نگرانی بابت نزدیک شدن پلنگ به روستایی در فیروزکوه و حمله به یک الاغ و ۲ بز

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: موارد متعددی از مشاهده یک پلنگ و توله هایش طی هفته جاری در اطراف روستای درده از توابع شهرستان فیروزکوه در استان تهران و چندین مورد حمله پلنگ به احشام روستائیان، نگرانی هایی را در مورد سرنوشت این پلنگ و تقابل آن با افراد محلی را به همراه داشته است.

اوائل هفته جاری پلنگ در دو نوبت با حمله به گله احشام در حال چرا دو راس بز اهلی را تلف نموده است و چوپانان نیز با مشاهده پلنگ از ترس جانشان گریخته اند.

یکی از باغداران منطقه می گوید: نیمه های شب زمانیکه در اتاقک درون باغ مشغول استراحت بودم، متوجه زوزه های عجیب سگ نگهبان شدم. پس از آنکه از پنجره به بیرون نگاه کردم متوجه پلنگی شدم که با پنجه های خود به سر و صورت سگ ضربه می زد که شروع به داد و فریاد کردم و پلنگ از کشتن سگ منصرف شده و فرار کرد.

دو روز قبل نیز پلنگ به یک کره الاغ حمله کرده و حیوان را خفه می کند اما با سروصدای سگ ها و چوپانان کره الاغ را رها کرده و فرار می کند.

………………تصویر: کره الاغ تلف شده در جریان حمله پلنگ به دام های اهلی در شهرستان فیروزکوه

با توجه به خسارات مالی نه چندان زیاد درحال حاضر نگرانی اصلی مردم از بابت  خسارت مالی وارده به دام ها نیست بلکه اهالی از بابت حمله پلنگ به انسان نگران هستند.

بامداد امروز (ساعت ۱٫۳۰ چهارشنبه ۹۳/۴/۲۵) مجددا پلنگ ماده و دوتوله اش در فاصله بسیار کمی از روستا مشاهده شده اند که پس از تماس اهالی با اداره محیط زیست فیروزکوه، نیروهای این اداره شبانه عازم روستا شده و ضمن آرام کردن اهالی روستا به کمک نورافکن به گشت زنی در اطراف روستا پرداختند.

مشاهده و حملات مکرر پلنگ موجب ترس روستائیان شده به نحویکه شورای اسلامی و دهیاری روستای درده طی نامه ای از اداره محیط زیست و فرمانداری فیروزکوه تقاضای رسیدگی به موضوع را داشته و نسخه ای از نامه را نیز در اختیار این پایگاه خبری گذاشته اند.

رضا کرمی رئیس اداره محیط زیست شهرستان فیروزکوه در این مورد می گوید: متاسفانه در سال های اخیر افزایش ساخت و ساز و توسعه بیرویه روستاها و تغییر کاربری اراضی به ویلاهای تفریحی منجر به وارد آمدن آسیب فراوان به زیستگاه های طبیعی شده است.

کرمی افزود: همچنین تخریب گسترده مراتع به دلیل عدم تعادل دام و مرتع، و اشغال چشمه های طبیعی در ارتفاعات توسط گله های دام اهلی موجب شده است تا چهارپایان علفخوار (کل و بز و قوچ ومیش) برای دستیابی به آب و علوفه به پایین دست ارتفاعات، دره ها و رودخانه های جاری پناه آورده و گوشتخوارانی چون پلنگ نیز به دنبال علفخواران به پایین دست ارتفاعات و حاشیه روستاها کشیده شده اند.

رضا کرمی با بیان اینکه از بابت حمله پلنگ به انسان نگرانی وجود ندارد و اصولا این حیوان به انسان حمله نمی کند به اهالی منطقه توصیه نمود: ضمن خودداری از هرگونه اقدام خودسرانه صبوری بیشتری به خرج دهند تا محیط زیست اقدامات لازم در این زمینه را صورت دهد. ضمن اینکه با خروج دام اهلی از مراتع، حیات وحش به زیستگاه های اصلی خود در ارتفاعات بازخواهند گشت.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان فیروزکوه در مورد اقدامات این اداره گفت: به منظور پیشگیری از بروز خسارات احتمالی، محیط بانان بصورت دائم در حاشیه روستا مستقر شده و گشت های شبانه نیروهای این اداره نیز برقرار شده است.

کرمی گفت: همچنین خسارات وارده از سوی پلنگ به دام های اهلی پس از تکمیل پروند، از سوی محیط زیست به دامداران زیاندیده پرداخت خواهد شد.

+585
-10
  

69 دیدگاه

  1. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    متاسفم برات پلنگ جان
    مارو ببخش

    پر طرفدار Thumb up 72 Thumb down 32

  2. اهورا می‌گوید:

    بازم خدا رو سپاس که آسیبی به پلنگ و توله هایش وارد نشد…

    پر طرفدار Thumb up 51 Thumb down 10

  3. مهدی حدادی می‌گوید:

    باید دامداران منطقه حفاظت شده رو ترک کنن
    اونجا مناطق حفاظت شده حیوانات وحشی نه اهلی
    امیدوارم اتفاق بدتری رخ نده

    پر طرفدار Thumb up 42 Thumb down 9

  4. امیر می‌گوید:

    کمبود طعمه

    پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 5

  5. فرزند ایران می‌گوید:

    پلنگ جون تو این مملکت برای مشکلات انسانهاش کسی به فکر نیست چه برسه به توی زبون بسته
    جونتو بردار برو جنگل یه گرازی خرگوشی چیزی پیدا کن و هم خودتوهم توله هاتو از شر این جماعت خلاص کن
    خدایا دیگه به حدی داریم میرسیم که غیر از خودت به هیچ کس امیدی نیس خودت کمک کن و به محیط بانان و دوستداران محیط زیست قوت بده

    پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 4

  6. سولماز می‌گوید:

