کشف لاشه قوچ وحشی در جریان درگیری شکارچیان و محیطبانان پارک ملی گلستان

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: بعد از ظهر روز گذشته حوالی افطار محیط بانان پارک ملی گلستان مستقر در پاسگاه سولگرد، متوجه صدای شلیک گلوله شده و به جستجو مشغول شدند.

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان در این باره گفت: پس از مدتی جستجو حوالی افطار محیط بانان با دو شکارچی در محدوده ای به نام دره امامزاده برخورد نموده جهت دستگیری آنان وارد عمل شدند و متخلفین نیز با مشاهده مامورین اقدام به فرار نمودند.

احمد دباغیان افزود: پس از مدتی تعقیب و گریز، شکارچیان متخلف به سمت مامورین تیراندازی نموده و محیطبانان را با اسلحه تهدید به مرگ کردند و پس از رها نمودن کوله پشتی های خود با استفاده از تاریکی هوا موفق به فرار شدند.

………………تصویر: اجزای بدن قوچ وحشی کشف شده از شکارچیان غیرمجاز در پارک ملی گلستان

در بازرسی از کوله های شکارچیان مشخص شد متخلفین یک قوچ وحشی را شکار نموده و پس از قطعه قطعه کردن بدن حیوان مشغول حمل گوشت های شکار بوده اند.

هر دو متهم توسط مامورین شناسایی شده اند و با هماهنگی مراجع قضایی تلاش برای دستگیری آنان ادامه دارد.

+52
-31
  

20 دیدگاه

  1. مهدی حدادی می‌گوید:

    پست فطرت بی غیرت.
    باید هرچه زودتر دستگیر بشن و مجازت .

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 11

    • محمد می‌گوید:

      چرا فحاشی ؟؟؟

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 3

      • محمدرضا فرزانه می‌گوید:

        ای داد دوست عزیز خسته شدیم از دست این نسناسها که حقیقتا نام انسان نمیتوان بر اونها گذاشت
        به هر حال این دوستمون هم از شدت ناراحتی به این بیوجدانها دشنام دادن…
        چند سال پیش رییس جمهور یکی از کشورهای آفریقا که از مناطق زیست فیل است با قاطعیت و علیرغم مخالفتهای زیاد سودجویان و سایر افراد نادرست دستور شلیک مستقیم به شکارچیان فیل آنهم با مسلسل سنگین را داد که میگن همین تعداد فیل مانده هم از این دستور مانده یا لااقل از عوامل مهم بقای فیلها بوده (فکر میکنم زیمباوه یا تانزانیا بوده ..دوستان اصلاح کنند بنده را بابت نام کشور مذکور – سپاسگذارم)

        موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

    • سعید هاشمی می‌گوید:

      تنها راه فرهنگی سازی است و بس

      پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  2. علی مهرانی کیا می‌گوید:

    خیلی دلخراشه که این عزیزان شکارچی تو این شرایط که تمام گونه های جانوری در خطر نابودی هستند وجدانشون هنوز بیدار نشده و متاسفانه این تصاویر و این وقایع رو شاهدش هستیم
    امیدوارم مردان سرزمین من مردونگی رو تو انسانیت و محبت جستجو کنند

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 4

    • محمدرضا فرزانه می‌گوید:

      شما رو بخدا این بیوجدانها رو (( عزیزان )) ننامید-کلمه عزیز از اسمائ حسنی خداوند سبحان هم هست وحقیقتا هر قدر مماشات هم کنید از این اسما و صفات به این افراد تعلق نمیگیره مگر مثل انهایی که مردانه و با قول شرف شکار کشی را کنار گذاشته وافتخاری به محیط زیست خدمت هم میکنند-نمونه های ان در این چند وقت کم نبوده که قاعدتا دوستان مستحضرند.سپاس

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 2

  3. گنجشک ! می‌گوید:

