مرگ یک گورکن بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در جاده پارک ملی گلستان

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: نیروهای یگان محیط زیست پارک ملی گلستان حین بازگشت از مأموریت در مسیر جاده روستای چارمازو شهرستان کلاله در حاشیه پارک به لاشه یک عدد گورکن (رودک) برخورد کردند.

لاشه این گورکن که بر اثر برخورد با خودروهای عبوری تلف شده بود جهت بررسی بیشتر به مرکز اداری پارک ملی گلستان انتقال یافت.

عبور جاده آسیایی از قلب پارک ملی گلستان ضمن قطع ارتباط اکولوژیک در دو سمت این جاده باعث شده است تعداد زیادی از گونه های جانوری ارزشمند از جمله پلنگ، خرس قهوه ای، مرال و … طی چند سال گذشته بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در این جاده از بین رفته اند و تعداد زیادی نیز زخمی شده و پس از مدتی در بخش های دیگری از پارک تلف شده اند و کسی متوجه آنان نشده است.

………….تصویر: لاشه گورکن تلف شده در جاده پارک ملی گلستان بر اثر برخورد با خودروهای عبوری

گورکن ها (Meles Linnaeus) از اعضا خانواده راسوها هستند، دارای جثه ای به اندازه یک سگ متوسط بوده و وزنشان گاه تا ۳۴ کیلوگرم می رسد. کوچکترین گونه این خانواده نیز راسو می باشد.

برخی از گونه های این خانواده مانند سمور به راحتی از درخت بالا می روند و برخی مانند شنگ در آب زندگی می کنند. اغلب افراد این خانواده یک جفت غده توسعه یافته در ناحیه مخرجی دارند که تولید بوی آزار دهنده نموده و به عنوان وسیله دفاعی از آن استفاده می کنند. استخوان فک پایین در رودک ها از جمجمه جدا نمی شود.

از خانواده راسوها، رودک ها زندگی زیر زمینی داشته و عمدتا شبگرد هستند. تبحر این گونه در لانه سازی بی نظیر است به طوریکه رودک ها لانه ای به قطر حدود یک متر در عمق دو تا سه متری خاک ساخته و برای آن چند راه خروجی به طول تقریبی ۱۰ متر ایجاد می نمایند. این راهروها علاوه بر ایجاد امکان فرار از دست مهاجمین کارکرد تهویه ای نیز برای لانه مرکزی دارند.

رودک حیوان پرجراتی است و در مقابل حمله حیوانات پرقدرتی مانند پلنگ از خود دفاع نموده و با استفاده از دندان ها و فک قوی خود در بدن مهاجمین زخم های عمیقی ایجاد می نماید.

+31
-401
  

24 دیدگاه

  1. amir ali می‌گوید:

    یه مدت زیادی قرار این جاده ،جاده توریستی شه نه اصلی ولی خبری نیست

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 0

    • Ali می‌گوید:

      ای اقا دلتون خوشه مگه دولت بیکار این کارو انجام بده بعد از این که کلی درخت تو این منطقه قطع شد و حیوانات زیادی مردن و منطقه از لحاظ اکولوژیکی به منطقه جدید تبدیل شد وباعث کاهش تنوع ژنتیکی شد حالا مگه فایده ای هم داره در ضمن طبق قانون در مناطق حفاظت شده باید از جاده های در دو یا سه استفاده بشه نه از چنین جاده ای

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  2. حسام علی می‌گوید:

    چی میشه گفت ؟! ؟ جز افسوس خوردن . . .

