تلاش برای مستندسازی حضور پلنگ و ثبت تصاویر زیبایی از تنوع زیستی در لارستان

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: سالهاست که هیچ مشاهده مستندی از پلنگ در عرصه های طبیعی لارستان فارس اتفاق نیفتاده و تاکنون حتی یک مورد تصویربرداری از این گونه ارزشمند در این شهرستان صورت نگرفته است.

آخرین مشاهده مستند پلنگ به سال ها قبل و زمانی بازمی گردد که یکی از محیط بانان قدیمی حین گشت زنی، پلنگی را در ارتفاعات این شهرستان مشاهده نمود و پس از آن دیگر هیچ گزارشی از حضور این گونه ارزشمند در این نقطه از کشور ارائه نشده است.

اما آثار و نمایه پلنگ ازجمله لاشه های منتقل شده به بالای درخت و صحبت های نه چندان موثق مردم محلی از حضور بزرگترین گربه سان کشور در لارستان حکایت دارد.

به همین دلیل و با هدف مستندسازی حضور پلنگ، اداره محیط زیست شهرستان لارستان با همکاری سازمان های مردم نهاد فعال در زمینه حیات وحش اقدام به نصب یک دوربین تله ای در یکی از نقاط حساس و احتمالی عبور پلنگ در ارتفاعات این شهرستان نمودند.

پس از گذشت یک ماه از نصب دوربین و بازبینی تصاویر ثبت شده هیچ نصویری از پلنگ بدست نیامد اما نیروهای محیط زیست لارستان همچنان ناامید نیستند و امید دارند با جابجایی و نصب دوربین در نقطه دیگری موفق شوند برای نخستین بار در تاریخ، از پلنگ ایرانی در عرصه های طبیعی لارستان فارس تصویربرداری کنند.

با وجود عدم موفقیت در ثبت تصویر پلنگ، دوربین بکار رفته تصاویر زیبایی از تنوع زیستی این منطقه ازجمله دو کل وحشی مسن با شاخ های بسیار بزرگ، یک کفتار راه راه و دسته های کل و بز در کنار انواع پرندگان وحشی را به ثبت رسانده است.

ضمن آرزوی موفقیت برای کارشناسان و محیط بانان لارستان در مستندسازی حضور پلنگ در این شهرستان، به اطلاع میرساند تصاویر زیر عکس های ثبت شده توسط دوربین تله ای مذکور می باشد.

+579
-22
  

75 دیدگاه

  1. بینالود می‌گوید:

    به این کل های زیبا باید احسنت و باریکللا گفت
    واقعا زیباست

    پر طرفدار Thumb up 63 Thumb down 1

    • حسام علی می‌گوید:

      بینالود عزیز اگر شکارچیان بی انصاف بگذارند همچون پدیده ای همه جا قابل رویت میشه پس باید باریکللا به محیط بان های لارستان گفت که تا الان از شکار این پازن ها جلوگیری کردن.

      محیط بانان لارستان خسته نباشید…

      پر طرفدار Thumb up 53 Thumb down 7

      • همیار محیط زیست می‌گوید:

        بله واقعا محیط زیست لارستان خسته نباشید

        شاید خیلی از دوستان دقیقا به این مسئله واقف نباشند که در منطقه ای که ۲ کل وحشی با این سن و سال بالا و شاخ های بلند هنوز زنده هستند و شکار نشده اند یعنی محیط بانان اون منطقه فوق العاده سالم، دلسوز، فعال و زحمت کش هستند.

        البته وقتی فقط یک دوربین از ۲ کل مسن تصویربرداری می کنه یعنی مشابه این کل ها در منطقه زیادتر از این تعداد هستند و این یعنی امنیت فوق العاده بالا که کل هایی ۱۲ الی ۱۳ ساال در آرامش زندگی کنند و این یعنی سلامت و فداکاری محیط بانان و البته مدیریت خوب ریاست محیط زیست منطقه

        پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 1

    • محمد ابراهیمی می‌گوید:

      دوستانی که طرفدار شکار هستند و میگن مثلا حیوانات مسن رو باید حذف کرد و … ، واقعا زیبایی این کل مسن و دیده شدنش در طبیعت و ثبت چنین عکسهایی چقدر با ارزشه و باعث خوشحالی طبیعت دوستان میشه!!
      من همیشه از اون توجیه غیر علمی تعجب میکنم!

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 3

      • یلدا می‌گوید:

        به نظر من که عکس هایشان خیلی بیشتر از سر تاکسیدرمیشان به انسان انرژی می دهد. چون لحظه تصویربرداری زنده اند و شاد و سر حال خودنمایی می کنند اما تاکسیدرمی شان چون بیشتر تداعی کننده گرفتن جانشان توسط انسانهاست اثر نامطلوبی در روحیه آدمی ایجاد می کند. در کار خدا نباید مداخله کرد. در یک مستند نشان میداد گوزنها با همین شاخها در شهرها در خیابانها جولان میدادند که مسوولین آنها را به سمت مناطق مرتفع تر سوق می دادند.

        پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

        • میثم می‌گوید:

          این خبر در مورد جستجوی پلنگ بود …گویا…
          گذاشتن دوربین بر سر چشمه برای دیدت حیوان گوشت خواری مثل پلنگ زیاد درست. چون شکارچی مثل پلنگ معمولن بخش از آب بدنش رو از نوشیدن خون شکارش به دست میاره.

          بهترین راه گذاشتن یک لاشه تازه در مکانی سخت هست که پلنگ بیشتر از سایر لاشه خوران توان دسترسی رو داشته باشدو در مکان مناسبی دوربین رو بکارن.
          البته برای یک تحقیق جامع در منطقه با این وسعت حداقل ۵۰ تا دوربین در مکان های مختلف از جمله چشمه ها و مکان های که طعمه های پلنگ بیشترین حضور رو دارند.
          همچنین از چوپانان و مردم محلی تحقیق به عمل بیاد.
          یکی از بهترین گزینه ها برای همکاری و تحقیق شکارچیان منطقه هست که متاسفانه فعلن بین سازمان و شکارچیان تقابل و دشمنی وجود دارد. متاسفانه

          پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  2. غلامرضا می‌گوید:

    ماشالاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

    پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 1

  3. فریبا می‌گوید:

    واقعا از دیدن این تصاویر لذت بردم. خدایا شکرت..

