باندهای کشتار وفروش گوشت، عامل اصلی کاهش جمعیت حیات وحش خراسان رضوی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: انتشار مواردی از کشتار گروهی و قتل عام حیات وحش به منظور فروش گوشت در استان خراسان از یک سو و کاهش شدید جمعیت گونه های جانوری در اکثر زیستگاه های این استان، نگرانی عمیقی از وضعیت حیات وحش در این استان را به همراه دارد.

شناسایی شبکه کشتار حیات وحش در قوچان و مشهد

بر اساس اطلاعات موثق دریافتی از دوستداران محیط زیست شهرستان قوچان، هفته گذشته به دنبال ارائه گزارشی مبنی بر کشتار حیات وحش توسط گروهی از شکارچیان غیرمجاز، نیروهای یگان محیط زیست پس از اخذ نیابت قضایی وارد دو منزل شخصی در شهرستان های قوچان و مشهد شده و به بازرسی از این دو مکان پرداختند.

در جریان بازرسی از این دو منزل مسکونی بقایای لاشه و مستنداتی مبنی بر کشتار ۲۶ راس قوچ و میش وحشی، ۱۳ راس کل و بز وحشی، یک راس آهو، یک گراز، یک کبک، ۳ پرنده شکاری و یک زاغ نوک سرخ کشف شده است.

در این زمینه تاکنون ۳ نفر شکارچی غیرمجاز به نامهای «ابراهیم. ت» ، «مهدی.ب» و فردی به نام «اشکان» شناسایی، دستگیر و پرونده ای نیز در این زمینه در مراجع قضایی تشکیل شده است.

اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی تاکنون از اطلاع رسانی در مورد این کشتار گسترده خودداری نموده و سعی در مخفی نگه داشتن این موضوع داشته است.

شبکه های کشتار و فروش گوشت حیوانات مهمترین عامل کاهش جمعیت حیات وحش در زیستگاه های خراسان رضوی

اواسط بهمن ماه سال ۱۳۹۲ نیز مواردی از کشتار سازمان یافته حیات وحش در نقاط مختلف استان خراسان رضوی از دو مخفیگاه در شهر مشهد شامل ۱۰ عدد سر آهوی نر و ماده، ۴ عدد سر قوچ وحشی، ۱۰ کیلوگرم گوشت آهو و قوچ و میش وحشی، ۲ تخته پوست دباغی شده آهو، تعدادی شاخ آهو و قوچ، ۳ عدد دست و پای آهو، یک تخته پوست سوخته آهو، پنج عدد جمجه آهو که گوشت های مربوطه آنها به فروش رفته بود و مقادیری سلاح و مهمات کشف و ضبط گردید. (لینک مرتبط)

انتشار مواردی از کشتار گروهی و قتل عام حیات وحش در استان خراسان از یک سو و کاهش شدید جمعیت گونه های جانوری در اکثر زیستگاه های این استان، نگرانی عمیقی از وضعیت حیات وحش در این استان را به همراه دارد.

به عنوان مثال پناهگاه حیات وحش حیدری روزگاری نه چندان دور بهترین زیستگاه قوچ و میش اوریال به لحاظ جمعیت و خلوص نژاد در کشور به شمار می رفت.

گزارش های دریافتی حاکیست جمعیت قوچ و میش اوریال در پناهگاه حیات وحش حیدری از ۳ هزار راس در سال ۸۸ به ۱۶۷۹ راس در سال ۹۱ کاهش یافته و در سرشماری پاییزه سال گذشته تنها ۶۰۲ راس قوچ و میش اوریال در این منطقه شمارش شده است.

بر اساس گزارشات دریافتی از ۴ نفر شکارچی مجاز و دارای پروانه که سال گذشته برای شکار به پناهگاه حیات وحش حیدری رفته اند ۳ نفر از آنها موفق به روئیت حتی یک قوچ بالاتر از هشت سال نشده و علی رقم داشتن پروانه شکار دست خالی از این پناهگاه خارج شده اند و صرفا یک شکارچی پروانه دار موفق به شکار شده که این فرد نیز یک قوچ کمتر از ۸ سال را شکار کرده است!

نمودار زیر مقایسه جمعیت قوچ و میش وحشی در پناهگاه حیات وحش حیدری بین سالهای ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۱ را نشان می دهد که این آمار در سال ۱۳۹۲ به ۶۰۲ راس کاهش یافته است.

همچنین گزارش ها حکایت از نابودی بخش عمده ای از جمعیت آهو در پناهگاه حیات شیراحمد سبزوار دارد. پناهگاه حیات وحش شیراحمد که در سال های گذشته یکی از بهترین زیستگاه های آهو در کشور بوده و حتی جمعیت این گونه بیش از ظرفیت این منطقه اعلام و در مقاطعی تعدادی آهو جهت انتقال به سایر زیستگاه های فقیر در کشور از شیراحمد زنده گیری میشده است.

