شناسایی گونه جدیدی از مارها برای نخستین بار در شرق کشور

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: نیروهای یگان حفاظت محیط زیست خواف حین گشت و پایش منطقه شکارممنوع سده به گونه ای از مارها برخوردند که تاکنون این گونه را مشاهده نکرده بودند. بنابراین به منظور شناسایی و بررسی نسبت به زنده گیری مار اقدام نمودند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان خواف در این باره گفت: پس از تصویربرداری از جهات مختلف مار، این تصاویر برای آقای دکتر رستگار خزنده شناس ایمیل و در شناسایی اولیه توسط ایشان نوع گونه  Eirenis persicus (مار کوتوله ی پارسی) تشخیص داده شد اما با توجه به اینکه تاکنون این گونه در مناطق شرقی کشور مشاهده و رکورد نشده بود تائید نهایی منوط به مشاهده گونه از نزدیک و نمونه گیری از آن شد.

عباس طاهریان افزود: با توجه به اهمیت موضوع هماهنگی لازم جهت انتقال نمونه به اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی صورت گرفت و پس از بررسی کامل توسط آقایان دکتر رستگار پویانی و دکتر حسینیان، ماهیت گونه تائید و مشخص گردید برای نخستین بار در شرق کشور منطقه شکار ممنوع سده میزبان یکی دیگر از گونه های جانوری کمیاب شده است.

طاهریان ضمن تقدیر و تشکر از آقایان مدثر تیموری و حمیدرضا عظیم پور یابنده این مار، اظهار نمود دقت در حین مامورین در حین گشت و پایش مناطق قطعا می تواند منجر به دست یابی به تازه هایی در محیط زیست شود.

+364
-2
  

35 دیدگاه

  1. محمدعاشق حیات وحش می‌گوید:

    جالب بود
    از دقت و علاقه ایشان به موجودات کوچک مخصوصا خزندگان که در کشور ما مهجور ماندن تشکر می کنم
    آیا این مورد سمی هست؟
    جناب کوشان عزیز اطلاعات بفرما!

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 3

    • کوشان مهران می‌گوید:

      جناب آقای محمد؛
      کتاب مارهای ایران نگاشته زنده یاد دکتر محمود لطیفی، صفحه ۴۳۵:
      -در ایران چند نوع مار سمی وجود دارد؟
      در ایران چهار گروه مار سمی وجود دارد: (۱) گروه افعی ها یا ویپریده با ۱۲ گونه و زیرگونه خطرناک (۲) گروه کبرا ها یا لاپیده با دو گونه خطرناک (۳) گروه اعی های حفره دار یا کروتالیده با بیش از یک گونه خطرناک (۴) گروه مارهای دریایی یا هیدروفیده با ۸ گونه خطرناک. درضمن مارهای نیمه سمی یا اوپیستوگلیف ایران ۸ گونه هستند.

      نکته بسیار مهم اینکه در منابع جدید واژه”سمی تصادفی” بجای سمی خطرناک بکار می رود زیرا دندان نیش این گونه مارها که زهر را از کیسه سمی با گزش به جریان خون هدف و قربانی انتقال می دهند خلاف گونه های سمی ر انتهای دهان بوده و به همین دلیل به هنگام گزش گاهی نیش به درون بافت فرو نرفته و سمی انتقال نمی یابد و به همین دلیل به هنگام گزش این مارها باید دقت نمود.

      مار کوتوله پارسی در رده مارهای غیرسمی (Aglypha) قرار دارد.

      جناب آقای محمد

      خرید کتاب مارهای ایران نگاشته زنده یاد دکتر محمئد لطیفی از انتشارات سازمان حفاظت از محیط زیست را به شما پیشنهاد می نمایم.

      پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 6

      • محمدعاشق حیات وحش می‌گوید:

        کوشان عزیز، مثل همیشه استفاده کردم وممنون هستم ، براستی بابت اینهمه معلومات به شما غبطه می خورم ،موفق باشی

        پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 3

  2. مهدی حدادی می‌گوید:

    زنده باد محیط بان.
    چقدر زیباس این مار

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 1

  3. برازجان می‌گوید:

    کاش توجه بیشتری بشه تا این گونه جدید در خطر انقراض قرار نگیره

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  4. مهدی پلنگ می‌گوید:

    با سلام
    ضمن تشکر از دقت نظر محیط بانان منطقه مربوطه..
    جهت اطلاع دوستان و همکاران محترم،
    حدود دو هفته پیش بنده جهت یک ماموریت کاری که در کرمانشاه داشتم یک شب به اتفاق خانواده در اطراف منطقه گردشگری و تاریخی طاق بستان یا همان شکارگاه خسرو پرویز چادر زده بودیم که در ساعات پایانی شب دقیقا” یک مار با همین مشخصات و ابعاد با رنگ کرمی که خیلی هم سریع و زبل بود مشاهده کردم که البته به پهلو حرکت میکرد خیلی کنجکاو بودم برگشتم به چادر تا دوربین بیارم ازش عکس بگیرم که متاسفانه رفته بود..

