زندگی لورا پلنگ خرم آباد با مرگ آرام پایان می یابد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: متاسفانه اقدامات درمانی صورت گرفته در بهبود وضعیت لورا (پلنگ خرم آباد) بی نتیجه بوده است و به دلیل برگشت ناپذیر بودن ضایعات نخاعی و ایجاد زخم های عمیق در اندام تحتانی، به منظور جلوگیری از درد و رنج بیشتر حیوان، طی چند روز آینده زندگی این ماده پلنگ جوان به روش مرگ آرام با تزریق دارو خاتمه می یابد.

دیماه سال گذشته ماده پلنگ جوانی در حالیکه هدف گلوله چهارپاره افراد ناشناس قرار گرفته و خود را بروی زمین می کشید در اطراف خرم آباد مشاهده و پس از بیهوشی جهت درمان به تهران منتقل شد.

پس از تهیه عکس رادیوگراف و انجام سی تی اسکن در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران مشخص شد ۴ ساچمه گلوله چهارپاره به بدن ماده پلنگ جوان برخورد نموده که ۳ ساچمه پس از برخورد از سمت دیگر بدن حیوان خارج شده و یکی از ساچمه ها با برخورد به ستون مهره ها در زیر یکی از مهره ها ثابت و منجر به ایجاد ضایعه نخاعی در پلنگ شده است.

دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان در مورد آخرین وضعیت پلنگ خرم آباد و اقدامات درمانی صورت گرفته گفت: در این زمینه در جریان یک عمل جراحی که در دیماه سال گذشته در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران بر روی ستون مهره ها صورت گرفت، از مغز استخوان پلنگ نمونه گیری شد.

…………………تصویر لورا در محل مخصوص نگهداری در کلینیک حیات وحش پارک پردیسان

دکتر ایمان معماریان افزود: با همکاری پژوهشکده رویان سلول های بنیادی گرفته شده از مغز استخوان پلنگ در محیط آزمایشگاه، تکثیر و پس از رسیدن به تعداد مناسب در چندین نوبت به قسمت آسیب دیده نخاع پلنگ تزریق شد.

این روش درمانی (استفاده از سلول های بنیادی جهت ترمیم ضایعه نخاعی پلنگ) که برای نخستین بار در کشور انجام گرفت، نتیجه بخش نبوده و تاثیری در بهبود وضعیت حیوان نداشته است.

این پلنگ در حال حاضر به دلیل برخورد گلوله با ستون فقرات، فلج کامل است و توانایی حرکت دادن دم، پاها و اندام تحتانی خود را ندارد و به همین دلیل دچار زخم بستر عمیق شده است.

حیوان بدون احساس درد، اندام تحتانی خود را بر روی زمین می کشد، از همین رو دچار زخمهای عمیقی نیز در ناحیه مقعد، شکم و زیر پاها شده و یکی از پنجه های پایش را نیز با دندان قطع کرده است.

دکتر ایمان معماریان اظهار داشت: به دلیل برگشت ناپذیر بودن ضایعه نخاعی و همچنین زخم های عمیق ایجاد شده در بدن حیوان، در صورت موافقت سازمان محیط زیست، زندگی این پلنگ با تزریق دارو به روش مرگ آرام پایان خواهد یافت.

دکتر محمود مرعشی دامپزشک سازمان محیط زیست نیز ضمن تایید این موضوع گفت: با توجه به نتیجه بخش نبودن اقدامات درمانی و عدم حصول بهبودی در وضعیت پلنگ خرم آباد، به جهت کاهش درد و رنج بیشتر در حیوان طی هفته جاری از طریق یوتانایز (مرگ بدون درد) به زندگی این پلنگ خاتمه داده می شود.

سرنوشت تلخ لورا، البرز (پلنگ تنکابن) و ماده خرس کرمانشاه سرگذشت بسیاری از حیات وحش مظلوم سرزمین ماست که همواره قربانی خودخواهی برخی از هم وطنان ما می شوند.

+25
-1062
  

72 دیدگاه

  1. بهرام می‌گوید:

    البرز منتظرت است لورای عزیز………………….
    شاید با این کار به زندگی پردرد و درنج در میان انسان های وحشی پایان دهی ولی یادت برای همیشه در خاطره ها می ماند

    پر طرفدار Thumb up 98 Thumb down 1

    • مسعود شکیبایی می‌گوید:

      لورا هم آروم خواهد گرفت با درد و غصه
      صدا از دیوار در آمد از مسئولین سازمان صدایی درنیامد به جز فرافکنی
      قبلا نمایندگان در نطق خارج از دستور یه اظهار نظر میکردن دیگه اونها هم یه اظهار نظر ساده نمیکنن…
      تشکر ویژه از دکتر معماریان و همکارانشون که تلاش خودشون رو کردن و البته برای اولین بار در ایران دست به کاری زدن که تجربه ای بشه برای آینده
      باشد که اهل تفکر، تدبر و عمل باشیم
      باشد که خودخواهی رو کنار بگذاریم

      پر طرفدار Thumb up 53 Thumb down 3

    • شیر علی می‌گوید:

      کور شود چشمی که این پلنگ را نشانه گرفت و بشکند انگشتی که ماشه بر پلنگ زیبا کشید.

