دستگیری یک نفر شکارچی متخلف حرفه ای و کشف اجزاء بدن یک مرال در ساری

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: نیروهای یگان محیط زیست استان مازندران با همکاری محیط بانان پارک ملی پابند موفق شدند یک نفر شکارچی متخلف حرفه ای را دستگیر کنند.

مهندس علی کلانه در این باره گفت: این شکارچی حرفه ای مدتها به شکار غیرمجاز حیات وحش در مناطق جنگلی استان مازندران مبادرت نموده و هربار به طریقی موفق شده بود بدون برجا گذاشتن مدرک جرم یا ردی از خود از دست محیط بانان بگریزد.

کلانه افزود: پس از مدتها تحقیق و بررسی نیروهای یگان حفاظت محیط زیست مازندران و محیط بانان پارک ملی پابند در تاریخ ۹۳/۵/۱ پس از اخذ نیابت قضایی شب هنگام و بطور غافلگیرانه وارد منزل فرد مظنون در شهر ساری شده و به بازرسی از این مکان پرداختند.

در جریان بازرسی از منزل این متخلف اجزاء بدن و در نفتیش یخچال منزل وی مقادیری گوشت متعلق به یک مرال (گونه حمایت شده و در معرض انقراض) به همراه یک قبضه اسلحه شکاری ساچمه زنی مجاز، تعدادی فشنگ ساچمه زنی و تعدادی فشنگ گلوله زنی کشف و ضبط گردید.

با توجه به کشف تعدادی فشنگ گلوله زنی و عدم مشاهده اسلحه مربوطه در منزل به احتمال فراوان این شکارچی متخلف دارای یک قبضه اسلحه گلوله زنی غیرمجاز می باشد که سلاح مذکور را در نقطه ای از جنگل مخفی نموده است و صرفا در زمان مراجعه برای شکار از این اسلحه استفاده نموده و مجددا آنرا در جنگل مخفی می کند که تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

این متهم پس از تنظیم صورتجلسه تخلف و تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی گردید.

مرال (گوزن قرمز) بزرگترین گونه گوزن ایران می باشد و در گستره جنوبی دریای خزر یعنی مناطق جنگلی استان‌ های گیلان، مازندران و گلستان زندگی میکند.

متاسفانه در سال های اخیر به علت شکار بی رویه و تخریب رویشگاه های جنگلی جمعیت گونه شدیدا کاهش یافته و نسل مرال در خطر انقراض قرار گرفته است.

ایجاد جاده های متعدد توسط ادارات منابع طبیعی برای بهره داری در عمق جنگل ها علاوه بر آنکه دسترسی افراد متخلف و شکارچیان غیرمجاز را به عمق جنگل های شمال ممکن ساخته است، ایجاد صدای اره برقی و رفت آمدهای متعدد برای برداشت چوب، امنیت را در تمامی زیستگاه های مرال حتی در دورافتاده ترین نقاط جنگلی از بین برده است.

با توجه به جنگلی بودن زیستگاه این گونه و عدم امکان سرشماری به روش مشاهده مستقیم در نقاط جنگلی، آمار دقیقی از تعداد مرال های باقیمانده در کشور وجود ندارد اما چیزی که مسلم است جمعیت این گونه در بسیاری از مناطق جنگلی شمال کشور بطور کامل از بین رفته و یا شدیدا کاهش یافته است.

+5
-145
  

32 دیدگاه

  1. مهدی حدادی می‌گوید:

    لعنت به شکار کش. . . بی غیرت نامرد
    باید با در نظر گرفتن سوابقش مجازات سنگینی ببرن براش.