    تمام اینها نتیجه بی فکری و دست درازی ما به محیط زیسته اگه یه بچه رو از بین برده بود چی ؟ همه می خواستن داد و بیداد کنن ولی فکر نمی کنن همه اش تقصیر خودمانه که غذا و آب این حیوون بیچاره و بچه هاشو ازش گرفتیم

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 5

  7. مجتبی ام می‌گوید:

    در مستندی غربی دیدم خرسی به شهر نزدیک میشد و مردم نگران بودن ولی محیط زیست آن شهر خرس رو بیهوش کردن و به نقطه دیگه بردن تا نه جان کسی در خطر باشد نه جان خرس
    توی کشور ما جز آروم کردن مردم چیز دیگه بلد نیستن فقط بلد سر صدا کنند تا پلنگ نزدیک روستا نشه
    ما تا چیزی از دست ندیدم راه حلش رو پیدا نمیکنیم
    خدا کند مردم به پلنگ آسیب نرسانند

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 2

  8. امین منصوری می‌گوید:

    با تشکر از جناب کرمی که دلایل نزدیک شدن پلنگها به روستاها را عنوان فرمودند.
    جناب کرمی همیشه اینگونه نیست که پلنگ به انسان حمله نکند، نمونه بارزش حمله پلنگ در آبسرد دماوند به ریاست محیط زیست دماوند.
    از نامه شورای روستا اینگونه استنباط میشود که اهالی بد جوری وحشت کرده اند، امیدوارم که روستاییان برای کشتن پلنگها نقشه ای در سر نپرورانند.

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 6

    • مهسا می‌گوید:

      محیط بانان اجازه آسیب به پلنگ مادر و توله هایش را نمیدهند.

      پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 7

      • امین منصوری می‌گوید:

        مگر فیروزکوه چند تا محیط بان داره که هم باید نگهبان پلنگها باشن، هم باید مراقب مناطق آزاد و شکار ممنوع باشند ، هم باید به خانواده و مشکلات خود برسن؟؟؟ خانم ابتکار لطفا به جای عیادت تلفنی نیرو استخدام کنید…

        پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 4

  9. حسن می‌گوید:

    حالا ی خوده صبر کنید…چند روز دیگه این پلنگ و توله هاش را هم می کشند و شما خبرش را تو سایتتون می زنید…
    والا….. ما حتی فرهنگ رویارویی با حیات وحشو نداریم…نمونش همین بزمجه ی غول پیکری که تو شاهین شهر کشتنش…( البته زیاد هم گنده نبوده ها…. برید عکساشو تواینترنت سرچ کنید ، میبینید که اونقدها هم که میگفتن گنده منده نبوده…))
    .

    پلنگ جان: خدا کمکت کنه تا تو و توله هات از دست این انسان ها جون سالم بدر ببری….

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 5

    • سعید هاشمی می‌گوید:

      تا حالا پلنگ دیدی تو طبیعت داداش حسین؟
      وقتی نگاهت میکنه و دهنش رو باز میکنه کلا نظرت درباره حفظ نسلش عوض میشه
      فعلا جون مردم اون روستا مهم تر از پلنگ هست
      باید اول جون اونا تضمین بشه
      انشالله تا سه روز دیگه برای طراحی طرح مهار اونجا هستیم

      داغ Thumb up 17 Thumb down 20

      • مجید NGO می‌گوید:

        سعید باهات موافقم
        نمیدونم چرا دوستان خودشون رو جای اهالی روستا نمیزارند. روستایی ها برای آبیاری بعضی اوقات نیمه شب تا سحر تو باغها تنها هستند. همینجوری ترس داره چه برسه پلنگ هم ببینی.
        تازه روستایی ها هم بچه دارند. باید نگران باشند.
        البته منظورم این نیست که پلنگ آسیب ببینه هاا. کلا سناریوی پیچیده ای شده!!

        پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 5

      • AHOO می‌گوید:

        دوست عزیز، آقا سعید
        قضیه دو دو تا، چهارتا هست
        حیات وحش یک چرخه تعریف شده به نام زنجیره غذایی داره که در اون موجودات میخورند و خورده میشن، نیاکان غارنشین ما بودند، هم میخوردن و هم خورده میشدن
        حالا یه سوال پیش میاد، ما جز این چرخه هستیم یا نه؟؟
        اگر نیستیم چرا از حیات وحش میخوریم و اگر هستیم چرا حیات وحش ما رو نخورن؟؟؟
        این قانون طبیعته با کسی تعارف نداره
        امیدوارم منظورم رو درست رسونده باشم و کسی نگه من موافق خورده شدن آدما هستم

        پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 3

      • AHOO می‌گوید:

        میشه بفرمایید منظورتون از طرح مهار چیه؟؟

        پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

      • kooshan می‌گوید:

        جناب آقای سعید هاشمی چه اجباری هست که اینقدر به حیوان نزدیک می شوید همیشه احتیاط کرده و فاصله بگیرید مشکل حل خواهد شد ظاهرا برای شما که در منطقه تردد می کنید و الان هم قصد عزیمت دارید این برخوردها باید عادی باشد ضمنا اگر اندکی درباره حیطه مسئولیت خود توضیح می دادید که زمینه فعالیت شما چیست و الان به چه عنوانی قصد اقدام دارید برای روشن شدن ذهن دوستان مفید خواهد بود

        پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

    • سهیلا می‌گوید:

      فعلا که ما باید از دست پلنگ جون سالم به در ببریم.شما از دور نظر دادن واستون راحته ولی اگه یک شب به روستای ما بیاید و پلنگ رو از نزدیک ببینید نگرانی ما رو متوجه میشید.