      پر طرفدار Thumb up 61 Thumb down 3

      • mohsen می‌گوید:

        این حیوانات بیچاره چه گناهی کردند که باید از بی فرهنگی و سنگدلی ما انسان ها رنج بکشن. حیوانات بیچاره باید تاوان حس لذت طلبی انسان رو بپردازند.
        ببخشید شیر علی عزیز در مورد ماده خرس کرمانشاه با توجه به اینکه برای پلنگ تنکابن و این ماده پلنگ مظلوم لرستان از سوی دوستداران حیات وحش نام گذاری شد ( البرز و لورا) بهتره از طریق همین سایت از مدیریت محترم دیده بان محیط زیست و حیات وحش در خواست کنیم که بهمراه دوستداران حیات وحش برای خرس مظلوم و رنج کشیده کرمانشاه هم اسمی انتخاب بشه.
        به همین خاطر به شما هم استانی عزیز و بقیه کرمانشاهی ها پیشنهاد میکنم ماده خرس رنج کشیده کرمانشاه رو از این به بعد (( دا )) بگیم چون همونطور که میدونید دا به کردی یعنی مادر و اون خرس یه ماده ۲۵ ساله بود پس فکر می کنم این اسم مناسب باشه (البته اگه پیشنهاد دیگه ای هم هست میشه مطرح کنیم ولی فک کنم دا مناسب باشه)

        پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 0

  2. امیر یوشیج می‌گوید:

    هنگ کردم…

    پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 0

  3. کهمره سرخی می‌گوید:

    به یاد پلنگ قبلی که به همین روش از بین رفت…….

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 1

  4. رضا.ع می‌گوید:

    منظور از رسد آدمی به جایی که بجز خدا نبیند
    چه آدمی است همین آدمی که این حیوان زیبا را به این حال روز برساند
    برای این سرزمین متاسفم

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 0

  5. اهورا می‌گوید:

    ای داد بیداد تورو خدا داغ دیگه بر دل ما نذارید
    من چند روز پیش در خبرگزاری مهر خوندم که گفتن لورا حالش خیلی بهتر شده و رو به بهبودیست و امیدواریم در آینده نزدیک به زیستگاهش برگرده ، پس چی شد؟؟؟؟؟
    دیده بان با این خبر بسیار بسیار بسیار حالمونو گرفتی چون خیلی به برگشت لورا امیدوار بودیم و روز شماری برای برگشتش تو طبیعت می کردیم ولی اکنون…

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 1

  6. زهره می‌گوید:

    برگهای تاریخ حیات وحش مان بسی زردرنگ است
    گویی فداییان حیات وحش این خطه تمامی ندارند
    افسوس که آمدن آنان نیز بمانند ما از روی اختیار نیست
    باید بذر محبت لورا – البرز – خرس کرمانشاه و تمام خرگوشها و گوزنها و کل ها و قوچ ها و آهوها و پرندگان و سگها و گربه ها و … باید در قلب تک تک افراد این ملت کاشته شود والا ما همچنان تا سالها اندر خم یک کوچه خواهیم ماند
    باید جان همه مخلوقات خداوند همچون انسانها مغتنم شمرده شود
    ترانه ای از آقای علیرضا تهرانی با عنوان “از شکار برگرد” را امروز شنیدم بسیار زیباست
    ای کاش قاتلان البرز و لورا و خرس کرمانشاه آن را شنیده بودند
    برای شنیدن این ترانه زیبا متن زیر را در گوگل وارد نموده دانلود کنید
    از شکار برگرد – انجمن حمایت از حیوانات

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 0

  7. علی مهرانی کیا می‌گوید:

    متاسفانه پای حرف هموطن ها که میشینیم انقدر دم از فرهنگ و اخلاق و خدا میزنن و اینم وضعیت حیوانات
    هر روز یکی یکی داریم این جور نابودشون میکنیم
    حقیقتا” ما حیوان درنده ایم یا این موجودات !

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 1

  8. علی م می‌گوید:

    چه باید گفت…

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 0

  9. مهدی حدادی می‌گوید:

    چه زجری کشیده بینوا
    باشد که دیگه شاهد این چنین اتفاقاتی نباشیم

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 0

  10. اشکان می‌گوید:

    باید کاری کرد مسئولین هیچ کاری نمیکنن تا مردم اعتراض نکن
    البرز رفت لورا هم رفت طی سالی که گذشت خیلی از البرزها و لوراها نابود شدن
    اگر کاری نکنیم و اعتراض خودمون رو به گوش مسئولان نرسونیم در سال جدید هم باز شاهد این حوادث تلخ و درد آور خواهیم بود

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 0

  11. علی می‌گوید:

    تراژدی البرز تکرار شد…
    اینبار مرگ آرام قسمت لورا بود…
    شکارچیان تا دندان مسلح در کمینند

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 1

  12. kooshan می‌گوید:

