محکومیت عاملین زنده گیری یک توله پلنگ به یکسال حبس و انجام فعالیت محیط زیستی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: اردیبهشت ماه سال گذشته یک توله پلنگ ایرانی که به دلایل نامعلومی به یکی از روستاهای اطراف شهرستان تربت حیدریه در استان خراسان رضوی نزدیک شده بود، توسط دو نفر از دامداران محلی زنده گیری شد.

پس از مدتی دامداران تصمیم گرفتند این توله پلنگ را به یک قاچاقچی حیات وحش در شهر مشهد بفروشند.

نیروهای یگان محیط زیست تربت و مشهد که در جریان زنده گیری و اقدام برای فروش توله پلنگ قرار گرفته بودند، متخلفین را شناسایی نموده و دو دامدار عامل زنده گیری را در محل انجام معامله در مشهد دستگیر و به مراجع قضایی معرفی نمودند اما خریدار موفق شد از دست مامورین بگریزد.

پس از مدتی با همکاری دامداران دستگیر شده، خریدار نیز شناسایی و پس از بازداشت به دادگاه معرفی گردید.

همچنین توله پلنگ که در زمان کشف از متهمین شرایط جسمی مناسبی نداشت به باغ وحش مشهد واگذار و تحت تیمار و درمان قرار گرفت.

………….تصویر: توله پلنگ زنده گیری شده در شهرستان تربت حیدریه پس از انتقل به باغ وحش مشهد

رییس اداره حفاظت محیط زیست تربت حیدریه در این باره گفت: پس از گذشت حدود ۱۴ ماه از این حادثه، در جریان رسیدگی به پرونده در شعبه ۱۰۱ دادگستری، هر ۳ مجرم از بابت زنده گیری، خرید و فروش گونه جانوری حمایت شده محکوم و متهم اصلی (قاچاقچی خریدار) که سابقه دار نیز بود به تحمل شش ماه حبس تعزیری و دو دامدار محلی با توجه به عدم سوء سابقه و همکاری با ماموران در دستگیری خریدار، هرکدام به یک سال حبس تعلیقی و انجام فعالیت های محیط زیستی در طول یک سال تعلیق حبس خود محکوم شدند.

سعید پشم چی افزود: بر اساس رای صادره هر دو متهم محلی موظف شدند یک روز کامل ( ۲۴ ساعت ) در طول هر هفته در اختیار اداره محیط زیست شهرستان بوده و به انجام فعالیت های مرتبط با حفظ محیط زیست زیر نظر این اداره مشغول شوند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست تربت حیدریه با ابراز خرسندی از این اقدام ارزشمند ریاست شعبه ۱۰۱ جزایی دادگستری این شهرستان اظهار داشت: صدور این گونه آرای جزایی، علاوه بر بازدارندگی و تحمل مجازات توسط متخلفان، موجب آشنایی تعداد زیادی از افراد جامعه با مسایل زیست محیطی و پیامدهای قانونی تخریب محیط زیست خواهد شد.

+500
-5
  

58 دیدگاه

  1. امیر می‌گوید:

    حیوون بی چاره هنوزم وضع چندان خوبی نداره!

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 3

  2. برازجان می‌گوید:

    کاش همیشه قاضی ها عدالت را رعایت کنند

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 2

  3. amir ali می‌گوید:

    بهترین کار اینکه یه کمپینی توی هر شهر ایجاد شه زیر نظر محیط زیست از مناطق شکار ممنوع و بازارهای قاچاق حیوانات زیر نظر داشته باشه خیلی تاثیر داره

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 1

  4. وحید.ب می‌گوید:

    آیا جریمه ای هم بابت زنده گیری متوجه متخلفین شده ؟ هرچند زمانیکه آخرین بار جریمه های حیات وحش مورد بازنگری قرار گرفت قیمت گوشت مرغ حدود یک چهارم قیمت امروزی اش بود! دلار حدود یک سوم قیمت امروزی و …
    تورم بر همه چیزی تاثیر گذار بوده است الا جرائم زیست محیطی
    هرچند اهمیت یک قلاده پلنگ ایرانی را با پول نمیتوان سنجید ولی جریمه دزدی پلنگ از طبیعت باید بمراتب بیشتر از شکار غیر مجاز پرندگان و چرندگان باشد
    من نمیدانم تا چه اندازه مفید است که متخلفین بر اساس موظف شدند یک روز کامل ۲۴ ساعت در طول هر هفته در اختیار اداره محیط زیست شهرستان بوده و به انجام فعالیت های مرتبط با حفظ محیط زیست زیر نظر این اداره مشغول شوند
    در پاره ای موارد نداشتن سو سابقه بمعنای نداشتن تخلف نیست و با توجه به اخبار های ناگوار که از وضعیت بیمار حیات وحش به گوش میرسد
    آیا میتوان امیدوار بود که این امر همچون شمشیر دو لب نباشد؟

    داغ Thumb up 11 Thumb down 11

    • یلدا می‌گوید:

      دستم اشتباهی روی منفی رفت. ببخشید.
      واقعا ارزش این حیوانات با پول قابل سنجش نیست.