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 1

  4. زهره می‌گوید:

    باز هم تصاویری اعجاب آور از طبیعت بی همتای ایران!
    شگفتا از این همه عظمت و زیبایی!
    چه شاخ های خوشتراش و با ابهتی!
    چه جمع شاد و پر الفتی!
    خدایا این آرامش را از آنها نگیر!
    امید است که در کنار گونه کمیاب کفتار راه راه، پلنگ هم با تصویری پرطمطراق حضورش را اعلام دارد و امید اداره محیط زیست لارستان تحقق یابد.

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 1

    • امیر می‌گوید:

      خوبه ولی تعدادشون کمه متاسفانه!

      پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

      • فرهاد می‌گوید:

        امیر عزیز
        کل ها معمولا عادت دارن همشون با هم نمیان سر چشمه واسه آب خوردن. اگر در این تصاویر تعداد اندکی کل میبینید قطعا بالای سر اونها تعداد زیادی کل و بز منتظر هستند که بعد از اینها برن سر چشمه و آبشخور.
        کل و بز حیواناتی کاملا زیرک و باهوش هستند.

        پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

        • کوشان مهران می‌گوید:

          نکته باریک تر از مو و فوت کوزه گری همین فرمایش شماست!

          جانوران عادات دفاعی منحصر بفردی دارند برای نمونه در میان دسته غازهای اهلی به هنگام چرا همواره حداقل یک قطعه با گردن برافراشته مشغول رصد نمودن اطراف می باشد.

          “مرکز ملی پژوهش حیات وحش عربستان سعودی” پیشکش من است برای نکته سنجی شما:

          nwrc.gov.sa/NWRC_ENG/Welcome.html

          پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

        • گنجشک ! می‌گوید:

          حتی در یک گله گوسفند اهلی هم نمی توانید همه گوسفندان را در حال چرا ببینید . همیشه چند تایی از حیوانات به اطراف نگاه میکنند .
          یک دلواپسی همیشگی که با خونشان عجین شده است .

          پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

    • ALi ,, 1372 می‌گوید:

      بگو ماشا الله ، چشم نخورن ایشالا . . . … .

      پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 4

  5. اهورا می‌گوید:

    خیلی زیباست و به امید روزی که دست زیاده خواهان کوتاه بشه و مهم تر از همه پلنگ ایرانی رو در لارستان ببینیم

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 2

  6. حسام علی می‌گوید:

    دیدبان امیدوارم با این خبری که زدی شکارچیان منطقه لارستان رو برای شکار همچون پازنی راغب نکنی ….

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 3

  7. مسعود شکیبایی می‌گوید:

    ایول به کل چشم بد ازتون به دور و امیدوارم فقط و فقط شکار یه پلنگ خوش خرام بشی
    ممنون از همه کسانی که در منطقه زحمت میکشن و امیدوارم حضور پلنگ هم در منطقه ثبت بشه
    دیده بان دمت گرم
    از صبح تو آشپزخونه هیات آشپزی میکردم خستگیم رفت

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 1

    • کوشان مهران می‌گوید:

      جناب شکیبایی

      پیشنهاد می نمایم به هنگام شرکت فعالانه در این قبیل مراسم شرکت کنندگان را تشویق به عدم پخش ظرف های یک بار مصرف غذا بنمایید.

      شخص شما که همگام با گفتار شیوا و منطقی شما آشنا می باشیم می توانید با بکارگیری ” انظافتو من الاایمان” باعث گردآوری ظرف های یک بار مصرف غذا و نوشیدنی در پایان مراسم گردید.

      باور بفرمایید آلودن محیط زیست تا حد زیادی نه به دلیل لجبازی بلکه به علت ناآگاهی می باشد.
      گذاشتن سطل ذباله و کیسه های ذباله بزرگ و راهنمایی افراد به عدم پخش و پلا کردن ظرف ها می تواند یک الگوی فرهنگی ایجاد نماید.

      بسم الله

      البته امیدوارم غذاهای نذری شما، که امیدوار به برآورده شدن نذر و نیازهای شما گردد، در این ایام مبارک به دست نیازمندان واقعی و نه نذری خوران حرفه ای سوار بر ماشین های مدل بالا برسد.

      اجرکم عندالله

      پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

      • مسعود شکیبایی می‌گوید:

        ممنون آقای مهران
        متاسفانه در مورد عدم استفاده از ظروف یکبار مصرف در هیات کمتر تونستم دیگران رو مجاب کنم (موقع ظرف شستن همه پیچن) و البته چون قبلا رستوران داشتم فقط در آشپزخونه هیات آشپزی میکنم و به حرف شما که باید نذر به اهلش برسه ایمان دارم
        اما یه سوال از شما دارم وقتی برای چنین مراسمی شهرستان (تفرش) میرم بعد از اتمام کار به همراه داییم که خیلی اهل طبیعت هست خیلی از مواد غذایی رو بعد از مراسم جمع میکنیم و میبریم بیابون برای حیوانات. برام همیشه سوال بوده این کار درستی هست یا اشتباه هست؟
        البته شاید هم مفید و هم مضر باشه! واقعا هیچوقت نتونستم در این مورد به نتیجه درست برسم

        پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

        • کوشان مهران می‌گوید:

          به به!

          به نوعی با هم هم استانی هستیم چون نیای پدری من اراکی می باشد و هر دو ریشه در عراق عجم(اراک پارسی) داریم.

