نخستین تصاویر منتشر شده از مرگ یک خرس سیاه بر اثر برخورد با خودرو

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: ساعت ۲۱ شب گذشته (جمعه ۹۳/۳/۹) یک خرس سیاه آسیایی بر اثر برخورد با یک خودروی سنگین در جاده زیارتعلی شهرستان رودان در محدوده گردنه مهتابی براثر برخورد با خودروی سنگین تلف شد.

خرس مجروح که یک نر بالغ بود پس از تصادف تا مدتی زنده بوده و سعی داشته خود را از حاشیه جاده به سمت کوه بکشاند.

محیط بانان شهرستان رودان بلافاصله پس از اطلاع از موضوع به منطقه اعزام و به جستجو برای یافتن خرس آسیب دیده مشغول شدند ولی متاسفانه در تاریکی شب زمانی خرس را یافتند که بر اثر شدت جراحات وارده تلف شده بود.

لاشه این خرس سیاه جهت بررسی های بیشتر به آزمایشگاه بانک ژن استان هرمزگان منتقل شده است.

خرس سیاه آسیایی هم اکنون در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN RED LIST) در طبقه در آستانه انقراض (CR) قرار دارد و هیچ آمار مشخصی از تعداد اندک باقیمانده جمعیت این گونه در کشور در دست نیست.

+26
-344
  

49 دیدگاه

  1. سولماز می‌گوید:

    تو این جاده ها نه انسان امنیت داره نه حیوان . واقعا کدام بی سوادی این جاده ها رو ساخته

    پر طرفدار Thumb up 65 Thumb down 0

  2. RAPSON می‌گوید:

    یک گونه ارزشمند که در معرض انقراض است به همین راحتی از بین رفت و مطمئن باشید هیچ کس جوابگو نخواهد بود
    باید یک فکری اساسی کرد بهترین طبیعت و تنوع زیستی را داریم و نسبت به آن بی تفاوت هستیم البته روی سخنم با آنان هست که کاره ای هستند و از بیت المال حقوق میگیرند

    پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 2

  3. محمد ابراهیمی می‌گوید:

    چه غم انگیز و تاسف بار
    واقعا حقش از زندگی یک عمر فرار از دست آدمها و در نهایت کشته شدن زیر ماشین بود
    کاش ما انسانها درک کنیم که این دنیا متعلق به حیوونا هم هست
    ای کاش برای پیشگیری از چنین اتفاقاتی خیلی جدی تر فکر و عمل بشه

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 0

  4. گلستان می‌گوید:

    حیف شد…..

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 0

  5. علی م می‌گوید:

    ما چند نوع خرس در ایران داریم؟
    آیا خرس سیاه مناطق شمالی ایران وجود دارد؟
    کسی اطلاعتی در مورد خرسهای موجود در ایران دارد؟

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

    • کوشان مهران می‌گوید:

      در ایران دو گونه خرس وجود دارد:

      خرس قهوه ای که زیرگونه غالب آن خرس سوری با رنگ روشن است که نمونه های شاخص آن در غرب کشور وجود دارد و در شمال کشور(البرز) جریان زیرگونه قفقازی تیره رنگ نیز وارد شده است.

      خرس سیاه آسیایی زیرگونه بلوچی که در بلوچستان، جنوب کرمان و هرمزگان وجود دارد.

      خرس سیاه آسیایی از ژاپنف کره، منچوری، خاور دور روسیه تا هندوچین، جنوب چین و جنوب رشته کوه هیمالیا(نپال، بوتان و شمال هند) تا پاکستان و شرق افغانستان(بویژه جنگل های مونسون نورستان_کافرستان باستان) و ایران وجود دارد.

      پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 1

    • کوشان مهران می‌گوید:

      در این کتاب IUCN تا حدودی با وضعیت گونه های خرس، پراکنش و برنامه های حفاظتی آنها اشنا خواهید شد:
      carnivoreconservation.org/files/actionplans/bears.pdf

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

    • ایزدی می‌گوید:

      خر سیاه یا همان خرس هندی فقط در مناطق جنوبی ایران یافت میشود عمدتا استانهای کرمان هرمزگان سیستان و بلوچستان

      پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

    • ساسان + می‌گوید:

      علی جان یه سری به لینک ذیل بزنید , خالی از لطف نیست!!!!

      plan4land.org/f-news/f-newsview/tabid/324/ArticleId/22/.aspx

      داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  6. کوشان مهران می‌گوید:

    در اروپای مرکزی و غربی که دهه ها و شاید قرنی از نابودی خرس های قهوه ای گذشته بود با تغییر دیدگاه مردم و مدیران و بهبود شرایط زیستگاه، خرس های قهوه ای به تدریج شروع به بازپسگیری قلمروهای پیشین خویش نمودند.

    در کنار تیراندازی غیر مجاز شکارچیان و دامداران و کشاورزان، برخوردهای جاده ای باعث بروز تلفات در میان خرس ها و گرگ ها و سیاه گوشانی گردیده و در این بین نمونه های نر جوان که پیشگام یافتن زیستگاه نوین برای پایه گذاری جمعیت می باشند در صدر مرگ و میر جاده ای قرار دارند.

    در فلوریدا نیز که جمعیت خرس سیاه آمریکایی آن تا ۳۰۰ قلاده کاهش یافته است آمار برخوردهای جاده ای که باعث جزیره ای شدن زیستگاه در ایالتی با تراکم بالای جمعیت انسانی شده افزون بر شکار غیر مجاز می باشد.

    سوگمندانه در ایران گویا یافتن لاشه جانوران مرده مطمعین ترین شیوه برآورد جمعیتی و اثبات وجود گونه گردیده است.

    یک پیشنهاد!

    برآورد زمان برخوردهای جاده ای، جنسیت جانور و سن آن در یک بازه زمانی برای مثال ده ساله کمی تواند به تخمین نسبی جمعیت خرس سیاه، گلوگاه های حساس زیستگاه و زمان هایی که نیاز به دقت ویژه برای پایش جاده ها و یافتن مکان هایی که بیشترین احتمال برخورد را دارد کمک شایان توجهی بنماید.

    این چیزی است که در مرگ و زندگی خرس سیاه اثر گذار است

    شاید… شاید با یافتن مسیرهای جاده ای که بیشترین آمار برخورد را دارد با کارگذاری سرعت گیر و یا دیگر عواملی که کاهنده برخورد می باشند بتوان از تلفات بیشتر پیشگیری نمود.

    پیشگیری بهتر از درمان است.

    بیشتر راننده ها به دلیل ترس از چپ شدن خودرو مایل به برخورد با خرس و پلنگ نیستند بنابراین بجای دشنام دادن به راننده ای که در برخورد مستقیم با مشاهده هیبت او زبان دشنام گویان بند می آید با پیشگیری و بهسازی گلوگاه های جاده ای و آشنا نمودن پرسنل سختکوش پلیس راه و حتی اتحادیه رانندگان و کامیون داران منطقه می توان کاری را به شیوه ای اثربخش پیش برد وگرنه اصغر آقا اینترنت که هیچ، سال هاست لای کتابی را هم باز نکرده است ولی همین امثال اصغر آقا با لنگی بر گردن و دمپایی بپا اگر آگاه شوند بسیار بیشتر از آن چند هزار سهمیه بی سواد می توانند حامی خرس سیاه باشند.

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 4

    • منتقد می‌گوید:

      لطفا اظهار نظر کنید مقاله ننویسید، عرضه مقاله جای دیگری است!!!

      پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 29

      • کوشان مهران می‌گوید:

        جناب منتقد گرامی

        نگاشتن مقاله نیاز به شیوه نوشتاری دیگری دارد.

        بسیار خوشحال می شوم که نگارنده و دیگر خوانندگان از دیدگاه و راهکار پیشنهادی شما استفاده نمایند.

        با سپاس

        پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 3

        • منتقد می‌گوید:

          به نظر نمی رسد جنابعالی در مورد مقاله نویسی و اصول و تکنیکهای آن لااقل برای کسانی که (essay writing) را سالها پیش از شما پاس کرده اند توضیحی لازم باشد، دوست عزیز اما این نیاز شدید به کامپلیمنت و خود … و دراز گویی و انشاء نویسی خارج از قاعده کامنت نویسی در یک سایت است، پس به قول اخوان ثالث : اندیشه کنید اندیشه کردنی!!! مخلص کلام : کم گویی و گزیده گویی …!!موفق و سربلند باشید.

