به مناسبت روز جهانی محیط زیست / صدایتان را بالا ببرید نه سطح دریاها را

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: هر سال ۵ JUNE برابر با ۱۵ خرداد در سراسر جهان با عنوان روز جهانی محیط زیست گرامی داشته می‌شود.

تاریخچه  روز جهانی محیط زیست به سال ۱۹۷۲ بر می‌گردد. در آن سال برای اولین بار، سازمان ملل متحد کنفرانسی را با موضوع انسان و محیط زیست در شهر استکهلم سوئد برگزار کرد. همزمان با برپایی این کنفرانس، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد که منجر به تشکیل UNEP (برنامه محیط زیست سازمان ملل) شد.

هر ساله در ۵ JUNE در سراسر جهان UNEP مراسم ویژه‌ای را به مناسبت این روز برگزار می‌نماید. مراسم این روز می‌تواند به اشکال مختلف باشد مثل راهپیمایی‌های خیابانی، همایش‌های دوچرخه سواری، نمایش، مسابقات نقاشی و مقاله نویسی در مدارس، درختکاری،‌ فعالیت‌های مربوط به بازیافت، پاکسازی و غیره.

هدف از نامگذاری این روز، افزایش آگاهی مردم برای حفظ محیط زیست و ترغیب مسوولان به اتخاذ تدابیری برای مقابله با تخریب محیط زیست و گونه‌های زیستی‌جانوری است. هر سال نیز یکی از مسایلی که به شدت محیط زیست را تهدید می کند به عنوان شعار این روز انتخاب می شود.

شعار روز جهانی محیط زیست در سال ۲۰۱۴ به نشانه اعتراض به مقابله با گرمایش زمین اینگونه انتخاب شده است:

صدایتان را بالا ببرید نه سطح دریاها را …………………………………… Raise Your Voice not the sea level


سازمان ملل متحد در آخرین گزارش خود در باره تغییرات آب و هوایی، تأکید کرده است که گرمایش زمین سلامت٬ چشم ‌انداز اقتصادی، منابع آب و غذای میلیاردها نفر از مردم کره زمین را در معرض خطر قرار داده است و مجمع بین ‌المللی تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد اعلام کرده است که تأثیرات گرمایش زمین در تمام نقاط جهان قابل لمس است و این پدیده، امکان مواجهه با کمبود مواد غذایی٬ بلایای طبیعی و خطر بروز جنگ را به همراه خواهد داشت.

مجمع بین ‌المللی تغییرات آب و هوایی، در سال ۱۹۸۸ میلادی با همکاری سازمان جهانی هواشناسی و برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد٬ با هدف اطلا‌ع ‌رسانی علمی درباره تغییرات آب و هوایی و تأثیرات اقلیمی و اجتماعی – اقتصادی آن تأسیس شد و در حال حاضر، ۱۹۵ کشور جهان در مجمع بین‌المللی تغییرات آب و هوایی عضویت دارند.

جهان برای مقابله با تهدیدهایی که تغییرات آب و هوایی به همراه خواهد آورد٬ آماده نیست و گرمایش بیشتر، تأثیرات شدید و گسترده‌ای را به همراه خواهد آورد که میتواند غافلگیرکننده یا برگشت ‌ناپذیر باشد. در این راستا، دانشمندان اعلام کرده اند که با قطعیت ۹۵ درصد میتوان گفت که بشر عامل اصلی گرم شدن کره زمین است و دبیر کل سازمان جهانی هواشناسی نیز بیان داشته است که در دهه ‌های پیش رو٬ تغییرات آب و هوایی عمدتا حامل تأثیرات منفی خواهد بود و بر اقشار کم ‌درآمد و آسیب ‌پذیر بیشترین تأثیر را خواهد داشت. لذا بر لزوم کاهش گازهای گلخانه‌ای تأکید ویژه شده است و بسیار ضروریست که برای مقابله با گرمایش بیشتر زمین، اقدامات اساسی فوری صورت گیرد.

برخی از راهکارهای کاهش گرمایش زمین عبارتند از: افزایش استفاده از انرژی های پاک مانند انرژی باد و انرژی خورشیدی، ایجاد هیدروژن از منابع تجدید پذیر، تولید سوختهای زیستی حاصل از محصولات طبیعی، گازهای طبیعی و … همچنین، میتوان دی ‌اکسید کربن حاصل از سوختهای فسیلی را مهار و در زیرِ زمین ذخیره کرد که به ذخیره کربن معروف است. با کاشتن بیشتر درختان کربن را به طور طبیعی جدا نمود و با احیاء و افزایش مناطق جنگلی و تغییر روشها و الگوهای کشاورزی، میزان ذخیره کربن را افزایش داد.

