عاملین کشتار دو کل وحشی جوان در ارتفاعات طالقان دستگیر شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به دنبال دریافت گزارشی از همیاران محیط زیست مبنی بر ورود شکارچیان غیرمجاز به عرصه های طبیعی طالقان، نیروهای یگان محیط زیست این شهرستان به دو گروه تقسیم شده و به جستجوی مناطق پرداختند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طالقان در این باره گفت: یکی از اکیپ ها حین جستجو و دوربین کشی نهایتا صبح روز چهارشنبه ۹۳/۵/۸ در ارتفاعات موسوم به پراچان در بخش بالا طالقان گروهی از شکارچیان غیرمجاز را مشاهده کردند.

حشمت اله کشیری افزود: محیط بانان به صورت نامحسوس به تعقیب متخلفین پرداخته و پس از ساعت ها پیاده روی هنگامی که به آنها نزدیک شدند متخلفین با مشاهده مامورین اقدام به فرار نمودند.

پس از مدتی تعقیب و گریز در ارتفاعات پراچان ۲ نفر شکارچی غیرمجاز توسط محیط بانان محاصره و دستگیر شدند.

از متخلفین لاشه دو کل وحشی جوان، یک قبضه اسلحه گلوله زنی خفیف به همراه ۱۵ فشنگ مربوطه و یک دوربین شکاری کشف و ضبط گردید.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، سلاح های خفیف به دلیل صدای بسیار ضعیف پس از شلیک به عامل مهمی در نابودی حیات وحش کشور طی سال های اخیر تبدیل شده اند.

صدایی که پس از شلیک با اسلحه خفیف ایجاد می شود به قدری ضعیف است که اگر در زمان شلیک حتی محیط بانی در فاصله اندک از شکارچی غیرمجاز (به عنوان مثال به فاصله یک دره یا یک تپه کوچک) حضور داشته باشد قادر به شنیدن صدای شلیک نبوده و از حضور متخلف در منطقه آگاه نخواهد شد.

ضمن اینکه در اکثر موارد به دلیل قدرت و برد کم سلاح های خفیف، شلیک از فواصل دور و به نقاط غیر حساس بدن چهارپایانی مانند کل و قوچ صرفا منجر به زخمی شدن و فرار این گونه ها شده و حیوان با تحمل درد و رنج فراوان و عفونت جراحات پس از گذشت چند روز تلف خواهد شد.

+56
-5
  

28 دیدگاه

  1. مهدی جعفری می‌گوید:

    تا کی شاهد از بین رفتن باشیم!
    مجلس فقط گزارش میشنوه اما کاری نمی کنه!
    جرائم سنگین و پاداش دستگیری برای محیط بان ها که منبع اونم باید به جرائم شکارچی ها اضافه بشه می تونه عاملی بازدارنده باشه

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 7

  2. مهدی حدادی می‌گوید:

    لعنت به شما.
    اگه این اسلحه کوفتی این چنین مخرب هست چرا بعد دستگیری این کشتار چیها با یه جریمه شلکی اسلحه رو میدن بهش.

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 6

  3. صادق می‌گوید:

    خیلی بد دارن حیات وحش رو قتل عام میکنن این جانی های مالیخولیایی
    هر وقت میخوام بیام به این سایت سر بزنم بدنم می لرزه بخدا!
    خدا لعنتشون کنه

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 4

  4. سولماز می‌گوید:

    حیوانات بیچاره و مظلوم! واقعا چی میشه گفت؟

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 1

  5. صادق می‌گوید:

    اینقدری که صدا و سیما ۲۴ ساعت برنامه میره ۱ دهمش رو فرهنگ سازی و این جانی ها رو نشون میداد، هم ملت صداشون در میومد هم مجلس یکار اورژانسی میکرد و حتی این جانی ها یکمی به خودشون میومدن که از این کارها نکنند.