          تفرش کوه های بلند و برفگیری دارد. در ساوه دو تیپ قوچ عراق(اراک) وجود دارد، نمونه های بومی لاغرتر و قوچ های مهاجر تفرش با هیکلی درشتر و ریشی سیاه و بویژه چربی فراوان در اطراف قلوه گاه.

          از دیدگاه اخلاقی حتی سیر کردن موش ها هم امری نیکوست ولی متاسفانه به دلیل فراوانی مواد غذایی در شهر ها و حاشیه آن تا آن اندازه جمعیت سگ، گربه، موش، کلاغ زاغی و کلاغ ابلق زیاد می شود که باعث بهم خوردن چرخه زیستبوم می گردد( شکار شدن بره پازن و قوچ توسط سگ، خورده شدن پرندگان شهری توسط گربه که موش گیری را رها کرده اند، نابودی آشیان و تخم و جوجه پرندگان نغمه خوان توسط زاغی و کلاغ).
          بنابراین پیشنهاد می کنم در طبیعت لانه روباه و یا گورکن( رودک و یا پورسوخ) را نشان کرده و مواد غذایی را با مقداری فاصله برای عدم توجه دیگر جانوران به لانه آنها، در اختیار این جانوران قرار دهید.

          پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

          • مسعود شکیبایی می‌گوید:

            در مورد قوچهای منطقه به نکته جالبی اشاره کردین و اما تا ۴ یا ۵ سال پیش حتی شکارچیان به ندرت و به سختی قوچ یا کل در منطقه میدیدن که دیدن اونها برای من با همه تلاشی که داشتم یه رویا شده تا ۱۰ سال پیش هم در دشتهای سمر دشت تفرش حرف از حضور آهو بود اما حالا…
            و البته در مورد غذا دهی به حیوانات نه به موش و کلاغ که به خودی خود مشگل هستن منظورم حیواناتی مثل کفتار گرگ شغال و روباه بود اون هم در نقاطی که مشگل ساز نشه و همین کارها باعث شد که سال قبل برای اولین بار دو گورکن با هم ببینم

            پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  8. بابک می‌گوید:

    واقعا دیدن تصاویر لذتبخش بود. خسته نباشید. خداحفظشون کنه

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 0

  9. ali reza می‌گوید:

    واقعا باید از این سرمایه های ملی نگهداری کرد…

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

  10. سجاذ می‌گوید:

    سلام به محیط بانان با غیرت و خسته نباشید به شما
    واقعا لذت بردیم. دمتونم گرم
    انشاله پلنگم میبینیم

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 2

  11. مهدی چلانی می‌گوید:

    عجب کل های زیبایی!
    اصلا فکر نمی کردم چنین کل هایی در آن منطقه باشند اما دیده بان شک نکنید از حالا به بعد آدم های درنده زیادی چشمشان دنبال آنهاست.
    اما تصویربرداری از پلنگ کار چندان سختی نیست مخصوصا در مدت یک ماه کارگذاری دوربین. دوستان تشکل حیات وحش که فرمودید بدون در نظر گرفتن اصول اولیه دوربین گذاری، اقدام به این کار کرده اند و به احتمال زیاد شناخت مناسبی از منطقه نداشته اند و تنها منتظر شانس و اقبال بوده اند تا نتیجه. این اصلا خوب نیست، چون فقط موجب آزار و اذیت محیطبانان و صرف هزینه و انرژی بی مورد است.
    دوربین گذاری یک تخصص در زمینه حیات وحش است و نیاز به در نظر گرفتن پارامترهای مختلفی از جمله؛ وضعیت منطقه، گونه های طعمه، امنیت و مهمتر از همه رفتارشناسی خود پلنگ در آن منطقه خاص دارد و اینکه نمایه های مهم گونه مخصوصا خراش ها بیشتر در کدام مسیر و یا مناطقی کارگذاشته شده اند.
    مطمئن باشید که این منطقه هنوز هم پلنگ دارد و با دقت مناسب می توان ظرف ۳-۴ هفته تصاویر زیبایی از آن تهیه کرد، هر چند وضعیت جمعیتی مناسبی نخواهد داشت. یعنی در قلمروهای بسیار وسیع، تعداد بسیار کم.
    نمی دانم ولی احتمالا در دو یا سه برابر و حتما شاید بیشتر وسعت معمول قلمرو در مناطق متوسط، تنها یک پلنگ که دائم در حال پرسه زدن از یک نقطه به نقطه دیگر است و احتمالا جمعیت سمداران منطقه هم به هیچ وجه مناسب نیست و از طرف دیگر دام در منطقه در فواصل متوسط تا زیاد نسبت به هم قرار دارد.
    مراقب باشید، چرا که احتمالا بومیان منطقه می توانند موجب آزار و اذیت پلنگ این منطقه شوند. اینها تنها قسمت کوچکی از اطلاعاتی هستند که بنظر من می توان از این عکس ها دریافت کرد. موفق باشید عزیزان.

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 2

  12. برازجان می‌گوید:

    خدا کنه از شر آدمای بد حفظ بشن

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 0

  13. mohsen می‌گوید:

    با دیدن این تصاویر چی به ذهنتون خطور میکنه؟
    .
    .
    .
    واقعا اگه شکار باشه یعنی خودتون رو با تفنگ مشغول کشتار تصور کنید………بنظر من کسی که همچین تصوری داشته باشه باید در مورد باورهاش تجدید نظر اساسی به عمل بیاره

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 3

  14. علی می‌گوید:

    خخخخخخخخددددددددداااااااااااااااااااااااا

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  15. سینا می‌گوید:

    آقا تبریک

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  16. رضا مجذوبی می‌گوید:

    با سلام
    تصاویر بسیار زیبایی هستن ،دست مریزاد به محیطبانهای منطقه
    جای تعجبه که کلهایی به این مسنی تونسته باشن از دست پلنگ جون سالم بدر برده باشن…من فک میکنم احتمال وجود پلنگ خیلی کم باشه!!