بر اساس گزارش های دریافتی و مستندات موجود، جمعیت آهو در پناهگاه حیات وحش شیراحمد از ۲۸۶۴ راس در سال ۸۸ به ۱۶۴۸ راس در سال ۹۱ رسیده و در سرشماری پاییزه سال گذشته نیز تنها ۱۳۶۰ راس آهو در این منطقه شمارش شده است.

در این گزارش تنها به شیراحمد و حیدری به عنوان دو منطقه مهم با درجه حفاطتی پناهگاه حیات وحش به عنوان زیستگاه اصلی دو گونه شاخص آهو و قوچ ومیش اوریال در استان خراسان رضوی اشاره شد. البته وضعیت سایر زیستگاه های این استان نیز مشابه دو مورد مذکور بوده و بعضا وضعیت وخیم تری نیز به لحاظ جمعیت حیات وحش دارند. برای مشاهده وضعیت حیات وحش در سایر زیستگاه های خراسان رضوی به لینک مرتبط مراجعه نمایید.

با نگاهی به دو پرونده کشتار فوق الذکر در خردادماه ۱۳۹۳ و بهمن ماه ۱۳۹۲ که بطور حتم تنها گوشه ای از رخدادهای در حال وقوع در این زمینه است می توان تا حد زیادی به دلیل اصلی کاهش شدید جمعیت گونه های جانوری به خصوص چهارپایان علفخوار در زیستگاه های تحت مدیریت و مناطق آزاد استان خراسان رضوی پی برد.

این موارد فراتر از بحث شکار غیرمجاز بوده و نشان از وجود شبکه های کشتار دسته جمعی و تجارت گوشت و پوست آهو، قوچ و میش و کل و بز وحشی در استان خراسان رضوی دارد و درصورتیکه این شبکه ها شناسایی و متلاشی نشوند در آینده ای بسیار نزدیک اثری از گونه های شاخص جانوری در اکثر زیستگاه های این استان باقی نخواهد ماند.

+1
-1089
  

39 دیدگاه

  1. مهدی حامی حیات وحش می‌گوید:

    آیا کسی که اقدام به فروش چند گرم مواد مخدر میکند با کسیکه چندین تن مواد مخدر را وارد و توزیع میکند در برابر قانون مساوی هستند و به یک میزان جریمه و مجازات میشوند و یا فرق کسی که اقدام به دزدیدن بعنوان مثال ۱۰۰هزار تومان کرده با شخصی که از بانک میلیونها یا میلیاردها تومان سرقت میکند باهم یکیست؟
    بطور قطع اینچنین نیست پس قانون در مقابل این شبکه های کشتار و غارت حیات وحش با شکارچی غیرمجازی که اقدام به کشتن یک حیوان میکند نیز وظیفه دارد نسبت به مجازات و جریمه آنان بسیار قاطعانه و محکمتر ظاهر شده و دست این جنایتکاران را برای همیشه از محیط زیست و حیات وحش ایران عزیز کوتاه کند و آنان را به اشد مجازات برساند…

    از بابت مخفی نگاهداشتن این خبر بسیار بسیار مهم از طرف اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی هم بسیار متاسفم …
    آخر اینان چرا بوظایف محوله خود عمل نمیکنند؟
    چرا باید اینچنین اشخاصی بر چنین مسند حساسی تکیه زده و بجای حمایت از حیات وحش شکننده ایران سعی در کتمان حقایق و همکاری با این شبکه های فساد و غارت بپردازند؟؟؟
    کجایند مردان بی ادعا؟؟؟
    افسوس ،افسوس و صد افسوس….

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 2

    • فاطمه می‌گوید:

      من خواهرم در شهر داورزن که نزدیکای سبزوار هست به عنوان پزشک طرحی خدمت میکنه.. میگفت سرایدارمون بهم گفته که اگه گوشت آهو میخوام برام بیارن. کیلوییم صد تومنه..
      بعدم کلی از گوشت آهو و خاصیتش تعریف کرده…
      بعد خواهرم ازش پرسیده بود که مگه غیر قانونی نیستو نمیگیرنتون؟؟ که طرف بهش گفته …
      دزدیهای بزرگ هیچوقت بدون همدستی مسئولای اون بخش امکان پذیر نیست!

      پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 0

      • کوشان مهران می‌گوید:

        اگر با همیاری سازمان جنگل ها و مراتع گونه های جانوری همچون آهو محافظت و پرورش داده می شدند در کنار درآمدزایی و کارآفرینی گوشت آن به بهایی پایین تر در اختیار بسیاری و به شکل قانونی قرار می گرفت.

