر نه از نوشتار شما بنده چیزی نمی فهمم به همین خاطر اکثرا کامنت های شما را نمی خوانم.

          پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 7

  13. محیط زیست سبز می‌گوید:

    با تقدیر و تشکر از آقای پناه سالاری بابت تلاش های شبانه روزی شان

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 2

  14. kooshan می‌گوید:

    با توجه به کشف گوشت از فرد مذکور احتمال کشتن شدن حیوان مادر از سوی این شخص هست که حتما در تحقیق و بررسی مشخص می شود و در صورت صحت باید حداکثر مجازات برایش درخواست شود
    متأسفانه برخی برای ارضای تمایلات شخصی و خودخواهانه شان از جانوران بعنوان ابزار استفاده می کنند شخص مزبور احتمالا میخواسته هم لذت خوردن گوشت در پایان یک روز تفریح را برده و برای بچه اش هم اسباب بازی مهیا کند بی توجه به اینکه چه ظلم بزرگی در حق دو حیوان مرتکب شده است

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  15. BERETTA می‌گوید:

    بد بخت بیچاره بی فکر تو با این کارد آبروی هرچی شکار چیه با مرام هست را بردی.نفرین خدا بر انسانهای بی رحم و سنگ دل

    داغ Thumb up 15 Thumb down 17

    • امیر امینی می‌گوید:

      منظورتون دوست گرامی از شکارچی با مرام چیست؟این نوع از شکارچی چه رفتار شاخصی از خود بروز می دهد که با مرام است؟لطفا توضیح دهید.مثلا آیا مرام می گذارد و برای شکارش مراسم ختمی در خور برگذار می کند؟و یا خرج بازماندگان مرحوم را میدهد؟!
      خواهش می کنم یک بار معنی با مرام را از لغتنامه دهخدا بخوانید و بعد رفتار این شخصی که از نظر شما با مرام است را در نظر آورید و بعد خدا را یاد کنید و ذره المثقالی از وجدانتان ممد بجویید و دوباره نظرتان را در همین جا مرقوم فرمایید.

      پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 24

      • کوشان مهران می‌گوید:

        اقوام روزگار به اخلاق زنده اند

        شکار و طبیعت مهر ۱۳۴۳ صفحه ۱:

        با مراعات جنبه های مروت و انصاف و درنظر گرفتن مراتب فضیلت و اخلاق در امر شکار پایه های این هنر اصیل تا عالیترین مدارج اخلاقی بالا می رود و با احساس عطوفت نسبت به شکار علیرغم تعداد قابل ملاحظه شکارچیان و فدرت کشندگی سلاح های آتشین موازنه و تعادل حیوانات وحشی کاملا حفظ می شود و گاهی با توجه به کمبود علوفه و خشک سالی ها و سرد مهری برف و بوران ها و بی پناهی این جانداران زیبا لازم می شود که به شکارچی اجازه بیش از حد نصاب شکار را داد و یا اینکه زمان فصل مجاز را تمدید نمود ولی بهرصورت و بهرحال شکارچی حرفه ای بی انصاف که از شقی ترین مخلوقات خاکی است حق استفاده از این لذا معنوی را ندارد.

        او نمونه شقاوت و شرارت است و عرصه طبیعت و استفاده از زیبایی های آن جولانگاه این اشقیا نمی تولند باشد، او بی انصاف است و بی انصافی در همه حال و همه کار مذموم و ناپسند است، او در حقیقت به شکار نمی رود و شایستگی این کار را ندارد، او نمی تواند بفهمد بفهمد که نسل های آینده و همه کسانیکه از این ورزش اصیل لذت می برند فراخور لیاقت و استطاعت خود بایستی از آن استفاده نمایند.

        شکارچی حقیقی شجاع، زئوف و مهربان است او سمبل آزادی و آزادگی است و طبیعت و راز های آن را درک می کند و انچه را که به طبیعت تعلق دارد دوست دارد، خوب می اندیشد و درست استدلال می کند و افکارش همپایه ارتفاعات قللی که پا بر سر آنها می گذارد منیع،آزاد و وارسته است. شکارچی اصیل با مروت و با انصاف بوده و همچون آزادمردان به میدان مبارزه می رود و به شکاش اجازه می دهد که از همه شرایط طبیعی به منظور دفاع از خود اسنفاده نماید و آنگاه که طبیعت به عللی قدرت دفاع را از حیوان سلب نموده باشد شکارچی اصیل با اتکا به مناعت طبیعی که لازمه این ورزش است از شکار حیوان بیچاره که احیانا باری در دل و یا بره و میشی در پس و پیش دارد چشم می پوشد و به لذت تماشای اندام زیبای انان اکتفا می نماید.