    وقابع تلخ اخیر در حیات وحش یادآور این نکته است که لورا و البرز و ماده خرس کرمانشاه و بسیاری دیگر از همنوعانشان بیش از ترحم و دلسوزی به کمک و حمایت مؤثر هم نهادهای رسمی نظیر سازمان حفاظت از محیط زیست و هم علاقمندان و دوستدارانی دارند که از کمکها و حمایتهای مادی و معنوی برای حفظ و بقای آنها دریغ ندارند
    علاقمندان باید تحرک بیشتر و جدیتر انجمنهای مردم نهاد _ سمنها _ این عرصه را خواستار شوند و از آنها بخواهند موانع و تنگناها و نیازهایشان را اعلام تا بتوانند در حد توان به یاری آنها بشتابند
    ضمنا خواستار شوند که این انجمنها در ارتباط متقابل و هماهنگی با سازمان حفاظت محیط زیست و با استفاده از همه راهکارهای قانونی در جهت :
    ‏_‏ تلاش در جهت اصلاح قوانین فعلی و تدوین قوانین جدید که بطور مؤثر حافظ ذخایر طبیعی کشور اعم از گیاهی و جانوری باشند
    ‏_‏ فعالیت در جهت تخصیص بودجه کافی برای سازمان حفاظت از طریق رایزنی با دولت و مجلس
    ‏_‏ سعی در گنجاندن آموزشهای زیست محیطی در مقأطع مختلف تحصیلی
    ‏_‏ معافیت یا تخفیف قابل توجه مالیاتی توسط دولت برای افرادی که در زمینه گردشگری طبیعی و سایر مشاغل درآمدزا و حفاظت کننده طبیعت فعالیت می کنند
    ‏_‏ احتساب کمکهای افراد خیر به طرحهای زیست محیطی و حفاظت از حیات وحش بعنوان مالیات از طرف دولت
    ‏_‏ تلاش جهت تصویب محدودیتهای بیشتر در واگذاری سلاح به افراد و ممنوعیت نگهداری و کاربرد تفنگهای بادی و بران و نیز گلوله هایی که موجب زجر و شکنجه جانور می شوند
    و اقدامات دیگری نظیر اینها که در راستای کمک به بهبود و ارتقای وضعیت محیط زیست و حیات وحش کشور باشند

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 2

    • شیر علی می‌گوید:

      جناب کوشان میدانید چند میلیون سلاح شکاری ساچمه زنی مجاز در کشور وجود دارد؟ مگر میشود سلاح مجاز را ممنوع کرد؟ ما در کشوری زندگی میکنیم که قوانین سختی در خصوص حمل و نگهداری سلاح دارد.ممنوعیت تفنگ بادی که دیگه خیلی خنده داره.به جای این حرفها محیط زیست از تجارب کشورهای همسایه مانند ترکیه و عراق و پاکستان استفاده کند که خرید و فروش انواع سلاح در اون کشورها آزاده و به راحتی هر شخصی میتواند هر چند قبضه که بخواهد خریداری کند.از ترکیه یاد بگیریم که چکار کرده اند؟ تولید سلاحهای شکاری به تیراژ بالا و درآمد زایی و صادرات اسلحه دارند. همه ساله هزاران توریسم شکار خارجی دارند. به تمام شکارچیهای خودی پروانه شکار میدهند. تخلف و شکارچی غیر مجاز ندارند. آمار وحوش بالایی دارند و تمام مردم از وضعیت و مدیریت شکاربانی راضی هستند.مشکل محیط زیست ما فقط و فقط و فقط ضعف مدیریته.

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

      • kooshan می‌گوید:

        دوست گرامی جناب شیرعلی
        شما به آمار بالای سلاح در سه کشور و عدم محدودیت در واگذاری سلاح در آنها اشاره کرده اید آنها قطعا ضوابطی برای فروش سلاح دارند اطلاعی در این مورد ندارم ولی احتمالا بر اساس روشهای استاندارد جهانی است که در ایران اجرا نمی شوند اما اشاره من یکی به تفنگ ساچمه ای بود که در کرمانشاه به آن بران می گویند که خودتان دیدید که چه بلایی بر سر این خرس زبان بسته آورده بود دقیق جواب دهید آیا این نوع سلاح هم در آن کشورها مجاز است یا خیر ؟
        تفنگ بادی هم که به نظر شما صحبت درباره آن خنده دار است تابحال خیلی افراد را کور کرده و خبر دارم برخی که با آن گربه ها را زده اند حیوان حداقل یک روز زجر کشیده تا راحت شده است ضمن اینکه در ایران فروش و واگذاری آن هیج ضابطه و محدودیتی ندارد و دارنده آن در هر زمان و مکان و به هر چه بخواهد شلیک می کند در حالیکه در خیلی کشورها حتی فروش سیگار به فرد زیر سن قانونی ممنوع است
        اینکه در مورد هر موضوعی به روشها و برنامه های کشورهای دیگر و نیز در سطح جهانی توجه داشته باشیم امر مثبتی است ولی برای اطلاع از رضایت مردم یک کشور از یک مسئله مشخص نمی توان بر اساس ذهنیات و تمایل قلبی خود نتیجه گیری کرد بلکه نیاز به نظر سنجی دارد

        پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

        • زهره می‌گوید:

          تفنگ بادی تابحال چند گربه را قطع نخاع نموده است. شما فقط پای صحبت خانم فتوره چی فعال حقوق حیوانات شهری بنشینید و بشنوید که همین تفنگ ساده بادی تابحال چه بلاهایی که بر سر حیوانات شهری نیاورده است.

          پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  13. مهدی جعفری می‌گوید:

    هفته ها دیده بان رو باز کردم تا خبر سرپا وایسادن لورا رو ببینم ولی الان دارم گریه می کنم چون لورا هم می رود اونم آرام و در جلو چشم ما مدعیان انسانیت.
    برق چشمان لورا معصوم ترین نگاهی است که یک انسان می تواند ببیند
    از انسان بودنمان شرمنده شدم

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 1

  14. بابک می‌گوید:

    چقدر زیبا و باشکوهی لورا

    خدا لعنت کنه اون کسایی رو که تا این حد به حق حیات وحش اجهاف میکنن

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 0

  15. مجید(حیوانات نگین های آفرینشند) می‌گوید:

    چه کنیم که البرزها و لوراهای دیگه یه آسایش نسبی داشته باشن

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 1

  16. RAPSON می‌گوید:

    از اول سال که به دیده بان آمدم گفتم کاش امسال سال خوبی باشد اما مثل اینکه ما انسانها جز بی فرهنگی و وحشی گری چیزی بلد نیستیم
    به کسی توهین نمیکنم دیگه تحمل ندارم

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 1

  17. محمد می‌گوید:

    حیوانات وحشی که کنترل نمیشوند باید از بین بر چون برای انسان ها خطر افرین است!!!

    داغ Thumb up 5 Thumb down 43

    • اشکان می‌گوید:

      واقعا منطقی که به کار بردی هم مزحک بود هم غیرقابل قبول برای هیچکی چطوره که این حرف رو میزنه ما انسان ها داریم زیست گاه و محل زندگی و خونه این حیوانات زیبا رو از بین میبریم ما هستیم که به جنگل و دشت و کوه میریم و این موجودات رو شکار میکنیم و نابود چطور این موجودات میتونن به ما آسیب برسونن اگر خودمون وارد محل زندگیشون نشیم بعدشم کی شنیدی کسی توسط مثلا پلنگ و خرس تو خیابون جونش تحدید شده باشه اگرم حیوانی به انسان حمله کرده چون اون انسان رو برای خودش و بچه هاش تحدید قلمداد کرده و بهش حمله کرده یا اون شخص در جایی بوده که نباید

      پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 1

    • امید می‌گوید:

      شما تا حالا کجا بودی.خیلی خاص و متفاوت هستی.همه بهت توجه کردن

      پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 4

    • شاهباز می‌گوید:

      فکر کنم این دوست عزیز با این اظهار نظرشون میخواد بگه من نیاز به توجه دارم.

      پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 5

      • اشکان می‌گوید:

        دوست عزیز نیازی ندارم کسی بهم توجه کنه حرفی که به نظرم درست بود رو زدم و نظرم رو گفتم فکر نکنم اظهار نظر مشکلی داشته باشه بعدشم اگر به نظر شما و آقا امید نظر من اشتباه هست و حرف که میزنم غیر قابل قبول میتونید خلافش رو ثابت کنید و من رو متقاعد

        موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

    • یک زمین برای همه می‌گوید:

      با چه استدلالی اینگونه صحبت می کنید؟ کنترلی که مد نظر شماست چیست؟

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  18. شفایی پور می‌گوید:

    همیشه منتظر خبر خوبی بودم از لورا ولی……
    سرم درد گرفت.
    این نفر آخری “محمد” مطمئنه که حالش خوبه
    باید گریست به حال این ملت و کشور و مردم و ……

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  19. محمدرضا می‌گوید:

    حیف نیست پلنگ به این زیبایی بخاطر وحشی گری انسان از بین برود

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 0

  20. ایان می‌گوید:

    امیدوارم کسانی را که باعث این درد و رنج برای این حیوانات زیبا می شوند به درد گرفتار شوند

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 1

  21. خودم می‌گوید:

    چطور میشه با پزشک معالجش حرف زد؟
    راه حل خوبی برای درمان زخم بسترش دارم.
    لطفا اطلاعات تماس با دکترشو منتشر کنید.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  22. بی گناه می‌گوید:

    انسانهای پست…….

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 0

  23. بی گناه می‌گوید:

    آقای رئیس کانون شکار و توریسم کجاست …. که این حیواناتو ببینه…… که شکارچیان پست باهاشون چیکار میکنن……..ما دو نمونه از قوچ ومیش لارستانو فروختیم فلان دلار…….برای اینجور آدما متاسفم که خودشونو حامی حیوانات میدونن.

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 5

  24. فربد می‌گوید:

    لعنت بر ما چه کردیم و میکنیم با خودمان و ایران ؟!