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

    • امین منصوری می‌گوید:

      وحید جان درود. هیچ حکمی به اندازه فعالیت زیست محیطی مجرمین زیر نظر محیط زیست کارساز و موثر نیست، با همکاری بین مجرمین و محیطبانان ، زمانی که متخلف خود را در کنار محیطبان و جبهه حفاظت از محیط زیست میبیند، ناخودآگاه به ارزش گونه های گیاهی و جانوری پی می برد و صدمه زدن به طبیعت دیگر به ذهنش خطور نخواهد کرد، و از او یک محیطبان افتخاری ساخته خواهد شد.
      با تشکر فراوان از حکم این قاضی فهیم.

      پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 4

    • گنجشک ! می‌گوید:

      احکامی شبیه این ( یک روز در هفته در اختیار محیط زیست ! ) بسیار طنزآلود است ! .
      واقعا فکر می کنید که چنین حکمی انجام شود ؟ شاید یکی دو هفته اول ، اما بعدش چون اداره محیط زیست منطقه ( و سایر مناطق ) تا کنون سابقه چنین احکامی نداشته ، دستورالعمل و شیوه خاصی هم در برابرش ندارد . نهایتا با متخلفین تماس گرفته خواهد شد که ” قبوله ! برو به زندگیت برس ، ما رو هم راحت کن ” .
      در هر صورت یک پلنگ از طبیعت حذف شده است . حالا چه خود توله پلنگ خودش رو توی بغل این افراد انداخته ! چه از بغل مادرش به زور ( و احیانا قتل مادر ! ) جدا شده ؛ تفاوتی نداره . جریمه حذف این حیوان از طبیعت کجا رفته ؟ چون این احکام صادر شده که به نظر می رسه بابت خرید و فروش حیوانات وحشی صادر شده .

      داغ Thumb up 17 Thumb down 15

      • امین منصوری می‌گوید:

        جناب گنجشک این حکم کجاش طنز آلوده؟ این حکم یعنی فرهنگ سازی.
        این حکم یعنی از بین بردن رابطه تلخ بین محیط زیست و شکارچی. این حکم یعنی دوستی متخلف با طبیعت. این حکم یعنی حفظ جان محیطبان. این حکم یعنی پرورش همیار و محیط بان افتخاری. و در یک کلام یعنی کمک به محیط زیست و حیات وحش ایران…

        پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 6

        • گنجشک ! می‌گوید:

          دوست عزیز ، نوشته من رو نخوندید و قضاوت کردید.
          من گفتم : ادارات محیط زیست دستور العمل و روشی برای به کارگیری این افراد ندارند .
          قبل از صدور حکم باید شرایط اجرای آن فراهم باشه ، در غیر این صورت عدم اجرا به نوعی دهن کجی به محیط بانان هم خواهد بود .
          و این طنز ماجراست ! وگرنه خود حکم که اشکالی ندارد فقط زیادی ” اروپایی !!! ” است .

          پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

          • امین منصوری می‌گوید:

            جناب گنجشک درود بر شما. حق با شماست ، متاسفانه فقط جمله اول شما را خواندم. اگر باعث رنجش شما شده ام ، عذرخواهی میکنم.گرچه فکر نمیکنم حضور یک روز در هفته متخلف به همراه محیطبانان در منطقه، نیاز به برنامه ریزی داشته باشد.

            موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

          • ایرانی می‌گوید:

            جناب گنجشک
            اتفاقا برعکس ، سازمان محیط زیست جزو معدود سازمانهایی است که برای بکارگیری همیاران دستور العمل اجرایی دارد

            موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

        • وحید.ب می‌گوید:

          درود برشما

          وقتی راهکار آن اداره درجهت نگاه داری از پلنگ فرستادن به باغ وحش جهت تیمار! باشد
          جای نگرانی باقی می ماند.

          پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

        • افشین می‌گوید:

          کاملا تایید میکنم.

          پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

      • وحید.ب می‌گوید:

        دلیل مخالفت ها چیست؟
        چه خوب است که با کلام ها موافق و یا مخالف باشیم نه با نام ها.

        پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

    • افشین می‌گوید:

      آقای وحید عزیز
      بنظر حکم قاضی مناسب عملی که انجام شده است میباشد
      با اینکه توله پلنگ به زندگی تو اسارت محکوم شده ولی اگه محیط زیست امکانات مناسبی تو همون محل مثل محل نگهداری در شرایط نیمه اسارت داشت به احتمال زیاد میشد پلنگ بعد یکسال به محیط زندگیش برگرده.
      درضمن جای شکرش باقیه که کشتاری این وسط صورت نگرفته و زندان برای دو نفر چوپان به غیر از کینه و نفرتی که به طبیعت در دلشون بوجود بیاد تاثیری نخواهد داشت در عوض این نوع مجازات باعث نزدیکی مجرم با سازمان محیط زیست و آشنایی و فرهنگ سازی خواهد شد.
      بنظر بنده قاضی پرونده واقعا شخصی تیز بین بوده که همچین حکمی داده.
      در نهایت تمام کسانی که بیرون از زندان هستند حداقل ، حداقل یک یا چند بار کار غیر قانونی انجام دادن (منظورم خدای نکرده دزدی و قاچاق و… نیست تو قانون چیزایی زندان داره که اگه بخونید اغلب نمیشه باور کرد) که اگه گیر میوفتادن پشت میله های زندان میرفتن.
      پس کسایی که سابقه ندارن دلیل بر پاک بودنشون نیست شانس آوردن گیر نیوفتادن

      موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  5. مهدی پلنگ می‌گوید:

    ضمن تشکر و خسته نباشید از اقدامات و پیگیریهای محیطبانان و اداره مربوطه.. وبا تشکر از قاضی که واقعا” احساس مسئولیت ایشان نسبت به محیط زیست وطنش داشته قابل تقدیر می باش…
    اما نکته مهمتر از همه اینکه بنظر بنده میشد در همان ابتدا با چند تا راهکار مناسب و بموقع این توله نازنین و دوست داشتنی رو به آغوش مادرش و طبیعت بازگرداند..
    زندگی در اسارت برای پلنگ ایرانی کمتر از مرگ نیست..!

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

  6. مسعود شکیبایی می‌گوید:

    امیدوارم روزی برسه که همه مردم به ارزشهای واقعی حیات وحش پی ببرن و این حکم در عین بازدارندگی میتونه تاثیر خوبی بر متخلفین داشته باشه
    شاید بعضی وقتها لازم باشه خودمون رو جای موجوداتی که بهشون ظلم میکنیم بگذاریم!!
    و البته چه خوب بود از وضعیت توله پلنگ هم اطلاع پیدا میکردیم قطعا در باغ زجر خیلی بهش خوش نمیگذره

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  7. کوشان مهران می‌گوید:

    یک همچون توله پلنگ ایرانی از قاچاق چی گرفته و به باغ وحش مشهد واگذار گردید؟؟؟؟!!!!!

    والله من که هم از شاپور خان معروف به شاپور شیر مالک موسسه ای بنام باغ وحش بابلسر و هم از باغ وحش مشهد و پرورشگاه شیر آن پهلوان شیرازی می ترسم.

    تکلیف این پلنگ از اکنون معلوم است و ناگفتنش به…. اصلا سری که درد می کند را چرا باید دستمال بست.

    ولی

    اگر دوراندیشی داشتیم بجای مرده باد و زنده باد و دم از غیرت و ناموس زدن باید این توله زیبا را به سوچی واگذار می نمودیم. در سوچی پلنگانی ایرانی که از ایران، ترکمنستان و حتی باغ وحشی از پرتقال برده شده اند موفق به زادآوری گردیده اند. با همکاری در یک برنامه فرامرزی امکان ایجاد یک ذخیره ژنی پایدار از پلنگ ایرانی در سوچی وجود دارد.

    این روس ها که بلشویک و تزاری بودن فرقی در خلق و خوی آنها ندارد هرچند که انسان شناس و مردم دوست نیستند ولی انصافا در عرصه حیات وحش( گونه و نه زیستبوم) اگر بخواهند ( و در واقع اگر سرحال باشند آن آب آتشناک خلق و خوی شان را بهتر نموده باشد) بهتر از بسیاری از کشورها کار کرده اند.

