عامل کشتار ۱۱ دراج، یک کبک جیرفتی و ۹ کبوتر وحشی در چابهار دستگیر شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: پس از دریافت گزارشی مبنی بر حضور یک خودروی مشکوک در مناطق آزاد شهرستان چابهار در استان سیستان و بلوچستان، نیروهای یگان محیط زیست این شهرستان طی هماهنگی با نیروی انتطامی مشخصات خودروی مذکور را در اختیار مامورین مستقر در پست های ایست و بازرسی قرار دادند.

پس از رسیدن خودرو به اولین پست ایست و بازرسی، خودروی مذکور توسط مامورین متوقف و بازرسی گردید.

در جریان بازرسی از این خودرو لاشه تعدادی پرنده وحشی و یک قبضه اسلحه شکاری کشف و متهم در اختیار اداره محیط زیست چابهار قرار گرفت.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست چابهار گفت: پس ار انتقال متهم به اداره محیط زیست مشخص شد لاشه های کشف شده مربوط به ۱۱ عدد پرنده حمایت شده دراج، یک عدد کبک جیرفتی و ۹ عدد کبوتر وحشی می باشند.

اشرفعلی حسینی افزود: متهم پس از تنظیم صورتجلسه تخلف و تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی گردید.

بر اساس مصوبه هیات وزیران در حال حاضر جریمه قابل پرداخت بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار هر قطعه دراج مبلغ چهار میلیون ریال تعیین شده است.

دراج از گونه های حمایت شده کشور به شمار می رود و از پرندگان بومی و دائمی منطقه چابهار است. طی سال های اخیر به دلیل شکار غیرمجاز و تخریب عرصه های طبیعی جمعیت این پرنده در اکثر زیستگاه ها به شدت کاهش یافته است.

+1
-199
  

27 دیدگاه

  1. برازجان می‌گوید:

    بازم خوبه جریمش ۴۰تومن نیست

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  2. رضاشکاری می‌گوید:

    این کبوترها که اهلی هستند!!!
    این صلاحیت اسلحه بدست ما است که حتی گونه های اهلی و حشی را از هم تشخیص نمی دهد!

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 8

    • امین منصوری می‌گوید:

      رضا جان درود بر شما.شکارکش فقط می کشد، دیگر اهلی و وحشی و تحت حمایت و کمیاب و نایاب و نر و ماده نمیکند، فقط براش گوشت مهمه.

      پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 3

    • میثم می‌گوید:

      دورود بر شما جناب شکاری…
      دیده بان …. اون متخلف که کبوتر اهلی روهدف قرار داده که تکلیفش معلوم هست اگه فرد آگاهی بود در این فصل دست به تفنگ نمیبرد.
      ولی شما دیگه چرا؟؟؟!!!!!! یعنی خدا وکیلی شما فرق کبوتر وحشی و خونگی رو نمیدونید؟!!!
      کجای این سرزمین کبوتروحشی قهوای داریم!!!!!
      در خبر شکار غیرمجاز و خارج ازفصل گچساران هم تصویر یه کلچه رو گذاشته بودین برای شکار غیرمجاز یک بز…
      یکم بیشتر دقت کنید شما دارید به صورت حرف ای خبر رسانی میکنی.
      دقت صحت و سرعت رو باید رعایت کنید سه اصل اساسی در خبررسانی

      پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 6

  3. رضاشکاری می‌گوید:

    نقدی بر توزیع فشنگ دولتی در فصل نامناسب

    کار بد مصلحت آن است که مطلق نکنیم!