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 3

  6. وحید.ب می‌گوید:

    سلاح خفیف
    به دلیل قدرت کم- نسبت به سلاح گلوله زنی و ساچمه زنی- معمولا” نسبت به خطرات آن بی توجهی میشود در حالیکه این سلاح کاملا” میتواند کشنده باشد به دلیل لگد و صدای کمتر مناسب حال دزدان عرصه های طبیعی است!

    البته در برخی کشورها سلاح خفیف بدلیل ارزان بودن مهمات آن بعنوان سلاح تمرین تیر اندازی و همچنین برای دفع آفات کشاورزی مثل موش استفاده میشود ولی در کشور عزیز ما که کشتار حیوانات با هر ابزاری از موتور گرفته تا سلاح جنگی و سلاح مجاز و غیر مجاز و تخریب زیستگاه حیوانات و …
    چه توجیهی دارد که ارگان های متولی صدور مجوز حمل سلاحبدون سخت گیری سلاحی را در اختیار برخی اشخاص میگذارند که راحت تر به کار غیر اخلاقی شان برسند!
    آیا اگر از متقاضی سلاح شکاری گلوله زنی یا ساچمه زنی و یا گلوله زنی خفیف یا هرنوع سلاح دیگری تعهد گرفته شود که در صورت استفاده نا به جا از سلاح دیگر نمیتواند مجوزش را تمدید نماید…
    ممکن است خورشید از خاوران طلوع ننماید؟

    از زاویه دیگر
    استفاده از تجربه کشورهایی که سلاح شکاری و غیر شکاری در آن نیاز به مجوز ندارد (نه مثل آمریکا بلکه کشوری چون ارمنستان) هم میتواند مفید واقع شود به شرطی که پسر خاله ها و بستگان نزدیک قانع شوند.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 2

    • چغوک می‌گوید:

      وقتی فرهنگ چنین مردمی اینقدر پایین است ، اگر شده تفنگ دست ساز ساخته و به شکار خواهند رفت .
      جایی خواندم ( دوستانی که اطلاعات کامل تری دارند سخن مرا کامل خواهند کرد ) که کانادا بیشترین آمار تفنگ و ادوات شکار را نسبت به جمعیتش دارد . خریدن اسلحه به راحتی خرید آب نبات است . در یکی از فیلم های مایکل مور ، کارگردان آمریکایی ، خود این آقا شخصا به یک اسلحه فروشی مراجعه کرده و انبوهی اسلحه های سبک و سنگین و مهمات می خرد ( به گمانم فیلم ” بولینگ برای کلمباین ” بود .) .
      این کشور بسیار پهناور است و بسیاری نقاط بکر و دست نخورده با حیات وحشی بی نظیر دارد . با این وجود ( انبوه شکارچی ، انبوه سلاح و انبوه شکار ) با چنین معضلی مثل کشور ما روبرو نیستند .
      یکی از خوانندگان همین سایت نوشته بود که مردم حق تیراندازی به غاز های وحشی که با جمعیت میلیونی در این کشور مهاجرت می کنند ، ندارند . حتی در ملک شخصی !!! .
      با این وجود در همین کشور هم می توان با پرداخت مبلغ البته قابل توجهی ! ، مجوز شکار خرس قطبی را هم گرفت ! .
      وضعیت حفظ محیط زیست در کشور ما بسیار بی در و پیکر است . شکار تفریحی ساده و ارزان به حساب می آید و جریمه ها و احکام مربوطه هم بسیار سبک .
      اگر شکار در کشور ما فعلی گران و پر هزینه شود ؛ می توان امیدوار بود که نسل های آینده هم قسمتی از حیات وحش ایران را حس کنند .

      پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 5

      • کاکتوس می‌گوید:

        گنجشک جان من در مستندی دیدم که گفته شد: آسیب رساندن به محیط زیست آمریکای شمالی جایی مثل آلاسکا می تواند حتی مجازات مرگ داشته باشد.
        البته بنده خودم به شخصه هیچگاه دوست ندارم مجازات یک شکارچی که خود جان میگیرد مرگ و اعدام باشد اما به قول شما از این بی در پیکری که هر روز از آن خبر کشتار می شنویم هم بیزارم.

        پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 3

      • امیرعلی ( اون یکی ) می‌گوید:

        چغوک جان جسارتا فیلم مستند بولینگ فور کلمباین مربوط به کشتار در دبیرستان کلمباین در شهر کلمباین در ایالت کلرادو بود …
        نقش کانادا توی اون برنامه فقط مقایسه ای بود برای بیان تفاوت نگرش نسبت به حمل اسلحه در کانادا و آمریکا و کشور کانادا ارتباط زیادی به اون مسائل نداشت

        پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 3

  7. morteza می‌گوید:

    این همه کشتار بابت کمبود نیرو تو سازمان محیط زیست.
    در ضمن حدودا سه ماه پیش در شهرستان گلوگاه .از توابع استان مازندران خبری شنیدم مبنی بر شکار یک راس مرال ولی سایت دیده بان هیچ خبر یا تصاویری رو تو سایت درج نکرده و از مدیدریت سایت خواهش می کنم اگر خبری یا تصاویری بدست آوردین توسایت بگذارید ۰با تشکر

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  8. یلدا می‌گوید:

    آنچه من در این تصویر می بینم صحنه وحشیانه ای است که توسط یک وحشی تمام عیار صورت گرفته است.
    گرفتن جان شیرین یک موجود زنده زیبا و مظلوم که به جرم حلال بودن گوشتش از چپ و راست مورد هجوم انسانهایی قرار می گیرد که جز دزدی و کشتن در مرامشان چیز دیگری وجود ندارد.
    کسانی که هیچ گاه اصلاح نمی شوند چون به دزدی و کشتن عادت کرده اند.
    یک ایرانی وطن دوست هیچگاه چنین افرادی را تایید نمی کند.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 4

  9. زهره می‌گوید:

    با دیدن این تصاویر غمی سنگین بر وجود انسان می نشیند.
    این که خصائل انسانی در جامعه ایرانی و اصولا کل دنیا بسیار کمرنگ شده است.
    در عوض در طبیعت و حیات وحشی که این همه به آن ظلم می کنیم گاه صحنه هایی می بینیم که به ما می قبولاند که خصایل انسانی در حیوانات بسیار مشهودتر است.
    جمله زیر را در گوگل تایپ کنید تا این زیبایی را ببینید:
    فیلم کمک خرس مهربون به کلاغ مشهدسر

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  10. برازجان می‌گوید:

    خانم ابتکار هم فقط حرف میزنه اولش گرم بود من اینکار میکنم و چیزای دیگه اما الان دیگه پیداش نیست همشون مثل همن به هیشکی نمیشه اطمینان داشت

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 2

  11. ایرانی می‌گوید:

    تکلیف گوشتهای کشف شده در این موارد چی میشه؟
    آیا قانون مشخص و روشنی در اینباره وجود داره؟
    این گوشتها سر از کجا در میارند؟
    دوستانی که اطلاعی از این موضوع دارند خوشحال میشم توضیح بدهند.
    به نظر خودم بهتره این گوشتها رو به طبیعت بازگردونند تا خوراک همان جانوارنی بشوند که در آن منطقه زندگی میکنند.
    محیطبانهای عزیزی که این گوشتها رو کشف میکنند بهتره آنها رو به مناطقی که میدونند قلمرو حیوانات گوشتخوار یا مردارخوار هست منتقل کنند و بنوعی حق طبیعت رو بخودش باز گردانند.
    درآخر ضمن تشکر از همه محیطبانهای زحمتکش و عزیز کشورم امیدوارم سازمان محیط زیست حق کشف و زحمت این عزیزان رو فراموش نکنه و پاداش مناسبی برای زحمات این بزرگواران درنظر بگیره.