    خوب است فراموش نکنیم که در حمله دوجانبه دایی یوسف و آدولف هیتلر به لهستان و تجزیه این کشور سه سالدات روس تنها به دلیل شکار یک سر بیزون اروپایی در جنگل بیلوویزیستکای لهستان تیر باران شدند( بدون تعارف باید گفت روس ها زبان مردم خودشان را بخوبی می دانند و به خاطر گل روی جوامع مستضعف نمای پرادو سوار محلی چوب حراج به محیط زیست نزده و باج به کسی نمی دهند).

    با این اراده آهنین می توان جمعیتی پایدار از پلنگ ایرانی ایجاد نمود و گهگاه با معرفی افراد جدید از درون گشنی پیشگیری نمود.

    بسیاری از افرادی که در این موارد دم از غیرت و ناموس زده در واقع درپی باج خوهی می باشند و بنوعی از طایفه گردنه بگیران سبز می باشند.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

    • گنجشک ! می‌گوید:

      ۱ . بابت نوشته های ارسال شده متشکرم .
      ۲ . در باغ وحش مشهد ، در کنار انواع و اقسام گربه های فرآوری شده حاصل از آمیزش ببر و شیر و پلنگ ! می توان از این توله هم به عنوان نمونه استفاده کرد و هیبرید تازه ای به دنیا معرفی نمود . مثلا یک ببر ماده رو به عنوان همسر ایشان در نظر گرفت . البته امکان انتخاب ماده شیر و ماده پلنگ هندی هم برای داماد وجود دارد . باغ وحش مشهد در این مورد تخصص های ویژه ای دارد که باید حتما ببینید ! .
      ۳ . با وجود این همه دست آورد روس ها که ذکر کردید و البته قابل کتمان هم نیست ، چرا این کشور در ازدیاد ” پلنگ آمور ” که در منتهی الیه شرقی روسیه زیست می کند ، چندان موفق نبوده ؟ شنیدم و خوندم که با وجود برنامه های بلند مدت روس ها ، هنوز جمعیت این حیوان در مرز ۳۰ تا ۳۵ قلاده در طبیعت باقی مانده و اوضاعش از یوزپلنگ ایرانی هم وخیم تر است . اطلاعاتی در این مورد دارید ؟

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

      • کوشان مهران می‌گوید:

        پرسش بجایی فرمودید جناب چغوک!

        با توجه به سازگاری بیشتر پلنگ نسبت به ببر برای من هم مورد پلنگ آمور جای بحث است.

        در اوایل قرن بیستم شبه جزیره کره، منچوری و خاور دور روسیه کنام پلنگ آمور بود ولی فشار شکار( چه تجاری همچون چین و چه کشتار سازمان یافته به عنوان جانورزیانکار در کره تحت استیلای ژاپن) همچون ببر نسل او را در دهه ۱۹۳۰ به شدت کاهش داد و جز شکار کاهش شدید طعمه هایی چون گوزن سیکا هم بی تاثیر نبوده است( نسل سیکا در سال ۱۹۲۴ در بخش جنوبی کره نابود شد و در کره شمالی تنها در نواحی هم مرز با روسیه و چین چند گله برجای مانده و نسل سیکا در منچوری عملا نابود و تنها در خاور دور بین هشت تا پنج هزار برجای مانده است)

        در دهه ۱۹۶۰ نسل پلنگ آمور در کره جنوبی منقرض شده اعلام گردید و در شمال کره جنوبی در کنار چند قلاده خرس قهوه ای و گوزن الک منچوری و ببر سیبری، بر اساس ردپا و شواهد چند قلاده پلنگ میان این سه کشور می گردند. در چین هم تا چند سال پیش نسل این جانور نابود شده تصور شده ولی پس از فیلم برداری از توله های کوچک از زادآوری جمعیتی اندک در چین(استان هلیوجانگ) اطمینان یافتند.
        اکنون پلنگ آمور در جنوب رشته کوه سیخوت آلین خاور دور روسیه وجود داشته و جمعیت بسیار اندکی دارد.
        شاید رقابت با ببر و گرگ مجال تنفس برای پلنگ در این زیستگاه برجای نگذاشته و در صورت افزایش شوکا و گوزن ختن و گراز و معرفی مجدد سیکا پلنگانی که از خاور دور روسیه و منچوری می روند بتوانند جمعیت و سپس جمعیت های پایداری ایجاد نمایند.
        در کره جنوبی مشکل مهم کاهش شدید طعمه هایی چون گراز و شوکا و نابودی گوزن سیکا به دلیل شکار دزدی گسترده توسط روستاییان پابند به خرافات سنتی و طب چینی است و مجال برای معرفی پلنگ برجای نگذاشته است.

        پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

        • گنجشک ! می‌گوید:

          ممنون بابت پاسختان .
          چون پرسش نپرسیده من را هم تا اندازه ای جواب گفتید ! . ببر آمور و پلنگ آمور هر دو در دهه ۱۹۳۰ در یک سطح خطر انقراض بودند . با این وجو ببر که جانور حساس تر و کم طعمه تری است ، جان بدر برده و پلنگ که اتفاقا توانایی خیلی بیشتری در سازگاری با محیط و طعمه های مختلف دارد ، هنوز در تقلای زنده ماندن است .
          دوست داشتم در مورد دوم نظر قبلی من ( باغ وحش مشهد و تولید مثل گربه های گوناگون و هیبرید ! ) هم مطلبی مرقوم می فرمودید .

          موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

          • کوشان مهران می‌گوید:

            جناب چغوک!

            در این وبلاگ می توانید با هیبرید شدن در میان گونه های خانواده گربه سانان آشنا شوید:
            messybeast.com/genetics/hybrid-cats.htm

            اینگونه اعمال تنها نمایشی بی حاصل می باشد

            پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  8. کوشان مهران می‌گوید:

    شنیدم گوسفندی را بزرگی

    رهانید از دهان و چنگ گرگی

    شبانگه کارد بر حلقش بمالید

    روان گوسفند از وی بنالید

    که از چنگال گرگم در ربودی

    ولیکن عاقبت گرگم تو بودی!!!

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

  9. کوشان مهران می‌گوید:

    زادآوری دو قلاده پلنگ ایرانی ارسالی از باغ وحش لیسبون پرتقال به سوچی(قفقاز بزرگ- روسیه):

    blogs.angloinfo.com/penzi-and-her-friends-at-the-zoo/2013/08/13/cubs-for-persian-leopards-from-lisbon-zoo-first-in-russia-in-50-years
    و
    blogs.angloinfo.com/penzi-and-her-friends-at-the-zoo/2013/08/16/the-persian-leopard
    و

    phys.org/news/2013-07-persian-leopard-cubs-born-russia.html
    و
    blogs.angloinfo.com/penzi-and-her-friends-at-the-zoo

    شواهد و مدارک همه مستند و موجود می باشند. در این برنامه چیزی از ارزش و اعتبار باغ وحش لیسبوم کاسته نگردید

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  10. زهره می‌گوید:

    دقیقا شبیه پلنگی است که توسط روسها تکثیر شد.
    اگر جمله پلنگ ایرانی در آغوش پوتین را در اینترنت سرچ کنید متوجه شباهت بسیار زیاد این پلنگ زیبا با آن پلنگ می شوید.
    البته من یکجا شنیده بودم آن پلنگ دورگه روسی ایرانی است.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

    • مجید NGO می‌گوید:

      اینقدر از این روسهااااا بدم میاااااااااد
      هنوز هیچی نشده پلنگ رو زدن به اسم خودشووووون؟؟؟؟ همین پریروز بود اومده بودن پلنگ رو ببرندها. هرچند کارشون قابل قدردانیه که احیای نسل می کنند.
      آخه چرا ما نتونستیم ببر روس رو تو مازندران پرورش بدیم که حداقل دلمون نسوووووزه!
      چرا اونا آره ما نه!!!

      پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

      • زهره می‌گوید:

        من هم مثل شما اصلا دل خوشی از روسها ندارم ولی فقط تصور کنید سی نفر از نمایندگان مجلس تنها خصلت حیوان دوستی ولادیمیر پوتین را داشتند آنوقت حیات وحش ما بهشت برین می شد.

        پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

        • کوشان مهران می‌گوید:

          بانو زهره

          عبادات قبول حق

          نذری چه درست فرمودید ؟

          جالب است بدانید در قرون گذشته در شهر قاهره مصر و تونس(پایتخت تونس) موقوفاتی برای تغذیه گربه ها و کبوتران ساکن چند مسجد وجود داشته است.