    مجازات نشان دادن تیغه چاقو در قانون مرگه ! . حالا بستگی به نظر قاضی هم داره که چه حکمی بده … .
    یک سوال : مجازات تهدید به کشتن مامور دولت ، با اسلحه چیه ؟
    چرا در احکام تخلفاتی ازین قبیل فقط به جریمه و احیانا زندان برای کشتن یک حیوان بسنده میشه ؟
    چرا این افراد بابت تهدید با اسلحه مجازات نمی شوند ؟
    آیا جان یک حیوان از جان یک محیط بان با ارزش تر است ؟
    حکم به دست گرفتن اسلحه و تهدید جانی افراد ، در هر مکانی که باشد ، باجه یک بانک ، مغازه طلافروشی یا عرصه های طبیعی ، ” محاربه ” است . اما به نظر می رسد این جانیان روانی فقط بابت تخریب طبیعت و کشتن حیوانات جریمه می شوند .
    اگر مجازات های پیش بینی شده در مورد تهدید جانی افراد ، در مورد برخورد های محیط بانان و شکارچیان هم اعمال شود ( یا حداقل مورد اشاره قرار بگیرد ) قطعا در این مواقع به عنوان عاملی بازدارنده خواهد بود و از بروز حوادث ناگوار جلوگیری خواهد شد .
    با اعمال این مجازات ها می توان امیدوار بود که شکارچیان هنگام مواجهه با محیط بانان از برخورد مستقیم و افزایش سنگین مجازات صرفنظر کرده و به فکر کارهای دیوانه وار دیگر نباشند . همین طور اثر روانی مثبتی در محیط بانان بوجود آورده و همت ایشان هم افزون گردد .

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 7

  4. مسعود شکیبایی می‌گوید:

    شکار غیرمجاز اونم در پارک ملی خودش جرم بزرگی هست هر چند همین احکام ضعیف نسبت به محل وقوع جرم تغییری نمیکنن!
    اما وقتی یه شکارچی متخلف به خاطر چند کیلو گوشت به سمت محیط بان شلیک و تهدید به کشتن میکنه یعنی لجاجت و عناد با قانون؛ باید با چنین شکارچی متخلفی سخت ترین برخوردها اعمال بشه؛ اشد مجازات برای کسی که اقدام به شلیک به انسانی دیگر و تهدید به مرگ میکنه بهترین گزینه هست
    اون چند وحشی که دو محیط بان رو در استان گلستان با تبر و قمه به شدت مجروح کردن چی شدن؟
    امیدوارم این دو نفر هم دستگیر و دستگاه قضایی تعلل نکنه

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 5

  5. کوشان مهران می‌گوید:

    تهوع آور است تکرار مکررات قدرت نمایی شکار دزدان شناخته شده محلی

    تا کی باید در مناطقی که تمامی مردم یکدیگر را بخوبی می شناسند با گذشت و احمال با افراد شرور برخورد نمود؟
    دلیل باج دادن به این افراد چیست و چه حاصلی در پی دارد؟
    آیا اگر من نوعی نیز در فصل بهار و تابستان در زیستگاهی همچون پارک ملی گلستان دست به این گونه بزه زدم با مهربانی و بوی نان تازه و بانگ دل نشین بع بع گوسپند می شود؟

    آیا بزرگان محیط زیست ما که همه در پی نگاشتن پروژه های نان و آبدار در کنار پریوشان سیمین ساق می باشند نمی توانند پیشنهاد ایجاد یک بانک اطلاعاتی از بزهکاران و شکار دزدان و گوشت فروشان شناخته شده پارک ملی گلستان را دهند و یا اصولا این گونه موارد اصلا در شان و جایگاه این خدایگان کذایی کوه المپ نمی باشد؟

    اکنون هنگامه سرگین نگری و فرمول های قفل شکسته آمار نیست؟

    برآورد نمایید که در دهه ۱۳۵۰ چه تعداد شکاربان مامور به خدمت در گلستان بوده و اکنون چه تعداد محیطبان مشغول به کارند، با توجه به اهمیت والای این زیستگاه آیا حتا برای دکور و نمایش هم که شده نباید تعداد محیطبانان آن در اندازه استاندارد باشند؟

    بهتر است بجای چوب حراج زدن بر مدرک دکترا و بطور کامل از ارزش انداختن آن درپی تربیت و آموزش محیطبان و کارشناس باشیم و گرنه تنها راهکار ورود سازمان بازرسی کل کشور برای تحقیق پیرامون میزان پروژه های نقدی صورت گرفته در گلستان و حجم تخریب و نابودی انجام شده خواهد بود.

    یک بار برای همیشه باید پذیرفت که بی لیاقتی و اهمال دلیلی بر قله اوج دانش( البته از نوع بی حاصل) نشستن نیست.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

    • فرزانه می‌گوید:

      دوستان چرا خودمان آستین همت بالا نزنیم تشکلی اجرایی همانند بسیج درست کنیم ؟
      کدام سازمان و اداره ای میتواند جلویمان را بگیرد و مخالف حرکت بسیج مردمی حفاظت محیط زیست شود؟
      چونکه بزرگان کشور و مقام معظم رهبری هم بر بسیج در زمینه های مختلف تاکیید نموده اند
      محیط بانی سرجای خودش – نمیشه که محیط زیست (سازمان) به بهانه سو استفاده احتمالی و تصورات این چنین نه خود توانایی کار خاصی داشته باشه نه اجازه پاگیری تشکلهای مردم نهاد اجرایی (تاکیید بر اجرایی داریم) را بدهد
      دوستان نظر بنده را اصلاح کنن اگر نظری متفاوت دارند
      سپاس
      ۰