    داغ Thumb up 9 Thumb down 10

  12. شکارچی از خطه کویر می‌گوید:

    سلام
    مدتیست از اساتید محترم جناب مهران و آقای رضا شکاری عزیز خبری نیست
    این دو عزیز با نظرات ارزشمند و پربار و بدور از احساسات عامیانه زحمات زیادی در جهت روشن سازی فضای عمومی مجازی در بحث شکار و محیط زیست داشته و دارند
    امیدوارم دچار یاس و ناامیدی و نهایتا آب در هاون کوفتن نشده باشند و مجددا حضور یابند هر چند در این مملکت دلسوزی به حال محیط زیست و دادن راهکار بسیار است اما گوش شنوایی وجود ندارد و همه انگار با چسب به میزها دوخته شده و پنبه در گوش کرده و زبان در حلقوم دوخته اند
    دوستان هر کجا هستید شاد و موفق و سالم باشید

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 3

  13. افشین می‌گوید:

    قوانین بهیچ وجه بازدارنده نیست. باید فکر اساسی کرد تا این غارتگران طبیعت به این راحتی دست به تاراج نزنند.
    محیط زیست به همه تعلق داره و حفاظت از آن هم وظیفه همگانی است.
    متاسفانه دولت و مجلس بفکر محیط زیست نیستند و فقط هر از چند گاهی شعاری عمل میکنند که به هیچ عنوان کافی نیست و با این روند تا ۱۰ سال دیگه حیات وحش بکل نابود خواهد شد.
    دوستان باید تشکل های مردم نهاد تشکیل بدیم و هر کسی که دلش برای محیط زیست میسوزه عضو بشه و هر کسی به اندازه توان و وسعش در پاسداری از محیط زیست تلاش بکنه.
    من که حاضرم خواهشا اگه نظری دارید عنوان کنید تا به یه نتیجه ای برسیم.
    واقعا دیگه خسته شدم از کشت و کشتار حیات وحش.
    این سارقان طبیعت میراث من و شما رو تاراج میکنن. باید بفکر باشیم…

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  14. بهنام می‌گوید:

    افشین جان در دوره قبل که راهکار گرانی میوه این بود که بیایید از سوپر سر کوچه ما خرید کنید ارزون میده!!!!!متاسفانه در قیمت سیب زمینی و گوجه فرنگی موندن چه برسه به محیط زیست و فقر و هزار تا مشکل دیگه

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  15. طاهری می‌گوید:

    آقای مهندس کشیری خدا قوت به شما و همکاران زحمتکشتون دست مریضا شاهکار کردید دم هرچی زحمت کش گرم

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  16. hasan می‌گوید:

    باسلام : اینجانب چند روز تعطیلات همراه خانواده به کنار رودخانه طالقان رفته بودم وشاهدماهیگیری چند صیاد بودم که با تور های غیر مجاز ساعتها به جان رود خانه افتاده وبا خیال راحت تمامی ماهی ها را صید میکردند ولی از محیط بانها خبری نبود ( احتمالا” کمبود محیط بان علت عدم حضور آنها میباشد)

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  17. ظهرابی می‌گوید:

    تا بخواد فرهنگ سازی بشه دیگه چیزی از حیات وحش نمونده
    فرهنگ سازی اصله اما تابخواد کاملا بین مردم جابیفته، باید کاری کرد
    دیدم که قرار میزارن که مثلا امشب بریم برا تیهو یا برا تشی
    مسلما هر کی بخواد بره برای شکار، یکی دونفری از قوم و همسایه میفهمن
    ازتون خواهش میکنم که بی تفاوت نباشین و فورا به محیط زیست اطلاع بدین
    از قبل برین محیط زیست و شماره کسی که میتونه و هر ساعتی که باشه، اقدام میکنرو بگیرین
    خواهش میکنم فورا اطلاع بدین

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  18. م-تهران می‌گوید:

    سلام خسته نباشید میگم به رییس محیط زیست طالقان اقای کشیری.و تشکر از آقای [س] که در منطقه زحمت زیادی میکشه

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

  19. یوز پلنگ درز می‌گوید:

    اصلان چرا باید این همه تجهیزات شکار مثل فشنگ تو کشور زیاد باشه و راحت به دست شکار چیا برسه چرا نظارت نمیشه؟؟؟؟؟؟