          انشالله قسمت شود ما بندگان گنهکار نیز از خوان روزی و سفره نذری شما برخوردار گردیم

          پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

          • زهره می‌گوید:

            گاهی که دوستان به نکات خوبی اشاره می کنند من هم در تعقیب گفتار نیک دوستان مطالبی در ذهن دارم که شاید خوشایند افراد قلیلی در جامعه باشد و برچسب بی اعتقادی از طرف اکثریت جامعه بر ما زده شود. ولی ما سالهاست که به مدد خداوند نسبت به رای و نظر مردم و کلیت جامعه نسبت به خود بی تفاوتیم و کاری را که احساس می کنیم درست است و بیش از همه مقبول درگاه احدیت است آن را انجام می دهیم.
            بله سنت نذری بسیار زیباست بویژه به گاه خود و به مناسبتهای خاص معنوی مورد اعتقاد مردم ولی واقعیت این است که ما ایرانیان می توانیم گه گاه مسیر و اهدافمان را تغییر دهیم. مثلا شخصا پس از عمل جراحی قلب پدرم به سال ۸۵ به جای کشتن گوسفند معادل قیمت یک گوسفند را به یک خانواده مستحق دادیم. اکنون هم تقریبا ۸ ماه است که صدقات ماهیانه ام را صرف خرید اغذیه ۴ گربه ای می کنم که مادرشان را در سن ۳ ماهگی از دست دادند و اکنون که یکساله شده اند تا وقتی پشت در خانه من مهمانند ولو ۱۰ سال دیگر اینکار را خواهم کرد چون میدانم اگر این کار را نکنم مانند مادرشان در جستجوی غذاهای سطلهای زباله زیر ماشین له می شوند.
            چون در شهری که زندگی می کنم ۹۵ درصد مردمانش بی عاطفه و خودخواهند و نسبت به درد و رنج حیوانات شهری بی تفاوتند.
            البته دیده ام که وقتی سیر هستند هرگز پرندگان را شکار نمی کنند. خوشا به حال گربه های روستاها که هنوز مردمانش در مدنیت و تمدن به سر می برند و این همشهری های بی پناهشان را زیر بال و پر می گیرند. اگر چه گه گاه هم نذری به نیت بیماران سرطانی می کنم اما فعلا نذر اصلی ام ۴ گربه ذکر شده و البته گربه های دیگر محل سکونتم است.

            پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

          • امیر می‌گوید:

            شما اگه چار ستون بدنت به لطف خدا سالمه نذری نخوری بهتره! چون دادن نذری به افراد بی نیاز هیچ محلی از اعراب نداره

            پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

      • افشین می‌گوید:

        خدا نکنه روزی برسه که اینبار ما از روس ها یک جفت پلنگ برای احیای نسل بگیریم.با این شرایطی که داره پیش میره بعید هم نیست.باید کاری انجام داد با حرف دردی درمان نمیشه…

        موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  11. سولماز می‌گوید:

    کوچولو مامانت کجاست

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  12. جواد ابراهیمی می‌گوید:

    واقعا جای خوشحالی داره که بازم این حیوان رو زنده گرفتن و واسه تاکسیدرمی نکشتنش و حق الانصاف حکم قاضی هم به نبه خودش جالب بود و بازدارنده
    تنها راه جلوگیری از شکار فقط و فقط فرهنگ سازیه و بس

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  13. ایان می‌گوید:

    عجب جایی فرستاده شده؟!
    حیوانات باغ وحش مشهد همیشه گرسنه و افسرده هستند؟
    حیف نیست؟!

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  14. احساس می‌گوید:

    خیلی خوشحالین که پلنگو از شکارچیا گرفتین دادین باغ وحش. …

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

    • حسام می‌گوید:

      اگر شما برای یک توله پلنگ بیمار و آسیب پذیر که توانایی زندگی در طبیعت را ندارد پیشنهاد بهتری دارید لطفا ارائه دهید؟

      داغ Thumb up 2 Thumb down 7

      • داریوش می‌گوید:

        این باغ وحش نیست قفس وحشه

        پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

      • افشین می‌گوید:

        از کجا تشخیص دادین که پلنگ بیماره؟
        شرایط جسمی نامناسب بعلت کم سال بودن و عدم رسیدگی تو اسارته ،کسی که فکر فروشش بوده که گوشت گوسفند کیلویی ۳۰ هزار بهش نداده و حتما با نون خشک و پای مرغ تغذیش میکرده و الا اگه تو حیات وحش بود الان کاملا سالم و سر حال بود.

        موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  15. Fardad می‌گوید:

    ضمن محکوم کردن ١٠٠% جداسازی حیات وحش از محیط طبیعی زندگی آنها ولی در شرائطی مشابه این حالت و باتوجه به شرایط بسیار مناسب باغات وحوش در کشور پیشنهاد بنده سپردن این قبیل از جانداران به افراد واجد شرایط و مشتاق تحت نظارت سازمان محیط زیست میباشد
    باید قبول کرد اینگونه حیوانات و امثالهم قابلیت رهاسازی در طبیعت را ندارند و باغات وحوش کشور حتی درصورتیکه حداقل نیازهای خوراکی و برفرض محال بهداشتی جانوران را تأمین نمایند بهیچ عنوان تأمین کننده شرایط روحی لازم برای آنها نخواهد بود و حیوانات اسیر در باغات وحوش غالبا دچار افسردگی بوده که درمان اینگونه بیماریها بسیار مشکل تر از بیماریهای مرتبط با فیزیک حیوان میباشد .