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 3

      • kooshan می‌گوید:

        سرکار خانم سهیلا
        حرف شما درست است حیوان نزدیک روستای محل سکونت خانواده محترم شما و دیگر ساکنان روستا است و موضوع برای اهالی محترم حیاتی است اما سایر هموطنان هم به موقعیت فعلی روستائیان محترم بی اعتنا نیستند فقط باید دقت بیشتری کرد تابحال موارد اندکی از حمله پلنگ آن هم به اشخاص تنها مثل چوپان و کشاورز شنیده ام که با رسیدن کمک حیوان فرار کرده است
        همین چندی پیش دو چوپان با استفاده از سگ مانع فرار پلنگی شده و با چوب و چماق حیوان را کشته بودند پس اگر پلنکی بدون واهمه به روستا و اهالی آن نزدیک می شود بنظرم احتمال دارد بعللی ناآرام باشد
        اول اینکه از توله هایش کشته باشند دوم اینکه بسیار گرسنه بوده و با سررسیدن اهالی نتوانسته از دام هایی که کشته با خود ببرد
        احتمال دیگر ابتلای حیوان به یک بیماری است که او را مهاجم کرده است
        هدف فوری در حال حاضر حفظ امنیت اهالی حتی الامکان بدون صدمه به حیوان و توله هاست اهالی محترم می توانند با اعتماد به اداره محیط زیست منطقه و دادن اطلاعات مفید و دقیق و درست به حل اصولی مشکل پیش آمده کمک کنند

        پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  10. reza می‌گوید:

    خدایا همه موجودات جهان را از شر ما اشرف مخلوقت که بلای جان همه چیز شده حفاظت کن.

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 4

  11. reza می‌گوید:

    پول ، طمع مردم و مسئولین بی کفایت و………………. باعث نابودی و تعرض به جنگل و دشت و این بدبختی ها شده اند.

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 4

  12. زهره می‌گوید:

    کره الاغ زبان بسته مشکی رنگ بوده باید کمیاب بوده باشد.
    مدتهاست که گزارشات بسیار زیادی از ورود شکارچیان غیر مجاز به مناطق حفاظت شده فیروزکوه می شنویم که خوشبختانه به مدد مدیریت قوی و تلاش و درایت محیطبانان در بسیاری موارد شکارچیان قبل از شکار دستگیر می شدند ولی متاسفانه روند کشتار هنوز ادامه دارد و این حیوان پرجاذبه که زیبایی اسرار آمیز و نقش و نگار سحرآمیزش ناخودآگاه ذهن انسان را متوجه عظمت خالقش می گرداند بشدت باید مورد توجه و حمایت قرار بگیرد.
    خدا را شکر ملت با وجود خسارت ها به دلیل واقف بودن به ارزش این موجودات خویشتن داری می کنند.
    باید اصولا دولت تدابیری بیاندیشد تا هر کجا که چنین حیواناتی مشاهده می شوند نیروی انتظامی هم دوشادوش محیطبانان عرصه را بر شکارچیان غیر مجاز تنگ گردانند و از طرفی زیستگاههای انسانی به سمت شهرها برده شود و در این راستا دولت هم با کمک های مالی لازم شرایط چنین مهاجرتی را برای روستائیان فراهم آورد زیرا تعداد این حیوانات شاید در هر منطقه از انگشتان دست هم تجاوز نکند.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 4

    • سعید هاشمی می‌گوید:

      هیچکس نمیاد برای ترس از یک پلنگ روستا رو ول کنه
      قبل از اینکه اون مناطق حفاظت شده اعلام بشه اون روستا اونجا بوده
      این اولتیماتومی که شما دادین تو سال ۲۵۸۴ عملی هست اونم وقتی که همه زمینها خونه شد

      داغ Thumb up 8 Thumb down 18

      • زهره می‌گوید:

        این اولتیماتوم نیست. این حقیقتی تلخ است که انسان امروز اگر دغدغه بقای این تعداد اندک از حیات وحش را داشته باشد ناگزیر به انجامش است ولی با توجه به رشد غیر قابل کنترل جمعیت انسانی یک رویا بیش نیست.
        البته اگر جمعیت روستایی فعلی را با مثلا ۳۰ سال پیش مقایسه کنیم متوجه می شویم که این مهاجرت درصد قابل توجهی خودبخود اتفاق افتاده است.
        در پارکهای ملی آفریقا پیش بینی شده که با پیشروی بیشتر انسانها به سمت جنگلها که به دلیل رشد جمعیت اجتناب ناپذیر است تا چندین دهه دیگر هیچ اثری از پستاندارانی چون شیر باقی نخواهد ماند.
        حال باید دید رویکرد کلی سیاستمداران کشور آینده زیست محیطی و کلیت حیات وحش را به چه سرانجامی خواهد برد.

        پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 3

      • kooshan می‌گوید:

        دوست گرامی _ آقای سعید هاشمی
        در نظر خانم زهره اشاره ای به اولتیماتوم یا ترس نشده و بنظر میرسد برایتان سوءتفاهمی بیش آمده باشد
        ایشان نظر شخصی خود را در مورد خبر دیده بان نوشته و خوب بود شما نیز به همین ترتیب نظر خود را بیان می کردید اما همه باید توجه کنیم که اعلام مناطقی خاص و محدود از کشور بعنوان پارک ملی یا منطقه حفاظت شده و یا شکار ممنوع و غیره تصمیمات قانونی و از اختیارات دولت بوده و اختصاص به استانی خاص نداشته و در سراسر کشور اینگونه مناطق وجود دارد در تمام دنیا هم این رویه معمول و انجام اموری در اختیار دولتهاست که ممکن است محدودیتهایی ایجاد کند ولی مردم ملزم به رعایت این قبیل مقررات هستند

        پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

    • مجید NGO می‌گوید:

      باهات موافقم
      کاش میشد با توجه به نزدیکی فیروزکوه به تهران تدابیری اندیشیده میشد تا افراد علاقه مند محیط زیست کمک کنند.
      مسلما نیروی انتظامی تا جرمی رخ نده نمیتونه دخالت کنه. کلا نیرو هم نداره.

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  13. احسان می‌گوید:

    این پلنگ دوباره حمله می کنه چون طعمه های راحتی گیرش اومده اگر هم یه پلنگ مادر باشه مطمعنا ازحمله کردن به انسان هم هیچ ترسی نخواهد داشت بهترین حالت تله گذاری و گرفتن این پلنگ و رها کردنش در مناطق بکر هستش
    کشیک دادن و ترسوندن یه کار موقته و حتما به مرگ پلنگ منجر میشه حالا امروز نه فردا ، فردا نه سال دیگه فرقی نمیکنه .

