نشست معصومه ابتکار با خبرنگاران / بررسی افزایش جرائم صید و شکار غیرمجاز

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به مناسبت روز خبرنگار صبح امروز (یکشنبه ۹۳/۵/۱۹) معصومه ابتکار ریاست سازمان حفاظت محیط زیست در جریان صبحانه کاری در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه در سالن همایش های این سازمان حاضر شد.

در ابتدای این نشست مجید فدایی سرپرست اداره کل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست گزارشی از فعالیت های رسانه ای این سازمان پس از تغییر دولت را ارائه نمود.

معصومه ابتکار در این نشست با تاکید بر نقش رسانه‌ها در حل مسائل محیط زیست گفت: ما اصحاب رسانه را همکار جدی خود می‌دانیم که می‌توانیم به شکل دقیق و منطقی با مردم از این طریق ارتباط برقرار کنیم. امیدواریم که رسانه‌ها انتقال دهنده اخبار صحیحی باشند که به تصمیم‌گیری صحیح مردم کمک کنند. رسانه‌ها همچنین در دیدن زوایای پنهان وقایع به کمک مسئولین می‌آیند. امیدواریم ما بتوانیم از همه ظرفیت‌ها با تعامل بالا استفاده کنیم.

رئیس سازمان محیط زیست افزود: ای کاش فرصت‌های گذشته را از دست نمی‌دادیم اما اتفاق مهمی که در حوزه اطلاع‌رسانی محیط زیست رخ داده است و سعی کردیم یک فضای منطقی، آزاد و با نشاط در عین حال کارشناسی در حوزه محیط زیست ایجاد کنیم.

بررسی افزایش جرائم صید و شکار غیرمجاز در اولین جلسه شورای عالی محیط زیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به سوال خبرنگار دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران در مورد اینکه چه اقدام موثری برای کاهش روند شکار و صید غیر مجاز و حفاظت از گونه های جانوری در انجام شده است گفت: در زمینه بازدارندگی در قوانین، افزایش مبلغ جریمه نقدی (ضرر و زیان) شکار غیرمجاز گونه های جانوری در دستور کار قرار دارد و جریمه های جدید بر اساس شرایط روز توسط کارشناسان تعیین شده است.

ابتکار افزود: جریمه های جدید در اولین جلسه شورای عالی محیط زیست مطرح خواهد شد و امیدواریم که به تصویب شورا برسد.

معاون رئیس جمهور اظهار داشت: همچنین برای حفظ حیات وحش باید زیستگاه ها حفظ شود که در این زمینه اقدامات مفیدی طی یکسال گذشته صورت گرفته است.

معصومه ابتکار همچنین با اشاره به اتفاقات خوبی که از نظر فرهنگ‌سازی در این حوزه اتفاق افتاده، یادآور شد: با کمپینی که با هدایت سازمان محیط زیست و همکاری سازمان های مردم نهاد از کردستان آغاز شد روز به روز شکارچیان بیشتری در سراسر کشور با اسلحه های شکاری خود خداحافظی کرده و برای همیشه دست از شکار می کشند.
ابتکار با بیان اینکه البته در این حوزه همچنان بایستی فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی انجام شود، اظهار داشت: هنوز در برخی مناطق کشور افراد شکار را جزو افتخارات خود می دانند و حتی در اعلامیه های ترحیمشان تصویر سلاح شکاری آنها نقش می بندد اما خوشبختانه در سال های اخیر و به ویژه در سال ۹۳ روشنگری های خوبی در این حوزه اتفاق افتاد و طی آخرین اخبار در مازندران نیز اخیرا ۴۰ شکارچی برای همیشه دست از شکار کشیده اند.

رایزنی ها برای خروج جاده از پارک ملی گلستان آغاز شده است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: جاده‌ای که از میان پارک ملی گلستان می‌گذرد سالانه خسارات زیادی را به منطقه وارد می‌کند، از این رو تعامل با استاندار گلستان و وزیر راه و شهرسازی در این زمینه صورت گرفته و وزیر راه اعلام نموده است در حال پیگیری برای احداث جاده جایگزین هستند.

رایزنی با قوه قضاییه برای راه اندازی شعب ویژه محیط زیست

ابتکار در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت راه‌اندازی شعب قضایی ویژه محیط زیست تصریح کرد: قوه قضائیه در دوره قبلی نیز قول مساعدت برای راه‌اندازی شعب محیط زیست داده بود که متاسفانه هنوز عملیاتی نشده، اما ما در این دوره نیز تمام تلاش خود را برای راه اندازی این شعب خواهیم داشت و به زودی با قوه قضائیه در این خصوص جلساتی خواهیم داشت که نتایج آن در شورای عالی قضایی بررسی خواهد شد.

به گفته وی، شعب قضایی ویژه محیط زیست علاوه بر اینکه در بحث جلوگیری از تصرفات غیرقانونی بسیار موثر خواهد بود، در سایر زمینه های زیست محیطی از جمله شکار و صید، قاچاق حیات وحش، قاچاق چوب، جلوگیری از آلودگی هوا و صنایع آلاینده نقش به سزازی خواهد شداشت.