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  16. صادق می‌گوید:

    عکس دومی خیلی زیباست

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  17. ایان می‌گوید:

    به جای شکنجه گاهی مثل باغ وحش می شود این حیوانات زیبا را مثل مکان های که در کشور های دیگر برای چنین حیواناتی وجود دارد در شرایط نیم اسارت نگهداری شوند نه در قفس
    من باغ وحش مشهد رفتم و شرایط بسیار اسفناک است یک بار مردن بهتر از هرروز مردن است

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  18. مهسا می‌گوید:

    امیدوارم پیگیری شود که شرایطش خوب باشد و جفت خوب هم پیدا کند…

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  19. داریوش می‌گوید:

    باز هم تخلف باز هم دامدار مراتع رو نابود میکنن کافی نیست حالا به پلنگ حمله کردن

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  20. احساس می‌گوید:

    الحمدا… از تصاویر پلنگ معلومه سالمه ولی محیط زیستیا نمی خوان برای این حیونا وقت بزارن خودشونو راحت می کنن مامور باغ وحش طوری حیوونو بلند کرده و داره نیگاه می کنش که مشخصه سالها می خواد ازش پول در بیاره . این پلنگ پر ابهت رو کافی بود به زیستگاهش بر می گردوندن مطمئن باشین می رفت دنبال زندگیش ولی حالا چی … البته تا زد و بند هایی بین باغ وحش ها و محیط زیست نباشه که نمی تونن این همه حیوونو جمع کنن

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  21. kooshan می‌گوید:

    این نظر را در خبر نزدیک شدن پلنگ به روستای درده فیروزکوه گذاشته ام اما از آنجا که مطلب بنظرم مهم و این خبر هم به پلنگ مربوط است آن دیدگاه را عینا در اینجا هم قرار می دهم امید است مورد توجه دوستان گرامی قرار گیرد
    “با توجه به اهمیت موضوع رخداد روستای درده و ضرورت تلاش جهت محافظت از پلنگ و توله هایش و نیز اطلاع از روند وقایع و نیز ضرورت تعامل مثبت با جوامع محلی که نقش مهم و تعیین کننده در آینده حیات وحش کشور دارند حال که یکی از ساکنان محترم روستای درده فیروزکوه سرکار خانم سهیلا این خط ارتباطی را باز کرده و این فرصت را فراهم کرده اند بسیار مهم و مفید است که دوستان گرامی بخصوص بانوان محترم که اکثرا جزء بپیشگامان در دیده بان هستند ضمن تعامل و گفتگوی مثبت و سازنده با این بانوی هموطن گرامی هم در رویداد اخیر نقش خود را ایفا کنند و هم آن را نقطه شروعی برای ادامه و گسترش اینگونه تعاملات و تفاهمات در آینده که آثار بسیار مثبتی خواهد داشت قرار دهند”

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

    • زهره می‌گوید:

      فرمایش شما بسیار متین و عالی است. اصلا واقعیت این است که مخاطبان اصلی سایت ساکنان روستاها و عشایرند زیرا این آنها هستند که در ارتباط مستقیم با حیات وحش هستند و نقش اصلی تحول مثبت در حیات وحش را آنان ایفا می کنند و ای کاش تعداد کاربرانی همچون خانم سهیلا چندین برابر شوند.

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

      • kooshan می‌گوید:

        خانم زهره درست می گوئید و بهتر است علاقمندان محیط زیست و حیات وحش کشور که ساکن شهر هستند پیشقدم این امر مثبت باشند

        موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  22. شاهین می‌گوید:

    رای جالبی بود خدا کنه جرایم زیست محیطی سنگینتر و رای ها هم محکمتر بشه تا شاید از این همه تخلف مقداری کم بشه.
    البته باز هم جای افسوس داره چون به هر حال این توله پلنگ زیبا زیستن در محیط طبیعی را از داس داده و طبیعت مظلوم ایران باز هم یک پلنگ دیگر را از دست داد.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  23. جمشید ازخوی می‌گوید:

    ارشمیدس در آستانه قرن ۲۱: یافتم ، یافتم….!!!!
    این همان پلنگ نگون بخت است که در برنامه مستند سخیف شبکه ۲ در ایام تعطیلات نوروز آقای هومن جوکار در کنار آن نو جوانک در سری حیات خانه ما به نمایش گذاشتند.!
    از نحوه بلند کردن توله پلنگ بیچاره سطح رفتار و علاقه آن کارمند باغ وحش سرزمین ضامن آهو !! به فعالیت یومیه اش معلوم است.!!!! آقای کوشان مهران از یادداشت های وزین شما قدردانم.!

