ابتکار: توقف کامل بهره برداری از جنگل های شمال ضروری است

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: دکتر معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر برای حفاظت از جنگل های شمال کارگروهی تخصصی در معاونت طبیعی سازمان محیط زیست تشکیل شده که بخش مهمی از فعالیت های این کارگروه را به حفاظت از جنگل های شمال و جنگل های بلوط زاگرس اختصاص داده است.

تشکیل کارگروه تخصصی برای حفاظت از جنگلها

وی با بیان اینکه اگر چه مسئولیت اصلی حفاظت از جنگل ها در حیطه وظایف سازمان جنگل ها و مراتع است اما سازمان محیط زیست هم به کمک آنها آمده و در این خصوص اعلام همکاری کرده است که این همکاری در شورای عالی حفاظت از محیط زیست نیز مطرح شده است.

آیش کامل و توقف یکباره بهره برداری از جنگلهای شمال ضروری است

ابتکار حفاظت از جنگل های شمال کشور را منوط به آیش کامل جنگل ها و تنفس کامل بهره برداری تجاری دانست و افزود: این طرح در دوره قبلی نیز مطرح بوده و در حال حاضر بر اساس مصوبه دولت، باید بهره برداری تجاری غیر از گونه های بیمار و قطع شده به طور کامل متوقف شده باشد.

ورود سازمان محیط زیست برای جلوگیری از برداشت از جنگلها

رئیس سازمان محیط زیست تاکید کرد: این سازمان با همکاری دیگر دستگاه های نظارتی در این موضوع ورود پیدا می کند چرا که بر اساس مصوبه دولت آنچه که مدنظر دولت و سازمان محیط زیست در حفاظت از گونه های ارزشمند جنگلی است، باید اجرا شود.

صراحت مصوبه دولت برای توقف بهره برداری از جنگلها

وی با اشاره به اینکه دولت به صراحت مصوب کرده که هیچ گونه برداشتی از جنگل های طبیعی غیر از درختان آسیب دیده و قطع شده نباید انجام شود، یادآور شد: این بدان معنی است که اگر در حال حاضر درخت سالم و طبیعی برداشت می شود، این برداشت  غیرقانونی بوده و یا به صورت قاچاق قطع شده است.

سازمان جنگلها برداشت های خلاف مصوبه دولت را پیگیری کند

رئیس سازمان محیط زیست از مسئولان سازمان جنگل ها و مراتع درخواست کرد این موضوع را با جدیت بیشتری پیگیری کنند و اظهار داشت: به ادارات کل محیط زیست استان ها و ادارات کل منابع طبیعی استانها دستور داده ایم که گزارش های وقوع تخلفات در این حوزه را به کارگروه حفاظت از جنگل ها و مراتع اطلاع رسانی کنند تا مسئولان بتوانند با جدیت آن را پیگیری کنند.

آمادگی دولت برای جبران هزینه های ناشی از تنفس جنگل ها

ابتکار در پاسخ به اینکه اما مسئولان سازمان جنگلها معتقدند که درآمد حاصل از بهره برداری از جنگل ها بخشی از هزینه های سازمان جنگل ها را مرتفع می کند، گفت: این خیلی غیر منطقی است که از سرمایه های ارزشمند غیر قابل بازگشت طبیعت کشور را برای هزینه های جاری استفاده کنیم و به نظر نمی رسد که مدیران فعلی سازمان جنگل ها چنین اعتقادی داشته باشند. با این حال سازمان محیط زیست از دولت درخواست می کند که برای توقف بهره برداری از جنگل ها و جبران هزینه های ناشی از آن اعتبارات ویژه ای را در اختیار سازمان جنگل ها  قرار دهد.