    پر طرفدار Thumb up 40 Thumb down 5

    • مجید می‌گوید:

      منظورت همون شکارچیه دیگه؟؟
      شکارکش دیگه چه صیغه ایه؟!
      شکارکش یعنی کسیکه شکارو میکشه؟؟
      پس شکارچی شکارو چیکار میکنه؟! نمیکشه؟! ناز میکنه ؟!
      اینا همون شکارو میکشن و همشون شکارچی هستن

      پر طرفدار Thumb up 57 Thumb down 31

      • گداعلی می‌گوید:

        باشه مجید خان شما بگو شکارچی حالا چرا ناراحت میشی؟
        ولی شکارچی مجاز با قاعده و ضابطه میره شکار نه اینکه اسلحه شو تو جنگل قایم کند

        پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 13

      • soran می‌گوید:

        آقای مجید شکار کش به انسان بی غیرتی گفته میشود که فقط جهت خوردن گوشت و تحت هر شرایطی اقدام به کشتن حیوانات کمیاب و حتی شکار حیوانات ماده آبستن و هر گونه جنایت بی اصوال و قاعده می نماید” اما شکارچی کمترین اصولی که بسیار ضروری است را در نظر می گیرد مانند شکار حیوانات مسن به دلیل زیباییشان یا عدم شکار در فصول غیر مجاز و در نزدیکی آبشخور ها و نکات مهم دیگری که انسانیت به رعایت آنها حکم می دهد…

        پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 5

      • مرتضی 1235 می‌گوید:

        آقا مجید
        شکارچی با شکارکش خیلی فرق داره.
        شکارچی واقعی عاشق طبیعته و طبیعت رو نعمتی خدا دادی میدونه اما شکارکش، بودن یا نبودن طبیعت زیبا براش مهم نیست
        شکارچی مرام داره . شکارچی وقتی می بینه شکار کمه شکار نمی کنه .شکارچی وقتی حیوان در حال آشامیدن آبه به حیوات تیر نمی اندازه . شکارچی هرگز و هرگز به حیوان ابستن و حیوانات جوان تر آسیب نمی رسونه . شکارچی فقط در چهار چوب قانون شکار می کنه حالا شاید بگید چه فرقی می کنه آخرش داره شکار می کنه ولی هرگز این طور نیست . شکارچی هم از دیدن طبیعت خدادادی لذت می بره . شکارچی هرگز به حیواناتی که از اونها استفاده نمی کنه تیر نمی اندازه (البته در زمانی که نیاز به کنترل جمعیت حیوان داره فرق می کنه اما کشور ما درحال حاضر نیازی به کنترل جمعیت که نداره هیچ بلکه مشکل جمعیت هم داره)
        دوستان عزیز من شکارچی نیستم اما چیزایی درباره این جماعت میدونم . هرگز شکارچی و شکار کش رو یکی نگیرید چون این کار باعث میشه که ارزش کار شکارچی (قانون مدار بودن) بیاد پایین
        سعی کنید در دیدگاه ها با لجاجت حرف نزنید سعی کنید با منطق و آگاهی حرف بزنید.
        البته منظور من آقا مجید نبود خطاب من به همه عزیزان بود

        داغ Thumb up 4 Thumb down 4

      • شکارچی می‌گوید:

        یه کم چشاتو باز کن مجید جان.
        یه چیزی شنیدی ولی نمیدونی چیه دقیقا: اینکه لایه ازن سوراخ شده و .. همه چی رو به انقراضه و…ملت ngo تشکیل دادند و .. گیاهخوار شدند و …
        آقا شما تا حالا یه شکارچی از نزدیک دیدی؟
        بخدا با اون آقای «بنامی» که توی کارتن جکی و جیل نشون میداد خیلی فرق دارند.
        بدا به حال طبیعت ما که چنین حامیانی داره. میگن اگه میخوای کسی رو خراب کنی باهاش دشمنی نکن. بلکه ازش بد حمایت کن. مطالعه کن حیفه احساساتت.

        موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 2

  2. گنجشک ! می‌گوید:

    قاضی محترم اگر همت کند و حکمی صادر کند که جناب شکارچی تا پایان عمر از هر چه شکار و تفنگ و کشتن موجودات است ، بیزار شود ، بسیار عالی خواهد بود .
    اگر هم حکم صادر شده شدت لازم را نداشته باشد ، به نوعی دهن کجی به افرادی است که در به دام انداختن این شخص زحمت کشیده اند ؛ بماند که بعد از مدتی دوباره سر و کله آقای شکارچی در همان محل قبلی پیدا خواهد شد ! .
    امیدوارم مثل دو متخلف زنده گیری توله پلنگ در تربت حیدریه ، شکارچی را موظف به همکاری با محیط بانان و به طبع آن شناسایی بیشتر عرصه های طبیعی محکوم نکنند ! .