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 2

    • کوشان مهران می‌گوید:

      جناب مجذوبی

      البته نباید وجود گرگ را در این زیستگاه دست کم گرفت.

      پازن های مسن در بیشتر موارد به اصطلاح”سوراخی” شده و در غارها پناه گرفته و صبح زود و عصر برای چرا بیرون می آیند.
      آیا خوانندگان گرامی تا کنون با پازن های تک و پیر پناه گرفته در سوراخ و غار مواجه شده اند؟

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

    • میثم می‌گوید:

      پلنگ توانای شکار همچین کل تنومندی رو به راحتی نداره و معمولن ترجیح میده از ماده که ضعیفتر هستند یا جوانتر های کم تجربه تغذیه کن.
      در افتادن با همچین شاخ های شمشیری و هیکلی به این تنومندی پر عضله شوخی نیست…
      سال ها پیش در دوران کودکی شاید ۷-۸سالگی. در خانه یکی از بستگان یک کل۶-۷ساله وجود داشت که زمانی بزغاله بود بزرگش کرده بودند. به دلیل قدرت و شاخ های بلندش در گله نگهداری نمیشد .چند بارب بز های نر رو کشته بود. .. .. یک سال زمستان در روستا داخل حیاط کل رو به درخت بید بساه بودند. روز قبلش ساعت ها اطرافش بازی میکردیم. مدام بهمون تذکر داده میشد نزدیک نرید با شاخ بهتون نیزنه دست پاتون میشکنه…..
      صبح روز بعد داخل حیاط دختر خونه داش خون روی زمین رو با پارچه خیس پاک میکرد . علت رو پرسیدم.شب قبلش یه گرگ نگون بخت برای خوردن دام از رو دیوار پریده بود داخل. گله داخل اخور بودن .شب در رو میبستن. لقمه حاضر و اماده رو بیرون کنار درخت میبینه . با لب و لوچه خیس و اویزون برای خوردن به سمت کل میره که جواب جانانه از کل با شاخ های شمشیریش دریافت میکنه.
      پاژن طناب رو پاره کرده بود و گرگ رو کشته بود!! تازه۶-۷سالش بود
      قدرت این سلاطین سخره ها رک دستکم نگیرید.

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

      • رضا مجذوبی می‌گوید:

        سلام
        کاملا درسته ولی کلهای بالا دیگه های هایشون رفته و وای وایشون مونده…من تو پارک خبر کرمان یه کل شاید ۱۲ سال به بالا رو دیدم که دیگه پوست و استخون بود و….ولی بازم فرمایشات دوستان و اساتید مورد قبوله

        موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  17. محمد می‌گوید:

    دوستان عزیز اگه واقع بین باشیم دیگه این کلها وقتشه که برن به موزه حیات وحش چون دیگه یه اثر طبیعى ملى هستن و سازمان محیط زیست ابتدا باید از اونا نمونه DNA بگیره و بعدم تاکسیدرمی بشن و برا همیشه جزیی از تاریخ طبیعى کشورمون بشن. عمر مفید این کلهاى باشکوه تقریبأ تموم شده و باید دور را به کلهاى جوان بدن. مطمئن باشید اگه سازمان محیط زیست براشون فکرى نکنه با این عکساى واقعأ شاهکار شکارچیهاى غیر مجاز نمیزارن تا پاییز زنده بمونن و بع هر قیمتى اونارو میزنن چون زدن و داشتن همچین شاخهایى آرزوى هر شکارچی هست

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

  18. گنجشک ! می‌گوید:

    با دیدن این عکس ها ، شکارچیانی که از این سایت بازدید می کنند به این نقطه حساسی که اشاره کردید مراجعه نکنند !؟ .

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  19. مجتبی ام می‌گوید:

    اگر هم پلنگ باشه تا چند سال دیگه نابود میشه .من خودم از این نقطه کشور هستم… منطقه لارستان که منطقه ممنوعه است ولی روزانه کلی از این مجودات زیبا شکار میشه
    در همین منطقه شهرستان گراش که طبیعت بکری داره ولی یک محیط بان هم ندارن و کلی از این بز و پازنها برای زاد ولد به کوه این منطقه کوچ میکنند ولی متاسفانه بخاطر نداشتن حتی یک محیط بان کلی از این حیات وحش در این منطقه کشته میشن
    فقط و فقط خدا به داد محیط زیست و حیات وحش جنوب برسه

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 3

  20. ALi ,, 1372 می‌گوید:

    ان شالله به حق همین شب های قدر عزیز خداوند، این موجودات زیبای کشورمون از شر هرچی شکارچی و شکارکش هست حفظ کنه خداوند بزرگ و بتونن تولید مثل کنن ، الهی آمین

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 4

  21. یلدا می‌گوید:

    ماشاء ا… دو حیوانی که شاخ های بسیار زیبایی دارند یکی شاخش تقریبا مستقیم بلند است و دیگری آنحنا دارد.
    اینها بینهایت زیبا هستند. خدایا نسل این حیوانات را زیاد کن تا نسل های آینده هم بتوانند این زیبایی ها را ببینند.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  22. مجید(حیوانات نگین های آفرینشند) می‌گوید:

    واقعا زیبا بود
    خسته نباشید
    به امید دیدار رخ بی نظیر پلنگ

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  23. کوشان مهران می‌گوید:

    پازن کهنه زیبایی است!

    امیدوارم جز پلنگ از کاراکال و گربه وحشی و گوسپند وحشی لارستان نیز تصاویری بدست آید.

    به احتمال بسیار زیاد در این زیستگاه رودک عسلخوار نیز وجود داشته باشد.