استفاده از راهکارهای حقوقی برای تسویه حساب با بهره برداران

وی در پاسخ به اینکه بسیاری از طرح های جنگلداری ۱۰ ساله بوده و به دلیل قراردادهای حقوقی که بین سازمان جنگل ها و بهره برداران وجود دارد توقف یکباره بهره برداری از جنگل امکان پذیر نیست، تصریح کرد: حتما راهکارهای حقوقی برای توقف کامل بهره برداری از جنگل ها و تسویه حساب با بهره برداران موجود وجود دارد که باید هر چه سریعتر انجام شود.

واردات چوب بهترین راهکار تأمین نیاز های چوبی کشور

رئیس سازمان محیط زیست تاکید کرد: اما مسئله مهمتر این است که خود بهره برداران باید بدانند که در حال حاضر به واسطه شغل آنها سرمایه های طبیعی کشور در حال از بین رفتن است لذا باید به سراغ زراعت و واردات چوب بروند که البته واردات چوب بهترین گزینه است.

بهره برداران اگر عرق ایرانی دارند از چوب جنگل های کشور استفاده نکنند

ابتکار یادآور شد: به عنوان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از تمام دست اندرکارانی که در عرصه چوب فعالیت می کنند چه فعالیت ساختمانی، چه فعالیت وسایل تزئینی مانند مبل و میز و چه آنهایی که در صنایع کاغذسازی مشغول به کار هستند درخواست می کنم اگر عرق ایرانی دارند از چوب طبیعت ایران برای محصولاتشان استفاده نکنند.

وی افزود: حفظ محیط زیست و حفاظت از جنگل ها و مراتع و سرمایه های طبیعی مرحله بعد است اما در حال حاضر بهره برداران باید این اصل را به عنوان کسانی که نسبت به کشورشان تعصب دارند در نظر بگیرند که به هیچ عنوان از چوب ایرانی استفاده نکنند و انتظار دارم ازهمین فردا فعالان این عرصه به اینجانب اعلام کنند که به عنوان یک ایرانی از چوب طبیعت ایران برای محصولاتشان استفاده نمی کنند.

ضرورت نداشتن تقاضا برای جلوگیری از بهره برداری و قاچاق چوب جنگلهای ایران

رئیس سازمان محیط زیست یادآور شد: این حداقل انتظاری است که از مردم طبیعت دوست ایران می رود چرا که اگر خواهان حفاظت از طبیعت و سرمایه های طبیعی و باستانی کشور هستیم علاوه بر تصویب و اجرای قوانین مناسب، بایستی تقاضاها و مصارف مردم نیز متناسب با این خواسته باشد زیرا تا تقاضایی برای مصرف چوب ایرانی نباشد، قاچاق چوب و برداشت های غیرقانونی اتفاق نمی افتد.

+142
0
  

17 دیدگاه

  1. عاشق جنگل می‌گوید:

    خانم ابتکار خدا قوت وی چرا حالا باید خیلی وقت پیش ها فکرشو میکردی نه حالا که کلی از جنگل نابود شد به هر حال دستتون درد نکنه

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 1

  2. لاله می‌گوید:

    دیده بان لطفا پیگیری کن:
    fararu.com/fa/news/202060/%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%AC%D8%BA%D8%AF-%D8%B4%D8%A7%D8%AE%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D9%86%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%DB%8C%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D9%86

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

  3. یلدا می‌گوید:

    نه تنها جنگلهای شمال بلکه همه جنگلها باید حفظ شوند.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

  4. اهورا می‌گوید:

    من که هیچ باور نمی کنم…
    خواهشمندم فکری برای پارک ملی گلستان بکنید که داره نابود میشه و هیچ کس هم دلسوزش نیست.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  5. جمشید ازخوی می‌گوید:

    برای حفاظت از عرصه های طبیعی و ذخیره گاه های حیات وحش باقی مانده از دست غارت گران و دزدان شب چراغ با هما هنگی سازمانهای مردم نهاد،رادیو و تلویزیو ،سازمان حفاظت محیط زیست، آموزش و پرورش و یک دولت مدنی پیشرو ، باید طرحی نو در انداخت.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  6. فرزند ایران می‌گوید:

    من یه لیسانسه بیکارم میگم باید بهره برداری از جنگلهای شمال قطع بشه ولی نمیشه شما هم خانم ابتکار همه کاره محیط زیست ایران هستید میگید برداشت از جنگلهای شمال باید قطع بشه ولی نمیشه.
    نمیدونم فرق من با شما چیه. البته یه فرقی داریم شما حقوقهای میلیونی شایدم میلیاردی میگیرید ولی من یه پسر با غرور جوونی امروز بعد یه هفته کارگری آمدم گردنمو خم کردم از یکی از دوستام شهریه دانشگاه قرض گرفتم
    همش حرف حرف حرف

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  7. بهنام میثاقی می‌گوید:

    در جای جای خطه شمال تنه درختانی را بر روی تریلی ها می بینید که در نهایت سلامت قطع شده اند قطر بعضی بیش از دو متر است طول بعضی به حدی زیاد است که فکر کردم سکویا هستند ، کوچکترین علامت پوسیدگی نداشتند.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  8. بهنام میثاقی می‌گوید:

    ای کاش ترتیبی اتخاذ می فرمودید که علاقه مندان محیط زیست حد اقل عکس های خبری را همراه متن ضمیمه می کردند و جمعیتی به نام خبرنگاران آزاد محیط زیست تشکیل می شد و با عکس متن ها مستند تر می شد و با صلاحدید مدیریت محترم سایت همراه متن به رویت عموم می رسید.جانتان خوش
    حتی در صورت تمایل عکس فرستنده که جایش کنار نام ها خالی مانده ، به چهره همراهان مزین شود.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  9. شهرابی می‌گوید:

    خانم ابتکار نیاز به درخواست از فعالین عرصه چوب نیست! تعرفه واردات چوب چقدر هست؟ امیدوارم تعرفه واردات چوب صفر باشه و قطعا دولت میتونه با در اختیار قرار دادن ارز ارزانتر برای وارد کننده چوب به راحتی چوب ارزانتر وارد کشور بشه؛ برای اعطای ارز ارزانتر به وارد کننده اعتماد ندارید؟ خود دولت چوب وارد کنه
    نیاز به حرف زدن از عرق ملی و درخواست از فعالین عرصه چوب نیست؛ تعرفه گمرکی صفر و حتی منفی در کنار ارز ارزانقیمت مشگلات رو برای واردات چوب حل میکنه
    و البته مصوبه دولت یک خلاء بزرگ و یک راه در رو برای متخلفین داره! که نادیده گرفته شده؛ دولت بهره برداری از جنگل رو فقط به درختان آسیب دیده و قبلا قطع شده(چه طبیعی و چه غیر طبیعی) محدود کرده متاسفانه تجربه ها در دنیا ثابت کرده اجازه بهره برداری از درختهای آسیب دیده مردم رو به سمت آتش زدن های عمدی و سطحی برای آسیب زدن به درختها یا خشکاندن آنها جهت برداشت چوب به صورت قانونی! سوق میده؛ طرف میره آتش راه میندازه تا تعدادی از درختان، آسیب دیده یا خشک شوند بعد به صورت قانونی! درخت قطع و از چوب اون استفاده میشه
    در همین شمال کشور درختها به صورت غیر قانونی! اسید پاشی شده خشک میشوند سپس به صورت کاملا قانونی! به عنوان درخت خشک! قطع و بهره برداری میشوند
    خانم ابتکار مصوبه فوق باید به عدم بهره برداری از درخت سالم، آسیب دیده و خشک تغییر کنه این مصوبه با خلاء موجود فقط راه رو برای متخلف باز گذاشته! بهتره برای چنین مصوباتی از کارشناسان مجرب و تجربه های جهانی استفاده کرد

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  10. سعید s می‌گوید:

    خانم ابتکار ببینیم تا چه حد سر حرفت هستی و آیا قدرت این را داری که این حرفت را عملی کنی یا مانند دستور توقف تولید اسلحه شکاری همه دست به سینه گوش به فرمان شمان.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  11. محیط بان خالی می‌گوید:

    با سلام چرا قوانین و مصوبات هیچ وقت صراحت ندارن همیشه یه راه دررو برای سواستفاده دارن.
    خانم ابتکار عزیز ،رئیس سازمان بنده ،من مرده وتو زنده ،با همون یدونه اما و اگری که انداختی تو مصوبت (که برداشت از درجتان خشک شده یا قبلا بریده شده اشکالی نداره )راه دوستان قاچاقچی چوب را مجاز کردی کاملا قانونی.خوب اول میان قطع میکنن، خشک میکنن،با حفظ حمایت کامل قلمرو تخلف خود نسبت به دیگر متخلفان ،بعدا قانونی برداشت می کنند و به ریش ما میخندن…

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  12. کوشان مهران می‌گوید:

    یکی از مهم ترین دلایل دست اندازی به جنگل های هیرکانی بحث شیرین(!) زمین خواری است که همه دوستان در آن دخیل می باشند.

    اگر دقت فرموده باشید در بیشتر موارد آتش سوزی در مناطقی که بهره برداری و در واقع برداشت در آن انجام نمی شود.

    جای تعجب نیست در کشوری که واردات و در واقع قاچاق کمر صنعت و کشاورزی را شکسته چرا دوستان با ورود فراورده های چوبی با کیفیت بالاتر(چیپس، خمیر، الیاف و گرده بینه) سرسختانه مخالفت می ورزند.

    در بسیاری از کشورها استفاده از منابع طبیعی تجدید پذیر همچون چوب پیشینه ای طولانی دارد برای نمونه در بسیاری از روستاهای بریتانیا هر جامعه دارای بیشه ای شاخه زاد بوده که با مدیریت برداشت و زمان تنفس در کنار بهره مندی از منبعی پایدار از نابودی کامل پوشش جنگلی پیشگیری می نمودند.

    متاسفانه از عهد کیومرث ابولملوک وضعیت منابع طبیعی در این کشور حکم”ببر و برو” را داشته است. در بسیاری از نوشتارهای قرن نوزدهم چه از سوی بیگانگان و یا ایرانیان به تخریب تدریجی و عقب نشینی سالیانه پوشش جنگلی “بدون جایگزینی” برای تولید ذغال اشاره شده است.

    در شمال کشور ایجاد بیشه های درختان سریع الرشد همچون توسکا و یا بامبو برای تغذیه صنایع تخته خرده چوب(نئوپان) و تخته فیبر کاملا شدنی می باشد. افسوس که در این کشور برای فردا برنامه ای نداریم و سرمایه گذاری بلند مدت به نفع هیچکس نیست.

    بهترین صنعت کاشت بانک های خصوصی در جای جای شهرها و روستاهای شمال برای دستیابی به پول ناشی از فروش زمین های کشاورزی و دست اندازه به عرصه های جنگلی می باشد.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  13. ناشناس می‌گوید:

    تشکر فراوان از خانم ابتکار بخاطر حفظ کردن مدیران لایقی همچون آقای مهندس بازگیر در این سازمان

    داغ Thumb up 4 Thumb down 2

    • زهره می‌گوید:

      یکی از رفتارهای بسیار مثبت دولت جدید در همه سطوح و سازمانهای متبوعه همین است. ابقاء خوبان در گذشته و دوری از گزینش های سیاسی و حزبی در دولت جدید ملاک شایسته سالاری است.

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  14. محمد پارک ملی گلستان می‌گوید:

    اهورا پارک گلستان زیاد مهم نیست هنو بهش میگن جنگل گلستان.
    این حرفا فقط شعاره حرف تا عمل…………………………………………………………………کلییییییییییییییییییییییییییییییییی راهه

    پارکم ما خودون باید دریابیم

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>