          داغ Thumb up 14 Thumb down 21

          • وحید.ب می‌گوید:

            آقای منتقد شما مشکلتان حقیقی است یا حقوقی؟
            سبک نگارش شما شبیه یک دوستی است که چون دکترای بازشناسی کشک از دوغ نداریم مارا به حال خود وانهاد تا به زعم ایشان از شکار دفاع کنیم.

            پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 4

          • kooshan می‌گوید:

            دوست گرامی _ منتقد _ اگر در دیده بان بخشی جداگانه مختص درج مقالات یا دیدگاهها و نظرات مفصل مثل نظرات آقای مهران وجود داشت میشد به توصیه شما عمل کرد ولی در حال حاضر اینطور نیست و باید وضعیت فعلی را پذیرفت

            پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

      • امین منصوری منتقد محیط زیست می‌گوید:

        جناب منتقد، مقاله آموزنده بهتر است یا ایشالله و ماشالله و ایول ودمت گرم؟؟؟ جناب مهران عزیز از مقالات و اطلاعاتی که در این سایت جهت آگاهی خوانندگان قرار میدهید بینهایت سپاسگذارم.

        پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 5

    • حامدی می‌گوید:

      آقا دست شما درد نکنه. نوشته شما اگر هم مقاله باشد، با خبر کاملا مرتبط است

      پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 3

      • مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

        من هم از نوشته های آقای مهران همیشه استفاده میکنم آقای منتقد
        حالا اسمش هرچی میخواد باشه باشه (به قول شما که خارجی بلدین! essay یا هر چیز دیگه ای)

        پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 2

  7. Ali - 1372 می‌گوید:

    خداییش خیلی دلم گرفت هر روز خبر مرگ یه حیوون زبون بسته تو این جا میاد و ما هم که اعصاب نداریم بدتر میشه وضع اعصابمون
    واقعاً ما انسان ها چقد پست هستیم واقعاً چرا اینقد شکار و کشتار و تصادف ؟؟؟
    این مسئولین باید یه فکری کنن اصلاً فکر نمی کنن اگی فکر و عقل درست و حسابی داشتن که نمی آمدن توی پارک های حیات وحش جاده احداث کنن !!!
    همش تقصیر همین مسئولین هست که این همه تصادف ماشین با این زبون بسته ها اتفاق می افته
    برای مسئولین و مردم متاسفم بجای این که اونا تأسف بخورند ما بجاشون تاسف میخوریم

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  8. شفایی می‌گوید:

    سلام. دوگونه خرس در ایران داریم. خرس قهوه ای در غرب، جنوب غرب و شمال و …. و خرس سیاه که در شرقر و جنوب شرق کشور است.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  9. وحید.ب می‌گوید:

    مایه تاسف است
    اگر ما امروز شکار ببر و شیر قاجارها را توحش بنامیم
    بنظر شما بعد از ما این بی تفاوتی عملی نسبت به نابودی حیات وحش گونه های نادر را چه مینامند؟
    قطعن فرهیختگی و مدنیت نام نمینهند
    البته جاییکه هرکه ساز ناکوک خودش را بزند نباید توقع بهتر ازین داشت.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

    • گنجشک ! می‌گوید:

      شیر و ببر در زمان قاجار حیوانات نادری نبوده اند .
      بی تفاوتی ما نسبت به شکار یک خرگوش هم باعث خواهد شد آیندگان ما را مردمانی بنامند که باعث انقراض خرگوش در ایران شدند . حال پلنگ و خرس و گورخر که جای خود دارد !

