به مناسبت روز جهانی ببر International tiger day 2014

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: ۲۹ جولای (۷ مرداد) به عنوان روز جهانی ببر نامگذاری شده است. این روز هم به عنوان یک جشن جهانی و هم به منظور افزایش آگاهی عمومی نسبت به اهمیت حفظ این گربه سان زیبا تعیین شده است. (به دلیل همزمانی ۷ مرداد ۹۳ با عید سعید فطر و تعطیلات رسمی این گزارش با چند روز تاخیر منتشر گردید)

در حال حاضر بیش از هر زمانی ببرها در سراسر جهان به انقراض نزدیک شده اند، بیش از ۹۷ درصد جمعیت ببر در دنیا از بین رفته است و بسیاری از زیرگونه های ببر منقرض شده اند!

جمعیت ببرهای سراسر جهان از ۱۰۰,۰۰۰ عدد در سال ۱۹۱۳ به ۳,۲۷۴ عدد در سال ۲۰۱۳ کاهش یافته است.

چگونه این اتفاق افتاد؟

از بین رفتن زیستگاه:

۹۳ درصد از زیستگاه های طبیعی ببر با توجه به گسترش شهرها و جوامع انسانی از جمله فعالیت های کشاورزی از بین رفته است.

ببر نیاز به زیستگا ه های وسیع و پیوسته دارد و کمتر می تواند در زیستگاه های جزیره ای، پراکنده و کوچک زندگی کند. علاوه بر اینکه زیستگاه های کوچک خطر تقابل با انسان و شکار غیر قانونی ببرها را افزایش می دهد.

تعارض انسان به حیات وحش:

سالهاست انسان و ببر در حال رقابت برای فضای زندگی هستند و هم اکنون نیز درگیری ببرهای وحشی و انسان ها نسل باقی مانده ببرها را نیز به خطر انداخته است.

همزمان که جنگل ها کوچک می شوند، طعمه ببر کمیاب شده و ببر مجبور به شکار دام اهلی می شود که بسیاری از جوامع محلی برای امرار معاش به آنها وابستگی دارند. بنابراین در اقدامی تلافی جویانه ببرها کشته و یا به دام می افتند. همچنین وابستگی جوامع محلی به جنگل برای تامین سوخت، غذا و چوب نیز خطر حملات ببر و کشته شدن آنها را افزایش می دهد.

شکار غیر قانونی و بازار سیاه پوست، از دیگر عوامل کشتار ببرها توسط انسان به شمار می رود.

تغییرات آب و هوا:

یکی از بزرگترین جمعیت های ببر در جهان است در منطقه ای به نام  Sundarbans زندگی می کنند. منطقه ای پوشیده از جنگل های حرای بزرگ در ساحل شمالی اقیانوس هند که مابین کشورهای هند و بنگلادش مشترک است.

افزایش سطح آب دریا به دلیل تغییرات آب و هوایی، تهدیدی برای از بین بردن این جنگل ها و نابودی زیستگاه آخرین باقی مانده از این جمعیت پویای ببر به شمار می رود. مطالعات نشان می دهد اگر تلاشی برای کاهش سطح آب دریا صورت نگیرد، افزایش آب در سال ۲۰۷۰ به حدود به یک پا می تواند تقریبا تمام زیستگاه ببر در منطقه Sundarbans  را از بین ببرد.

نقشه پراکنش و تعداد باقیمانده ببر در کشورهای مختلف:


گونه های باقیمانده ببر در جهان:

ببر سیبری (Siberian Tigers) که به عنوان ببر آمور یا ببر شمال شرق چین نیز شناخته می شود. ببر بنگال (Bengal tigers) ، ببر هندوچین (Indochinese tigers) ، ببر مالایا (Malayan tigers) ، ببر سوماترایی (Sumatran tigers) و ببر جنوب چین (South China tigers)

گونه های منقرض شده ببر:

ببر بالی (Bali tigers) ، ببر خزر (Caspian tigers) ، ببر جاوان (javan tigers)

سرگذشت ببر خزر (ببر مازندران) چه بود؟

در سال ۱۳۳۲ سروان “احمد هنرور” در سفر به مینو دشت و کلاله، در مسیر روستای ”آق قمیش” متوجه حضور یک ببر بزرگ در بیشه زار شده، بلافاصله با شلیک گلوله این حیوان زیبا را از پای درآورده و با همراهان خود در کنار لاشه ببر عکس یادگاری میگیرند. پس از آن دیگر هیچ کس نتوانست از ببر در کشور ایران عکسی بگیرد.