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 1

  3. دوست می‌گوید:

    حیف
    واقعا حیف
    این جاده و جاده های دیگر علاوه بر افزایش تلفات جاده ای, برای شکارکش ها و قاتلان طبیعت دسترسی به محیطهای بکر را آسان تر و جنایاتی خاموش را رقم میزند.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 1

  4. مهدی حدادی می‌گوید:

    بازهم حوادث تلخ جاده های مرگ…

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 1

  5. اهورا می‌گوید:

    بابا در این نفرین شده رو ببندید این جاده جاده ی مرگه تا که این جانورهای زبون بسته بیگناه زیر چرخای ماشین باید برن؟؟؟؟؟
    آخه چرا یکی دلش واسه این پارک ملی نمیسوزه بابا این مردم مثل اینکه در خواب تشریف دارن یا خودشون زدن به خواب ؟؟؟؟
    آخه چرا کسی اعتراض نمی کنه در این جاده نفرین شده بسته شه؟؟؟؟؟
    یا آتش سوزی یا کشت و کشتار یا تلف شدن جانوران زیر چرخای ماشین یا هزار بدبختی دیگر که به جان پارک ملی افتاده…
    کمر ایران و شکستید با این جاده سازی های بی رویه… یا جاده سازی یا سد سازی یا معدن کاری یا هزار کوفت دیگه که دامان ایران و گرفته ول نمی کنه….
    خدا گواهه در آینده خیلی نزدیک روزی میرسه که هیچی برای خودمان و نسل آینده نذاشتیم نه محیط زیست نه حیات وحش نه هوای پاک نه هیچ چیز دیگر و ما می مانیم و یه ایران برهوت که اگه ایرانی بمونه با این روندی که داره پیش میره
    خدا از آن آدمهایی نگذره که بانی این رخدادهای فاجعه بار هستن و آب از آبشان هم تکان نمی خوره!!!

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 1

  6. نیما می‌گوید:

    وقتی وسط جنگل جاده آسیایی می سازیم همینه دیگه.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  7. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    تازه شانس آورده که شبگرده
    اگر روز حوس میکرد سری به بیرون بزنه که واویلا بود

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  8. محمد ابراهیمی می‌گوید:

    دیگه واقعا بعضی از مسئولین شورش رو در آوردند!!!!
    آخه خارج کردن جاده مرگ ازین منطقه باارزش در حالیکه در موردش تصمیم گیری و تصویب هم شده نیاز به این همه کش و قوس و طول دادن نداره!
    واقعا عدم قاطعیت، محافظه کاری و ترس یکی از آفات اصلی کشور ماست!!!

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

    • مهدی حامی حیات وحش می‌گوید:

      جناب ابراهیمی عزیز:
      تا زمانی که چندین برابر هزینه این جاده پول از بیت المال
      نگیرند و کیسه هاشون پرنشه مطمئن باشید هیچ قدمی
      برای جابجائی این جاده مرگ برنمیدارند…

      متاسفانه درد اکثر پروژه های عقب مانده کشور عزیزمان
      تنها در همین نکته خلاصه شده است…

      دریغ…دریغ…و هزاران افسوس………

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

      • محمد ابراهیمی می‌گوید:

        متاسفانه همینطوره که شما میفرمایید. ما ایرانیها بسیار خودخواه شدیم، این اخلاق رو میشه از همین موضوعی که الان صحبتش هست تا وضع رانندگی و … مشاهده کرد. آفت بزرگیه خودخواهی

        پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  9. علیرضا ازسمنان می‌گوید:

    اسم اون وزیر راه و ترابری را که با این طرح موافقت کرده رو اعلام کنید و همچنین رئیس وقت سازمان محیط زیست را تا مردم یادشون نره چهار روز دیگه همون وزیر و رئیس میان کاندید رئیس جمهوری میشن و اونوقت من ساختم و من میسازم شروع میشه

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  10. محمدعاشق حیات وحش می‌گوید:

    این خانه از پای بست ویران است..