        داغ Thumb up 21 Thumb down 21

        • میثم می‌گوید:

          تاریخ این متن زیبا بسیار قابل توجه هست
          شکار و طبیعت مهر ۱۳۴۳ صفحه ۱

          چطور شد که این عاشقان واقعی طبیعت جایگاه خودشون رو از دست دادند و الان مورد سرزنش بعضی از به ظاهر طرفداران محیط زیست قرار میگیرن؟؟!!
          طرفدارانی که بعد از بین بردن بیشتر زستگاه ها به هر نحوی، یادشون افتاده حیات وحشی هم وجود داره….
          مدعی این نیستم که شکارچیان قانونمند چاره ساز تمام مشکلات محیط زیستی ایران هستند و باید جایگاه خانم ابتکار به یک شکارچی داده شود،نه

          ولی یقین دارم که اگر بحث مدیریت شکار و حفاظت از حیات وحش توسط بخش خصوصی واقعی و شکارچیان قانون مند صورت بگیره وضعیت به مراتب بهتر از الان بود،
          خیلی خیلی بهتر…
          افسوس…..

          داغ Thumb up 14 Thumb down 21

        • امیر امینی می‌گوید:

          @کوشان مهران:متن فوق به لحاظ فحوی کلام بسیار سخیف و به لحاظ ادبی فاقد ارزش است و به لحاظ منطقی دارای تناقضات بسیار است.متعجم از شما که به جهت اثبات حقانیت خود از چنین ابزار ناکارآمدی استفاده کردید.دوست گرامی از ادله و برهان برای عملی که انجام میدهید و مدافع آن هستید چیزی در دست شما نیست ،پس بهتر است بدون هیچ بحثی به کار خود بپردازید تا زمانی که اراده ملت و قانون جلوی شما را بگیرد و بیش از این خود را به زحمت نیاندازید که چیزی جز باد در مشت شما نیست.
          اما در نقد متن سطح پایینی که آوردید با نیم نگاهی که به آن انداختم توجه سایرین را به چند نکته جلب میکنم گو اینکه هر آنکس که اندک مایه ای از منطق داشته باشد …بماند

          “مراعات جنبه های مروت و انصاف و درنظر گرفتن مراتب فضیلت و اخلاق در امر شکار پایه های این هنر اصیل تا عالیترین مدارج اخلاقی بالا می رود”

          شکار هنر است؟!!لابد بمب اتمی که بر هیروشیما انداختند شاهکار هنریست.
          عزیزم هنر آن چیزی است که از احساسات لطیف هنرمند نشات می گیرد و با خلاقیت و استعداد او تبدیل به اثری می شود که در دل بیننده شور می آفریند و عواطف او را با احساس زیبای هنرمند پیوند می زند.
          پرسش این است که آیا دیدن لاشه غرق به خون یک حیوان زیبای بی آزار چنین کارکردی در شما دارد؟!که اگر در کسی دارد نمی دانم بگویم به کجا مراجعه کند.
          در متن فوق کلمات مروت و انصاف و فضیلت واخلاق و صعود به مدارج بالای اخلاقی به صورت متواتر و مسلسل وار آورده شده که هیچ یک از آداب و مناسک شکار (کشتن حیوانی بی آزار و غیر مسلح با سلاحی مرگبار و به صورت غافلگیرانه از راه دور به قصد دفع شهوت کشتن در محیط طبیعی و محل زندگی آن جاندار که البته هیچ مزاحمتی برای قاتل خود نداشته و محل زندگی او نیز هیچ تعارضی با محل زندگی قاتلش ندارد)این مفاهیم را در ذهن مخلص تداعی نمی کند که تعریف مروت و انصاف و اخلاق را همه می دانند.کس از بزرگان ادب و علم وعرفان و اهل فضیلت سراغ نکردم که با این نردبان (شکار)به مدارج بالای اخلاق صعود کرده باشد.

          “با احساس عطوفت نسبت به شکار علیرغم تعداد قابل ملاحظه شکارچیان و فدرت کشندگی سلاح های آتشین موازنه و تعادل حیوانات وحشی کاملا حفظ می شود و گاهی با توجه به کمبود علوفه و خشک سالی ها و سرد مهری برف و بوران ها و بی پناهی این جانداران زیبا لازم می شود که به شکارچی اجازه بیش از حد نصاب شکار را داد و یا اینکه زمان فصل مجاز را تمدید نمود ولی بهرصورت و بهرحال شکارچی حرفه ای بی انصاف که از شقی ترین مخلوقات خاکی است حق استفاده از این لذا معنوی را ندارد.”