        در سوئد قرن نوزدهم جمعیت شوکا در جنوب کشور نابود شده، گراز به کلی از میان رفته و جمعیت گوزن الک(موس اروپایی با شاخ هایی کوچک تر از زیرگونه های سیبری و آمریکای شمالی) آنگونه کاهش یافته بود که قانون شکار آن را تنها برای پادشاه مجاز می شمرد ولی با واقع بینی و اجرای قانون اکنون جمعیت گونه های شکاری آنچنان افزایش یافته که هم ردیف دام امکان خرید گوشت الک و شوکا از فروشگاه ها و شکارگران وجود دارد.

        باز هم می گویم.
        شعار مرده باد و زنده باد تنها سرپوشی برای تخلف گسترده و سازمان یافته رفقا می باشد. مدیریت و بهره برداری از حیات وحش امری جهان شمول است.

        تنها با افزایش و مهم تر از همه پایداری جمعیت آهو و شیوه های مدیریت می توان به بقا و اشغال قلمروهای از میان رفته گوشتخوارانی همچون یوزپلنگ امیدواربود.

        من آنچه شرط بلاغ است باتو می گویم
        تو خواه از سخنم پند گیر و خواه ملال

        پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  2. همیار محیط زیست می‌گوید:

    این شبکه ها تنها از چند شکارچی غیرمجاز تشکیل نمیشود
    این شبکه های کشتار حیات وحش در خراسان از چند نفر شکارچی + افرادی از داخل اداره محیط زیست + افراد ثروتمندی که گوشتها را می خرند تشکیل شده است.
    شکارچی ها با حمایت نیروهایی از داخل اداره از زمان ها و مکان هایی که محیطبانان حضور ندارند باخبر شده، وارد مناطق می شوند و پس از کشتار دسته جمعی حیوانات اقدام به فروش گوشت، پوست، شاخ و … به مشتریان پولدار از قبل تعیین شده می کنند.
    این باندها باید هرچه سریعتر شناسایی و دستگیر شوند اما بعید میدونم همچنین اراده و توانی وجود داشته باشد.

    پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 0

  3. کوشان مهران می‌گوید:

    این گزارش تلخ حقیقتی را آشکار می نماید:

    در کنار تخریب زیستگاه و جزیره ای شدن و فشار و رقابت دام بر سر منابع این شکاردزدان محلی و گوشت فروشان و شبکه های متخلف هستند که شکارچیان مجاز را بدنام نموده اند.

    یک تجربه را چندبار باید تکرار نمود؟

    آزموده را آزمودن خطاست!

    انصاف دهید، اگر پناهگاه حیات وحش حیدری در دست بخش واقعا خصوصی می بود آیا با این آمار مواجه می شدیم؟
    پس بی دلیل نیست که منافع افرادی با ورود بخش واقعا خصوصی و نه شبه دولتی به اصطلاح”بزن و دررو” به حقیقت به خطر می افتد.

    نکته تاسف بار سکوت دردناک بسیاری از بزرگان شناخته شده محیط زیست است… نه فریاد شکوه ای و نه تنها یک گله ساده.
    حال باید حساب باید کرد که در همین مدت در شیراحمد و حیدری چه پروژه های شبه علمی شیرینی توسط کدام لابی ها انجام شده است؟

    آیا تمامی این پژوهندگان قادر به مشاهده تخلف و ناامنی و گزارش آن نبودند و یا اینکه شاید اینگونه امور اصولا در شان و منزلت آنها نبوده و شمردن سرگین و تجزیه و تحلیل داده ها و آمار دروغین در فرمول های نرم افزاری قفل شکسته تنها دستاورد اینان می باشد؟

    “از هیچ، هیچ زاید”

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 12

    • دوست می‌گوید:

      جناب مهران عزیز.
      اضافه بفرمایید سؤ مدیریت نخجیرداری و رابطه ای شدن شکار بدون حتی اخذ پروانه در دوره قبل ریاست سازمان محیط زیست و باب شدن قانون گریزی در سازمان.

      داغ Thumb up 4 Thumb down 6

      • عرفان می‌گوید:

        آقاجون اینجا حرف از کم شدنه آمار حیات وحشه شما اومدی میگی مدیریتشو بدن دست شماها که دارین از بین می برینش؟…

        پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 3

        • عرفان می‌گوید:

          آقا بیایین یه پول جمع کنیم بدیم به اینا دست از سر حیات وحش وردارن
          آقا چقدر گیرتون میاد اگه به اهدافتون برسین؟ بگین ما جمع میکنیم بهتون میدیم شما دست از سر این حیونای بیچاره ور دارین جان هر کی دوست دارین

          پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 4

          • کوشان مهران می‌گوید:

            زهازه!

