استاندار گیلان: ساماندهی جنگل نشینان و اصلاح بهره‌برداری از جنگل‌ها ضروری است

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: استاندار گیلان در جلسه شورای هماهنگی استان اهمیت جنگل‌های هیرکانی را بسیار مهم دانست و اظهار کرد: جنگل‌های هیرکانی جزو جنگل‌های دست نیافتنی است و جایگزین ندارد.

محمدعلی نجفی افزود: در دیدار رئیس جمهور با استانداران، آقای روحانی تاکید فراوانی نسبت به مسایل زیست‌محیطی و جنگل‌ها داشتند و فرمودند حفظ و صیانت از جنگل ها باید جدی گرفته شود.

وی مشارکت مردم در امر حفاظت از منابع طبیعی را بسیار اساسی خواند و گفت: اشتباه این بود که در چند دهه گذشته مردم را در حفظ انفال الهی شریک ندانستیم و این انفال مورد تعرض قرار گرفتند.

استاندار گیلان با بیان اینکه باید برای جنگل‌های خزری فکری نو اندیشیده شود، خاطرنشان کرد: ساماندهی جنگل نشینان و نحوه بهره‌برداری از جنگل‌ها باید جدی گرفته شود.

نجفی جنگل‌های هیرکانی را بدون جایگزین خواند و یادآور شد: جنگل بخش اصلی اقتصاد گیلان را تشکیل می دهد و ما موظف به حفظ آن هستیم.

+4
0
  

8 دیدگاه

  1. مهدی حدادی می‌گوید:

    اخبار امیدوار کننده ای بود.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  2. سولماز می‌گوید:

    این کار اگر انجام بشه خیلی خوبه . روستاییان حاشیه جنگلها هم مثل عشایر که هرجا دوست دارند چادر میزنند فکر می کنند جنگل ارث پدریشونه . برای همین دائما چوب و خاک جنگل رو از بین می برند . خودم از روستاییان اطراف نوشهر شنیدم که برای ساختن باغچه تو خونه ها و ویلاها با بولدوزر میرن از چنگل خاک میارن . گاوها هم که خدا به خیر کنه . تو گیلان و مازندران دیدن گاوها تو جنگل یه منظره عادی شده باید جلوی اینها گرفته بشه . تمام گیاههای کوچک که شاید در آینده یک درخت بزرگ بشه رو این گاوها می خورن . تازه چند ساله که متاسفانه گوسفند هم به اینها اضافه شده

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  3. مسعود شکیبایی می‌گوید:

    امیدوارم دولت آقای روحانی با جدیت موضوع حفاظت از منابع طبیعی رو پیگیر باشن و این نیاز به یک برنامه ریزی دقیق ، جامع و علمی داره و البته باید اول جلوی تخریبها گرفته بشه و نیاز به تغییر قوانین داریم
    ظاهرا دولت برنامه های خاص و جدیدی برای منابع طبیعی داره

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  4. جمشید ازخوی می‌گوید:

    جنگل های هیرکانی در دو لکه گسترده اقلیم ایران و آران قدیم (جمهوری آذربایجان فعلی) گسترده است که از نظر قدمت به دوره سوم زمین شناسی برمیگردد، به نحوی که به موزه زنده اکوتوریسم شهره اند.! اما آنچه که ما شهروندان ایرانی و مسئول در قبال این پهنه انجام داده ایم براستی شرم آور است و در برنامه ساعت آخر شبکه آموزش در اردیبهشت ماه امسال ، تحت عنوان مستند علتها ، در اقلیم گیلان بدرستی، اما بسیار دیر و بسیار دیر به تصویر کشیده شد.!!
    تو خیال میکردی این کار هموطن من در قرن ۲۱ نیست، ولی کار ما بود….من و تو وشما.
    هزینه اش را هم پرداخته ایم.
    فکر میکنم وضع این پهنه در جمهوری آذربایجان بهتر از ایران باشد.
    گونه های درختی سرو زربین و شمشاد جنگلی و سرخدار این اقلیم کم نظیر است، ولی……..

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  5. کوشان مهران می‌گوید:

    برای هزاران سال جنگل های گیلان دربرگیرنده سکونتگاه های انسانی بوده و با وجود اینکه نخست جنگل های جلگه ای برای کشاورزی پاک می شدند ولی روند بهره برداری و تخریب با احیا تغریبا برابر بود.