    سیاست های نامتوازن توزیع سلاح در کشور و عدم هما هماهنگی دستگاههای زیربط ، در سالهای اخیر سبب شده ، جمعیت زیادی از مردم بدون داشتن فرهنگ استفاده از سلاح ،صاحب اسلحه شوند. به یقین هر فردی حق دارد با رعایت ضوابط و صلاحیت های تعیین شده صاحب اسلحه شود. اما از آنجا که توزیع سلاح بایستی با جمعیت جانوری کشور همخوانی داشته باشد ، این واگذاری مشکل ساز می شود.از طرفی قاچاق سلاح از مشکلات عدیده لرستان بوده چرا که فردی که سلاح قاچاق با خود حمل می کند ، تابع هیچ قانونی نبوده و بیشترین آسیب را بر چرخه خواهد زد. مایه تاسف است که عمده اسلحه های قاچاق در بین عشایر و جوامع محلی ما رد و بدل می شود.و بایستی فکری اساسی برای آن صورت گیرد.
    در کشور ما بدلیل فرهنگ پایین اسلحه داران و شکارچیان و عدم وجود آموزشهای لازم ، وجود اسلحه فراوان مشکل آفرین شده است. از طرفی بازار پر رونق قاچاق سلاح و فشنگ در این روزها تب و تاب بیشتری گرفته و براحتی شاهد این قضیه در لرستان هستیم.
    این در حالی است که زمزمه های پرداختن به قانون ممنوعیت مطلق هرگونه شکار در سال جاری در مجلس محترم و دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست بگوش می رسد.
    اما سخن اینجاست ، با این همه شبهه وارده به ماجرا ، جای بسی تعجب است که چرا در این فصل از سال انواع فشنگ های سهمیه ای در فروشگاههای مجاز استان توزیع می شود؟ آنهم در فصلی که می تواند بیشترین صدمه را به حیات وحش استان بزند.
    از هم اکنون نا آگاهان اقدام به ایجاد کومه بر سرچشمه ها نموده و اقدام به شکار جوجه های پرندگان می کنند.
    حقیقتا چه کسانی بایستی پاسخگوی این همه ناهماهنگی بوجود آمده باشند؟
    عواملی چون خشکسالی ، حضور عشایر در زیستگاهها و اشغال سرچشمه ها ، تخریب و فرسایش زیستگاهها و عدم امنیت ، بسبب حضور گله های چندین برابر ظرفیت کافی نبود که حالا با واگذاری این تعداد فشنگ به اسلحه داران آن هم در این فصل از سال بیش از این تیشه به ریشه اندک جانداران باقی مانده زاگرس بزنیم؟
    شاید جالب باشد که با وجود این همه اسلحه و فشنگ در لرستان ، نه از بخش خصوصی و نه دولتی اقدامی در جهت ایجاد باشگاههای تیراندازی در سطح استان نمی بینیم. نبایستی فراموش کرد با ایجاد باشگاههای تیراندازی می توان شکارچیان و علاقه مندان را به سوی اهداف بی جان ، به جای شکار سوق داد. تردیدی نیست که ایجاد باشگاههای تیراندازی نقش زیادی در کاهش فشار به زیستگاهها خواهد داشت.
    قاچاق فشنگ چنان علنی شده که هر نوجوان اسلحه دار براحتی به فشنگهای قاچاق (چارپاره و اسلاگ) دسترسی دارد. فراموش ننماییم پلنگ سپید دشت که اکنون از درد و رنج و فلج اعضا رنج می برد. هدف شلیک چارپاره قاچاق قرار گرفت.
    و از همه مهمتر، همانطور که در چند وقت اخیر شاهد بودیم در جریان “موج بیداری زیست محیطی ” و پرداختن رسانه ها و جراید به این موضوع و تبدیل شدن آن به یک مسئله حاد و بحث محافل ، عملا هیچ اقدامی برای محیط زیست استان انجام نشده است. حال ثابت گردید با واگذاری فشنگ آنهم بقیمت گزاف در فصل نامناسب به تنها چیزی که بها داده نمی شود محیط زیست وحیات وحش است.
    امیدواریم بین ارگانهای زیربط ، سازمان حفاظت محیط زیست ، اسلحه و مهمات ، سازمانهای مردم نهاد ، جامعه شکارچیان مجاز و … تعامل بیشتری صورت گیرد. وهر کدام برای خود ساز مخالف نزنند.
    با رصدی که در سطح استان انجام گرفت مشخص گردید که درصد عمده ای از سهمیه های فشنگ به کسانی تعلق می گیرد که بتازگی صاحب اسلحه شده و فاقد صلاحیت های لازم می باشند.گرچه صرف داشتن دفترچه شناسایی شکارچیان به صلاحیت افراد چندان کمکی نمی کند.اما لااقل کسانی که این دفترچه را از سازمان حفاظت محیط زیست در اختیار دارند ، در سالهای گذشته زیر چتر قانون اقدام به شکار مجاز نموده اند.
    ولی افسوس که در بیشتر مناطق استان ، در حالی که شکارچیان محلی و بعضا ناآگاه و تازه اسلحه داران ، اقدام به ایجاد کومه بر سرچشمه ها نموده و دست به قتل عام جانداران می زنند. چرا سهمیه فشنگ براحتی در اختیارشان قرار می گیرد؟