+84
-84
  

11 دیدگاه

  1. مجید(حیوانات نگین های آفرینشند) می‌گوید:

    گزارشی میخوندم راجع به انقرض ششم که متاسفانه بر خلاف موارد قبلی که کار طبیعت بود اینیکی کار اشرف مخلوقاته
    کاش به خودمون میومدیم

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 1

  2. اهورا می‌گوید:

    خیلی آزار دهنده است و مایه رنج فراوان که ما دیگه ببری نداریم و آرزوی دیدنشو داریم ولی اگه اکنون بود حال و روز خوبی نداشت همینگونه که برای هم خانواده هاش داره رخ میده که پلنگ و یوز پلنگ ایرانی این ۲ گربه سان بزرگ و باشکوه ایران نسلشان رو به نابودیست و هربار مورد بی مهری یه سری انسان نما جای می گیرند…
    ما ۲ گربه سان بزرگ رو از دست دادیم شیر ایرانی و ببر مازندران و اکنون ۸ گربه سان در ایران داریم…
    باشد که این ۸ گربه سان زندگی جاوید در ایران داشته باشند.

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 0

  3. زهره می‌گوید:

    یکی از زیباترین حرکات زیست محیطی جهان که متاسفانه دیر به آن پیوستیم نامگذاری روزهای خاص به حیوانات خاص است.
    روز ملی یوزپلنگ ایرانی هم اقدامی زیبا در راستای همین حرکات نیکوست.
    چه کسی باور می کند که گربه هم روز جهانی دارد و چه کسی باور می کند که ارزش گربه ایرانی برای دنیا آنقدر زیاد است که موزه هنرهای اسلامی دوحه با به نمایش درآوردن مجسمه برنز گربه ایرانی متعلق به قرن دوازدهم میلادی از روز جهانی گربه در موزه ها استقبال کرد: tadbirkhabar.com/society/53480
    چرا در تقویم های نجومی مورد استفاده در کشور نباید روزهای خاص نامگذاری شده با حیوانات مختلف چه ملی و چه جهانی درج شده باشد.
    من پارسال حداقل پانزده تقویم و سررسید مختلف را نگاه کردم حتی در یک مورد اشاره ای به روز ملی حمایت از حیوانات یعنی ۲۶ دیماه که متعلق به ایران باستان است نشده بود!
    آیا این یک خلا بزرگ نیست؟! روز جهانی حیات وحش هم در هیچ تقویمی درج نشده است!
    خانم دکتر ابتکار از شما به عنوان ریاست محترم سازمان محیط زیست کشور مصرانه خواهشمندم ترتیبی دهید که تمام روزهای نامگذاری شده به نام تمام حیوانات چه ملی و چه جهانی از سال آینده در تقویم های سراسری درج شود.
    شاید این هم اقدامی اساسی جهت ارتقاء دیدگاه مردم جامعه نسبت به حیات وحش شود. بلکه بدین طریق کمتر شاهد فجایعی مثل شکنجه خرسها و الاغ سمیرم و … باشیم.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  4. چغوک می‌گوید:

    بزرگ ترین حسرت حیات وحش ایران ، انقراض ببر مازندران است .
    شاید در آینده ای دور یا نزدیک بتوان دوباره نسل شیر آسیایی را در جنوب ایران احیا کرد ؛ اما ببر مازندران برای همیشه از کشور ما رفته است .
    چند کشور دیگر در دنیا وجود دارند که چنین ضایعه ای را در محیط زیستشان متحمل شده اند ؟
    انقراض ببر و شیر ، آن هم در فاصله زمانی حداکثر ۲۰ سال !
    اگر امروز به فکر حفظ گونه های موجود نباشیم ، فردا یا فرداها نسل بعد از ما در مورد ما چه فکری خواهند داشت ؟!!!

