ایجاد ساختار تخصصی محیط زیست در شوراها / ظرفیت اکولوژیکی تهران سال ۱۳۷۵ به پایان رسید

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: تفاهم نامه همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و مجمع مشورتی کلان شهرها و مراکز استان ها در هفت ماده به امضای معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و احمد مسجد جامعی رئیس مجمع مشورتی کلان شهرها و مراکز استان ها رسید.

معصومه ابتکار که پیش از ظهر دیروز چهارشنبه ۱۵ مردادماه در دومین اجلاس مجمع مشورتی کلان شهرها و مراکز استان هابه میزبانی شورای شهر تهران شرکت کرده بود با اشاره به فضای مثبت ایجاد شده بر اساس تأکید دولت تدبیر و امید بر تعامل با سایر نهادها و قوا، گفت: یکی از موارد مورد پیگیری در دولت، ایجاد فضای همگرایی میان شورا و دولت برای تحقق مدیریت یکپارچه شهری است.

میزان بهره برداری از طبیعت در ایران حدود سه و نیم برابر ظرفیت اکولوژیکی کشور است

معاون رئیس جمهور با یادآوری این موضوع که ردپای اکولوژیک به معنای سنجش میزان بهره برداری از طبیعت است، اعلام کرد: مهم ترین بحران فعلی محیط زیست، استفاده از منابع طبیعی بیش از توان اکولوژیکی است. به گونه ای که میزان بهره برداری از طبیعت در ایران حدود سه و نیم برابر ظرفیت اکولوژیکی کشور است.

ظرفیت اکولوژیکی تهران سال ۱۳۷۵ به پایان رسید

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: این میزان در شهرها به رقم بالاتری هم می رسد تا جایی که تنها در تهران میزان استفاده از منابع طبیعی چیزی در حدود ۷ برابر ظرفیت است و مشابه همین وضعیت در بسیاری از کلانشهرهای دیگر کشور همچون مشهد و اصفهان نیز وجود دارد.

وی با نادرست خواندن الگوی شهرسازی و جمعیتی استان تهران و عدم انطباق آن با شرایط زیستی استان، اظهار داشت: طبق برخی اظهارنظرها، ظرفیت اکولوژیکی تهران سال ۱۳۷۵ به پایان رسید و هر نوع توسعه‌ صنعتی و جمعیتی که پس از این سال در تهران رخ داد، بهره کشی از طبیعت بود به گونه ای که در حال حاضر تراز زیستی تهران منفی است.

ایجاد ساختار تخصصی محیط زیست در شوراها

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه ایجاد تشکیلات و ساختار مناسب و صحیح برای حل مسائل محیط زیست بسیار حائز اهمیت است، گفت: اعضای شوراهای کلان شهرها و مراکز استان ها باید ساختار مشخصی در زمینه محیط زیست در هر سطحی که می‌توانند در شوراها ایجاد کنند تا به طور تخصصی در زمینه محیط زیست فعالیت کنند، چرا که بدون چنین ساختاری فعالیت های ما به سرانجام نخواهد رسید.

ابتکار بیان کرد: در روستاها نیز باید کارشناسی که آشنا به مسائل پسماند و فضای سبز است به کار گرفته شود تا بتوانیم شاهد اقدامات خوبی در حوزه محیط زیست باشیم.

وی ادامه داد: هدف دستیابی به الگو و تجربه ای درست برای انجام اقدامات عملی به منظور رفع مشکلات محیط زیستی کشور است. زیرا شورا می توانند از طریق ایجاد ارتباطی منطقی و موثر در سطوح مختلف از سطح عمومی جامعه تا سطوح بلند مرتبه کشوری همچون سطوح دولتی بسیاری از مسائل را برطرف نمایند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل کمیته محیط زیست در شورای شهر سوم تهران با ۲۴ کارگروه فعال در زمینه محیط زیست و تسری آن به شوراهای شهرهای دیگر کشور را نمونه ای موفق از ایجاد ساختار زیست محیطی در شوراها دانست.