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 3

  14. مهسا می‌گوید:

    دلم برای گوسفند و کره الاغ و مادرش میسوزد،و متاسفم اما واقعا نگران پلنگ و توله هایش هم هستند. لایاقل همین زبون بسته هایی که کشته را در مسیرش قرار بدهند… این ها نتیجه ضرری است که شکارچی ها عاملش هستند

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 8

  15. جات حیات وحش در اردکان
    در صورت تمایل نشر دهید
    cheetahardakan.persianblog.ir/post/688

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  16. کوشان مهران می‌گوید:

    همانگونه که سرکار بانو زهره فرمودند کره کر بسیار زیبا و قشنگی گرفتار پلنگ تیز چنگال گردید. تعجب می کنم از عکس العمل مادر این کره خر چون این دو وابستگی نزدیکی به یکدیگر دارند.

    ای خداوندگاران زیستبوم و طبیعت!

    کمی از فکر پلنگ بیرون آمده و به این کره خر بیاندیشیم که از دست رفت.
    در میان جانوران به گمان من بزغاله به یطنت و کره خر با آن مژه های تابدار می تواند یکی از مظاهر زیبایی باشد. در حال حاضر حتی برای خوراک گوشتخواران باغ وحش تهران از عراق خر وارد می شود و این یعنی اینکه:

    “این مرز و بوم حتی در تولید خر هم خودکفا نشده است!!!!!!!”

    یعنی ما در این ملکت گرفتار “قحط الالاغ” شده ایم!!!!!

    روزگاری خران بندری به رهاری معروف بوده و تجار بسیار مایل به داشتن الاغان بندری سپید رنگ بودند. پس از پایان جنگ دوم جهانی و ورود کارشناسان آمریکایی سازمان اصل چهار وارد کردن چند نره خر قبرسی برای نسل کشی و بهینه نمودن نژاد خران وطنی یکی از مواردی بود که روزنامه های چپی و توده ای دم گرفته بودند.

    در واقع الاغ واژه ای مغولی و به معنای اسبان تاتوی باربر بوده و واژه محترمانه این جانور صبور”درازگوش” و یا بقول اهل فضل”حمار” بوده است.

    خری از خران این مملکت کم شد و این فاجعه بسی بزرگ است.

    بی دلیل لطفا لبخند نزنید چون در جهان به دلیل رواج خودروها به تدریج کاربرد اسب سانان و منجمله این رفیق ما کاسته شده و بسیاری از نژاد های خر اهلی در معرض نابودی قرار گرفته است (تنها حیات وحش نابود نمی شوند، ترکیب نابجای نژادها در کنار بی توجهی به پرورش و تکثیر می تواند منجر به نابودی نسل گردد).

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 3

    • Azimi می‌گوید:

      جناب مهران
      در مرزهای غربی کشور و بخصوص منطقه شیخ صالح (شیخ صله)، تعداد الاغ ها به حدی زیاد است که حتی تصور آن نیز تقریباً سخت است، به گونه ای که حتی تعداد الاغ هایی که در مراتع به چرا می پردازند، به مراتب بیشتر از دام هاست. هر روز تعدادی از این الاغ ها یا توسط مرزبان ها کشته می شود، یا از کوه پرت می شوند، یا از فرط خستگی می میرند و یا گازوئیل پوست بدن آنها را می سوزاند. (البته مردم این منطقه واقعاً محروم هستند)
      البته روی دیگر سکه را هم باید ببینیم، و آن افزایش بسیار چشمگیر جمعیت جانوران لاشه خوار و به ویژه کرکس (دال) است که از لاشه ی این الاغ ها تغذیه می کنند.
      (یاد دوران کودکی افتادم که پدربزرگم الاغی داشت که بسیار به آن رسیدگی می کرد و اجازه نمی داد کسی سوار آن شود، به خاطر دارم که هنگامی که پدربزرگ پالان را از الاغ پایین می گذاشت، ما سوار پالان می شدیم.)

      پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

    • گنجشک ! می‌گوید:

      در سواحل دریای عمان و تنگه هرمز ( حد فاصل جاسک تا میناب ) حاشیه جاده پر از الاغ است .
      همیشه هم در تصادف با خودروهای عبوری تلف می شوند . پارسال عید که از اون جاده می گذشتم ، در منطقه سیریک از یکی از اهالی روستایی در اون منطقه در مورد شتر و بز و الاغ های حاشیه جاده پرسیدم .
      گفت بزها و شترها صاحب دارند اما الاغ ها وحشی هستند یعنی زمانی صاحبی داشته اند اما فعلا رها شده در طبیعت اند . میشه اسمشون رو گذاشت الاغ وحشی !
      چرا از عراق الاغ وارد کنیم وقتی حاشیه سواحل دریای عمان و خلیج فارس پر از الاغ است ؟
      حتی در جاده های خلوت کویری هم گاهی الاغ هایی ایستاده در میانه جاده رو می تونید ببینید که به نظر قصد خودکشی دارند !
      معمولا هم در مناطقی که فاصله زیادی با روستاهای مسکونی دارند .
      حتما این واردات هم تحت “رانت” سنگینی به اشخاصی واگذار شده و عده ای از این راه نان می خورند !!!!

      پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 2

      • مجید NGO می‌گوید:

        خودکشی رو خیلی عالی اومدی!
        دوست دارم این صحنه رو ببینم که خر کنار جاده بی صاحبه! نمیدونی شکارچی این حیوون تو منطقه چیه؟

        پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

      • گداعلی می‌گوید:

        پدر م میگفت اجداد این الاغ ها به وسیله شیخ های عرب با لنج و… از اون طرف آب اورده شدن و اینجا ول کردند و معمولا دشمن طبیعی ندارن

        پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

      • میثم می‌گوید:

        در بسیاری از مناطق زاگرس دیگه نثد گذشته خر وجود نداره. با زیاد شدن وانت ها و متورسیکلت ها دیگه کسی از خر قاطر اسب نگهداری نمیکنه

        پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

      • دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

        با این اطلاعات ذیقیمت شما امکان دارد رانت خواران فردا همین الاغها را باسارت گرفته و بی آنکه پولی برای خرید آنها پرداخت کرده باشند بجای الاغ وارداتی از عراق بفروش رسانند !
        امروز ایرانیها برای بدست آوردن پول آسان هر کاری میکنند چنانچه شاهد گزارشات فروش گوشت حیوانات هستیم. البته فروش الاغ را برای شوخی عرض کردم.

        موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  17. گنجشک ! می‌گوید:

    رئیس اداره محیط زیست با چه منطقی گفته که این پلنگ به انسان حمله نخواهد کرد ؟
    گربه های شهری هم اگر توله هایشان در خطر قرار بگیرند به انسان حمله می کنند . خطرناک ترین حیوان روی کره زمین ببر ماده ای است که توله اش در معرض خطر قرار می گیرد . شاید پلنگ فیروز کوه به خطرناکی یک ببر بنگال خشمگین نباشد اما به بی آزاری یک آهو هم نیست ! .
    اگر تقابل مستقیمی بین این جانور و انسان ها بوجود بیاید هم خودش و هم توله هایش از بین خواهند رفت .
    امکانش وجود نداره که با دستگاه های تولید اصوات با فرکانس بالا ؛ که برای انسان قابل شنیدن نیست ؛ ماده پلنگ را ترساند و فراری داد ؟
    البته به عنوان یک راه حل موقتی ، وگرنه تا زمانی که دست اندازی روستاییان به مناطق کوهستانی در غالب ساخت باغ و ویلا وجود داشته باشد این مشکلات حل نخواهد شد .
    چند سال قبل در منطقه لاریجان ، روستای نوا به همین شکل پلنگ ماده ای ابتدا به کشتن حیوانات اهلی پرداخته بود و بعد از گزارش موضوع به محیط زیست و عدم اقدام مناسب ، روستاییان از ترس جان و البته افت قیمت زمین ها و ویلا ها منطقه تحت تاثیر این شایعه ، اقدام به کشتن پلنگ نمودند .

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 5

  18. کوشان مهران می‌گوید:

    الاغ‌های قبرسی در ایران

    یکی از کمک‌های برنامه اصل ۴ آمریکا به ایران اعطای ۱۰۵ رأس الاغ قبرسی برای اصلاح نژاد الاغ‌های ایرانی بود. این کمک در سال ۱۳۳۰ در زمان حکومت مصدق انجام شد که ایران با مشکل مالی زیادی به دلیل قطع صادرات نفت روبرو شده بود. روزنامه‌های ایرانی در آن دوران این ماجرا را به باد اعتراض و تمسخر گرفته بودند. از جمله عبدالرحمن فرامرزی نوشته بود: «راستی چرا در صورت کمکهای آمریکا به یونان، ایتالیا، ترکیه، کره، اسرائیل و انگلستان هیچ نامی از الاغ قبرسی نیامده است؟… آن وقت برای ما الاغ می‌فرستد که نسل الاغهای ما بهتر و درشت‌تر شود. مگر در دنیا تنها ما هستیم که یگانه مورد نیاز ما الاغ است؟ اصلاً کی ما درخواست الاغ کرده بودیم… به هر کشور مستعمره و نیمه مستعمره همه چیز دادند و به آنان اعتماد داشتند، اما برای ما الاغ فرستادند! … من اگر جای دولت بودم کسی که این مساعدت را به ما کرده سوار یکی از آن خرها کرده به آمریکا باز می‌گردانم و می‌گفتم بروید این خر را در کشور خودتان سوار شوید… من تا به حال نشنیده بودم کسی در ایران از بی‌خری نالیده باشد. مشکل ما در ایران کمبود الاغ نیست مشکل خریت نداریم؛ خر بندری ما قرنهاست در دنیا شهرت دارد. سالهاست به ما وعده‌های درخشان دادند و آخر سر برای ما الاغ هدیه می‌فرستند… ما دو میلیون دلار اعتبار نداشتیم ولی خر را از زیر پای روستاییان قبرس می‌کشند و برای ما ارسال می‌دارند.»[۳]

    ماجرای واردات الاغ از قبرس باعث شده تا خرهای قبرسی در ایران شهرت زیادی پیدا کنند و «واردات خر از قبرس» به صورت یک ضرب‌المثل دربیاید.

    و

    سایت پناهگاه خران قبرسی:
    donkeysanctuarycyprus.org

    بقول معروف؛
    مارادونا را ول کنید، غضنفر را بچسبید!

    کمی هم باید با مادر این کره خر همدردی کرد

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

  19. امیر می‌گوید:

    وقتی تو تابستون مشکل طعمه پیدا میکنن میان نزدیک روستا تو زمستون چیکار میکنن؟!!!!

    داغ Thumb up 7 Thumb down 6

  20. soran می‌گوید:

    این بشر خودخواه آفت ویرانگری است بر جان طبیعت” ابتدا محل زندگی را از این بیچاره ها می گیرد بعد از آن آب و غذایشان را غصب میکند و در پایان به این نتیجه میرسد که اصلا میبایست جان آنها را نیز بگیرد تا کاملا احساس آسودگی نماید!!!
    کاش آفریده نمیشد این اشرف مخلوقات!