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  11. زهره می‌گوید:

    تعلل در بستن این جاده جز بر افزودن تعداد تلفات و افسوس خوردن هیچ نتیجه ای دربرنخواهد داشت.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  12. ایرج علی پور از رفسنجان می‌گوید:

    حیف و صد افسوس
    جایی خوندم که نوشته بود رودک جزو کمیاب ترین پستانداران ایران هست و بر اثر آلودگی و عوامل محیطی کاهش زاد و ولد دارند
    حالا اینجوری هم از بین میروند دیگر فاجعه است

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  13. بابک می‌گوید:

    هیچ حیوان درنده خویی نیست ک بویی از شفقت نبرده باشد و بسیاری از ما بویی از شفقت نبرده ایم پس ما حیوان نیستیم. ویلیام شکسپیر

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  14. افشین می‌گوید:

    بازم جاده!!!
    یکبار میسازن بعد خراب میکنن تازه این خوبشه!!
    یکبار میسازن به مرور همچی نابود میشه این فاجعه است!!!
    اینبار نوع شکارچی دخالت نداشت که به تمام شکارچی‌ها بد و بیراه بگن

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

    • داریوش می‌گوید:

      چه ربطی داره یعنی چون ایندفعه شکارچی نکشته باید بگی شکارچی بی گناهه؟ بیخود مظلوم نمایی نکن بسه دیگه هر چی کشتار کردید همه چیز رو منقرض کردید

      پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

      • افشین می‌گوید:

        آمپر نچسبون دوست عزیز با آرامش بنویس وقتی منظور حرف کسی متوجه نشدی متهم نکن!!
        دلیلی نمیبینم که بخوام برای کسی مظلوم نمایی کنم واقعیت اینه که تنها عامل انقراض حیات وحش شکارچی نیست که همه جا بهش بو بیراه بگید

        موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

        • گنجشک ! می‌گوید:

          شکار آخرین عامل از بین رفتن حیات وحشه ؛ عوامل اصلی دست اندازی های غیر مجاز و بی رویه به محیط زیست ( در پوشش معدن وجاده و چرای دام و گردشگری ) ، خشکسالی و برداشت های بی رویه از پوشش گیا هی است . یک جاده برای یک معدن می تونه کل حیات وحش یک منطقه رو از بین ببره .

          موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  15. گنجشکک اشی مشی ! می‌گوید:

    این جاده توریستی که گفتی ؛ یعنی چه ؟! ( به قول شیر فرهاد در شب های برره )

    نمی دانم چه مدتی است که گذرتان به جاده آسیایی نیفتاده است ؛ اگر از مشهد به طرف گرگان شروع به رانندگی کنید ، جاده تا بجنورد و حوالی آشخانه خیلی خوب ، از آشخانه تا تونل ورودی به جنگل گلستان خیلی بد و باریک و اتفاقا در داخل جنگل گلستان با تمهیدات ! وزارت راه خیلی عریض و استاندارد است . در داخل جنگل پل ها و کنار گذر های متعددی ساخته شده و حجم کار انجام شده به گونه ای است که هدف از ساخت جاده ای ترانزیتی با قابلیت عبور انواع ماشین های سنگین را تداعی می کند . دیگر خطر سیل در این مسیر ذهن هیچ راننده ای را مشغول نمی کند ! . با این اوصاف ساده اندیشی است اگر تصور کنیم این جاده ( که هنوز عملیات اجرایی در خیلی از قسمت های آن تمام نشده است ) فقط کاربردی در حد یک جاده کم ترافیک روستایی یا به قول شما توریستی را داشته باشد .
    حتی اگر عبور وسایل نقلیه سنگین هم در این محور ممنوع شود ؛ باز هم حجم خودرو های شخصی بسیار بالا خواهد بود . عاقلانه هم به نظر نمی رسد که یک راننده چنین جاده هموار و دلنوازی را رها کند و از مسیر دیگری طی طریق نماید .
    چند سالی هم هست که به خاطر گران شدن بنزین بسیاری از سفر ها کم شده با این وجود سفر به مشهد هنوز در سبد سفر های برون شهری بسیاری از ایرانیان قرار دارد ! .
    با توقف عملیات اجرایی و برگشتن جاده به وضع قبلی ( قبل از سیل سال ۸۱ ) ، که بسیار بعید به نظر می رسد ، و ساخت جاده ای استاندارد و عریض که پارک ملی گلستان را در مسیر جدیدی دور بزند ، می توان امیدوار بود بخشی از ترافیک این مسیر از پارک منحرف شود .
    پارک ملی گلستان به جاده ای با استاندارد پایین و پر از دست انداز نیازمند است . در چنین موقعی فقط علاقه مندان واقعی به طبیعت زیبای گلستان ، با سرعت کم و احتیاط زیاد ( به خاطر ماشین خودشان ! ) زحمت عبور از آن را متحمل خواهند شد و مسافران بسیار زیاد مسیر مشهد از خیر دیدن و احیانا تخریب پارک خواهند گذشت ! .