            بر این مژده گر جان فشانم رواست.

            آقا بیایین یه پول جمع کنیم بدیم به اینا دست از سر حیات وحش وردارن

            پاسگاه محیطبانی نیمه کاری سپیدکوه شما به این چنین همت عالی نیاز دارد. با تماس با شماره ذکر شده در کامنت آن خبر شما می توانید قدم اساسی را در اتمام و تجهیز پاسگاه برای پاسداشت زیستبوم منطقه بردارید.

            داغ Thumb up 5 Thumb down 5

        • کوشان مهران می‌گوید:

          جناب آقای عرفان

          به گمان شما چرا آمار گونه هایی همچون پازن و آهو بدین گونه کاهش یافته است؟

          پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

  4. مسعود شکیبایی می‌گوید:

    عدم اطلاع رسانی از طرف برخی مسئولین چیز تازه ای نیست
    در این که نیروهای یگان زحمت زیادی کشیدن تا این گروه رو شکار کنند هیچ شکی نیست اما چرا در برخی مناطق کشتار تا این تعداد اتفاق میافته بعد خبر دار میشن یعنی منطقه برای متخلفین امن هست که به راحتی اقدام به کشتار تا این تعداد میکنن
    آمار هم بیانگر این واقعیت تلخ هست که متاسفانه شکارچیان متخلف به راحتی و با کمترین ترس اقدام به کشتار با این تعداد میکنن!!
    مسئولین عزیز عدم اطلاع رسانی از طرف شما عواقب سختی برای زیستگاه ها داره اینکه نیروها کم هستند درست ولی اطلاع رسانی از طرف شما باعث میشه که سازمان و دیگر نهادها نسبت به وضعیت حفاظتی و حتی میزان جرایم تجدید نظر کرده و به جای بازیهای سیاسی فکری به حال زیستگاه ها بکنند…
    سرزمین ضامن آهو و این جنایتها
    این جنایتها تاوانی سخت برای کشتارچیان خواهد داشت

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  5. سولماز می‌گوید:

    این یعنی نسل کشی…
    مگه اینها یه امام رضا ایمان ندارن ؟> مگه اون ضامن آهو نبود ؟
    اونوقت تو همون استان باید چنین کار وحشیانه ای صورت بگیره !ب
    ابا توروخدا جلوی این وحشیها رو بگیرین

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

  6. مجید(حیوانات نگین های آفرینشند) می‌گوید:

    واقعا متاسفم
    بعد اون وقت ادعای مدیریت دنیا رو هم داشتیم

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  7. خب لابد ۴۶ هزار تومان برای کشتار ۴۶ جاندار محکوم می شوند!

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 3

  8. reza می‌گوید:

    عمق فاجعه خیلی زیاده پس چرا تا حالا جولو شونو نگرفتن
    بنظر من تو سازمان محیط زیست پارتی داشتن که به این راحتی تونستن نسل کشی کنن
    باید اون خائن پیدا بشه

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  9. محمدعاشق حیات وحش می‌گوید:

    ما رکورد زدیم … ما رکورد زدیم!!

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  10. گرگعلی می‌گوید:

    چه قدر گفتم دیده بان پرونده شکارچیان یوز و حیات وحش در چناران به کجا رسید یک سال گذشت پس چی شد؟
    گل بود و به سبزه نیز آراسته شد. بازم خواهش میکنم پرونده چناران رو فراموش نکنید. ت
    وی پرونده شکار آهو در خراسان پارسال هم پای چند محیط بان اخراجی خراسان هم گیر بود که اتفاقا اون پرونده هم دیگه پیگیری نشد.
    راستی یک پرونه مشابه هم در استان گلستان بود که اون هم به فراموشی سپرده شده!!!
    نتیجه تجدید نظر پرونده شکار صدها راس آهو در اصفهان هم که فراموش شد!!! و …

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  11. پروین می‌گوید:

    خیانتکاران اشد مجازات حقشونه.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  12. انجمن دوستداران محیط زیست اردکان می‌گوید:

    همایش بزرگ دوچرخه سواری هفته محیط زیست دراردکان
    در صورت تمایل نشر دهید
    http://cheetahardakan.persianblog.ir/

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

    • یلدا می‌گوید:

      هیچگاه فراموش نمی کنم برنامه تلویزیونی چند سال پیش را که در آن چند تن از اساتید دانشگاه کمبریج از جمله استاد زبان و ادبیات فارسی که همگی با دوچرخه مسیر منزل تا دانشکده محل تدریس را طی می نمودند. حتی برخی از مسوولین رده بالای کشورهای صنعتی از دوچرخه برای بسیاری از رفت و آمدها استفاده می کنند. چنین همایش هایی باید در سراسر کشور بکرات برگزار شود.

      پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  13. محمد ابراهیمی می‌گوید:

    واقعا تبریک و خسته نباشید میگم به مسئولین محیط زیست استان خراسان!!
    این موضوع باید به شدت رسانه ای و ریشه یابی بشه!!!
    تا کی باید یک سری افراد منفعت طلب و خائن سرمایه های ملی ما رو به یغما ببرن و آب هم از آب تکون نخوره!

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  14. زهره می‌گوید:

    اگر احساسی که انسانها نسبت به جمع خانواده خود دارند از این محدوده فراتر می رفت و به شهر و سپس به محدوده کشور و حتی فراتر از آن به جهان هستی گسترش می یافت انسانیت به اوج رشد و تعالی خود دست می یافت. اگر انسانهای گنهکار گه گدار مسیر تاریک زندگی خویش را که به ناکجا آباد نیستی و تباهی ختم می شود با چراغ وجدان روشن نمایند آنگاه روزنه های امیدی برای بازگشت خود به مسیر انسانیت باز خواهند یافت. این افراد بنای معیشت شان را بر ریختن خون موجودات بی دفاع و بی پناهی گزارده اند که وجودشان همچون گوهرهایی ذیقیمت در صدف، زینت بخش دشت و کوه است و حضورشان فراهم نمودن فرصتهایی است برای اندیشیدن و تامل ما انسانها در کنه جهان هستی و مهمتر از همه مبنای خلقتشان برقراری تعادل و توازن حیات در طبیعت است نه کشته شدن و خورده شدن توسط موجودات انسان نما! امیدوارم مدیران و مسئولین شاغل در سازمان محیط زیست استان خراسان رضوی با قدرت و قاطعیت هر چه تمامتر عرصه را بر این نامردان قصی القلب و بی وجدان که به حقوق ۸۰ میلیون ایرانی تعدی کرده اند تنگ گرداند و بر همگان ثابت نماید که ظلم های اینچنین سنگین بر حیات وحش تاوان بسیار سنگینی دربرخواهد داشت. امیدوارم تمام بانیان این کشتار چندین ساله حیات وحش در آن استان مشخص و تمامی آنها به سزای اعمال ننگین خود برسند.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  15. علی اماده می‌گوید:

    با سلام
    سایت خیلی خوبی دارید
    ما هم در مورد محیط زیست مطلب میزاریم
    خوشحال میشیم با ما تبادل لینک کنید و به ما سر بزنید.sedayetabiat.persianblog.ir

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  16. فاطمه می‌گوید:

    من یه سوال دارم.. برای همیار محیط زیست شدن باید چیکار کنیم؟ اگه یه NGO خیلی فعال در زمینه ی محیط زیست هم میشناسین بهم معرفی کنین تا عضوش بشم :)

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  17. گلیل می‌گوید:

    درود به همه عزیزان ….منطقه گلیل تو خراسان شمالی روزی بود که طبیعت بکرش پر از قوچ و میشو کل و بز بود اما دوستان گرامی اومدن ویکی پس از دیگری را کشتن و بردن من به جرات میتونم بگم الان اگر بگردی شاید جمع کل به ۱۰ راس نمیرسه اونم اگه پیداشون بکنی که مشکله ولی قبلن به راحتی میومدت داخل زمینهای کشاورزی و اهالی اصلا کاری نداشتن ای کاش فکری جدی واسه کل طبیعت ایران میشد ولی متعسفانه فقط کاغذ بازی رو خوب انجام میدیم خیلی خوب ……..

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  18. محیطبان می‌گوید:

    باعرض سلام خدمت خواهر محترم فاطمه
    به عنوان یک محیطبان از شما تقاضا دارم جهت حفظ حیات وحش که متعلق به ما و نسل آینده است و قطع نمودن دست این شکارکش ها که اقدام به فروش گوشت شکار می کنند به خواهرتان سفارش کنید که با اداره محیط زیست سبزوار با مهندس عمارلو ریاست محترم اداره و یا اداره کل مشهد به شماره ۸۶۷۵۰۷۴۰-۰۵۱۱ تماس بگیرد که راهنمایی ها لازم انجام میشود در زمینه دستگیری این متخلف

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  19. بیتا می‌گوید:

    همیشه برام سوال بود چرا بعضی از شهرهای دیگه هیچ وقت خبری ندارن و خراسان رضوی یکی از این شهرها بودش بگوو خبر بوده اینا برملا نکردن !