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 2

    • سیروان می‌گوید:

      واقعاً خیلی خوب گفتی. بنا به گفته مسئول محیط زیست منطقه با توجه به تغییر کاربری اراضی و تبدیل آنها به ویلاها ی چند صد میلیونی بازهم میان اداره محیط زیست منطقه را تهدید می کنند که فلان و بهمان
      آقایان شورای ده اینجا که شما مشغول زراعت و تخریب آن هستید قلمرو همین پلنگ بوده پس اینقدر از همه طلبکار نباشید

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  21. ایان می‌گوید:

    حداقل می گذاشتید غذایشان را بخورند حتما خیلی گرسنه اند

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  22. محمد می‌گوید:

    دوستان براى این کره خر یکدست سیاه که عشایر بهش میگن ((خر دیزه)) غصه نخورید اگه یکم درست به دور و بر خودمون نگاه کنیم میبینید چیزى که زیاد هست خر و چیزى که نایاب هست انسانه…

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  23. داریوش می‌گوید:

    اگه خطر کشته شدن پلنگ رو تهدید میکنه باید اونها رو به مناطق حفاظت شده بکر انتقال داد

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

    • شراره می‌گوید:

      کدوم مناطق حفاظت شده؟؟؟
      همه جارو ما انسانهای خودخواه از آن خود کردیم و ویلا و غیره ساختیم
      هر موجودی هم که در اون حوالی باشه شکار می کنیم ، اونم تا دونه ی آخر… ما فرهنگ نگهداری و علاقه به محیط زیست رو نداریم
      الان تو همین روستای ذکر شده تمام موجودات ریز درشت رو شکار کردن که این حیوان بدبخت چیزی برای خوردن پیدا نمیکنه
      مشکل ما اینه که بی وجدان هستیم مثلا اگر خرگوش شکار می کنی چندتاشم حداقل بذار بمونه برای آینده
      من خودم از نزدیک با این مسائل آشنا هستم… الان روستاییان گرامی و محیط زیست دوست به فکر بزرگ جلوه دادن خسارات و گرفتن پول خسارات بیشتر هستن.
      اگر برای حمایت از حیوانات و محیط زیست لازم بود نامه بنویسن، عمرا این کارو نمیکردن….

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  24. احمد و سارا می‌گوید:

    با سلام
    با توجه به حضور محیط بانان عزیز در منطقه در مرحله اول حفاظت از مردم روستا و دامهای آنان و جبران خسارت دامداران عزیز و فهیم با نظر آقای منصوری و هاشمی موافقم ان شاء اله با جایگزین کردن نیروی بیشتر در این منطقه با توجه به تراکم آن و راهکاری برای دور کردن پلنگ ماده و توله اش از آن منطقه به ارتفاعات . با تشکر .

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  25. بابک می‌گوید:

    خدایاخودت این مخلوق زیبات رو حفظش کن

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  26. Soheil می‌گوید:

    همش استرس اینو دارم که سایت رو باز کنم و خبر ” کشته شدن پلنگ فیروزکوه ” رو ببینم :(

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  27. سهراب قرائی می‌گوید:

    میخوام یک واقعیت رو بنویسم و ازتون میخوام تا آخرش با دقت بخونید و جواب بدین
    از دوران قدیم انسان های نخستین شکارچیان بودند و آنها کسانی بوند که نژاد بشر را از گرسنگی حفظ کردند حالا چون بعضی ها افراطی هستند و با اونا کاری نداریم .
    چرا باید بین محیط بانان و شکارچیان درگیری شود؟؟ چند دلیل وجود داره:
    ۱- شکارچی احساس ترس میکنه چون واقعا بعضی از محیط بانان به شدت سریع برخورد میکنن و برای خودم پیش اومده که با موتور اومدن جلوی ماشینم و نگه داشتن با مسلسل اومدن جلو میگن در صندوق رو باز کن و خودت برو عقب خوب بعد اومدن تمام ماشین رو گشتن و وقتی چیزی نبود رفتن خدا رو شکر چیزی نداشتم وگرنه هیچی… البته بعضی ها و بعضی دیگه واقعا خوش برخورد و خوب بوند.
    ۲- محیط بان از ترس شلیک شکارچی بهش شلیک میکنه.
    ۳- شکار غیر مجاز کرده و از جریمش میترسه .

    خوب حالا بریم سر موضوع دیگه : یکی دیگه از دلایلی که همه از شکار و شکارچی و اسلحه بدشون میاد تبلیغات رسانه هاست که همه ی شکارچی هارو در یک رده فرض میکنن و تاحالا نشده بگن شکارچی مجاز همه گفتن غیر مجاز و ذهن مردم رو نسبت به شکارچی خراب کردن بعد یک سری دیگه میخوان سوء استفاده و توهین به شکارچیان رو داشته باشن که البته من هیچ وقت اجازه نمیدم همه ی شکارچیان قانونمند دوستان منن و همشونو دوست دارم ولی بعضی از به استلاح دوستداران طبیعت از این فرصت ها استفاده کرده و به توهین و مسخره کردن میپردازن تا خودشونو مطرح کنند که خیلی ها هم متاسفانه موفق شدن شما باید دیدتون بازتر از اینا باشه خدا این حیوانات را برای استفاده بندگان آفریده و جد من شکارچی بودند و پدر بزرگم و پدر ایشان ده ها تفنگ داشتن حالا نوبت به من که رسید یک تفنگ بادی خوب زیر ۱ میلیون و تفنگ ساچمه زن زیر ۵ میلیون و گلوله زن خوب زیر ۴۰ میلیون پیدا نمیشه!!!!!!!!
    اونوقت منی که انقدر هزینه میکنم و مدتها برای پروانه شکار صبر میکنم توقع کوچکی دارم که به چشم یک قاتل وحشی که خون جلو چشاشو گرفته بهم نگاه نشه .

    لطفا این مطلب رو کامل بخونین منتظر نظرات هستم

    داغ Thumb up 5 Thumb down 21

    • عمو قدرت می‌گوید:

      چون از دوران های قدیم اولین انسان ها شکارچی بودند شما هم باید شکارچی باشی ؟!
      یعنی قدیمی ها و پدران ما هر کاری کردند ما هم باید انجام بدیم ؟
      خودمون رو بزنیم به … و اصلا متوجه نشیم که شرایط دنیا چقدر تغییر کرده ؟
      اگه استدلال همه شکارچی ها اینه که وای به حال محیط زیست ایران !!!

      پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 3

    • Blue Fox می‌گوید:

      آقای قرائی
      حتی ما که تفنگ به دست نمی گیریم هم شکارچی و بی رحم هستیم. در کامنت های پیشین هم گفته ام که خیلی از ماها مدعی دل سوزی برای حیوانات هستیم اما نمی دانیم که گوشتی که هر روز میل می کنیم مرغی که هر روز می خوریم هم جانداری ست که با عذاب میمیرد.
      در حالی که منابع پروتیین فراوانند. منابع سرشارتر از گوشت. چون تفنگ به دست نمی گیریم و کشته شدن آن جانور را به چشم نمی بینیم خود را از شکارچی ها جدا می دانیم. البته این خطاب به همه نیست.
      پیش تر چیزی پرسیده بودم که کسی پاسخم را نداد. در این گفت و گوها عمل قبیح “کشتن است”یا “کشتن حیوانات در معرض انقراض”؟ پاسخ این پرسش خیلی چیزها را عوض می کند.

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

    • kooshan می‌گوید:

      دوست گرامی آقای سعید قرائی
      خدمت شما عرض کنم کسی که مخالف شکار است آن را عملی نادرست می داند و تنفر شخصی از شکارچی مطرح نیست و نباید باشد در مورد رفتار محیط بانان هم اگر شما همانطور که گفته اید تخلفی نداشته باشید مسئله ای پیش نخواهد آمد
      محیط بانان موظفند از تخلفات زیست محیطی مثل شکار غیر قانونی جلوگیری کرده و متخلفین را بازداشت کنند بازرسی کردن هم در چهارچوب همین مسئولیت قانونی است اگر هم کسی از آنها شکایتی داشته باشد امکان پیگیری هست
      شما خودتان به نقش عمده متخلفان در درگیری با محیط بانان بطور ضمنی اشاره کرده اید مثلا شکار غیر مجاز کرده و نمی خواهند جریمه پرداخت کنند و یا در مواردی با شلیک ناگهانی به محیط بانان عزیز باعث بی اعتمادی آنها به خودشان شده اند
      بهر حال دوست گرامی هر کس باید مسئولیت عمل خود را بعهده بگیرد کسی که خلاف می کند عواقب آن را هم باید قبول کند اما در مورد مسئله شکار شما می توانید نظر خود را داده و نظرات دیگران را هم بخوانید تا دید بهتری پیدا کنید
      این یک واقعیت است که انسان در گذشته برای احتیاجات غذایی شکار میکرده ولی ما در حال حاضر فاصله زیادی از آن روزگاران داریم
      دیگر آن ضرورت جز در نقاط اندکی از جهان از بین رفته و گوشت حیوانات اهلی در دسترس اکثر مردم جهان وجود دارد ضمن اینکه تعداد حیوانات وحشی هم بسیار کم شده است بعلاوه شکار عملی است که در آن خشونت و خونریزی وجود دارد نهایتا تصمیم گیری با خود شماست و خود باید قضاوت کنید که آیا شکار ارزش هزینه های صرف شده را دارد یا نه ؟
      لازم است جنبه های مختلف آن و از جمله قضاوت دوستان و آشنایان و جامعه را هم در نظر بگیرید فرضا اگر فرزند یا همسر شما از شکاری که انجام داده اید بپرسند و شما جزئیات عملیات شکار مثل تیرخوردن و زخمی شدن و ناراحتی و درد حیوان و ذبح کردن و غیره را برایشان بازگو کنید آیا احساس ناخوشایندی ندارند ؟ و بطور کلی نظرشان در مورد شکار چیست ؟
      اگر همه موارد را مد نظر داشته و آگاهانه به نتیجه ای برسید نظر شما قابل احترام است.

      پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  28. فرزند ایران می‌گوید:

    سلام اقای قرایی عزیز
    منم تا هفت پشتم شکارچی بودن. آخرین باریم که رفتم شکار تقریبا یکسال پیش بوده اما به خاطر زندگی عشایری زیاد با محیط زیست هستم

    میبینم که خیلی باید خوش شانس باشی که بتونی گراز، کفتار یا گرگ تو منطقه ببینی. در حالی که تو منطقه ای زندگی میکنم که تا مدتی قبل قوچ هاش و پلنگش معروف بوده
    آقای قرایی قبول کنیم که محیط زیست ما انقدر ضعیف شده که حتی کشته شدن چنتا خرگوشم برای این محیط زیست فاجعه هست
    ولی این حرفتون رو قبول دارم که دیدگاه اشتباهی درباره شکار و شکارچی هست. بین آقایون شکارچی هستن انسانهای شریفی که توی فصل جفت گیری شکار نمیرن
    یا کسانی که به بره و بزغاله شلیک نمیکنن. هستن آقایون میر شکاری که زدن قوچ وکل ۱۲-۱۱ تنها هدف شکارشون هست
    اما همونم امروز میبینیم که انقدر جمعیتشون کم شده که گوشتخواران مجبورن به دامهای اهلی حمله کنن
    در کل حیات وحش امروز ما پتانسیل هیچ گونه شکار مجاز و غیرمجازی رو نداره (البته نظر شخصی منه نظر دیگر دوستان هم کاملا محترمه)

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  29. مهناز می‌گوید:

    به نظر من مقصر پلنگ نیست بلکه ادما جای زندگی پلنگ رو طبیعت اشغال کردند وقتی منطقه ای مثل درده توی دل کوه هست چرا روستائیان به بهانه های کشاورزی اقدام به ساخت ساختمان وباغ ویلا میکنند و جالبه تر این هست تا دو یا سه هفته پیش خود این روستائیان از دیدن پلنگ لذت میبردند و برای مهمانانی که در روستا بودن کلی کلاس میذاشتند ولی حالا چون توی شب چند نفر پلنگ رو نزدیک روستا دیدند ، شروع به شکایت کردن و تمام قد در برابر محیط زیست ایستاده اند
    بجای اینکه همیشه حیات وحش را مقصر بدانیم و خوی ذاتی آنها را مثل شکار و حمله و… رو درنظر بگیریم چرا کمی به کارهای خودمون فکر نمیکنیم که کدوم زیستگاه بکر و دست نخورده مونده تا حیات وحش بتوانند در آنجا با امنیت زندگی کنند ؟
    واقعأ چه کسی مسئول این تخریب ها هست و چه ارگانی باید حامی محیط زیست باشه ؟