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  10. رضاشکاری می‌گوید:

    پارسال که سال پلنگ بود امسال انگار سال خرسه

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

    • دستان علوی می‌گوید:

      با سلام و درود
      قبل ترها فکر می کردم می توانیم کاری برای طبیعت بکنیم . اما در این ۲-۳ سال گذشته فقط به یک چیز فکر می کنم :

      شهر خالیست ز عشاق بود کز طرفی
      مردی از خویش برون آید و کاری بکند

      با سپاس
      حامی گرگ های ایران

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  11. اهورا می‌گوید:

    خدا میدونه جاده های مرگ سالی جون چقدر جاندار میگیره؟؟!!!
    افسوس….

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  12. وحید.ب می‌گوید:

    سالهاست در دنیا این موضوع تبدیل به یک اصل شده که تا ندانیم چه داریم چند تا داریم چگونه میتوانیم از آن صحبت کنیم؟ چه رسد که بخواهیم از آن مراقبت نماییم
    باور من این است که کشورهایی که آمار گیری حیات وحش در آن صورت میگیرد و حدود زیستگاه حیوان مشخص است و بومی ها از وجودشان آگاه هستند و… تا بتوانند ازین راه گام اساسی در حفاظت از حیات وحش صورت دهند
    مجموعه این کارهاشان با شعبده و جادو انجام نمیشود و راه حل تعریف شده ای دارد…

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  13. علیرضا از سمنان می‌گوید:

    سلام در جهان به جاده های ایران جاده ها مرگ معروف هستند سالی در حدود بیست هزار نفر از هم میهنان ما در این جاده ها جان خود را از دست میدهند اونوقت شما انتظار دارید برای حیوانات کاری انجام دهند

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  14. کهمره سرخی می‌گوید:

    من دانشجوی رشته عمران هستم.تو درس راهسازی در همه ی مسیرها احتمال وجود مانع رو میدیدم برای همین با توجه به سرعت مجاز در جاده و نوع منطقه ، فاصله دید توقف و فاصله ی بین زمان دیدن تا زمان ترمز رو لحاظ میکنیم و در مجموع حداقل طول مورد نیاز برای توقف حساب میکنیم یعنی اگر راننده با سرعت مجاز رانندگی میکرده و حواسش به جاده بوده قطعا میتونسته قبل از برخورد متوقف بشه.
    حالا خیلی راحت میشه با داشتن اطلاعات اون جاده مشخص کرد که مشکل از جاده هست یا از سهل انگاری راننده.
    امیدوارم هرچه زودتر پیگیری بشه و سهل انگاری از هرکی هست به شدت باهاش برخورد بشه.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

    • وحید.ب می‌گوید:

      جناب کهمره سرخی
      درود برشما
      من دانشی از راه سازی ندارم
      بسیاری از جاده های ما طبق اصول طراحی میشوند و همان طور که شنیده ام اکثر نقشه ها مربوط به سالهای بسیار دور است ولی در مقام اجرا آنچه عیان است چیز دیگری است…

      پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

    • درود می‌گوید:

      درود بر استان “قلب ایران زمین” !!

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  15. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    واقعا متاسفم
    فقط همین

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  16. محمدعاشق حیات وحش می‌گوید:

    دوستان عزیز باور کنید انگار از عجایب … نمی دونم انگار دیگه داریم عادت می کنیم به این قصه تلخ کشتار و مرگ ومیر !
    داره مثل پلنگ کشون ۹۲ میشه
    یه روز تصادف یه روز شکارکش ، یه روز اسلحه غیر مجاز یه روز زنده گیری …
    حکایت تلخ محیط زیست ما تراژدی کمدی که یه روز محیطبان نیست ، یه روز قیف هست ، قیر نیست یه روز قیف و قیر و محیطبان هست که دیگه فکر می کنم محیط زیستی نمونده باشه

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  17. محیط بان جعفری می‌گوید:

    جناب کهمره سرخی عزیز:
    جاده های منطقه ای که حادثه در آن رخداده کوهستانی و پیچ است ، ضمناً با عرض تاسف در این جاده ها کسی رعایت سرعت مجاز را نمی کند
    از آقای کوشان مهران عزیز هم کمال تشکر دارم اطلاعات خوبی در مورد زیستگاه ها و حیوانات دارند.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

    • کهمره سرخی می‌گوید:

      طرح جاده برای فاصله ی دید توقف هنگام دیدن مانع در قوس ها برای خودرو های سواری طراحی میشه یعنی میدان دید ماشین های سنگین در قوس ها به مراتب از خودروهای سواری بیش تر هست ضمن اینکه زمان عکس العمل برای ترمز کردن ۲٫۵ ثانیه در نظر گرفته میشه که اکثر افراد در کم تر از این زمان واکنش نشون میدن.
      در کل طراحی جاده همیشه برای بدترین حالت ممکن صورت میگیره .البته در جاده های کوهستانی عواملی مانند ضریب اصطکاک جاده و فاصله حاشیه جاده تا صخره های کنار جاده هم باید محاسبه بشه تا میدان دید افزایش پیدا کنه .
      حالا اگه وسیله نقلیه نقص داشته باشه یا سرعت غیر مجاز باشه یا یکی از عواملی که گفتم درست اجرا نشه کافیه تا یه حادثه ناگوار رخ بده.

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  18. علی م می‌گوید:

    ممنون از کوشان مهران عزیز

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  19. عرفان می‌گوید:

    موجود به این کمیابی مفت و مسلم از بین رفت

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  20. ایرانى می‌گوید:

    جناب کوشان مهران همیشه از نظرها و اطلاعات شما سود برده ایم، جناب منتقد میشه شما که علامه هستید سریع از نظرات ایشان بگذرید تا لااقل ما بیسوادان را سودى بدرآید.
    اینجا مجلس نیست که به هر کس وقت صحبت بدهند و همه هم ناگزیر باشند بنشینند و گوش کنند.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  21. محسن می‌گوید:

    بسپاریم بر سنگ مزارمان تاریخ نزنند تا آیندگان ندانند بی عرضگان این برهه از تاریخ ما بوده ایم.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  22. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    دیدن جسد این حیوان بسیار دردناک است
    تصور اینکه حیوان بعد از برخورد چه دردی را تحمل کرده و در خون خود غلتیده اشک بچشمانم میاورد
    شنیدن ضجه حیوان از درد قابل تحمل نیست
    چند وقت پیش در خیابان گربه ای را دیدم که کسی با خودرو بان زده بود و رفته بود زمانی که رسیدم تازه این اتفاق افتاده بود حیوان از ترس و درد چنان بخود میپیچید و خون از دهانش میریخت که بی اختیار گریه ام گرفت عابرین با دیدن گریه من جمع شدند و راستش را بخواهید خجالت هم کشیدم که انگار میگفتند مرد به این بزرگی برای گربه ای گریه میکند اما باور کنید ناله ای که حیوان سر داده بود و خونی که میریخت قابل تحمل نبود
    پلاستیکی داشتم او را روی آن گذاشتم و به پیاده رو بردم آنقدر نوازشش کردم تا آرام گرفت صورتش را با آب و دستمال تمیز کردم جاییش نشکسته بود اما از داخل ضربه سختی خورده بود آرام براه افتاد و نمیتوانست خوب راه برود چند گربه زیر یک ماشین نشسته بودند و نگاه میکردند گل فروشی آنجا بود از آنها که نهال میفروشند گربه بانجا رفت و در گوشه ای نشست آرام شده بود دوستانش پیشش رفتند باورم نمیشد او حس کرد که من قصد کمک دارم و براحتی در دستم آرام گرفت ترسش ریخت انگار امنیت پیدا کرده بود
    نمیدانم بعضیها چطور اینقدر سنگدل هستند چه فرقی میکند انسان باشد یا حیوان . وقتی موجودی آنطور صدمه میبیند و غرق در خون میشود و از درد بخود میپیچد چطور میتوان تحمل کرد
    این خرس نیز یکی دیگر از حیوانات مظلوم ایران بود که با زجر و تحمل درد زیاد و در بی کسی کشته شد . چه موقع این کشتارها تمام میشود نمیدانم اما این را میدانم که وقتی حیوانی تیر میخورد یا خودرویی بان میزند دردی فراوان نثارش میشود و زندگیش به پایان میرسد زندگی که تا آن زمان نیز توام با ترس و رنج بوده است . شاید اگر این زندگی بدون درد پایان میافت راضیتر بود اما انسانها مرگ را نیز با درد باو میدهند
    بچشمانشان وقتی نگاه میکنی غم و اندوهی را میبینی که با بیزبانی زندگی سختشان را روایت میکند و پایان این زندگی مرگی اینچنین است

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

    • زهره می‌گوید:

      دوست عزیز شما از کرامت انسانی بالایی برخوردار هستید. به خداوندی خدا قسم اگر فقط ۵ در صد مردم ما احساساتشان به اندازه شما بود اکنون ۸۰ در صد حیواناتی که به ناحق کشته شدند زنده بودند.

      پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

    • jorjani می‌گوید:

      درود بر شما دوست عزیز، در سیل اخیر استان گلستان سگی که گرفتار سیل شده بود و در کنار جاده افتاده بود، مردم بدون توجه به آن رفت و آمد می کردند، کنارش رفتم دیدم نمی تونه بلند شه و دچار شکستگی پای عقب شده، از شدت گرمای ظهر چنان زبان بیرون آورده و له له می زد که دلم سوخت. برگشتم خونه و با ماشین یک از آشنایان رفتم و سگ را به خانه آوردم. ظرف آبی جلوش گذاشتم، حیونکی چنان آبی می نوشید و بعد چند لقمه نون دادم، از شدت گرسنگی لقمه های نون رو درسته قورت می داد، الانم خونه نگهش داشتم، اسمشم سیلی گذاشتم!

      پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

      • کوشان مهران می‌گوید:

        کار بسیار نیکویی کردید.

        وفای سگ و آن حس مهربانی و ارتباط تنگاتنگی که به هنگام نگرستین در چشمان شما ایجاد می نماید تنها منحصر به سگ های پشمالو و یا فلان نژاد غولپیکری فرنگی نیست.

        همین سگ های بدون صاحب و چند رگه در صورتی که درست تربیت شوند بسیار دوست داشتنی و کارآمد خواهند بود.

        متاسفانه بسیاری از سایت های جانوران خانگی بدل به بازار خرید و فروش با قیمت هایی کلان و سودآور برای مشتی دلال شده است.

        دست مریزاد!

        موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  23. عباس محمدی می‌گوید:

    طرفداران طبیعت ایران باید وارد این کارزار شوند که از دولت بخواهند برای ایجاد امنیت بیشتر برای خودروها و جانوران، در دو سوی تمام جاده ها ، به ویزه بزرگراه ها، فنس کشی شود. این کاری است که در بسیاری از کشورها می کنند و جزو استانداردهای راه سازی است. البته باید برای رفت و آمد جانوران هم پیش بینی گذرگاه بشود.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  24. مهدی می‌گوید:

    واقعا برای این محیط زیست متاسفم سیستم های اداری تان را اصلاع کنید تورو خدا چیکار میکنید که محیط بان منطقه کار کنه تورو خدا حیف از این حیوان به این قشنگی نبود

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  25. کوشان مهران می‌گوید:

    پس از خواندن این خبر تلخ، بجای سر در گریبان حسرت فرو بردن و بغض در گلو شکستن خوب است نگاهی به تجربه های کشورهای بیاندازیم که روزگاری نامهربان تر از ما نسبت به زیستبوم طبیعی خویش بوده و اکنون به فکر احیای زیستگاه ها و معرفی مجدد گونه های از دست رفته و آماده سازی زیستگاه برای بازگشت دوباره و بدون دخالت انسان گونه های از بین رفته افتاده اند:

    rewildingeurope.com/wp-content/uploads/2013/11/Rewilding-Europe-Brochure-2012.pdf

    جناب آقای کهمره سرخی

    آیا امکان دارد قبول زحمت فرموده و نوشتارهایی درباره شیوه های جاده کشی در سطح پایه در اختیار نگارنده و دیگر خوانندگان قرار دهید؟

    با سپاس

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

    • کهمره سرخی می‌گوید:

      در دیدگاه کلی یک راه باید دربرگیرنده موارد زیر باشه:
      هزینه،ایمنی،سازگار با محیط زیست،آسایش و رفاه مسافران و پیروی از محدودیت های فنی و آیین نامه
      ابتدا چند مسیر نظری که تو همه اونا شیب مجاز رعایت شده با توجه به نقشه های توپوگرافی ترسیم میشه و از بین این مسیر های نظری مسیری که کوتاه تر و هزینه احداث کم تری داره انتخاب میشه که بهش مسیر قطعی گفته میشه.
      گاهی یک جاده شامل یک سری نقاط اجباری هست یعنی جاده حتما باید از این نقاط عبور کنه مثل اماکن زیارتی و تفریحی که این نقاط و مسیر توسط کار فرما تعیین میشه.
      کیفیت و نوع راه بستگی به هزینه و بودجه داره و همیشه مهندسان جاده را طوری طراحی میکنن که کم ترین هزینه رو داشته باشه که بخش عمده این هزینه ها شامل عملیات خاک برداری و خاک ریزی و ساخت پل و تونله.جایی که هزینه خاک برداری و خاک ریزی از ایجاد پل و تونل بیشتر میشه از تونل استفاده میکنن. برای مثال هزینه یک کیلومتر راه عادی بین ۶۰۰ میلیون تا ۱٫۲ میلیارد و هزینه یک بزرگراه در دشت ۷ میلیارد و در منطقه کوهستانی تا ۳۵ میلیارد میرسه.
      پس اینکه میبینیم برای بعضی طرح های بزرگ مثل آزاد راه تهران شمال دولت به دنبال جذب سرمایه گذار هست بخاطر همین هزینه های کلانه واینکه میبینیم خیلی جاها جاده وسط مناطق حفاظت شده و جنگلی رد میشه بخاطر همین هزینه ها هست و ناچار طراحان برای کاهش هزینه محیط زیست و اکوسیستم را نادیده میگیرن.
      برای همه جاده ها تا یک محدوده خاصی اصلا هیچ مانع و ساخت و سازی نباید باشه تا هم منطقه مهار ایمن تامین بشه و هم محل حاشیه و آبرو.برای همین ساخت جاده در مناطق کوهستانی هزینه های بسیار بیش تری داره.
      اینکه بعضی جاده ها پیچ و خم زیاد داره برای اینه که اگه مسیر رو بخوان کاملا مستقیم بسازن تو خیلی جاها جاده از مسیر طراحی دور میشه و این یعنی افزایش عملیات خاکی و صرف هزینه.
      قوس های عمودی و افقی با توجه به سرعت مجاز طراحی میشه و اینکه تو جاده ها تابلو محدودیت سرعت میزنن برای اینه که خودرو ها از مسیر منحرف نشن.
      تو دادگستری ها کارشناس جاده حضور داره تا در تصادفات مشخص بشه که آیین نامه رعایت شده و جاده استاندار بوده یا نه.
      اینکه میبینیم جاده از وسط مناطق حفاظت شده رد میشه بحث هزینه و کوتاه کردن مسیر هست و اگه اعتبار افزایش پیدا کنه میشه با نظارت محیط زیست مسیر دیگری به عنوان مسیر قطعی در نظر گرفته بشه اینطوری آمار تصادف حیوانات با خودرو ها خیلی کم تر میشه.
      اگه جاده ای استاندارد ساخته بشه راننده با دیدن مانع سر راه اگه سرعت مجاز داشته باشه حتما میتونه قبل از برخورد متوقف بشه و اینطوری شاهد کشته شدن بسیاری از پلنگ ها و این خرس های رو به انقراض نبودیم مگر اینکه این حیوانات یک دفعه بیان وسط جاده.
      تنها راه اینه که جاده ها از وسط مناطق حفاظت شده رد نشه اینطوری دسترسی به عمق این مناطق هم کم میشه و هم تلفات جاده ای حیوانات خیلی کم تر.

      پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  26. شاهین می‌گوید:

    باز هم جاده های غیر استاندارد کشور و باز حیات وحش مظلوم کشور که قربانی بی خردی مسولین ما هستند. این بار نوبت گونه فوق العاده نادر خرس سیاه که فکر می کنم ۳۰ تا ۴۰ قلاده بیشتر باقی نمونده

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>