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 0

  25. امید می‌گوید:

    پلنگ توی این کشور سرنوشتی به جز این نداره.نابودی و انقراض مثل ببر مازندران حتی اگر شکار نشن و کشته نشن از گشنگی میمیرن چون چیزی برای خوردن و شکار کردن ندارن

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 5

  26. عسل بانو می‌گوید:

    بسیار غم انگیز

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  27. ایرانى امارات می‌گوید:

    فقط میشه به حال این زبان بسته هاى زیبا گریه کرد
    خدایا روزى برسه که مردم و مسئولانمان بفهمند که خدا همه موجودات زنده را براى زندگى در این دنىا آفریده و حیوانات هم مثل ما حق زندگى دارند، مطمئن باشید که این ظالمهایى که با بیرحمى با این آفریده هاى خداوند بزرگ رفتار میکنند و همه مسئولانى که به سادگى از این مظالم میگذرند در همین دنیا تقاس ظلم و بى تفاوتیشان را خواهند دید

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  28. صادق می‌گوید:

    متاسفانه چون خوی این موجود تندی داره در اسارت،راهی نیست جز پایان دادن به زندگیش.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  29. jorjani می‌گوید:

    لعنت و شرم بر انسان های وحشی و بی فرهنگ…

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  30. امیر می‌گوید:

    کاش میشد با کارشناسای خارجی هم رایزنی و مشورت کرد و از تکنولوژی آنها هم استفاده کرد در کشورهای آفریقایی هم وضع شکار وحیات وحش در سالهای گذشته بسیار نابسامان بود و با کمک تعدادی از افراد دلسوز خارجی آموزش داده شده و اکنون درآمد خوبی از گردشگران حیات وحش نصیب این کشورها میشود
    شاید شکارکش های نادان و بیسواد هم در کشور ما آموزش و تکنولوژی این افراد بهتر به آنها اثر کند فراموش نکنیم چند سال پیش هم یک قلاده خرس به محوطه دانشگاه آزاد یکی از شهرها وارد شده بود که به خاطر نبود اسلحه بیهوشی در محیط زیست آن استان به خاطر عجز از زنده گیری حیوان آنرا با تفنگ شکاری کشتند

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  31. سولماز می‌گوید:

    لورای زیبا هم بعد از این همه سختی به آرامش رسید . برو البرز در انتظار توست
    آن احمقی که این بلا رو سر تو آورد جواب کارش را خواهد داد

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  32. فرشید می‌گوید:

    و باز هم مرگ آرام دیگری….
    خدا لعنت کنه کسایی رو که این بلاهارو سر حیوانات میارن.
    لورای عزیز تو آرام بخواب و به خواب ابدی برو که, توام قربانی دست ما انسانها شدی….

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  33. آیدین می‌گوید:

    آیا گروه دامپزشکی با پزشکانی که رو نخاع کار می کنند و همچنین رو زخم بستر، مشورتی کردند؟. لطفا قبل از اوتانازی به این مورد هم فکر کنید. خواهشا با دکتر صابر (جراح مغز و اعصاب در بیمارستان امام خمینی تهران) مشورت کنید.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  34. یک زمین برای همه می‌گوید:

    حدود ۴٫۵ ماه از اتفاق وحشتناکی که برای لورا افتاد می گذرد
    از آن زمان تاکنون بارها شنیدیم که این موجود دچار ضایعه نخاعی برگشت ناپذیر شده است. قدرت حرکت ندارد، درد می کشد و همین ناتوانی در حرکت موجود را عصبانی کرده و موجب شده با دندان پنجه اش را قطع کند.
    چرا این موجود زبان بسته را این همه مدت رنج دادیم حال که حیات وحش ایران یک به یک زندگی اشان با یوتانایز خاتمه می یابد …
    باید تا لورا زنده است مستندی از وضعیت آن ساخته شود و بارها و بارها در تلویزیون به نمایش در آید تا همه ببینند با داشته های سرزمینمان چه می کنیم …
    ما از زندگی فقط خودخواهی را آموخته ایم طبیعت را می خواهیم برای قلیان کشیدن، شکار، خوردن کباب با چوب درختان و ….
    ما لیاقت این همه زیبایی را نداریم
    خیلی از مسائل به مسئولین مربوط نمی شود شعور و درک و فهم چیزی نیست که به زور افراد را متوجه آن ساخت مهم نیست در گذشته چه بوده ایم مهم این است که الان چه هستیم …
    ساخت فرهنگی یک جامعه با خودسازی آغاز می شود.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

    • پروین می‌گوید:

      مستند سازان باید صدای این پرپر شدگان طبیعت را به گوش همگان برسانند صدای زجه های پلنگها خرسها روباهها……….را باید همه بشنوند . حضرت نوح پیامبر وقتی به کشتی نشست خدا به او فرمان داد تا از همه جانوران جفت جفت به کشتی نشینند تا نسل جانوران حفظ شود ایا اینگونه ما امانتداری افریده های خدا را با تیر و ساچمه و سم حفاظت میکنیم ؟؟؟؟؟؟ننگ بر این انسان خود خواه ……..بالاخره نتیجه خودخواهیت را کف دستت میگذارد این مام طبیعت .

      پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  35. دوستدار طبیعت بکر رودان و بشاگرد می‌گوید:

    چرا همیاران کاری نمی کنن؟
    چرا سازمان های مردم نهاد فرهنگشان گسترش نمی یابد؟
    چرا آه دلسوزان اثر نمی کند؟
    چرا گشت محیط بان بی اثر است؟
    ………..؟
    ………….؟

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  36. امیر می‌گوید:

    خانوم ابتکار تحویل بگیر
    آیا وقته این نرسیده که رایزنی با قوه قضاییه جهت افزایش میزان جریمه آسیب به حیوانات را شروع کنی؟ تاشکارچیان جرات نزدیک شدن به حیوانات زبان بسته را نداشته باشند.

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 1

  37. مهسا می‌گوید:

    الهی بمیرم..
    چقدر منتظر خبر خوب بودم از لورا

    اونی که به این روزگار دچارش کرده امیدوارم قطع نخاع شه تا بفهمه و لمس کنه که واقعا چه جنایتی کرده

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  38. د. حامدی می‌گوید:

    تقدیم به البرز و لورا

    پلنگ زردم
    اینجا نشسته
    از این همه زخم
    اون شده خسته

    اون که نبوده
    ضعیف و تنبل
    چرا نمی‌ره
    تو کوه و جنگل

    دیگه نمی شه
    بپره بالا
    شبا بخوابه
    روی درختا

    ***
    راهی نداری
    باید بمیری
    از دلم اما
    هیچ وقت نمی‌ری

    شعر از باران حامدی / ۱۲ ساله / ساری

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 0

    • کوشان مهران می‌گوید:

      سرکار باران حامدی

      سپاس بر شما برای به نظم کشیدن این داستان.

      این نوشتار را به شما پیشکش می نمایم که درباره پستانداران امارات متحده عربی می باشد:

      uaeinteract.com/uaeint_misc/teanh/025tmam.pdf

      وضعیت و شرایط زیست پلنگ عربی در آن کشور دشوارتر از ایران می باشد. خشکی و شکنندگی زیستگاه، رقابت دام اهلی بر سر منابع (چراگاه و آبشخور) با حیات وحش، کمی طعمه هایی همچون تار عربی و غزال کوهی و تغذیه ناگزیر از دام اهلی و مسموم شدن و هدف گلوله قرار گرفتن در کنار توسعه شدید زیرساخت های انسانی بقای این گونه در زیستگاه طبیعی را بسیار دشوار نموده است.

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  39. کوشان مهران می‌گوید:

    به گمان من یکی از کارهایی که می تواند در بلند مدت تاثیرگذار باشد انتشار نگاره هایی از وضعیت پلنگ های مجروج تنکابن، خرم آباد و همین خرس کرمانشاهان و حتی در نگاه خوشبینانه؛ چاپ عکس هایی از وضعیت اسفناک آنها بر روی تمبرهای پستی می باشد.

    مردم ایران به ذات دشمن طبیعت نیستند. در هر کشوری که آموزش، اجرای قانون های تاثیر گذار، فرهنگ و اقتصاد اثربخش نباشد همین داستان های ساچمه آجین نمودن جانوران وحشی و بویژه گوشتخواران را شاهد می باشیم.

    در اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و ایالات متحده قرن نوزدهم تا اواسط قرن بیستم گرفتن نگاره هایی افتخار آمیز از گرگ ها و خرس های کشتار شده و نشانیدن بچه ای تفنگ بدست بر سر لاشه خرس چیز مرسومی بود ولی اکنون در بیشتر موارد این دیدگاه ها به لطف آموزش و بالارفتن حساسیت ها و بویژه گسترش رسانه های جمعی بالارفته است.

    هیچگاه جنجال شکار خرسی باغ وحشی و مست شده با عسل و ودکا در سال ۲۰۰۸ توسط پادشاه اسپانیا در سفر به روسیه فراموش نمی شود.

    هنگامی که پادشاه سوئد و رئیس افتخاری WWF کشور خود اضهار داشت که بهتر است برای کمک به افزایش جمعیت نسل گوزن جمعیت گرگ های سوئد را کاهش داد همگان در مطبوعات و فضای مجازی به او ایراد گرفتند که ای وارث به حق تاج و تخت گوستاف آدلف و شارل دوازدهم! از شما اینگونه اظهار نظرها بعید می باشد.

    به گمان من بجای برگزیدن نام های مجازی و مجال به موج سواری هفت رنگان سواستفاده گر موج سوار محیط زیست که از هر قربانی برای نردبان ترقی استفاده می نمایند باید این گونه فجایع را بدون رنگ و لعاب احساساتی-پوپولیستی و بالا بردن تیراژ رنگین نامه ها توسط روزی نامه نویس ها، به عنوان آیینه تمام نمای حیات وحش و زیستگاه های طبیعی بیان نمود.