    و اما

    چون داستان پلنگ مطرح گردید این نکته به خاطر من رسید که در مواردی که تعدادی دام کشته و پلنگ متهم می گردد درکنار ردپای پلنگ شاید بتوان با نمونه برداری از محل زخم ها و شیوه دریدگی و الگوی فرو رفتن دندان نیش و مهم تر از همه” آزمایش بزاق و بافت ناحیه گزیده شده برای بررسی DNA جهت شناخت متهم واقعی” بتوان گوشتخوار واقعی را مشخص نمود.

    البه گوشتخواران به هنگامی که با طعمه هایی را در محوطه ای محصور مواجه می شوند دست به کشتار می زنند.

    **********************

    جنا چغوک درباره ماهیان قنات از نگارنده پرسشی نموده بودند. در این چند روز در حال جستجو بودم ولی با توجه به عدم اطلاع من از ماهیان مطلب قابل توجهی بدست نیاوردم.
    گمان دارم جناب آقای عظیمی از کردستان اطلاع بعتری داشته باشند.

    در ساوه در مظهر بزرگ یک قنات با ماهیان کپور سرخ بال برخوردم که گویا در بیشتر استخرهای خروجی قنات وجود دارند.

    محمدحسن خان اعتماد السلطنه که از جغرافی دانان و نویسندگان بزرگ ایران قرن نوزدهم بود با مشاهده ماهی در قنات هایی که فرسنگ ها از منابع آبی فاصله داشتند این فرضیه را مطرح نموده بود که دریای خزر بواسطه جریان های آبی اعماق زمین با خلیج فارس ارتباط دارد!!!!!

    در اوایل دهه ۱۳۴۰ باغ وحش تهران که به همت شاهزاده دولتشاهی پایه گذاری شده بود از دریای خزر فکی را آورده و صیادی را مامور زنده گیری ماهی تازه و زنده از قنات های تهران نموده بود

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

    • گنجشک ! می‌گوید:

      از توجهی که به پرسش بنده نمودید ممنونم .
      اکثر قنات های ایران در نقاطی حفر شده اند که فاصله زمینی زیادی با دریاهای آزاد و حتی دریاچه های محصور دارند. ماهی های موجود در این قنات ها هم شباهت ها و البته تفاوت های خیلی زیادی با هم دارند. اکثر این ماهی ها در شب از مظهر قنات تا فاصله کمی خارج می شوند.
      با توجه به این نکته که شما موفق به یافتن مطالب قابل توجهی در مورد این ماهی ها نشدید ، این گمان در من تقویت شد که احتمالا این قسمت از حیات وحش ایران چندان مورد توجه قرار نگرفته است.
      من احتمال می دهم که در گونه های ماهیان قنات در ایران ، با توجه به منفرد بودن زیستگاه ها ، وجود گونه های کمیاب و اندمیک چندان دور از ذهن نباشد.
      در این صورت ، وجود ذخائر ژنتیکی نادر و منحصر به فرد اهمیت این موضوع را دو چندان می کند.
      امیدوارم اگر چنین گونه هایی وجود داشته باشند ، توسط محققین ایرانی کشف شوند و نه دانشمندان اروپایی ! ( مثل ماهی کور ایرانی ! )
      در فنات های جنوب خراسان ، ماهیان قنات اکثرا زنده زا هستند. در کودکی شکار یک ماهی قنات با شکم سفید و برآمده به این معنی بود که با نگهداری حیوان در یک ظرف آب ، بعد از چند روز بچه ماهی هایی هم خواهیم داشت !
      در قنات های اطراف کاشان ماهی هایی با بدن بسیار کشیده و متفاوت با ماهی های خراسان دیده ام .
      در قناتی دور افتاده در منطقه حلوان طبس هم ماهی هایی با شکل و شمایل گربه ماهی های بزرگ رودخانه ای اما در ابعاد خیلی کوچکتر مشاهده کرده ام .
      تنوع این ماهی ها در صورت بررسی کارشناسی بسیار جالب خواهد بود . از شما ممنون خواهم شد که در صورت دسترسی به اطلاعاتی در این مورد ، بنده و سایر خوانندگان را هم مطلع نمایید .
      امیدوارم اطلاعات ما در مورد محیط زیست کشورمان هر روز افزایش یابد .

      پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

      • Azimi می‌گوید:

        با سلام
        جناب گنجشک، متأسفانه مستندات زیادی در ارتباط با ماهیان قنات در ایران وجود ندارد، اما من فکر نمی کنم هیچ کدام از ماهیان بومی قنات زنده زا باشند.
        اصولاً ماهی های استخوانی زنده زا در خانواده ماهیان زنده زا (poeciliidae) قرار می گیرند، که در این خانواده مجموعاً ۳ زیر خانواده، ۳۷ جنس و ۳۰۴ گونه وجود دارد (آخرین بررسی مربوط به سال ۸۷).
        گزارش مستندی از اینکه ماهی زنده زا و بومی در قنات وجود داشته باشد، در دست نیست. البته گونه Poecilia reyiculata (موسوم به ماهی گوپی) در نقاط مختلفی از کشور دیده شده است که مطمئناً توسط آکواریوم دارها به آبهای آزاد راه یافته اند.
        همانگونه که شما نیز مستحضرید، برای اینکه یک ماهی زنده زا باشد به ساختارهایی نیازمند است. در ماهیان زنده زا، جنس نر دارای گنوپودیوم است که از تغییر شکل باله مخرجی ایجاد شده است و ماهی های ماده نیز اغلب دارای لکه بارداری اند و همچنین از نظر رفتاری نیز به نظر می رسد اکثریت ماهیان زنده زا برخلاف ماهیان تخم گذار (نه همه ی ماهیان تخم گذار) از نوزادان خود مراقبت نمی کنند و حتی نوزادان خود را نیز می خورند و بنابراین نمی توان انتظار داشت که در کف قناتهایی که فاقد پوشش گیاهی و مخفیگاه هستند، تولیدمثل کنند.
        البته من نمی توانم وجود ماهی زنده زا را در قنات رد کنم، زیرا این نیاز به اثبات دارد و همچنین اینکه در کشور در مورد ماهی ها و نیز خزندگان تحقیقات چندان زیادی صورت نگرفته است و به خاطر دارم این اواخر یکی از محققان کشور قصد داشت بررسی جدی تری بر روی ماهیان کشور داشته باشد.
        در مورد گربه ماهی که عرض کردید، احتمال دارد گربه ماهی نبوده، بلکه لوچ رودخانه ای (خانواده balitoridae) بوده باشد (البته با توجه به مشخصاتی که عرض کردید)

        پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

        • گنجشک ! می‌گوید:

          اگر واقعا گزارش مستندی از ماهیان زنده زا در قنات های ایران در دست نیست ، پس ما ممکنه با گونه ای منحصر به فرد مواجه باشیم .
          قنات ” سعد آباد ” که سالیان درازی است مظهر آن در ورودی شمال شهرستان فردوس قرار دارد ، گونه ای ماهی زنده زا در خود دارد . از زنده زایی این ماهیان مطمئنم چون ماهیان حامله برآمدگی سفیدرنگی در شکم خود دارند که آنها را از نوع نر کاملا متفاوت میکند .
          در کودکی با صید ماهیان حامله و نگهداری آنها چند تایی بچه ماهی هم به دست می آوردیم . طول بزرگترین این ماهی ها از ۵ تا ۷ سانتی متر تجاوز نمی کند .
          این ماهی ها هیچگونه ارزش شیلاتی هم ندارند و به جز کودکان بازیگوش دشمنی آنها را تهدید نمی کند .

          پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

      • کوشان مهران می‌گوید:

        جناب آقای چغوک!

        جناب آقای دکتر عبدلی از پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی درباره ماهیان کاریز ایران کار کرده اند.

        اگر لطف نموده آدرس پست الکترونیکی خود را در اختیار گذارید سه نوشتار را که یکی از دوستان به نگارنده مرحمت فرموده برای شما ارسال می دارم.

        پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  24. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    دیده بان عزیز کاش این تصاویر را از این کل زیبا با آن شاخها نشان نمیدادید . ترس آاور است که قاتلین حیوانات به طمع در فکر از بین بردن آنها بیافتند .

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  25. کوشان مهران می‌گوید:

    پازن ساکن در ایالت سند پاکستان نسبت به نمونه های ایرانی عملا فاقد گره های بر روی شاخ می باشد.

    آیا خوانندگان گرامی درباره وضعیت شاخ و گره های موجود بر آن در بلوچستان و بویژه شرق استان و نواحی هم مرز با پاکستان اطلاعی دارند؟ آیا جمعیت پازن در این بخش از ایران متمایل به زیرگونه سند می باشد؟
    *******************
    گزارش پیوست نتیجه بکارگیری دوربین تله ای برای برآورد وضعیت غزال عربی در کوه های Asir واقع در حجاز (غرب عربستان) می باشد. در کنار این گونه، آیبیکس نوبی و پلنگ عربی و گرگ عربی نیز وجود دارند و در جنوب غربی عربستان، در کوهستان های جنگلی و نیمه جنگلی هم مرز با یمن، گونه بابون همداریاس(مقدس) نیز وجود دارد.
    nwrc.gov.sa/NWRC_ENG/Gazelles_publications_files/BougIslamAlShehryWronski%20%282012%29%20Camera%20trapping%20confirms%20the%20persistence%20of%20Arabian.%20%20Zoology%20in%20the%20Middle%20East%20%2857%29%2003%20to10.pdf

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  26. sasan می‌گوید:

    سپاس از تصاویر زیبایی که گرفتید.
    این منطقه شکارچی های بسیار بی رحمی داره، امیدوارم با دیدن این تصاویر، شکارچی های شهرهای خنج و اوز به این منطقه هجوم نیارن!

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  27. مظاهر میرزایی می‌گوید:

    ممنون از دوستانی که در این زمینه زحمت میکشن ولی متاسفانه مسولان و حامیان و دوست داران حیات وحش از غرب کشور به کلی غافل شدن و نتیجه این غفلتم شده نابودی حیات وحش غنی منطقه که واقعا بی نظیره

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

    • میثم می‌گوید:

      گویا غرب و جنوب غرب کشور جدای از ایران زنین میباشند.
      امروز در خبرگزاری سیمره خوتدم که دیشب چندین هکتار از جنگل های بلوط در اتش سوختند….
      کسیم اهمیتی نمیده…

      پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

      • میثم می‌گوید:

        دیده بان محیط زیستم گویا فقط متعلق به بخشی از طبیعت ایران هست.
        جنگل های زاگرس غربی اونم درمناطق بکری چون ایلام اهمیتی نداره که بسوزه یا نه

        موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  28. کوشان مهران می‌گوید:

    متاسفانه در ایران تفنگ بدستان نوکیسه ای دیده می شود که برای خاموش نمودن شهوت خودبینی و خود خواهی خویش مایل به پرداخت پول های کلان برای بدست آوردن این شاخ های شاهوار می باشند تا با هزار اطوار آنها را بر بر شومینه سنگ کاری شده خویش نصب نمایند و صد البته که به ضرب فتوشاپ تمثال بی مثال خویش را بر سر این شکار دروغین به تصویر بکشند.

    شکارگران نوکیسه با اره نمودن جمجمه و فاصله انداختن میان شاخ پازن برای افزایش بازی شاخ تا افزایش طول شاخ قوچ با چسبانیدن سر شاخ قوچ دیگر در واقع خویشتن را فریب می دهند.