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  20. علی اکبر عشقی می‌گوید:

    چند سال قبل برخی از افراد( که احتمالا در روستاهای اطراف پارک ملی تندوره سکونت دارن یا قصد سو استفاده از حیات وحش رو دارن) گوشت این حیوانات رو در کنار جاده پس از شکار به فروش می رساندند.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  21. علی000 می‌گوید:

    سلام
    دوستان عزیز واقعا نگاهی از سر تامل به امار بکنین ۴۰ عدد چهارپا در جریان یک کشف !!!!در سال قبل اگه اشتباه نکنم زیز ۴۰۰ تا پروانه شکار صادر شده حالا بیایید و مقایسه کنید یعنی اگه از این گروه ها در ایران در هر ۱۰ استان یک گروه هم باشه که حتما هست یعنی فاتحه نسل چرنده و پرنده تا یکی دوسال دیگه خوندست در سازمان رو باید بست البته اینهاریشه درمیراث دولت قبل و کم توجهی های انان دارد همانطور که بودجه کل ۳۰ سال بعد از انقلاب را در ۸ سال حیف و میل کردن اثارسوع جانبیش در هر گوشه و کنار بعد چندی از زیر سرباز میکند و نشان از خیلی موارد دارد. و باز جای امیدواری که بیان معزل شاید گامی باشد در جهت رفع ان اما از ان طرف تا زمانی که خریدار باشد حتما فروشنده هم خواهد بود فرق نمیکند چه در زمینه مواد مخدر چه در اشپزخانه خانه های ملیاردی و طبخ گوشت شکار اما در هر دو مورد مثال فوق نشان از تبانی تعداد انگشت شماری از مسولین و مامورین به چشم میخورد اخر تا کی باید برای هر کسی مامور گذاشت و برای مامور هم ماموری دیگر
    باور کنید خودم به عنوان یک شکارچی که مدتها شاهد شکار محلی ها بوده ام وقتی این گونه باند ها را دیدم بی اختیار محیط زیست را چون لاشه ای دیدم که همه جور حیوان از گرگ تا لاشخور و تا مورچه به جان ان افتاده اند و از ان جز استخوانی نخواهد ماند
    واقعا باید فکری به حال و روز نه شکار که باید فکری به حال و روز رفتار و وجدان اکثریت جامعه کرد اینجا شکار است انجا بانک جای دیگر بازار است و ان طرف تر فلان اداره و شرکت
    قهقرایی که همه را به کام خود میکشد و ان اندک مردم شریف در تلاطم امواج فساد حیران در اقیانوس که چه باید کرد؟

    فکر میکنید اخر این گونه باندها به کجا ختم میشود؟ نهایت دو سه نفر دستگیر و مجازات اما مسولین تاوان کم کاری و گاه همکاری خود را میدهند؟

    گیرم که مسولی هم بر کنار شود باز روز از نو روزی از نو دوباره تقاضای گوشت با قیمت بالاتر و اشخاص سودجوی دیگری در پی شکار و فروش و این چرخه در بیشتر ارکان ادامه داشته و دارد.
    یادم نمیرود زمستان سرد کارگری با موتور و دو بچه اش در کنار خیابان توسط پلیس راهنمایی جلب شده بودند و ناظر سوار کردن موتور پدر بر روی جرثقیل بودند چرا که کلاه ایمنی نداشت!!بیاد زنده یاد که در مورد فوتبال گفت ما کجامون تمیزه که فوتبالمون باشه
    اینم وضعیت محیط زیست
    اما در یک مورد کامل و بدون شکم که بسیاری جرایم بدلیل بیکاری و ریشه در فقر دارد.به طبع ان بسیاری معضلات اجتماعی زاییده یا خلق میشود و پس از مدتی گسترش یافته و در خلق و خو ی اجتماع بسیار عادی شده به رشد خود ادامه میدهد.
    تا زمانی که معزل نان و اب مردم حل نشود کشتار و تخریب محیط زیست به عنوان شاخه ای از این درخت تناور مشکلات همچنان باقی خواهد ماند
    و چه خنده دار که گروهی الت دست مسولین و جریانات شده و شعار مرگ بر شکارچی سر میدهند
    خانه از پای بست ویران است
    خواجه در فکر نقش ایوان است

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  22. برازجان می‌گوید:

    باید یه محدوده بزرگ با فنس درست کنند و آهو و قوچ ومیش از کشورای دیگه بیارن و اونجا رها کنن تا شکارچیا با دادن پول شکارکنن و کمتر حیات وحش ضربه ببینه اما اینم بگم که جلوی شکار غیر مجاز رو کامل نمیگیره اما یه درصدی کمتر میشه

    داغ Thumb up 3 Thumb down 4

  23. kooshan می‌گوید:

    جنین رویدادی تأسف بار با این ابعاد خدشه به شأن و جایگاه استان خراسان رضوی است
    در اینجا با فعالیت باندهای سازمان یافته با هدف غارت سرمایه های ملی مواجه هستیم
    طبق خبر و آمارهای ارائه شده عمده این کشتارها در زمان مسئولین سابق سازمان حفاظت محیط زیست در دولت گذشته انجام گرفته و آنها باید باسخگو باشند ضمنا عناصر و نیروهایی که از قبل باقیمانده و هنوز بر سر کار هستند بعلت عملکردشان باید کنار گذاشته شوند و نیروهای متخصص و صادق و لایق و هماهنگ با دیدگاه های زیست محیطی دولت و سازمان حفاظت را جایگزین کرد تا بتوان روند مخرب گذشته را اصلاح نمود
    سازمان حفاظت هم باید توان و امکانات خود و سایر نهادها و دستگاههای رسمی و ذیربط را برای شناسایی کشف و دستگیری و مجازات عاملین و دست اندرکاران این شبکه ها و باندها و نیز همکاران شان بکار برد

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  24. توحید می‌گوید:

    جناب آقای صالحی مدیر کل محترم محیط زیست خراسان رضوی
    حالا که پس از ماهها تلاش برای دعوت خانم دکتر ابتکار شما به هدفتان رسیدید و ایشان به مشهد تشریف فرما شدند و در طی این سفر شما از ابقا خود در پست فعلی مطمیئن شدید آیا وقت آن نرسیده که توجه بیشتر و جدی تری نسبت به اینگونه فاجعه ها داشته باشید؟
    آیا شما کوچکترین قدمی برای محیط بانان تندوره که چندی پیش شکارکشی را از پا درآورده بودند برداشته اید؟
    چرا به جای اینکه فکر کنیم این محیط زیست امانتی است که از فرزندانمان به دستان ما سپرده شده است فکر میکنیم که ارث پدرمان است که به ما رسیده؟!ا
    نگران از دست دادن این پست و حقوق و مزایای آن نباشید. به راستی شما با کمی دلسوزی و تفکر و عمل بیشتر شایسته صندلی ریاست هستید…

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  25. مهدی چلانی می‌گوید:

    گزارش خوبی بود. وضعیت حیات وحش استان خراسان رضوی بعد بازنشسته شدن معاون سابق محیط طبیعی استان یعنی اقای گلستانی و به دلیل ضعف شدید مدیریتی بعد از ایشان به طرز چشمگیری رو به وخامت گذاشت، با بازنشسته شدن آقای مهندس آقامیری این رویه ادامه پیدا کرد تا زمانی که مدیر جدید استان یعنی آقای مهندس جلالوندی بعنوان مدیر کل استان انتخاب شدند. در این دوران می توان گفت مدیریت حیات وحش استان در حالت بسیار بحرانی قرار گرفت. با رفتن ایشان و روی کارآمدن آقای مهندس صالحی به عنوان مدیر کل جدید استان بنظر می رسد با توجه به گزارشات موجود وضعیت مدیریت حیات وحش استان رفته رفته رو به بهبودی می گذارد هر چند تا رسیدن شرایط ده سال پیش راه زیادی باقی است. اما این رویه مطمئنا با حضور مدیر کلی اجرایی و واقف بر امور می تواند تا حدودی ضامن حفظ حیات وحش استان باشد. اما مطمئنا سطح درآمد محیطبانان، تعداد پرسنل گارد محیط زیست و شیوه مدیریتی اینها و صد البته امکانات موجود می تواند در حفاظت از حیات وحش استان و کاهش تخلفات شکار و صید بسیار تاثیر گذار باشد.

    داغ Thumb up 4 Thumb down 3

    • دوستدار محیط زیست می‌گوید:

      من برای شما متاسفم با کمترین آگاهی از عملکرد مدیران قضاوت می کنی و من که از نزدیک با اکثر محیطبانان استان دیدار داشتم خلاف حرف شما را میگن و خودم هم موافق صبحت های سبز پوشان بی ادعا هستم که شبانه روز با کمترین امکانات تلاش میکنند و همه از مدیریت کوتاه مدت جناب جلالوندی رضایت داشتند که در همان زمان مساعدت های خوبی از جانب ایشان به محیطبانان و سایر پرسنل شد و با آمدن جناب صالحی هم وضعیت بهتر شده و امیدوارم که از سعی و تلاش خودش برای حفط محیط زیست دریغ نکند و شما را هم به عنوان یک مستند ساز و یا محقق پلنگ می شناسم

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  26. شاهین می‌گوید:

    کاهش جمعیت حیات وحش در زیستگاههای خراسان کاملاً درسته
    جمعیت وحوش در این استان تقریباً نابود شده. من خودم نیشابوری هستم تا ۸ سال پیش جمعیت گونه بی نظیر قوچ و میش اوریال در پناهگاه حیات وحش حیدری نیشابور بیش از ۴ هزار راس بر آورد می شد که بالاترین جمعیت این گونه در خراسان رضوی بود.
    متاسفانه بدلیل شکار بی رویه و عدم نظارت جدی محیط زیست شهرستان این زیستگاه ارزشمند از حیات وحش و به ویژه گونه ارزشمند قوچ اوریال تهی شده است.
    منطقه حفاظت شده رئیسی نیشابور هم در سالهای اخیر با کاهش شدید جمعیت آهو مواجه بود.
    این در حالی است که جمعیت آهو در منطقه رئیسی در سالهای پایانی دهه ۵۰ بیش از ۲۰۰۰ راس و تا ۵ سال پیش جمعیتی حدود ۶۰۰ راس بوده.
    بنده بنا به علاقه شخصی خودم در گشت زنیهایی که در طی سال گذشته در زیستگاههای آزاد و حفاظت شده نیشابور داشتم با صراحت عنوان می کنم که جمعیت تمامی گونه های حیات وحش در این منطقه که تا همین چند سال گذشته از بهترین زیستگاههای حیات وحش در شمال شرقی کشور بود ، کاملاً منقرض شده یا در خوش بینانه ترین حالت به صورت کلونیهای کوچک جزیره مانند و در حال نابودی کامل می باشند.
    به نظر می رسد که اداره محیط زیست نیشابور در چند سال اخیر توجه جدی به حفاظت نداشته و با بازنشسته شدن محیط بانهای کار کشته قدیمی و ضعف مدیریت طی ۱۰ سال گذشته روند تخریب و نابودی محیط زیست در این شهرستان شتابی مضاعف گرفته.
    تقریباً هفته ای وجود ندارد که چند ده راس قوچ و میش در پناهگاه حیدری و مناطق اطراف و کوهپایه های بینالود به دست شکار کشها کشته نشود.
    تعداد اسلحه مجوزدار نیز در بین روستاییان اطراف زیستگاهها به شدت زیاد شده که خود این مساله حیات وحش زیبا و منحصر به فرد نیشابور را به آستانه انقراض کامل کشانده است.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

    • صمدی می‌گوید:

      مدیر کل محترم حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی
      برادر ارجمندجناب آقای صالحی عزیز
      با سلام و احترام
      احتراما ضمن تقدیر وتشکر از زحمات شما وکلیه همکاران محترم به استحضار می رساند اینجانب اهل نیشابور و یک محیط بان هستم ولی در استان دیگری مشغول به خدمت ، همیشه به تمامی همکاران پیشنهاد می کنم استفاده از تجربیا بزرگان و استفاده از نیروهای بومی مناطق تحت مدیریت ،برقراری ارتباط درست وصحیح زیست محیطی بااهاد جامعه بخصوص افرادی که با بدنه مناطق ما در اتباطند و پرورش همیاران دلسوز می تواند در کنترل مناطق ورسیدن به اهداف سازمانی مارا یاری نماید ،پرهیز ودوری از هرگونه تشنج وایجاد تنش بین مامورین و مردم بومی وشکارچیان کار را برای ما دشوار خواهد نمود .
      تشکیل سمن های زیست محیطی و تشکلهای غیر دولتی دلسوز واقعی محیط زیست ،ارتباط گرفتن با دهیارهای محترم شوراهای روستائی ،برقراری جلسات و اردوها دانش آموزی و بازدید این عزیزان از مناطق و ترویج فرهنگ زیست محیطی و آشنائی این عزیزان با لباس محیط بانی (لباس مرتب با آرم وعلائم مشخص وتمیز ) می تواند پایه گذار یک فرهنگ خوب باشد .
      مدیر کل محترم بازدید شبانه روزی و سرزده از کلیه پاسگاها و مناطق ، گشت وکنترل و پایش نیروهای یگان چه بصورت محسوس ونامحسوس از الزامات یک نظام زیست محیطی می باشد (ما به تمامی نیروهایمان اطمینان داریم اما کنترل لازمه کار ماست ) تجهیز پاسگاها به بیسیم ،دوربین شکاری ،GPS،دفترچه یاداشت وخودکار و خودرو موتورسیکلت الزامی می باشد اینها از ابتدائی ترین تجهیزات یک مامور خوب است .
      حرف وپیشنهاد زیاد است که حضرتعالی با توجه به تجربیات خوبی که دارید بهتر ازما واقف هستید این مطالب از دید یک محیط بان ساده ۱۸ سال خدمت است
      در پایان امید است همواره بتوانیم باهمکاری وتعامل بین تمامی بخشها و استفاده از تجربیات حضرتعالی وبکار گیری مامورین دلسوز وبومی گام موثری در جهت حفظ وسیانت از مناطق برداریم ./.انشاالله

      با تقدیم احترام صمدی

      پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>