    در دوران صفوی مهم ترین کالاری صادراتی و ارزآور کشور یعنی ابریشم در گیلان تولید شده که مستلزم کاشت و ایجاد توتستان ها بوده است.

    با نفوذ روس ها در کنار برداشت درختان جنگلی و ایجاد کارگاه های چوب بری به دلیل جایگزین شدن کاشت و برداشت تریاک در ایران به عنوان مهم ترین کالای صادراتی در دهه ۱۸۸۰ و نابودی تدریجی صنعت ابریشم و حریر گیلان و افزایش سطح شالیزارها برای صادرات برنج به روسیه فشار بر جنگل های گیلان در آن روزگار آنگونه چشمگیر شد که جز گزارش های بیگانگان حتی مظفرالدین شاه نیز دلنگران وسعت تخریب شد.
    جز بهره برداری از درختان بلندمازو برای صدور به روسیه در برابر مبلغ ناچیز اجاره بها مالکان کوره های ذغال جنگل ها را بدون جایگزین نمودن نابود می نمودند.

    مشکل اصلی جنگل هیرکانی دامداران جنگل نشیت نیستند بلکه بخش های دولتی و مافیای شبه دولتی مسبب اصلی نابودی پوشش جنگلی و واگزاری های بعدی تحت عناوین فریبنده می باشد.

    معلوم نیست چرا با این میزان واگذاری گسترده اراضی جنگلی هیرکانی به بهانه کشاورزی هنوز وابسته به واردات می باشیم و حتی در شمال کشور پرتقال مصری و نارنگی پاکستانی به فروش می رسد و ویلاهای سربرآورده از شالیزارهای سابق به شعار های عوام فریبانه طعنه می زند.

    تشویق روستاییان به کاشت درختان سریع الرشد و سازگاری مانند توسکای ییلاقی و قشلاقی می تواند در کنار درآمدزایی و ایجاد بیشه های طبیعی باعث کاهش تخلف و چوب دزدی گردد. افسوس که متجاوزان جنگل آنگونه از ایمنی برخوردار می باشند تهدید جنگلبانان به امری عادی بدل گردیده است.

    بجای طرح های دکتر استرنج بلاوی همچون پاکتراشی گسترده جنگل های پهن برگ هیرکانی و جایگزینی با سوزنی برگان سریع الرشد می توان با واردات چیپس و الیاف فراوری شده چوب از روسیه در کنار تامین واحد های صنعتی کاغذسازی و فیبر و تخته خورده چوب با مواد اولیه مرغوب از فشار بر جنگل هایی که ارزش حفاظتی آنها اکنون بر همگان آشکار گردیده و یکی از مهم ترین عوامل بازدارنده فرسایش خاک و سیلاب های رو به گسترش هستند پیشگیری نمود.

    افسوس در کشوری که واردات کمر صنعت و کشاورزی را خمیده نموده تنها درباره واردات چوب و چیپس و الیاف عده ای به وظیفه میهن پرستانه خویش مبنی بر استفاده بی چون و چرا از منابع محدود و رو به نابودی داخلی پافشاری می نمایند که صد البته وارد شدن به این امور سلامت روح و روان را سخت به مخاطره می افکند.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  6. رضا مجذوبی می‌گوید:

    سهیم کردن مردم بومی در مسایل محیط زیستی بسیار خوبه ولی به شرطی که نظارت سالم و قوی بر اساس قانونی که توسط اندیشمندان مربطه نوشته شده باشد و بصورت پایدار به قضیه نگریسته شود مستمرا انجام گردد وگرنه فاجعه جدیدی صورت خواهد گرفت…

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  7. وحید.ب می‌گوید:

    دوستان لینک زیر را مطالعه بفرمائید:
    http://www.iew.ir/1392/03/03/9324
    بنظر شما تا زمانیکه مسئولین بابت حرفهایی که میزنند مسئولیتی را متوجه خویش نبینند آیا تغییری مشاهده خواهد شد؟
    متولی واقعی جنگل کیست؟
    آیا رییس سازمان محیط زیست میتواند درباره چگونگی طرح های جنگل نظری بدهد؟
    بسیاری از دام داران حاشیه جنگل شاهد تخلفات عظیم و گسترده توسط روئین تنان عرصه طبیعت در محدوده های مورد اشغال و حوالی اش هستند.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>