          آیا شما عطوفت را اینگونه معنی میکنید که اگر برف و بوران شدید شد و یا خشکسالی دامن طبیعت را گرفت با عاطفه و احساس تمام جاندار بی آزار را به قتل برسانید؟!تعریف شما از عاطفه این است؟!!!!
          بعد آنوقت کسانی را نیزشکارچی بی انصاف می خوانید!!!آنها دیگر چه مخلوقاتی هستند ؟
          در متن چند بار از کلمه انصاف استفاده شده است. آیا معنی انصاف را می دانید؟اصلا چرا این متن را گذاشتید؟در این متن که چیزی جز لاطائلات نیست.شاید قصدتان دهن کجی به دوستداران طبیعت است؟
          بگذریم .شکاررا ورزشی اصیل میدانید.میگویم چطور است که پیشنهاد گنجاندن رشته شکار را در المپیک بدهید تا همگان از دیدن صحنه های کشتار و خون و پوست کندن و سر بریدن و قتل حیوان بی دفاع بی آزار به اوج مدارج اخلاقی برسند؟!!! چرا تا به حال این به ذهن خلاق خودتان نرسیده؟شاید هم کوته نظران کمیته بین اللملی المپیک هنوز به فضائل شکار پی نبرده اند.
          در پاراگراف آخر شکارچی را شجاع و رئوف و مهربان خوانده و وی را مظهر آزادی و آزادگی دانسته.
          می گویم چطور است جایزه صلح نوبل را به دوستان رئوف ومهربان شکارچی اهدا کنند که الحق والانصاف محق آنند.ای سمبل های آزادی و آزادگی چرا جهت نامگذاری میدان آزادی به نام یکی از همپالکی های آزادمردتان تلاشی نمی کنید تا هر که به نماد تهران وایران نگاد کرد پایمردی و آزادگی شما در ذهنش تداعی شود.

          “شکارچی حقیقی شجاع، زئوف و مهربان است او سمبل آزادی و آزادگی است و طبیعت و راز های آن را درک می کند و انچه را که به طبیعت تعلق دارد دوست دارد، خوب می اندیشد و درست استدلال می کند و افکارش همپایه ارتفاعات قللی که پا بر سر آنها می گذارد منیع، آزاد و وارسته است. شکارچی اصیل با مروت و با انصاف بوده و همچون آزادمردان به میدان مبارزه می رود و به شکاش اجازه می دهد که از همه شرایط طبیعی به منظور دفاع از خود اسنفاده نماید و آنگاه که طبیعت به عللی قدرت دفاع را از حیوان سلب نموده باشد شکارچی اصیل با اتکا به مناعت طبیعی که لازمه این ورزش است از شکار حیوان بیچاره که احیانا باری در دل و یا بره و میشی در پس و پیش دارد چشم می پوشد و به لذت تماشای اندام زیبای انان اکتفا می نماید.”

          ای قلل رفیع استدلال وخرد و منطق و ای مهربانان و دلسوزان طبیعت وای احرارو ای پاکان وای نیکان که به حیوان اجازه دفاع متقابل از خود را می دهید و می گذارید که از لحظه ای که تیرتان شلیک میشود تا لحظه ای که بر بدنش می نشید از خود دفاع کند و تازه اگر جانی در بدن مجروحش باشد این فرصت را از وی دریغ نمی کنید که تا لحظه ای که بالای سرش برسید و سرش را از تن بی رمقش جدا کنید فرار کند.
          از دادار جهان می خواهم ذرة المثقالی از این همه اخلاق مداری،رأفت ،عطوفت،انصاف،هنر،شجاعت وآزادگی شما قلل رفیع فضائل به من هم عطا فرماید تا من هم مثل شما با شرافت سخن بگویم وآزاده گردم .

          پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 13

        • بهنام می‌گوید:

          احسنت بر شما جناب مهران عزیز
          حرف دل ما گفتی جانا

          داغ Thumb up 9 Thumb down 8

      • وحید.ب می‌گوید:

        شما گیاهخوار هستید؟

        داغ Thumb up 17 Thumb down 18

        • وحید.ب می‌گوید:

          آقای امیر امینی
          دوست داشتم پاسخ میدادید اگر واقعا گیاهخوار باشید حق را به شما میدهم و نظرم برمیگردد ولی در هر حال
          استفاده از ادبیات تهاجمی و آکنده به طعن دردی از درد های حیات وحش و محیط زیست را حل نمیکند
          اگر تفاوتی بین شکار مجاز و غیر مجاز قائل نیستید سعی نکنید با هر ابزاری که در دست دارید سعی در پیوند میان این دو بنمایید
          آن قدر انواع و اقسام تخلف صورت گرفته که خیلی هایش را من حداقل نمیدانم
          خلاء های قانونی و عدم پایبندی به قوانین
          باعث میشود
          که هرکسی کار خودرا بکند
          علی الظاهر
          دوست دار حیات وحش تنها یک غرولندگر

          پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 5

          • وحید.ب می‌گوید:

            آقای امینی در ضمن شما به تنهایی انقدر زحمت میکشید و نظرات دوستان را محو میکنید؟
            جالب است نظرات منحصر بفرد شما گاهی رای های مثبتش خیلی بیشتر از کاربرانی است که احتمالا به این سایت می آیند.

            پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 8

        • میثم می‌گوید:

          آقای امینی در ضمن شما به تنهایی انقدر زحمت میکشید و نظرات دوستان را محو میکنید؟
          جالب است نظرات منحصر بفرد شما گاهی رای های مثبتش خیلی بیشتر از کاربرانی است که احتمالا به این سایت می آیند….

          دوست عزیزم
          جناب وحید .ب
          ما چطور باید انتظار داشته باشیم با وجود همچین تفکراتی در این سرزمین که از قرار معلوم به ظاهر تحصیل کرده هم هستند ، دموکراسی برقرار بشه…

          بهترین مثال زنده هم ،همین وب سایت همسایه هست ، که ادمینش هم از ادمین دیده بان پر هیاهو و در مصاحبه های تلوزیونی… حضور دارند ، شما خودتون مقایسه کنید ، چرا در این وب سایت دیده بان محیط زیست تا یک خبر گذاشته میشه این همه کاربر در موردش نظر میدن موافق و مخالف ، ولی در وب سایت همسایه به ندرت در مورد اخبارش کسی دیدگاهی قرار میده..؟

          نظر شخصی خودم رو میگم، چودن ادمین وب سایت همسایه متاسفانه ، بسیار تندرو هستند و به صورت افراطی مخالفت میکنن و در خیلی از مصاحبه ها و صحبت ها شون مثل همین جناب امیر امینی از توهین کوتاهی نمیکنن..

          در اینجا هم از دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران به گرمی تشکر میکنم.
          سپاسگذارم.

          پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 3

          • وحید.ب می‌گوید:

            میثم جان درود بر شما
            با شما موافقم
            ولی سیستم نظر دادن و محو کردن (منظورم قدرت یک IP در محو کردن نظرات) خیلی با روح دموکراسی همخوان نیست
            من شکارچی چطور باید از این دوستداران دو آتشه ! حیات وحش درس بگیرم؟

            پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  16. kooshan می‌گوید:

    باید جلوتر رفت نظر دوست گرامی و مطلع و صاحب نظر آقای مهران کوشان در این زمینه متین و منطقی است و خوب است مورد توجه بقیه دوستان عزیز قرار کیرد

    داغ Thumb up 6 Thumb down 8

  17. علی می‌گوید:

    به امید آن روزیکه شکارچی نامرد نداشته باشیم

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  18. بابک می‌گوید:

    حیوونکی چقد خوشگل و بانمکه
    انشالله اون فرد جنایتکار به سزای عملش برسه

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  19. مهدی گلی می‌گوید:

    به امید روز سبز محیط زیست

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  20. kooshan می‌گوید:

    دوست گرامی آقای کوشان مهران فردی مطلع در زمینه شناخت طبیعت و حیات وحش کشور بوده و همیشه اطلاعات ارزشمند و مفیدی در نظرات شان ارائه کرده اند اما بنظر میرسد طی نظر اخیرشان اگر درست بگویم در ) وصف شکار تروفی ( _ و از نظر خیلی از دوستان غیر ضروری _ نکته ای را در نظر نگرفته اند که ذکر آن بیفایده نیست از گذشته های دور و در خیلی از مناطق دنیا و بخصوص سواحل و دشتها و مناطق جنگلی و کوهستانی مردمی می زیسته اند که نسل اندر نسل معیشت و زندگی آنها وابسته به صید و شکار بوده و حرفه دیگری نداشته اند و بر مبنای نحوه زندکی شان آثار هنری هم خلق شده مثل ” پیرمرد و دریا ” نوشته ارنست همینگوی .
    این نحوه زیست تلاشی است برای بقا و زنده ماندن که در نوع دیگر شکار چنین ضرورتی وجود ندارد البته با بهبود اوضاع اقتصادی در جهان و بپیشرفت علم و تکنولوزی رفته رفته این سبک زندگی هم کمتر شده و در بسیاری مناطق جهان ضرورت یا اهمیت اولیه خود را بتدریج از دست داده است بنظرم این دوست عزیز سهوا تفاوت این دو را در نظر نگرفته است .

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>