ابتکار اظهار داشت: نباید تصور این باشد که محیط زیست یعنی پسماند و فضای سبز. زیرا آنچه امروز یکی از مهم ترین مباحث بحث مدیریت جامع شهری است، مدیریت تمام ابعاد زندگی شهری است که محیط زیست از جمله مهم ترین محورهای آن است و با شاخص گذاری درست در این حوزه می توان کیفیت زندگی و شاخص های زندگی شهری را ارتقاء داد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر این موضوع که حفظ محیط زیست نمی تواند محدود به اقدامات و فعالیت دولت ها باشد و نیاز به همکاری جامع در سطوح مختلف دارد، تصریح کرد: در قانون اساسی نیز این وظیفه بر عهده کلیه افراد گذاشته شده است و شوراها می توانند با ایجاد زمینه مناسب برای جذب مشارکت کلیه ذی نفعان و ذی مدخلان این حوزه نقشی حائز اهمیت در این زمینه ایفا کنند.

معاون رئیس جمهور افزود: عدم یکپارچگی در مدیریت شهری آفتی بزرگ برای صعود شاخص های محیط زیستی است. ضمن آنکه مبحث نظارت نیز از اهمیت بسیار زیادی در بهبود شاخص های محیط زیستی برخوردار است.

وی ادامه داد: به طور مثال بحث تغییرات آب و هوایی از جمله مهم ترین مباحث روز محیط زیست است و اگرچه در حال حاضر طبق پروتکل کیوتو اجباری برای پیوستن کشورهای در حال توسعه به این پروتکل نیست ولی برخی شهرهای کشور از جمله تهران به صورت داوطلبانه اقدام به ارائه برنامه عملی برای کاهش مصرف انرژی و گازهای گلخانه ای خود داشته اند، زیرا به خوبی از تاثیر این موضوع در زندگی مردم آگاه هستند.

راه اندازی مراکز پایش آلاینده های زیست محیطی در سطح کلانشهرها تا پایان سال

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تفاهم نامه منعقد شده میان سازمان حفاظت محیط زیست و مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها، گفت: توافقنامه ای به منظور اجرایی شدن مفاد این تفاهم نامه به امضاء خواهد رسید که به موجب آن مراکز پایش آلاینده های زیست محیطی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری‌ها و شوراها در تمام کلانشهرها و مراکز استان‌ها راه اندازی خواهد شد.

ابتکار افزود: در این مراکز ادارات کل محیط زیست استان‌ها و شوراهای شهر برای سنجش و پایش انواع آلودگی‌ها مانند آلودگی هوا، آب، امواج و… فعالیت کرده و مسائل زیست محیطی را سنجش و پایش می‌کنند.

وی تاکید کرد: نظارت بر آلودگی هوا، آب و بحث امواج تشکیلاتی لازم دارد و نظارت و کنترل آلاینده‌ها در شهرداری‌ها به کمک این مراکز صورت خواهد گرفت.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست بنا دارد از ظرفیت موجود در شوراها و شهرداری‌ها برای پایش آلایندگی زیست محیطی استفاده کند، اضافه کرد: در حال حاضر یک مرکز پایش در مشهد راه‌اندازی شده ضمن اینکه در تهران نیز مرکزی تحت عنوان مرکز مهار داریم که قرار است بازنگریی در این مرکز صورت گیرد و تا پایان سال نیز در تمام کلانشهرها شاهد افتتاح چنین مراکزی با هدف سنجش و اندازه‌گیری آلاینده‌های محیط زیست خواهیم بود.

اضافه شدن کارگروه سلامت، محیط زیست و خدمات شهری به ساختار شوراها

گفتنی است، در پایان این نشست به پیشنهاد احمد مسجد جامعی و با رای اعضای حاضر در دومین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها در دوره چهارم کارگروه سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در راستای اجرایی شدن مفاد تفاهم نامه امضاء شده به ساختار شورای شهر کلانشهرها و مراکز استان های کشور اضافه شد.