پیام دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی محیط زیست:

«بان کی مون»‌ دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی محیط زیست گفت:‌ مردم جزایر کوچک خواسته‌های مشترکی دارند و از ما می‌خواهند تا کره خاکی را در مسیر متعادلی هدایت کنیم.

وی ادامه داد: نیل به این هدف نیازمند همکاری تمام بخش‌های جامعه در تمام کشورهای جهان است. بنابراین در روز جهانی محیط زیست میلیون‌ها نفر از مردم، جوامع مختلف و بخش‌های مختلف تجاری در سراسر جهان در برنامه‌های محلی مختلفی نظیر پاکسازی محیط زیست و برنامه کاشت درختان شرکت می‌کنند اما امسال من از یکایک شما می‌خواهم به اوضاع نابسامان جزایر کوچک در کشورهای در حال توسعه فکر کنید و برای حفظ آینده و پایداری آنها تلاش کنید. سراسر کره خاکی جزیره مشترک همه ماست پس بیائید برای نجات آن بسیج شویم.

+234
0
  

15 دیدگاه

  1. مسعود شکیبایی می‌گوید:

    چه شعار تامل برانگیزی شعاری که بیانگر بزرگترین مشگل پیش روی بشریت هست
    آمریکا و چین بیشترین حجم از گازهای گلخانه ای در دنیا رو تولید میکنند که متاسفانه هر دو کشور متعهد نبوده یا به تعهدات بین المللی خود برای کاهش گازهای گلخانه ای عمل نمیکنند تمام کشورهای دنیا نسبت به این وضعیت آگاهی کامل دارند اما سیاستهای غلط باعث عدم دستیابی به راه حلی مناسب شده
    ایران هم ظاهرا رتبه دهم در تولید گازهای گلخانه ای رو داره…
    میشه گفت با کنترل جمعیت در سر تا سر دنیا تا حد زیادی بشه از افزایش گرمای جهانی جلوگیری کرد
    در این ایام تو ایران چه کاری انجام شد؟؟
    کاری که روز جهانی محیط زیست انجام دادم جر و بحث با دو تا چوپان بود که میخواستن توله های تازه متولد شده گراز رو به خورد سگاشون بدن… که نگذاشتم کارشون رو پیش ببرن

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 0

    • زهره می‌گوید:

      کاری مشابه آنچه در باغ وحش شیراز اتفاق افتاده و احتمالا هنوز هم می افتد. انداختن سگهای زنده جلوی شیرهای باغ وحش چون تامین غذای شیرها برایشان سخت است و سگ ها هم که در جامعه ایرانی حق زیستن ندارند! به این ترتیب زحمت کشتن آنها توسط شهرداری هم کم می شود. این است فرهنگ غنی آریایی!

      پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

    • پلنگ مراکان می‌گوید:

      ‏‎ ‎باسلام:خوشبختانه امروز تونستیم اسلحه یکی از شکارچیان سابقه دارو تو منطقه را ضبط کنیم

      پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  2. وحید.ب می‌گوید:

    یکی از شعارهای انتخاباتی در اروپا و کانادا و استرالیا و حتی برزیل و یک مقدار کمرنگ تر در ایالات متحده وعده هایی درباره محیط زیست است
    مردمان آن دیار گویا دریافته اند که یگانه ساکنان این کره در طول قرون نبوده و نیستند!
    وقتی صحبت از آب شدن یخ های قطبی میکنیم کمتر ایرانی را میتوان سراغ داشت که خود را سهیم در این عامل تدریجی بالا آمدن آب دریاها بداند
    وقتی صحبت از گازهای گلخانه ای میکنیم هم همینطور
    شما فکر میکنید چرا اینگونه است؟
    جایی که ما – یعنی بهتر است بگویم اکثر ما متاسفانه – حداقل در یکی از کارهای زیر اگر سهیم نباشیم تلاش زیادی برای رفع آن نمیکنیم:
    تلاش در آلوده کردن آب با ریختن فاضلاب ها و پسماندها
    تلاش در تخریب محیط جنگل ها با دپوی زباله در دل آن
    پیر شدن جنگل ها و عدم تلاش برای احیای آن و حضور دائمی دام در جنگلها بدون در نظر گرفتن شرایط بحرانی جنگل (تخریب جنگل مظلوم هیرکانی در شمال ایران که بازمانده دوره سوم زمین شناسیست را حتی گاهی با چشم غیر مسلح میتوان دید! زاگرس هم جای خود دارد و البته خیلی از جنگل های مظلومی که همسایه های جنوبی ما در حسرت یک جریب آن آه میکشند!)
    تخریب اراضی ملی به جهت معدن کاوی های غیر ضروری که تنها سود کلان را عاید چند نفر میکند
    و راه سازی بدون توجه به شرایط اکولوژیکی
    غارت و کشتار حیات وحش جانوری
    و….
    حالاست که باید سنگینی این بار امانت را به دوش کشید و آنرا با تعارفات به سبک ایرانی به یکدیگر حواله نکرد
    به قول دوستان
    کارنیکو کردن از پر کردن است…