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  20. kooshan می‌گوید:

    باید توجه داشت که پیشرفت ارتقا در زمینه های مختلف اقتصادی اجتماعی و فرهنگی و زیست محیطی کشور همزمان و بموازات یکدیگر صورت گرفته و قابل تفکیک نیستند با تشکیل دولت جدید همانطوریکه با شروع و پیشبرد مذاکرات در زمینه مسائل و روابط بین المللی تخفیف تنشها جای تشدید تنشها را گرفت و بتدریج تغییرات مثبت اقتصادی ایجاد شد اگر منصفانه نگاه کنیم در زمینه محیط زیست هم حداقل در نگاه و رویکرد بنا بر توجه بیشتر در این عرصه هست.
    اینکه مشکلات زیاد و امکانات محدود بحث دیگری است کارآیی یک مجموعه با امکانات و اختیارات آن قابل ارزیابی است همین رسیدگی به تخلفات و تعقیب متخلفین و نجات حیوانات گرفتار و سانحه دیده و مجروح که بوسیله ادارات محیط زیست و با تلاش محیط بانان گرامی انجام می گیرد و بطور مرتب در دیده بان پوشش خبری داده می شود توسط بخشی از دولت صورت می گیرد که مسئولیت حفاظت از محیط زیست کشور را بعهده دارد
    یک مشکل اساسی که در حال حاضر نمایان است تعداد زیاد سلاح های مجاز و غیرمجازی است که در دسترس خاطیان بوده و باعث خسارات سنگین بر پیکره حیات وحش کشور می گردد
    یک راه درست و اصولی این است که مراجع و نهادهایی که بنوعی دست اندرکار تولید و واردات سلاح و مهمات شکاری هستند برای اجتناب از این تصور که فقط ملاحظات اقتصادی را مد نظر دارند ضمن تعامل و همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست با توافق مقررات و ضوابطی معین و روشن در این مورد تدوین کنند.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  21. کشیری می‌گوید:

    باعرض سلام و ادب و احترام محضر تمام دوستداران محیط زیست که قلبشان به عشق طبیعت و حیات وحش می تپد.
    دوستی که در مورد صید غیرمجاز با آلات ممنوعه در طالقان مواردی را بیان نمودند عرض کنم شهرستانی که شرق تا غرب آن بیش از ۱۴۰ کیلومتر بوده و با میانگین ۴ نیرو با این وسعت مورد پایش قرار گیرد امکان اینکه در مناطق چنین تخلفاتی مشاهده گردد طبیعی میباشد و بدین دلیل نیاز به کمک و حمایت تمامی دوستداران محیط زیست داریم در ضمن در ۲ الی ۳ ماهه گذشته بیش از ۲۰۰ رشته تور سالیک و حداقل ۱۰۰۰ رشته تور نامریی از متخلفین کشف و ضبط گردیده و حدود ۵۰ پرونده تخلف تنظیم گردیده و متخلفین بیش از ۱۵ میلیون تومان ضرروزیان محکوم گردیدند.
    در مورد شکاروصید مکشوفه نیز بخدمت عرض میگردد موارد طی صورتجلسه ای تحویل کمیته امداد و بهزیستی جهت استفاده نیازمندان و افراد بی بضاعت میگردد که امیدوارم مورد رضایت حق تعالی قرار گیرد.

    داغ Thumb up 5 Thumb down 3

  22. ........... می‌گوید:

    با عرض سلام و خسته نباشید به آقای کشیری و همکاران محترم

    متاسفانه چوپانانی که در کوه های طالقان و به خصوص از سمت کوه های الموت به طالقان برای ییلاق چادر زده اند دارای سلاح های بدون مجوز هستند و به راحتی به شکار دسترسی دارند و به جمعیت کل و بز وحشی خساراتی وارد میکنند
    امید وارم که طالقان جزو مناطق حفاظت شده شود و شما و همکارانتون با همکاری مردم دوستدار محیط زیست موفق باشید!

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>