    با شرح ماوقع در مدارس و حتی سربازخانه ها و مساجد و تکیه های روستاها می شود… می شود در بلند مدت امید به تغییر نگاه در نسل جوان داشت وگرنه فرستادن روزیتا و مموش در کنار ارسال اجبار اقدس دیزل جز اتلاف زمان ارزشمند چه حاصلی دربر خواهد داشت؟

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  40. سهیلا می‌گوید:

    اینجا در دنیای من
    گرگ ها هم افسردگی مفرط گرفته اند
    دیگر گوسفند نمی درند
    به نی چوپان دل می سپارند و گریه می کنند.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

    • زهره می‌گوید:

      دنیایی که از آن سخن می رانید دیرزمانی است که فقط خون می بیند و تشخیص رنگ خونها دیگر در توان او نیست. قدیم الایام میان مردم مصطلح بود که دنیا بستر حوادث تلخ و شیرین است. اما امروزه سالهاست که رویدادهای شیرین در میان رخدادهای محزون و تلخ رنگ باخته است. امروز جهل و میل به قدرت و ثروت و شهرت بیش از هر دوران دیگری دست بشر را به خون بی گناهان آلوده نموده است. دنیای امروز دنیای بیرحمی و سنگدلی و توحش از وحشیانه ترین نوعش است. ما که از اسرار خلقت بی خبریم شاید روح حیات وحش مظلوم مان در پایان دنیا بر جسم انسانهایی متفاوت از انسانهای امروزی حلول یابد و پایان دنیا به زیبایی به آخر بیانجامد.

      پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  41. محمد هادی می‌گوید:

    شکارچیان بی رحم ، بی خدا و………. نگتان باد این رسم مردانگیتان
    و اما خداوند خالق این زیبایها حتما”در این دنیا و آخرت به گناه شما حتما”پاسخی تلخ میدهد و آنگاه لورا را بخاطر بیاورید ای سنگدلان
    خداوند در قرآن کریم می فرماید: (سوره جمعه)هر آنچه در زمین و آسمان هست همه به تسبیح خداوند مشغولند
    آری همه موجودات ای شکارچی ، از پلنگ گرفته تا آن مورچه کوچک همه خدا را تسبیح میگویند ، پس بترس از آه حیوانات بی گناه
    شرمتان باد………………………………………………………………………………………………………………………………

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  42. علیرضا روشن می‌گوید:

    پلنگ خال خال نیست
    داغ ِ صد هزار هِلال ِ سوخته بر تن دارد
    در فراق ِ ماه

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  43. منتقد می‌گوید:

    خانم ابتکار داری چه کار می کنی

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  44. ناشناس می‌گوید:

    کسی شماره تلفن یا آدرس ایمیل دامپزشکشو نداره؟
    یک راه حل برای زخم بسترش هست،
    هر چی زنگ میزنم پارک پردیسان کسی بر نمیداره
    بیمارستان دامپزشکی تهران هم نداشت شمارشونو.
    لطفا یک راه تماس با دامپزشکش بدین.
    کار سختی نیست

    داغ Thumb up 4 Thumb down 3

  45. حسین می‌گوید:

    چرا با مراکز محیط زیست جهانی ارتباط نمی گیرید و یا از آنها کمک نمی خواهید ؟
    شاید آنها بتوانند کاری کنند؟

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  46. دوستدار حیات وحش می‌گوید:

    با سلام
    کاش می شد قبل از پایان دادن آرم به زندگی این پلنگ، با انجمن های دوستدار حیوانات یا کلینیکها و باغ وحشهای خارج کشور ارتباطی برقرار کرد. شاید امکانات در خارج کشور، بتونه این پلنگ رو از مرگ نجات بده.

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  47. hamid می‌گوید:

    تا زمانی که قوانین ما محکمتر و بازدارنده تر نباشد شاهد از بین رفتن حیات وحشمان خواهیم بود .