    اگر در این زیستگاه مدیریت نخجیرداری حاکم بود با توجه به ازدیاد طعمه برای گوشتخوارانی همچون پلنگ برداشت این قبیل پازن ها هیچ اشکالی نداشت ولی با توجه به شرایطی که همگان به آن آگاهیم واقعا این دست پروردگار و دشواری زیستگاه و همت محیطبانان و زیرکی و تجربه بود که تا حال باعث زنده ماندن این دو سر پازن شکوهمند گردیده است.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  29. احمدزاده می‌گوید:

    سلام و عرض احترام
    برایتان ایملی حاوی فیلم پلنگ ماده شکار شده که اخیرا در فضای مجازی منتشره شده فرستادم . لطفا به نشانی ایمل های ذکر شده در سایت خود مراجعه کنید.
    چنانچه مشکلی در مشاهده فیلم بود بفرمایید تا از طریق دیگری ارسال شود
    با تشکر

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  30. عمو علی می‌گوید:

    امیدوارم تعداد این کل ها اینقدر بشود که با مجوز بشه شکارشون کرد آرزوی هر شکارچی هست و باید حق را گفت سنشون خیلی بالا رفته و میشه برای شکارشون کلی پول بگیرن خرج محیط زیست کنن تا گله هم نر جوان و سرحال داشته باشه

    داغ Thumb up 7 Thumb down 7

  31. سیروان می‌گوید:

    عجب ابهتی !
    البته اگه شکاردزد بی … بذاره

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  32. عرب کوهسار می‌گوید:

    درود و خسته نباشید
    من مطمئن هستم که با جابجایی مکان دوربین ها موفق به ثبت این لحظه تاریخی خواهید شد
    با آرزوی موفقیت

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  33. مهدی چلانی می‌گوید:

    اقای کوشان مهران عزیز، من چند سالی است در بلوچستان بر روی برخی گونه ها کار کرده ام.
    بنظرم کل های آن منطقه فرق چندانی با کل های سایر مناطق ندارند. هر چند تفاوت هایی در مورفولوژی اینها وجود دارد مخصوصا در رنگ و جثه.
    خیر، کل های بلوچستان با کل های پاکستان (سند) متفاوت هستند و بیشتر شبیه کل های جنوب غرب پاکستان و ایران هستند.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

    • کوشان مهران می‌گوید:

      جناب آقای مهدی چلانی؛

      حیات وحش پاکستان می تواند برای شما و دیگر خوانندگان گرامی نکات جالبی را درباره زیگونگی بسیار غنی پاکستان در اختیار قرار دهد:
      wildlifeofpakistan.com/newpage2.htm

      بیاد کتابخانه دارآباد!

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  34. محسن می‌گوید:

    امیدوارم چند روز دیگه پوست و کله و گوشت این کل ها رو تو سایت دیده بان نبینم!

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  35. زهره می‌گوید:

    ای کاش حداقل در این خبر کسی صحبت از کشتنشان نمی کرد. اینجوری خیلی زیباتر بود.
    بگذارید در دلمان خوش باشیم که حداقل تعداد اندکی از آنها با مرگ طبیعی می میرند.
    بگذارید در رویاهای شیرینمان سیر کنیم.
    خواهش می کنم یک جاهایی سکوت و صبر خیلی قشنگ است.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  36. ناشناس می‌گوید:

    احسنت آقا عدنان و آقا احسان که با حضور شما در عرصه محیط زیست توانسته عظمت بی بدیل این خطه از کشور را گویا وعامیانه به دنیا عرضه کنید و گرنه سازمان محیط زیست واداره محیط زیست این چنین امکاناتی در اختیار نداره انشاءاله با رایزنی های شما بتوان حداقل معاونین سازمان را به لارستان آورد .

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  37. دکتر می‌گوید:

    دیدبان عزیز لطف مکان این عکس ها رو تو گزارشت نیار شک نکن آدم های سودجو تو این سایت هستن ممنون میشم

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 4

  38. زهره می‌گوید:

    خدایا این حیوانات باشکوه چگونه آن شاخها را با آن ابعاد و سنگینی تحمل می کنند؟! شاید هم احساس سنگینی نمی کنند و ظاهرشان غلط انداز است.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  39. کوشان مهران می‌گوید:

    در ارتفاعات جنگلی تنکابن زیستگاهی وجود دارد با جمعیت خوب پلنگ و خرس که به راحتی نمایه های انها قابل مشاهده می باشد( و سیاهگوش نیز که آن را ندیده ام نیز بنام پلنگ مول، یعنی پلنگ حرامزاده، وجود دارد).

    در بیشتر موارد سرگین پلنگ که مملو از موی گراز می باشد و رد پاهای او در مسیرهای پاکوبی که انسان و دام از آن استفاده می کند دیده می شود.

    در جایی خوانده ام که گوشتخوارانی چون پلنگ مایل به استفاده از مسیرهای جاده ای می باشند. اگر این مورد درست باشد باید مسیر گدار پلنگ در این ناحیه از لارستان برای کارگذاری دوربین تله ای مشخص گردد.

    شاید گذاشتن طعمه و محکم بستن آن بتواند بسیاری از گوشتخواران و مردارخواران را برای تصویربرداری جلب نماید.
    در یک برنامه کارگذاری دوربین تله ای از تعدادزیادی تخم مرغ برای جلب جانوران استفاده شده بود که نگاره هایی گراز(جمعیت گراز روسی فراری ایالت و دورگه شده با خوک) اسکانک، کلاغ، مار، راکون بدست آمد.