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  24. رحمان جعفری می‌گوید:

    سلام دوستان عزیز
    نظرات همه شما عزیزان را خواندم قبل از هرنکته باید عرض کنم من قاضی جعفری هستم همون کسی که این حکم را برای دونفر از دامداران نوشتم.
    شاید برای شما این سوال بوجود آید چه امری باعث شد تا من این گونه حکمی صادر کنم.
    اول از همه باید از اداره محیط زیست تربت حیدریه بخاطر پیگیری مستمر در خصوص این پرونده تشکر کنم
    ثانیا همه به خوبی میدانیم رفتار مردم ما با محیط زیست به دلیل عدم آشنائی با اثرات و فوائد زیست محیطی هست و مطمن باشید اگر فرهنگ سازی بشود شاهد این اتفاقات ناگوار نخواهیم بود
    مطمئنا زندان و جزای نقدی مجازاتی سخت و سنگین میباشد اما چاره کار نیست چراکه زندان گاهی نتایج عکس میدهد و علاوه بر اینکه سودی در پی نخواهد داشت گاهی اوقات اثرات زیان بار دیگری نیز یه بار خواهد آورد از جمله از هم پاشیدن شیرازه زندگی خانوادگی و نیز سرخوردگی فرد محبوس شده و غیره. لذابا در نظر گرفتن تمامی عوامل موثر از جمله اظهار ندامت و پشیمانی قلبی دو فرد متخلف و نیز عدم داشتن سابقه کیفری موثر صلاح را دران دیدم که واقعا آن دو فرد متخلف نادم را طوری مجازات کنم که بیشترین سود را هم برای متخلفین داشته باشد و هم برای اداره محیط زیست لذا نامبردگان مکلف شدند هفته ای یک روز همکاری موثر با اداره محیط زیست شهرستان داشته باشند و صد البته در آن حکم قید گردیده ریاست محترم اداره محیط زیست شهرستان گزارش این همکاری را به صورت مکتوب به دادگاه اعلام نماید.
    بنظر میرسد بعد از اجرای این حکم آن دو فرد متخلف با آموزشهای لازم و نیز همکاری موثر با اداره محیط زیست خود نیز از جمله محیط بانان خواهند شد که میتوانند تجربیات خویش را در محدوده زندگی به اطرافیان منتقل نموده و از این طریق جمع زیادی با محیط زیست آشنا خواهند شد و آیا این از حبس بهتر نمیباشد.
    به امید روزی که هیچ جانوری بویژه جانوران کمیاب توسط هیچ ایرانی عزیز از بین نرود.
    باسپاس فراوان از تمام دوستان خوبم و نظرات جالب شما

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  25. پیروز می‌گوید:

    بهترین کار این بود که بچه پلنگ رو جایی مناسب در نزدیکی محلی که از مادرش جدا شده (البته اگه مادرشو نکشته باشن) برای چند شب داخل یه قفس بزرگ قرار میدادن و با دوربین‌های مخصوص کنترل میکردن حتما مادرش با توجه به بو و صداش دنبالش میومد. در واقع تحویلش به باغ وحش ساده ترین و غیراصولیترین کاری بوده که انجام شده و این حیون با ارزش از طبیعت خذف شده و باید مسولین مربوطه دلیل این کارو اعلام کنند.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

    • سعید هاشمی می‌گوید:

      حق با شماست دوست عزیز
      بهترین کار مطمئن شدن از وجود مادر در طبیعت میبود و سپس میشد توله رو به طبیعت عودت داد

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  26. رامین می‌گوید:

    امیدوارم هرچه زودتر این توله پلنگ تیمار شده و به طبیعت برگردد .
    شکارچی طبیعت باید آزاد باشد .

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  27. امیر می‌گوید:

    بهتره با توله پلنگهای کردکوی یکجا در در یک محل طبیعی مناسب رها سازی بشوند منطقه کلاه قاضی یا قمشلو مکانهای مناسبی است

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  28. نوید فردوسی پور می‌گوید:

    میبایست یک میلیارد و نیم جریمه اش میکردند و ده سال براش حبس میبریدند.

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>