+14
0
  

9 دیدگاه

  1. سعید s می‌گوید:

    خانم ابتکار اگر در مازندران چهل شکارچی دست از شکار کشیدند به لطف جنگ افزار در مدت کوتاهتری چهارصد شکارچی به مملکت اضافه شده

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 6

  2. شهرابی می‌گوید:

    اگر واقعا گفته های خانم ابتکار عملی بشه خیلی عالی خواهد بود
    قطعا افزایش جرائم شکار غیر مجاز نقش بازدارندگی زیادی خواهد داشت و قطعا افزایش زیاد جریمه ها متخلف رو از گوشت و پوست فروشی منع میکنه
    امیدوارم دستگاه قضاء برای راه اندازی شعب ویژه جرائم محیط زیست دست به کار بشه؛ اگر قضاتی آشنا به مسائل و مشگلات زیست محیطی و شعبی ویژه داشته باشیم خیلی از میزان جرائم در گذر زمان کاسته و احکامی در خور توجه خواهیم داشت
    خانم ابتکار امیدوارم همه تلاشتون رو بکنین
    درود دیده بان

    داغ Thumb up 13 Thumb down 17

  3. رضا مجذوبی می‌گوید:

    “معاون رئیس جمهور اظهار داشت: همچنین برای حفظ حیات وحش باید زیستگاه ها حفظ شود که در این زمینه اقدامات مفیدی طی یکسال گذشته صورت گرفته است.”
    من که موندم دم خروس را باور کنم یا قسم حضرت عباس را؟؟؟؟!!!!!!
    در نزدیکیهای ما منطقه حفاظت شده ای تقریبا موجود است به وسعت حدود ۱۱۰ هزار هکتار بسیار زیبا و با تنوع زیستی بینظیر…۵ سال محیطبانها برای منطقه جون کندن،آره دقیقا لفظ “جون کندن” درسته که حتی کمه برا فداکاریهاشون….تازه منطقه جون گرفته بود که بخاطر چندرغاز حقوق ناقابلی که سازمان نداد بهشون،بخاطر اینکه محتاجتر از این نشن همشون جذب سایر ادارات و….شدن
    الانم اون منطقه با سایر مناطق آزادش با یکی و نصفی محیطبان داره اسما حفاظت میشه و همین هفته قبل شنیدم یه “شکارکش” تو یه سرتیر ۶ تا شکار رو زده….بخونین تا تهش رو….
    بعد مدیران! بشینن تو تهران و مراکز دیگه هی جلسه و همایش و قانون افزایش جرایم برای بازدارندگی!!!و….تصویب کنن و دل خودشون و ملت رو به این چیزها خوش کنن
    خانه از پایبست ویران است و خواجه در فکر ایوان است

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  4. محمدعاشق حیات وحش می‌گوید:

    حرفای قشنگ می زنی ، به دلم داری چنگ می زنی ..! سرکارخانم ابتکار ، در سلامت کاری شما تردیدی نیست اما سازمان نحیف و بیمار شما روز به روز خموده تر می شود ، دوستداران محیط زیست خیلی چیزا می شنوند و می بینند که زیادی نگران کننده است، نا سلامتی شما معاون رئیس جمهور هستید تلاشتون رو بیشتر کنید امید خیلی ها به شماست فشارتون رو به هیت دولت زیاد و زیادتر کنید ما یک سازمان حرفه ای می خواهیم با امکانات به روز شده ما بایدارتباطات خودمون با کشورهای پیشرو و سازمان های بین الملی افزایش بدیم، چرا از کنفرانس های بین المللی خبری نیست ، دعوت از بزرگان جهانی در این راستا همه نگاه ها رو به اینجا جلب می کنه،از دوستداران محیط زیست وحیات وحش در ایران و خارج ایران کمک بگیریم ، فرصت داره از دست میره خانم ابتکار!

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  5. جرجانی می‌گوید:

    خدا کنه رایزنی ها به نتیجه برسه…

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  6. جمشید ازخوی می‌گوید:

    ما به دست ها چشم خواهیم دوخت نه به لب ها و قلم ها.!

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  7. امیر می‌گوید:

    خانم دکتر ابتکار
    با این آتش سوزیهای مکرر در پارک ملی گلستان و بی توجهی سرکار عالی و سایر مسئولین نسبت به این موضوع امیدوارم تا زمان به نتیجه رسیدن رایزنی ها چیزی از این پارک ملی باقی مانده باشد.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  8. رامین می‌گوید:

    به هیچ عنوان حرفهاتون با اعمالتون یکی نیست .
    به همین خاطر هم هست که روز به روز به ویرانی این محیط زیست بی نظیر اضافه می گردد کافی است فقط کمی به گذشته برگردید و تاریخ را بررسی کنید .

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  9. مجید می‌گوید:

    از خانم ابتکار تقاضا دارم جریمه ها را طوری افزایش دهند که لااقل محیط بانهای گرامی و زحمتکش ، از پی گیری و تعقیب شکارچیان مایوس و ناامید نشوند . و شکارچیان غیر مجاز به شکار و کشتن حیوانات ترغیب نشوند . و امید طرفداران محیط زیست به ناامیدی تبدیل نشود . و یکی از عوامل و کاستیهای محیط زیست ایران در حفاظت از طبیعت برطرف شده و افراد شکار را غیر اقتصادی پنداشته و حتی به فکر شکار و کشتن حیوانات نیفتند .

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>