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  30. جمشید ازخوی می‌گوید:

    حرص و طمع انسان پایانی ندارد. امیدوارم به ماده پلنگ و توله هایش آسیبی نرسد و خبر بدنیا آمدن نوه و نتیجه های این ماده پلنگ پلنگ را بشنویم.
    آقای کوشان مهران یادداشت های شما در این گزارش بسیار مایه انبساط خاطر من شد.
    در ضمن به سوالهای من در ۲ یادداشت پیشین پاسخ ندادید.؟
    کاربران، اغلاط املائی برخی عزیزان از حد فراتر رفته، حتما زبان فارسی را پاس بداریم.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

    • کوشان مهران می‌گوید:

      جناب آقای جمشید

      گمان دارم به پرسش های شما در حد دانش خودم پاسخه داده باشم، آیا ممکن است در صورت عدم پاسخ مجدد پرسش خویش را مطرح بفرمایید؟

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  31. علی می‌گوید:

    به ولای علی قسم که من حاضرم خودکشی کنم که این پلنگ از بین نره ولی اون شکارچیای خیر ندیده بی همه کس دیگه نمیخوام فحش بدم ولی الهی روز خوش نبینن و به مریضی گرفتار بشن که هیچ کی نگرفته باشه …

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  32. Blue Fox می‌گوید:

    کشتن برای حفاظت از جان یک چیز است و کشتن برای تخلیه ی عقده های روانی چیز دیگر .
    اولی رو میشه درک کرد اما دومی رو که نمونه ش هم در سال گذشته زیاد سر پلنگ ها اومده نه.
    برای نمونه پلنگی که بی سرو دم رها شده بود یا آن توله ها که به آتش کشیده شدند.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  33. بابک می‌گوید:

    آقای قرایی عزیز
    هرکس شخصیتی داره و قابل احترامه اما مشکل اینجاس ک شکارچی ها چه مجاز و چه غیرمجاز دوس ندارن قانع بشن ک الان مث قدیما نیس ک تو کوها پر باشه از شکار و حیات وحش.
    ب عنوان مثال منطقه قرچقه خراسان رضوی سال ۸۹ تعداد بالاتر از ۲۰۰ راس کل و بز داشته ک سال ۹۲ این عدد ۰ شده!
    حالا شما بیا و کاملا مجاز برو برا شکار کل تو منطقه

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

    • میثم می‌گوید:

      جناب بابک..
      برید و بپرسید که چنتا از این کل و بزها توسط شکارچیان مجاز شکار شدند؟ سازمان چقدر در این رها درامد داشته و این درامد رو صرف تکثیر و نگهداری کرده.
      ما شکارچیان مجاز هم با تخلف و شکار بی رویه مخالف هستیم.
      چرا در این شرایط به بخش خصوصی اجازه ایجاد شکارگاه خصوصی داده نمیشود.؟؟؟؟!!!!!
      سازمان که خود توان تکثیر را که یکی از دلایل اصلی ایجاد سازمان و یکی از وظایف اصلی سازمان هست و در قانون صید و شکار قید شده را ندارد.
      به بخش خصوصی این اجازه داده شود.

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  34. شاهین می‌گوید:

    امیدوارم این قضیه به خیر بگذره اهالی محترم این روستا صبوری کنند و نگذارند که آسیبی به این گربه زیبا وارد بشه مخصوصاً که دو توله داره
    به هر حال روستائیان این منطقه باید بدونند که وجود این پلنگ در منطقشون باعث افتخار آنها خواهد بود و در صورت ایجاد زیرساختها به معروف شدن و جذب اکوتوریسم در آینده کمک خواهد کرد
    محیط زیست هم بایستی به فکر باشه حفاظت موثرتری از این مناطق داشته باشه تا جمعیت چهارپا و طعمه پلنگ افزایش پیدا کنه
    باور کنید اگه پلنگ در محل زیستش به مقدار کافی طعمه داشته باشه به هیچ وجه ریسک نمی کنه و به مناطق مسکونی حتی نزدیک هم نمیشه
    این اتفاقات از سر ناچاری حیوان هست که دلیلش باز خود ما مردم و اهالی هستیم که طعمه های پلنگ رو تار و مار کردیم

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  35. kooshan می‌گوید:

    با توجه به اهمیت موضوع رخداد روستای درده و ضرورت تلاش جهت محافظت از پلنگ و توله هایش و نیز اطلاع از روند وقایع و نیز ضرورت تعامل مثبت با جوامع محلی که نقش مهم و تعیین کننده در آینده حیات وحش کشور دارند حال که یکی از ساکنان محترم روستای درده فیروزکوه سرکار خانم سهیلا این خط ارتباطی را باز کرده و این فرصت را فراهم کرده اند بسیار مهم و مفید است که دوستان گرامی بخصوص بانوان محترم که اکثرا جزء بپیشگامان در دیده بان هستند ضمن تعامل و گفتگوی مثبت و سازنده با این بانوی هموطن گرامی هم در رویداد اخیر نقش خود را ایفا کنند و هم آن را نقطه شروعی برای ادامه و گسترش اینگونه تعاملات و تفاهمات در آینده که آثار بسیار مثبتی خواهد داشت قرار دهند

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  36. کیان می‌گوید:

    مگه این روستا سگ نداره

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

  37. کمال می‌گوید:

    باسلام و خسته نباشید
    آقا جلوی تخریب زیستگاه هاو محیط زیست حیوانات را بگیرید

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  38. darde I می‌گوید:

    mn yaki az on rostaiam k to tehranam dg tabestona hishki jorat nadare biad biron va chand nafar ham sekte kardan baz migid bichare palang

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>