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 14

    • مهدی پلنگ می‌گوید:

      کسی که منفی مدی خودت رو لطفا” معرفی کن که گاهی اوقات بد جوری مخاطبین رو کلافه میکنی!! بگو دلیلت چیه تا همه همه نظر بدن.. !
      ممنون!

      پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 18

    • مجید NGO می‌گوید:

      این قاضی دقیقا باید به چی این طرف رو متهم کنه!
      یارو رو سر به زنگا وقت شکار با یه دو جین گوشت شکار و کلی اسلحه غیر مجاز میگیرند کلا چند ماه میره زندان! (تازه قاضی عکسهای مستند هم قبول نمیکنه)
      حالا این که اسلحه اش مجاز بوده! تو خونه اش هم بوده (نه سر شکار)! اسلحه غیر مجازش هم پیدا نکردند. فقط چند کیلو گوشت؟!!! با ۲۰۰ ۳۰۰ هزار تومان سر و تهش جمع میشه!

      موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

  3. دوست دار طبیعت می‌گوید:

    این حیوانات بیچاره از دست این شکارچی ها کجا پناه ببرن؟
    از زحمت تمامی محیط بانان تشکر میکنم ولی مسئولان محیط زیست همچنان در خواب
    بیشتر از این حیوانات باید به حال کسانی که دست به چنین اقدامی میزنند تاسف خورد که نه غیرت دارند نه انسانیت
    عزیزان بیایید در روز مشخصی.. تحصن کنیم بلکه صدایمان را بشنوند و اقدامی بکنند
    البته شاید

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 8

  4. وحید.ب می‌گوید:

    به قطعیت میتوان گفت در محله های اطراف هزار جریب و پابند اکثریت گوشت فروشان محلی (و نه شکار دزدان …) همانند گاو پیشانی سپید قابل شناسایی اند منتها…

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 2

  5. رضا مجذوبی می‌گوید:

    سلام

    “ایجاد جاده های متعدد توسط ادارات منابع طبیعی برای بهره داری در عمق جنگل ها علاوه بر آنکه دسترسی افراد متخلف و شکارچیان غیرمجاز را به عمق جنگل های شمال ممکن ساخته است، ایجاد صدای اره برقی و رفت آمدهای متعدد برای برداشت چوب، امنیت را در تمامی زیستگاه های مرال حتی در دورافتاده ترین نقاط جنگلی از بین برده است.”

    در این لحظه اصلا بحثی بر سر شکار و شکارچی و شکارکش و…ندارم، یکی از اصلیترین علل انقراض یا کاهش آمار وحوش کشور و حتی یکی از مهمترین علل باز شدن پای شکارکشها و هرکس که صرفا “سلاح شکاری” خریده به طبیعت، احداث بی حساب و کتاب و حتی سوال برانگیز “جاده ها”در سانت به سانت این کشور هست؟؟؟!!!
    با وجود شنوندگان “عاقل” تا انتهای علت احداث بیشمار راهها را حتما حدس میزنید…حکایت چاه و آب و نان….
    آسیب شدید به پارک ملی بینظیر تندوره، زیستگاههای بینظیر اوریال در بینالود، کپه داغ، منطقه حفاظت شده ارس سیستان، تنگل بردو…… تنها مشتی از خروار هستند در خراسان رضوی….

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

    • دوست می‌گوید:

      جناب مجذوبی
      بر همه اینها اضافه بفرمایید صداهای ناهنجار موتور سیکلت های کراس که به زعم راکبینشان در دل جنگل های بکر همچون غرش شیر طنین انداز میشود, اما غافل از آنکه تمامی آرامش جنگلها و وحوش را به هم میزنند.

      موجوداتی که طی صده ها تکامل در محیط زیستشان جز سکوت و بعضا غرش آسمان و باد, صدای دیگری نشنیده اند.

      متأسفانه تورهای آفرود و موتور کراس در این مناطق و توریست هایی بدون آموزش زیست محیطی در این مناطق عرصه را بر جانداران تنگ کرده..