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  5. ایران سرای من می‌گوید:

    این گونه مار در شهرستان داراب استان فارس به وفور یافت می شود و به علت نازکی و باریک بودن و همچنین سرعت قابل توجه موسوم به “مار تیر” می باشد

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  6. برازجان می‌گوید:

    دیده بان چرا هر وقت یه نظر میخوایم بدیم باید ۲ ساعت در انتظار برسی باشه این سیستم درستش کنید لطفا

    داغ Thumb up 9 Thumb down 8

  7. کوشان مهران می‌گوید:

    تیزبینی و دقت نظر نیروهای یگان حفاظت خواف بسیار ستودنی است.

    در کتاب مارهای ایران نگاشته زنده یاد”دکتر محمود لطیفی” و مهره داران ایران نوشته “اسکندر میرزا فیروز” اشاره ای به این گونه از جنس ارنیس (Genus Erenis) نشده و این نشان دهنده کشف گونه های جدید خزندگان پس از نگارش این دو کتاب ارزشمند می باشد.

    در نگاه نخست شاید خزندگانی همچون مار برای حفاظت در برابر گونه هایی چون خرس و مرال فاقد ارزش باشند اما در کنار فشار کمرشکن شکار مار برای پوست و مصرف خوراکی و دارویی (چین و ویتنام) در ایران فشار گردآوری گونه هایی توسط مارگیران وضعیت این خزنده را در معرض خطر قرار داده است.
    برای نمونه در تنکابن سال به سال از تعداد و تنوع خزندگانی همچون مار به دلیل تغییر کاربری زیستگاه و سمپاشی کاسته می شود و دیگر به دشواری مارهای آبی بی آزار در حواشی شهر دیده می شوند.

    ولی با کمی دقت امکان مشاهده نمونه های برجای مانده وجود دارد. نگارنده در یکی از شب های تابستان سال گذشته در حیاط برای نخستین بار به مار کرمی شکل معمولی (Rhamphotyphlops braminus) برخورد نمود که مشغول تغذیه از مورچه بود و در نگاه نخست به یک کرم خاکی شباهت داشت. همین نمونه در ماه بعد در جنگل خشکه داران (اثر طبیعی ملی) مشاهده گردید. به دلیل سرعت هولناک بساز و بفروشی در تنکابن تا چند سال دیگر محل سکونت نگارنده نیز به یکی از مجموعه های آپارتمانی بدشکل تغییر یافته و به جرات می توان گفت سرانه فضای سبز شهری تهران بیشتر از تنکابن، مرکز پرتقال شهسوار معروف که آنهم در شرف نابودی است، خواهد شد.

    در جلگه هیرکانی تنها معدود زیستگاه هایی همچون خشکه داران برجای مانده که آنهم به دلیل جزیره ای شدن و تغییرکابری سریع زمین های شالیزار به ویلا و بحث دست درازی مردم زمین خوار با پشتوانه دوستان و یورش گروهی مردم محلی به زیستگاه ها برای تصرف تنها به اراده ای آهنین برای برخورد با باندهای متخلف و وبروکراسی کمرشکن نیاز دارد و بس.

    یاد و خاطره دکتر محمود لطیفی گرامی باد و امید که نسل جدید خزنده شناسان موفق به یافتن گونه های جدید و دستیابی به راهکارهایی برای پاسداشت زیستگاه این گونه ها گردند.

    اینگونه بادا

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 5

  8. علی رضا می‌گوید:

    خلقت خداست و جای هیچ گونه تعجب نیست

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  9. داریوش می‌گوید:

    توی مستند wild iran یک شبکه آلمانی این مار رو هم نشون داد این مار سمیه؟

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

  10. ایان می‌گوید:

    خسته نباشید
    کشور ما دارای گونه های نادر زیبای است.
    فکر کنم از همین امروز غارتگران حیات وحش به دنبال شکار این مارهای زیبای بانمک باشند

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  11. مجید می‌گوید:

    سلام عزیزان
    هفته گذشته از مسیر مسگرآباد برای کوهپیمای با جمعی از دوستان صبح خیلی زود بطرف پارک ملی سرخه حصار حرکت کردیم با تصور اینکه هم پیاده روی میکنیم و هم از شلوغی شهر دور هستیم حدود یک ساعت نشده بود که دیدیم گردو خاک و کثافت سرو کله همه ما را فرا گرفت با بهت البته وقتی که به خودمون آمدیم دیدیم یک قطار ماشین پر از مصالح ساختمانی از ما گذشتند و سرازیری تندی را طی کردند رفتند داخل دل پارک ملی سرخه حصار حالا ما هیچ این پارک که ریه تهران بهش میگن انواع حیوانات هم باید در آنجا با آرامش زندگی کنند چون مبحث مار را مطرح کردید در این گزارش مار کرمی ، کور مار دوسر ، مارآتشی ، مارپلنگی ، ماردستی ، مار آبی ، مارشتری ، شترمار ، یله مار ، تیرمار ، سوسن مار ، افعی شاخدار ایرانی ، افعی کوفی ، قورباغه معمولی ، وزغ سبز ، لاک پشت ممیزدار غرب هم که تو این پار امنیت ندارند مسئولش چه کسی هست بابا تو را به خدا اینقدر که میگین حفاظت هم میکنین اینکه این مصالح کجا میره؟ چه جوری میره؟ با هماهنگی کی میره؟ اصلا خوبه که بره یا نره ؟سرو کله ما را ولش؟ …

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 1

    • منیر می‌گوید:

      واقعا وقتی جلوی یک قطار ماشین مصالح را نمیشود گرفت جلوی شکارچی ها را می گیرند. خدا بداد آن خزندههای برسه که تو مسیر این ماشینها هستند حتما محیط زیست آنجا پاسگاه ندار. دیگه از ریه چیزی نمونده اگر برای مسئولین محیط زیست تهران مهم بود آنجا یک پاسگاه ا میساختند .

      پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

    • کوشان مهران می‌گوید:

      چرا خلاف کامنت هایی که درباره شکار(مجاز یا غیر مجاز) بوده تنها یک خواننده پیامی در خصوص ورود آزادانه مصالح ساختمانی به پارک سابقا ملی و اکنون خصوصی سرخه حصار درج نموده است.

      چرا کسانی که با شنیدن مدیریت نخجیرداری و پاسداشت بخشی از زیستبوم رو به قهقرا به بهانه مدیریت زیستگاه برای شکار خشمناک می شدند اکنون خاموش می باشند.

      و البته جای شگفتی نیست.

      هنگامی که بزرگان محیط زیست در دانشگاه های خرد و کلان تهران می بینند این گونه بزه های آشکار را و صد البته که بهتر است بانگ مخالفتی به گوش نرسد تا بساط سرگین نگری و موانست با پری رخان همواره بر قرار بماند.

      در این نوشتار با دلنگرانی های کارشناسی درباره تاراج و نابودی حیات وحش شکوهمند و کمتر شناخته شده سودان جنوبی آشنا می شویم:
      eawildlife.org/swaraonline/swaras/Editorial2012_03_01.pdf
      کشوری نوپا که حتی از یک صدم از امکانات پردیسان ما برخوردار نمی باشد.

      شرم بر کسانی که با دیدن معرفی گونه های ماهیان غیر بومی همچون ماهی علفخوار آمور و ماهی تیلاپیا(از خوانواده سیچیلدهای آفریقایی گمان دارم) و تهدیدات زیستبوم های تحت فشار تالابی همچون از میان رفتن نیزارهای هامون دم فروبستند ولی با شنیدن خبر ورود بخش واقعا خصوصی و نه شبه دولتی و آقا زاده های محیط زیستی به عرصه نخجیرداری یک شبه شمشیرهای زنگار بسته را از غلاف های شکسته برکشیدند.

      می گویند ستاره نگری دروغ پیشه را در بازار خبر دادند که چه نشستی که رنود و حرامیان در اندرون خانه تو راه یافته و رفت و آمد می نمایند. منجم برخروشید و فریادش به هفت آسمان رفت. شخصی گفت:
      این دون همت را بنگرید که لاف رصد زهره و بهرام و هفت خواهران را در آسمان داشت ولی از ورای یک چینه خشت قادر به رویت اندرون خویش نبود.

      حکایت بزرگان آنکاره محیط زیست ما نیز یادآور این منجم است.

      داغ Thumb up 10 Thumb down 10

  12. مهسا می‌گوید:

    این مار غیر سمی است؟

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  13. گنجشک ! می‌گوید:

    زنده باد طبیعت ایران …
    مطمئنا در سال های آینده خبرهای دیگری از این دست می شنویم
    در کشوری که آمار درستی از تعداد جانداران بزرگی مثل پلنگ ، یوزپلنگ ، خرس سیاه و… وجود ندارد و از خصوصیات رفتاری بسیاری از این حیوانات بی اطلاعیم پیدا کردن یک گونه کوچک و ظریف مثل این مار چندان عجیب نیست !

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

  14. آریان می‌گوید:

    تبریک.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

    • مهدی حامی حیات وحش می‌گوید:

      خوشبختانه از حیث گونه های کمیاب و نادر جهان بسیار غنی هستیم اما شوربختانه از حیث درک و اهمیت موضوع و حفظ و نگهداری از این گونه ها هنوز راه درازی در پیش داریم….

      پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  15. افشین می‌گوید:

    با تشکر از محیط بانان عزیز که با احساس مسولیت بالای خود سعی در حفظ محیط زیست شکننده ایران دارند.
    خیلی جالبه واقعا که طبیعت با حیات وحش چقدر زیباست و تصور اینکه با کوتاهی و نا آگاهی بعضی ها ،بسیاری از این جانوران و گونه های ارزشمند در خطر انقراض قرار دارند بسیار دردناک است.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  16. وحید.ب می‌گوید:

    بسیار در خور تحسین است
    به امید روزی که تحقیق و تفحص جایگاه واقعی خویش را در این دیار پیدا کند و کیفیت آموزش و پژوهش فدای مطامع شخصی
    عده ای محدود نشود.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  17. دوست می‌گوید:

    بسیار زیبا

    جایی در خبر امده گونه ای جدید از مار
    جای دیگر اومده گونه نادر.
    بلاخره این مار چیه؟ اسمش رسمش..
    یا گونه ای جدیده و باید اسم گذاری بشه

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

  18. سعید هاشمی می‌گوید:

    با نام خدا
    سلام
    احتمالا به دلیل کوچک بودن زیاد این مار و در نتیجه کوچک بودن دندان نیش در صورت سمی بودن هم خطری برای انسان ندارد
    اما احتمالا از انچه بنده از مار فهمیدم و با توجه به شکل ضاهری و نصبتش با کوتوله پارسی احتمالا غیر سمی است
    قبلا هم مار افعی دم انکبوتی در این مناطق دیده شده بود فکر کنم که گونه جدید کشف شده خزندگان و مارهاست

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  19. پلنگ مراکان می‌گوید:

    ‏‎ ‎از این گونه تو منطقه حفاظت شده مراکان نیز داریم

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  20. مژن آبادی می‌گوید:

    فقط تمرکز محیط زیست خواف رفته رو منطقه سلامی وگرنه تو جنوب شهرستان خواف خیلی گونه های کمیاب تری مشاهده میشه

    داغ Thumb up 5 Thumb down 4

    • اورعی می‌گوید:

      چیزی که می فرمایید درست نیست و نشان از اطلاعات اندک شماست
      طی سه سال گذشته دقیقا یادم هست که گونه هایی مانند لاسرتای مشبک در حوزه ی جنوب خواف شناسایی شدند یا تازه به اطلاعات دسترسی پیدا کردید یا اصلا نسبت به محیط زیست منطقه ی خود مطلع نیستید

      داغ Thumb up 2 Thumb down 4

      • مژن آبادی می‌گوید:

        اتفاقا خیلی هم اطلاعاتم زیاد چون بچه جنوب خواف واز روستای مژن آباد هستم ولی جنابعالی اسم وفامیلت معلوم نیس کجایی هست

        داغ Thumb up 4 Thumb down 3

        • زهره می‌گوید:

          دوست گرامی ای کاش بنده جای شما بودم و می توانستم دین خود نسبت به محیط زیست و حیات وحش محل سکونتم را ادا کنم. ای کاش افراد مطلع و آگاه در مناطق غنی از گونه های گیاهی و جانوری بیشتر برای حفظ آن گونه ها تلاش کنند.

          موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  21. افشار می‌گوید:

    من ساکن شیراز هستم ، مدت پیش عین همین مار رو توی کوه های روستایی به اسم قلات دیدم که عجیب بود برام چون توی این منطقه خیلی مار دیدم ولی مثل این نه البته سر سیاه تری نسبت به این مار داشت

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  22. بیتا می‌گوید:

    کلا از مار میترسم ولی دقت محیطبانا در خور تحسین

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  23. محمد ابراهیمی می‌گوید:

    پس گونه جدید نیست! تو مناطق شرقی برای اولین بار دیده شده؟؟

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  24. احسان می‌گوید:

    من اهل شهر سلماس تو آذربایجان غربی هستم . این نوع مارو من تو منطقه خودمون خیلی دیدم.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  25. عسل می‌گوید:

    سلام
    تقریبا دو ماهه پیش محدوده ی اصفهان همین مار تو باغمون بود، ما فکر میکردیم بچه ماره،ازش عکس انداختیم و آزادش کردیم
    اگر ایمیل یا هر راه ارتباطی با دکتر رستگار وجود برام بذارین تا عکس ها رو براشون ارسال کنم ممنون میشم

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  26. مرتضی می‌گوید:

    سلام
    ما تو حیاط ویلای توی شمال از این مارها دیدیم.سعی کردیم بگیریمش ولی خیلی خیلی تند میخزید.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>