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

  3. بابک می‌گوید:

    ب امید اینکه ب این شعار جامه عمل بپوشونیم ونزاریم فقط در حد شعار باقی بمونه

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  4. هادی قهرمانی محیطبان منطقه حفاظت شده مراکان می‌گوید:

    ‏‎ ‎به امید آن روز که چشم مردم جهان به روی حقایق تخریب محیط زیست باز بشه وهمه در بهبود این امر باهم تلاش کنیم

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  5. ostad می‌گوید:

    روز جهانی؟ امروز لار بودم نبودین ببینید چقدر گوسفند اونجا بود وقتی خود محیطبان ها میزارن همچین اتفاقی بیوفته از بقیه انتظاری نداشته باشید

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

    • AHOO می‌گوید:

      استاد جان
      این موضوع در اختیار محیطبان نیست،مطمین باش اگه قانون اجازه نده محیطبانان هم اجازه نمیدن،اما محیطبان فراتر از قانون نمیتونه عمل کنه

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  6. دستان علوی می‌گوید:

    با سلام و درود
    سنگ ها شاید ولی
    گنجشک ها
    هرگز مفت نبوده اند !!!
    هفته جهانی محیط زیست گرامی باد …
    با سپاس
    حامی گرگ های ایران

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  7. پلنگ مراکان می‌گوید:

    ‏‎ ‎امروز به لطف خدا تونستیم طی تعقیب وگریز یکی از شکارچیان سابقه دار منطقه حفاظت شده مراکان درحوزه استحفاظی منجقلو از متخلفین یک قبضه اسلحه جنگی کلاشینکف ضبظ کنیم.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  8. bavand می‌گوید:

    جالب بود
    arw.ir/?p=56828

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  9. kooshan می‌گوید:

    متأسفانه انسان با اینکه زمین خانه اوست و حداکثر استفاده را از منابع و ذخائر طبیعی آن می کند بیشترین خسارت را هم به آن وارد می کند در این موضوع همه کشورهای جهان اعم از توسعه یافته و در حال توسعه مسئولیت دارند تلاش جهانی باید بر صلح و ثبات و روابط دوستانه و مسالمت آمیز کشورها در سطح بین المللی و تلاش برای حل مشکلات جهانی مانند معضلات زیست محیطی و کاهش شکافهای اقتصادی و بهبود شاخصهای رفاهی در تمام کشورها متمرکز باشد و بطور خلاصه زمینی امن و پاک همراه با رفاه و زندگی سالم برای همه در این صورت است که راهکارهای اعلام شده توسط صاحب نظران همانطور که در خبر به آنها اشاره شده به نتایج مثبت و سازنده منجر خواهد شد

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  10. پروین می‌گوید:

    صدایتان را بلند کنید . فریاد کنید . تا بلکه فریاد رسی باشد برای این تنها خانه مان.مادر زمین دلش خیلی پره.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  11. مهناز می‌گوید:

    سلام بر همه
    چند روز پیش برای دیدن بره میش ها رفتم پارک سرخه حصار که ای کاش نمی رفتم هیچ وقت آبشخور های سرخه حصار را اینقدر ویرانه تصور نمی کردم ۱۲ چشمه و آبشخور عزیزان از آب خالی بود کسانی که با این منطقه آشنا هستند حتما میدانند این به چه معناست؟ این یعنی شکار باید اجبارا برای زنده بودن این منطقه را ترک کنند حالا بنظر شما ترمیم این آبشخورها وظیفه کیست؟ سالها با تمام فرازونشیب ها وظیفه محیط زیست بود اما احتمالا یادشان رفته و باز هم احتمالا فصل زایش میش و بز را هم فراموش کرده اند چون کلا قضیه برایشان از اولویت افتاده… خسته شدم از این همه ادعا و کم کاری دیگه بسه معذرت می خواهم اصلا اشتباه کردم کامنت گذاشتم.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>