      جنگل های سواد کوه, مرسیسی, و…

      پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

      • رضا مجذوبی می‌گوید:

        با سلام بحضور “دوست” و همه “دوستان”
        کاملا صحیح است ولی من به یکی از سرشاخه های اصلی تهدید وحوش در کنار ده ها مورد دیگر اشاره کردم که چه بسا موردی که شما هم بدان اشاره کردید که مدتیست در حال رواج است یعنی گروههای “آفرودی” باز هم اگر اینهمه جاده خاکی احداث نشده بود حداقل آسیب کمتری میرساندند و به دل مناطق بکر راه نمی یافتند ولی ماشااله هنر نماییهای مسولان ادارات و سازمانهای مختلف کشور در جهت تخریب طبیعت ایران که یکی دوتا نیست،احداث جاده های بی ربط،سد سازیها،وفور معادن،کشتهای نامتناسب با اکوسیستم آبی مناطق،چرای بیرویه و مفرط دام،فروش بی قید و شرط و بیشمار اسلحه شکاری و عشایری و….(هر چند خود من سلاح شکاری دارم و مخالف شکار اصولی و مدیریت شده نیستم)،همه و همه کارهای غیر علمی زود بازده ولی بدون آینده و ناپایدار،صرفا برای خوشایند گروهی خاص یا عوام….امیدوارم با به صدا درامدن زنگهای خطر در اکثر زمینه ها مردم و مسولین بخود آمده و راه علمی و صحیح را جایگزین روشهای قبلی و فعلی نمایند.

        موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  6. بهرام می‌گوید:

    پابند در بهشهر واقع شده . لطفا اصلاح کنید

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 3

  7. مسعود شکیبایی می‌گوید:

    وقتی یه جیب بر دستگیر میشه با برخورد مناسب! به خوبی اعتراف میکنه! آیا در این مورد در صدد اعتراف گرفتن هستن؟
    ارزش یک مرال بیشتر از این حرفهاست و وقتی مسئولین از تعدد تخلفات شکارچی اطلاع دارن پس بهتره برای درست اجرا شدن همین قانون آبکی از متخلف اعتراف بگیرن حتی شاید سر از یک مرکز تاکسیدرمی درآوردیم!
    و البته با این مسئولین و با این قوانین و این احکام صادره امیدوارم نسل مرال همانند گوزن زرد نشه

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  8. محمدعاشق حیات وحش می‌گوید:

    عجب آدم چندش آوری بوده اسلحه رو تو جنگل پنهان می کرده و با آشنایی با محیط اونجا سر موقع می زده و می برده
    به خدا این آسودگی خیال شکار کش از کمبود نیروی محیطبان است

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

    • مهدی پلنگ می‌گوید:

      هم وطن عزیز:
      تا حدودی نظر شما درسته .. اما بنظر من اصل ماجرای تلخ و تکراری شکار و شکارچی به ضعف قوانین محکم و بازدارنده بر میگرده ..!!

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 4

  9. مهدی پلنگ می‌گوید:

    من موندم با وجودیکه اینهمه اسلحه و ادوات شکار کشف و ضبط میشه ولی برعکس روز به روز شکار هم بیشتر میشه.. !! واقعا” که مسخره ست.. یعنی یک مافیایی بنام تجارت اسلحه و ادوات برای شکار غیر مجاز فعالیت گسترده ای در کشور دارد..!!
    آیا با وجود اینهمه کشتار و قتل عام حیات وحش در کشور مون هنوز هم زمان اون نرسیده که قوانین محکم و بازدارنده ای به تصویب و اجرا برسه .. دلیل اینهمه بی خیالی و سکوت چیه..؟؟
    خدایا خودت برای مظلومیت این مخلوقات بی دفاع (زبون بسته) کاری بکن..

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  10. مهدی پلنگ می‌گوید:

    البته به مطلب بالا اینهم اضافه کنم که شاید ۸۰ درصد این شکارها بدلیل فقر و بیکاری افراد بومی و ناآگاهی ایشان نیز مباشد که این نیز خود مشکلی ست بس بسیییییار ..!

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  11. آرش می‌گوید:

    بنده منفی دادم(البته یکی) چون به هر صورت خبر کشته شدن یک گوزن اعلام شده

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

    • مهدی پلنگ می‌گوید:

      برادر عزیز
      خبر کسته شدن مرال چه ربطی به منفی دادن شما روی نظر و پیشنهادات خوب دوستداران و حامیان حیات وحش کشورمون داره..!!

