درآمد حاصل از برداشت چوب در مقابل سایر ارزش های جنگل بسیار ناچیز است

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: مدیر جامعه جنگلبانی با اشاره به ضرورت اجرای طرح تنفس جنگل ها در کشور گفت: بر اساس ارزش گذاری یک توده جنگلی در یکی از کشورهای اروپایی مشخص شد که ارزش این توده از نظر ذخیره آب سالانه ۳۰۰ میلیون دلار، اکوتوریسم ۴۰ میلیون دلار و از بابت بهره برداری از چوب تنها ۲۰ میلیون دلار در سال است که این نشان می دهد چنانچه سایر کارکردهای جنگل ها در کشور ما نیز ارزش گذاری شوند، برداشت چوب اهمیت چندانی ندارد.

دکتر هادی کیادلیری در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: درآمد حاصل از برداشت چوب در مقابل سایر ارزش های جنگل بسیار ناچیز است.

برداشت از جنگل های شمال بدون آمایش سرزمین و با فرمول واحد

به گفته وی، از آنجایی که در کشور ما هیچ گونه آمایش سرزمینی برای بهره برداری از جنگل ها انجام نشده و برداشت چوب از آستارا تا گلیداغی در جنگل های شمال با یک روش و یک فرمول انجام می شود لذا اجرای طرح تنفس جنگل ها که از سوی برخی مسئولان مطرح شده ضروری به نظر می رسد.

ضرورت کاهش سالانه ۱۰۰ هزار متر مکعب بهره برداری از جنگل های شمال

رئیس جامعه جنگلبانی با بیان اینکه در حال حاضر سالانه ۸۵۰ هزار متر مکعب برداشت چوب در کشور داریم، اظهار داشت: اگر ظرف مدت ۱۰ سال با کاهش سالانه ۱۰۰ هزار متر مکعب این میزان را به صفر برسانیم طرح تنفس جنگل بسیار مفید خواهد بود.

جبران کاهش بهره برداری با واردات چوب

وی افزود: برای جبران این میزان کاهش در برداشت چوب می توان واردات چوب را آغاز کرد.

کیادلیری در پاسخ به اینکه برخی کارشناسان معتقدند طرح تنفس جنگل در قراردادهای طرح های جنگلداری با پیمانکاران که معمولا ۱۰ ساله هستند تداخل خواهد داشت و ممکن است از لحاظ حقوقی به مشکل برخورد، گفت: اگر به تدریج ظرف مدت ۱۰ سال این طرح اجرا شود هیچ مشکلی نخواهد داشت.

رئیس جامعه جنگلبانی تصریح کرد: برخی از مسئولان سازمان جنگل ها معتقدند که هزینه های سازمان از طریق برداشت چوب از جنگل تامین می شود اما کاهش سالانه ۱۰۰ هزار متر مکعب برداشت از جنگل ها نقش چندانی در کاهش درآمد سازمان جنگلها نخواهد داشت.

درآمد حاصل از برداشت چوب در مقابل سایر ارزش های جنگل بسیار ناچیز است

وی افزود: بر اساس ارزش گذاری یک توده جنگلی در یکی از کشورهای اروپایی مشخص شد که ارزش این توده از نظر ذخیره آب سالانه ۳۰۰ میلیون دلار، اکوتوریسم ۴۰ میلیون دلار و از بابت بهره برداری از چوب تنها ۲۰ میلیون دلار در سال است که این نشان می دهد چنانچه سایر کارکردهای جنگل ها در کشور ما نیز ارزش گذاری شوند، برداشت چوب اهمیت چندانی ندارد.

تحمیل هزینه های میلیاردی برای احیا جنگل های شمال پس از جنگل های زاگرس

به گفته وی، همچنین هنگامی که دولت مدعی حفاظت از جنگل ها و مراتع به عنوان سرمایه های تاریخی و باستانی کشور است هیچ اشکالی ندارد که سالانه به اندازه یک تیم فوتبال برای این سرمایه ملی هزینه کند چراکه در صورتی که امروز برای حفاظت از جنگل ها هزینه نشود در آینده نزدیک ناچار می شویم میلیاردها دلار مانند آنچه که برای جنگل های زاگرس پیش آمده، هزینه کنیم.

قاچاق چوب دوبرابر بهره برداری قانون

کیادلیری در پاسخ به اینکه برخی کارشناسان معتقدند کاهش بهره برداری قانونی از جنگل ها موجب افزایش قاچاق چوب می شود، یادآور شد: به هیچ عنوان چنین چیزی را قبول ندارم چرا که در حال حاضر میزان مصرف چوب در کشور ۷ میلیون متر مکعب در سال برآورد می شود و در حالیکه مجموعه برداشت ها از جنگل ها و زراعت چوب و محصولات باغی کمتر از ۳ میلیون متر مکعب در سال است یعنی همین حالا نیز قاچاق چوب به میزان بیش از ۲ برابر برداشت های قانونی در کشور وجود دارد.

رئیس جامعه جنگلبانی یادآور شد: مهمترین مسئله ای که در طرح تنفس جنگل ها مطرح است توجه به دیگر کارکردهای جنگل ها غیر از بهره برداری از چوب درختان است.

هر هکتار جنگل ۷۰ تن گرد و غبار جذب می کند

به گفته کیادلیری هر هکتار از جنگل ها می تواند تا ۲ هزار متر مکعب آب را در خود حفظ کند. همچنین هر هکتار از جنگل ها تا ۷۰ تن گرد و غبار را در خود جذب کرده و مناطقی که دارای پوشش گیاهی هستند علاوه بر اینکه مانع آلودگی هوا و سر و صدا می شوند ۴۰ برابر بیشتر آب را نفوذ می دهند.