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 2

    • اهورا می‌گوید:

      دوست گرامی برای زنده کردن شیر ایرانی در ایران خیلی دیر شده چون پیشین زیستگاهش آماده شده بود ولی به دلیل نبود علاقه مندی مسوولان نیمه کاره رها شد و با اوضاع نابسمان حیات وحش و کشتار پلنگ و دیگر جانوران این کار شدنی نیست ما دعا کنیم دیگر گربه سانان و جانوران نسلشان نبود نشوند شیر ایرانی پیشکش…

      پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 3

  5. مهدی می‌گوید:

    بنابر جدیدترین مطالعات ببر مازندران منقرض نشده است بلکه در نقطه ای دیگر به اسم ببر سیبری به همه جهان معرفی شده است.
    هرچند روس ها از این موضوع چندان راضی نیستند اما باید گفت که بنابر همین مطالعات ببرهایی که ما با نام ببر سیبری می شناسیم در واقع از جنوب دریای مازندران به غرب و از آنجا به شمال و منطقه سیبری پراکنش پیدا کرده اند، هر چند بسیاری از این جمعیت ها در نهایت به دلایل مختلف از جمله برنامه عمران شوروی سابق از بین رفتند و تنها در محدوده کنونی آن یعنی سیبری اندک جمعیتی از ببرهایی که دنیا اینها را با نام ببر سیبری می شناسد باقی مانده اند.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  6. مسعود شکیبایی می‌گوید:

    متاسفانه برخی اعتقادات یا مصارف برخی از اجزاء ببر نابودی این گونه رو در دنیا دامن میزنه از مصرف شیر ببر برای معالجه چشم در اندونزی تا مصارف استخوان و دیگر اجزاء بدن ببر در برخی داروها و پمادها؛ حتی در برخی از عطاریهای کشور خودمون هم داروها یا پمادهایی برگرفته از ببر به چشم میخوره!!
    گاهی اوقات گزارشهای نه چندان مستندی از دیده شدن ببر هیرکانی به گوش میرسه؛ سازمان ح م ز ایران در حفاظت از گونه های موجود درمانده هست امیدوارم بخش خصوصی برای خرید چند قلاده ببر هیرکانی که گفته میشه در اروپا یا امریکا در باغ وحش نگهداری میشه وارد عمل بشه
    ببر خزر رفت نگذاریم دریای خزر آلوده تر شود!
    ببر هیرکانی رفت نگذاریم اندک باقیمانده جنگلهای هیرکانی نابود شوند!
    ببر کاسپین رفت اکنون برای ارزش دار بودن یک راس اسب کاسپین باید از انگلیسیها اجازه گرفت!
    البته کشور هند با دارا بودن اقلیتها و قومیتهای متفاوت و متضاد با یکدیگر و البته دارا بودن نزدیک به بیست درصد از جمعیت کره زمین در حفاظت از گونه های مختلف جانوری از جمله ببر به خوبی عمل کرده
    سازگاری انسان در همه زمینه های زندگی با طبیعت و همدلی و همزیستی انسان با حیات وحش میتونه در حفظ زیستگاه ها کمک زیادی کنه

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  7. اهورا می‌گوید:

    ظل السلطان پسر ناصرالدین شاه قاجار در کتاب تاریخ مسعودی از شکار ۲ ببر در پیرامون بابل و ۳۵ ببر در میانکاله نام برده…
    شرم و ننگ بر دودمان قاجارها که همه چی را نابود کردند…

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 5

  8. بهنام میثاقی می‌گوید:

    من یک شکارچی می شناختم که نامش جواد بود و من طی سالیانی که در همسایگی او بودیم ،خلافی در گفتار او نشنیدم ، حدود سال ۱۳۶۰ او تعریف می کرد :زمانی که برای شکار گراز به بیشه زار های بین طالقان و شمال (تنکابن )رفته بوده خود با چشمانش ببری را دیده و پناه گرفته تا ببر برود و آن را شکار نکرده ، بعد ها که در مورد تنوع زیستی در ایران بیشتر مطلع شدم ، بفکرم رسید نزد او برم و بیشتر اطلاعات بگیرم ، متاسفانه فوت کرده بودند و نتوانستم با وی مصاحبه کنم .

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 0

  9. جمشید ازخوی می‌گوید:

    ببر زیباترین و مرموزترین گونه در دنیای بینظیر حیات وحش است.
    ما امید بازگشت باشکوه ببر ایرانی و شیر ایرانی را در جان و دلمان تا زمانیکه اجازه زندگی و لذت بردن از زیبائی های جهان به ما داده شده است، زنده نگه میداریم، هموطن!

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  10. نرگس روحانی می‌گوید:

    از ببر ماده ای که در ارم دکتر تقی پور زحمت کشیده و مراقبت کرده و الان حالش خوبه حمایت کنید

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>