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

      • افشین می‌گوید:

        با احترام نسبت به نظر شما دوست عزیزم خانم فرزانه
        در مناطقی از کشور محیط زیست به صورت مردمی حفاظت می‌شود (البته تعدادشون خیلی کمه). بدین صورت که افراد بومی یک منطقه اجازه شکار و … را به کسی نداده و همچنین خود این افراد نیز اقدام به شکار نمیکنند. از لحاظ قانونی کار آن‌ها مشکل دارد چون مثلا برای یک منطقه که پروانه صادر شده اجازه شکار از طرف افراد بومی داده نشود و این کار تنها زمانی امکان پذیر است که افراد بومی یا از لحاظ مالی در سطح بالایی باشند و یا قدرتی در ادارات دولتی داشته باشند و یا یکجورایی قلدر باشند!!!!
        البته این مناطق به مرور زمان و پیگیری می‌تواند به عنوان مناطق حفاظت به شمار رود چون جمعیت حیات وحش در این مناطق رشد کرده است.
        و اینکه ما قدرت این کار را داشته باشیم بعید است چون در ابتدا در یک منطقه نیستیم (پراکنده هستیم) و همچنین با توجه به شرایط قدرت آنچنانی نداریم. ولی امیدوارم که با فرهنگسازی بتوان کاری برای محیط زیست انجام داد

        موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  6. بابک می‌گوید:

    حالا این بی شرفارو فقط براشکار جریمه میکنن یا برا تهدید کردن محیطبانا ب مرگ هم مجازات میشن؟
    لطفا به شدت باهاشون برخورد کنید
    اینا پتانسیل اینو که آدمم بکشن دارن
    لعنت ب بی غیرتیشون
    اینا دشمن ملت هستن

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 3

  7. زهره می‌گوید:

    عجیب است که شکارچیان غیر مجاز در استان گلستان بیش از مناطق دیگر وحشیانه به سمت محیط بانان حمله ور می شوند. مثل اینکه قاتلین محلی آنجا خوی توحششان از جاهای دیگر پیشی گرفته است. کشیدن اسلحه به سمت انسان، حکمش باید با کسانی که تسلیم می شوند و یا فرار می کنند تفاوت داشته باشد.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  8. قلی می‌گوید:

    حالا ببینین هیچ کارشون ندارن یک جریمه کوچیک و خدا حافظ اگه ۱۰۰ملیون جریمه بشن همراه با ۱۰سال زندان اسلحشو یکجای زیر خاک بزاره که دیگه پیداش نکنه

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  9. محمدعاشق حیات وحش می‌گوید:

    محیطبانان عزیز ممنونیم که با کلی محدودیت امکانات و نقص قوانین تا جایی که امکان داره با تعرض کننده گان درگیر می شوید و با شجاعت از کیان حیات وحش پاسداری می کنید، اما سلامتی شما برای ما از همه چیز مهمتر است ، این قاتلین حیات وحش انقدر خون حیوانات بی گناه رو ریختن کشتن و قساوت براشون عادی شده هر چند می دونیم شما جونتون را کف دستتون گذاشتید دعای همه ما پشت و پناه شماست

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  10. سولماز می‌گوید:

    حالا اگه تیر به محیط بان بیچاره خورده بود چی؟ وحشی
    چطوری خانواده های اینها باهاشون زندگی می کنند؟
    اینها که خیلی راحت به محیط بانان تیراندازی می کنند خیلی راحت می توانند سر یه ناراحتی کوچولو همین کارو یا اونها هم بکنند
    ترسناکه

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  11. جمشید ازخوی می‌گوید:

    پارکی که درابتدای دهه ۱۳۵۰خورشیدی با خرید ۲۰۰۰۰ هکتار از اراضی به زور تصرف شده توسط هموطنان طماع،بکمک سازمان محیط زیست وقت،مساحت آن به ۱۲۰۰۰۰هکتار افزایش یافت،از نظر چشم انداز های طبیعی(پانوراما)از عرصه اروپای مرکزی تا چین کمونیست،در جهان بی نظیر وسبب رشک دیگر همتایان خود بود ،ظرف سی سال به تیغ جهل وسو مدیریت و ندانم کاری مسو ولان وقت ،طمع بی پایان انسان ایرانی،دست اندازی های بی اندازه ،عبور جاده جهت تسریع در آنچه که در آن تخصص ویژه داریم (کندن و تخریب هر چه که نشان از سرزندگی،زیبائی، زایش،جاری بودن وطراوت در خود دارد)،صرفه جوئی درزمان رسیدن به عقد قرارداد های صنعتی،کشاورزی،عمرانی،!!جهت بهبود شاخص های توسعه از نوع جهان سومی!،اکنون نفسهایش به شماره افتاده است و ما کماکان نشسته در کنج عافیت،سوار بر زورق،روز ها را شماره میکنیم.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  12. جمشید ازخوی می‌گوید:

    آقای کوشان، با سلام
    من در گزارش به درد و رنج پلنگ خرم آباد برای شما یادداشت گذاشته ام، لطفا پاسخ دهید.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

    • کوشان مهران می‌گوید:

      جناب آقای جمشید از خوی

      بی نهایت برای تاخیر پوزش می خواهم!

      پروژه جلسه بحث ارشد من دربارهببر هیرکانی بوده و آن گزارش را ترجمه نموده بودم. در منطقه کرد نشین حکاری در نزدیکی کردستان عراق آخرین گزارش مستند ببر به سال ۱۹۷۰ محدود می گردد که یک گیاه شناس موفق به دستیابی به یک تخته پوست گردید و همگان گمان بردند این آخرین گزارش مستند ببر هیرکانی در ترکیه است.

      ولی پس از پژوهش و بخش پرسشنامه میان سربازان مستقر در منطقه به گزارش شنیدن نعره هایی سهمناک و مشاهده رد پا و گوشتخواری بزرگ جثه برخوردند و آشکار گردید از سال ۱۹۷۰ تا اوایل دهه ۱۹۹۰ هر سال بین یک تا هفت قلاده ببر شکار و بویژه دم آنها برای درست نمودن دسته شلاق به کردستان عراق ارسال می گردید.
      البته حکاری زیستگاه سیاه گوش و به احتمال زیاد پلنگ ایرانی بوده و از فاصله دور در شب تشخیص دشوار می گردد.

      ولی طبیعت در فرمول و چارت نمی گنجد!

      از سال ۱۹۷۴ که آخرین گزارش مستند پلنگ آناتولی منتشر گردید تا سال پیش بقای این گربه سان با اما و اگر روبرو بود. گرچه پوست هایی از شکارچیان بویژه در طرابوزان در نزدیکی با گرجستان(قفقاز ترکبه که روزگاری زیستگاه بیزون و گوزن الک قفقاز بوده) و اطراف دریاچه وان بدست می آمد و در زیستگاه های آناتولی همچون جنگل های کوهستانی مدیترانه ای پوشیده از کاج اطراف شهر آنتالیا لاشه های شکار شده گراز و پازن نشان دهنده وجود جانوری غیر از گرگ بوده ولی در سال گذشته تصویر برداری از پلنگی در نزدیکی گرجستان و کشته شدن پلنگی توسط چوپانی در منطقه کرد نشین درسیم در شرق ترکیه نشانگر رابطه احتمالی و گستره قلمروی پلنگ در قفقاز و آذربایجان به خاک ترکیه می باشد.
      تا اوایل قرن بیستم حکاری زیستگاه گوزن زرد میان رودان بوده و اکنون جز پازن و گراز و شوکا به احتمال زیاد هنوز مرال در این ناحیه وجود داشته باشد.

      اگر روزگاری به شهر زیبای آنتالیا سفر نمودید در کنار بهره مند شدن از سواحل نیلگون مدیترانه زیبا می توانید آخرین جمعیت برجای مانده از گوزن زرد مدیترانه ای را در جنگل های اطراف آنتالیا در یک پارک ملی بیابید. این گوزن ها و گوزن های زرد جزیره رودس یونان به احتمال بسیار زیاد اجداد گوزن های زردی می باشند که از تاسمانی و نیوزلند و کیپ و آرژانتین تا سوئد و انگلستان وجود دارند.

      در مصر باستان در باریکه ساحل مدیترانه گوزن زرد میان رودان وجود داشته و تا اواسط قرن نوزدهم جنگل های مدیترانه ای بلوط و کاج شمال تونس و الجزایر زیستگاه گوزن زرد به احتمال زیاد مدیترانه ای بوده که در کنار گوزن بربری و قوچ بربری و هارته بیست بوبال و گراز شکار شیران با شکوه بربری و پلنگ بربری بوده است.

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  13. دوست دار طبیعت می‌گوید:

    واقعا باید از برادران حفاظت از محیط زیست و محیط بانان عزیز قدردانی کرد که حافظ منابع طبیعی و جانوری ایران عزیزمان هستن
    دست تک تک این عزیزان می بوسم و برای آنان آرزوی موفقیت می نمایم
    خسته نباشید عزیزان

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>