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  48. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    با ساچمه هایی که قیمت ناچیز دارد حیوانی بس باارزش را میکشند . این نشان میدهد که وقتی شی خطرناک را بدست ابلهی بسپاری نابود خواهد کرد همانطور که اگر تکه چوبی را بدست دانا و هنرمندی بدهی از ان پیکری خلق میکند که همه تحسین میکنند . چه کسی این سلاحها را بدست این نااهلان و ابلهان داده تا در طبیعت این کشور بگردند و حیوانات را بکشند اینها قاتلین حیات وحش هستند . تفنگ داشتن انها باید جرمی سیاسی داشته باشد مثالی میزنم اگر کسی بخواهد یک تفنگ بادی را به تفنگ خفیف تبدیل کند جرمی بس سنگین محسوب میشود و شاید او را بجرم های امنیتی محاکمه کنند چون هر پنداری میتوان از این کار او داشت . اما وقتی تفنگی را نااهلی میخرد کسی از او در مورد دلیلش نمیپرسد و باو نمیگوید که چه زمان و بسمت چه چیزهایی میتواند نشانه رود و کسی این اگاهی را نمیدهد که تفنگ برای کشتن نیست و اگر میخواهید تفریح کنید به میادین تیراندازی بروید زیرا حیوانات در خطر انقراض هستند و نباید انها را کشت . در حال حاضر میتوان با یک عدم سو پیشینه و داشتن پول سلاحی تهیه کرد باید روی کلمه سلاح که شکاری نامیده میشود پافشاری کنم اما مالک ان برای کشتن میاید و اسلحه را خریده و حال باید دولت کلی هزینه کند تا مراقب باشد تا این شخص به کشتن حیوانات اقدام نکند . نمیدانم متوجه میشوید چه میخواهم بگویم یک ارگان دولتی سلاح میفروشد و ارگانهای دیگر باید از طبیعت مراقبت کنند تا حیوانات کشته نشوند . این بازی بس خطرناک برای حیوانات است و طبیعت ایران تاوانی سخت میدهد . در این میان تعداد کمی دوستدار طبیعت و حیوانات که ارزش انها را میدانند و دلسوز انها هستند فقط میتوانند به این قاتلین لعنت بفرستند و امیدوار باشند روزی دل مسولین نیز برای این حیوانات بسوزد و بلکه خانم ابتکار و سایر دولتمردان تصمیمی درست بگیرند . تا ان زمان چند پلنگ و خرس و گرگ و جنگل و … از بین خواهد رفت .
    حیف هستند دیدن چشمان حیوانات که التماس میکنند دیگر قابل تحمل نیست انها به کمک ما نیازمندند . انها پناهی ندارند . حتی قوچ و بز شبها از شکاف کوه برای چریدن بیرون میایند . دیگر پلنگ نیز پناهگاهی را نمیشناسد . قاتلین همه جا را میشناسند و او را پیدا میکنند . پلنگ را در حالی میکشند که خنده بلند سر داده اند و او راه فراری ندارد . هر روز پلنگ مادر وقتی برای تهیه خوراک بیرون میرود بچه هایش را با حسرت نگاه میکند و با انها وداع میکند چون میداند شاید برنگردد . قلب او هر روز بارها از ترس میایستد او نمیداند مراقب جان خود باشد یا توله هایش را از گرسنگی نجات دهد انگار این زندگی برای او بازی مرگ مرگ شده است . گاهی انقدر خسته میشود که انگار خودش را به زیر چرخ میاندازد تا خلاصش کنند تا این بازی مرگ زودتر تمام شود . این بازی انقدر نابکار است که حتی وقتی به میان دوستدارانش هم میرسد انها نیز مجبور به بازی مرگ میشوند . پس چرا باید زندگی کند این چه راهی است که او میرود . انسانها خلقت خداوند را نیز به پرسش گرفته اند . کاش انسانها به کوه نمیرفتند کاش انها در خانه هایشان سرگرم باشند . انسانها دیگر زیبایی طبیعت را نمیبینند و انرا نمیشناسند .
    خانم ابتکار پلنگها و … درب منزل شما را نمیشناسند تا انجا برای شما سرنوشت شومشان را بازگو کنند اما شما میتوانید از انها سراغی بگیرید و انها را از این تنگنا نجات دهید . قانون میتواند هر کس که سلاح بدون مجوز را دارد به سالها زندان محکوم کند . سازمان تسلیحات ارتش میتواند برای فروش تفنگهایش قوانین محکمتری را ایجاد کند . چطور باید گفت این طبیعت و حیوانات دارایی تک تک ایرانیان هستند و کسی نمیتواند شرایط از بین رفتن انها را فراهم کند . اگر میشد از تمام مردم ایران رای میگرفتند فکر میکنید چه تعدادی به کشتن و نابودی طبیعت کشور رای میدادند ؟ من میگویم قاتلین و نابودگران طبیعت در اقلیت هستند . یا رای بگیرید یا بپذیرید که باید این سرمایه های ملی را حفظ کنیم و برای ان از تبلیغات گرفته تا قوانین سخت و اموزش و تهدید همه شیوه ها باید با هم بکار گرفته شوند .

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

    • زهره می‌گوید:

      بسیار زیبا و منطقی به پدیده شوم کشتار حیات وحش و مظلومیت ساکنان آن پرداختید.
      مسوولین اگر کامنت های کاربران سایت را بخوانند چندین قدم به تصمیم گیری های تاثیرگزار و سودمند نزدیک تر می شوند.

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  49. احساس می‌گوید:

    آرام بخواب…

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  50. حامی می‌گوید:

    من از زبان موجوداتی سخن میگم که سخن گفتن نمیدانند …… چرا چرا چرا چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟
    به ما یاد ندادند عاطفه را محبت و انسانیت را …… چه کسی مقصر است ؟؟؟؟؟؟؟؟
    تا کی تحمل ؟ تا لحظه مرگ باید اینچنین جنایات را تحمل کنیم ! به کدامین گناه نکرده ؟؟؟؟؟؟؟
    خدا از اون کسایی که اینچنین راحت جان میگیرن بگذرد چون واقعا قابل ترحم هستند ….
    هر چند محاله ممکنه خدا اینچنین جنایات را فراموش کند …………

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>