برداشت چوب تنها کارکرد جنگل نیست

رئیس جامعه جنگلبانی با اشاره به ارزش جذب کربن و تولید اکسیژن توسط جنگل ها، تصریح کرد: برخی کارشناسان که تخصص آنها بهره برداری از جنگل است به هیچ عنوان حاضر نیستند که توجه خود را به دیگر کارکردهای جنگل ها به غیر از برداشت چوب معطوف کنند.

تأمین محصولات چوبی از روشهای اصولی

وی در پاسخ به اینکه اما به صورت غریزی انسان از گذشته های دور و تا هزاران سال آینده علاقه مند به محصولات چوبی و استفاده از آنها در منازل و صنایع است، تاکید کرد: کشورهای اروپایی ۴ برابر جهان سوم مصرف چوب دارند اما وضعیت جنگل های آلمان و فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی به هیچ عنوان قابل مقایسه با کشور ما نیست چرا که آنها به روش های درست بهره برداری از اکوسیستم جنگل پی برده اند.

کیادلیری اظهار داشت: در توسعه پایدار به هیچ عنوان اهداف یگانه نیست و همواره باید تمام ارزش ها و کارکردهای اکوسیستم های طبیعی به ویژه جنگل ها در نظر گرفته شود.

+222
0
  

9 دیدگاه

  1. reza می‌گوید:

    در کشور های پیشرفته بعد از برداشت و قطع درختان اقدام به کاشت نهال جدید مقاوم زود رشد و مراقبت کامل رو انجام می دنو لی اینجا بعد از قطع تبدیل به زمین کشاورزی بعد عدم حمایت از کشور و واردات محصول بدست سودجو و بعضی مسئولین بعد تبدیل زمین به ویلا.
    تا کی و کجا خدا می داند.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  2. reza می‌گوید:

    من حتی گزارش فاچعه قطع درختان در اطراف فومن وصومهسرا در گیلان رو دادم ولی …………………..

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  3. امیر می‌گوید:

    امیدوارم طرح تنفس شامل جلوگیری از سد سازی، جاده سازی و ویلاسازی در عرصه های جنگلی کشور نیز بشود.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  4. شکارچی می‌گوید:

    گزارش خوبی بود ولی دیگه دیر شده.
    من هر روز به جنگل نگاه میکنم و غصه میخورم. هیچ نقطه بکری در جنگل نیست. هیچ نقطه ای دیگر وجود ندارد که آنجا جاده ای وجود نداشته باشد و اسکیدرها و بولدوزرها مشغول جمع آوری تنه های قطور درختان نباشند. صدای اره برقی بدترین صدایی است که من میشنوم. من از این وسیله متنفرم.
    مطمئن باشید سیاه نمایی نمیکنم. من عاشق جنگلم شکار بهانه است.
    این را از یک شکارچی که ۳۵ سال است رفیقی شفیق تر از جنگل ندارد بشنوید:
    بخدا خیلی دیر شده، تمام شد. دیدن بعضی از حیوانات برای ما آرزویی چندین ساله شده.
    در منطقه ما (مناطق مرکزی مازندران) هزاران اسله درخت «ملچ» وجود داشت که بعلت سم پاشی اگرچه برخی درختان نجات یافتند ولی نسل درخت ملچ بکلی ازبین رفته
    دیگه حتی ماهیها هم نمیان اینقدر آب این رودخونه های جنگلی رو آلوده کردند که خبری از گله های ماهی نیست. همان آبی که اینقدر تمیز بود که ما بعنوان آب شرب ازش استفاده میکردم. حالا وقتی به جنگل میرویم با خودمان آب میبریم واقعا خنده داره
    دلم گرفته
    دعا کنید.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  5. جمشید ازخوی می‌گوید:

    برای کشوری که از لحاظ پوشش جنگلی جزو سرزمین های فقیر طبقه بندی شده است، طرح موضوعاتی نظیر تنفس ۱۰ساله جنگل یا در مورد حفاظت از حیات وحش به شماره افتاده این ملک، ممنوعیت شکار ۵ ساله یک کمدی سیاه در قرن حفاظت از زمین بعنوان تنها سیاره مسکونی انسان است. شما چه فکر میکنید.؟!

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  6. رضا مجذوبی می‌گوید:

    سلام
    وقتی تو ایران ارزش “حیات وحش” به”گوشتشونه”….خب معلومه که ارزش”جنگلها” هم به “چوبشونه”.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  7. محمد--تبریز می‌گوید:

    تیتر جالبیه ولی کیه اینو بفهمه!!!!

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  8. سعید گله داری می‌گوید:

    جنگل های ما که الان زباله دونی هستن تا جنگل، مردم کثیف و مدیران بی فکری داریم…

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  9. علی می‌گوید:

    تا کی حرف های عوام فریبانه ! در کجای دنیا و از قول کدام دین ، و یا کدام فرهیخته و عالمی سراغ دارید که بجای درست استفاده کردن از استفاده نکردن صحبت کند. اگر درختان مزاحم ، مهاجم ، پیروفرتوت و… حذف بشن جایش رو نهالهای جوان و گونه های مرغوب بگیره – تمام مزایائی که شما ازش نام برده اید به نحو احسن حاصل میشه ، ضمن آنکه بخش از نیازهای چوبی جامعه نیز تامین میشه.طرحهای جنگلداری نمادی از احیا جنگل است ، من برای شما متاسفم

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>