    با احترام

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 1

  4. Ali 72 می‌گوید:

    تو یه پرنده فروشی تو خیابون میدان شهید مطهری قم روی پل آهنچی که مغازش اسمی نداره اما همیشه یه چند تا قفس را جلوی درب مغازش می گذاره داشت کبک وحشی می فروخت و هفت یا نه تا کبک دیگه تو مغازه بود من مطمئنم که کبک پرورشی نیست چون کبکاش لاغر بودن و و قتی نزدیک قفس می رفتی می ترسیدن چون هیکله کبک های پرورشی گوشتی و تپل تر هست و از انسان وحشتی ندارن من خودم کبک پرورشی را دیدم که از انسان ترسی نداره ولی کبک های تو این پرنده فروشی وحشی بودن چون تو قفس معلوم بود خسته و بی حال بودن و این به خاطر اسارت هست و کبک های پرورشی تو قفس عادی هستن و هر یه دانه کبک میداد سی هزار تومان یعنی جفتی شصت هزار تومان ،، کلاً تو راسته خیابون مطهری و پل آهنچی هفت یا هشت سال پیش معدنِ فروش هر حیوانی که میخواستین بود که شهرداری اون موقع سال هشتاد یا هشتاد و یک بیشترشون را جمع کرد و این چند تا باقی موندن که هر جانوری بخوایین تو این مغازه ها به فروش میرسه از خرگوش صحرائی و کبک و تیهو و … ، خلاصه از ما گفتن بود به شما .

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  5. مهدی حدادی می‌گوید:

    زنده باد محیط بان.
    خدارو شکر انگار یه خبرایی داره میشه بابت جرایم.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

    • میثم می‌گوید:

      خیر دوست عزیز این مبلغ چهارصد هزارتومانی برای هر قطعه دراج(دراژ) مربوط به سال گذشته هست و امیتل هم افزایش خواهد یافت

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

  6. علی مهرانی کیا می‌گوید:

    حقیقتا” متاسف میشه انسان که میبینه این تصاویر رو و کاش میشد به این برادران شکارچی قلب رعوف هدیه داد تا درک بهتر نسبت به جانداران داشته باشند

    داغ Thumb up 11 Thumb down 10

  7. ایان می‌گوید:

    خدایا اصلا این پرندگان کوچک خوردن دارد!
    مگر چقدر وزن دارند؟
    هدفشان این است که هرطور شده ضرری به حیات وحش برسانند

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

  8. فریبا می‌گوید:

    آخه نامرد مگه چندتا دراج مونده واسمون که تو ۹تا شو زدی؟!!!!
    خوبه که دراج یکی از پرندهای حمایت شده تو منطقه خودتونه فقط و یکی از زیست گاه های اصلیش اونجاست… متاسفم

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  9. زهره می‌گوید:

    روزی دلیجه ای جلوی چشمانم به گنجشکی حمله کرد و در چشم برهم زدنی او را پرپر کرد و فقط نوکش و مقداری پر را بر جای گزارد. او بسیار گرسنه بود و آن گنجشک روزی آن پرنده بود. خدایا آیا اینها هم خیلی گرسنه اند. اگر آری مردم هندوستان هم سیر تر از اینها نیستند. اما اگر گرسنه نیستند آیا مغزشان کوچکتر از مغز آن دلیجه نیست؟ اصلا در جمجمه شان چیزی به نام مغز وجود دارد؟!

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  10. سولماز می‌گوید:

    امیدوارم همه اینها درد و مریضی باشه برات

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  11. پروین می‌گوید:

    تفنگ دستشه هر جنبنده ای پیدا کنه میزنه حرام و حلال سرش نمیشه. کوچک و بزرگ سرش نمیشه.فصل عاشقی و بچه شیردادن سرش نمیشه و حالیشون نیست که اون بالایی هم نظاره گر کارهاشونه البته همه تفنگدارها اینطور بی وجدان نیستند.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  12. کوشان مهران می‌گوید:

    اگر فصل شکار بود و این فرد دارای پروانه می بود در صورت چشم پوشی از هدف قرار دادن کبوتر اهلی، امکان داشت این را شکاری مفرح به حساب آورد.