    آیا در لارستان جمعیت هایی از گراز وجود دارد؟ به احتمال زیاد گراز را باید در صدر طعمه های پلنگ همچون دیگر زیستگاه های ایران برشمرد.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  40. دوست می‌گوید:

    با سلام
    تازمانی که در لار خدمت میکنم تا آنجایی که در توان دارم از این حیات وحش زیبا محافظت میکنم

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  41. جواد ابراهیمی می‌گوید:

    واقعا دس مریضا ، متاسفانه امروز هم دو تا قوچ بالغ رو تو منطقه اسپاخو شکار کردن و ماموران محیط زیست با تلاش فراوان گوشتای شکار رو کشف کردن واقعا دست مریضا به این دوستان که با تمام وجود و با دست خالی دارن یک تنه به حفاظت از این ثروتهای ملی میپردازن

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  42. بهزاد می‌گوید:

    این کَل دهن هرشکارچی آب میندازه.
    من جمله خودم که که اسلحه رو بوسیدم و برای همیشه گذاشتم کنار.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  43. محیط بان هرمود لارستان می‌گوید:

    ابراز احساسات همه دوستان کاملا قابل درک و احترام است اما چرا کسی به محیط بانان منطقه که علیرغم همه کمبودها منجمله نیروی انسانی توانستند این چنین از حیات و حش محافظت کنند حتی خسته نباشید هم نمیگوید و جالب است که این تلاش محیط بانان برای شو دادن عده ای مفید بوده . عکاس – سایت – کامنتها ، پس اگر از جمعیت گورخر ایرانی در بهرام گور و قوچ لارستان هم کسی گزارش بفرستد حتما با ماشاا.. گفتن حفظ شدند . در حالی که محیط بانان با غیرت استان فارس با جان و دل شبانه روز خودشان را برای حفاظت از این موجودات بی نظیر گذاشتند و الان شاهد افزایش چشمگیر گورخر و قوچ لارستان در استان هستیم که به همه همکارانم خسته نباشید عرض مینمایم. البته ما همچنان برای حفظ امانت مان تلاش میکنیم و امیدواریم پیش خدا شرمنده نباشیم. نخواستم این ابراز احساسات را تلخ کنم ولی خدائی خودتان قضاوت کنید. !!

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

    • مجید می‌گوید:

      آقای محیط بان هرمود لارستان
      کسی به شما خسته نباشید هم نگفت؟؟؟؟؟!!!!!!

      پس دوستانی مثل حسام علی – همیار محیط زیست – مسعود شکیبایی – سجاذ و … که در کامنت هاشون تقدیر و تشکر کردن چی بوده؟؟
      لطفا جواب بدید؟؟

      پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

    • میثم می‌گوید:

      دورود بر شما نه خسته دوست عزیز.
      خستگی واقعی وقتی از بین میره که با لذت میتونید جمعیت زیاد حیات وحش رو در آرمش نگاه میکنید.
      دورود بر شما

      پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

    • زهره می‌گوید:

      جناب محیطبان هرمود گرامی درود خدا و ملت شریف ایران بر شما و همکارانتان در لارستان و سراسر ایران
      همه دوستداران حیات وحش مستحضر هستند که حال حیات وحش کنونی ما بقدری وخیم است که در اتاق ریکاوری بسر می برد و شما بمانند جراحان و پزشکان دلسوز بر بالین این جسم رنجور شب و روز کشیک می دهید تا بلکه بتوانید او را احیا و زنده نگاه دارید. بدانید که شغل شما از نظر تقدس منحصر بفرد است. شما امانت داران سرمایه های الهی هستید که هدیه خداوندی به یکایک ملت ایران حال و آینده است. سرمایه هایی به مراتب گرانبها تر و با ارزش تر از ذخایر طلا و سنگهای قیمتی و معادن مس و … کشور. اگر غیرت و تلاش شما نباشد حیات وحش کشور بکلی از نفس خواهد افتاد. ما ملت ایران در برابر این همه ایثار و از خودگذشتگی شما سر تعظیم فرو می آوریم.

      پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  44. حسام علی می‌گوید:

    محیط بان هرمود لارستان
    دوست عزیز
    کافی هست که سری به کامنت های قبل بزنید و میزان تشکر دوستان رو ببینید.
    اگر شما یک محیط بان واقعی باشید که برای رضای خدا در این شرایط سخت کار میکنید نباید انتظار تشکر و چشم داشتنی داشته باشید .
    من نه شما را میشناسم و نه دیده ام اما میدانم هر جا که شکار باشد شکارچی نیز هست اما به عنوان یک سوال اگر شما محیط بان منطقه هرمود لارستان هستید پس چرا در تمامی اخبار ارسالی گزارشی از دستگیری شکارچی در مناطق حفاظت شده هرمود پخش نشده یعنی شکارچی در آن مناطق نیست ؟ چرا تمامی اخبار مربوط به مناطق آزاد بوده ؟ پس شما فقط شکارچی ندارید ؟ چرا همیشه و فقط دو محیط بان زحمت کش لارستان را هم در تصاویر و هم در متن مشاهده کرده ایم آقایان خدانظر انصاری به عنوان ریاست اداره و محیط بان زحمت کشی که در اخبار قبل اگر در کامنت ها درست معرفی شده باشد آقای دهرامی فقط حضور دارند..
    حال اگر شما از حضور این محیط بانان زحمت کش لارستان ناراحت و دلخورید قرار نیست که در فضای مجازی زحمات این عزیزان و عکاسان و دوستدارانی که به نحوی در این سایت فعالیت دارند را زیر سوال ببرید. پس تلاش خود را در منطقه افزایش دارده و خبر ساز باشید.

    لازم به ذکر هست بگویم در سایت دیده بان بنا به روال و روند خوب ایجاد شده خوشبختانه در تمامی اخبار و عملیات ها تصویر و یا اسامی از محیط بانان زحمتکشی که تقبل زحمت کرده اند را مشاهده میکنیم و این امر باعث شده افرادی سودجو که در کنار این عزیزان مثلا خدمت میکنند به خود اجازه دهند که از شعور و درک همه سو استفاده کنند.
    به امید داشتن محیط بانان واقعی در محیط زیست ایران عزیز . . . .

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  45. ناشناس می‌گوید:

    باسلام و درود فراوان بر شما حسام علی واقعا جواب خوبی دادید .

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  46. سلام احسنت خیلی جالب بود ان شاا… که به زودی پلنگی گذرش به لار میفته ودوربین به کار رفتهخ میتونه ازش عکس بگیره.باتشکر ازعکس هاهم در اسلاید های خود استفاده کردم بااجازه. یاعلی

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>