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  16. مهسا می‌گوید:

    لعنت به این جاده گلستان..

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  17. کوشان مهران می‌گوید:

    رودک، گورکن، گورشکو و یا پورسوخ به راستی که جانور شجاعی است. در گذشته یکی از اهداف شکار آن ساخت فرچه ریش تراشی از دم او بوده و همچون رودک عسلخوار چربی آن از دیدگاه خرافی ارزش طبی داشت.
    در انگلستان درگیر جنگ جهانی دوم به دلیل کمبود مواد خوراکی استفاده خوراکی از گوشت رودک به امری رایج تبدیل شده و پیش از جنگ در پاره ای نواحی بریتانیا کم و بیش خوردن رودک مرسوم بود و اکنون در چین، ژاپن و برخی نواحی روسیه خوردن کبکب رودک مرسوم است.

    *************************************

    در سال ۱۳۵۳ طی یک برنامه پنج ساله سازمکان حفاظت محیط زیست با همکاری با وزارت راه و سازمان مدیریت و برنامه ریزی طرحی را برای خروج آزادراه آسیایی از محوطه پارک ملی گلستان طرح ریزی و آماده نموده بود.

    بجای لعن و نفرین باید پیگیر این امر بود که چرا با وجود داشتن طرح و مسیر جاده جدید افرادی با تعریض جاده کنونی گلستان بر وجود آن به هر بها پافشاری می نمایند؟

    به هیچ روی جاده ای که پیش از دهه ۱۳۵۰ کشیده و درون پارک بود هدف و مقصود تفرجی و گردشگری نداشته و در واقع مسیرهای گردشگری دارای معنا و مفهوم دیگری می باشند.

    باید پیگیر خروج مسیر جاده از پارک و ایجاد بهترین گزینه برای جاده جدید بود که این مستلزم فشار های نهاد های واقعا مردمی و پیگیری قاطعانه محیط زیست می باشد وگرنه بر سر لاشه جانوران اشک ریختن تنها ناندانی جدیدی برای رنود شناخته شده ایجاد می نماید.

    آیا بهتر نیست بجای تجمع مرگ بر کشتارگر و جشن تفنگ شکانی همواره لزوم خروج جاده کنونی از پارک را به پردیسانیان یادآور شد؟ فراموش ننماییم که عدم ورود جاده کذایی به درون باغ گیاهشناسی نوشهر تا زمان حال تنها و تنها به لطف پایمردی پاره ای رده های سازمان جنگل ها و مراتع و گروه های واقعا مردمی و نه ان جی او های یک شبه سربرآورده بوده است.

    خروج این جاده تنها و تنها نیازمند پایفشاری و استقامت و مداومت بر خواسته و آگاهی رسانی عمومی می باشد.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  18. داریوش می‌گوید:

    مگه کشیدن جاده در پارک ملی غیر قانونی نیست؟
    قانون چی هست اصلا تو ایران؟

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

پاسخ دادن به ایرج علی پور از رفسنجان لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>