    ولی…. در فصل زادآوری شکار چه مفهومی می تواند داشته باشد؟

    نسل دراج در ایتالیا و اسپانیا و شمال آفریقا نابود شده ولی هنوز در قبرس و خاورمیانه(بویژه عراق) تا هند و جنوب قفقاز و جنوب ترکمنستان وجود دارد. در هند به دراج کبک سیاه می گویند و نمونه های هند به لوئیزیانای آمریکا و جزایر هاوایی به عنوان گونه شکاری معرفی شده اند. در جنگل دوسوی جاجرود هم از گرگان و خوزستان به تعداد فراوان در دوران ناصری سر داده و زمستان ها پس از پارو کردن زمین از برف با دانه ریزی مانع از پراکنده شدن آنها می شدند.
    جیرفتی نیز هم به بحرین و هم هاوایی به عنوان گونه شکاری معرفی شده است.

    ممنوعیت تنها راهکار حفظ زیستگاه و جمعیت این گونه پرندگان و بویژه دراج نمی باشد. با پرورش و رها سازی دراج در کشتزارها و باغ ها و زیستگاه های مناسب در کنار ترمیم جمعیت های نابود شده می توان امکان شکار قانونی این پرنده را فراهم نمود که در کنار درآمدزایی باعث کاهش شکار غیر مجاز می گردد(کاهش و نه قطع یکسره شکار دزدی).

    خوانندگان گرامی که دارای زمین کشاورزی می باشند می توانند پرورش و رها سازی این گونه پرندگان را خواه برای حظ بصری و یا کمک به ترمیم و احیای جمعیت و یا شکار انجام دهند.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

    • رضاشکاری می‌گوید:

      درود بر جناب مهران
      می توان گفت که دراج اولین جوجه ها را در بین پرندگان گرمسیری بزرگ می کند.
      در فصل دروی گندم دراجهای جوجه پشت سر مادر راه می افتند و به میان نیزارها و جوهای کنار مزارع می روند.
      دراج بسیار جانور آسیب پذیریست و در خوزستان از موتورسیکلت و ماشین برای شکارش بهره می برند. زنده گیر با تور هم در شب بوسیله تراکتور دیده می شود.
      بنظر بنده راحت ترین کار پرورش دراج است. چرا که به قلمرو اندک وابسته بوده و زود تکثیر است.

      پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  13. کوشان مهران می‌گوید:

    گروه”احیای حیات وحش اروپا” که سازمانی مردم نهاد می باشد در نوشتار زیر به بیان پاره ای موارد در مشاهده حیات وحش اشاره می نماید:
    rewildingeurope.com/wp-content/uploads/2013/11/Rewilding-Europe-Wildlife-Watching-Hides-Best-Practice-Guidelines-Dec-2012.pdf

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  14. kooshan می‌گوید:

    در صورت صحت موضوع ، واگذاری مهمات و فشنگ در زمان نامناسب و بطور سهل و آسان و بدون بررسی صلاحیتها از طرف برخی نهادها و ارگانها به متقاضیان آنهم بدون هماهنگی با ادارات حفاظت محیط زیست کشور موجه بنظر نمی رسد چرا که این امور اصولا با مسئولیتهای محوله به سازمان حفاظت محیط زیست ارتباط نزدیک دارد مهم است که این سازمان در تعامل با نهادهای مربوط و ضمن تأکید بر وظایف قانونی خود سعی در خاتمه بخشیدن به این ناهماهنگیها داشته باشد که تأثیر معکوس در تلاش سازمان حفاظت جهت صیانت از حیات وحش کشور دارد

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  15. سیاوش می‌گوید:

    کبک جیرفتی؟! این پرنده اسمش هست جیرفتی!کبک نیست . از نظر جمعیتی وضعیتش از دراج هم بدتره و جریمه شکارش مثل دراج هست . نر و ماده این پرنده شبیه هم و شباهت زیادی به دراج ماده دارد . زیستگاه آن هم در جنوب شرقی ایران ( جنوب کرمان،هرمزگان،سیستان و بلوچستان ) و کشورهای هند و پاکستان است . دراج و جیرفتی به دلیل اینکه از ماشین نمی ترسند و فرار نمی کنند شکارچیان به راحتی از داخل ماشین آنها را شکار می کنند ، البته جیرفتی شبها بر روی درختان استراحت می کند و برخی شکارکش ها با استفاده از چراغ و اسلحه بادی نیز این پرنده را شکار می کنند ، همچنین زنده گیری و فروش آنها نیز در این مناطق به سهولت انجام می گیرد ضمناً دراج و جیرفتی وابستگی زیادی به اراضی کشاورری دارند که این باعث شکار بیشتر آنها و از بین رفتن تخم ها و جوجه هایشان نیز می شود به طوری که در سالهای اخیر جمعیت این دو گونه پرنده زیبا بسیار کاهش یافته و حتی در برخی از زیستگاههای جنوب شرق ایران این پرندگان به کلی از بین رفته اند و دیگر آواز زیبای جیرفتی در اوایل صبح به گوش نمی رسد . حرکات این پرندگان در اوایل صبح و به خصوص آوازخوانی جیرفتی بسیار زیباست . حیف ….
    لعنت بر کی که در این شرایط دراج و جیرفتی را شکار کند ….

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

    • میثم می‌گوید:

      یکی از اصلی ترین دلیل کاهش جمعیت پرندگانی که زیستگاهشان در نزدیکی زمین های کشاورزی هست. خوردن دانه های گندم آغشته به سموم ضد قارچ و همچنین دانه های کود شیمیای هست.
      در بسیاری از کشورها شکار در زمان فصل داشت، پاییز و زمستان منبع درآمد خوبی هست. که با مدیریت صحیح و تکثیر در جوجه کشی ها صورت میگیره..

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  16. محمدعاشق حیات وحش می‌گوید:

    سالها پیش من مهمان دوست روستایی بودم که دام برای کبوتر های وحشی گذاشته بود بعد از شکار اصرار میکرد در خوردنش همراه بشم ، با بهانه های من مبنی برای اینکه دوست ندارم ،..طفره رفتم، یادمه اونروز جناغ یکی از اون کبابها توی گلوش گیر کرده تا حد مرگ پیش رفت تا فردا صبحش ناله می کرد و ضجه می زدو نخوابید ، تا اینکه صبح فردا به روستا دیگه ای رفتیم و یک پیرزن چوبچی(به زبان محلی کسیکه از گلو نخاله گیر کرده را خارج میکنه ) با تلاش فراوان که همراه درد خونریزی تا حد خفگی بود استخوان را خارج کرد .. این دوست مهمانواز! همیشه از اون قضیه به عنوان یک تنبیه یاد می کنه که باعث توبه اش شد…

    داغ Thumb up 4 Thumb down 10

    • میثم می‌گوید:

      دوست عزیز… دست از خرافات برداریم. به کشورهای پیش رو نگاه کنید هیچ کاری با ماشاله ایشاله درست نمیشه. بجای حرف عمل کنیم. چندین دهه هست که فقط حرف حرف و حرف میزنیم

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  17. mahdi می‌گوید:

    یه مشت وحشیه ، عقده ای…
    بخدا این ظلما اون دنیا جواب دارن…

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  18. حاجی صفا می‌گوید:

    با سلام و عرض ادب خدمت همه خوانندگان،پرنده ی شکار شده دراج نیست بلکه این پرنده جیرفتی نام دارد و بومیان منطقه بلوچستان ایران بالاخص چابهار به آن کپنجر می گویند طرفداران زیادی دارد و به مقدار متعادل در طبیعت یافت می شود برخی این پرنده را به سبب داشتن آواز بسیار خوبی که در نوع نر آن هست و همچنین برخی به واسطه راه انداختن جنک دو پرنده ی نر از این نوع نگهداری می کنند تا جایی که دوبار در سال از آن جوجه گیری نیز می کنند ، اما دراج که در این وب آمده در استان سیستان و بلوچستان فقط در منطقه سیستان یافت می شود در نهایت نمی توانم چگونه بیان کنم که چرا تفاوت میان دراج و جیرفتی را حضرات محیط زیست نمی دانند !!!!!!!!!

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 2

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>