لازم به ذکر است؛ برنامه‌ریزی، نظارت، اجرا و راهبری هماهنگ مجموعه‌ای از طرح‌ها و اقدامات مرتبط و مؤثر در کاهش آلاینده‌های محیط­زیست شامل آب، خاک و هوا در فضاهای شهری و حوزه های پیرامون آنها برخی از موضوعاتی است که در این تفاهم نامه به آن تاکید شده است.

همکاری در راه اندازی و توسعه مراکز کنترل و پایش محیط زیست شهری، تأمین خدمات کارشناسی مورد نیاز در مراکز کنترل و پایش محیط زیست شهری در حد امکان، ابلاغ دستور به حوزه های استانی جهت همکاری و عقد تفاهم نامه با مدیریت شهری بر مبنای مقتضیات محلی مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها، برگزاری دوره‌های آموزش محیط زیست در مراکز استان‌ها، برخی از تعهدات سازمان محیط زیست در این تفاهم نامه است.

همکاری شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی در راه اندازی مراکز کنترل و پایش محیط زیست شهری، همکاری شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی در راهبری و نگهداری مراکز پایش و کنترل محیط زیست شهری و ارائه گزارش های دوره‌ای، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در جهت کاهش آلاینده‌های زیست محیطی در شهرها، الزام شهرداری به رعایت پیوست‌های زیست محیطی پروژه‌های عمرانی و شهری، ارزیابی زیست محیطی (EIA) پروژه‌های شهری و ارتقاء کیفیت زندگی، برخی از تعهدات مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها است.

+3
0
  

4 دیدگاه

  1. برازجان می‌گوید:

    دستشون درد نکنه

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  2. دوست می‌گوید:

    خیلی خوبه, حالا که این ظرفیت اکولوژیک به اتمام رسیده کاش جلوی بهره برداری های ناپایدار رو از طبیعت بگیرن,
    معادن شن و ماسه
    چرای دام
    ساخت کارخانه های اب معدنی و …
    زمین خواری و تبدیل زمین های کشاورزی به اراضی صنعتی و مسکونی…

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  3. شهرابی می‌گوید:

    تعهد اعضای شورای شهر و روستا به مسائل زیست محیطی میتونه خیلی از مشگلات زیست محیطی رو رفع و رفاه مردم رو بیشتر کنه
    در حال حاضر شوراهای روستا به راحتی و به عناوین مختلف منابع طبیعی رو واگذار میکنن جاده های خاکی دسترسی به مزارع رو تعریض میکنن مناطقی که چرا ندارن برای چرا اجاره میدن رودخانه های فصلی! رو با حماقت تمام مثلا لایروبی میکنن درختان کهنسال اطراف برکه چشمه و رودخانه رو نابود میکنن سدهای کوچک و بدون کاربرد میسازن و غیره!! چرا؟ چون روستاها بی در و پیکرن و متاسفانه در بیشتر روستاها، شورای روستا شده همه کاره
    تا وقتی شورای روستا نسبت به عواقب تلخ برداشت بی رویه از طبیعت و تخریب محیط زیست آگاهی پیدا نکنن مشگلات زیست محیطی مناطق آنها رفع نخواهد شد و البته نیاز به بازنگری در قوانین مربوط به اختیارات شوراها داریم

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  4. جمشید ازخوی می‌گوید:

    محیط زیست بیش از هر زمان موضوعی جهان شمول شده است ولی از آنجائی که همیشه در تاریخ معاصر ایران بعد از برخورد های نظامی ایران با عثمانی و روسیه تزاری و شکستهای خفت بار در برابر مدرنیته از نوع شرقی ،مرغ همسایه غاز محسوب شده است. برخورد های مقطعی با محیط زیست در ایران همواره مقطعی ،احساسی و بدون ارز یابی وآمایش سرزمینی بوده است.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>