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

  12. جمشید ازخوی می‌گوید:

    جنگل…ایران….بدون مرال………!

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

    • پروین می‌گوید:

      تالابها بدون پرنده…… تالاب و دریاچه بدون آب………جنگل بدون درخت…..کوه و دشت بدون پلنگ …ایران بدون………….خیلی نعمتها..ثابت کردیم که ایران لیاقتش را نداره که قدر نعمتهای گرانقیمتش را نمیداند.
      همان آهن و سیمان و آسفالت حقشه.

      پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  13. دهشیرک می‌گوید:

    کی دلش میاد این حیوون به این قشنگی رو هدف گلوله قرار بده؟
    امیدوارم این شکارکش نامرد به سزای این جنایتش برسه.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  14. آرش می‌گوید:

    جناب مهدی پلنگ
    من روی نظرات منفی ندادم بلکه روی مطلب دادم

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  15. کوشان مهران می‌گوید:

    جز مدیریت جمعیت و بهره برداری از مرال و شوکا که در ارتباط تنگاتنگ با سازمان جنگل ها و مراتع و بخش واقعا خصوصی می باشد راهکار پایدار دیگری برای حفظ این گونه ها در زیستگاه های طبیعی خود نداریم. جمعیت های مرال و شوکا می بایست از وضعیت زیستگاه های جزیره ای بیرون آمده و با هم ارتباط طبیعی را ایجاد نمایند.

    به عنوان هدف نهایی آلمان و اتریش و به عنوان شیوه ای کاربردی ترکیه می تواند الگوی خوبی در ارتباط با مدیریت این گاو کوهستان ( گاو کوهی و یا ورزا) در اختیار ما قرار دهد:
    isdle.ir/news/index.php?news=8773

    چرا ترکیه در این مورد بسیار موفق تر از ما عمل نمود؟

    آیا میزان تفنگ های شکاری در ایران بیشتر است و یا ترکیه؟

    (متاسفانه این نکته را از یاد برده بودم که ترک ها اگر بخواهند همانند روس ها می توانند هر قانونی را، خوب و یا بد، به شدیدترین وضع و بدون واهمه از بلوای شکار دزدان و گوشت فروشان محلی، به اجرا در آورند و نیازی به باج دهی ندارند)

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  16. کوشان مهران می‌گوید:

    شکار و حیات وحش در ترکیه:
    milliparklar.gov.tr/kitap/77/AV_YABAN_ING.pdf

    آنها چه کردند و ما چه می توانستیم بکنیم و انجام ندادیم؟

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

    • زهره می‌گوید:

      کاش فقط حیات وحش، ترکها برای حیوانات شهری و بهبود شرایط زندگی آنها هم سنگ تمام گذاشته اند. ترکیه زمانی از ما عقب تر بود اما اینک در اکثر موارد گوی سبقت را از ما ربوده است از مدنیت و برخورد با حیوانات تا صنعت توریسم و … .

      پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  17. رامین می‌گوید:

    حیوان با عظمت و فوق العاده ای است و عکس بسیار زیبائی نیز از ایشان به جا مانده و چطور کسی می تواند این حیوان زیبا را شکار نموده و از حیات محروم نماید . به خود آئیم و ظلم نکنیم .

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  18. زهره می‌گوید:

    نمی دانم زیبایی و شکوه این حیوان بقدری ذهنم را به خود مشغول داشت که به یاد یکی از پر نورترین و زیباترین ستاره های آسمان به نام سماک رامح افتادم. یادش به خیر آن روزها که هوای شهر هنوز خیلی تمیز و صاف بود مسحور آن ستاره نارنجی رنگ می شدیم. این حیوان سماک رامح زمین است.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  19. ونداد می‌گوید:

    اگه قراره شکار در یکمنطقه بومی با حمایت اهالی حفاظت و تکثیر بشه و بعد محیط زیست محترم برای عده ای با نفوذ و سرمایه دار پروانه ی ویژه صادره کنه تا کشتار صورت بگیره ، برای بومیان چه انگیزه ای برای همکاری با سازمان حفاظت … باقی می مونه

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>